Belgisch Nationaal Toneel excelleert met „Spiegel der Minnen" CONCERTPROGRAMMA MET TRAGIEK EN EXTASE: MAHLER, BERG EN WAGNER Jaai-lcvtia Richtlijnen voor concilie Holland Festival Holland Festival Prijzen voor moderne kunst Russische artiesten naar Openluchttheater Nederlands Dans Theater met openluchtvoorstelling Twee ontwerpers weigeren afficheprijzen 4 99 Beroemde doeken in Parijs geveild Atlantische prijs voor leerlinge van Kennemer Lyceum Jachthond verzorgt jonge ree Prostitutie op woonschepen in Amsterdam In Bloemendaal Het Amsterdams Volkstoneel opgericht De negen muzen Vertrouw de schoonheid van uw huid toe aan de wetenschap KERKELIJK LEVEN Jaarverslag Toonkunst ZATERDAG 18 JUNI 1960 MEN MOET HET de organisatoren van liet Hollland Festival als een ver dienste aanrekenen, dat zij het Nationaal Toneel van België voor een reeks voor stellingen in ons land hebben gecontracteerd. Wie zaterdagavond 25 juni in de gelegenheid is, moge dan ook niet verzuimen in het Bloemendaalse Openlucht theater een herhaling te gaan zien van „De Spiegel der Minnen", rederijkersspel van Colijn van Rijssele, gisteravond te Amsterdam aan ons gepresenteerd. Het was een sublieme opvoering. Naar de inhoud een openbaring, naar de vorm, waarin bewerker en regisseur Fred Engelen het heeft gegoten, een exempel van harmonie en verfijning. Dat zijn hoge woorden van lof, maar de theaterbezoeker is verrukt wanneer hij enthousiast kan zijn en hij is enthousiast omdat dit stuk, dat èn door zijn met het huidige levensgevoel contrasterend stijlgebruik èn door zijn moeilijke aanspreekbaarheid van taal, toch alle kans liep te worden onder gewaardeerd, zo op hem af komt, een werkelijkheid die de eeuwen overbrugt en de menselijke ziel bloot legt ondanks alle verschillen in zeden en uiterlijke verschijningsvorm. HET SPEL dateert uit de rederijkerstijd, maar het is niet te zeggen van precies wanneer. Tot in de zeventiende eeuw verscheen het in druk. Zo bezorgde Coornhert de eerste druk in Haarlem in 1561. Het nam vijf avonden in beslag: het telt dan ook zes duizend regels. Het moet vaak zijn opge voerd. De auteur was zeer populair. Pas in 1910 werd het op nieuw ontdekt. J. A. N. Knuttel schreef in „De Gids" over de schrijver van „De Spiegel der Minnen" als over „onder al de rederijkers de groot ste kunstenaar". De voortreffelijke ken ner der redei'ijkers dr. J. J. Mak viel hem daarin bij. Anton van Duinkerken zegt er van: „Colijn van Rijssele tekent men sen gelijk Memlinc dit kon doen. Ze kij ken ons aan, alsof wij hen van vroeger ken den." Toch heeft het stuk in de noordelijke Nederlanden nooit veel opgang gemaakt. Het eiste te veel. De litteraire voortbrengselen der middel eeuwen, de abele spelen en sinnespelen met name. lagen gemakkelijker in het be reik. Nochtans ligt de gevoelswereld van de „Spiegel der Minnen" lang niet zo ver van ons verwijderd. Het is terecht het eerste burgerlijk drama der Europese let terkunde genoemd. Het verheft zich boven versleten symboliek en retorische ver dichtsels door de zuivere kracht der poë tische expressie: het tast de menselijke ziel af en speurt diep in het menselijk gemoed. Het gegeven komt erop neer dat een rijke Middelburgse koopmanszoon verliefd wordt op een eenvoudig meisje. Hoogmoed en vrees voor schande verzinnebeeld in twee personages, die als duiveltjes hun in blazingen vei-richten en zelfs met de ge lieven disputeren drijven de twee uit elkaar. De zoon laat zich naar Dordrecht sturen, waar Lij verkwijnt. Dan komt de jalouzie in het spel, die