maïzena DURYEA Het Residentie-Orkest met werken van Mahler en Mozart FALCOIM Jan Fabricius onderscheiden met de Gouden Kothurne Holland Festival Extra subsidie voor Rotterdams toneel Agenda voor Haarlem en de IJmond Knoop dit in tav oor! Krannhals komt acht operavoorstellingen leiden René Clair bij de „Onsterfelijken Acteur John de Freese bij aanrijding gedood Politie zoekt oud- verzetsman Marinus Adani leidde de reeks N.Ph.O.- zomerconcerten in VRIJDAG 17 JUNI 1960 HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT 13 Beverwijk Heemskerk Velsen-IJmuiden I els en-Noord Santpoort VAN NELLE's Afternoon theebuiltjes 98 ct Recordprijs voor antiek servies bij Sotheby Internationaal congres voor culturele vrijheid Oscar voor Haanstra Valsemuntersaffaire Kerkelijk Nieuws tampons v modieus en sportief. Minder geluk kin seizoen B. en W. van Rotterdam stellen de ge meenteraad voor, de op de begroting I960 voor de stichting „Rotterdams Toneel" be schikbaar gestelde subsidie met 67.000 te versterken. Dit om te voorkomen, dat het gezelschap aan het einde van een in fi nancieel opzicht minder gelukkig seizoen, in liquiditeilsmoeiiijkheden zou geraken. Toch hebben het bezoek aan de vrije voorstellingen en de recettes de verwach tingen overtroffen. Dat ondanks de daar uit. resulterende hogere inkomsten van f 90.000 een niet onaanzienlijk extra tekort is ontstaan, acht men toe te schrijven aan het feit, dat vrijwel alle ramingen van de diverse uitgaafposten zijn overschreden. Ten dele is dit een gevolg van de ver plichte huurcompensatie en allerlei tegen slagen, zoals ziekte van de spelers, moei lijkheden in de tqneelspelerswereld (nood zaak van gastcontracten), pogingen om de voorstellingen aantrekkelijker te maken (monteringskosten), en moeilijkheden die verband hielden met de verbouwing van de schouwburg. B. en W. zeggen met. de commissie voor kunstzaken van mening te zijn dat de gang van zaken in dit jaar aanleiding geeft om in overleg met het bestuur en de directie ernstig onder ogen te zien op welke wijze voortaan extra tekorten zijn te vermijden. Advertentie maakt Uw groenten zo lekker. Stadschouwburg: Zaterdag 20.15 uur: Cabaret .Jaap van de Merwe met „Alle gekken kijken" (Voor Anjerfonds Haarlem) BIOSCOPEN Cinema Palace: Vandaag en zaterdag 14, 19 en 21.15 uur en zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Op de punt van de degen", 14 j. Frans Halstheater: Vandaag, zaterdag, maandag, woensddag en donderdag 14, 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.30, 19 en 21.15 en dinsdag 14 en 20 uur: „Tussen nacht en morgen", 18 jaar. Lido Theater: Vandaag tot en met don derdag 14, 19 en 21.15 uur, zondag tevens 16.15 uur: „Striptease en gangsters", 18 j. Zaterdag 23.30 uur: „De schrik der vrou wen", 18 jaar. Zondag 11 uiir: „Vrijheren van het. woud", alle leeftijden. Luxor Theater: Vandaag tot en met woensdag 14, 19 en 21.15 u„ zondag tevens 16.15 uur: „Eine Nacht in Venedig", alle leeftijden. Minerva Theater: Vandaag 20.15 uur en zaterdag en zondag 19 en 21.30 uur: „In specteur Hardesty FBI", 14 jaar. Zaterdag 14.30 en zondag i4 en 16.15 uur: „Op naar Hollywood", alle leeftijden. Rembrandt Theater: Vandaag tot en met donderdag 14, 18.45 en 21.15 uur, zondag echter 13.30, 16, 18.45 en 21.15 uur: „On the beach", 14 jaar. Zondag 11 uur: „De wereld der stilte", alle leeftijden. Roxy Theater: Vandaag en zaterdag 14.30, 19 en 21.15 uur en zondag 14. 