1 voor PANDA EN DE LIJFWACHTERS Motoren moeten met ingang van 2 juni ontstoord zijn ROM EN MIOE Eerste fanfareprijs voor Haarlemse politiekapel De negen muzen MAANDAG 30 MEI 1960 9 radio WÏé^WË Wm - ^31 fekt AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN België-Nederland Olympische Spelen FUNKE'S ROGGEBROOD Viering van zilveren jubileum Collegium Musicum Amstelodamense met vijf eeuwen Nederlandse koormuziek Amsterdam benoemt twee stadsbeiaardiers T elevisieprogramma De radio geeft dinsdag Vervolgverhaal door M. G. Eberhart De toestand van Pasternak 3. Jolliepop was natuurlijk erg veront waardigd, dat Jut de lijfwacht hem ervan beschuldigde, gif in Panda's thee te heb ben gedaan. En ook Panda vond het heel lelijk ,om zoiets van de trouwe knecht te zeggen. Maar omdat de lijfwacht nogal doof bleek te zijn, moesten ze hard schreeu wen, voor hij eindelijk begreep, dat' hij zich vergist moest hebben. „Dat snap ik niet," zei hij. „U hebt me zelf opgebeld, meneer Palma. U zei, dat er een aanslag op u werd gepleegd en dat ik dadelijk moest komen, als ik, niet teveel voor mijn diensten rekende." „Ik heb u niet opge beld!" riep Panda, „en bovendien heet ik niet Palma, maar Panda." „Juist, Pal mer de miljonair," zei de lijfwacht, „dat bent u toch? Die naam heb ik toch goed verstaan?" „Nee, dat hebt u niet!" riep Panda. „Ik heet Panda! PANDA! en ik ben geen miljonair!" Toen dit eindelijk tot de hardhorende lijfwacht doordrong, raakte hij in hevige opwinding. „Wie heeft me dan wèl opgebeld?" riep hij, „wat moet ik doen? Er is iemand in vreselijk ge vaar! Hij heeft me nodig, maar hoe vind ik hem? Ken jij hem soms?" „Nee," ant woordde Panda. „Ik ken geen miljonair die Palma heet. Maar heeft u die naam wel goed verstaan?" „Denkelijk niet," bracht Jolliepop in het midden. Hij raapte de krant op en vervolgde: „Waarschijn lijk kan ik meneer aan het juiste adres helpen Als inzet van de Nederlandse Week, die de Vlaamse televisie brengt ter gelegen heid van het koninklijke bezoek aan Bel gië, presenteerden de twee populaire tele visie-kindervrienden van de Vlaamse om roep, tante Ria en Nonkel Bob, een pro gramma dat klonk als een klok. De kin deren werden vergast op een openlucht cabaret dat in Valkenburg werd uitgevoerd en waaraan merendeels kinderen meewerk ten. Hierbij bleek weer eens temeer, dat dergelijke afwisselende, louter visuele evenementen heel wat sterker aan spre ken dan de vaak gecompliceerde avontu renromans, die de Nederlandse kinderuur tjes moeten opluisteren. Het spel „Varen is fijner dan je denkt" bijvoorbeeld, hoe boeiend het ook voor sommige oudere kin deren is, ging het begrip van een grote groep jeugdige kijkers teboven. „Pipo de clown" is iets naïever, doch in het alge meen heeft het luchtige kijkspelletje meer succes dan het vervolgverhaal. Onze Vlaamse jeugdtelevisionisten weten de kin derlijke fantasie sterker te pakken, omdat zij zich niet beijveren om „tussen de re gels door" ook de volwassenen naar het toestel te lokken en echt kinderlijk blij ven. Het was zaterdagmiddag een feeste lijk uurtje voor de jonge kijkers, en dat kan van onze Nederlandse jeugduitzendin gen niet altijd gezegd worden. Wat het avondprogramma betreft, Theo Eerdmans ging uiteraard weer met de al gemene aandacht strijken en terecht. Jam mer dat aan deze „Je neemt er wat van mee"-quiz binnenkort een eind komt, zo als aan