de laatste hoop uitbant. De jongeman sterft vóór het meisje inziet, dat ze hem ten onrechte van ontrouw heeft beschuldigd. Dat betekent ook haar dood. Zo heeft, aldus lijkt de auteur te willen zeggen, de liefde, die angst en hoogmoed niet onderkent, alleen maar rampen tot gevolg. WAT IN DE OPVOERING ons zo trof was de vaak verrassende oorspronkelijk heid, waarmee een levensstijl, die toch zo afwijkt van de onze, aansluit op onze eigen innerlijke werkelijkheid. Men kan stellen dat dit werd bewerk stelligd door de ver schijning der „sinno- kens", omdat de afstand, welke zij tegenover hun slacht offers namen, als het ware de moderne toe schouwer vertegen woordigden. Dit er kennende, bewondert men het schrijvers talent van Colijn van Rijssele des te meer, omdat deze „sinnekens" geen louter alle gorische begrippen zijn, maar een levend geworden faculteit van de menselijke ziel, zijn alter ego, dat zijn daden wezenlijk be- invloedt. Door het eigentijdse kleurengam ma van de middeleeuwse mens heen breekt als het zonlicht door een kerkraam de pure menselijke emotie: liefde, vertwijfe ling, bezorgdheid, vreugde, verdriet. De kleuren worden geschakeerd, doorstraald, ze lopen in elkaar over. Veel daartoe heeft de bewerker bijgedragen. Fred Engelen heeft de tekst tot het minimum voor één avond teruggebracht. Hij ensceneerde een voorstelling, die niet alleen een schoon heidsontroering naar het uiterlijk, maar ook naar het innerlijk, naar pure poëtische kacht teweeg brengt. Alles leeft. Het haast banale gegeven, hierboven in het kort omschreven, wordt nergens als zo danig aangevoeld, omdat de regie ervoor zorgt, dat het nergens gewoon kan zijn. Men moet de artisticiteit in de vingertop- Aan de vooravond van de opening van de dertigste internationale tentoonstelling van moderne kunst, die om de twee jaar wordt gehouden in Venetië, heeft de jury prijzen van twee miljoen lire (ongeveer 10.000 gulden) toegekend aan de schilders Jean Fautrier (Frankrijk), Hans Hartum (Frankrijk) en Emilio Vedova (Italië) en aan de beeldhouwer Pietro Consagra (Ita lië). De Unesco-prijs is toegekend aan twee schilders, Antonio Music (Italië) en Janis Spiropoulos (Griekenland). Op een kunstveiling te Parijs is vrijdag een doek van Auguste Renoir „Zittende baadster, die haar been wast", voor hon derdtachtigduizend gulden in andere han den overgegaan. Een zelfportret van Frederic Bazille bracht honderdtwintigduizend gulden, het schilderij „Jonge meisjes met bloemen" van Marc Chagall honderdachtduizend en het doek „De verloofde" van Paul Gauguin honderdvijfduizend gulden op. Tine Balder als Katharine Scheermer- tens en Martin van Zundert als Dierik den Hollander in „De Spiegel der Minnen". pen hebben om dit klaar te spelen met een stuk, waarvoor niet alleen de feitelijke kennis van de litteratuur-historicus, maar ook nog levenskunst, de levenskunst van alle dag, wordt verondersteld. ER WERDEN door de spelers en speel sters van het Belgisch gezelschap prachtige acteerprestaties geoffreerd. De gelieven kwamen op het eerste plan met een gave en zeer zuiver aangevoelde Katharina door Tine Balder en een mooi beheerste Dierik van Martin van Zundert. Een bijzonder plastische streling van het oog waren de Sinnekens. die ik tekort zou doen wanneer ik hen ook niet om hun afgewogen into natie prees wat moet de regisseur hen geïnspireerd hebben! Hilde Uiterlinden, Julienne de Bruyn en Julien Schoenaerts tekenden hierboor. In fraaie stijl speelden de aristocratische Martha de Wachter en Frans van den