BRONKHORST <9>
Uitgaan in Haarlem
Indische dierenfabel Panchatantra
in Bloemendaals Openluchttheater
li iet lekker
Juryconcert op het
Schnitger-orgel
Holland
Festival
Tip voor een trip:
De Orgeldagen
Uitvoering door leerlingen
van Piet Vincent
Letterkundige opdrachten
Concertgebouworkest onder Leinsdorf
met Maria Stader als soliste
VRIJDAG 8 JULI 1960
HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT
11
Expositie van kleurenfoto's
van het vorstelijk bezoek
aan België
Hoge prijzen bij veiling
in Sotheby te Londen
Want de o.b.-methode is betel
^SöS^fe,e'
Nederlands schilderij voor
Koningin Elizabeth
LEZEN EN LATEN
LEZEN
MUZIEK
AMATEURTONEEL
DIVERSEN
TENTOONSTELLINGEN
D£' LEZER VAN DIT BLAD is over de Little Ballet Troupe of Bombay" in
het algemeen en het donderdagavond in Bloemendaal als onderdeel van het
Holland Festival vertoonde dansspel Panchatantrain het bijzonder reeds zo
uitvoerig ingelicht, dat ik in deze bespreking mijn taak als verslaggever tot een
minimum kan beperken. Wel moet. ik opmerken, dat de weersomstandigheden
boven verwachting aangenaam waren. Bovendien was de wind tijdig genoeg
gaan liggen om de muziek niet te verstrooien.
Naar mijn uiteraard westers georiën
teerde inzicht was de eerder in enkele
schouwburgen ais ware het een marionet
tenrevue voor het voetlicht gebrachte le
gende „Ramayana" in ieder geval als po
ging tot vernieuwing van de Indiase dans
cultuur veel interessanter. Maar ik erken
gaarne, dat voor een openluchttheater
„Panchatantra" een betere keuze is, temeer
als men bedenkt dat het' hier een bewer
king betreft van een eeuwenoude verza
meling dierfabels (in
mze litteratuurge
schiedenis bekend als
„De vijf listen) met
de vooropgestelde
strekking, volgens
woorden uit de pro
loog van de middel-
nederlandse Esopet,
loor middel van bees
ten en vogels de na
tuur van de mens te openbaren en te ver
beteren. En ook nu werd men bekoord door
het betrekkelijk fijnzinnige of humoristi
sche raffinement in het spelen met sym
bolische elementen.
„Panchatantra" gaf aanleiding tot curieu
ze waarnemingen. Dit leerdicht over de
verstandige vriendschap van de kraai
Laghupatnak en de muis Hiranyak, vanouds
vijandige dieren, werd gepresenteerd als
een soort oosterse opera, waarin de be
schrijvende gedeelten gesproken of gezon
gen tot helaas voor ons onverstaanbare
uitdrukking kwamen. Zoals bij alle roman
tische verbeeldingen van avonturen neemt
de werkelijkheidsnabootsing ëen grote
plaats in, ook in de muzikale illustratie.
De pantomimische bewegingen van de ge
vleugelde en andere bosbewoners getuig
den van scherp observatievermogen en van
het talent van de choreograaf Shanti Bard-
han tot ontleden eerst, tot het maken van
nieuwe verbindingen vervolgens. Bij al dit
naturalisme van het hippen en huppen,
trippelen en trappelen, vliegen en kruipen
Advertentie
AICON rUCDLrXO HCipCII Ui /.IJII •MCCH*
PoWcM tegen hc»f(Ap!jn, kiespijn. Wicst, fcricp,
krijgbaar in etuis mei <v poeders maar ook in
een hanc#ge pl*üc BUIS.4FO l-IEEK (met 6
MEÈNK'S POEDERShclpen! Er zijn Mecnk's
Poeders tegen hoofd|®Tfl»kicspijri, hoest, griep,
diarrhee, influenza, rhcdmatick, koortsigheid bij
gevatte kou, periodieke pijnen enz. enz. Ver
krijgbaar io etuis mct®6 poeders maar ook in
een handige plastic HUISAPOTHEEK (met 6
verschillende etuis a 6 poeders), zonder prijs
verhoging. Vraag uw drogist.
