Horen en zien Fantoom in de bar NAAIMACHINES PANDA EN DE TROETELTROEP AVONTUREN VAN EEN HOND Ti ROM EN MIOE THLif öp bprlpbpn Mjh aankondigingen kn nabeschouwingen VRIJDAG 13 MEI 1 96 0 HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT 19 radio televisie mMMm Regie van formaat Raadsel voor de sheriff Weer muziekfestival in Blokker Journalistencabaret Liederen van Sas Bun ge Het bloedig dogma Wedgwood-prijs voor de schilderkunst Ell ft E I grote houtstraat 181 nUhli tel. 14444 Rotterdams Kamerorkest opgeheven De negen muzen De volmaakte HUISHQUD- handschoenen Reünie oud-studenten Abdij Lilbosch De radio geeft zaterdag 1 elevisieprogramma DOOR WILLIAM IRISH 200 jaar geleden Wim Kan in Minerva 71. Zoals de agenten al vermoed hadden, warenJoris en de troetels de circustent binnengevlucht. Zo onopvallen mogelijk zaten zij tussen het publiek en keken naar de voorstelling. Twee clowns waren met roomtaarten bezig. Zij deden daar erg grappig mee, want inplaats van ze op te eten, gooiden ze elkaar die taar ten in het gezicht, zodat de room rond- spatte. Het was dus wel een leuk num mer, maar toch hadden ze weinig succes, want het publiek had al zo vaak clowns met roomtaarten zien smijten. Alleen voor het paard was dat grapje volkomen nieuw en het vermaakte zich dan ook kostelijk. Het zat te schudden van de pret en bij elke welgemikte roomtaart barstte het in een hinnekend gelach los. waarvan de tent trilde. „Stil toch troetelrossiste Joris, „matig uw vro lijkheid een beetje!" Maar het paard lachte onbedaarlijk door, tot grote erger nis van Joris. „Het dier gedraagt zich veel te opvallend"dacht hij ongerust, „vervelend is dat. We lopen in de ga ten, juist nu we beslist geen aandacht mogen trekken!" Joris had alle reden om ongerust te zijn. Panda, die de tent binnenkwam, spitste de oren. „Ik hoor het troetelpaard," dacht hij. „Er op af! De anderen zullen daar dan ook wel zijn!" Voor de VARA-uitzending van donder dagavond, en wel wat de vertoning aan gaat van „Het laatste licht", is de kijker geneigd onderscheid te maken tussen zijn impressie van het stuk en de indruk, die regisseur en bewerker Willy van Hemert op hem heeft gemaakt. Terwijl men niet anders dan bewondering kan opbrengen voor de voortreffelijke visuele realisering door Willy van Hemert komt men ertoe af te dingen op de inhoud van Conrad Aikens spel, menend dat er een zeker ma nierisme niet vreemd aan is. Dan voelt men bezwaar rijzen tegen de bewuste draai naar het onderbewuste, die de schrijver in de gelegenheid moet stellen om op de rand gebieden van leven en dood, absolute een zaamheid en twee-eenheid der liefde, din gen te zeggen, die naar het wezen belang rijk schijnen, maar met de werkelijkheid geen raakvlak hebben. Dan ervaart men wat er in „Het laatste licht" gebeurt als een begoocheling, een poging om in een irreële sfeer het onderbewuste een be staansgrond van .realiteit te verlenen en het als een zijns-toestand te laten aan vaarden. Beeldschermer heeft zich daar tegen verzet, vooral op het ogenblik, dat de auteur het verleden van zijn hoofdper soon aangreep om er een soort fatum uit op te bouwen, hetwelk overigens het slot in het geheel niet dwingend acceptabel maakte, al was het effect geraffineerd ont nuchterend en toch gevoelig. Na afloop hebben we ons een hele tijd zitten afvragen wat de schrijver er toch mee bedoeld kon hebben. Tenslotte kwamen wij tot de con clusie, dat hij heeft zitten „grübeln". Hij hield ons met interessante situaties op sleeptouw, maar hij liet oris in het zicht van de haven op het strand lopen. We moesten zelf maar zien dat we (van zijn schip) af kwamen. Zoals gezegd bleek Willy van Hemert de kunst te verstaan het tot een aanschouwe lijke belevenis te maken zonder manieris me en dat dwingt alle respect af. Hoed af voor Van Hemert met de leden van „Puck", in wie hij ideale vertolkers vond voor onderscheidene rollen met in het zenith Eric van Ingen en Henny Orri. Een compli ment ook voor Cor Hermeier, die een bij zonder geslaagd decor ontwierp wij dachten meteen aan Hoorniks tv.