16.15, 19 en 21.15 uur: „De St. Louis bankroof", 18 jaar. Zondag 14 en 16.15 uur: „De doch ter van de woestijn", 14 jaar. Studio Theater: Vandaag, zaterdag en maandag tot en met donderdag 14.15, 19 en 21.15 uur, alsmede zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Onze man in Havana", 14 jaar. Zondag 11 uur: „De strijd om de zuidpool", alle leeftijden. Theater Monopole (Zandvoort): Vandaag tot en met maandag 20 uur: ..De man die verdwijnen moest", 14 jaar. Zondag 14.30 uur: „Piloot Quax in Afrika", alle leef tijden. TENTOONSTELLINGEN „In 't Goede Uur" (Korte Houtstraat): Tot, 1 juli dagelijks van 10—22 uur: Expo sitie van prenten van Daumier en Garvarni. Kunstcentrum „De Ark" (Nieuw Heilig land 1-3): Tot 3 juli dagelijks 9—17 uur: Expositie van werken van Paula Geraedts. Museum Het Huis Van Looy (Kamper laan): Tot 26 juni dagelijks van 10—12.30 en van 13.30—17 uu, zondags van 14—17 uur: Expositie van uitgaven, foto's, brie ven en bezittingen van Frederik van Eeden. VRIJDAG 17 JUNI Kennemer Theater, 19 en 21.15 uur: „Gentleman wordt géén sherif'. Luxor Theater, 19 en 21.15 uur: „Go liath". W.B. Theater, 20 uur: „Toen de hel los brak". ZATERDAG 18 JUNI Kennemer Theater, 19 en 21,15 uur: „Gentleman wordt géén sherif". Luxor Theater, 19 en 21.15 uur: „Go liath". W.B. Theater, 20 uur: „Toen de hel los brak". Marquette-theater, zaterdag en zondag 20 uur: De dokter van Stalingrad; zondag 14.30 uur: De laatste stormloop. VRIJDAG 17 JUNI Thalia. 20 uur: „Misdadige meisjes". Rex,*20 uur: „Saboteur". Marktplein, 20 uur: Openluchtconcert „Paffrath" en muzikale parade „Wilhel- mina". Schoonenberg, 18.45 uur: atletiek; 19 uur: jeugdvoetbal VelsenVolendam. Gymzaal gymnasium „Felisenum", 20 u.: Badminton. ZATERDAG 18 JUNI Thalia, 19 en 21.15 uur: „Misdadige meisjes". Rex, 20 uur: „Saboteur". Hotel Royal, 21 uur: Biljartwedstrijd Royal—Volendam. VRIJDAG 17 en ZATERDAG 18 JUNI Wijkerstraatweg: Lunapark K.W.F. ZATERDAG 18 JUNI Burg. Rijkenspark, 19.45 uur: Concert Paffrath. Tijdens een intieme bijeenkomst in de bibliotheek van Duin en Kruidberg in Santpoort heeft de voorzitter van de Ne derlandse Amateur Toneel Unie (NATU) de Gouden Kothurne uitgereikt nan (f> achtentachtig jarige in Assen geboren Jan Fabricius, die woonachtig is in Broadstone (Dorsetshire, Engeland) en thans enige va- kantietijd doorbrengt in Nederland. Het was oorspronkelijk de bedoeling dat de onderscheiding uitgereikt zou worden tij dens de op Hemelvaartsdag gehouden Landdag van de NATU, maar omdat de heer Fabricius toen niet aanwezig kon zijn werd de plechtigheid verschoven. Het be stuur van de NATU was gisteren vrijwel voltallig aanwezig: voorzitter mr. P. Cleve- Advertentie Met 1 Van Nelle's „Afternoon'* theebuiltje (groot formaat) zet minstens 5 koppen krachtige, geu-. rige thee. 'n Hele pot vol voor nog geen 5 cent! Dat is dus minder dan 1 cent per kop Thee zetten met -Afternoon" thee builtjes is ideaal! Snel, gemak kelijk èn.... proper! Doe 't ook! Bestel ze direct: (groot formaat) doos van 20 stuks Bij de kunst- en antiekveiling van Sotheby's te Londen is donderdag een 168 delen groot antiek zilveren eetservies voor 207.000 pond sterling (ruim 2.070.000 gulden) van eigenaar verwisseld, in de tijd van nog geen tweeëncenhalvc minuut. Het zilver, waarvoor deze recordprijs werd betaald, is afkomstig uit Berkeley Castle en werd gekocht door de Londen- se makelaar Frank Partridge, die ver klaarde geen bijzondere koopopdracht te hebben. Het servies is tussen 1735 en 1738 ver vaardigd en heeft het kasteel nog nooit eerder verlaten. Het is uniek, daar soort gelijke serviezen tijdens de Franse revo lutie spoorloos zijn geraakt en nimmer meer zijn gesignaleerd. De prijs die Partridge betaalde is de hoogste die bij Sotheby's tot dusver ge maakt is voor een enkele zilveren collec tie. die ongesplitst als één catalogusnum mer was aangeboden. In West-Berlijn is donderdag de jaar lijkse bijeenkomst van het internationale congres voor culturele vrijheid geopend, in tegenwoordigheid van meer dan 250 auteurs, journalisten, kunstenaars, poli tici en diplomaten uit éénenvijftig landen. Bij