k&(mct 6
nefcr prijs-
HET SCHNITGERORGEL in dc
Grote Kerk te Alkmaar werd donderdag
avond bespeeld door de drie juryleden
van het Improvisatieconcours, en vermits
deze meester-organisten ieder een ruime
beurt toegemeten kregen, werd liet een
ongemeen lang concert, dat slechts be
rekend scheen op een publiek met een
ongemeen muzikaal verte rings vermogen.
LOUIS TOEBOSCH uit Breda, die in
1951 de eerste winnaar werd van het
Haarlems Improvisatieconcours, ving zijn
bespeling aan met een paar korte stukken
van Bourgondisch-Nederlandse meesters
van om en bij 1500,
namelijk van Antoine
Brumel en Josquin
des Prez, om vervol
gens over te stappen
naar de concertante
baroksfeer van Vin
cent Lübeck, die hij
in klare tinten wist te
treffen. Verder zocht
hij rijke contrasten in
een „Dialoque" van Bachs Franse tijdge
noot Louis Marchand. Toebosch besloot zijn
beurt met een wat uitvoerige, maar uiterst
belangrijke improvisatie op een opgegeven
thema. De kwaliteiten van de orgelklank
werden daarbij rijkelijk uitgebuit.
HET JURYLID uit Stuttgart, prof. Anton
Nowakowski gaf een overtuigende vertol
king van een Fantasie van Joh. Nepomuk
David, op het middeleeuwse thema
„l'Homme armé" en demonstreerde opwek
kend en kleurig orgelspel met een spon
tane, maar tamelijk verbrokkelde compo
sitie van Nicolaus Bruhns. Tenslotte gaf
Nowakowski een vrije improvisatie ten
beste op een thema, ontleend aan de Paas-
sequenz „Victimae paschali". Ook dit ex
tempore was even te lang om te blijven
boeien, wat op een minder overladen pro
gramma wellicht mogelijk zou zijn geweest.
VERVOLGENS kreeg men nog, gespeeld
door Luigi Ferdinando Tagliavini, een
reeks oud-Italiaanse composities te ver
werken, waaronder het speelse Capriccio
over liet hexachord van Frescobaldi en een
fraaie Toccata van Rossi. Een nieuw ge
luid werd tenslotte gehoord in een Passa-
caglia, over een thema van Hindemith, van
de concertgever zelve. De stevige bouw
van het werk vermocht met zijn fantasie
rijke omspelingen van het gegeven in een
briljante registratie de aandacht gespannen
te houden. Dit slotnummer mocht gelden
als een dankbaar adieu aan het fraaie
Schnitgerorgel en aan de Alkmaarse orgel
vrienden die de traditionele Haarlemse
manifestatie van orgelcultuur zo wel
willend tegemoet kwamen.
Jos. de Klerk
of springen was het opvallend hoezeer de
eigenlijke handelingen tot suggesties wer
den gestileerd. De expressiviteit kwam
voornamelijk uit armen, hoofd en boven
lichaam voort, waardoor de geanimeerde
tableaus veel minder dynamisch verliepen
dan wij zijn gewend. Overigens was er vol
doende variatie in passen om de verschil
len tussen instinctieve en denkende wezens
te manifesteren.
Van de vele vertolkers trokken vooral
de leidster Gul Bardhan als het gespikkel
de hert en Appuni Karta als de onderne
mende kraai de aandacht. Dat men het
publiek rees na afloop als één man op om
hartelijk te applaudisseren van dit pri
mitieve en veelkleurige (zij het alles be
halve fraai belichte) sprookje heeft geno
ten, is vooral te danken aan de innemende
oprechtheid en in zekere zin naïeve geest
drift. waarmee spelenderwijze met de
overgeleverde stof werd omgesprongen.