-spel, dat ook aan boord van een schip speelde en veel minder waar was qua entourage dan deze studio-realisering. Wij waarderen eveneens de moed van Van Hemert om dit spel te bewerken en te regisseren. Hij is toch wel van klasse, dat hij het zo intri gerend op ons af laat komen trots onze groeiende bedenkingenWij ménen ten slotte ook het eerste programmadeel nog te moeten vernoemen, dat gewijd was aan Multatuli en door Pier Tania in samen werking met Garnyfc Stuiveling als een di recte, actuele gebeurtenis inhaakte op onze ineens weer levendig wordende belang stelling. Beeldschermer In een kleine planters gemeenschap in het snelgroeiende Florida wordt een moord gepleegd en sheriff Luke Weller ziet zich voor een schijnbaar onoplos baar raadsel geplaatst. Hij geeft de moed niet op. De kring van verdachten wordt kleiner, totdat de waarheid aan het licht komt. Voor het echter zover is, is er bijna een tweede slachtoffer ge vallen Met ingang van morgen vertelt ons dagelijks feuilleton u deze boeiende ge schiedenis (van de hand van M. G. Eberhart.) die in het Nederlands de titel kreeg: Raadsel voor de sheriff. Ben Essing heeft in zijn dorp Blokker weer een muziekfestival op touw gezet, waarvoor op 26, 27, 28 en 29 mei verschei dene bekende orkesten en solisten naar de plaatselijke veilinghal zullen komen. De K.L.M.-harmonie zal het festival openen met een muzikale rondgang door Blokker in de middag van Hemelvaartsdag 26 mei. Omstreeks half vier op deze dag geeft de harmonie een concert in het park. De avond van deze eerste festivaldag is bestemd voor het optreden van Caterina Valente met het orkest van Eddy de Latte. De zangeres zal, voorafgegaan door de K.L.M.-harmonie, haar intocht in de ge meente maken te 19 uur. Over een even tueel optreden van Conny Froboess op deze avond wordt nog onderhandeld. Het pro gramma biedt verder 27 mei: Oberlander Kapelle Kolatzny uit München, zaterdag 28 mei: Papa Bue's Viking Jazzband uit Kopenhagen, welke band gewoon is in Vikingkostuum op te treden en op zondag Eric van Ingen en Henni Orri in „Het laatste licht". Het Amsterdamse Journalistencabaret werkt mede aan het IKOR-programma De open Deur van ds. G, P. Klijn, dat zon dagavond van 19.30 tot 20 uur wordt uit gezonden. In dit programma, deze keer ge titeld „Welke krant moet het zijn", zingt het cabaret de gehele proloog van zijn pro gramma van deze omroep zou mede van deze proloog stuitten in december op bezwaren bij een der omroepverenigingen, toen het journalistencabaret aan een pro programma van deze omroep zou mede werken. Als gevolg daarvan ging de voor genomen uitzending op het laatste ogenblik niet door. In het programma, dat de zangeres Maria van Uden donderdagmiddag voor de microfoon van de N.C.R.V. tot uitvoering bracht, waren vier liederen van de Haar lemse componist Sas Bunge opgenomen. Bunge schreef deze liederen op de tekst van zeventiende-eeuwse Engelse gedich ten. Er is wel eens over gediscussieerd of de muziek die, zoals in het geval van de liederen van Bunge, eeuwen later aan vroeger geschreven gedichten wordt toe gevoegd, niet archaëserend van aard moet zijn. Soms is dit inderdaad wenselijk wan neer er sprake is van een beperktheid der poëzie, die een anachronisme in de hand zou kunnen werken. Maar het karakter van de door Bunge gekozen gedichten vraagt niet om deze tijdgeestconsequentie. Vandaar dat de componist voor zijn muziek een eigen klankentaai kon toepassen, een taal die bij het woord en de zinsbouw van het gedicht in declamatorische, zin nauw aansluit "en, daarbij gekenmerkt wordt zowel door een syllabische als door een melismatische