Horen en zien voor Tip voor een trip GALAMADAMMEN (1) Boekenhoekje PANDA EN DE LIJFWACHTERS T.V. EN OPSPORINGSBERICHTEN Gezondheid en genezing Vreemde dingen in hef kabouterdorp Einde van Broadway- staking Italiaanse „Miss Europa" rWoe is het ontstaan ZATERDAG 11 JUNI 1960 HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT 13 rad ia wétéêmWm AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN Te veel van het goede De radio geeft zondag De radio geeft maandag Televisie pro gramma v Nu is er... het middel tegen afwashanden Ballonvaart in het N.T .S.-journaal Succes Russische documentaire vertoont Hitlers lijk IHXYi cüz fzulct Vervolgverhaal door M. G. Eberhart Passagiere redt vliegtuig Nieuwe cabaretgroep Paula Wessely speelt „Gabrielle" in „Anatol" Dit woord: GEZWIND 13. „De klad is in mijn beroep", klaag de Jut„wie vraagt er tegenwoordig nog om een lijfwacht? Ja, als baby-sitter kan ik nog wat verdienen, maar dat is toch geen werk voor een gediplomeerde lijf wacht? Bovendien is me daardoor de gro te ramp overkomen, waardoor het hele maal moeilijk werd, mijn beroep uit te oefenen." Wat voor ramp was dat?" vroeg Panda. Wat zeg je? De lamp was nat?" vroeg Jut. „welke lamp bedoel je?" „Ik heb het niet over een lamp!" brulde Panda in zijn oor, „ik vroeg u, watvoor ramp u is overkomen?" „Dat ik hardho rend werd," antwoordde Jut, „de vorige week heb ik de ivacht gehouden bij de baby van een operazanger. Wat een lon gen! Hij heeft me hardstikke doof ge schreeuwd. Dat is een ramp voor een lijf wacht, ivant nu hoor ik geen hulpkreten meer, zodat ik er nooit bij ben om wat te verdienen." Maar Panda had nog heel "Scherpe oren. „Stil eens," zei hij, het hoofd wendend, „er roept iemand om hulp! Kom mee!" Jut met zich meetrek kend, snelde hij in de richting van het geluid. En daar zagen ze Palmer, in wors teling met de moeilijke jongens, die hem, zijn geldzak wilden afnemen. Voor een buitenlands overzicht moge grote belangstelling bestaan bij de tv- kijkers, vrijdagavond hebben zij toch te veel van het goede gehad door een vrij uitvoerige beschouwing van de heer Henk Neuman. De KRO heeft het aantal com mentatoren uitgebreid en de spreker had meer tijd nodig dan zijn collega's. Het werd eigenlijk een „radio-uitzending" en dat is toch niet de bedoeling van de televisie. Opnieuw kregen de kijkers een cabaret van studenten, thans uit Nijmegen dat ons aardig wist bezig te houden. De KRO zet te de serie „The four just men" voort met een onderhoudend verhaal waarin Vittorio de Sica de belangrijkste rol vervulde. Beeld-schermer HILVERSUM I. 402 m. 8.00 KRO. 9.30 NCRV. 10.00 Convent v. Kerken. 11.30 NCRV. 12.15 KRO. 17.00 IKOR. 19.CO NCRV. 19.45 - 24.00 KRO. KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.25 Hoogmis. NCRV: 9.30 Nieuws en waterst. 9.45 Gram. Con vent van Kerken: 10.00 Samenkomst van het Lc- gei des Heils. NCRV: 11.30 Gram. 11.50 Gewijde muz. KRO: 12.15 Gram. 12.30 Strijkork. 12.55 Act. 13.00 Nieuws. 13.05 De hand aan de ploeg, lezing. 13.10 Gram. 13.30 Lichte muz. 14.00 Sopr. en piano. 14.35 De vliegende Hollander, praatje. 14.45 Ka merkoor. 15.00 Gram. 15.30 Muzikale lezing. 16.00 Sport.. 16.30 De Profeet van de nabijheid Gods. lezing. IKOR: 17.00 Remonstrantse kerkd. 17.50 Mensen, leziug. 18.05 Het geladen schip, lezingen. 18.30 Kan het ook zo?, godsd. songs en chansons. NCRV: 19.00 Nieuws uit de kerken. 19.05 Gram. 19.30 De gelijkenissen van Jezus, lezing. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 Katholiek onderwijs, lezing. 