de opening verklaarde de Italiaan se schrijver Ignazio Silone, dat de bespre kingen zullen worden beheerst door twee aspecten van het moderne intellectuele leven: de rol der intellectuelen in de nieu we onafhankelijke staten in Azië en Afri ka en het ontwaken der intelligentsia der onder het communisme levende landen. Tot de deelnemers behoort ook de Ame rikaanse geleerde J. Robert Oppenheimer die heeft meegeholpen aan het totstandko men van de atoombom. Deze betoogde, dat de nieuwe middelen van vervoer en het gebruik van kernwapens het beheer en de controle op deze soorten wapens tot een nachtmerrie hebben gemaakt, die al leen maar volledig kan worden beseft door degenen die er verantwoordelijk voor zijn. ringa, adjunct-secretaris M. Straub, vice- voorzitter dr. A. J. T. Stakenburg en pen ningmeester J. Ruiter. Voorts waren aan wezig de Engelse echtgenote van de heer Fabricius, een bevriende Amerikaanse hoogleraar en een Engelse vriendin uit Broadstone. Mr. Cleveringa zette uiteen dat de Gou den Kothurne (een kothurne is een Griekse toneellaars) vorig jaar is ingesteld, bij het twintigjarig bestaan van de NATU, om personen te eren die zich voor het Neder lands amateurtoneel in het algemeen, of de NATU in het bijzonder, verdienstelijk hebben gemaakt. „Met deze onderscheiding willen wij u huldigen als de nestor der Nederlandse toneelschrijvers", zei mr. Cle veringa. „Als er één Nederlandse toneel schrijver grote invloed ten goede op het Nederlandse amateurtoneel heeft uitgeoe fend, dan bent u het. Door uw stukken heeft het Nederlands amateurtoneel zich kunnen ontplooien en daarom bent u de aangewezen figuur onder de schrijvers om met deze eerste Gouden Kothurne in het zonnetje te worden gezet". De heer Cleve ringa speldde Jan Fabricius vervolgens het gouden ereteken op met de woorden: „Hul de namens het Nederlandse amateurtoneel voor wat u met uw werk voor het amateur toneel hebt gedaan". De vitale auteur dankte met welgekozen woorden het NATU-bestuur voor zijn komst naar Santpoort. „Ik zal de onder scheiding met eerbied en dankbaarheid dragen". Vervolgens bepleitte hij warm het zoeken van een weg, om jonge auteurs de techniek van het toneelschrijven te leren. „Zonder deze techniek bereikt een auteur niets, wat hij ook te zeggen heeft; maar ook met de allerbeste techniek is een to neelstuk niets waard als de auteur niets mee te delen heeft". „Vroeger wist ik wat ik wilde vertellen, maar nog niet hoe; nu weet ik hei hoe, maar niet meer wat. Het moderne toneel en ik houden niet van el kaar". De heer Fabricius zei dat Nederland een land is van schilders en romanschrij vers; „dramatisch zijn wij niet zo sterk getalenteerd". Een goede romanschrijver kan als zodanig nog niet een goed toneel stuk schrijven, en daarom ook moet de moderne acteur de techniek van het toneel schrijven leren. Tracht daartoe een weg te vinden!" „Leer de schrijvers dat je de ac teur de kans moet geven te spélen wat hij denkt en dat je hem moet géven wat hij denkt". Na het officiële gedeelte bleef het gezel schap nog geruime tijd bijeen, v. aarbij van gedachten werd gewisseld over vele pro blemen die met het Nederlandse amateur toneel samenhangen. De dirigent Alexander Krannhals zal in oktober en november acht voorstellingen van de Nederlandse Opera dirigeren. Op 21 oktober a.s. leidt hij de eerste van een reeks van zes uitvoeringen van Mozarts „Entfiihrung aus dem Serail". In de ge noemde periode dirigeert Krannhals voorts twee voorstellingen van Benjamen Brit- tens „Peter Grimes". Advertentie Denen moderne vrouwen voelen zich met o.b. tampons veilig - altijd en overal! De Amerikaanse ambassadeur in Neder land, de heer Philip Young, heeft donder dagmiddag in de ambassade in Den Haag de „Oscar" uitgereikt aan de cineast