David Koning
Voor een kleine schare belangstellenden
vond in het gebouw van de Toonkunst-
muziekschool de tweede uitvoering plaats
van pianoleerlingen van de directeur, de
heer J. P. Vincent. Deze heette de aan
wezigen welkom, en begroette in het bij
zonder de voorzitter van de Haarlemse
Muziekschool van Toonkunst, de heer J.
K. Tadema. Hij roemde de trouw waar
mee de heer Tadema ondanks zijn drukke
werkzaamheden kans zag steeds de leer
lingen-uitvoeringen te blijven bijwonen.
Aan deze avond werkten zeven leerlin
gen mee, alle van vrouwelijke kunne. Het
is uiteraard moeilijk over iedere prestatie
met evenveel enthousiasme te schrijven,
gezien het feit dat de behaalde resultaten
niet alleen van ijver en doorzettingsver
mogen, maar ook van de mate van ta
lent afhankelijk zijn, en getuigen. En
nog moeilijker, zo niel onmogelijk, is het
om een vrijetijdsbesteding die voor eigen
genoegen en voor dat van een beperkte
kring beoefend wordt, onderwerp te ma
ken van een bespreking die het oordeel
van de aangewezen mentor zou kunnen
doorkruisen, en aldus meer verwarring
stichten dan verheldering brengen.
Het is dus met de nodige reserve dat
men een opmerking kan maken over een
min of meer persoonlijk geluid dat een.
zij het nog niet geheel bewuste, eigen
verhouding tot het voorgedragen werk be
wijst. Dit sprak misschien het sterkst in
de voordracht van een Nocturne van Cho
pin, waar een afgewogen toucher opviel
in dienst van een onopgeschroefde melo
die-tekening. Een Etude de Concert van
Godard, een nogal salonesk stuk, verwant
aan Saint-Saëns en Delibes, kreeg d.e lich
te toets en het gevoel voor ruisende effec
ten mee die erbij horen. Gaaf passage-
werk met muzikale profilering kon men
beluisteren in een Impromptu van Schu
bert.
Met deze korte vermelding wil ik de ove
rige medewerkenden die voor den dag
kwamen met werken van Mozart (o.a. de
Sonate voor twee piano's), Mendelssohn.
Brahms, Voormolen, Pijper en Bartók,
geenszins tekort doen. Ook bij hen con
stateerde men op welk een degelijke ba
sis er gewerkt is.
Tot slot werden aan de heer Vincent
bloemen overhandigd „voor zijn wijze mu
ziek- en levenslessen", alsook aan zijn
echtgenote als blijk van waardering voor
haar hulp achter de schermen. De heer
Tadema haalde herinneringen op uit de
tijd dat hij, nu vijfenveertig jaar geleden
voor het. eerst in aanraking kwam met
Toonkunst en haar Maatschappij; hij
roemde het hoge peil waarop de leerlin
genuitvoeringen van de heer Vincent en
zijn leerkrachten steeds staan en betrok
in zijn hulde ook de concierge, de heer
Aarts en zijn vrouw.
Sfl-s Bunge
Staatssecretaris mr. Y. Scholten heeft
opdracht verleend tot het schrijven van
een gedicht of gedichtenreeks aan Gerrit
Achterberg, Remco Campert en Ed. Hoor-
nik, en tot het schrijven van een proza
werk aan Kees Fens. Lucebert, G. van de
Walcheren en M. Revis.
Van 14 juli tot en met 28 juli zal in
gebouw Arti et Amicitiae te Amsterdam
een aantal kleurenfoto's worden geëxpo
seerd. die de fotojournalisten C. de Boer
uit Haarlem, B. J. van Meerendonk, T.
van de Reyken en .7. Eenkhoorn hebben ge
maakt van 'L bezoek, dat Koningin Juliana
en Prinses Beatrix aan België hebben ge
bracht. De Belgische ambassadeur in Ne
derland, baron Van Straten-Waillet, zal de
expositie openen.