Brande hun ouderechtpaar, mooi contrasterend tegenover de eenvoud van Jan Cammans als Katharina's vader. Dom de Gruyter zwaaide als een machtige godheid de paplepel van Saturnus, op aardse wijze door Lode van Beek als me dicijn-meester komisch geëvenaard. En allen, wie zij ook voorstelden, lieten in een welluidendheid, die moeilijk valt te over treffen, de rijke volzinnen der middel- nederlandse sprake over ons neerkomen, een genot voor wie oren heeft om te ho ren naar zijn waarachtige moedertaal. Jammer alleen, dat de zaal zoveel lege plaatsen te zien gaf aan dit voortreffelijke gezelschap P. W. Franse Door de Atlantische commissie is een prijsvraag onder de jeugd uitgeschreven met medewerking van de leraren en lera ressen in de geschiedenis. De drie eerste prijzen een verblijf gedurende twee we ken in een internationaal jeugdkamp in Denemarken werden gewonnen door He- lene Godefroy van het Kennemer Lyceum, afdeling 't Kopje (M.M.S.) in Overveen, Netty Leek van het Zaanlands Lyceum, afdeling H.B.S. in Zaandam en Jeanne Verbunt van de r.-k. kweekschool in Don gen. Een jachthond, die een jonge ree ver zorgt is waarschijnlijk wel een uitzonde ring. Een tackel van de heer H. Strij - land te Driebergen zorgt voor een ree, die nog geen twee weken geleden het levenslicht zag in een Driebergs park. Moeder ree had zich daar gewaagd om te drinken, daar de bosbeken vrijwel geen water meer bevatten. In het park kwam het jong ter wereld, maar de moeder nam de wijk toen er mensen kwamen opdagen. Het jong werd naar de heer Strijland gebracht. Diens jachthond begon direct het jong schoon te likken. Het twee tal is nu onafscheidelijk en de kleine ree groeit als kool, daar mevrouw Strijland het beestje vijf maal daags de fles geeft. Zodra het dier zichzelf kan redden zal het de vrijheid herkrijgen in de Drieberg- se bossen. Het Amsterdamsohe gemeenteraadslid B.J. Weensink heeft een interpellatie aan gevraagd over de geprojecteerde woon schepenhaven in de Nieuwe Meer en aan de Schinkel, met name over de veiligheid van de bewoners der schepen, maatrege len tegen brandgevaar e.d. Voorts wil hij informeren of de geruch ten juist zijn, dat B. en W. een aantal in woonschepen verblijvende prostituees uit de binnenstad willen verwijderen. Een Sovjet-Russisch gezelschap, bestaan de uit artiesten in uiteenlopende genres van kunst en klein-kunst, zal op 21 juni in het Openluchttheater te Bloemendaal een voorstelling geven, waarmee een korte tournee door ons land begonnen wordt. Het gezelschap, da't onder de naam „Estra da" (Podium) in Amerika, Engeland, Scan dinavië en Frankrijk is opgetreden, brengt een gevarieerde samenstelling van de troep. De dansers Alla Bogoeslavskaja en Her man Sitnikov van het bei-oemde Bolsjoi- Theater zullen met de leidende bariton van de opera in Leningrad, Konstantin Laptjev, de balalaika-virtuoos Jevgeni Blinov, de acrobaten-tweeling de Woronins, de jong leur Iwan Kotjevnikov, de illusionist Ju lius Roemanov, de cymbalist Abram Os- tromjetski, de voordracht-kunstenares Je- katerina Zjeljonaja en de Engels spreken de conferencier Boris Broenov in één pro gramma optreden. Het Nederlands Dans Theater geeft morgen zondag 19 juni, (aanvang 20.15 uur) voor de eerste maal een voorstelling in het openluchttheater Bloemendaal. Het programma omvat een tweetal premières voor Bloemendaal-Haarlem: PRIMAVERA en OPUS '58. PRIMAVERA is het nieuwe ballet van de artistiek directeur van het gezelschap Benjamin Harkarvy, dat hij ontwierp op het hoboconcert van Domenico