Wie Amstel drinkt... doet zó NAAIMACHINES Boekenhoekje PANDA EN DE LIJFWACHTERS ontharing d@pi!an DE REIS VAN KOEN EN LINNIE jen ^"Hoe is het ontstaand Duitse Bondsraad akkoord met twee nieuwe stations ENGEL ZATERDAG 16 JULI 1960 9 Favoriet De radio geeft zondag De radio geeft maandag T elevisie programma Blijspel van Ho or nik Toespraak van jhr. Roëll uxanex V. DUIVENBODEN Bezwaren tegen de huidige vorm van staatsexamens Danskunst Festival-concerten Doosjes met vrijheid Charles Exbrayat Gaat u met vakantie Dit woord: KERSVERS I.-J 43. Panda zwom dadelijk weer naar de oppervlakte. „Ik ga niet mijn leven wa gen voor 'n zak stuivers," dacht hij, „als Palmer hoven wil komen, moet hij die zak maar los laten. Hij is niet in gevaar". Hierin vergiste Panda zich echter. De mil jonair was wel degelijk in gevaar omdat zijn geld hem liever dan zijn adem was. De aderen zwollen op zijn voorhoofd, hij begon blauw te worden, maar toch kon hij er niet toe komen, zijn geld op de bodem van het meer achter te laten. Jut, die meer mensenkennis dan Panda had, be greep dan ook onmiddellijk, dat hij in moest grijpen. Als hij de miljonair wilde redden, moest hij diens geld redden, dat was duidelijk, dus zwom hij behulpzaam toe. Palmer keek hen fronsend aan en borrelde. „Blieb," zei hij, „Blieb, bloeb, blieb". Hoewel de woorden onverstaan baar waren, was het duidelijk, wat er in de zuinige miljonair omging. Hij maakte zich zorgen, dat Jut voor deze redding een tientje aan zijn nota zou toevoegen. Met kloppende slapen zon hij dan ook op een middel, om geen verdere kosten te ma ken. Plots kreeg hij een idee: als hij nu zijn schuld aan de lijfwacht voldeed, zou de zak genoeg in gewicht vermin deren. Haastig opende hij de zak en be taalde met enkele forse handgrepen zes honderd stuivers uit in handen van de verbaasde lijfwacht. Nu was de zak licht genoeg om zwemmend naar de oppervlak te gebracht te worden, maar de arme lijfwacht bleef met een probleem achter. Wie straks de opvolger van president Eisenhower zal worden is blijkbaar voor mr. G. B. J. Hilterman al een uitgemaak te zaak. Vrijdagavond de toestand in de wereld besprekend verzekerde hij ons meer dan eens dat de democratische kan didaat Kennedy de juiste man op de juiste plaats is. Waarom mister Kennedy als fa voriet de verkiezingstrijd zal ingaan werd ons overigens niet erg duidelijk gemaakt. Natuurlijk had mr, I-Jilterman ook over de toestand in Kongo en de oorzaken van dit drama zo zijn eigen opvattingen. Met gro- RILVERU.M I. 402 m. 8.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.30 IKOR. 11.45 VPRO. 12.00 AVRO. 17.00 VPRO. 17.30 VARA. 20.00—24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws en postduivenberichten. 8.18 Gevai'. progr. 9.45 Geestelijk leven, toespraak. VPRO: 10.00 Voor de jeugd. IKOR: 10.30 Herv. kerkdienst. 11.30 Vragenbeantw. VPRO: 11.45 Be richten uit de kerken. AVRO: 12.00 Lichte muz. 12.30 Sportspiegel. 12.35 Orgelspel. 13.00 Nieuws en S.O.S.-ber. 13.07 De toestand in de wereld, lezing. 13.17 Meded. of gram. 13.20 Gram. 14.00 Boekbespr. 14.20 Holland Festival 1900: Residen- tie-ork. en solist. (In de pauze: 15.10—15.25 Film praatje). 