alle quizzen. Het is een eind, dat niet onherroepelijk behoeft te zijn, aange zien dit programmapunt zichzelf nog niet heeft overleefd. Wat zich wel heeft overleefd, is „Publie ke Tribune". Zaterdagavond stierf het een roemloze dood en wij hopen het nooit meer terug te zien. VocJfal niet, omdat wij het jammer zouden vinden, een hekel aan de drie gebroeders Lutz te krijgen, die toch wel tot meer in staat zijn dan tot hamertjeklop en grollen-in-toga. Er was, zaterdag nog wel een genietbaar grapje bij, doch het laatste gedeelte en ookde „apotheose" was te saai om er serieus over na te denken. Overigens: in de imitatie zijn de Lutzen bijzonder knap. De wijze waarop zij een kortelings voor de televisie verschenen sneldichter over de roskam haalden was treffend, maar zij lopen het gevaar dat vandaag of morgen eens iemand verrijst die de Lutzen gaat ironiseren. Daar le veren zij stof genoeg voor! De entourage van de „Publieke Tribune" in zang, dans en bijbehorende camera-ef fecten is al eens meer gecritiseerd om de would-be navrantie en het gezochte moder nisme. Het was tot het eind toe een schouw spel van rommelig en rillerig tableau-vi- vant-gedoe, waarin noch danskunst, noch dramatiek, noch welke beeldingskracht ook te ontdekken viel. Maar het is allemaal voorbij en de artiesten van dit programma onderdeel zijn stuk voor stuk tot heel wat beters in staat, waarop we dan voor het volgens seizoen vurig blijven hopen. Zondag werden wij verbonden met Brus sel om te kijken naar het programma „De Muziekkampioen", ook al een spel letjesshow van Lou van den Burg, maar uitgevoerd zonder hem. Was het nu dooi de wijze van presentatie, dat wij het een heel appetijtelijke uitzending vonden? Spél leider Tony Fioletta beheerste de „strijd" zonder zich op de voorgrond te dringen, zonder luidruchtige nadrukkelijkheid. Mu zikale, eigenlijk alleen vocale medewer king was er dit keer van Nederlandse ar tiesten met Greetje Kauffeld en haar lieve heesheid als aantrekkelijkste deelneem ster, voorts grapjes makende Rudi Carrel, de Selvera's, Christine Spierenburg en Bert Robbe. Het programma eindigde ze ker een kwartier vroeger dan verwacht, maar de K.R.O. hield zich niet aan het tijdschema en liet er meteen de rest op volgen, een heel interessante rest, die be stond uit een door Joop Simons geoffreerd spectacle coupé van Parijse kunstmani festaties met een ballet op Gershwins Rhapsodie in blue als meest spectaculaire bijdrage. Rector Coppens hield een vloei ende indringende epiloog. De uitzending van de tweede helft van Oostenrijk-Schot land uit Wenen, net voor het diner, muntte uit door een prachtige beeldkwaliteit en goed voetbalspel van de voetbaljongens uit Oostenrijk. De besprekingen tussen het organisatie comité van de Olympische Spelen en de Eurovisie over reportages van de Spelen zullen worden hei-vat. Het organisatieco mité werd daartoe zaterdag gemachtigd door het bestuur van het Italiaans Olym pisch Comité. Verwacht wordt dat de Eurovisie en haar Oosteuropese partner' toch de tele visierechten zullen krijgen en dat het compromis wordt gesloten op een bedrag van 500 miljoen lires 3.100.000). Met ingang van 2 juni zullen de eige naars van auto's, scooters, motorfietsen en bromfietsen moeten voldoen aan de eisen die de wet stelt ten aanzien van de ontstoring van hun voertuig. Na deze da tum mag de ontsteking van de verbran