Fonkelende Europese première van Britten's nieuwe opera Russische danser gaf lessen aan het Nederlands Ballet Expositie „Drie leeftijden in het Stedelijk Museum AGENDA Haarlem Muriel Smith in ons land Frans studentenkoor in het Openluchttheater „Karei Doorman" meert op eigen kracht in Fremantle Arts uit Etten bouwde ziekenhuis in Tanganjika De negen Muzen 4 A MIDSUMMER NIGHTS DREAM IN AMSTERDAM Velsen-Noord Beverwijk Gaat u met vakantie? DINSDAG 12 JULI 1960 HET MOET WEL EEN LENIGE en spirituele geest zijn, die het in deze tijd nog aandurft om Shakespearess geniale toneelsprookje „A Midsummer Night's Dream' tot een opera te verwerken en dit dan te doen, zonder aan de essentie van het meesterwerk te tornen. Benjamin Britten blijkt er voor berekend. Deze duivelskunstenaar weet zich als Puck in allerlei bochten te plooien, nieuw en oud dusdanig te com bineren dat men geen hiaten gewaar wordt, doodlopende experimenten van anderen zich positief te nutte te maken en steeds een petillante spiritualiteit als stuwende kracht mee te geven aan zijn beproefde muziekdramatische con cepties. Hij doet niet mee aan elektronische experimenten, BRITTEN EN PEARS hebben het samen ondernomen de „Midzomernachtdroom" als operatekst, verdeeld in drie akten, sa men te stellen en de componist kwam in het bijna ongelooflijke bestek van nog geen zeven maanden met zijn opera klaar, wel ke op elf juni jongstleden door „The Eng lish Opera Group" (ook een stichting van Britten, sinds 1946) te Aldeburgh ten doop werd gehouden. Maandagavond beleefde nu, onder veel belangstelling, het werk zyn eerste uitvoering op het vasteland, in de Amsterdamse Stadsschouwburg, ver tolkt, onder leiding van de componist, door hetzelfde gezelschap, het begeleidend ka merorkest incluis. Het is een frisse noot geworden in het Holland-Festival, in de fantastische mon tering van John Piper, Carl Toms, John Cranko en Bundy, door een selecte groep vertolkers, wie het niet alleen om zingen maar vooral om spel en ensemble te doen is. Het geheel, gehuld in een verrassende klanksfeer, groeide naar een hoogtepunt waar sprookjesachti ge dwaasheid, zij het dan op het randje van de klucht, zich ontlaadde in een stemming van blijmoedige levenswijsheid, waarin het goed toeven is. Het verloop van de drie akten leidt daar ongemerkt naar toe. Een origineel geval is het dat de fi guur van Puck als een bosduivel door het spel heen dartelt en zich met acrobatische toeren manifesteert, niet zingt en nauwe lijks praat, doch instrumentaal vertegen woordigd is door de trompet in het orkest. Iets dergelijk is het geval met de onbe houwen dorpstoneelspelers, die echter wèl zingen, maar in hoofdzaak met de trom bone begeleid worden, waarvan het glis- maar met de gewone orkestmiddelen bereikt hij kenmer kende effecten van deze haast buitenmuzikale richting. Maar zijn theaterinstinct maakt dat met het buitennissige klankeffect de muzikale stroom niet onderbroken wordt. Zijn fantasie in het onmetelijke rijk der tonen is al even onuitputtelijk als de verbeeldingen van Shakespeare op het toneeltechnisch plan. En het is die fantasie die het sprookje van eeuwen her naar ons toehaalt en ons in de waan kan brengen, dat Shakespeare en Britten tijdgenoten zijn en dat dus de poëzie van de grote „William" haar equivalent vin in de sfecrwerkende muzikale concepties van de moderne Benjamin." DINSDAG 12 JULI Rex, 20 uur: „Du bist wunderbar". Thalia, 20 uur: „Met muziek meer mans". WOENSDAG 13 JULI Rex, 20 uur: „Du bist wunderbar". Thalia, 15.00 uur: „The Geisha Boy", vakantiematinee; 20 uur: „Met muziek meer mans". Pieter Vermeulenmuseum, Cultureel Centrum, 1416.30 uur. DINSDAG 13 JULI Kennemer Theater, 19 en 21.15 uur: „En eeuwig zingen de bossen". Luxor Theater, 19 en 21.15 uur: „0815, de Kazerne". WOENSDAG 14 JULI Kennemer Theater, 19 en 21.15 uur: „En eeuwig