Cimarosa. Solisten in dit ballet zijn Marianna Hila- rides, Milly Gramberg en Charles Czarny. OPUS '58 werd enige tijd geleden door de Amerikaanse choreografe Anna Soko- low bij het Dans Theater ingestudeerd op progressieve jazzmuziek van Teo Macero. Het ballet bestaat uit een viertal min of meer op zichzelf staande delen, waarvan het eerste „Atomic Breakup" een reactie weergeeft op de mogelijke nadering van het atoomtijdperk. Pepita Goedemans, Ru- di van Dantzig en René Vincent vertolken het tweede deel „Ballade". Het derde deel is getiteld „Lady of Tiger" en wordt ge danst door Marianna Hilarides of Hannie van Leeuwen. Het laatste deel, een Scher zo, wordt door het gehele ensemble uitge- voei'd. Het programma vermeldt voorts een tweede ballet van Harkarvy, SEPTET, op muziek van Camille Saint Saëns (Fanta sie voor harp en viool) dat geen verha lend ballet is, doch wel de aanduiding van een menselijke situatie tot grondslag heeft. Uitvoerenden zijn Willy de la Bye, Milly Gramberg, Hannie van Leeuwen, Charles Czarny, Jaap Flier, Rudi van Dantzig en Aart Verstegen. Na de pauze geven Marianna Hilarides en Jaap Flier een vertolking van de Grand pas de deux classique DON QUICHOTTE. Tot slot wordt een uitvoering gegeven van het dramatische ballet FEESTGE- RICHT, dat Hans van Manen in 1957 te zamen met Luctor Ponse (muziek) ont wierp in opdracht van de gemeente Am sterdam. De hoofdrollen in dit ballet wor den in Bloemendaal gedanst door Willy de la Bye (als Stella), Aart Verstegen vreemde jongen) en Pepita Goedemans (Frank, haar vriend), Jaap Flier (de (het kleine meisje). In Amsterdam is opgericht de Stichting Het Amsterdams Volkstoneel. Het bestuur is samengesteld uit de heren: Jan Fabri- cius, ere-voorzitter; A. K. J. Blom van Assendelft, voorzitter; mr. J. P. Engels, se cretaris; J. C. Defourny, penningmeester; en de leden J. M. Bendien, H. S. Boekman, mr. H. A. Keuls, C. L. van der Lugt Mel- sert en mevrouw Martie Verdenius. Mevr. Beppie Nooy voert de directie der stichting. De grafische ontwerpers Karei Suyling (V.R.I.) uit Bloemendaal en Otto Treumann fG.K.F.) hebben geweigerd de hun door de jury afficheprijzen 1959 van het Genoot schap voor Reclame toegekende medailles in ontvangst te nemen. Zij baseren deze weigering op het juryrapport, waarin wordt medegedeeld, dat de toekenning van de affiche-prijzen by de huidige samen stelling van de jury vier ontwerpers en vier niet-ontwerpers een onbevredigen de zaak blijft, omdat „herhaaldelijk blijkt, da*t er een vrijwel onoverbrugbare kloof bestaat tussen de inzichten van de jury leden-ontwerpers en die van de overigen". De uitreiking van de affichejaarprijzen geschiedde tijdens een lunchbijeenkomst van het Genootschap voor Reclame in het Apollo-paviljoen in Amsterdam. De voor zitter van het genootschap, jhr. W. van Andringa de Kempenaer, las het juryrap port voor. Hieruit bleek, dat de jury samengesteld uit vertegenwoordigers van de G.K.F., V.R.I., Bond van Adverteerders, Vereniging van Erkende Advertentie bureaus en het Genootschap 221 affiches heeft beoordeeld. Twaalf affiches behaal den de vereiste vier stemmen, waardoor zij naar een prijs konden meedingen. In de groep culturele affiches werd het affiche van het Nederlands Dans Theater (ontwerp Dick Bruna, foto Ed van der Elsken) bekroond. In de groep goederen en diensten verkopende affiches werden me dailles toegekend voor de affiches Zomer- postzegels (ontwerp Karei Suyling) en Economisch Autorijden (van de Shell, foto Gerrit Schilp jr., ontwerp