schrijfwijze. Ongetwijfeld zou de radioluisteraar er bij gebaat zijn wanneer de teksten van de liederen door een artistiek declamator met expressieve, klankrijke spreekstem waren gezegd. Hij had dan beter kunnen vast stellen in hoeverre de eenheid tussen woord en toon hij deze liederen tot stand was gekomen. In elk geval hebben de luisteraars kun nen constateren, dat de muziek van deze liederen in haar gematigde geavanceerd heid van een bijzondere melodische wel luidendheid is en dat de begeleidingen, op vallend getypeerd door het inhoudskar.ak- ter van het lied, daarvoor een harmonië rende achtergrond vormen. Maria van Uden zong de liederen met de fraaie klank van haar klare sopraan- stem. en de pianist Bernard Bartelink was haar daarbij met een klankschoon accom pagnement tot uitnemende steun. Golfbreker Op zondag 15 mei a.s. brengt de NCRV televisie het spel van James Schevill: „Het bloedige dogma". Het is een spel, waarin de kijker bepaald wordt bij het proces, dat in 1635 werd aangespannen te gen een zekere dominee Roger Williams. Hij is in ons land waarschijnlijk veel min der bekend dan in de Verenigde Staten, waar ook voor de buitenkerkelijken de her innering aan deze koloniestichter levendig wordt gehouden door standbeelden, ge denktekens en musea. Dominee Williams emigreerde in 1630 uit Engeland naar Bos ton, omdat hij zich niet langer met de beginselen en de practijken van de Engel se Kerk kon verenigen. Maar al spoedig na zijn aankomst in de nieuwe wereld kreeg hij onenigheid met de strenge con- gregationalisten, die destijds de staat Massachusetts beheersten. Hij werd ver oordeeld door het. hoogste college van ambtsgenoten en overheidsdienaren, om dat hij het recht der regering, zich in te laten met gewetenszaken, had ontkend. Hij wist uit de gevangenis te ontvluchten en stichtte vlak bij Plymouth een nederzet ting van geestverwanten. Deze kolonie on derscheidde zich door haar vriendschap pelijke houding jegens de oorspronkelijke bevolking en kreeg in 1644 een Koninkiijk certificaat. Drie jaar lang is Roger Wil liams gouverneur geweest van Providen ce. „Het bloedige dogma", dat vertaald door Gerrit Kouwenaar wordt gespeeld door: André van den Heuvel (dominee Williams); Lous Hensen (Mary); Johan Schmitz (Havnes); Adolf Rijkens(Winthrop) Frits Butzelaar (Hooker); Wim van den Brink (Dudley). Eric van Ingen (Cotton) en Philippe la Chapelle (Sir E. Coke). De regie van het op telerecording vastgelegde spel is in handen van Henk Rigters. Ter gelegenheid van het 200-.iarig jubi leum van Wedgwood aardewerk- en por- celcinfabrieken in Engeland, heeft de Ne derlandse vertegenwoordigster (de firma N. F. van Gelder en Co) de Wedgwood- prijs voor Nederlandse schilderkunst inge steld, die van dit jaar af om de drie jaren zal worden uitgereikt. De prijs bedraagt vier duizend gulden. De winnaar van de prijs 1960 zal worden bekendgemaakt bij de opening van een tentoonstelling van de beste inzendingen, in het museum Fodor te Amsterdam, die gehouden zal worden van 1 tot en met 23 oktober 1960. In de jury hebben zitting de kunstschilders Edgar Fcrnhout (Ber gen), prof. G. V. A. Röling(Laren), H. M. van der Spoel (Amsterdam), dr. A. B. de Vries, directeur van het Mauritshuis, en de kunstcriticus Hans Redeker; secretaris is de heer H. Klein, Stadionkade 135/2 Am sterdam. De openingstentoonstelling zal door een reeks exposities in andere steden van het land worden gevolgd. Advertentie VERKOOP VAN ALLE MERKEN dus RUIME KEUZE Aan het bestaan van het Rotterdams Kamerorkest, is een einde gekomen door twee door de Rotterdamse gemeenteraad genomen besluiten. In de eerste plaats ging de raad akkoord met het voorstel van B. en W. om de voor het seizoen 1960-1961 gevraagde subsidie van 227.700 niet toe te kennen. Daar het voorstel reeds bekend was en het bestuur van het