20.15 Licht progr. 20.45 U bent toch ook van de partij?, lezing. 20.55 Gram. 21.35 Voordracht.. 22.05 Gram. 22.25 Boekbespr. 22.30 Nieuws. 22.40 Avond gebed. 22.55 Religieuze muziek met commentaar. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 8.00 VARA. 12.00 AVRO. 17.00 VARA. 18.30 VPRO. 19.00 IKOR. 20.00 24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws en postduivenber. 8.18 Voor het platteland. 8.30 Gevar. progr. 9.45 Geestelijk leven, toespr. 10.00 Strijkkwartet. 10.40 Boeken nieuws. 10.50 Gram. 10.55 Cabaret. 11.30 Lichte muz. AVRO: 12.00 Gram. 12.30 Sportspiegel. 12.35 Gram. (verv.). 13.00 Nieuws en S.O.S.-ber. 13.07 De toestand in de wereld, lezing. 13.17 Meded. of gram. 13.20 Gram. 14.00 Boekbespr.'14.20 Kamer orkest en piano. 15.20 Toneelbeschouwing. 15.35 Clavecimbelmuz. 16.00 Dansmuz. 16.30 Sportrevue. VARA: 17.00 Zigeunerork. 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws en sportuitsl. DaarnaSportjournaal. VPRO: 18.30 Ned. Herv. kerkd. IKOR: 19.00 Voor de. jeugd. 19.30 De open Deur. lezingen. AVRO: 20.00 'Nieuws. 20.05 Gram. 20.45 Nieuwe voor schriften voor het oude stierengevecht, klankb. 21.00 Proiirenade-ork. 21.45 Journaal. 22.00 Lichte muz. 22.30 Nieuws en S»O.S.-ber. 22.45 Gram. 23.15 New York calling. 23.20 Gram. 23.55—24.00 Nieuws. BLOEMEN DAAL. 245 m. 9.30 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal. 11.00 ds. G. Toornvliet (uitzending van de dienst voor belangstellenden op 5 juni om 7.30 uur). 2.45 Kinderdienst. 3.30 ds. O. Jager van Haarlem. BRUSSEL. 324 m. 12.15 Amus.muz. (Om 12.30 Weerbericht). 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de soldaten. 14.00 Opera- en belcantoconc. 16.00 Gram. 17.00 Sport en nieuws. 17.05 Zigeunermuz. 17.15 Amus.muz. 18.00 Beiaard concert en koorzang. 18.30 Godsd. halfuur. 19.00 Nieuws. 19.30 Amus.muz. 20.00 Gevar. muz. 21.30 Muz. van blaasinstrum. 22.0() Nieuws. 22.15 Gram. 22.45 Ritmische muziek. 23.00 Nieuws. 23.05—24.00 Pianospel en zigeunermuziek. HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.30 Een woord voor de dag. 7.40 Gram. 8.00 Nieuws. 8.15 Radio krant. 8.35 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Voor de vrouw. 10.15 Theologi sche etherleergang. 11.00 Gram. 11.25 Voordracht. 11.45 Gram. 12.00 Kamerkoor. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Gram. 12.53 Gram. of act. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muz. 13.45 Gram. 13.55 Idem. 14.30 Gevar. progr. 15.50 Gram. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Clavecimbel- recital. 16.40 Kamermuz. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz.De Chinese bevolkingsgroep in Suriname (H). 18.00 Orgelspel. 18.30 Oude muz. 19.00 Nieuws en weerbcr. 19.10 Gram. 19.30 Radio krant. 19.50 Gram. 20.30 Boekbespr. 20.45 Gram. 21:10 Muzikale wedstrijd. 21.40 Blaastrio. 22.00 Parlementair comm. 22.15 Gram. 22.30 Nieuws en S.O S.-bcr. 22.40 Gram. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Gram. 23.45 Idem. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gvmn. 7.23 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 910 Gram. VPRO: 10,00 Morgenwijding. VARA: 10.20 Gram. 11.05 Voordracht. 11.25 Fluit en piano. 11.50 Mens en natuur, lezing. 12.00 Gram. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12:33 Voor het platteland. 12.38 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de midden stand. lezing. 13.20 Lichte muz. 13.45 Reisindruk ken. 14.00 Pianorecital. 14.30 Het nummer, hoorsp. 15.15 Koorzang. 