zingen de bossen". Luxor Theater, 19 en 21.15 uur: „0815, de Kazerne". Openluchttheater: woensdag 14.30 uur: kindervoorstelling „Dik Trom's nieuwe avonturen". Vleeshal: woensdag 14 uur: poppenthea ter Merlijn met „De fluit van Bozewol". BIOSCOPEN Cinema Palace: vandaag 19 en 21.15 uur, woensdag en donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Als m'n grote broer dat wist", a.l. Elke ochtend (behalve zondags) 10.30 uur: Vakantie-jeugdprogramma. Frans Halstheater: vandaag 20 uur, woensdag en donderdag 14, 19 en 21.15 uur: „Het begon met een kus", 18 jr. Woensdag en donderdag 14 uur: „Bij de luchtbescherming," a.l. Lido Theater: vandaag 19 en 21.15 uur, woensdag en donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „De koe en de gevangene", a.l. Luxor Theater: vandaag 19 en 21.15 uur, woensdag 14, 19 en 21.15 uur: „De pels jager van de Slangenrivier", 14 jr. Don derdag 14 en 20 uur: „Sayonara", 14 jaar. Minerva Theater: vandaag en woensdag 20.15 uur: „Der schönste Tag meines Le- bens", a.l. Rembrandt Theater: vandaag 19 en 21.15 uur, woensdag en donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Charlie Chaplin Revue", a.l. Woensdag 10.30 uur: Kindertoneel met „Dik Trom". Roxy Theater: vandaag 19 en 21.15 uur, woensdag en donderdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „Zwervers van de marine", a.l. Studio Theater: vandaag 19 en 21.15 uur, woensdag en donderdag 14.15, 19 en 21.15 uur: „Kapers op de kust", 14 jr. Elke och tend 10.30 uur: Vakantieprogramma met Donald Duck e.a. Theater Monopole (Zandvoort): Vandaag 19 en 21.15 uur: „Het meisje met de katte- ogen", 18 jr. Woensdag en donderdag 14.30 uur: „The goldrush", a.l., Woensdag en donderdag 19 en 21.15 uur: „A bout de souffle", 18 jr. TENTOONSTELLINGEN Museum „Het Huis Van Looy" (Kamper laan): Tot 1 augustus dagelijks van 10 12.30 en van 13.3017 uur, zondags van 1417 uur: Reizende Unesco-expositie „Stad en landschap". „In 't Goede Uur", (Korte Houtstraat 1): Tot 1 augustus dagelijks van 1022 uur: Expositie van tekeningen van Helga Schussheim. Kunstcentrum „De Ark" (Nieuw Heilig land 13): Tot 8 augustus dagelijks van 917 uur: Expositie van werken van Haar lemse beeldende kunstenaars. (Verder raadplege men de rubriek „Uit gaan in Haarlem" van vrijdag 8 juli). sando zo lekker de brullende leeuw uit het „Pyramus en Thisbe"-drama kan weer geven. Origineel is het ook de Oberon (Alfred Delier) te horen als typisch Engelse „counter-tenor", die aan een altstem doet denken. En verder staat men ook verbaasd tegenover het feit dat de elfen door zes knapen vertolkt worden, en hoe! De Titania is als coloratuursopraan op gevat en krijgt als zodanig de rol toebe deeld de Italiaanse keelvirtuositeit een beetje ondeugend op de hak te nemen, wat aan Jannifer Vyvvan best toevertrouwd is. Theseus (Roger Stalman), Hippolyta (Jo hanna Peters), Lysander (George Maran), Demetrius (Thomas Hemsley), Hermia (Marjorie Thomas) en Helena (Joan Car- lyle) gedragen zich allen als normale opera helden en -heldinnen. Maar Britten heeft er vooral zijn draai in gehad de dorpskomedianten raak, le vendig en geestig te tekenen en in elk van de drie akten hun optreden en samenspel tot een glanspunt van zijn opera te maken. En het gezelschap bracht er onbetaalbaar grappige figuren door'op de planken. Laat Peter Pears als Flute, Edward Byler als Snout, Joseph Ward als Starveling en Norman Lumsden als Quince in A Midsummer Night's Dream van Benjamin Britten. ik slechts noemeft de sonore bariton Forbes Robinson als Bottom, de wever, die het ezels-avontuur dapper in de droomsfeer doorleeft, alsmede de tenor Peter Pears, die allergrappigst een quasi-elegante This- be weet voor te stellen, en Norman Lums den, die met stem en gebaar letterlijk het leeuwenaandeel in de geïmproviseerde ko medie verwerft. Maar vooral als ensemble wordt door de argeloze dorpelingen een enig effect bereikt. Wanneer de goede geesten van Oberon met een soort „vaudeville" de fantastische zomernacht hebben uitgeluid en de lenige ondeugende Puck zijn epiloog heeft ge zegd, ontwaakt men mede uit de droom, die zo sterk geboeid heeft, dat men hen nog zou willen nadromen. - - Jos.