Horen en zien
Raadsel voor
Nieuwe uitgave
van Weekblad TV
W an trouwen omgeeft Russische
ambassade in Rolandseck
MODE
PANDA EN DE LIJFWACHTERS
Vreemde dingen in het kabouterdorp
'"Hoe is het ontstaand
ZATERDAG 2 JULI 1960
HAARLEMS DAGBLAD
- OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT
15
AANKONDIGINGEN EN
ABESCHOIWINGEN
W einig
De radio geeft zondag
De radio geeft maandag
FIETSEN H0ÜDT U FIT!
T elevisie pro gramma
Haarlemse claveciniste
Actiecomité AJ RO-leden
Veronicarusten
versterkt zender
Televisiespel van Rodenko
Onder de chauffeurs 3 majoors en een luitenant
Vervolgverhaal
door
M. G. Eberhart
Totodebatten voor de
radio
Dit woord:
ADELLIJK
31. Panda en Jut hadden nog steeds ru
zie met de miljonair, die m,aar bleef vol
houden, dat Jut hem had afgezet. „Het
arresteren van boeven is het werk van de
politie," zeurde Palmer, „Daar betaal ik
belasting voor." „U hebt Uw belasting niet
eens betaald," zie Panda vinnig. „Daar
gaat het niet om," antwoordde Palmer,
„ik wil mijn goeie geld niet uitgeven voor
het vangen van boeven." „Ach zeur niet!"
riep Jut geprikkeld. „U heeft daar niet
eens voor betaald, want U wilde nog liever
dat we de boeven lieten lopen!" „En dat
was dom van U," vulde Panda aan,
„want zolang die moeilijke jongens vrij
rondlopen, blijven ze op U loeren." „Dat
is misschien dan een gevaar, dat in de
toekomst ligt," zei Palmer, „maar ik hoef
toch niet te betalen voor iet5, dat nog niet
gebeurd is?" Het gevaar lag echter min
der ver in de toekomst, dan de miljonair
vermoedde. Plotseling haakte er iets aan
zijn kraag en werd hij uit de auto gewipt.
Verschrikt keken Panda en Jut om. „De
moeilijke jongens!" riep Panda, „ze heb
ben de miljonair aan de haak geslagen.!"
Over het VARA-televisieprogramma van
vrijdagavond valt weinig te vertellen, om
dat het weinig betekende. Een duidelijke
mislukkig was het filmpje, dat op Sardinië
was gemaakt en de verbetering der levens
omstandigheden wilde laten zien nu de
O.E.E.S. daartoe de stoot heeft gegeven. Het
was wel zo dillettantisch gemaakt en zo
onnatuui'lijk van geluid, dat het nog armer
was dan Sardinië zelf. Wat een leergierig
heid wordt er toch bij de kijkers veronder
steld en hoe dom om daaraan zonder een
vonkje orginaliteit tegemoet te komen. De
vertolking van een compositie van Geza
Frid door het Salomon-trio leek ons nu net
over-cultureel. Dat is geen muziek om de
huiskamer mee binnen te vallen. Die hoe
ven we niet te zien. Tenslotte kon de lief
hebber van de Wild-West terecht bij een
avonturenfilm, die oneindig veel vuist
slagen en schietpartijen op de vredige kij
ker afzond. Omdat het niet elke dag ge
beurt, vonden we het toch wel aardig. Maar
misschien is dat al het begin van ons ver
derf....?? Des middags werden de kijkers
naar Londen vervoerd om de tenniswed
strijden op Wimbledon te aanschouwen,
enige uren later was het weer Eurovisie
wat de klok sloeg: demonstraties van de
Britse strijdkrachten met een hartige hap
muziek.
Beeldschermer
HILVERSUM I. 402 m. 8.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.30 IKOR. 11.45 VPRO. 12.00 AVRO. 17.00
VPRO. 17.30 VARA. 20.00—24.00 AVRO.
VARA: 8.00 Nieuws en poslduivenberichtcn. 8.18
Gevar. progr. 9.45 Geestelijk leven, toespr. VPRO:
10.00 Voor de jeugd. IKOR: 10.30 Doopsgezinde
kerkdienst. 11.30 Vragenbeantw. VPRO: 11.45 Be
richten uit de kerken. AVRO: 12.00 Gram. 12.30
Sportspiegel. 12.35 Piano- en orgelspel (verzoek-
progr.). 13.00 Nieuws, S.O.S.-ber. en meded. 13.10
Gram. 13.50 Boekbespr. 14.10 Gram. 15.35 Film
praatje. 15.50 Lichte muz. 16.20 Gram. 16.30 Sport-
revue. VPRO: 17.00 Radioportret. 17.15 De vluch
tende mens, lezing. VARA: 17.30 Voor de 3eugd.