De vier fotojournalisten maakten de
fotoreportage in opdracht van een Belgi
sche fabriek van fotopi'odukten. Deze fa
briek heeft de totale reportage in album
inmiddels aan Koningin en Prinses aange
boden. De expositie omvat 330 foto's waar
van tachtig vergrotingen zijn,
De tekening van Van Gogh „Daken, Ar
ies" heeft donderdag op een veiling in
Sotheby te Londen ruim 50.000 gulden op
gebracht. Een stilleven van Juan Gris werd
verkocht voor ruim 24.000 gulden en een
tekening van Georges Seurat een voor
studie voor het schilderij „Einde van de
pier te Honfleur" voor circa 50.000 gulden.
Tenslotte bracht een gouache van Paul
Klee, getiteld „Indische Bloementuin"
42.000 gulden op.
Advertentie
om de volgende redenen:
o.b. geeft Onmerkbare Bescherming:
o.b. tampons, inwendig gedragen, voelt
men niet, merkt men niet, ziet men niet.
Gemakkelijke toepassing:
Bij o.b. tampons heeft men geen schuif»
koker nodig. Men kan ze meenemen in
het kleinste tasje en na gebruik onge
merkt wegdoen.
Volkomen bewegingsvrijheid:
Niet langer gehinderd door gordef,
zwachtel of spelden, kunt u gewoon
alles blijven doen: sport, fietsen, dan
sen, uitgaan, baden enz.
Onopvallend
o.b. tampons kunnen zich nietaftekenen
onder dunne, nauwsluitende kleding of
badpak.
Absoluut safe:
Men voelt zich overal en onder alle om
standigheden veilig beschermd.
Medisch verantwoord:
Wetenschappelijk onderzoek in Ame
rika en vele Europese landen heeft aan
getoond. dat de o.b. methode aan alle
eisen van de moderne hygiëne voldoet.
Het zal u jj^ep5..m'éthodè Wer kun-
nenVenelie--.. Vraagt u^brochure
mecruitvoer.ge^'ue ..tampons.
blanco envelop.
^,i„„Ai)
tampons
de moderne hygiëne
Per pakje van 10 tampons
voldoende voor maandelijks gebruik. 2
Normaal t.-. Speciaal f 1.25
Hierlangs uitknippen
Aan Drogerijen Mij., Mijdrecht
Gelieve mij te zenden, gratis en franco_
uw brochure met proelpakje o.b.tampons'
Naam
Adres
Woonplaats
L. 5 i
(Blokletters s.v.p.)
Op 5 juli is na een ziekte van enkele
weken overleden de voorzitter van de
Nederlandse Orkeststichting tot beheer van
het Concertgebouworkest mr. W.' F. Schok
king. Op het concert, dat donderdagavond
in het Holland Festival door het Concert
gebouworkest in het Amsterdamse Con
certgebouw werd gegeven, heeft men de
betreurde voorzitter herdacht met het
spelen van de Trcurmarsch uit de derde
symfonie van L. van Beethoven. Daarna
verhieven de aanwezigen zich van hun zit
plaatsen en werd er enige tijd stilte in acht
genomen.
Met de dirigent Erich Leinsdorf, die op
deze avond als gastdirigent optrad, betrad
vervolgens de zangeres Maria Stader het
podium voor een voordracht van drie lie
deren van Gustav Mahler. Twee van deze
liederen: „Ich af met' einen linden Duft" en
„Wo die schonen Trompeten blasen" wor
den gekenmerkt door
een typisch negen-
tiende-eeuwse lief-
desromantiek. Het
derde „Ich bin der
Welt abhanden ge-
kommen" is niet min
der romantisch. Maar
deze romantiek heeft
een ander ideaal. Een
faotasievoorstelling van een abstract, los
van de wereld gevormd leven, zich ont
plooiend in een werkelijk „bovenaardse"
rust „in einem stillen gebiet".