Bert Haanstra voor zijn documentaire „Glas". Door werkzaamheden ivas Haanstra 4 april van dit jaar verhinderd de uitreiking van de Oscar in Hollywood bij te iconen en zijn prijs in ontvangst te nemen. De uit reiking geschiedde in aanwezigheid van vertegenwoordigers van het ministerie van O., K. W„ het ministerie van Buitenlandse Zaken, de Rijksvoorlichtingsdienst en vooraanstaande figuren uit de Nederlandse filmwereld. De cineast en zijn echtgeno't namen de Oscar blij in ontvangst. AAN HET EEUWFEEST van de in 1860 geboren componist Gustav Mahler wordt in het Holland Festival zeer veel o.andaclit geschonken. Zeven maal treft men zijn naam aan op de concertprogramma's, tij dens twee ochtendconcerten in de kleine zaal te Amsterdam zullen liederen van hem worden uitgevoerd en in het Gemeentemu seum in Den Haag zal een speciale tentoon stelling aan de componist en zijn tijd ge wijd zijn. Het is de vraag of men, door zich aldus in het vervullen van de culturele verplichtingen ondergeschikt te maken aan de kalender dwang, het doel niet voorbij schiet. Mahler, die de halfgod van een vo rige generatie van melomanen is geweest, en daarna de onvermijdelijke reactie van de onder-waardering heeft doorgemaakt, is bepaald niet een scheppend musicus ge weest die men tot de allergrootsten zal moeten rekenen. Waarom niet? Omdat hij teveel gewild heeft, omdat zijn muziek, in plaats van met de kristallisatie van psychi sche spanningen ons met het conflict, de wond, het trauma zelf confronteerd. En daar hebben we eigenlijk niets mee te ma ken, erger: het, kan even vervelend worden als mensen die aldoor maar over zichzelf en hun kwalen spreken. Veertig jaar gele den, in het kader van een verlate fin de siècle kon een MaJüerfeest nog als een soort luxueus ritueel in het Amsterdams Concertgebouw gevierd worden. Gefasci neerd door de onderdompeling in een amal gaam van Nietzs(\e, Oosterse mystiek en Oostenrijkse folklore beluisterde men in één maand tijds een groot aantal avond vullende symfonieën en dacht dat hiermee nu het laatste en hoogste woord in de mu ziek gesproken was. Natuurlijk kan men Mahler vooral als liederencomponist een uitzonderlijke figuur noemen die een door Schubert en Wolf aangegeven „toon" op een zeer persoonlijke en in zeker opzicht mordernere wijze heeft weten te variëren. Maar waar hij, zoals in „Das Lied von der Erde", (een cyclus van zes liederen op oud-Chinese teksten), het eigen menselijk tekort met de mantel van ie ondergangsprofeet probeert te bedekken, kan hij irriterend worden. Na de vol tooiing van het laat ste lied, „Der Ab- schied", zei hij tot zijn vriend de diri gent Bruno Walter: „Wat denk je hier van? Wanneer de mensen dit horen, zullen ze dan niet ge- van hun eigen bestaan krijgen?" Dit koket teren met de doodsdrift doet ons nu wel zeer onwerkelijk aan. Genoeg van zichzelf krijgt men nog wel door andere oorzaken en wie het leven tijdelijk wil ontvluchten zoekt liever troost bij alcohol of marihuana dan bij Mahler. Tot dit soort pseudo-filosofische bespie gelingen verleidt deze muziek wanneer men er een uur lang naar heeft moeten luis teren. Dit was dus het geval voor het pu bliek dat donderdagavond in de Kurzaal te Scheveningen het concert van het Resi dentie Orkest bijwoonde, een avond die voor het grootste gedeelte in beslag geno men werd door het genoemde werk „Das Lied von der Erde". Helaas had de dorre akoestiek dikwijls een uiterst frusterende uitwerking op de vereiste klankexpansie. Anderzijds schrijft de componist juist in deze liederen vaak een dunne, doorzichtige partituur en dan kon men opmerken met welk een vaste hand en gevoel voor sfeer de Poolse dirigent Paul Klecki thans van Zwitserse nationaliteit het geheel leidde. Ook zorgde hij voor een goed sluitende be