17.50 Nieuws, sportuitslagen en sportjoum. 18.30
Amus.muz. 18.55 Nibelungenstrasze en de Roman
tische Strasze, lezing met zuzikale illustraties.
19.30 Cabaret. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Muzi
kale biografie. 20.50 Wandelingen met Clio, klank
beeld. 21.05 BBC Conc.ork. en solist. 21.35 Tour
de France. 21.45 Journ. 22 00 Met de Franse slag.
22.30 Nieuws en S.O.S.-ber. 22.45 Piano-improvi
saties. 23.10 New York calling. 23.15 Lichte muz.
23.45 Gram. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 8.00 NCRV. 8.30 IKOR.
9.30 KRO. 17.00 Convent van Kerken.
18.30 NCRV. 19.45—24.00 KRO.
NCRV: 8.00 Nieuws en weerber. 8.15 Kamerork.
en orgel. IKOR: 8.30 Goede morgen. 9.00 Open-
luchtdienst. KRO: 9.30 Nieuws en postduivenber.
9.45 Gram. 9.55 Plechtige Hoogmis. 11.30 Gram.
11.35 Kamerork. 12.15 Gram. 12.30 Lichte muziek.
12.55 De Kerk zijt gij, godsd. lezing. 13.00 Nieuws.
13.05 De hand aan de ploeg, lezing. 13.10 Gram.
13.30 Lichte muz. 14.00 Viool en piano. 14.30 Instr.
octet. 14.55 Amus.muz. 15.30 Muzik. lezing. 16.00
Gram. 16.15 Sport. 16.30 Vespers. Convent van
Kerken: 1700 Gereform. kerkdienst. NCRV: 18.30
Gram. 18.40 Vocal ens., ork. en sol. 19.00 Nieuws
uit de kerken. 19.10 Meisjeskoor, sopr. en orgel.
19.30 De gelijkenissen van Jezus, lezing. KRO:
19.45 Nieuws. 20.00 Milit. kapel. 20.40 U bent toch
ook van de partij?, lezing. 20.50 Gram. 21.35 Voor
dracht. 22.05 Kamermuziek. 22.25 Boekbespr. 22.30
Nieuws. 22.40 Avondgebed. 22.55 Koor, orkest en
sol. 23.25 Gram. 23.55—24.00 Nieuws.
BLOEMENDAAL 245 m.
9.30 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal. 11.00
ds G. Toornvliet (uitz. van de dienst voor be
langstellenden op 26 juni om 7.30 uur). 3.30 dl'.
P. J. Richel van Heemstede.
BRUSSEL. 324 m.
12.15 Amus.muz. 12.30 Weerber. 12.35 Amus.muz.
13.00 Nieuws en weerber. 13.15 Voor de soldaten.
14.00 Gram. 17.00 Sport en nieuws. 17.05 Lichte
muz. 17.45 Gram. 18.00 Clavecimbelrecital. 18.30
Godsd. halfuur. 19.00 Nieuws. 19.40 Dansmuziek.
20.00 Opera en casinoconcert. 22.00 Nieuws. 22.15
Gram. 22.45 Gram. 23.00 Nieuws. 23.05 Nieuws.
23.05—24.00 Gram.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00
Nieuws. 8.15 Verz.progr. 8.30 Voor de kinderen.
8.40 Verz.progr. (verv.). 9.00 Gymnastiek voor de
vrouw. 9.10 De groenteman. 9.15 Gram. 9.35 Wa-
terst. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 11.00 Ka
merorkest. 11.45 Voordr. 12.00 Lichte muz. 12.30
Land- en tuinb.meded. 12.33 Voor ons platteland,
praatje. 12.43 Gram. 12.50 Rep. bezoek president
van Argentinië. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen
of gram 13.20 Dansmuziek 13.55 Beursber. 14.00
Gram. 15.45 Tour de France. 17.00 Tenor en piano.
17.30 Hammondorgelspel. 17.50 Mil. comm. 18.00
Nieuws. 18.15 Poiit. lezing. 18.25 Amateursprogr.
13.50 Tour de France. 19.00 Pianorecital. 19.30 In
leiding tot muziekbegrip, muz. lezing. 19.45 Voor
de jeugd 20.00 Nieuws. 20.05 Lichte muziek. 20.35
Gesprek over de voetbaltoto. 21 15 Lichte muz.