Met de woorden van het lied zij staan
in het gedicht van die naam van Friedrich
Rückert kon Mahler zich vereenzelvigen.
Zijn compositie is een persoonlijke mede-
deling, treffend voor „verwante zielen".
Maar zij laat de zogenaamd nuchtere mens
van onze tijd onverschillig. Die aanvaardt
het lied als. oen kennisgeving. Heel wat
meer werkelijkheidszin klinkt er uit de bei
de andere liederen die Maria Stader ge
kozen had. Zij zullen voorlopig 'een mo
gelijke devaluatie door tijdgeest verande
ringen kunnen trotseren. Met de vertolking
van deze twee liederen maakte de zangeres
de meest overtuigende indruk, al kon het
geringe klankvolume, waarover Maria Sta
der beschikken kon, als een belemmering
voor die indruk worden gevoeld. En haar
voordracht van „Ich bin der Welt abhanden
gekommen" leed door een tekort aan ver
dieping in de tekst van het lied.
Voor de vertolking van de solopartij van
„Das Himmliche" miste Maria Stader even
eens expansieve kracht. De waardering
voor haar medewerking kon wel berusten
op de zuiverheid van intonaties, op de ver
staanbaarheid en op de mildheid van de
klank van haar kleine stem.
Erich Leinsdorf had voor het optreden
van Maria Stader in Mahlers vierde sym
fonie de drie zelfstandige orkestrale ge
deelten door het orkest doen uitvoeren.
Zijn directie maakte van het eerste deel
geen hechte synthese. Hij had daarvoor
trouwens ook de muziek niet mede met
haar verscheidenheid van thema's, in een
haast willekeurige volgorde in het werk
ondergebracht.
Veel meer goede kwaliteiten maakten
ook het tweede en derde deel belangwek
kender, hoewel de subjectiviteit van de
componist het muzikale niveau van het
werk niet overal even hoog gehouden heeft,
P. Zwaanswijk
(Van onze correspondent in Londen)
Het schilderij van de Rijswijkse por
tret- en zeeschilder J. C. A. Goedhart, dat
de tocht uitbeeldt van het door Engelse
en Nederlandse oorlogsschepen geëscor
teerde Britse koninklijke jacht Britannia
over de Noordzee op weg naar IJ muiden
ter gelegenheid van het Britse statiebe-
zoek in maart 1958, is gekozen als ge
schenk voor koningin Elizabeth door de
vereniging van Nederlandse Zeeschilders.
De koningin heeft het werk in bruikleen
afgestaan aan het Maritiem museum in
Greenwich.
De formele overhandiging van het schil
derij aan de koningin geschiedde on
langs als onderdeel van de plechtige
overdracht aan het museum van het ge
restaureerde Flamsteed House, dat het
woonhuis en observatorium was van John
Flamsteed, de eerste Engelse hof-astro
noom, een titel welke door Karei de Twee
de werd ingesteld.
De aanbieding van het Nederlandse
schilderij had plaats in de vriendelijke
Halley-zaal van het observatorium, toen
koningin Elizabeth, vergezeld door de her
tog van Edinburgh, deze bij haar rond
wandeling door de gebouwen bezichtigde.
De koningin en prins Philip kwamen uit
een smal gangetje, daalden een huiselijk
trapje af en stonden toen tegenover het
schilderij dat op een ezel bij het raam
was geplaatst. Hier maakten, behalve de
heer Goedhart hun opwachting onze vloot-
attaché in Londen, overste Crommelin en
diens echtgenote, kapitein-luitenant, ter zee
J. Doorenbosch, commandant van de on
derzeebootjager „Utrecht", welk schip op
het doek staat afgebeeld en dat het schil
derij naar Londen heeft gebracht, en de
heren J. Dijker en Cees Bolding res
pectievelijk voorzitter en secretaris van
de Vereniging van Nederlandse Zeeschil
ders. De Nederlandse ambassadeur in
Londen, A. Baron Bentick van Schoonhee-
ten, stelde het gezelschap aan koningin
Elizabeth voor, waarna de vorstin en haar
echtgenoot het geschenlj, aandachtig be
keken.
