Muziekweek 1960 Spaarndam PATRI A H F estival Spelen met mythologie in „Ramayana door Indische balletgroep pABALLERO Beiaardconcours geopend Holland Agenda voor Haarlem en de IJmond Ballet Troupe from Bombay overmorgen in Bloemendaal met première van Panchatantra Nachtrepetitie in Minerva-Theater door het revuegezelschap van René Sleeswijk Belangrijke uitbreiding van het N.Ph.O. Kerkconcert in Immanuëlkerk 4 bij elk pakje biscuits V elsen-IJ muiden Beverwijk De negen muzen v. DUIVENBODEN DINSDAG 2 8 JUNI 196 0 De federatie van Haarlemse Zang- en Oratoriumverenigingen en de Haarlemse bond van Muziekverenigingen organiseren ook dit jaar weer op de Westkolk in Spaarndam van 2 tot 9 juli een Haarlemse zang- en muziekweek. Deze muziekweek in de West- kolk in Spaarndam is in de loop der jaren 'n begrip geworden voor de „Haarlemse en omwonende Muzenkinderen, die 's zomers hun melodieuze bloemetjes een week lang buiten zetten", aldus 't programma. De Kolk is 't ideale „buitentje" van de zang- en blaaslustigen geworden en van de tallozen, die naar dit muziekfestijn telkenjare komen luisteren. Voor deze muziekweek 1960 hebben dan ook zeer vele koren en muziekverenigingen de uitnodiging niet kunnen weerstaan. Op zaterdag 2 juli wordt het openingsconcert verzorgd door het Klein Dameskoor Haarlem, onder leiding van mejuffrouw W. v. Eldik, het Haarlems Gemengd Koor, onder leiding van Jan Booda en de Harmonie „Kunstkring Apollo", onder leiding van J. Groot. Tijdens dit eerste concert worden werken uitgevoerd van De Nobel, Hespc, Wiertz, Al tink, Bach, Ruelle, Luigini en Von Suppé. Het tweede concert op maandag 4 juli wordt gegeven door Het Doopsgezind Zang koor, onder leiding van Hans de Jong met begeleiding van Emmy van Eden, de Ko ninklijke Ledertafel „Zang en Vriendschap" onder leiding van Jac. P. Loorij en de rooms-katholieke harmonie „St Bavo", on der leiding van Jac. Wildschut. Op deze dag worden werken uitgevoerd van Mozart, Di Lasso, De Klerk en een volkslied bewerkt door Henri Geraerdts, „St Bavo voert wer ken uit van Bennets, Jourquin, Harvey, Boedijn en Meister. Dindagavond 5 juli voeren het rooms- katholiek koor „Musica Laica" onder lei ding van A. Goossens, de zangvereniging „Ons Genoegen'', onder leiding van J. Flen sen en het christelijk fanfarakorps „Arti et Religioni" onder leiding van H. N. Os senbruggen werken uit van Elgar, Arcadelt, Waelrant, Verdi, een bewerking van Rud Karsemeyer, De Nobel, Haydn, De Klerk, Van der Linden, De Vries, Kelly, Hume, Holst, André en Kenneth J, Alford. Het jeugdkoor Haarlem opent woensdag 6 juli met liederen van Biersma hel con cert, waaraan verder het koor „Polyhym nia", onder leiding van Henk Arisz, het katholiek Stedelijk gemengd koor Haarlem en de harmonie „Crescendo", onder leiding van H. Bakker aan deelnemen. De koren en de harmonie voeren werken uit van Schubert, De Klerk, Ignatio, Prieto, Advertentie Concertgebouw (tuinzaal): Vandaag 19.30 uur: Leerlingenuitvoering Haarlems Mu ziekinstituut. Minerva Theater: Vandaag tot en met donderdag 20.15 uur: Cabaret Willy Wal den en Piet Muyselaar. Openluchttheater: Woensdag 14.30 uur: kindervoorstelling „De gelaarsde kat". BIOSCOPEN Cinema Palace: Vandaag tot en met don derdag 14, 19 en 21.15 uur: „A bout de souffle", 18 jaar. Frans Halstheater: Vandaag 20 uur en woensdag en donderdag 14, 19 en 21.15 uur: „Wolga bootsman", 14 jaar. Lido Theater: Vandaag tot en met don derdag 14, 19 en 21.15 uur: „Goliath en de barbaren", 14 jaar. Luxor Theater: Vandaag en woensdag 14, 19 en 21.15 uur: „Het West-Berlijn mysterie", 18 jaar. Donderdag 14, 19 en 21.15 uur: „Dr. Vlimmen", 18 jaar. Rembrandt Theater: Vandaag tot en met donderdag 14, 19 en 21.15 uur: „Mag ik een lift van u?", alle leeftijden. Roxy Theater: Vandaag tot en met don derdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „Opstandige jeugd", 18 jaar. Studio Theater: Vandaag tot en met don derdag 14.15, 19 en 21.15 uur: „The Royal Ballet", alle leeftijden. Theater Monopole (Zandvoort): Vandaag en woensdag 20 uur: „Animeermeisjes", 18 jaar: „Porto Fino paradijs der liefde", 18 jaar. TENTOONSTELLING Bloerpenheuvel (Bloemendaalseweg 158): Tot 10 juli expositie van tekeningen en aquarellen van A. Voorzanger. „In 't Goede Uur" (Korte Houtstraat 1): Tot 1 juli dagelijks van 10—22 uur: Expo sitie van prenten van Daumier en Gavarni. Kunstcentrum „De Ark" (Nieuw Heilig land 13): Tot 2 juli dagelijks 917 uur: Expositie van werken van Paula Geraedts. (Verder raadplege men de rubriek „Uit gaan in Haarlem" van vrijdag 24 juni). DINSDAG 28 JUNI Thalia Theater, 20 uur: „Tarzans ver borgen schat". WOENSDAG 29 JUNI Rex, 20 uur: „Marsorder Stalingrad". Thalia Theater, 20 uur: „Tarzans ver borgen schat". DINSDAG 28 JUNI Kennemer Theater, 19 en 21.15 uur: „En eeuwig zingen de bossen". Luxor Theater, 19 en 21.15 uur: „De schat der Matusi". WOENSDAG 29 JUNI Kennemer Theater, 19 en 21.15 uur: „En eeuwig zingen de bossen", der Matusi". Van Berghen, Alford. Boudijn, Ulisch, Win kler,, Cori en Risselink. Aan het concert dat donderdag 7 juli ge geven wordt, verleent, de harmoniekapel „De Eendracht" uit Velsen, onder leiding van Jan Schaap zijn medewerking met werken van Kelly, Ball, Loewe, Rodgers, Harold en Orsomando. Het P.T.T. mannen koor uit Haarlem, onder leiding van P. J. Potgieser. de mannenzangvereniging „Proza en Poëzie", Spaarndams Gemengd Koor, en het koor „Zang Veredelt", alle onder lei ding van Ernst van Kaar, werken eveneens mede aan dit concert, waarop werken van Bruckner, Schubert, Lachner.Gotovac. De Braai, Potgieser, Roeske, Van t' Kaar, Mo zart, De Klerk, Gounod. Van Duyse, De Nobel, Haydn en een bewerking van Van Duyse en Albert de Klerk uitgevoerd wor den. Vrijdag 8 juli neemt het Haarlems Opera koor, onder leiding van Bep Ogterop en met begeleiding van Gosse Kroese aan het avondconcert deel, samen met de solisten: Gerard Droog, bas en Cor v. d. Paverd, tenor. Op het programma staan werken van Smetana, Mozart, Verdi, Massenet, Mascagni, Donizetti en Wagner. Het Spoor wegmannenkoor „E. M", onder leiding van Joh. van 't Vlie en de harmonie „Cres cendo", onder leiding van Walter Janssens brengen deze avond werken van Van 't Vlie, Lendvai, Strauss, Bigelon-Mol. Jans sens, Grieg, Bizet en Kalman te gehore. De muziekweek in Spaarndam wordt ten slotte besloten met een concert van de Arbeiders Zangvereniging „Stem des Volks" onder leiding van Dick Dekker, het Ko ninklijk mannenkoor „Caecilia", onder lei van Anton de Beer en de muziekvereniging ding van Anton de Beer en de muziekver eniging „Crescendo" uit Wcstzaan, onder leiding van C. Luttink. Op dit eind-con cert. worden werken uitgevoerd van Frank,y Berlioz, Haydn. Mendelssohnn. Schubert. Djesachar. Archangelsky, Von Weber, Goudnod. Kelly, Ball, Villette, Molenaar, Von Gluck en Palestrina. VOOR DE TWEEDE KEER organi seert de gemeente Hilversum een bei aard week, bestaande uit een inter nationale wedstrijd voor klokkenisten, uitgenodigd om hun krachten te meten op het carillon, dat :1e klokkengieterij Eysbouts in 1958 plaatste in de toren ran het vermaarde, :loor Dudok ge- oouwde raadhuis. Hilversum heeft reden om trots te zijn op zijn gemeentehuis en op het toreninstrument, dat nu ook een stem gekregen heeft, die hoog-tinkelend het karakteristieke gezegde van De Amids bewaarheidt: „In Holland zingt de tijd". Een klokkenspel dat buiten de drukke bedrijvigheid en storing van het mo derne verkeer de betekenis van ons na tionale instrument kan laten gelden, is wel iets enigs. Te Hilversum is gelukkig de mogelijkheid geschapen het spel van de beiaardvirtuozen