21.45 Journ. 22.00 Liederen. 22.30 Nieuws en S.O.S.-
ber. 22.40 Tour de France. 22.50 Lichtoe muz. 23.10
Gram. 23.55—24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.30 Een woord
voor de dag. 7.40 Gram. 8.00 Nieuws. 8.15 Radio
krant. 8.35 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Gram.
940 Voor de vrouw. 10.15 Theologische etherleer
gang. 11.00 Gram. 11.25 Voordr. 11.45 Gram. 12.00
Kamermuz. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land
en tuinb.meded. 12.33 Gram. 12.53 Gram. en act.
13.00 Nieuws. 13.15 City-theater-ork. en sol. 13.45
Jazzpianisten. 14.05 Schoolradio. 14.35 Gevarieerd
progr. 15.50 Gram. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30
Vocaal ens 16.55 Gram. 17.00 Voor de kleuters.
17.15 Voor de jeugd 17.30 Gram. 17.40 Beursber.
17.45 Regeringsuitz.: Japen, een moderne papoea-
samenlevins in wording, door H W. Assink. 18.00
Orgelspel. 18.30 Gram. 19.00 Nieuws en weerber.
19.10 Pianospel. 19.30 Radiokrant. 19.50 Gram. 20.00
Lucifer, hoorspel. 21.30 Pianorecital. 22.00 Parle
mentair commentaar. 22.15 Gram. 22.30 Nieuws cn
S.O.S.-ber. 22.40 Gram. 22.45 Avondoverdenking.
23.00 Gram. 23.40 Het Evangelie in Esperanto.
23.5524.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.35 Voor de landb.
12.42 Giam. 12.52 Koersen. 12 52 Koersen. 13.00
Nieuws en weerber 13.15 Gram. 14.00 Ork.cone.
15.30 Gram. 16.00 Koersen (Tussen 16.00 en 17 00
Tour de France, rep.). 16 06 Gram. 16 15 Gram
16.50 Lichte muz. 17.00 Nieuws 17.05 Gram. 17.25
Lichte symfonische werk.ies. 17.40 Gram. 17.45
Engelse ies. 18.00 Gram. 18.20 Voor de soldaten
13.45 Comm. Ronde van Frankrijk. 19.00 Nieuws.
19.40 Gram. 20.00 Kamermuz. 21.10 Lichte muz.
21.30 Amus.muz. 22.00 Nieuws. 22.15 Kamermuz.
22.45 Liederen. 22.55 Nieuws. 23.00 Voor de zee-
Een groepering van Nederlandse uitge
vers, drukkers en industriëlen heeft tij
dens een vrijdag te Amsterdam gehouden
bijeenkomst besloten tot oprichting van
de n. v. Weekblad T.V. teneinde de uit
gave van een vrij en onafhankelijk tele
visieblad in Nederland te continueren. Men
wil hiermede het werk voortzetten, dat
plotseling werd beëindigd, toen vorige week
de uitgave van „TV", onafhankelijk week
blad voor kijkers en luisteraars werd ge
staakt.
Reeds in het midden van de volgende
week, op 7 juli, zal het eerste nummer van
de nieuwe uitgave van het Weekblad TV
verschijnen. Gedurende enkele weken zal
dit geschieden in een nooduitgave, daarna
zal het blad weer een rijk geïllustreerd
orgaan zijn.
De redactionele leiding van het Week
blad TV, dat gevestigd is te Amsterdam,
is in handen gelegd van de heer P. A. G.
de Ruwe te Hilversum, die ook hoofdre
dacteur was van „TV", onafhankelijk week
blad voor kijkers en luisteraars. Het blad
zal op dezelfde leest geschoeid zijn als
„TV" en uitvoerig over de komende te
levisie- en radioprogramma's berichten.
De merkwaardige omstandigheid doet
zich voor, dat het Weekblad TV niet be
schikt over de namen en adressen van
de abonees van het juist gestaakte „TV"
pmdat de uitgever deze reeds had ver
kocht.
Advertentie
De beste me'rken in alle modellen
W 1 EC T S IV ZIJL WEG 39 41
W 8 E S W WS» Telefoon 14308
VOOR ZATERDAG
NTS: Eurovisie: 14.3017.00 Rep. Wimbledon.
KRO: 17.00 Voor de kinderen. NTS: 20.00 Journ.
en weeroverz. KRO 20.20 TV-spel. 21.00 Amus.-
progr. 22.00 Hitchcock-film. NTS" Ev. filmverslag
Ronde van Frankrijk.
VOOR ZONDAG
NTS: Eurovisie Brugge: 17.00—17.45 Reportage
Historische optocht. AVRO: 20.00 Filmrep. 20.15
Filmportret. 20.45 Amusementsprogr. AVRO,
KRO VARA en VPRO: 22.00-22.30 Sportactual.