DE NEGEN MUZEN
Hohnsleiner Handpuppenspieler. Een
van Duitslands meest bekende poppen
theaters, de „Hohnsteiner Handpuppen
spieler" uit Essen, komen voor een eerste
bezoek naar ons land. Op zaterdag 16 juli
zullen zij een tweetal voorstellingen in de
Kurzaal te Scheveningen geven, 's Middags
heeft een kindervoorstelling plaats, waarin
twee sprookjes worden gebracht: „Kasper
und Seppels Reise zum Mond" en „Die ge-
stohlene Grossmuttcr". Des avonds volgt
een voorstelling voor volwassenen, geba
seerd op de oud-Duitse „Freischülz"-
legende en getiteld „Die Sage vom Frei-
schütz".
Lijst van door de Stadsbibliotheek Haarlem
aangeschafte boeken.
Romans: van Aerschot, Einde van een reis:
Baardman. De zwerver: Bruijn, De vogel van
mijnheer Dupont: Christie. De moord op Roger
Ackroyd: Macaulay, De wereld mijn wildernis;
Simenon, De begrafenis van meneer Bouvet; So-
lmas, De visser in het net; Vertelsels van een
papegaai, zes verhalen uit Tüti-Nfimeh; Alten-
dorf, Der Transport; Bacher, Schoner Vogel Quet
zal; Bienek, Nachtstücke: Brecht, Geschiehten j
vom Herrn Keuncr, Der verwundete Sokrates;
DoiTcnmatt, Grieche sticht Grfechin; Federer,
Pilatus: Hagelstange. SpielbaU der Götter: Jan-
sor., Kleiner Annie meiner Jagend; Kibler, Jo-
hsnn Jakob Meunier: König, Das Kind und seine
Senaten; Kusenberg, Nicht zu glauben: Nemitz,
Die schwachen Saulen des Himmels: Perutz. Dei-
Judas des Leonardo: Schaub, Der grosse Friede
van Krassnikowa: von Vegesack, Tan.ia, drei Er-
zjihiungen aus Russland; Bradbury, A medicine
for melancholy; Durrell. Clea; Gardner. The case
of the curious bride: Howard. The sea change;
Lessing Five, short novels: Zilliacus. Bond of
perfection: Cabanis. L'auberge fameuse.
Ontwikkelingsboeken: van Baarcn. Van maan
sikkel tot rijzende zon: Sierksma. De religieuze
projectie; Gillhausen en Heldt. China. 650 miljoen
gevangenen in een net: van Melsen, Natuurwe
tenschap en techniek: Evolutie, de huidge stand
van het vraagstuk; Andersen. Recepten uit de
Deense keuken: Bleekrode. Hand- en leerboek
voor drogisten: Hoofdman, Russische vliegtuigen;
Smeyers. Vlaams taal- en volksbewustzijn in het
Zuidnederlands geestesleven van de 18de eeuw;
Angelet Antoine de Saint-Exupéry: van Eeden
en Simons. Van Eeden! Van Eeden! Daar komt
hij aangetreden; Frederik van Eeden, 18601960;
de Busschere, Guido Gezelle: Last. Vloog een
bloesem terug naar haar tak. Japanse poëzie:
Vanderschaeghe, Ernest Hemingway: Het vrij
Nederlands liedboek; Apollonio. Fauves and cu
bists: Bicker Caarten. In Holland staat een mo
len: Broekstra en Broekstra, Muziek voor
M.U.L.O., dl. 1; Die Musik in Geschichte und
Gegenwart. allgemeine Enzyklopadie der Musik.
bd 8 (inl. muz.): Stock, De wereld van de pazz:
Berlin: Gibbs, Om die Rooinek te verslaan; De
vluchtende mens; Rüter, -Rijden en staken, De
Nederlandse Spoorwegen in oorlogstijd; Olie,
Amsterdam in de tweede helft der XlXe eeuw.