te beluisteren in al de finesses van aanslag en dynamiek en het is dan ook geen won der dat de Nederlandse Klokkenspelvereni ging, onder de stuwende leiding van mr. Romke de Waard het er op aangestuurd heeft, dat hier een jaarlijkse manifestatie van beiaardkunst zou plaats vinden. De deelnemers zijn afkomstig uit de beide Nederlanden en Amerika. En de overheid van de radiostad begreep dat zij door het overnemen van dit initiatief een zeldzaam cultuurobject kon dienen, wat ook weer klank vond bij de organisatie van het Hol land-Festival. die het concours in haar programma inlaste. Op vijf achtereenvolgende dagen wordt van acht tot negen des avonds een bespe ling gegeven door een der vijf kandidaten: twee Vlamingen, twee Nederlanders en een Amerikaan. Het gaat (evenals te Haarlem bij het Internationale Orgelconcours) om het verwerven van een wisselprijs. Ver leden jaar werd deze toegekend aan de bekende blinde beiaardier uit Zwolle, Wil lem Créman. Hij zal hem dit keer moeten verdedigen tegen zijn .vier collega's: Renaat van Steenwegen uit Leuven, Frederik Mar- ryott uit Birmingham (U.S.A.), Kees Roe- lofs uit Amsterdam en Frans Vos uit Mol (België). Maandagavond werd de eerste beurt ver vuld door de heer Van Steenwegen uit Lcu- Leerlingen van Jo Vincent In de grote zaal van de muziekschool van de Stichting Muziekschool van de Maatschappij tot be vordering der Toonkunst zullen vrijdag avond 1 juli leerlingen van mevrouw Jo Vincent een uitvoering geven. Op het pro gramma staan werken van Handel, Schu bert, Gluck, Faure, De Falla en Gerswin. Anthonie van Dijck In het Rubenshuis te Antwerpen zal van 2 juli tot 3 septem ber een tentoonstelling gehouden worden, gewijd aan de olieverf-schetsen en teke ningen van Anthonie van Dijck. In totaal zullen 114 tekeningen en twaalf schetsen te zien zijn op deze tentoonstelling, die de grootste zal zijn die ooit aan de tekenkust van Van Dijck werd gewijd. Koningin Elisabeth van Groot-Brittannië heeft vier mooie bladen uit koninklijk bezit in bruik leen afgestaan, tientallen musea en privé- verzamelaars in Europa en Amerika heb ben hun medewerking verleend. Bij de keuze van de tekeningen werd er naar gestreefd een volledig overzicht te bieden, zowel van de genres die de kunstenaar heeft beoefend, als van de tijdvakken uit zijn leven. Advertentie aluminium |alMBl«*n De beste service bij Ged. Oude Gracht 106 -110 - Haarlem Telefoon 17165 ven, die kennelijk de expressieve Mechelse speelwijze demonstreerde, althans in een overwegend deel van zijn programma. Maar in het werk van een Nederlandse componist J. B. Franssen, een Preludium in Fuga, hield hij de teugels van het muzikaal betoog heel wat strakker, wat trouwens de streng klassieke geaardheid van het werk meebracht. Heden speelt de Amerikaanse verdediger, die een oud-leerling van de Mechelse Beiaardschool is. Woensdag is het de beurt aan Roelofs, die het met de Vis- ser-Neerlandia-prijs 1958 bekroonde werk van Harold C. King op zijn programma heeft. Donderdag volgt Vos, met onder meer Suite nr. 2 van Badings. Bijzondere belang stelling verdient op vrijdag het optreden van Créman, die zijn trofee uiteraard met klem zal verdedigen. De verschillende prestaties worden op band vastgelegd en zullen naderhand over de radio te horen zijn. Jos. de Klerk EEUWENLANG IS PARIJS het actieve centrum geweest van wat men noemt de wereld van de kunst, invloeden uitstralend naar alle windstreken. Die produk- tieve positie is de laatste tijd aanzienlijk verzwakt. Nu heeft zich echter een merkwaardige verschuiving voltrokken: van positieve is de Franse hoofdstad negatieve metropool geworden, artistieke potenties en pres taties aantrekkend, aanzuigend van overal. Met name ge schiedt dit telkenjare in het Theatre des Nations, een specta culaire organisatie