Voor de AVRO liet zich vrijdagmiddag
horen in een kort recital de Haarlemse
claveciniste Marion van Harreveld. Zij
opende haar voordracht met vier karak
terstukjes van Gilles Farnaby, een tijd
genoot van Shakespeare en één der com
ponisten uit de zogenaamde virginalisten-
school. Het instrument ontleent vermoe
delijk zijn naam aan het feit, dat het
vooral bij jonge meisjes zeer geliefd was
(virgo maagd). Eigenaardig is de toen
reeds heersende voorkeur voor program
matische toespelingen, een kenmerk van
precieuze salonkunst, dat men in de Fran
se clavecinistenschool honderd jaar later
terugvindt. Hiervan was ook een speci
men in het programma opgenomen: na
melijk een gedeelte uit de negentiende
„ordre" (suite) van Couperin. De claveci
niste, die haar opleiding in Frankrijk
gekregen heeft bij Pauline Aubert, toonde
een duidelijke affiniteit met deze gracieu
ze muziekjes. Opvallend was de bewege
lijkheid van haar rubato, hetgeen overi
gens niet misstond bij zulke sierlijke mi
niaturen, die eertijds voor hoofs tijdver
drijf gecomponeerd werden.
Tussen de werkjes van Farnaby en Cou
perin speelde Marion van Harreveld een
Partita van Frescobaldi, een Italiaanse
tijdgenoot van onze Sweelinck. Het was 'n
passacaille over een toenmaals geliefd the
ma „La Follia", later door Corelli uit
gewerkt, in een bekende variatiereeks voor
viool. Ook hier toonde zij een betrouwbare
vingertechniek en een fijn gevoel voor de
registratie-mogelijkheden van haar instru
ment.
Vermeld zij nog, dat mej. Van Harre
veld volgend jaar op een studiebeurs van
het ministerie van O.K. en W. drie maan
den in Parijs zal verblijven om kopieën
te maken van onuitgegeven werken uit
de Franse clavecinistenschool van de ze
ventiende en achttiende eeuw.
Golfbreker
Het actiecomité van AVRO-leden heeft
gisteren op haar vergadering te Utrecht
besloten: op de jaarvergadering te Assen
op 9 juli a.s. zullen namens het comité het
woord voeren de heren H. A. Bakker, B.
Groen en mr. T. Q. Dekker. Zij zullen
langs formele weg aan de algemene ver
gadering bepaalde minimumverlangens
namens duizenden leden ter beslissing
voorleggen. Mochten deze niet vervuld
worden, dan zal de AVRO in een uitermate
kritieke situatie geraken, hetgeen het co
mité wenst te voorkomen. „In dat geval
zal het zijn actie niet beëindigen", aldus
deelt deVoorzitter van het comité, de heer
B. Groen mede.
TELEVISIEMIJ. VAN DAGBLADEN
De dagbladen van West-Berlijn hebben
een televisiemaatschappij opgericht, die al
een zendvergunning heeft aangevraagd.
Radio-Veronica is sinds dinsdagavond
uit de ether. De technici op het zender
schip zijn thans bezig de zendinstallatie
onder handen te nemen en hopen zondag
weer in de lucht te kunnen komen met
een versterkte zender die een betere ont
vangst garandeert.
Dit werd ons vrijdagavond desgevraagd
meegedeeld door de heer N. C. Jurgens
van de Veronica-Anstalt. Hij zei voorts:
„geruchten over stormschade zijn uit de
lucht gegrepen. De waarheid is dat wij
enige hinder ondervinden van harmoni
sche golven van andere zenders. Dit kan
worden opgeheven door de eigen sterkte
wat op te voeren. Ons zendbereik wordt
daarmee niet vergroot, maar wel zullen
de mensen die ons voorheen konden ont
vangen, ons straks beter kunnen horen. Ik
kan nu wel vast zeggen, dat wij in de toe
komst nog enkele malen een dag of wat
onze uitzendingen moeten onderbreken
voor hetzelfde doel."
In opdracht van de VARA heeft de
Nederlandse auteur Paul Rodenko een te
levisiespel geschreven „Het Legaat", dat
onder regie van Kees van Iersel voor de
camera's zal komen in de televisie-uitzen
ding van deze omroepvereniging op don
derdagavond 7 juli. Het Legaat is een
thriller, dat zich binnen de muren van
een provinciaal rariteiten-museum af
speelt.