15.35 Gram. 16.00 Voor de oudere luisteraars. 17.00 Oude liedjes. 17.15 Voor de toe risten. 17.50 Milit. comm. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Lichte muz. 18.50 Openbaar kunstbezit. 19.00 Parlementair overz. 19.15 Regeringsuitz.: mr. L. Tielenius Kruythoff directeur van de stichting bevordering bescherming bevolking, spreekt over Oppassen en dus aanpassen. 19.30 Lichte muziek. 20.00 Nieuws. 20.05 Lichte muziek. 20.25 De grote stap, gesprek. 20.55 Gram. 22.30 Nieuws. 22.40 Gram. 22.40 Lezing over Israel. 22.55 Gram. 23.15 Gram. 23.55—24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Gevar. muz. 12.30 Weerber. 12.25 Voor de landbouw. 12.42 Gram. 12.52 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.15 Gevar. muz. 14.00 Die Schöpfung, oratorium. 15.45 Pianospel. 16.00 Koersen. 16.06 Voor de zie ken. 17.00 Nieuws. 17.10 Walsmuz. 17..20 Lichte muz. 17.45 Franse les. 18.00 Protestantse uitz. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Sportkron. 19.00 Nieuws. 19.40 Wcdstr. schoolkoor. 20.00 Ork.conc. en sol. (In de pauze: Kunktkaleidoscoop). 21.30 Amus. muz. 22.00 Nieuws. 22,15 Clavecimbclrecital. 22.55 —23.00 Nieuws. VOOR ZATERDAG VPRO: 17.00 Voor de kinderen. NTS: 20.00 Journ. en weeroverzieht. AVRO: 20.20 TV-kron. 20.50 Gevar. progr. 21.50 Vliegwereld. 22.20 Einde. VOOR ZONDAG AVRO, KRO. VARA en VPRO: 15.00—18.00 Overn. van de Duitse TV: Gevarieerd sportprogr. NCRV: 20.00 Progr. over de dieren. 20.20 Fityn- progranjma. 21.05 Documentaire. 21.50 Dagsluiting. AVRO, KRO, VARA en VPRO: 22.00 Sportact. Indien voor alle vermissingen van min- over in september 1959 een circulaire is derjarigen (ongeveer 200 per maand) en bovendien voor de opsporing van ernstige misdrijven de televisie zou worden inge schakeld. zou het voordeel van het ge bruik van televisie als opsporingsmiddel spoedig verloren gaan. Het zou bovendien niet van de N.T.S. te vergen zijn. dat zij per dag ongeveer 6 telev'isieberichten uit zendt over weggelopen minderjarigen. Dit merkt de minister van Justitie op in ant woord op schriftelijke vragen van het Tweede-Kamerlid Meulink (Arb.) die wil de weten waarom de Nederlandse televi sie niet was ingeschakeld bij de opsporing van het jongetje dat in april in Lichten voorde verdween. Overigens bestaat er wel een regeling met de N.T..S voor de verspreiding van politieberichten, waar- Advertontie Het N.T.S.-journaal verzorgt een repor tage van de grote ballonrace om de- Tro- phée du Ballon Libre, welke zondag 12 juni vanuit Leiden wordt gehouden. Het ligt in de bedoeling dat reporter Coen van Hoe- wijk en camera-man' Frans Verhey uit gerust met beeld- en geluidsapparatuur de tocht aan boord van een der ballons zullen meemaken. Tijdens de reis, waar van het eindpunt uiteraard niet vaststaat, hoopt men onder andere vraaggesprekken met de ballonvaarders. te hebben. De jour- naalploeg in de ballon zal op de grond worden gevolgd door een cameraman wiens auto is uitgerust met een mobilo foon-apparaat door middel waarvan hij verbinding kan onderhouden met de jour naalredactie in Bussum. Het resultaat van deze operatie hoopt men uit te zenden in het NTS-journaal van dinsdag 14 juni. gezonden aan de officieren van Justitie en de politie. De minister meent wel. dat de ze regeling meer zou kunnen worden be nut dan totnutoe het geval is geweest. Intussen is bij de minister geen verzoek binnengekomen van de burgemeester voor een televisiebericht ov.er het in Lichten voorde vermiste jongetje, zo deelt de mi nister mee. Er