waarin alle stromingen samenvloeien. Het is een internationale markt der uitvoerende kunsten ge worden. De omringende landen profiteren als afnemers zo nu en dan van voordelige aanbiedingen mee. Zo heeft het Holland Festival thans ook de officiële Indiase vertegen woordiging kunnen uitnodigen, hetgeen anders een onbetaal bare onderneming zou zijn geweest, gesteld al dat men van het bestaan en de hoedanigheid van de „Little Ballet Troupe" uit Bombav op de hoogte ware. Het was daarmee maandagavond in de Amsterdamse Stadsschouwburg een plezierige kennismaking, die blijkens de hartelijkheid van het applaus door de bezoekers op hoge prijs werd gesteld. Niet zonder reden mag men aannemen, dat bij gunstig weer de première van het tweede programma in Bloemendaals Openluchttheater op 30 juni nog meer voldoening zal schenken. Dan wordt „Panchatantraopgevoerd. *5 Wij waren gisteravond toevallig getuige van een repetitie in het Minerva theater door het revue-ge zelschap van René Slees- wijk, dat op vrijdag 8 juli in theater „Gooiland" in Plilversum zijn nieuwe revue „Tot vanavond!" uit brengt. Een nachtrepetitie uiteraard, want het theater is wegens de filmvoorstel lingen pas laat in de avond voor een repetitie beschik baar. Zoals ook in Amerika gebruikelijk is, gaat het ge zelschap in een kleine be zetting eerst nog enige da gen op tournee door enige plaatsen in ons land. ten einde cte speelbaarheid van diverse schetsjes en tafe relen uit de nieuwe revue aan de praktijk te toetsen. Heemstede heeft vanavond de primeur van dit pro gramma, dat „Vrolijk zomeravond amusement" werd genoemd. Woensdag en donderdag wordt het dan herhaald. Uit het verloop van deze repetitie is ons in de eerste plaats duidelijk geworden, dat de bekende komieken Willy Walden en Piet Muy selaar ook in deze revue weer de onbetwiste favo rieten zullen zijn. Opnieuw hebben zij de hand gelegd op een aantal teksten, die even amusant als origineel kunnen worden genoemd. Zo zal het publiek zich vanavond ongetwijfeld kos telijk amuseren over de manier, waarop Willy Wal den de levensloop van een mensenpaar de revue laat passeren geïllustreerd door diverse kledingstukken, die hij onder het nodige com mentaar telkens aan een waslijn deponeert. Wan neer deze vrolijke scène straks vlot en zonder hape ren verloopt, heeft het pu bliek er waarschijnlijk geen vermoeden van hoe zorg vuldig ieder woord en ge baar werd „uitgekiend", óm een maximum aan effect te bereiken. En met welk een kleinigheden moeten de ac teurs rekening houden. De elektricien moet op de seconde af het toneel „don ker slaan", anders blijft de scène zonder „plot" en ver der blijkt zelfs de opening van het prosceniumdoek op een gegeven ogenblik van doorslaggevende betekenis. Rn wanneer na schier ein deloos proberen de juiste afstand is vastgesteld, ver schijnt plotseling toch weer =en acteur in de scène, die de spelers abrupt onder breekt met zijn conclusie: „Jongens, dat proscenium blijft link!" Normale men sen zouden op een dergelijk moment waarschijnlijk de moed verliezen en de nach telijke Binnenweg opren nen, maar deze acteurs blij ven kalm en beginnen met een kwinkslag opnieuw. Niet minder moeilijk heden leverde het op, het juiste verloop te bepalen van een aantal dwaze tafe reeltjes, dat evenals een filmtrailer een voorproefje geeft van het volgende pro gramma. Dit is dan ook een waarlijk zotte opeenvolging van duellerende mannetjes, een scène bij de burgerlijke stand van nauwelijks tien seconden en toch met 'n hoogst verrassend effect en andere summier ge houden schetsjes, die juist door hun schematische in houd zulk een komische uitwerking verkrijgen. Ver bluffend was het voor de toeschouwer om te kunnen waarnemen, hoe deze scènes na enige herhalingen en door Willy Walden aange geven wijzigingen, plotse