dingsmotor geen „hinderlijke omroepsto- ring" meer opwekken binnen een afstand van 10 meter van een TV-toestel. Om te voldoen aan de wettelijke eisen, die zijn ingesteld om zowel de met mobi lofoon werkende instanties, als de bezit ters van een TV-ontvanger te vrijwaren van hinderlijke storingen in geluid of beeld, zal men als eigenaar van een mo torvoertuig maatregelen dienen te nemen. De A.N.W.B. raadt de eigenaars van bromfietsen en andere één-cilindermoto ren aan, de normale bougie te voorzien van een kapje met een ingebouwd ontsto- ringselement. Ook kan de normale bougie vervangen worden door een type met in gebouwde weerstand. Bij meer-cilindermotoren zonder stroom- verdcler moet men elke cilinder voorzien van een dergelijke bougie of ontstorings- kap. De automobilisten en degenen die in het bezit zijn van een ander voertuig met een stroomverdeler in de ontstekingsinstallatie kan men drie verschillende methoden van ontstoring toepassen, aldus de A.N.W.B. Men kan tussen de bobine en de stroom verdeler een weerstandskabei aanbren gen. Tevens dient dan een dergelijke ka bel gemonteerd te worden tussen de stroomverdeler en elke bougie. De bougies dienen voorzien te zijn van een ontsto- ringskapje, tenzij men bougies aanbrengt met een ingebouwde weerstand. Een andere wijze van ontstoring die de Toeristenbond aangeeft is het mon teren van speciale ontstoHngsstekkers „suppressors" aan de in- en uitgaande zij de van de stroomverdeler. Ook dan moe ten weerstandsbougies of ontstoringskap- jes op de bougies worden aangebracht. In bepaalde gevallen kan men een wëer- Advertentie èn voor uw gezondheid èn als lekkernij W Hofleverancier Tien tegen één dat ook uw dokïer het eet I standsrotor op de stroomverdeler monte ren. Ook deze wijze van ontstoren dient gecompleteerd te worden met weerstands bougies of ontstoringskapjes. De A.N.W.B. wijst er op, dat ontstoringsmiddelen met een lage weerstand de minste moeilijkhe den opleveren bij een wat oudere of extra gevoelige ontstekingsapparatuur. Als regel zal echter het aanbrengen van de ontsto- ringsapparaatjes geen nadelige invloed op de prestaties van de motor hebben. De be rijders van motorvoertuigen dienen zo snel mogelijk hun voertuig aan te passen aan deze nieuwe maatregel door het aan brengen van ontstoringsapparaten. „Tante" Iiannie Lips, de K.R.O. tele- visie-omroepster, is zaterdagochtend in Rotterdam in hel huwelijk getreden met de heer H. Scholten. Het bruids paar verlaat het stadhuis. Het vijfentwintig-jarig bestaan van het koor „Collegium Musicum Amsteloda mense" was de aanleiding tot een feest- concert in de axda van het Stedelijk Mu seum te Amsterdam op zondagmiddag. Onder de aanwezigen bevonden zich ver schillende bekende figuren uit het muziek leven van de hoofdstad onder wie de com ponisten Flothuis, Mul en Ruyneman van wie werken op het programma vermeld waren, voorts prof. dr. Bh. K. Bernet Kempers, prof. dr. J. Smits van Waes- berghe, beiden van de Gemeente-Universi teit, alsmede mr. dr. P. J. Witteman, voorzitter van de Raad van de Kunst. Na afloop van 't concert werden het jubileren de koor en zijn dirigent Toon Vranken toe gesproken door mr. Van Sonsbeeck, na mens het gemeentebestuur van de hoofd stad, die een els aanbood, en door de voor zitter van het hiddigingscomité mr. E. M. Brautigam die zijn opmerking dat het koor had blijk gegeven „de