Kees Brusse, Joop Admiraal, Ton Kuyl,
Femke Boersma, Henk van Buuren en An-
dré van den Heuvel vertolken de voor
naamste rollen in dit werk. Fokke Duets
ontwierp het decor.
Advertentie
Kom fris op en van Uw werk!
Van onze correspondent in Bonn
In het romantische Rolandseck, vijftien
kilometer ten zuiden van Bonn, staat een
ouderwets, witgeschilderd groot heren
huis. Altijd houdt een politieagent er de
wacht voor en altijd staan er een paar
Russische auto's geparkeerd, en altijd zijn
de vensters stijf gesloten en is de deur
dicht. In dit gebouw is de Russische am
bassade in de Bondsrepubliek gevestigd
een sfinxachtig diplomatencentrum
een geheimzinnig Russisch bureau, dat
door sommigen sedert de affaire-Levinov
het „Trojaanse paard in Rolandseck" ge
noemd wordt.
Goed 250 man sterk is de Russische ko
lonie in Bonn en Bad Godesberg. Twee
honderd en vijftig mensen, die volkomen
afgezonderd leven van het normale be
staan in deze Westduitse ambtenaren- en
diplomatensteden. Zelfs de corresponden
ten van de Pravda, van het Russische
persbureau Tass, van de Izvestia, van ra
dio-Moskou en van het vakverenigingsor
gaan Trud lijken om zich heen een muur
van wantrouwen en voorzichtigheid te
hebben getrokken. Op persconferenties ko
men ze wel eens „los" van hun stereo
type vragen, tijdens televisiedebatten kan
men hun marxistisch-leninistische dogma
tiek bewonderen, in persoonlijke gesprek
ken zijn ze vriendelijk, behalve als het
gesprek een politiek tintje krijgt en zij
zich dadelijk verbergen achter de simpe
le maar gevaarlijke stellingen van hun po
litiek maar overigens klitten ze op el
kaar, blijkbaar bang te veel contact met
de westelijke journalisten te krijgen. Ze
houden het bij hun Oostduitse collega's.
Afzondering
Zoals het leven van de zeven tot acht
journalisten en hun gezinnen is, zo is het
leven van de Russische diplomaten van
Rolandseck. Hun kinderen spelen niet met
Duitse kinderen. In Rolandseck is een
aparte Russische school, waar een Russi
sche onderwijzer met een vrouwelijke col
lega zorgen dat ook deze jeugd op de
Moskouse wijze wordt groot gebracht en
niet geïnfecteerd wordt met moderne wes
terse denkbeelden, zij het dat hun moe
ders die er allen als brave huismoeder
tjes uitzien voor hun kroost de voor
keur hebben gegeven aan nogal bonte, ty
pisch Amerikaanse kledij. Braaf en bur
gerlijk, netjes en nimmer uit de band
springend dat lijken zo de kenmerken
te zijn van de leden van de Russische
ambassade te Rolandseck. In nachtclubs
ontmoet men de Russische diplomaten en
journalisten, die in de grond van de zaak
5455. Nou zou't was me die nacht 'n weer! De ene stortbui volgde de andere
op: het kletterde en spetterde op de daken der kabouterhuisjes, dat ze er bijna niet
van slapen konden.
Ook Ponko deed die nacht bijna geen oog dicht. Hij piekerde toch al zo over z"n
makkers, die de laatste tijd zo boos op hem waren, en nu hield die verschrikkelijke
regen hem ook al uit de slaap
's Morgens stond hij vroeg op. Tussen de gordijntjes door van z'n slaapkamertje keek
hij naar buiten. En wat hij toen zag
41)
Ditmaal trok Roddy alleen zijn wenkbrauwen op,
glimlachte en nam niet de moeite het verder te ont
kennen. „Wanneer ben je het te weten gekomen?"
vroeg de sheriff.
Weer was er een zweem van aarzeling voor het
antwoord kwam. Toen zei hij met een effect berekende
oprechtheid: „Ik heb de akte uit de safe gehaald op
de avond dat de rechter stierf."
„En waarom heb je dat gedaan?"
„Omdat de rechter vermoord was." Roddy haalde
even de schouders op. „Cayce was hier die middag
geweest. Als hij in staat geweest was de rechter te
vermoorden, zou hij er ook niet tegen opzien iets te
nemen dat van mijn moeder was. Ik wist niet dat
de clausule over het levenslang vruchtgebruik pre
cies zó geschreven was, maar ik vond dat ik maar eens
in de brandkast moest kijken om eventueel mijn maat
regelen te nemen. Moeder zou daar nooit aan gedacht
hebben."
„Je weet hoe je de brandkast open moest maken?"