ling de allure verkregen, die men zich hiervan moet hebben voorgesteld. Advertentie Het komende seizoen zal het Noordhollands Philharmonisch Or kest - dat thans uit zesenvijftig mu sici bestaat - in een grotere bezet ting gaan optreden. Op één septem ber van dit jaar zal het orkest reeds vijfenzestig leden tellen en dit aan tal wordt in het daaropvolgende sei zoen nog verhoogd tot tweeën zeventig. DE „LITTLE BALLET TROUPE" werd in het begin van de jaren vijftig opgericht door de Indiase danser Shanti Bardhan, een choreograaf van betekenis, die een eigen stijl ontwikkelde met ge bruikmaking van traditionele oosterse en westerse middelen. Ontijdig is hij in 1954 overleden. Het door hem bijeengebrachte gezelschap legde een eed van trouw aan zijn beginselen af en draagt in een mo derne kruistocht zijn werken uit. Zoals de naam reeds zegt, heeft Shanti Bardhan bewust gepoogd de eeuwenoude danscul tuur van de hindoevolken te vernieuwen met behulp van uit de Europese bescha ving overgenomen vormen van presentatie. Men ziet dus niet een reeks van betrek kelijk korte dansen, fragmenten uit fees telijk ritueel met slechts in historische zin godsdienstige betekenis, maar een avond vullend schouwspel in de trant van het tij dens de romantiek in Europa gecultiveer de pantomimische ballet. Naar de uiter lijke vorm doet het gisteren vertoonde spel „Ramayana" enigszins aan „Pe- trousjka" denken, mede door het gebruik van volksdansmotieven. „Ramayana" is gebaseerd op vertellin gen uit het mythologische epos van dezelf de naam. In de veelomvattende choreo grafie zijn de avonturen van de legendari sche helden en hun demonische tegenstan ders uitgewerkt als een soort marionetten spel, dat het langdurige hoofdnummer vormt van een dorpskermis, waarmee men ter inleiding wordt geconfronteerd. Het eigenlijke verhaal, dat in deze levensgroot geanimeerde poppenkast wordt uitgebeeld in episodes van elementaire bewogenheid, is de strijd van prins Rama tegen diver se belagers, waarvan de vijandelijke ko ning Ravana met zijn sinistere bondgeno ten in allerlei vermommingen het meest op de voorgrond treedt. Het komt tot een gevecht na de ontvoering uit hun balling schap in een sprookjesachtig woud van Rama's vrouw Sita, die echter door het bevriende opperhoofd van de mensapen wordt teruggevonden. In een kostelijke fi nale wordt het rijk van de gerechtigheid hersteld als de verdediger van de wetten na een fel gevecht over de duistere nach ten heeft getriomfeerd. Tot de mooiste taferelen in deze tegelijk naïeve en geraf fineerde, met goede smaak en kundigheid opgebouwde revue is de ontmoeting met Jatayu, de gouden adelaar, die zijn hulp vaardigheid jegens Sita met de dood moet betalen. WIE DE GEDANSTE EN GESPEELDE bewerking, met gezongen tussenteksten, van „Alice in Wonderland" door het Fes tival Ballet van Anton Dolin eveneens heeft gezien, zal moeten erkennen dat de afstand tussen oost en west op het gebied van gepopulariseerde kunst kleiner dan ooit is geworden. Dat het westerse ballet thans in geheel andere richting evolueert, kan gevoeglijk buiten deze beschouwing blijven. De door de Indiase artiesten ge kozen werkwijze is logisch en langzamer hand noodzakelijk geworden. Het kan daarbij nauwelijks verbazing wekken, dat zij met hun sterk pantomimische gewoon ten het voorbeeld van de bevrijding uit het klassicisme van de Europese ballet- meesters uit de negentiende eeuw hebben nagebootst, althans nagevolgd. De introductie van de stof en de daar uit voortkomende opvoering bewijzen dui delijk de afstand, die men wil nemen van wat niet meer als religieuze ervaring kan woi'den beleefd. In zekere zin mag men zelfs de gepresenteerde vertoning een consequente vernieuwing noemen van wat als voorstelling door de toeschouwers niet meer gedeeld wordt. Men