juiste Toon ge troffen te hebben" vergezeld liet gaan van een enveloppe, waarvan de inhoud be stemd is om de basis te leggen van een eigen bibliotheek van koormateriaal en partituren. Hierna bestond de gelegenheid het koor en zijn dirigent te feliciteren tij dens een receptie in het restaurant van het museum. Een uitgebreid programma had toen reeds een staalkaart geboden van de vo cale stijlen en technieken waarbinnen het koor zijn vijfentwintigjarige activiteit ont plooid heeft. Na een eerste aanloop in de klassieke polyfonie, met werken van Cle mens non Papa en Sweelinck, volgde een huldeblijk aan de in 1956 overleden vader van de dirigent, de eveneens als koorleider zeer geziene Jaap Vranken. Ook overigens was het programma geheel gewijd aan a-capella muziek van eigen bodem. De Nederlandse componisten hebben, in aan sluiting op een eeuwenoude traditie, steeds een bijzondere voorliefde getoond voor de koorzang zonder instrumenten. Bijzonder aangenaam was bijvoorbeeld de kennis making met het reeds uit 1918 daterende „De Roep" van Daniel Ruyneman, geheel tekstloos, uitsluitend op vocalen geschre ven, een vermoedelijk voor de tijd van ont staan nogal „experimenteel" werk dat echter nu een serene indruk maakte, ge volg van een subtiel evenwicht van fraaie klankschakeringen. Iets meer in de lijn van de ouderwetse „liedertafel" bewogen zich twee koorliederen van Marius Flot huis, op twee gedichten van verzet en vrij heid, van Bertus Aafjes („Gelukkig is het land" en „Dichters van later tijd"); toch waren ook hier krachtige momenten te on derkennen. Van een spitse geest die bin nen de grenzen van eigen mogelijkheden het gestelde doel bereikt, getuigden drie koorwerkjes van Jan Mul, waarvan vooral het eerste „Morinde", op tekst van Harry Prenen in de smaak viel om de muzikale parallel van oubollige humor en elegante speelsheid. Deze eerste programmahelft bevatte nog Diepenbrock's „Carmen Sae- culare" op tekst van Horatius, dat in de kortademigheid van zijn tonale afsluiting niet vermocht te boeien, en korte werkjes van Johan Weegenhuise en Johan Wage naar. In deze zeer uiteenlopende opgaven bleek het koor dat grotendeels uit ama teurs gevormd is. aangevuld met enkele beroepskrachten, over een bijzondere toe wijding te beschikken die, in combinatie met het muzikale begrip van de dirigent de uitgevoerde muziek alle eer aandeed. Dat de kwaliteit van het stemmenmate- riaal daarmee geen gelijke tred houdt be hoeft men zelfs bij dit jubileum niet te verhelen, daar het ensemble sinds de op richting zijn inspiratie geput heeft uit de liefhebberij, in de beste zin des woords. Dat men op deze basis echter tot vol dragen resultaten kan komen, werd in de tweede helft van deze matinée duidelijk, waarhij het koor in de uitvoering van een vijftal madrigalen uit de Renaissance een veel grotere bewegelijkheid en veelheid aan nuances openbaarde dan aanvankelijk het geval was. Sa-s Bange Bij besluit van B. en W. van Amster dam zijn benoemd tot beiaardiers de he ren Bernard Drukker uit Amsterdam en H. de Ligt uit Vlaardingen, eerstgenoem de voor het klokkenspel van de Munttoren, de ander voor dat van de Westertoren. DINSDAG 31 MEI NTS: 12.25—13.00 Kon. Bez. aan België. NTS: 20.15 Journ., weeroverz. en verslag bezoek H. M. de Koningin aan België. 