-de Klerk 99 In de Nieuwe Vleugel van het Stedelijk Museum te Amsterdam is tot 19 september een tentoonstelling te zien, die iets wil zeg gen over drie periodes waarin het gehele oeuvre van een scheppend kunstenaar te situeren valt. In de inleiding tot de cata logus schrijft men over drie fasen: de fase van de jeugd, die van de rijpe leef tijd, en die van de ouderdom. In zijn „De masqué der schoonheid" heeft Menno ter Braak zich ook met dit probleem bezigge houden en naar ik meen verschoof hij het woord „rijp" eigenlijk naar de derde fase. Eenvoudig gezegd zag hij de jonge kuns tenaar de wereld ontdekken en in zijn werk daarvan op open wijze getuigen. In de volgende periode ziet hij een bezinning op de middelen tot getuigen en daarmee een veelal wat vervelender worden van het werk. De laatste periode is geken merkt door het overwonnen hebben van de problematiek der expressiemiddelen, waarna een bevrijd getuigen van de ge rijpte kunstenaar weer mogelijk is en het werk weer iets gemeen kan krijgen met dat uit de jeugd. Deze gang van zaken wordt wel zeer fraai geïllustreerd door het werk van Rembrandt. Men zette diens vroege etsen, het meer barokke en wel opgesierde vervolg en Rembrandts latere grafiek maar eens naast elkaar. In de inleiding tot de catalogus stelt men het wel even anders dan Ter Braak het deed. Maar men doelt toch wel op het zelfde. Hetgeen een ieder met gemak kan zien in Rembrandts ontwikkeling probeert het Stedelijk Museum te tonen in werk van tien kunstenaars geboren tussen '840 en 1879, kunstenaars uit Nederland, Frankrijk, Duitsland en Rusland. Men heeft het zich daarmee wel moeilijk ge maakt omdat sommigen der hier verte genwoordigden zoveel te maken hadden met een algemene ontwikkeling in de mo derne kunst, waarin zo schokkende ver anderingen optraden. Een en ander onder het vertoonde klopt ook niet geheel met wat men in de catalogus stelt. Men spreekt in de inleiding van „het experi menteel karakter van ieder jeugdwerk" en dat zien we nu juist niet in alle als uit de periode 1 gesitueerde werken. De onder fase 2 gebrachte schilderijen van Matisse vertonen juist meer experiment dan die uit fase 1. Heeft men zich het dan al moeilijk gemaakt, wat gemakkelijk zet men Bonnards „Het toilet" in fase 3. Veel eer hoort toch een dergelijk werk in Bon nards middenperiode gesitueerd te wor den. Als men dan al kan spreken van drie zich min of meer duidelijk aftekenende fasen in Bonnards ontwikkeling. Opvallend was wel op de grote Bonnardexpositie, die wij in dit museum mochten zien, de ner gens minderende rijkdom aan kleur in werken ontstaan omtrent de tijd van het hiervertoonde „Naakt in bad" en daarna. Dat maakt dat men kan spreken van een bepaalde fase en omdat het de laatste was dus van fase 3. Kenmerken voor een fase 1 en 2 zijn moeilijker te vinden. Boven dien maakte Bonnard al rond 1914 werken van een handschrift, dat dat van de oude re man zou kunnen zijn. Met deze expositie belooft het Stedelijk Museum meer dan het waar kon maken. Zonder dan verder op de bedoelingen te letten is deze tentoonstelling echter al een aanbevelenswaardige door de aanwezig heid van veel schoons, van een en ander ook dat weinig of niet bekend was. Zo ontmoeten we een aantal heerlijke doeken van Monet. Merkwaardig dicht bij het zo veel later gekomen werk van Marquet staat een vroeg werk van Monet. Uit Monets latere tijd prefereer ik echter an der werk dan het hier vertoonde dat lijkt te wijzen op verslapping. Van Gogh moge naar jaren niet oud geworden zijn, men kan