is wel overleg geweest tussen de plaatselijke politie en het minis terie met als resultaat, dat besloten werd geen .aanvraag voor een opsporingsbericht bij de N.T.S. te doen. Toen op 25 april 1960 het eerste over leg omtrent het al dan niet inschakelen van de Nederlandse televisie plaatsvond, bleek, dat hier te lande aan de vermis sing reeds genoegzame bekendheid was gegeven, door publikatie in de landelijke en regionale dagbladpers in een aan tal gevallen met toevoeging van een foto en door uitzending van desbetreffende radioberichten op 21 en 22 april 1960. Voorts bleek dat de bevolking in de wij de omtrek van Lichtenvoorde ten ge volge van de snelle en op ruime schaal gegeven publiciteit en tevens door de uit gebreide opsporingsmaatregelen, waaraan behalve door de politie ook door militai ren en burgers werd deelgenomen zeer actief medeleefde en dat. van enige ver flauwing van de belangstelling geen spra ke was. Ten slotte bleek bij dit overleg nog, dat de mogelijkheid aanwezig werd ge acht, dat het vermiste kind zich in Duits land bevond en dat getracht zou worden in dit land, waar nog. geen algemene be kendheid aan de vermissing zou zijn ge geven, een televisie-uitzending te doen plaatsvinden. Aangezien tussen 20 en 25 april 1960 hier te lande algemene bekend heid aan de desbetreffende vermissing was gegeven, is de beslissing de Nederlandse televisie niet meer in te schakelen geno men in de gerechtvaardigde veronderstel ling, dat een Nederlandse televisieuitzen ding op dat moment geen aanwijsbaar praktisch nut kon opleveren. Na een dooi de burgemeester van Lichtenvoorde met de bevoegde Duitse instanties ter zake ge pleegd overleg is op 26 april 1960 een op sporingsbericht door de Duitse televisie uitgezonden. Dit bericht heeft tot resultaat gehad, dat het vermiste kind op laatstbe doelde datum te Wesel is gevonden. Op het zesde congres van de Europese Unie van Film- en Televisietechnici, dat donderdag in Straatsburg is begonnen, heeft de Nederlandse documentaire „Taal der Bloemen" een eervolle vermelding ge kregen. De eerste prijs was voor de Franse documentaire „Vu du Ciel". (AFP) MOSKOU (Reuter-AFP) Voor jour nalisten in Moskou is vrijdag een film vertoond waarin een opname van. een hal ve minuut voprkomt van het lijk van Hit- Ier, met een kogelgat in het voorhoofd. De Russische producer Lev Vanilov ver klaarde dat de opname vijftien jaar gele den tijdens de slag om Berlijn door een Russische cineast was gemaakt. De opna me is in maart in een archief ontdekt en ingelast in een nieuwe Russische docu mentaire over de strijd om Berlijn. De opname, die is gemaakt door een zekere Ivan Panov, was voor mij een grote verrassing, aldus Vanilov. (Die ver rassing zal ook anderen treffen, aangezien men tot op heden algemeen aannam dat het lijk door Hitiers naaste medewerkers na de zelfmoord van Hitier en Eva Braun met benzine was overgoten en ver brand). Een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken in Moskou heeft zich niet willen uitlaten over de vraag of de vertoonde filmstrook authentiek is. Hij zei alleen dat de film over Berlijn een documentaire was. Vertegenwoordigers van de Newyorkse bond van artiesten en de liga van pro ducers hebben een regeling getroffen, die een einde maakt aan de staking in de Newyorkse toneelwereld, waardoor de theaters op Broadway reeds een week ge sloten zijn. De bond van toneelspelers „Equity" heeft de overeenkomst goedge keurd. Deze overeenkomst is een compro mis. „Equity" krijgt zijn pensioenplan