geleiding van de beide solisten, de tenor Richard Lewis, die in het eerste drinklied de extatische vervoering te veel omboog naar het tradiotionele opera-pathos, maar verder goed voldeed, en de Zweedse alt Kerstin Meyer die een veel genuanceerder begrip aan de dag legde, al kon zij de leng te van het laatste lied niet doen vergeten. Zouden er nog wel zangers zijn die een dergelijke gevoelsinhoud nog met de echte radeloze en redeloze overtuiging over het voetlicht kunnen brengen? ij Van onze correspondent in Parijs) Met René Clair, die eigenlijk René Cho- mette is geheten, heeft gisteren voor 't eerst een cineast, die zijn naam uitsluitend aan zijn films dankt ofschoon hij ook drie romans publiceerde zijn entree in het doorluchtige en onsterfelijke genootschap van de Académie frangaise gemaakt. De Franse academie, die ruim 300 jaar gele den door Richelieu werd opgericht, be staat, zoals bekend, uit 40 leden die be schouwd worden het neusje van de cultu rele, staatkundige en zelfs militaire zalm te vertegenwoordigen. Ofschoon mensen als Pagnol en Cocteau, die ook tot de le den behoren, films hebben gemaakt waar van er zeker geen 13 gaan in het dozijn, ontlenen zij hun reputatie cn hun officiële onsterfelijkheid toch vooral wel aan hun romans, toneelstukken, essays en gedich ten. René Clair daarentegen is voor 100 percent cineast, of juister, hij heeft de eer van zijn uitverkiezing zeker uitsluitend aan films als „Le million" (het miljoen), „Quatorze juillet" (de dag van de 14de juli), „Potte de lila", „A nous la liberté" en nog enkele andere van zijn 26 rol prenten die samen zijn oeuvre vormen, te danken. René Clair is zijn carrière niettemin als journalist begonnen. Na de eerste wereld oorlog verdiende de toen 20-jarige Chomet- te 250 franken in de maand op het Parij- se boulevard-blad „l'Intransigeant". Onder de beschuldiging zijn reportages aan een cafétafel te schrijven, werd hij al gauw door de directeur op straat gezet om ver volgens zijn geluk als jeune premier in de toentertijd antieke Parijse filmstudio's te beproeven. Al gauw verdween hij even wel van voor naar achter de camera's om onder zijn pseudoniem René Clair in 1920 zijn eerste film „Paris qui dort" te kunnen draaien. In zijn 25 daarop volgen de films is René Clair zo niet geografisch want hij werkte ook in Hollywood en in Rome dan toch wel geestelijk Parijs altijd trouw gebleven en geen cineast die de Franse „esprit" zo briljant vertolkt heeft. Het is vooral wel die verdienste ge weest welke de Académie frangaise heeft willen belonen en eren door René Clair als onsterfelijk lid in haar midden op te ne men. De avond was geopend met de Symfonie in Es K.V. 453 van Mozart. Een bescheiden werkstukje, vergeleken met het gigantische opus van Mahler. Maar misschien, als een bescheiden bijdrage tot levensvreugde dichter bij de bronnen der muziek zoals we die heden ten dage localiseren. Een vreugde was het in ieder geval het orkest moeite loos en met een ijle gratie te horen musice ren onder Klecki's leiding, in een zeer doorzichtig en goed afgewogen samenspel. Sas Bun ge Gisteravond om tien uur is op de autosnelweg Arnhem-Utrecht ter hoogte van Renswoude de acteur van de toneelgroep Theater John de Free se tengevolge van een verkeersonge luk op negenendertigjarige leeftijd, om het leven gekomen. Hij laat een vrouw en twee dochtertjes achter. Hij was op weg naar huis van een N.C.R.V.