toch wel meegaan met de organisa toren van deze expositie en in Van Goghs ontwikkeling iets van hetzelfde constate ren als men dat bij anderer ontwikkeling doet. Ik noemde dan al Matisse en Bon nard, wier vertegenwoordiging al een gang naar het Stedelijk Museum waard is. Voor anderen dan ondergetekende zijn mogelijk ook de namen Kandinsky, Nolde, Mondriaan, Malewitch en Klee een aanbe veling. Met drie portretten van Rodin valt inderdaad iets te demonstreren. Bob Buys Muriel Smith, een Amerikaanse neger zangeres. die wereldberoemd is geworden als Carmen-Jones op Broadway en die jaren lang de rol van Carmen heeft ge zongen voor de Roval Opera in Covent Garden te Londen, is op Schiphol aange komen. Zij arriveerde met de Amerikaanse actrice Ann Buckels en met de kleinzoon van Ghandi, de journalist Rajmahmam Ghandi. Alle drie hebben een rol vervuld in de door Morele Herbewapening in Ame rika vervaardigde film „Crowning Expe rience". Alle drie kwamen zij uit Caux in Zwit serland, waar op het ogenblik de jaarlijkse conferentie van Morele Herbewapening aan de gang is. Hedenavond zullen zij aan wezig zijn bij de besloten voorstelling in het Asta Theater te Den Haag van hun film, die naar zij uiteen zetten, bedoeld is als antwoord op het rassenprobleem in Amerika en als antwoord op het commu nisme. De film is vervaardigd op het Mackinac eiland in Amerika, het centrum van Morele Herbewapening, en is geba seerd op het leven van Mary McLeod, een negerin, wier ouders onder het juk der slavernij gebukt gingen, maar die zich wist op te werken tot adviseur van de president der Verenigde Staten. „Crowning Experience" was eerst een toneelstuk, samengesteld door ettelijke leden van Morele Herbewapening. Het was het eerste stuk, dat met een gemengd zwart-blanke bezetting gespeeld werd in de zuidelijke staten der Verenigde Staten vlak na de onlusten in Little Rock. Daarna brak het in Washington alle records van het National Theatre. Dit succes leidde tot de vervaardiging van de film, waarvan de werelddistributie thans in handen is gelegd van de 20lh century fox film. „Crowning Experience" is nog niet in openbare roula tie gebracht, doch dit zal in de naaste toekomst geschieden. Dansensemble Budapest. In de kop van het bericht over de komst van het ensemble Budapest naar het openlucht theater in Bloemendaal, stond als datum 23 juli. De juiste data zijn 29 en 30 juli. Op woensdag 20 juli zal in het Open luchttheater te Bloemendaal een zangcon cert gegeven worden door studenten van de universiteit van Montpéllier. Plet gezelschap bestaat uit vijftig man nelijke en vrouwelijke studenten. Vorig jaar maakte het koor een tournee door Spanje, waar onder meer in Burgos, Ma drid en Barcelona opgetreden werd. Dit jaar is de keuze op Nederland gevallen. De tournee wordt door de studenten voor een gedeelte zelf bekostigd. Van de uni versiteit krijgen zij een subsidie en voor het overige zullen de onkosten van de reis etcetera gedekt worden doop de concerten, tijdens welke de koorleden in folkloristisch tenue gekleed zijn. Het uitgebreide reper toire bevat dan ook nationale en folklo ristische populaire liederen o.a. uit het Languedoc gebied, Catalaanse, Bretonse chansons en melodieën uit Auvergnet. Meerstemmige liederen uit de Franse en Spaanse renaissancetijd worden ten geho re gebracht. Tot de componisten uit die tijd wier werken ten gehore gebracht wor den behoren Roland de Lassus, De Claude le Jeune, Claudin de Sermisy en Thomas Luis da Victoria. Eén van de te zingen koorwerken voor mannenstemmen is Mo zart's „Venerabilis barba capasinorum". Naast het klassieke lied zal een gedeelte van het programma gewijd zijn aan het hedendaagse populaire France chanson. Dirigent is de medestudent Jean Marie Larquier. Het koor geeft diverse concerten: op 14 juli te Amsterdam onder auspiciën van de Alliance Frangaise