„Natuurlijk" zei Roddy gul. „Oom Cayce heeft me de
combinatie laten zien. Ik hielp hem dikwijls met ver
schillende dingen. Hij heeft me ook 'n sleutel van de
lessenaar gegeven."
Weer kon Cayce niet nalaten hem in de rede te val
len. „Je hebt mij verteld dat je jaren geleden de com
binatie zelf gezocht hebt en ook, dat je de sleutel had
weggenomen om er een duplicaat van te maken."
Roddy glimlachte. „Waaarom zou ik dat doen, als de
rechter me allebei al gegeven had?"
Luke zei: „Wat heb je met de akte gedaan?"
Weer antwoordde Roddy met een vertoon van oprecht
heid. „Ik heb hem naar Tampa gebracht om er een fo-
to-copie van te laten maken. Cayce kon hem wel eens
vernietigen. Mijn moeder zou dan geen enkel bewijs
hebben gehad. Ik moest mijn moeders belangen be
schermen."
De sheriff tastte in de zak van zijn linnen jasje. Hij
begon er al een beetje minder „aangekleed" uit te zien,
meer zoals hij altijd was, nu het linnen wat begon te
kreukelen. Hij haalde een verfomfaaid pakje sigaret
ten tevoorschijn, bekeek het en zei, alsof hij tot de
sigaretten sprak: „Wat denkt juffrouw Blanche van
dit alles?"
Roddy zette de sinaasappel weer op de lessenaar:
„Cayce's vader heeft duidelijk zijn wens te kennen ge
geven dat moeder het huis haar hele leven als haar
thuis zou beschouwen Hij keek naar Cayce. „En nu
we er toch over praten Cayce wat doet Sam Wil
liams hier in huis?"
Tien jaar geleden, ja zelfs nog maar een week ge
leden, zou Roddy's autoritaire toon Cayce op stang
gejaagd hebben. Nu dacht hij alleen maar: waar wil
Roddy naar toe?
„Ik heb Sam in dienst genomen om de boeken in
orde te maken."
„Je hebt hem in dienst genomen?" zei Roddy.
„Waarom heb je niet met mijn moeder overlegd?"
„Sam heeft zijn accountantsdiploma," antwoordde
Cayce vriendelijk. „We hebben hem nodig."
„Goed," zei Roddy. Er kwam een diepe, koude gloed
in zijn ogen. „Ik had dit niet willen zeggen, sheriff.
Ik zou Sam niet in moeilijkheden willen brengen. Ik
geloof niet dat hij de rechter vermoord heeft. Maar
het is een feit
Toen begreep Cayce waar hij heen wilde. Snel viel
hij hem in de rede: „De rechter heeft aan Sam ge
vraagd zijn belastingen te verzorgen. Hij heeft hem
duizend dollar aangeboden om onjuiste cijfers op te
geven. Dat heeft Sam niet willen doen".
Roddy zei. „Jij bent er niet bij geweest, Cayce. Ik
wel. Het gebeurde in deze kamer. Sam was brutaal te
gen de rechter. De rechter zei het een en ander tegen
Sam, je zou het een dreigement kunnen noemen. Hij
verzekerde dat hij ervoor zou zorgen dat Sam geen
enkele opdracht in de buurt van Tampa zou krijgen.
Sam verklaarde niets voor werk als de rechter ver
langde te voelen en de rechtervóór ik hem kon
tegenhouden gaf hij Sam een klap." Roddy schoof ach
teruit in zijn stoel, heel kalm en op zijn gemak, en
wachtte af.
Niemand sprak. Zat hij weer te liegen? De meest
overtuigende leugen was 'n leugen, samengesteld uit een
beetje waarheid en een heleboel waarschijnlijkheid. Het
zou wel iets voor de rechter zijn geweest, om Sam te
slaan.
Eindelijk zei Luke: „Dat was lelijk van hem. Sam
is een fijne vent. Hij heeft me hier niets van verteld."
„Allicht niet," zei Roddy. „En begrijp me goed, ik
beschuldig Sam er niet van dat hij de rechter heeft
doodgeschoten. Maar ik wil hem niet hier hebben."
„Je zult eraan moeten wennen," zei Cayce. „Sam
moet dit alles in orde maken en daar zal een flinke tijd
mee gemoeid zijn
Blanche verscheen in de deuropening „Hé, sheriff!
Ik dacht dat u weggegaan was. Wilt u iets drinken?"