-filmopname met „Theater" in de buurt van Renswoude, van het spel „Joe Brown". De heer De Freese wilde zijn vrouw opbellen om-haar op de hoog te te stellen van een vex-traging. Dit kon gebeuren in de mobilofoonauto van de Radio-Unie. De heer De Freese moest de snelweg oversteken om de aan de over zijde gepai-keei-de auto te bei-eiken. Hij bei-ekcnde de snelheid van een auto uit de ï-ichting Utrecht verkeerd en de auto mobilist, afkomstig uit Apeldoorn, kon hem niet meer ontwijken. John de Freese was een van onze be langrijke radio-acteurs. Hij had juist be sloten zich weer uitsluitend aan hoorspe len voor de radio te wijden. Hem was daar een belangrijke positie in uitzicht ge steld. Hij werd op 3 januari 1921 geboren. Hij doorliep de Amsterdamse Toneel school. Hij debuteerde bij het Centraal Toneel onder Laseur en leidde enige tijd daarna een eigen cabaret. Daarna werkte hij aan het jeugdtoneel van Rob Geraerdts mee. Van 1 september 1950 tot 1 septem ber 1956 was hij verbonden aan de hoor spelkern van de Nederlandse Radio Unie. Van 1 september 1956 tot heden was hij verbonden aan het gezelschap „Theater" in Arnhem, waarin ook zijn echtgenote Rita Veth soms meespeelde. Hij interesseerde zich ook sterk voor amateurtoneel. Onder meer heeft hij in Het Gooi een cursus van de NATU geleid en in 1955 speelde hij in de serie voor stellingen van Eliot's „Moord in de ka thedraal" op het plein van de St. Vitus- kerk te Hilversum de rol van Thomas Beckett. In de laatste jaren van zijn leven heeft hij bij de toneelgroep Theater in Arn hem gespeeld in: „Het Dagboek van An ne Frank", „Herr Puntila und sein Knecht Matti", „Ines de Castro", „De Storm," Orpheus daalt af," „De IJsman komt," ..De geshciedenis van Vasco", „De kleine Vossen", „Eerst geen Duit en plots een Daalder" en „Onbezoldigde Moordenaar". Hij zou zaterdagavond weer zijn rol spe len in „Een Midzomernachtdroom", dat in Dijkzicht in Rotterdam over het voet licht zou worden gebracht. Op verzoek van de officier van Justitie te Amsterdam, mr. W. P. Bakhoven zoekt de politie thans naar de 46-jarige J. Z. uit Amstelveen. De belangstelling van de justitie voor deze oud-verzetsman houdt verband met de valse munterij-affaire, waarin vorige week vrijdag zeven arresta ties in Nederland en Duitsland werden verricht. Volgens mr. Bakhoven heeft J. Z. niets te maken met het drukken van valse francs in de drukkerij in Osnabrück. De justitie heeft op dezelfde dag, dat de Amsterdamse stenograaf S. S„ de Griekse ingenieur M. R. en de echtgenote van de Haarlemse chemigraaf S. O. werden gearresteerd, huiszoeking gedaan in de verlaten woning van Z. in Amstelveen. Z. is onvindbaar. Vermoed wordt dat hij in het buitenland verblijft. Z. heeft enige jaren een vooraanstaande rol gespeeld in de vereniging van Ex-po litieke Gevangenen uit de Bezettingstijd. Kortgeleden had hij als secretaris zitting in de internationale ereraad van oudver zetsstrijders, die een onderzoek zou instel len naar de gedragingen in oorlogstijd van de inmiddels afgetreden Westduitse mi nister voor vluchtelingenzaken, Oberlan den In deze affaire werd de naam van Z. ook in de Westduitse Bondsdag genoemd in verband met de herkomst van een be drag van ongeveer vijfduizend Westduitse marken, dat Z. zou hebben ontvangen. Mr. Bakhoven onderhoudt contact met de justitie in Osnabrück. die vorige week vrijdag in een kleine drukkerij aldaar de Haarlemse chemigraaf S. O., de Amstel- veense typograaf H., een Duitse monteur en een Algerijn heeft betrapt toen zij val se Franse francs zouden gaan drukken. H. is inmiddels op vrije voeten gesteld. De overige drie verdachten zitten nog steeds in Osnabrück vast, evenals in Amsterdam de stenograaf en de Griekse ingenieur. Er zijn in de afgelopen dagen geen nieu we arrestaties verricht. In hoeverre de valse munterij-affaire te maken heeft met de Algerijnse opstandelingenbeweging F.L.N. schijnt nog steeds niet duidelijk te zijn. Mr. Bakhoven wenste daarover thans nog geen nadere mededelingen te doen. Chr. Geref. Kerken Beroepen te Rotterdam-Charlois: J. P. v. d. Boomgaard te Thesinge. Baptisten Gemeenten Beroepen te Haarlem: G. W. Tijman te Stadskanaal. Want de o.b.