in het Concertge bouw, in Bloemendaal in het Openlucht theater en in Rotterdam op de Floriade. Delft, Gouda en Zandvoort staan ook op het programma. In voorbereiding is een radiouitzending. In ziekenhuizen zal voor patiënten gezongen worden. Het doel van de studenten is hun gehoor, waar dan ook, mee te doen leven in het plezier en ge noegen dat zij hebben in het brengen van het Franse chanson. en wilt u dat wij uw krant naar uw vakantie-adres opzenden Stuurt u ons dan minstens twee dagen voor uw vertrek een briefkaart met vermelding van uw naam, uw vaste adres, uw vakantie-adres, de datum waarop de eerste krant naar uw vakantie-adres gezonden moet worden en de datum waarop de krant voor het laatst moet worden toegezonden. Als u de krant per week betaalt, wilt u dan het abonnementsgeld voor de vakantieweken vooruit aan de bezor ger betalen DE ADMINISTRATIE Advertentie FREMANTLE (Reuter) Het vlieg- dekschip „Karei Doorman" is dinsdag zon der ongelukken in Fremantle gemeerd. Het moest op eigen kracht gebeuren, want de plaatselijke bonden van zeelieden hadden besloten, dat er geen sleepboten zouden worden bemand om het schip assistentie te verlenen. Zij staan op het standpunt, dat de reis van de Karei Doorman en de twee begeleidende torpedobootjagers „Limburg en „Groningen" naar Nieuw-Guinea tot oorlog kan leiden en dat 't de plicht van iedere burger is de vrede te verdedigen. Het vliegdekschip maakte in de haven van vliegtuigpropellers gebruik om de wend baarheid te vergroten. Dit lukte prachtig. Nadat de oorlogsbodem in de haven was gekeerd ging er een ploeg personeel aan boord om het meren te voltooien. Een grote menigte, waaronder veel Nederlan ders, juichte aan de wal dit staaltje van zeemanschap uitbundig toe. De drie Nederlandse schepen blijven zes dagen in Fremantle alvorens door te va ren naar Nieuw-Guinea. Ook de „Groningen" en de „Limburg" meerden zonder ongelukken. „Onverklaarbaar" Een woordvoerder van het ministerie van buitenlandse zaken heeft maandagavond de stap van de Australische vakvereniging onverklaarbaar genoemd omdat, zoals reeds bij herhaling is gezegd, met de reis van de drie oorlogsschepen niets meer be doeld is dan vlagvertoon, waaraan iedere agressieve bedoeling vreemd is en dat elke kans op incidenten zorgvuldig zal worden vermeden. De woordvoerder van het Nederlandse ministerie wees tenslotte nog op de brief van de permanente ver tegenwoordiger van Nederland in New York aan de secretaris-generaal van de UNO waarbij duidelijk wordt gesteld, dat het reisprogramma van het Nederlandse smal deel slechts een kort bezoek aan Neder lands Nieuw Guinea inhoudt en dat het smaldeel voor het einde van dit jaar in Nederland terug zal zijn. EEN PAAR WEKEN GELEDEN is in Bloemendaals Openluchttheater de inmiddels volbrachte tournée van „Estrada" begonnen, een Russisch variétégezelschap. Vele balletliefhebbers zullen niet hebben geweten dat daar ook twee danskunstenaars bij waren, die zeker met het adagio uit een der pas-de-deux van „Esmeralda" meer indruk hebben gemaakt dan de solisten van het Bolsjoi Theater, die vrijwel gelijk tijdig in ons land optraden. Bedoelde artiesten, Elena Vlassova en Aleksei Tsjitsji- nadze, zijn verbonden aan de naar de toneelvernieuwers Stanislavski en Nemirowitsj Dantsjenko genoemde schouwburg in Moskou, waarvan het ballet een uitstekende reputatie geniet, die onder meer ook door een vrij langdurig optreden in Parijs werd bevestigd. Behalve de traditionele werken worden er veel proefstukken van heden daagse choreografie voor het voetlicht gebracht. Aleksei Tsjitsjinadze heeft zijn ver blijf hier verlengd om in opdracht van culturele autoriteiten de voorstellingen van het American Ballet Theatre te beoordelen. Van die omstandigheid heeft Sonia Gaskell gebruik gemaakt hem uit te nodigen aan de leden van haar Nederlands Ballet lessen