en een verhoging yan de minimumsalarissen voor de acteurs. De onopgeloste kwesties zullen door een raad van arbitrage, te be noemen door burgemeester Wagner, wor den behandeld. Beide partijen zijn van mening, dat zij een overwinning hebben behaald, zoals op persconferenties is ge bleken. De staking begon de vorige week woens dag in een theater, doch als vergeldings maatregel sloten de producers de dag daarop eenentwintig andere theaters op Broadway. De staking heeft acteurs en producers veel geld gekost. Drie series voorstellingen zullen niet worden hervat en tweeënveertig nieuwe voorstellingen die in de herfst zouden beginnen, moeten voor onbepaalde tijd worden uitgesteld. Advertentie Weet u waar Galamadammen ligt? Nee, het is geen gemeente, geen dorp, zelfs geen gehucht. Deze klankvolle naam hebben de Friezen gegeven aan een... dam, een brugverbinding tussen de meren Fluesen en Morra. Zoekt u rust, ontspanning én visrijk water, dan komt u hier volledig aan uw trekken. U vraagt zich misschien af waarom juist hier zoveel vis zit. De geleerden zijn het daar niet over eens. Waarschijnlijk vinden de vissen de nauwe doorgangs verbinding tussen de twee meren een ideale rustplaats. En zo denken de vakan tiegangers die dit plekje ontdekt hebben er ook over. Galamadammen vormt de weg van het dorp Koudum dat u 'in de verte ziet liggen naar de tuin van Friesland, het Gaasterland. Het achttienjarige Italiaanse fotomodel Anna Ranalli is vrijdagavond in het dertig kilometer ten noorden van Beiroet aan de Middellandse Zee gelegen nieuwe „Liba nese Casino" uitgeroepen tot de „schoop- ste vrouw van Europa". De tweede, derde, vierde en vijfde plaats werden respectieve lijk bezet door de schoonheidskoninginnen van West-Duitsland, Zweden, Frankrijk en Oostenrijk. Onder de zeventien mededingsters naar de titel bevond zich ook de Nederlandse Ans Schoon, die geen prijs verwierf. De aanwijzing van „Miss Europa" werd bijgewoond door meer dan drieduizend be langstellenden, in hoofdzaak afkomstig uit landen in het Midden-Oosten. De schoon heidskoninginnen vielen uiteen in tien blondines, vijf brunettes en twee roodhari- gen. Mej. Ranalli kreeg duizend dollar, een met briljanten afgezet horloge en talrijke andere geschenken. 1819. Eindelijk, wel drie uren later, hield de man op met schilderen. Gelukkig Ponko zuchtte van opluchting. Hij keek voorzichtig toe, hoe de schilder z'n boeltje bij elkaar pakte, z'n schilderkist sloot en wegging. Toen kon Ponko eindelijk weer voor de dag komen. Al die tijd was zijn werk stil blijven liggen. Toen hij op de plaats kwam, xvaar de schilder had gezeten, keek Ponko verbaasd naar een voorwerp, dat daar in'het gras lag: een tube verf, die rvaarschijnlijk uit de schilderkist gevallen ivas en door de schilder vergeten 23) En toen was het afgelopen, want de mensen gingen naar de veranda en de trap af naar de slecht-onder- houden oprijlaan voor het huis, waar ze zich nog even omdraaiden om Blanche en Roddy nog eens te groe ten. Naar Cayce werd verstolen en een beetje zenuw achtig gekeken. Alleen Henry Howard zei, terwijl Cayce en Joe Burke hem samen inzijn invalidenwagentje de trap af tilden en in de oprijlaan neerzetten: „Kom ons eens opzoeken, Cayce". John's huisje was van de veranda uit niet te zien, want er stonden te veel bomen en struiken tussen. Blanche zei: „Ik vraag me af waarom John niet ge weest is. Roddy lachte kort. „John! Hij wist dat hij hoog stens een glaasje sherry zou krijgen". Hij stak een sigaret op. „Ziezo, dat is