16.00 Gram. 16.30 Sporlrevue. VPRO: 17.00 Radioportret. 17.15 Boekbespr. VARA: 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws, sportuitsl. en sport- journ. 18.30 Amus.muz. 18.55 Voor de vakantie gangers. 19.30 Cabaret. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Lichte muz. 20.35 Comme ei, comrae ca, klankb. 20.55 Lichte muziek. 21.35 Tour de France. 21.45 Journ. 22.00 Lichte muz. '22.30 Nieuws en S.O.S.- ber. 22.45 Gram. 23.15 New York calling. 23.20 Lichte muziek. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 800 NCRV.9.30 KRO. 17.00 IKOR. 19.00 NCRV. 19.45—24.00 KRO. NCRV: 8.00 Nieuws en weerber. 8.15 Gram. 8.30 Morgenwijding.9.15 Orgelrecital. KRO:: 9.30 Nieuws. 9.45 Gram. 9.55 Inleiding Hoogmis. 10.00 Plechtige Hoogmis. 11.30 Gram. 11.35 Pianorecital. 11.55 Gram. 12.30 Lichte muziek. 12.55 Act. 13.00 Nieuws. 13.05 De hand aan de ploeg, lezing. 13.10 Gram. 14.00 Viool en altviool 14.20 Dubbelkwartet. 14.35 Gram. 14.45 Gram. 15.10 Gram. 15.30 Muzi kale lezing. 16.00 Gram. 16.10 Sport. 16.30 Godsd. uitz. IKOR: 17.00 17.00 Voor de jeugd. 17.15 Jeugd dienst. 17.45 Conferentie van Christen studenten, gesprek. 18.00 Lezing. 18.05 Het geladen schip, lezingen. 18.30 De kerk aan het werk, lezing. 18.40 Muziekspel. NCRV: 19.00 Europese Oecumenische Jongerenconferentie te Lausanne. 19.10 Jeugdko ren. 19.30 De gelijkenissen van Jezus, lezing. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 Cabaret. 20.35 Gram. 20.45 U bent toch ook van de partij?, lezing. 20.55 Gram. 21.35 Voordl'. 22.05 Gram. 22.25 Boekbespr. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondgebed. 22.55 Lichte muz. 23.15 Gram. 23.55—24.00 Nieuws. BLOEMENDAAL. 245 m. 9.30 ds. J. Stil van Hoogersmilde. 11.00 ds. G. Rang van Haarlem (uitzend, van de dienst voor belangstellenden op 10 juli om 7.30 uur). 3.30 ds. P. de Ruig van Haarlem. BRUSSEL. 324 m. 12.15 Amus.muz. (12.30 Weerber.). 13.00 Nieuws en weerber. 13.15 Voor de soldaten. 14.00 Opera- en Belcantoconc. (Tussen 16.0017.00 Tour de France). 16.00 Gram. 17.00 Sport en nieuws. 17.05 Gram. 18.00 Pianorecital. 18.30 Godsd. halfuur. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 20.00 Operatie Berlijn, hoorspel. 21.10 Gram. 21.30 Omr.orkest en soliste. 22.00 Nieuws. 22.15 Gram. 22.45 Bioscooporgel. 23.00 Nieuws. 23.0524.00 Gram. HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 KRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.30 Voor de kinderen. 8.40 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 De groen teman. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwij ding. 10.00 Gram. 11.45 Voordr. 12.00 Zangrecital. 12.20 Gram. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Voor ons platteland, praatje. 12.53 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. en gram. 13.25 Lichte muz. 13.55 Beursber. 14.00 Gram. 15.40 Het einde van Socrates, hoorsp. 16.45 Pianorecital. 17.15 Gram. 18.00 Nieuws. 18.15 Polit. praatje. 18.25 Amateurs programma. 19.00 Gram. 19.30 Voor de jeugd. 20.00 Nieuws. 20.05 Lichte muziek. 20.35 Afghanistan, vroeger en nu, lezing. 20.55 Pianospel. 21.15 Journ. 21.30 Gram. 22.00 Holland Festival 1960: Zangre cital. 