te geven, hetgeen hij de gehele vorige week heeft gedaan. Geestdriftig door de mogelijkheden van deze groep en de prettige samenwerking heeft hij boven dien geheel belangeloos een door hem vervaardigd duet op „Clair de lune" van Debussy afgestaan. Het is ingestudeerd door Leonie Kramer met Peter William Reilly en zal in het openingsprogramma van het volgende seizoen voor het eerst worden uitgevoerd. Wie zich afvraagt hoe het mogelijk is, dat vooraanstaande krachten van het Rus sische ballet (de thans dertigjarige Elena Vlassova behoort tot de allermooiste dan seressen die ik ooit heb gezien) in een der gelijke reizende revue uitkomen, behoeft niet lang op het antwoord te wachten: zij grijpen gretig een gelegenheid aan om iets van de wereld buiten de grenzen van hun vaderland te leren kennen, terwijl thuis hun salaris gewoon doorgaat. Wat de ar beidsvoorwaarden van Russische dansers betreft: zij behoeven slechts een opzegter mijn van twee weken in acht te nemen om een groep te verlaten, maar dat zul len zij niet gauw doen aangezien zij na twintig dienstjaren een pensioen van vijf tig percent van het laatstgenoten salaris krijgen. Het salaris is zeer behoorlijk en gerekend op een aantal van tien voorstel lingen per maand. Wordt dit overschreden dan ontvangt men extra uitkeringen. Al leen Moiscjev met zijn ongesubsidieerde maar winstgevende volksdansonderne- ming betaalt boven de gangbare normen en kan daardoor bovendien reist hij veel de beste artiesten desgewenst „wegkopen". Voor de prima ballerina's gelden afzonderlijke financiële regelingen. Zij zullen ongeveer zeven duizend gulden per maand verdienen. De grote mode is: voldoende opzij te leggen om een in Fin land geprefabriceerd buitenhuis (datsja) te kopen. Aleksei Tsjitsjinadze weid te Tbilissi of Tiflis geboren in 1921 en werd aan de school van het Bolsjoi Theater opgeleid. Hij draagt zijn leermeester Goesjev bij zondere waardering toe, maar acht toch de Kirov Academie in Leningrad door de op verfijning gerichte beginselen van Agrippina Vaganova (overleden in 1951) belangrijker. De danscursus is gesplitst in vijf vakken: historisch, klassiek, folkloris tisch, caractère en pas-de-deux. Na gun stig afgelegd eindexamen ontvangt men een diploma, dat alleen recht geeft op een hoger beginsalaris. Er zijn ook staatsbal- letscholen in de provinciale hoofdsteden. Afgestudeerden daarvan moeten audities maken als zij in de officiële gezelschap pen opgenomen willen worden. De heer Tsjitsjinadze is thans e der balletmees- ters van wat bij verkorting meestal het Stanislavski Ballet wordt genoemd. Zijn lessen kunnen de vergelijking doorstaan met die van de in het westen van Europa gevestigde Russische pedagogen, hoewel hij niet als zodanig is gespecialiseerd. Uit de praktijk echter weet hij precies welke oefeningen voor wie en waarvoor nodig zijn. Zijn mening over de Nederlandse dan sers? Zij kunnen technisch veel, zegt hij, De 33-jarige arts R. Mol uit Etten (N.B.), die in Tanganjika in Oost.-Afrika een zie kenhuis heeft opgericht, is in Nederland teruggekeerd met zijn vrouw en drie in Afrika geboren kinderen. De heer Mol ging in 1956 met zijn vrouw naar Tanganjika en maakte in 1957 een begin met de fundering en bouw van het ziekenhuis. In oktober van het vorig jaar waren een paviljoen en een verloskundige afdeling gereed, waar men over ruim 100 bedden kon beschikken. Intussen is ook een polikliniek gereed gekomen en pompt een pomp water uit het Victoriameer 340 voet omhoog naar twee tanks op de rotsen, waaruit het water door een vijf kilometer lange buis naar het ziekenhuis stroomt. Men hoopt binnen twee jaar een chirur gische afdeling met operatiekamer te kun nen voltooien en het ziekenhuis met nog meer afdelingen te kunnen uitbreiden. In deze uitgestrekte streken was de bevolking tot de komst van de familie Mol van iedere