Joop Wiggers). Slechts twee van de beschikbare drie prij zen werden toegekend. In de rubriek ove rige affiches werd het door Otto Treumann ontworpen affiche Internationaal Drukkers Congres 1960 bekroond. Volgens het juryrapport was geen der jury leden met de uitslag content. Jhr. Van An dringa de Kempenaer reikte de medailles aan de prijswinnaars uit en zei dat de gang van zaken bij deze achtste afficheprijs vraag voor het genootschap aanleiding zal zijn na te gaan of een betere constructie van de jury mogelijk is. Gouds orgel gerestaureerd. Het beroem de orgel van de St. Janskerk te Gouda zal voor het eerst na jarenlange restauratie werkzaamheden weer te beluisteren zijn op 29 juni, als de Haarlemse organist Albert de Klerk er in het kader van het Holland Festival een concert op geeft in samen werking met de Nederlandse Bachvereni- ging. Het door de Rotterdamse orgelbou wer Moreau in de achttiende eeuw ge bouwde orgel behoort met de orgels uit Zwolle, Haarlem, Alkmaar en Amsterdam (Oude Kerk) tot de beroemdste Nederland se orgels. Het werd door de Zaanse orgel bouwer D. A. Flentrop in de afgelopen drie jaren gerestaureerd, waai-mee een bedrag van circa f 60.000 was gemoeid. Tingel Tangel. Het cabaret Tingel Tan gel te Amsterdam is van 19 juni tot 15 juli wegens reorganisatie gesloten. Op 15 juli heeft de heropening met een internationaal programma plaats. ^|||||llllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllll 1 NARIGHEID iiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiinil^ SEX (I) Bij vorstelijke personen gaat het al- tijd driedubbel-op, óók als zij narig- beid hebben. Dit wordt weer eens bewezen door dit bericht uit Het Vaderland: Prins Philip van Engeland vier- de gisteren zijn 39ste verjaardag in New York. Tijdens de openings- lunch van een Britse tentoonstel ling kreeg hij een drie lagen tel- lende staart. YOLANDA Yolanda Balas is niet wat ge noemt een opschietstertje. Ik lees in A 1 - gemeen Dagblad: Voor de negende keer sinds 1956 heeft de Roemeense atlete Yolan- da Balas het wereldrecord hoog springen dames, dat reeds op haar naam stond, verbeterd. In Boeka- rest bracht zij het van 1,85 op EE 1,85 m. GERDA Gerda daarentegen wèl. In het zelf- de Algemeen Dagblad een kopje: Gerda Kraan won in Weimar 400 m. Zelfs hoogleraren kunnen breke- i| benen in de geslachtskunde zijn. Zo =e las ik in De Volkskrant in een artikel door professor H. van Straelen over: „de materiële vooruitgang der Sovjet-staat". SEX (II) En Haarlems Dagblad weet zelfs niet tot welk geslacht het zélf behoort. Want in een advertentie in Haarlems Dagblad vóór Haarlems Dagblad lees ik: ,,'t Is een bewijs van de belang- rijke plaats die Haarlems Dagblad inneemt: twee, drie, vier, vijf men- sen in één gezin willen h em lezen". Daar is h e t dus mannelijk. En even verderop: „Haarlems Dagblad: een bron van nieuws.' Haar abonnees: een bron S van koopkracht!" En daar is h e t dus vrouwelijk. §s Talarius Het Adagio uit Mahlers onvoltooid, gebleven tiende symfonie, volgens de toelichting: geschreven in de schaduw van de dood het vioolconcert van Alban Berg, gecomponeerd, ter nagedachtenis van de jonggestorven Manon Gropius, Kindcrtotenlieder van Mahler, en Voorspel en Slotscène (Isolde's Liefdesdood) uit „Tristan" van Wagner. Dit was dan het Festival-programma dat het Concert gebouworkest vrijdagavond onder Rafael Kubelik ten gehore bracht. Een pro gramma waar eenheid in zat. Het eindeloos gekwelde en tamelijk chaotische Adagio van Mahler, door zijn weduwe in 1924 