De kleinste èn merkwaardigste stad van Nederland is Bronkhorst, in het Gel
derse. Een stad met een roemrijk verleden, die op 't ogenblik niet meer telt
dan.... 175 inwoners! Wat Bronkhorst zo de moeite waard maakt, is het feit,
dal Monumentenzorg besloten heeft het hele stadje te restaureren. De beziens
waardige molen, even buiten de bebouwde kom, is al hersteld. Heel veel tijd
zal de restauratie kosten van het „Hoge Huis van Bronkhorst" waaraan U nóg
zien kunt, dat het eens een indrukwekkend kasteel moet zijn geweest.
Als u een praatje met de inwoners maakt, zult u er gauw richter komen, dat de
meesten helemaal niet warm kunnen lopen voor de plannen om van Bronkhorst
een soort openluchtmuseum te maken. Maar voor de toerist belooft de stad
een trekpleister te worden!
Vrijdag; 8 juli, Nieuwe Kerk, 20 uur: Slot-
concert van het tiende Internationale
Orgelimprovisatieconcours door het N.
Ph. O. onder leiding van Henri Arends,
met als solisten Aafje Heynis (alt) en
Albert de Klerk (orgel), en het Collegium
Musicum Amstelodamense. De eerste
uitvoering zal gegeven worden van het
door Anthon van der Horst in opdracht
van de commissie Internationaal Orgel
concours gecomponeerde „Concert pour
Orgue et Orchestre a Cordes dans le Style
baroque", met als solist Albert de Klerk.
Voorts vermeldt het programma een
Concerto grosso van Pieter Hellendaal,
de cantate „Das Augenlicht" (m.m.v.
Collegium Musicum) van Anton Webern
en de cantate „Gott soli allein rnein
Iierze haben" van Joh. Seb. Bach (met
altsoliste).
Vrijdag 8 juli, Openluchttheater Bloemen
daal, 20.15 uur: Optreden van de Dutch
Swing College Band.
Vrijdag 8 juli, Westkolk Spaarndam, 20
uur: Muziekweekconcert door het Haar
lems Operakoor onder leiding van Bep
Ogterop, met begeleiding door Gosse
Kroese en medewerking van de solisten
Gerard Droog (bas), en Cor van de Pa-
verd tenor). Op het programma staan
werken van Smetana, Mozart, Verdi.
Massenet. Mascagni, Donizetti en Wag
ner. Voorts treedt het Spoorwegmannen
koor „E. M." onder leiding van Joh. van
't Vlie op met werken van Van 't Vlie,
Lendvai en Strauss. De harmonie Cres
cendo onder leiding van Walter Janssens
speelt werken van Bigelon Mol, Janssens,
Grieg, Bizet en Kalman.
Peters.
Zaterdag 9 juli, Westkolk Spaarndam, 20
uur: De Muziekweek Spaarndam wordt
besloten met een concert door de Arbei
ders Zangvereniging „Stem des Volks"
o.l.v. Dick Dekker, het Koninklijk Man
nenkoor „Caecilia" o.l.v. Anton de Beer
en de muziekvereniging „Crescendo" uit
Westzaan o.l.v. C. Luttik. Uitgevoerd
worden werken van onder anderen
Frank. Berlioz, Haydn, Mendelssohn, Ar-
changelsky, Weber, Gounod, Kelly, Ball,
Villette, Molenaar, Von Gluck en Pa-
lestrina.
Maandag 11 juli Grote- of St. Bavokerk
van 1616.30 uur: Beiaardbespeling door
Arie Peters.
Donderdag 14 juli, Concertgebouw, 20 uur:
Vijfde N.Ph.O.-zomerconcert o.l.v. Ma-
rinus Adam met als soliste Ans Bouter
(piano). Uitgevoerd worden van Haydn
de symfonie „Le Midi", van Mozart het
pianoconcert KV 415 (met soliste) en
van R. Strauss „Der Bürger als Edel-
mann".