medische hulp verstoken. De broer van dokter Mol, eveneens arts, is dit jaar naar Bukumbi vertrokken. Hij werkt daar nu nog in het licht van petroleumlampen. Ge hoopt wordt, dat er een motorgenerator komt, waarmee het ziekenhuis van elek trisch 'icht zal kunnen worden voorzien. De familie Mol blijft een half jaar in Europa. Tijdens dit verlof zal dokter Mol zijn studie voortzetten. De stichting Bukumbi-hospitaal heeft reeds 180.000 voor de bouw van het zie kenhuis bijeen gebracht. Voor de verdere uitbreiding is nog 400.000 nodig. Glas door de eeuwen heen. In het Ge meente-Museum te Woerden wordt van 1 tot en met 31 augustus een expositie ge houden onder de naam „Glas door de eeuwen heen", die een overzicht geeft van glas van plus minus 1400 vóór Christus tot en met de unica van deze tijd. Dorp aan de rivier. Aan het filmfesti val van Vancouver, dat van 11 tot 25 juli wordt gehouden in het kader van het Van couver International Festival, zal van Ne derlandse zijde de speelfilm „Dorp aan de rivier", die Fons Rademakers heeft gere gisseerd voor de n.v. Nationale Film Pro ductie Maatschappij worden vertoond. .Toekie van der Valk. De Nederlandse cabaretière Joekie van der Valk oogst op het ogenblik veel succes in de Koninklijke Vlaamse Schouwburg te Brussel. Zij treedt daar op in „Waar is Charley", een musical, dié het jaren in New York en maanden in Londen heeft uitgehouden. De musical is een versie van de bekende toneelklucht „De Tante van Charley" en blijft tot het einde dezer maand in de Koninklijke Vlaamse Schouwburg. In dit stuk vertolkt Joekie van der Valk als enige Nederlandse een vrouwelijke hoofdrol. De Brusselse pers laat zich zeer lovend uit over de pres taties onzer landgenote. Faja Lobbi. „Faja Lobbi", de door Herman van der Horst gemaakte film over Suriname, heeft van de Westduitse film keuring in Wiesbaden het predicaat „bij zonder waardevol" gekregen, een waar dering die algehele vrijstelling van ver makelijkheidsbelasting met zich meebrengt. In Nederland geeft de waardering „cultu reel gekeurd" verlaging van die belasting. Aleksei Tsjitsjinadze met leden van het Nederlands Ballet. vooral in de studio. Daarbij is hij echter van mening dat zij op het toneel aanmer kelijk aan effect verliezen. Vandaar dat zijn oefeningen in hoofdzaak gericht zijn geweest op verbetering van de heupwer king en op doortrekking van lijnen. Met name ten dienste van de romantische stijl (hij heeft ook allerlei verbetering aange bracht in de solistische partijen van „Het Zwanenmeer" voor zover de beperkte tijd dat toeliet) is zijn aanwezigheid van be lang gebleken. Zowel mevrouw Gaskell als hij streven ernaar, dat hij althans gedu rende september het Nederlands Ballet opnieuw kan trainen. Overigens is het wel eens nuttig te bedenken, dat in Rusland veel meer tijd gevonden wordt voor de artistieke voorbereiding van grote rollen. Daar werken de leraren met iedere solist individueel, als het moet zoals toen Maria Semjanova werd aangewezen als opvolgster van Galina Oelanova als de Zwanenkoningin een jaar lang, om een wederzijds volledige aanpassing van par tij en persoonlijkheid te bereiken! Het gesprek met de heer Tsjitsjinadze, waar dit verslag uit resulteerde, kon be trekkelijk gemakkelijk in het Frans wor den gevoerd. Wat de tegenwoordige moge lijkheden van de balletkunst als zodanig betreft bleven wij echter twee sterk ver schillende talen spreken. De Russische danskunst is nu eenmaal realistisch op uitbeelding gericht, op vertaling in bewe ging van reeds benoemde inhouden en gegeven grootheden. Bewuste drijfveren zijn voor de Russische dansers, die reke ning houden met het. begrip en het voor stellingsvermogen van het publiek, inte ressanter dan het door ons geambieerde spel met compositorisch te verwerken vor men. David Konina

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 4