kan natuurlijk dit verbreken van religieuze banden en in spiratie betreuren, men zal daartegenover moeten erkennen dat het hier een herha ling van de geschiedenis van onze cultuur betreft: het spelen met elementen van uit representatieve functie geabstraheerde symboliek. De gekozen vorm van de pop penkast en men wordt er voortdurend op amusante wijze, ook door het gebruik van primitieve zetstukken, aan herinnerd met nagemaakte wezens te doen te heb ben is als het ware symptomatisch voor het kinderlijke stadium van deze herzie ning van overgeleverde opvattingen. Daar staat tegenover, dat men de expressieve hulpmiddelen kan opdiepen uit een onuit puttelijke schatkamer van kostbaar geraf fineerde tradities. Voor zover er naast volksdans en gestileerde mimiek in dit maskerspel sprake is van overgenomen stijl, blijkt verwantschap met de beschij- vend dramatische beeldspraak der „ka- thakali"-school. Daarnaast herkent men zowel mohammedaanse invloeden de vloeiende lijnen van het bovenlichaam en der armen, het heupwiegen) als Chinees illusionisme (bij voorbeeld in de prachtige scène van het roeiend oversteken van een rivier). DAT MEN BIJ DIT ALLES niet is ver vallen tot goedkope parodie, dat men in tegendeel met eerbied en behoud van gel dige waarden nieuwe munt probeert te slaan uit het goud van het verleden, ver dient extra waardering. De muzikale bege leiding ook daarin is het pantomimi sche sterk aanwezig op velerlei trom men en snaarinstrumenten voldoet aan dezelfde hoge eisen, die de schitterend ge kostumeerde medewerkers aan het sa mengestelde geheel in het licht der schijn werpers zich hebben gesteld. Oprecht be nieuwd ben ik naar het tweede schouw spel „Panchatantra" getiteld en op een oeroude verzameling dierfabels gebaseerd van deze sympathieke en in ongedwon genheid uitstekend gedisciplineerde, on dernemende groep, waar Bloemendaal bij de Nederlandse première het natuurlijke decor voor levert. David Koning Bij de strijkers is de eerste vioolgroep op elf gebracht, de tweede vioolgroep op negen en de alten en de celli op zeven. In 1961 zullen deze groepen nog een verdere uitbreiding ondergaan, waarbij de strij- kersgroep tenslotte uit twaalf eerste violen, acht alten, acht celli en zes contrabassen zal bestaan. De houlblazersgroep ondergaat eveneens een uitbreiding; de fluiten zijn evenals de klarinetten en fagotten van twee op drie gebracht. Er zijn nu ook drie trompettisten en de boomgroep telt thans vijf leden. Enkele orkestleden hebben functies in andere orkesten aanvaard. De eerste violist Ruud Stoffer is benoemd tot altist bij het Utrechts Stedelijk Orkest en de tweede trompettist Ben van Dijk heeft de functie van eerste trompettist bij het Residentie Orkest aanvaard. De hoornist Jo v. d. Beek \yord|, gepensioneerd en verlaat het orkest na een diensttijd van ruim veertig jaar. In verband met deze uitbreiding en met de ontslagname van verschillende leden hebben er tevens verschuivingen plaats in het orkest. Met ingang van één mei werden de heren Gerrit van Slooten en A. Banen reeds tot respectievelijk eerste en tweede trombonist benoemd. De heer Herman Gos- linga, thans tweede violist, zal per één september bij de eerste violen plaats ne men, samen met de heer T. Krijnen. De tweede vioolgroep krijgt als nieuwe leden mejuffrouw Floogendam en de heer G. Vermeulen. De altgroep wordt versterkt met een zevende altist de heer A. van 't Wout en bij de celli wordt benoemd de heer B. v. d. Linden. Tot derde fluitist piccolo is benoemd de heer Emile Biessen, tot derde klarinettist-basklarinet de heer G. de Boer, tot derde fagottist-contrafagot de heer T. Beukman, tot derde hoornist de heer H. Soeteman, tot vijfde hoornist de heer B. v. d. Bosch en tenslotte tot derde trompetist de heer W. Plarshagen. De Little Ballet