20.5523.30 Veel leven om niets, toneel spel. HILVERSUM I, 402 m, 746 kc/s. 7.00— 24.00 KRO. KRO: 7.00 Nws. 7.15 Gram. 7.30 v. d. jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en overweging. 8.00 Nws. 8.18 Gram. 8.50 v. d. vrouw. 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio. 10.00 v. d. kleuters. 10.15 Lichtbaken, praatje. 10.25 Gram." 11.00 v. d. vrouw. 11.30 Gram. 11.50 Volaan.... vooruit, praatje. 12.00 Middagklok-noodklok. 12.03 Gram. 12.30 Land- en tuinb. meded. 12.33 Lichte muz. 12.50 Bezoek H.M. Koningin aan België. 13.00 Nws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Nieuwe gram. 13.30 Lichte muz. 14.00 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.35 Wij vrouwen van het land. 14.45 Gevar. progr. 15.50 Gram. 16.00 v. d. zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 v. d. jeugd. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz.: Nieuw-Guinea-Kroniek d. mr. dr. H. J. Roethof. 18.00 Lichte muz. 18.30 Klank beeld over Friesland. 19.00 Nws. 19.10 Act. 19.25 Memojandum. 19.30 Gram. (Om 20.05 —20.08 Toespr. n.a.v. 13e Algemene Volks telling). 20.30 Gram. 20.45 Lezing. 21.05 Alt viool en piano. 21.35 Lezing. 21.55 Alt en orgel. 22.15 Bezoek H.M. Koningin aan België. 22.25 Boekbespr. 22.30 Nws. 22.40 Gezin en huwelijk, lezing. 22.50 Kamermuz. 23.10 Gram. 23.55—24.00 Nws. HILVERSUM II, 298 m, 1007 kc/s. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00—24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Gram. 9.00 Gym.v. d. vrouw. 9.10 De Groenteman. 9.15 Gram. 9.40 Morgenwij ding. 9.55 Boekbespr. 10.00 Gram. 10.50 v. d. kleuters. 11.00 Orgelspel. 11.15 v. d. zieken. 12.00 Carillon- en draaiorgelmuz. 12.20 Regeringsuitz.: Uitz. voor de land bouw. 12.30 Land- en tuinb. meded. 12.33 Lichte muz. 12.50 Uit het bedrijfsleven, vraaggesprek. 13.00 Nws. 13.15 Meded. of gram. 13.20 Gram. 13.55 Beursber. 14.00 Kamermuz. m. comm. 14.40 Schoolradio. 15.00 Licht progr. 15.30 Van alle breedte graden, lezing. 15.45 Viool en cello. 16.15 Gram. 17.00 v. d. jeugd. 17.30 Bezoek H.M. de Koningin aan België. 17.50 De dieren wereld en wij, lezing. 18.00 Nws. 18.15 Pianospel. 18.30 Amateursprogr. 19.00 Paris vous parle. 19.05 Koorzang. 19.15 Journ. 20.00 Nws. 20.05 Toespr. n.a.v. de 13e Alge mene Volkstelling. 20.08 Gevr. progr. 20.45 Pianorecital. 21.20 Sevilla op zondag. 21.35 Lichte muz. 21.55 Dansmuz. 22.30 Nws., beursber-. en S.O.S.-ber. 22.45 De toverstaf van het woord, lezing. 23.00 Gram. 23.55 24.00 Nws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Progr. v. d. NCRV. 12.30 Weerber. 12.35 Dansmuz. 12.52 Koersen. 13.00 Nws. en weerber. 13.15 Ork. conc. 14.00 School radio. 15.45 Gram. 16.00 Koersen. 16.06 Düitse les. 16.21 Gram. 16.30 Ork. conc. 17.00 Nws. en weerber. 17.10 Gram. 17.20 Lichte muz. 17.40 Boekbespr. 17.50 Wereld dag van de H. Kindsheid. 18.20 v. d. sold. 18.50 Sportkron. 19.00 Nws. 19.40 Koorzang. 19.50 Lezing. 20.00 v .d. vrouw. 21.00 Ork. conc. 22.00 Nws. 22.15 Israëlitische uitz. 22.45 Gram. 22.55—23.00 Nws. 126127. En de volgende dag? Wel.... toen gingen Rom en Mioe weer, net als altijd, samen naar school. Want je kunt nou eenmaal niet elke dag een vrije middag hebben. Dan zoil er van leren niet veel terechtkomen, nietwaar? Maar Rom en Mioe vonden dat helemaal niet erg; ze hadden heus geen hekel aan de school, hoor. En zo heb je dan een dag uit het leven van Rom en Mioe meegemaakt. Nu maken ze weer plaats voor een andere geschiedenis, en