-methode is beter om de volgende redenen: o.b. geeft Onmerkbare Bescherming: o.b. tampons, inwendig gedragen, voelt men niet, merkt men niet, ziet men niet. Gemakkelijke toepassing: Bij o.b. tampons heeft men geen schuif- koker nodig. Men kan ze meenemen in het kleinste tasje en na gebruik onge merkt wegdoen. Volkomen bewegingsvrijheid: Niet langer gehinderd door gordel, zwachtel of spelden, kunt u gewoon alles blijven doen: sport, fietsen, dan sen, uitgaan, baden enz. Onopvallend o.b. tampons kunnen zich niet aftekenen onder dunne, nauwsluitende kleding of badpak. Absoluut safe: Men voelt zich overal en onder alle om standigheden veilig beschermd. Medisch verantwoord: Wetenschappelijk onderzoek in Ame rika en vele Europese landen heeft aan getoond. dat de o.b. methode aan alle eisen van de moderne hygiëne voldoet. GRATIS^ i Juidoliil Hat zal ^^^''b.-methodl hier kun- nenSve^e98^^'i^s"re^rde brochure meer uitvoerige, ge O.b.-tampons. blanco envelop. de moderne hygiëne Per pakje van 10 tampons voldoende voor maandelijks gebruik. 3 Normaal f t.-. Speciaal f 1.25 Hierlangs uitknippen Aan Drogerijen Mij., Mijdrecht Gelieve mij te zenden, gratis en franco. u\i brochure met proefpakjeo.b. tampons' Naam Woonplaats j J (Blokletters s.v.p.) Donderdagavond begon, onder directie van Marinus Adam, het seizoen der zomerconcerten van het Noordhollands Philharmonisch Orkest in de Haarlemse Concertzaal. Uit het standaardrepertoire waren drie composities op het program ma genomen, die de aanslagen op en ver ketteringen van de „romantiek glansrijk overleven: de Oberon-ouverture van Weber, het Pianoconcert van Schumann en de Zesde Svmphonie de Pathétique van Tsjaikofski. De componisten dezer werken zijn reeds lang dood en be graven. maar hun werk blijft leven en er zijn zelfs geen bijzondere aanleidingen om ze kunstmatig in het leven te houden. En zo het in de toekomst al eens nodig mocht blijken de belangstelling ervoor op te warmen men kan immers nooit we ten in welke richting de publieke smaak op den duur kan evolueren dan zijn de zomerconcerten. in hun sfeer van rus tige bezinning, er altijd goed voor om dit patrimonium onzer muzikale cultuur in ere te houden. Adam had de Oberon-ouverture aardig opgefrist en naar zijn hand gezet en uit het oi-kest klonk de karakteristieke hoorn partij zo fascinerend als men het zich in het Oberonsprookje maar kan voorstellen. Als soliste in het Schumann-concert hoorden wij de uit Hongarije afkomstige, nu Nedei-landse pianiste, Hedy Schneider. Het mag waar zijn dat uit haar interpre tatie geen stei-ke persoonlijkheid sprak, maar dat neemt niet weg, dat men res pect kon hebben voor haar technische rea lisatie, vooral in het zo veeleisende derde deel. Een enkele misslag kon die goede indruk niet schaden. Ook vond ik haar streven om, met het oi-kest, het midden deel de vereiste i-omantische allux-e te ge ven hoogst loffelijk. Adam toonde met de vertolking van de Pathétique van Tsjaikofski de eerlijke vrijmoedigheid zich los te durven maken van het strakke metrum en hij wist ge daan te krijgen, dat het orkest paraat op zijn „tempo rubato" reageerde. Ik moest daarbij meer dan eens aan Mengelbergs interpretatie denken, alleen niet in het tragisch-melancholische slotdeel, dat dooi de grote Willem met nog meer rustige be heersing uitgediept werd. Wat uiteraard een kwestie van persoonlijkheid was, die misschien ook weer niet klopte met de opvatting van Tsjaikofski zelf. En omdat gr geen twee volkomen gelijkgestemde in dividuen bestaan, of bestaan hebben, zal het wel een eeuwig raadsel blijven, wat ook weer zijn eigen kracht en bekoring heeft. Jos. de Klerk Advertentie praktische mantels en jassen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 13