uit de nalatenschap gepu bliceerd, draagt weinig bij tot de glorie van de componist. De bijna lachwekkende uitingen van zelfbeklag die het vierde schets gebleven, deel van de geprojecteer de Symfonie begeleiden, liegen er niet om Het is misschien een geluk voor Mahler geweest dat hij gestorven is vóór dat hij geheel overmand raakte door de radeloos heid die uit dit larmoyante symfonische fragment spreekt. Om niet onder te gaan in de expressio nistische uitingsdrang die in de Duitstalige gebieden omstreeks de eerste wereldoorlog onontkoombaar was, kwam, gelanceerd door Schönberg, de dwangmatige discipline van het twaalftoonssysteem op. Schön- berg's leerling Alban Berg, een zeer fijn gevoelige geest, het type van de gecivili seerde Oostenrijker uit de nadagen van Advertentie Een gezonde huid is uw mooiste hezit. ~4 4 Nieuwe Endocil huidverzorgingspreparaten bieden u volledige, wetenschappelijk verantwoorde schoonheidsverzorging - elke dag, in enkele minuten. i'foi. van ORGAN ON Laboratoria huldverzorgings- preparaten schenken schoonheid door gezondheid Verkoopkantoor voor Nederland; Kennemer Handtl-Mij., Amsterdam Een dezer dagen is in het Vaticaanse dagblad Osservatore Romano het Motu Proprio (dat is het Pauselijk document, dat besluiten inhoudt, die de Paus op eigen initiatief heeft genomen) gepubliceerd dat Paus Joannes XXIII enkele dagen eerder had aangekondigd. Hij geeft daarin richtlijnen voor de naaste voorbereidingen met het oog op de komende kerkvergadéring, die de naam van Tweede Vatikaanse Concilie zal dra gen. Het Motu Proprio houdt namelijk in de namen en de samenstelling van de commissies, die de definitieve voorberei dingen voor het concilie moeten treffen. De Paus zegt in zijn inleiding tot het praktische gedeelte, dat hij van het begin van zijn pontificaal af heeft gedacht aan het bijeenroepen van een oecumenisch con cilie. Hij stelt zich er van voor, dat het concilie zal kunnen bijdragen het geloof te vermeerderen en dat het een heilzame vernieuwing van de gewoonten der christe nen teweeg zal kunnen brengen. Boven dien zal de kerkelijke tucht aangepast kunnen worden aan de behoeften van deze tijd. Daarvoor moet het concilie een be wonderenswaardig schouwspel worden van waarheid, eenheid en liefde. En tegelijk moet het voor hen, die van de Heilige Stoel gescheiden zijn een uitnodiging wor den om zich bij de eenheid aan te sluiten die Christus van Zijn Vader zo vurig ge vraagd heeft. Daarna geeft de Paus een aantal con crete richtlijnen voor de verdere voor bereidingen der werkzaamheden. Deze be staan allereerst in de instelling van com missies, die tot taak hebben de onderwer pen door de Paus gekozen, te bestuderen. Daarbij moeten zij dan rekening houden met de wensen van de bisschoppen en de kerkelijke gezagdragers en van de Ro meinse Curie. Elke commissie heeft'' het recht zich te splitsen in subcommissies en zal voorgezeten worden door een kardi naal. Verder kunnen er bisschoppen en vooraanstaande kerkelijke autoriteiten lid van zijn en enkele consultoren als specia listen. Maar allen worden door de Paus zelf gekozen. Er zijn tien commissies, te weten: Een voor de theologie, die belast is met het onderzoek naar de vraagstukken van de Heilige Schrift, de traditie, het ge loof en de zeden; een voor de bisschoppen en het bestuur der bisdommen; een voor de tucht van geestelijkheid en gelovigen; een voor de kloosterlingen; een voor de voor schriften der sacramenten; een voor de liturgie; een voor de studiën en seminaries; een voor de