ze groeten je hartelijk! EINDE 13) Onder de bomen was het koeler, want de hoge, ruige takken verborgen de grijze lucht bijna volkomen. Het tapijt van bruine, afgevallen naalden was glad onder zijn voeten. Hij hoorde in de westelijke sinaasappel boomgaard, die tussen de laan en het meer lag, de kleine tractor over de voren bonken. Maar hij kon zijn gedachten niet bij de plantage houden en moest elkens weer aan de moord denken. Hij was de voornaamste verdachte, wanneer zou blijken dat de man, die ze Blootvoet Deeler noemden, er niets mee te maken had. Vijftien jaar was lang om haat te blijven koesteren en moord nadat je juist uit de gevangenis ontslagen was, was niet zo mooi. Deeler moest geweten hebben dat de politie hem direct zou zoeken. Maar als het Bloot voet Deeler niet was geweest, wie had dan de rechter doodgeschoten? De rechter had zeker vijanden, maar moord dat is nog wel wat anders, dacht Cayce. Daar moest een reden voor zijn, iets dringends, iets dat voor iemand vreselijk belangrijk was. Er kroop een koude rilling over zijn rug. Hij had een motief, een sterk motief. En Cayce had nu zelf een vijand gemaakt in de persoon van Zack. John noch Dodie zou hebben toegegeven dat Cayce er was geweest, of dat ze iets wisten van zijn ruzie met de rechter, maar Zack had iets gehoord dat veel op een dx-eigement leek. „Als u dood bent kom ik terug." Cayce moest er steeds aan denken, wat een officier van justitie in een proces van die woorden zou kunnen maken. Zack zou de sterkste getuige a charge zijn en met hoeveel graagte zou hij zijn verhaal in de getuigenbank opdissen. Het enige was Cayce kon doen, was vertrouwen heb ben in de politie en in de waarheid. Mar hij moest zien uit te vissen wat Dodie precies van de voetsporen afwist. Toen dacht hij er ineens aan dat hij over enkele ogenblikken Midge zou ontmoeten. Hij kon zich niet voorstellen dat Midge veranderd zou zijn; hij had het beeld van haar aardige gezichtje al die jaren met zich meegedragen en Midge was nog altijd vrij om lief te hebben, tenminste, ze was in elk geval niet met Roddy getrouwd. Zijn hart begon nu niet bepaald sneller te kloppen daarvoor had hij het te warm en teveel dingen aan zijn hoofd maar hij zou toch wel liever andere kleren aangehad hebben. Hij kwam onder de pijnbomen vandaan en stak de weg over. Daar lag de onderneming van Howard, de onderneming van zijn dromen; inderdaad een onder neming zoals Blanchaard ook moest worden. De hoge omheining van prikkeldraad was uitstekend in orde, hier hing niets scheef, geen omgevallen paaltjes; alle paaltjes waren van cement, zodat de witte mieren ze niet konden opvreten. Ook groeide er geen woest struik gewas langs do omheining: het was alles even schoon als de sinaasappelboomgaorden zelf. Daar was het brede ijzeren hek, dat openstond en netjes vastgezet was. De oprijlaan zelf was vernieuwd. Vroeger was die van stevig aangestampt zand geweest. Nu was het een smal cementen lint, tussen netjes af gestoken grasranden. Lampen op hoge palen, als minia tuur straatlantaarns, stonden op regelmatige afstanden aan weerszijden van het pad, aan zijn linkerhand be gonnen de boomgaarden. Ze waren prachtig, weelderig; het was duidelijk dat ze flink besproeid en bemest en goed schoon gehouden werden. De bomen waren zwaar beladen met vruchten, het zou een enorme oogst worden. De sinaasappels en grape-fruits