or kest had aangekondigd het orkest op te heffen, volgde een tweede voorstel van B. en W., dat eveneens werd aanvaard; B. en W. vroegen hierin machtiging te gelegener tijd met een voorstel te komen om een laatste subsidie (om het nadelige saldo te regelen) op de begroting te ver antwoorden. De twee communistische raadsleden waren tegen de voorstellen, de overige raadsleden ervoor. Voor de musici van het orkest des tijds opgezet als werkverschaffingsobject voor werkloze musici die geen ander werk kunnen vinden, wordt een werk voorzieningsobject van een geheel nieuwe stijl overwogen, zei de wethouder voor de kunstzaken, mej. mr. J. Zeelenberg. Een Churchill verkocht. Een schilderij van de hand van sir Winston Churchill heeft op een veiling ten bate van het Vluchtejingenfonds bij Sotheby's te Lon den 20.720 dollar de hoogste prijs ooit voor een werk van een nog in leven zijnde Engelse artiest betaald opgebracht. Het schilderij, getiteld „Cork trees near Mimi- zan" werd gekocht door Derek Ingman. Lady Churchill was verrukt en verzocht een vriend haar echtgenoot telefonisch van het nieuws op de hoogte te stellen. Advertentie 10 x sterker Gevoerd Bestand tegen bijtende stoffen Géén rubber SS: V Beschermen yoor fec/era uw honden (óók in KOKEND water) huisvrouw onmisbaar. N.V. Glashandel Dijkstra-Vereenigde Advertentie Een PAAR DAGEN naar BUITEN? Ged. Oudegracht 117 - Haarlem - Tel. I6242 Op 21 en 22 mei wordt in de Abdij Lil bosch in Pey-Echt (L.) een reünie ge houden van alle oud-studenten van gym nasium, handelsschool en mulo. In Haar lem en omgeving wonen vele oud-leer lingen en ook zij worden op 21 mei om half vier des middags verwacht in het voormalige college. Zij kunnen zich nog opgeven bij Willy Thelosen, Wilhelmina- straat 17, Brunssum (telefoon 04449-900). HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gewijde muz. 7.30 Voor de jeugd. 7.40 Gram. 7.15 Morgengebed en over weging. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de huisvrouw. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Gram. 10.30 Ben ie zestig? 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gram. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Gram. (12.3012.33 Land- en tuinb.meded.). 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Lichte muz. 13.50 Voor de jeugd. 14.00 Accordeonspel. 14.20 Kunstkron. 14.50 Lichte muziek. 15.15 Franse les. 15.30 Voorde jeugd. 16.00 Gregorianase zang. 16.30 Instr. octet. 16.50 Sportperiscoop. 17.00 Voor de jeugd. 18.00 Lichte muz. 18.15 Journalistiek week overzicht. 18.25 Amateursprogramma. 18.45 Vra- genbeantw.: En nu mijn geval. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Memojandum. 19.30 Omr.ork. en soliste. 20.20 Lichtbaken, lezing. 20.30 Cabaret. 21.10 Pol. praatje. 21.20 Gevar. progr. 22.25 Boekbcspr. 22.30 Nieuws. 22.40 Jong - oud - eeuwig, gesprekken. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA. VAR: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor u en uw gezin, le zing. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Gram. VPRO: 10.00 Samen thuis, lezing. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Zuid-Afrika op drift, lezing. 10.30 Gevar. progr. 11.35 Altviool en piano. 12.00 Lichte muz. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Orgelspel. 1300 Jazzmuz. 13.40 Gram. 14.10 Voor de jeugd.. 14.45 Ronde van Nederland. 14.55 K:orzang. 15.10 Sober en nuchter, klankbeeld. 15.25 Gram. 15.35 Boekbespr. 15.55 Omr.ork. en solist. 16.35 Report. 17.00 Jazzmuziek. 17.30 Journaal. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Gram. 19.10 De nacht was zwart, klankb. VPRO: 19.30 Binnen en buiten de gren zen. lezing. 19.40 Christus, Zijn leerlingen en de mensen, lezing. 19.55 Deze week, lezing. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Metropole-ork. 20.40 Voordr. 