Luke kwam wat moeilijk uit zijn stoel. Roddy sprong
overeind met één enkele elegante beweging. Cayce
staarde naar Blanche. Hij had het helemaal mis gehad
met zijn Spaanse rouwgewoonten! Ze droeg een een
voudig, dun, groen jurkje, met een borduurseltje om
de hals en aan de mouwen, waarvan zelfs Cayce be
sefte dat het erg duur en erg chic was. Haar rode haar
was glad en glanzend, geen haartje dat niet op zijn
plaats zat. Ze droeg een dunne paarlenketting om haar
hals en donkergroene linnen schoentjes met hoge hak
ken. Ze was chic en elegant, net als Roddy. Cayce
dacht in stomme vei'bazing: maar, ze moet eens een
schoonheid zijn geweest! Daarvoor was ze dus naar
Tampa geweest: ze had kleren gekocht! Geen saaie,
uitgezakte soepjurken met kantjes meer voor Blanche!
De sheriff leek ook een beetje verrast, want hij staar
de naar Blanche alsof hij haar van zijn leven nog
nooit gezien had. Tenslotte antwoordde hij echter op
het ogenblik niets te willen drinken, maar haar graag
een paar vragen te willen stellen.
Blanche keek de sheriff kalm aan, „Ja, sheriff?"
„Hoe lang hebt u geweten dat u het levenslang
vruchtgebruik had van Blanchaard, juffrouw Blanche?
„Wat?"
Roddy zei vlug: Uw levenslang vruchtgebruik, moe
der. U weet wel, de overlevende behoudt het recht van
gebruik."
„Maar ik dat wist ik niet. Is dat zo?"
Een ogenblik gaf niemand antwoord. De sheriff dacht
na. Roddy bekeek de kristallen sinaasappel, terwijl er
twee kleine scharlaken plekjes op zijn hoge jukbeen
deren verschenen. Blanche wendde zich tot Cayce. „Is
dat waar, Cayce?"
„Ja, Blanche. Het staat zo in de akte."
Ze stond een ogenblik in gedachten, haar donkere
ogen kregen een diepe, troebele glans. Toen vroeg ze:
„Wist jij het Cayce?"
„Niet voor de avond na de dag waarop de rechter
vermoord werd."
„Maar dat wil zeggenBlanche legde haar
hand op Cayce's arm. „Ik vroeg je wanneer je wilde
dat ik vertrok en toen zei je, dat het mijn thuis was.
Was dat daarom?"
„Ik wist het toen nog niet, van de akte."
„O," zei Blanche. „O," Ze wendde zich tot de sher-
riff. „Deze onderneming behoort aan Cayce. Niemand
kan me hier langer doen blijven en nog meer geld van
hem aannemen. Het mag dan in de akte staan, maar
niemand kan me dwingen het aan te nemen." Ze glim
lachte beleefd tegen de sheriff, wenste goedenavond en
verliet de kamer.
De sheriff stond op, haalde diep adem, zei verstrooid
iets dat klonk als „watermeloenen," opende de mus
kietendeur en ging naar buiten. Roddy zette de kris
tallen sinaasappel met een bons op tafel. „Mijn moede)
wist niet dat haar naam in de akte genoemd werd
Ze vertelt je de waarheid Ik hoop dat je dat zuil
geloven."
En onmiddellijk kreeg Blanche's bewering een twijfel
achtig tintje. Cayce had haar onvoorwaardelijk geloofd
terwijl ze sprak; nu twijfelde hij eraan Dat was om
dat hij aan alles moest twijfelen wat Rddy zei
Was het mogelijk dat ze al die jaren in dat huis
gewoond en nooit geweten had wat er precies in de
akte stond? Zou zijn vader het niet met haar bespro
ken hebben, zoals hij het met de rechter besproken
had? Maar als Blanche gelogen had, waarom zou dat
dan zijn?
(Wordt vervolgd)
Maar dat alles is schijn. De ambassa
de-attaché N. E. Levinov trachtte onlangs
de vroegere Russische spion Kapoestins-
ky weer aan te werven voor de Russische
geheime dienst. De „aanwerving" misluk
te en Levinov ging hals-over-kop terug
naar Moskou.. De vroegere diplomaat
Sergej Koedriavzvev, van 1955 tot 1957 te
Bonn werkzaam, was tijdens de oorlog in
Canada een vooraanstaande Russische
agent. De naam van de huidige plaats
vervanger van de Russische ambassadeur
te Bonn, Timosjenko, is ook al genoemd
in verband met spionagewerk.