Troupe from Bombay; een scène uit Ramayana. Het orgel van de Nederlands Hervormde Immanuëlkerk in Haarlem-Noord heeft in hel kerkgebouw geen gunstige plaats gekregen. Het instrument staat opgesteld in een grote afgesloten muurnis, welke het vrij uitstromen van de klank belet. De klankkwaliteil van de geluidsbronnen: de pijpen is evenmin ideaal, waarschijnlijk door een minder geslaagde mensuur en door intonaties. De taak van de organist, die het orgel lol klinken moet brengen is daardoor zeker'niet eenvoudig geworden. Naast de normale technische bedrevenheid wordt van hem het bezit van een scherp, volgens kunstzinnige beginselen luisterend oor verlangd, wat hem in staat moet stellen ver antwoorde vertolkingen te doen horen. Voor het concert, dat maandagavond in de Immanuëlkerk gegeven werd, had men in de figuur van Simon C. Jansen de orga nist gevonden, die beide vertolkingseigen schappen in zich verenigt. Door zijn spel heeft men het orgel leren kennen met zijn gunstigste klankwerkingen en daardoor bovendien nog een voortreffelijke indruk van de ter uitvoering gekozen orgelwerken van Bach, De Wolf, Albert de Klerk en Cor Kee. Van Bach vertolkte Simon Jansen de fraaie Fantasie en fuga in c, welke in een eenvoudige uitvoeringstrant en met de gunstigste beschikbare klankkleuren van labiaal-stemmen werd opgebouwd tot een voortreffelijke eenheid van doorzichtige structuur. Treffend was hierna de stille ingetogenheid van het koraalgebed „Ich ruf zu dir, Iierr Jesu Christ". Een virtuoos uitgevoerde sprankeling van lichte, weg vlietende tonen omrankte in het koraal- vqorspel „Nun freut euch, lieben Christen G'mein" de duidelijk gespeelde „cantus firmus", de vaste koraalmelodie. En als vierde voorbeeld van Bachs grote orgel kunst bracht de organist een van de meest bewerkte en meest geliefde koralen „Al- lein Gott in den flöh sei Ehr", nu ver werkt in een verrukkelijk muzikaal voor spel. Bach heeft vele orgelcomponisten de weg naar een zuiver orgelstijl gewezen. Een van de Nederlandse kunstenaars, die voor deze beïnvloeding openstond, was de orga- Advertentie CONSTANTE KWALITEIT nist-componist C. de Wolf, van wie Simon Jansen een geslaagde Fantasie over Psalm 33 tot uitvoering bracht met goede regi stratie-vondsten. Maar het weinig fraaie tongwerk was hem in de eerste variatie lang niet ter wille. Een uitmuntende vertolking gaf de orga nist van de Tien Inventionen, de voortref felijke miniatuur-orgelwerkjes van Albert de Klerk. Het gave, ritmisch lenige spel van de organist maakte het luisteren naar deze muziek tot een bijzondere ervaring. Het laatste optreden van Simon Jansen gold een reeks variaties over „Merck toch hoe sterek" van Cor Kee, aantrekkelijke muziek, vol aardige effecten en bestemd om populair te worden in bepaalde orgel vriendenkringen. Aan het concert werd medewerking ver leend door de alt Marthy van Kerkhoff. Bij het vertolken van liederen van Bach, Mendelssohn. Catharina van Rennes en de aria „Dank sei der Herr" van Handel heeft men vaak bijzonder goede indrukken ge kregen van haar inderdaad fraaie stem. In het hoge register klonk deze stem zonder merkbare inspanning zo stralend, dat ik mij ging afvragen of hier niet een dra matische sopraan optrad. Bij haar verdere vocale en artistieke ont plooiing staat de soliste voor de omvang rijke taak haar stem, intonaties, dynami sche mogelijkheden, melodievorming en gevoelsexpressie in overeenstemming te brengen met de gestelde eisen. De onrus tige volumewisselingen, de onsamenhan gende melodiebouw en het gescandeerde zingen, zoals op deze avond werden ge hoord, behoeven in de eerste plaats cor rectie. Simon Jansen begeleidde de zangeres en zijn medewerking betekende voor haar een betrouwbare steun. P. Zwaanswijk

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 4