waren bijna rijp, spoedig zou het tijd zijn ze te plukken. Terwijl hij naar het huis toe liep kwam hij langs een grote groep calamondins, vol vruchten als kleine oranje lampionnetjes; er groeiden nog vele ande re citrussoorten, onder andere was er, zoals Cayce wist, ook een proeftuin met citroenen. Want Henry Ho ward, die een hartstocht had om te experimenteren en een grote liefde voor zijn land, nam proeven met bijna elke citrussoort. Cayce dacht aan enkele dingen op zijn eigen plantage en besloot Henx-y hiei-over advies te vi-agen. Henx-y was altijd vx-iendelijk voor hem geweest' hij was iemand die ook intellectuele belangstelling haè en die zich met genoegen de moeite had getroost om de jonge Cayce iets bij te brengen. Wat Cayce van de klassieken afwist, zijn belangstelling en liefde voor boe ken, had hij aan Henry Howard te danken. Hij dacht terug aan de lange namiddagen op het texTas van het huis dat nu voor hem lag, de zware bougainville en blauwe regen in volle bloei, terwijl Henx-y voorlas of praatte, of Cayce's vragen beantwoordde op een manier die voor een jongen begrijpelijk is. Maar Henry was ook een goed planter die alles van de citruscultuur afwist. t Cayce was nu aan het einde van de oprijlaan. Dicht bij het meer lag een enorm ovaal zwembad de x-and er omheen was opgehoogd en begx-oeid met rose aza lea's, die juist in volle bloei stonden. Naast het zwem bad stond een kleedhokje. Alles was wit geverfd en zag er schoon uit. Cayce realiseex-de zich nu pas ten volle hoe haveloos Blanchaard was gewox'den, hoe hoognodig het huis en alle gebouwen opgeknapt en geverfd moes ten worden. Maar de onderneming van Howax-d was kennelijk vooruit gegaan; Henry had geen ander in komen dan dat van zijn plantage, het was dus duidelijk dat de afgelopen jaren goede oogsten hadden opgele verd. En toen zag hij Midge. Dat slanke, elegante figuux-tje in die dunne witte jurk kon niemand andex-s zijn dan Midge. Ze was camelia's aan het snijden; zox-gvulgig legde ze iedex-e bloem in een mandje. Hij had ver wacht dat zijn hart sneller zou kloppen, of zoiets, maar inplaats daarvan schoot hem een bespottelijk rijmpje te binnen, iets dat Henx-y hem eens had voox-gezezen: Ze bx-achten hem bij Lotje op een luik. Hij was dood. Zij als beheex-st persoontje ging door met snijden van het brood. Meteen schaamde hij zich. Wat had een meisje als Midge met moord te maken? Bovendien was ze altijd beheex-st geweest; dat was een van de dingen die hij in haar had bewonderd, omdat zijn eigen emoties tx-oe- bel en heftig waren geweest, een gemakkelijke speelbal voor de x-echter. Hij vergat zijn te kleine, nu stoffige en slordig zittende kleren en x-ende over het malse gras naar haar toe. Hij was al bij het grote ovale perk met camelia's vóór ze hem zag. Haar ogén werden groot blauwe ogen zoals Dodie, maar toch heel anders want ze had den het lichte, vredige blauw van de ogen van jonge katjes, tex-wijl die van Dodie donker waren en soms heel ernstig. Typerend voor haar, legde ze haar schaar en een roze camelia neex-, voor ze zei: „Cayce," en haar ar men naar hem uitstak. Haar lippen waren zacht en koel en geurig als een roos. „Cayce," zei ze weer en leunde achtex-over in zijn armen om hem in het gezicht te kunnen zien. Ze was een teer dingetje, klein en fijn; haar gezichtje was roze en wit als haar camelia's, een wonder in dit zonovergoten