Oosterse Kerk; een voor de missies; een voor het lekenapostolaat, die belast wordt met alle kwesties betreffende katholieke actie op godsdienstig en sociaal gebied. Buiten de genoemde tien commissies heeft de Paus ook nog een secretariaat voor de moderne communicatie-middelen inge steld, namelijk pers, radio, televisie, film enzovoorts. Na dit alles te hebben opgesomd en be paald vervolgt de Paus: „Om liefde en wel willendheid te tonen jegens allen, die de naam van christenen dragen en die van ons gescheiden zijn, hebben wij een spe ciale raad of secretariaat in het leven ge roepen, opdat ook zij de werkzaamheden van het concilie kunnen volgen en ge makkelijker de weg kunnen vinden naar de eenheid, die Christus gewild heeft. Ook aan het hoofd van deze instelling zal een kardinaal staan, juist zoals voor de andere commissies bepaald is". In het derde deel van het Motu Proprio stelt de Paus een centrale commissie in, aan het hoofd waarvan hij zelf zal staan. Deze heeft tot taak alles van nabij te vol gen en zo nodig het werk van de ver schillende commissies te coördineren. Die commissie moet voorts alle conclusies aan de Paus meedelen, opdat hij zelf de onder werpen van het concilie kan vaststellen. Deze commissie bestaat uit de voorzitters van alle andere commissies met daarbij gevoegd enkele andere kardinalen en bis schoppen uit verschillende delen van de wereld. „Het Portaal Deze week is aan het Rokin te Amster dam een informatie-centrum geopend waaraan een ieder, Nederlander of buiten lander, de weg gewezen wordt in de dool hof van kerkelijk Amsterdam. Inlichtingen worden verstrekt over: kerkdiensten, kerkelijke bezienswaardig heden, kerkewerk, sociale arbeid en be langrijke gebeurtenissen op het kerkelijk erf. Er zullen voorts verkrijgbaar zijn bijbeluitgaven in vele talen, boeken bij de bijbel, religieuze tijdschriften, grammo foonplaten met religieuze muziek, foto kaarten van oude en nieuwe kerken. Het informatiecentrum, dat de naam „Het Portaal" draagt, is tot stand ge komen door de samenwerking van de ker ken, aangesloten bij de plaatselijke Oecu menische Raad, de in de hoofdstad ge vestigde kerken, de gereformeerde kerken te Amsterdam, het Nederlands Bijbelge nootschap, de Nederlandse Zondagsschool vereniging, de Centrale Bond voor Inwen dige Zending en het „Open Deur-werk". Het centrum is ingericht in het portaal van de Nieuwezijds Kapel, Rokin 78a, en zal voorlopig dagelijks geopend zijn van 10 tot 18 uur. Reactie in Middelburg Na de overgang van ds. Van der Linde naar de r.k. kerk hebben enige lidmaten van de hervormde gemeente te Middel burg (de laatste standplaats van deze pre dikant) het initiatief genomen tot een actie, waardoor men de gemeente er positief van bewust wil maken „welke rijkdommen zij juist nu in het door de reformatie ge zuiverde geloof bezit". De kerkeraad die instemming betuigde met dit initiatief, zal zich beraden hoe hieraan nadere vorm kan worden gegeven. Men overweegt onder andere het beleggen van kringavonden in het najaar over dit onderwerp. Op 17 juni vindt een grote openbare samenkomst te Middelburg plaats waar als sprekers optreden prof. dr. G. C. van Nif- trik (hervormd), prof. dr. W. J. Kooiman (luthers) en dr. N. J. Hommes (gerefor meerd). het Keizerrijk, heeft, zich bindend aan de ze systematiek, een aantal werken ge schreven waarin de expressie bijna tot 'n hallucinatie wordt: de emoties worden uitgerekt 'en gepijnigd op het Procrustusbed der twaalf tonen. Het vioolconcert toont deze tweeslachtigheid op een