Dagelijks In 't Goede Uur tot 11 juli van
2122 uur: Klassiek grammofoonplaten-
concert van werk van Mozart en Beet
hoven. Iedere zondag 12 uur: Goldberg-
variaties van Bach.
Zaterdag 16 juli, Openluchttheater Bloe
mendaal, 20.15 uur: Stichting Zuidneder
landse Opera met de operette „Die Fle-
dermaus".
Woensdag 13 juli, Openluchttheater, 14.30
uur: Kindervoorstelling „Dik Trom's
Nieuwe Avonturen".
Maandag 11 juli, Vleeshal, 14 uur: Poppen
theater Merlijn met „De Toverhoed".
Dinsdag 12 juli, Vleeshal, 14 uur: Poppen
theater Merlijn met „Het Onderwater-
avontuur".
Woensdag 13 juli, Vleeshal, 14 uur: Pop
pentheater Merlijn met „De Fluit van
Bozewol".
Donderdag 14 juli, Vleeshal, 14 uur: „Mer
lijn" met „Het blauwe water".
Vrijdag 15 juli, Vleeshal, 14 uur: „Merlijn"
met „De Chinese Draak".
Zaterdag 16 juli, Vleeshal, 14 uur: „Mer
lijn" met „De Fluit van Bozewol".
Zondag 17 juli, Vleeshal, 14 uur: „Merlijn"
met „De Chinese Draak".
Teylermuseum: Schilderijen uit 19e en 20e
eeuw. Tekeningen uit de Hollandse.
Italiaanse en Franse school van de zes
tiende tot de twintigste eeuw. Fossielen,
mineralen, natuurkundige instrumenten.
Dagelijks van 1115 uur, behalve maan
dag en eerste zondag van de maand,
van 13—17 uur. Expositie tekeningen en
etsen van Rembrandt. Dezelfde openings
tijden.
Bisschoppelijk Museum, Jansstraat. Oude
religieuze kunst., schilderijen, middel
eeuwse beeldhouwwerken, 10—17 uur;
zondagen 13—16 uur.
Frans Halsmuseum: Permanente tentoon
stelling van werken uit c.e Haarlemse
school van de 16de eeuw tot op heden.
Dagelijks geopend van 1017 uur, des
zondags van 1317 uur. Iedere zaterdag
avond, tot en met 3 september, van 20.30
tot 22.30 uur: speciale avondopenstelling
met buitenverlichting, oude muziek en
kaarsverlichting in de expositiezalen.
Voormalig woonhuis, Jacobus van Looy
(Kleine Houtweg 103): Op donderdagen
geopend van 10—12.30 en van 13.3017
uur, op zondagen van 1417 uur.
Cruquius Museum, aan de weg naar
Hoofddorp: Dagelijks geopend van 9—
12.30 uur en van 14 tot 17 uur. Des zon
dags van 10—12.30 uur en van 1417 uur.
Kunstzaal 't Goede Uur: Gedurende de
maand juli expositie van tekeningen van
Helga Schussheim uit Amsterdam. Dage
lijks geopend van 10 tot 22 uur.
Gebouw Bloemenheuvel: Tot 10 juli expo
sitie van tekeningen en aquarellen van
de heer A. Voorzanger uit Haarlem.
Dagelijks geopend van 1017 uur.
Museum ,Het Huis Van Looy": Gedurende
de maand juli reizende tentoonstelling
„Stad en Landschap", onder auspiciën
van de Unesco. Dagelijks geopend van
10 tot 12.30 uur en 13.30 uur tot 17 uur.
Des zondaes van 14 tot 17 uur.
Kunstcentrum De Ark: Van 10 juli tot
8 augustus wisselexpositie van werken
van Haarlemse beeldende kunstenaars.
Geopend dagelijks van 9 tot 17 uur.