21.00 Lichte muz. 21.25 Soc. comm. 21.40 Lichte muziek. 22.05 Sportact. 22.30 Nieuws. 22.40 Gram. 23.10 Populaire muziek. 23.55 —24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Omr.ork. 12.30 Weerber. 12.35 Gesproken aperitief. 12.45 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Muzik. kaleidoscoop. 14.30 Radiojourn. 15.00 Gram. 15.15 Volksliederen. 15.45 Gram. 16.00 Amus.muz. 16.10 Lichte muz. 16.30 De mens als inzet, klankbeeld. 16.50 Gram. 17.00 Nieuws. 17.10 Dagklapper. 17.20 Liturgische gezangen. 17.30 Operettemuziek. 17.45 Engelse les. 18.00 Orgelreeital. 18.30 Voor de sold. VOOR VRIJDAG NTS: 20.00 Weckoverz. KRO: 20.30 Gastenboek. 20.50 Testplaat. 21.20 Film. 21.50 Sportpraatje. 22.10 Epiloog. VOOR ZATERDAG NTS: 14.5516.30 Rep. finale Rugbv Leage Cup te Wembley. AVRO: 17.00—17.30 Voor de kinde ren. NTS: 20.00 Journ. en weeroverzicht. AVRO: 20.20 Perry Como show. 21.00 TV-kroniek. 21.30— 22.20 Gevarieerd programma. 100 101. Rom had gelijk. Voordat Hako er erg in had, was hij op een glooiend stuk land terecht gekomen, dat nogal steil naar het water afliep... Kijk uit voor het water! riep Rom. Maar het was al te laatHet wagentje was wel aardig gemaakt, maar de remmen ontbraken eraan. Met steeds groter vaart reden ze pal op het water af. Hako deed het enige, wat hij nog doen kon... vlak bij de waterkant gooide hij het stuur om; het karretje maakte 'n scherpe draai, maar toen sloeg het om. AUebei rolden ze er uit 62) Dit alibi bleek echter in zijn nadeel te zijn. Het zou voor hem veel beter zijn geweest, als hij dit niet had gedaan. Het begrensde toch sterk de ligging van het adres, waar zij hem zogenaamd heen- gestuurd moest hebben. Hij moest er toch zeker van zijn. weer op tijd terug te zijn, want anders had die truc met de sigaret geen enkele zin. Hij moest dus een adres in de onmiddellijke nabijheid uitzoeken, dat al op het eerste gezicht dadelijk vals moest zijn, zodat wij geen reden konden hebben om er lang rond te zwerven voor het inwinnen van inlichtingen. Daarom koos hij die brandweergarage. Een blik was al genoeg om te weten, dat het adres niet kon kloppen, zodat we ijlings naar haar flatje gingen. Door zich zelf met die sigaretten-truc een be perking op te leggen, verzwakte hij de geloofwaar digheid van z'n verhaal aanzienlijk. Waarom zou ze hem naar een zo dichtbij gelegen vals adres hebben gestuurd? Ze zou hem of het juiste adres opgegeven hebben of geweigerd hebben te vertellen, waar die vrouw woont. Wilde ze hem voor de gek houden, dan had ze wel een adres en naam opgegeven, die hem de hele nacht en het grootste deel van de vol gende dag bezig gehouden zouden hebben, zodat zij een flinke voorsprong kon krijgen. Nee, dit was niet handig van hem. Hij wilde té ingenieus doen, maar juist daardoor maakte hij het des te onwaarschijn lijker. Er was al een precedent door het geval met die blinde man, en ik vermoed zo, dat hij bang was dat het ons misschien aan het denken zou brengen. Afgezien van die truc met de sigaret, heeft hij alles handig in elkaar gezet. Hij liet de liftjongen een zogenaamd gesprek met haar afluisteren en gaf de deur zo'n duw, dat het er op leek, dat zij hem dicht deed. Hét zou zeker mogelijk zijn geweest, die moord te bewijzen, ging Burgess verder, maar ik had nog geen bewijs dat hij ook jouw vrouw had ver moord. Ik hield dus m'n mond. Het ging er toen om hem nog eens uit zijn tent te lokken, maar dan met iemand, die wij uit zouden kiezen in plaats van hij zélf. Is het dus jouw idee geweest, om Carol als lok aas te gebruiken?, vroeg Henderson Het is maar goed, dat ik dat niet geweten heb. Ik had het an ders vast en zeker verhinderd en ik zou Nee, het was een idee van haar, niet van mij. Ik had juist een of ander meisje gecharterd om die rol te spelen, maar zij kwam op het laatste mo ment nog tussenbeide. We