soms onthutsende, maar fascine rende wijze. Elegische frasen die nooit tot volle bloei komen, gefrusteerd door de kortademige flarden die aan de twaalf- toonsmuziek inhaerent zijn, dan weer doorschoten met een schim van Landler- achtige opgewektheid, een tweede deel dat met aangrijpende dreiging begint, nader hand weer tot een geforceerde „Verkla- rung" tracht te komen met een koraal citaat, wat er van overblijft is een wrange onbehagelijkheid. De lavastroom kan zich geen weg banen onder de verste ning van zelftucht. Szymon Goldberg heeft de solo-partij met grote bezieling voorge dragen, ook in het orkest kwam het emo tionele gehalte maximaal tot gelding, dank zij Kubelik's bewogen leiding. Met de uitvoering van „Kindertotenlie- der", op gedichten van Rückert, heeft men de nagedachtenis van Mahler waardig ge- eerd. Dit is werkelijk een van zijn sterkste werken, de continuïteit van de vocale me lodie, de eenheid van solisten met de rijke, maar steeds dienende orkestpartij, dit alles werkt mee tot een sfeer van echt, onopge schroefd mededogen, ver van iedere groot heidswaan. Herman Schey is al sinds tien tallen jaren met deze liederen vertrouwd, hij gaf er in 1929 de eerste uitvoering in Nederland van, onder Mengelberg. Dat zijn stem na zoveel jaren wel enigszins aan glans heeft ingeboet, vergeet men gaarne als men hoort hoe de zanger zich de cadans van de muziek volledig heeft eigen gemaakt, zodat alles met overtuiging en vanzelfsprekendheid klinkt. Kubelink wist in de begeleidingen een fraaie doorzichtig heid te bereiken, waardoor de obligate tegenstemmen in het orkest een intensi vering van de zangstem betekende. Hierna nog de beide Wagner-fragmenten te waarderen was met de beste wil wel een zware opgave. De consumptie van muzikale extase is ook aan grenzen ge bonden. Sas Bunge „Toonkunst" is met de koorvernieuwing op de goede weg", constateert dr Paul Cronheim, algemeen secretaris van de „maatschappij tot Bevordering der Toon kunst", in het eenenveertigste jaarversla kunst", in het eenenveertigste jaarverslag. De heer Cronheim, die secretaris is gemene vergadering, die op 24 en 25 juni in Alkmaar wordt gehouden, afscheid ne men. Als zijn opvolger wordt voorgedra gen de heer Wouter Paap uit Utrecht, die bereid is een eventuele benoeming voor lopig voor een jaar te aanvaarden. Tijdens de vorige jaarvergadering van „Toonkunst", heeft de algemeen voorzitter prof. dr. E. Reeser gepleit voor hervor ming. Met name vestigde hij de aandacht op de noodzaak van de verjonging der koren en een vernieuwing van het reper toire. Met deze koorvernieuwing is in het verslagjaar (1959-1960) begonnen. Op grond van de positieve reslutaten heeft de „Com missie voor de Koorvernieuwing" onder voorzitterschap van dr. Anthon van der Horst besloten het tweede deel van haar plannen, het aantrekken van de jongeren koren, ter hand te nemen. Tijdens de ko- medne e mende algemene vergadering zullen de pedagogische en structurele aspecten van deze vernieuwingsplannen worden bespro ken. Toneelprijsvraag. Het gereformeerd jeugdcentrum De Witte Hei heeft 'n prijs vraag uitgeschreven voor 't schrijven van een toneelspel, dat speelbaar zal zijn door jeugdgroepen. Het G.J.C. wil met deze prijsvraag auteurs stimuleren tot het schrijven van voor jeugdwerk geschikte spelen. Gevraagd wordt ee- toneelstuk, dat speelbaar zal zijn door ledei van gerefor meerde jeugdverenigingen. Er is een be drag van 500,— voor prijzen beschikbaar gesteld.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 4