Achter het masker van ietwat gezapige
burgerlijkheid, van brave huisvaders en
formeel handelende ambtenaren, gaat de
realiteit van de agent schuil. Men houdt
het er niet voor niets op, dat iedere in
het buitenland werkzame Russische bur
ger ook een agent is. De ambassade te
Bonn van de Sovjet-Unie wordt in het
bijzonder als centrum van militaire spio
nage en van de Russische veiligheids
dienst beschouwd. Dat geldt te Rolands
eck voor de gehele ambassade: voor de
portier, voor de secretarissen en voor de
chauffeurs, onder wie zich een eerste lui
tenant en drie majoors bevinden. Een ma
joor als chauffeurHet toont aan welk
een bijzonder paard van Troje in feite
toch eigenlijk ook ambtenaren zijn, nim
mer.
(Shows. snuf)es en alles wat
verder In het domein der vrouw
dagelijks aan de orde komt)
Gestriemd door een fikse regen en han
gend op de wind kwamen we gisteren
in de juiste stemming die nodig was om
hartje zomer een najaarscollectie op haar
waarde te schatten.
Gerson Dreese gaf ons zijn visie op de
nieuwe wintermode en toonde ons zijn
eigen en bekende buitenlandse geconfec
tioneerde ontwerpen. Het is een weinig ge
compliceerde mode; de nadruk wordt
vooral gelegd op kleine details zoals grote
knopen, die zelden functioneel zijn en op
de moderne wijze met een reepje stof be
vestigd zijn en een garnering van stiksels
en strikjes. Verder zoekt men het vooral
in de toepassing van mooie stoffen, die in
een steeds grotere variatie aan ons gepre
senteerd worden. Prachtig waren de ma
terialen, die uit een menging van wol en
zuiver zijde waren samengesteld. Deze
setalaine zagen we in effen uitvoering, die
vooral in zwart en olijfgroen bijzonder tot
haar recht kwam, maar ook als imprimé
bereikte men er een bijzonder effect mee.
Zelfs voor een tailleur bleek dit materiaal
verwerkt in een visgraatdessin zich uit
stekend te lenen. Met zwart als boventoon
sprong de groene ondergrond als een scha
duw naar voren. Mooi waren de namid
dagjaponnen in fijn Frans kamgaren,
soms vermengd met een effectgaren en in
zeer eenvoudige uitvoering. Een enkele
maal met een enigszins verlengde taille,
maar voor het merendeel toch een duide
lijke markering met een vrij brede cein
tuur. Het mouwtje is ingezet en valt recht
tot op de elleboog, de cocktailjaponnen
hebben een laag décollété en strakke drie
kwart mouwen of helemaal géén.
Wel erg gezocht en zeker ook niet flat
teus waren de rokken, die voor de onder
ste helft geplisseerd waren en een beetje
ouderwets aandoen. Meer bewondering
konden we hebben voor de elegante japon
netjes in deux pièces effect, waar de een
voudige maar stijlvolle verwerking en het
mooie materiaal, voor zich spraken. In de
hele collectie troffen we een sterke voor
keur voor donkere tinten, met als meest
geliefde antraciet en olijfgroen.
Katy
Advertentie
N.V. MIJ. „HOLSTER"- OVERVEEN
Tel. K 2500 - 60002, 57290 en 57833
Centrale verwarming
Airconditioning
Aut. oliestook
De omroepverenigingen hebben toestem
ming gekregen, tijdens de toto-debatten
in de tweede kamer met opname-appara-
tuur aanwezig te zijn. De VARA zal woens
dag 6 juli de gehele dag de debatten
volgen en de discussies opnemen. De be
langrijkste gedeelten dezer opnamen zul
len, sommige reeds voorzien van commen
taar, nog diezelfde dag op nader te be
palen tijdstippen worden uitgezonden. De
uitzendingen zijn over de gehele dag ver
spreid. Ook de NCRV zal enkele uitzen
dingen in haar progrmma van 6 juli op
nemen.
Adellijk betekent natuurlijk: tot de
adelstand behorend, handelend zoals
het een edelman betaamt. Maar men
bezigt het woord ook voor wildbraad
dat iets te lang bewaard is en dat op
het punt staat tot bederf over te gaan.
Tn deze betekenis komt het woord pas
in de 18de eeuw voor In een geschrift
/an 1780 leest men .Men verkiest in
iet Wild een Reuktien om dat het ade-
ijk is. schoon het een beginnend bederf
landuidt" De verklaring van dit ge
bruik van hel woord adellijk is dat men
le begrippen adel en ouderdom
/ereenzelvigt. Bovendien werd wild
braad altijd gehouden voor een gerecht
lat aan de hogere standen voorbehou
den bleef. Vroeger zei men ook wel: die
patrijs is van adel of: die patrijs is
ionkerachtig: Het Engels kent: high, het
'rans: avancé.