voorbij. Het was zowaar een hele opkomst". „De mensen hadden een hoge dunk van de rech ter", zei Blanche op een eigenaardige peinzende toon. „Ze dachten aan de moord! Ze hadden nauwelijks geduld om te wachten tot ze weg konden gaan om er samen over tepraten. Of moet ik zeggen over ons te praten?" zei Roddy glimlachend. Hij wendde zich tot Cayce. „Ik hoorde dat je je middag hebt door gebracht met het nakijken van de papieren van de rechter. Je had wel op mij kunnen wachten". „Waarom?" „Omdat ik dat wil zeggen moeder wel erfge naam van de rechter zal zijn". Dat zou dus wel eens een lang gerechtelijk gevecht kunnen betekenen. Cayce had het geld nodig dat de rechter aan de plantage onttrokken en opgepot had. Maar het was nu niet de tijd om te vechten. Cayce zei verzoenend: „Ik moest de verslagen over de plan tage hebben.Ik ga nu naar de Howards, tante Blan che". Roddy aarzelde, toen liep hij de trap af, achter Cayce aan. Halverwege de laan zei hij: „Ik zou maar niet te haastig zijn, Cayce". „Wat bedoel je?" „O, dat is alles". Er speelde een zelfgenoegzaam lachje om zijn mond. Het waren maar een paar woor den, maar Cayce maakte er zich toch erg ongerust over. Cayce wilde werkelijk geen geld hebben alleen om het geld; hij meende dat in alle oprechtheid te kunnen zeggen, maar hij wilde het hebben voor de onderneming. Hij had wat geld gespaard, maar dat zou nauwelijks genoeg zijn om een paar weken de lonen uit te betalen. Hij moest uit deze nevelige, ver warde situatie zien te komen en trachten iets op te nemen van het geld, dat op naam van de rechter op deposito geplaatst was. De meisjes waren al bij het zwembad. Midge droeg een wit badpakje, dat zo fijn en elegant was dat het er uitzag als een avondjurk behalve dan dat het maar tot even boven haar aardige knieën reikte. Ze zat op de rand van het zwembad, waar ze heel voordelig uitkwam tegen de achtergrond van azale a's. Dodie zwom dat het water in het rond spatte; Cayce zei: „Over een minuutje kom ik bij jullie, ik wil even met Henry praten". „Heb je nu al hulp nodig?" vroeg Roddy. Het werd gezegd op dezelfde sarrende toon als van de rechter, maar op de een of andere mysterieuze wijze gleed het langs Cayce af als water van de rug van een eend. Hij ging naar boven, naar het terras. Henry zei: „Kom hier, Cayce. Ga zitten". „Luister eens Henry. Ik geloof dat. ik moeilijkheden hels". Een wrang maar geamuseerd lachje verscheen op Henry's gezicht. „Dat is op zijn zachtst gezegd". „Behalve die moord bedoel ikIk heb zijn papie ren eens ingekeken, vanmiddag. De rechter heeft de inkomsten van de plantage op zijn eigen naam doen schrijven. Kennelijk heeft hij al verscheidene jaren zo weinig mogelijk geld in de onderneming gestoken. Ik heb naar de akte gezocht, maar hem niet kun nen vinden. Ook geen testament. Roddy en Blanche zijn zijn naaste bloedverwanten, dus doet het er niet veel toe of hij een testament heeft gemaakt of niet". Henry verwerkte dat alles snel. „Dat betekent een gevecht voor de rechtbank, Cayce. Je vaders bedoe ling was duidelijk. Maar je weet nooit wat een recht bank doet. Ik denk niet dat Blanche en Roddy het gemakkelijk zullen opgeven". „En dan is er nog iets. Begrijp me goed, ik heb maar even de dingen inge zien en het is een verschrikkelijke warboel, maar het ziet er erg naar uit dat er een belangrijke kwestie met de inkomstenbelasting in het reine gebracht zal moeten worden". Henry knikte. „Dat verbaast me niets. Heeft Sam je er vanmorgen al iets van gezegd?" „Ja. Dat wil zeggen, hij vertelde