stonden ergens verscholen, waar we hem in de gaten konden houden, toen ze op ons af kwam stormen en zei, dat zij naar bin nen zou gaan en niemand anders. Of ik het nu goed zou vinden of niet, zij wilde die rol spelen. Ik kon haar niet tegenhouden en ik kon toch moei- 29 mei: Helmuth Zacharias met zijn orkest, lijk twee vrouwen achter elkaar naar binnen laten gaan. We lieten toen een make-up expert komen, die haar behandelde, waarna het spel kon beginnen. Stel-je-voor, zei ze tot niemand in het bijzonder, dat ik maar rustig was blijven zitten, terwijl iemand anders de zaak misschien zou verknoeien. We konden het ons toen niet meer permitteren, dat het verkeerd zou aflopen. Er was immers geen tijd meer te verliezen. Ze is nooit te voorschijn gekomen, is het niet?", zei Henderson. Ik bedoel de vrouw. Gek is dat eigen lijk. Wie ze ook geweest mag zijn en waar ze ook mag wonen, ze heeft tot het einde toe verstoppertje gespeeld. Nee, dat heeft ze niet gedaan. Ze heeft het zelfs niet geprobeerd, zei Burgess. Carol en Henderson leunden nieuwsgierig naar voren. Hoe weet je dat? Heb je haar dan gevonden? Weet je eindelijk, wie zij is? Ja. ik ben er achter gekomen, wie zij is, antwoordde Burgess. Eerlijk ge zegd, al een hele tijd geleden. Ik weet al weken, nee, maanden lang, wie zij was.... Was?, vroeg Henderson gespannen. Is zij dan dood? Nee, niet zoals jij bedoelt. Maar het komt er eigenlijk wel op neer. Haar lichaam leeft nog, maar ze is opgenomen in een gesticht voor ongeneeslijke krankzinnigen. Hij greep in zijn binnenzak en haalde er een bun deltje enveloppen en papieren uit te voorschijn, waar in hij begon te zoeken. De twee anderen keken hem vol belangstelling aan. Ik ben er geweest. Niet één keer," maar verschillende keren. Ik heb met haar ge sproken. Je kunt het nauwelijks aan haar merken. Ze doet alleen enigszins vaag. dromerig. Ze kan zich echter niets meer herinneren. Ze vergeet alles prompt weer. Het verleden is voor haar door een dichte mist omgeven. We zouden niets aan haar gehad hebben. Ze had onmogelijk kunnen getuigen. Daarom heb ik die wetenschap voor mijzelf moeten houden en de zaak gespeeld, zoals ik nu heb gedaan. Het was onze enige kans, dat hij zich zelf zou beschuldigen door middel van een vrouw, die haar plaats in moest nemen. Hoe lang geleden....? Ongeveer drie weken na die bewuste avond. Ze had voordien al nu en dan aanvallen gehad, maar toen viel het gordijn voorgoed. Hoe heb je haar....? Via één of andere omweg, die nu niet meer zo veel ter zake doet. Haar hoed kwam uit zich zelf te voorschijn in een winkeltje voor tweedehandskleren. Je weet wel, zo'n zaakje, waar ze alles voor een appel en een ei verkopen. Eén van mijn mensen ontdekte die hoed daar. We zijn toen terug gaan werken, van de één naar de andere, precies zoals hij zelf heeft ge daan. Een oud vrouwtje bleek die hoed in een asemmer gevonden te hebben en haar in dat winkeltje te hebben verkocht. We hebben toen iedereen in de buurt, die het vrouwtje ons heeft aangewezen ondervraagd. Het heeft weken gekost, maar ten slotte vonden we het dienst meisje, dat de hoed had weggegooid. Haar werkgeef ster was kort voordien in een krankzinnigengesticht op genomen. Ik ondervroeg haar man en haar familiele den, maar niemand wist iets af van die ontmoeting met jou. Ik hoorde echter genoeg om met zekerheid te kunnen concluderen, dat zij het inderdaad geweest is. De laatste tijd had ze al vaak vrij vreemd ge daan, was 's nachts niet thuis gekomen en had in aller lei kleine hotelletjes geslapen. Ze hebben haar zelfs een keer bij het aanbreken van de dag op een bank in het park gevonden. Dit heb ik van haar man gekregen. Hij gaf Henderson een fotootje, een kiekje van een vrouw. Hij keek er lang en ingespannen naar. Ten slotte knikte hij enigszins afwezig. Ja, zei hij, Ik geloof welCarol rukte plot