land. „Ik hoopte dat je van- moi-gen zou komen, Cayce, waax-om ben je weggelopen? Waarom heb je me in de steek gelaten?" „Omdat je met Roddy verloofd was," antwoordde hij. „O dat" zei Midge met een zacht, welluidend lachje. „Dat was maar kinderspel. Het heeft niet lang geduux-d. In werkelijkheid ben jij het altijd geweest. O Cayce, ik heb zo gehoopt dat je nog eens terug zou komen. En nu ben je ex-". Ze hief haar gezichtje naar hem op en hij kuste haar weer. Maar toen keek hij met een ruk op, als door een onzichtbaar koord getrokken. Dodie stond aan de ande re kant van het pex-k met camelia's. Ze droeg nu een groene korte bx-oek en een zachtgele blouse, waaruit de. tengere hals tevoorschijn kwam. Haar mond en haar mooie blauwe ogen stonden strak, misschien zelfs een beetje koel. „Goedemorgen, Cayce," zei ze. HOOFDSTUK VI Met een verlegen gebaar maakte Midge zich uit zijn omax-ming los. Cayce was er zich nauwelijks van be wust, want er was iets heel ernstigs in Dodie's blik. Hij vroeg: „Is er nieuws?" Dodie schudde het hoofd. „Nee, maar vader wil je spx-eken.' Hij is op het terras". Midge raapte haar hoedje op en zette het met zorg op. Het plaatste haar lieve gezichtje in een wit kanten lijst; ze nam het mandje met witte en x-oze camelia's op en leek zélf wel een camelia, zo sierlijk als ze zich bewoog. (Wordt vervolgd) De gezondheidstoestand van Boris Pas ternak is zondag na een bloedtransfusie iets verbeterd. Indien mogelijk zal van daag opnieuw een bloedtransfusie worden toegediend. Enkele weken geleden kreeg Pasternak een zware hartaanval, een longontsteking en een maagbloeding. Vorige week ont dekten de drie professox-en van de Krem- iinkliniek <5ie hem behandelén een ernsti ge kankeraandoening. Nationaal muziekconcours te Eist Op de tweede dag van het Nationaal Federatief Muziekconcours te Eist (Over- Betuwe) ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van de muziekvereniging „Juli ana" te Eist, is in de eerste afdeling fan? fare de eerste prijs verworven door dé Haarlemse politiekapel met 101 punten. In de eerste afdeling hax-monie was de eerste prijs voor de R.E.T.-harmonie te Rotterdam met 100 punten; in de ere- afdeling fanfare voor de fanfax-e „Hartog" uit Oss met 105 punten. In de marswed- sti-ijd behaalde in de ex-e-afdeling fanfare „Hartog" uit Oss een eex-ste pi-ijs met lof van de jury 39 punten. In de tamboer wedstrijd. eerste afdeling, behaalde het tamboerkorps „Hartog" uit Oss een eer ste prijs met lof van de jury (39 punten). In de afdeling uitmuntendheid van de tam boerwedstrijd behaalde de drumband „Ex celsior" uit Beesd met 38 punten een eer ste px'ijs en lof van de jury. Van Cliburn weer in Moskou. De Amerikaanse pianist Van Cliburn is voor een contcertreis door de Sovjet-Unie in Moskou aangekomen. De krulharige, slun gelachtige virtuoos werd ontvangen door een groep van tweehonderd bakvissen en oudere dames. Van Cliburn vestigde zijn reputatie als pianovirtuoos toen hij in 1958 het Tsjaikofskifestival won. Organist bekroond. De Nederlandse ox-ganist, de heer F. J. van Dooren, heeft in Wenen de derde prijs gekregen op een internationaal concours voor orgelimpro visaties, dat jaarlijks in Wenen gehouden wordt. De jury kende de tweede prijs toe aan de Oostenrijker Wilfried Graseman. De eerste prijs werd niet toegekend.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 9