dat de rechter hem had gevraagd zijn belastingen te verzorgen, maar dat ze ruzie hadden gekregen". „Dat is niet alles. De rechter bood hem aan om met de cijfers te knoeien. Daar kwam het tenminste op neer. Sam was ver standig, hij had de zaak door en weigerde. Maar dui zend dollar is een flinke bom duiten!" „De inkomsten die de rechter uit de plantage haalde, moeten groot geweest zijn. Ik heb zijn deposito bij de bank en de afrekening van zijn makelaar gezien." „We hebben goede jaren gehad in Florida. Overal uitbreiding. Hoge prijzen voor citrusvruchten," zei Hen ry- Uit het zwembad klonk Midge's lach; het was een muzikaal geluid, fijn als een triller van een spotvogel. Roddy had blijkbaar altijd een zwembroek in het kleed hokje, want hij balanceerde op de duikplank, lang en slank, zijn donkere hoofd stak duidelijk af tegen het meer op de achtergrond en hij droeg een zwart zwem broekje. Hij riep iets en dook in het water, zo soepel als een vis. Dodie hing aan een rood-en-wit rubbervlot. Cayce voelde dat ze hem en Henry op het terras ga desloeg. Henry zei: „Ik zou maar één ding tegelijk doen, ge loof ik; wacht eerst eens af wat Luke van plan is." „Henry, wou je zeggen dat Luke Weller werkelijk denkt dat ik de rechter vermoord heb?" „Ik weet niet wat Luke denkt, maar ik weet wel, dat hij iets zou moeten doen:" „Iemand arresteren?" „De moordenaar arresteren. Hij zal niemand van moord beschuldigen als hij niet zeker van zijn zaak is." „De keuze valt op mij, tot dusverre." Henry vroeg onverwacht: „Wie denk jij wie de rech ter vermoord heeft, .Cayce?" Cayce stond op en liep naar de balustrade. Ginds in het zwembad hield Roddy Midge onder water en Midge protesteerde lachend. Het was of er helemaal geen spra ke was van moord of verdenking van moord. Op een wonderlijke manier leek het hem alsof Blan che's gezicht, bleek en gesloten, met haar stille, on peilbare ogen tussen hem en het zwembad zweefde en hem strak aankeek. Na lang stilzwijgen zei hij: „Ik weet het niet." Henry zei: Er zijn verschillende manieren om de zaak te bekijken. Het is mogelijk dat de rechter met iemand ruzie heeft gehad, die de ruzie eenvoudig be slecht heeft door hem dood te schieten, impulsief, zonder voorbedachte rade dus. De rechter kennende mogen we die mogelijkheid niet uitsluitèn. Maar het is ook een feit dat de rechter een type was, dat vijanden maakt; het is mogelijlcdat iemand al lange tijd op moord zat te zinnen en dat er toen misschien iets is gebeurd, dat de trekker heeft doen overgaan. Maar hoe je het ook bekijkt, er zijn niet veel motieven die zo sterk zijn en zo diep persoonlijk dat moord de enige oplossing is. Eén daarvan is geld," zei Henry rustig. Eén ander is vrees. Weer een ander eenvoudig haat." „Ik heb altijd gedacht dat ik de rechter haatte. Zeker ik heb ruzie met hem gehad maar Hij keek Henry recht in de ogen. „Het is gek Henry, maar ik haat hem nu niet meer. En ik geloof niet dat ik hem ooit genoeg gehaat heb om hem te vermoorden. Er zijn wel eens tijden geweest, toen ik nog een jongen was, dat ik zin had hem de tanden uit zijn mond te slaan. Maar dat is nog geen vermooi'den." „Ik geloof je. Maar dan is er nog het motief van geld. Daar denken de mensen ook aan. Ik bedoel niet geld in de letterlijke betekenis ik bedoel het bezit van Blanchaard." „Zack zou een sterke getuige a charge zijn." „Waarom heb je hem ontslagen?" „Heb je dat al gehoox-d?" (Wordt vervolgd) Bij de uitgeverij Andries Blitz te Laren verscheen een ietwat kolderiek verhaal over het