seling het fotootje uit zijn hand. Kijk er toch niet langer naar. Haar rol is allang uitgespeeld. Ze heeft je al genoeg moeilijkheden be zorgd. Blijf zoals je bent, en denk niet meer aan haar, vergeet haar. Hier, daar heb je je fotootje weer, Burgess. Het heeft ons natuurlijk wel geholpen, zei Bur gess, terwijl hij het kiekje opborg, toen we met Carol op die avond bezig waren en zij haar plaats moest innemen. De make-up man kon haar nu ten minste enige gelijkenis geven. Genoeg in ieder geval om hem erin te laten lopen. Hij heeft haar ten slotte maar op een afstand gezien, en dan nog 's nachts. Hoe heet zij eigenlijk?, vroeg Henderson. Carol maakte een afwerend gebaar. Nee, vertel het hem niet. Ik wil niet, dat ze er tussen komt. We beginnen nu samen opnieuwgeen geesten oproepen Ja, ze heeft gelijk, zei Burgess. Het is nu alle maal voorbij. Begraaf het. Toch zwegen ze alle drie even en dachten aan haar. Ieder op zijn eigen wijze, zoals zij later misschien nog wel eens zouden doen. Het was nu eenmaal een episode, die je moeilijk echt kon vergeten. Toen ze opstapten om weg te gaan, gaf Carol Hen derson een arm. Hij draaide zich bij de deur nog even om en keek Burgess vragend aan. Welke les ligt hier nu in verscholen? Het moet toch iets betekend hebben? Je wilt toch niet zeggen, dat Carol en ik dit allemaal voor niets hebben door gemaakt? Er zal toch wel een of andere moraal in verscholen gaan? Burgess sloeg hem bemoedigend op de schou der. Als je nu per se de moraal van dit alles wilt horen,wil ik je wel een goede raad geven: ga nooit met vreemden uit, als je geen gezichten kunt onthou den EINDE Behalve zijn optreden voor de Heem steeds Kunstkring, op woensdag 18 mei, geeft Wim Kan op dinsdag 17 mei in het Minerva theater ook een openbare voor stelling van zijn cabaretprogramma „Laat je niets wijsmaken!". Hierin treden op Wim Kan, Corry Vonk, Sant Heyermans, Margriet de Groot, Philippine Aeckerlin, Annelies Bouma, Jacco van Renesse en de illusionist Fred Kaps. Dit programma wordt aan de vleugel begeleid door Ru van Veen. Oprechte Dingsdagse Haerlemse Courant den 13 Mey 1760 GROOT-BRITANNIEN. Londen den 6 Mei Gisteren middag is de Lord FERRERS te Tynburn gehangen. Zyne Lordschap droeg zyn eygen licht- bruyn gekruld Hair, en was gekleed in zyn Trouw- Gewaad, bestaande uyt een licht gecouleerde Lakense Rok met Zilvere Passementen, een Witte- Satyne-Vest Zwarte-Zydene Broek, Witte- Zydene Kouzen, en Diamante Schoen-en Broek-Gespen, gezeten in zyn eygene Land-Koets, getrokken door zes Kastanje- bruyne Paerden; Wyders volgde de Lyk- Wagen en eene Rouwkoets, beyde met 6 Paerden bespannen vanwelke de eerste ge- pluymd waren. De vierkante Balie en de Galg waren met Zwart Laken bedekt en bekleed: Zyne Lordschap stapte kloekmoe dig en welresolveerd, met den Hoed in den Hand de Trappen op; hij keerde zich tot zy- nen Geleydsman den Cappelaan, en gaf aan den Heer Vaillant zyn Goud-Horologie. De Cappelaan opende daarop een Boek, om hem iets voor de leezen; doch zyne Lord schap trok het hem uit de Hand en las zelve omtrent een bladzyde daaruyt, wan neer hy door den Cappelaan verzogt wierd met hem te willen bidden, hetgeen hy zeer gewillig deed. Na eenige minuten scheyde men uyt met bidden, wanneer een Beuls knecht de Handen van zyne Lordschap quam binden. Zy zetteden hem zyne witte Slaapmuts op, deden hem de das af en de Koord om, die maar eene gemeene Strop was. Zyne Lordschap eyndigde zyn leven Minuten voor Twaalve. Nadat het Lichaam een uur en 5 minuten gehangen had, wierd het afgesneden, met de Klede ren in de Kist gelegd door zes mannen op de Schouders genomen en na de Chirur- gyns-Snykamer gebragt. De Geëxecuteer de heeft noch drie Broeders en vier halve Oomen benevens eene Stiefmoeder ir, leven. (verkort.) i

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 19