leven in een klein dorp onder de titel „HOEPELEPOEP" en de, humor van dit would be komische boekje komt in de regel niet boven het type uit, dat men aantreft op somige bruiloften en partijen, waar een liedje onder dezelfde titel wordt gezongen. Voor „wie vrolijk willen wezen" kunnen wij deze „Hoepelepoep" sterk aan bevelen. i» De roman van Martin Walser,'HUWE LIJKEN IN PHILIPSBURG (De Bezige Bij, Amsterdam) is thans in vertaling ver schenen. Walser slaagt er zeer goed in de problematiek van het moderne huwelijk te tekenen, waarin men het niet al te nauw neemt met de huwelijksmoraal. On miskenbaar beschikt de nog jonge Walser, hij is 32, over talent, vooral daar waar het gaat om het uitspinnen van menselijke ge voelens zoals deze spelen in de middel grote stad die Philipsburg is. Scherp ont leedt hij de hoofdpersoon en hij toont ons daarmee tevens een belangrijk stuk alge mene problematiek van de moderne mens. Vereenzaming, liefdeloosheid, cynisme en harde zakelijkheid tegen een achtergrond van kleinsteeds geroddel en geïntrigeer, waarin de liefde nog slechts als een spel wordt bedreven, is tevens een goede schil dering van de huidige situatie in bepaalde kringen in de met het „Wirtschaftswun- der" gezegende na-oorlogse Duitsland. De roman van Walser zal zeker bij velen in de smaak vallen. MONTELIMAR (Reuter) De veertig jarige hoteleigenares Emilie Julien uit Zer- matt die in het bezit is van een vlieg brevet, heeft door resoluut ingrijpen het tweemotorige Duitse vliegtuig, waarmee zij als passagiere, met nog vier reisgenoten, op weg ivas van de Balearen naar Genève, voor een ongeluk behoed. De piloot was namelijk onwel geworden en het stuurloze toestel dook snel omlaag. Emilie greep bij tijds de stuurknuppel en trok het vlieg tuig op nog slechts een driehonderd meter boven de grond uit zijn duikvlucht op. De andere inzittenden konden na enkele mi nuten de piloot, die eei. voedselvergiftiging leek te hebben gehad, bijbrengen, waarop deze zijn plaatsvervangster aanwijzingen kon geven om het toestel op de grond te zetten. Vanaf 17 juni tot 16 juli zal in het Am sterdamse Leidseplein-cabaret een nieuwe cabaretgroep optreden. Aan het program ma „Festivaria" werken mede Dora Paul sen, het Israëlische zangduo Ha Dudaim, Donald Jones, Cor Lemaire en Fred Oster. De laatste is tevens met de leiding belast. De bezetting van het Wiener Burgtheater, dat tijdens het Holland Festival Schnitz- lers „Anatol" in Nederland brengt, bestaat uit Paula Wessely, Kathe Gold, Blanche Aubry, Johanna Matz, Wolf Albach Retty en Robert Lindler. Paula Wessely speelt, in plaats van Su- sanne von Almassy, de rol van Gabrielle. De oorspronkelijke betekenis van ge zwind is: sterk, geweldig, hevig, later ook: verstandig, listig, koen, krachtig, ontstuimig. De etymologen achten het waarschijnlijk dat gezwind verwant is met gezond, een woord waarvan de etymologie niet vaststaat. Misschien is dit woord voortgekomen uit het deelwoord van het werkwoord z ij n en moet men zich de ontwikkeling zó voor stellen: het zijnde waar echt flink gezond. Hoe dit ook zij, de betekenis van ge zwind is overgegaan van krachtig naar vlug. Men bezigde het woord eerst alleen van mensen, daarna ook van lichaamsdelen, vervolgens ook van de geest (in de 17e eeuw spreekt men van geswint verstant) en tenslotte ook van bewegingen. Men spreekt van een gezwinde pas en in de Camera is sprake van recruten die met bevende handen ^een gezwinde lading ondernemen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 13