22.30 Nieuws, beursber. en S.O.S.-ber. 22.45 Taptoe, report. 23.15 Gram. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.30 Een woord voor de dag. 7.40 Gewijde muz. 8.00 Nieuws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Gram. 9.40 Voor de vrouw. 10.15 Theologische etherleergang. 11.00 Gram. 11.25 Voordracht. 11.45 Gram. 11.55 Cello, clavecimbel en bas-bariton. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land- en tuinb.- meded. 12.33 Meisjeskoor. 12.53 Gram, of actual. 13.00 Nieuws. 13.15 Blaasorkest. 13.40 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.30 Gevar. progr. 15.45 Gram. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Vocaal ens. 16.50 Gram. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz.: Econo mische ontwikkeling in Suriname, door mr. C. C. de Rooy. 18.00 Orgelspel. 18.30 Gram. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Lichte muz. 19.30 Radiokrant. 19.50 Lichte muz. 20.20 De steen aan liet strand, hoorspel. 21.30 Pianocomposities. 22.00 Volk en staat, parlementair commentaar. 22.15 Gram. 22.30 Nieuws en S.O.S.-ber. 22.40 Gram. 22.45 Avond overdenking. 23.00 Concertgebouw-orkest. 23.45 Gram. 23.55—24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.35 Voor de landb. 12.45 Gram. 12.50 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.15 Gram. 14.00 Gevar. muz. 14.45 Kamermuz. 15.45 Harpspel. 16.00 Koersen. 16.06 Gram. 17.00 Nieuws. 17.05 Lichte muz. 18.05 Voordr. 18.20 Voor de sold. 18.50 Sportkron. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 20.00 Kamerork. en sol. 21.30 Amus.muz. 22.00 Nieuws. 22.15 Kamermuziek. 22.55 Nieuws. 23.00 Voor de zeelieden. VOOR ZATERDAG NTS: 15.0015.25 Eurovisie: Paardenraces op Ascot. 15.30 Eurovisie: Intern, atletiekkampioen- schappen voor amateurs. NCRV: 17.0017,30 Voor de kinderen NTS: 20.00 Journ. en weeroverzieht. NCRV: 20.20 Spaans progr. 20.50 Cabaret. 21.25 Ballet. 21.45 Film 22.10 Dagsluiting. VOOR ZONDAG VARA: 20.00 Act.progr. 20.15 Film. 20.45 Docu mentaire. AVRO. KRO, VARA en VPRO: 22.00 Sportactualiteiten. te stelligheid gaf hij bij voorbeeld als zijn mening te kennen dat de staatsvorming van Kongo de eerste de beste keer al fi naal is mislukt. „Zieken verzorgen", was de strekking van het filmpje van Jan Brusse, waarin hij weer een van de zeven werken van barmhartigheid in een soort reportage- vorm uitbeeldde. Ditmaal waren het Pa- rijse eenzamen en wilszwakken, die nog net niet tot de staat van clochard waren afgezakt. Als navrante tegenstelling moes ten enkele flitsen over plastische chirur gie dienen. In het volgende filmpje wer den wij voorgelicht omtrent de opleiding van onze Jantjes bij de Koninklijke Ma rine en werd ons een vluchtige blik ge gund op de technische uitrusting van onze vloot. Perry Como nam afscheid van de Nederlandse t.v.-kijkers met een show, waarin hij zijn medewerkers in het zonne tje zette. Ook dat ging hem op de half verlegen jongensachtige manier af, die we nu zoetjes aan wel van hem gewend zijn. Beeld-schermer De V.P.R.O. brengt zaterdag 23 juli „De Test" op de scherm, een blijspel van Ed Hoornik. De personen in dit spel zijn Hans van Deurne: Maxim Hamel; Yvonne van Deurne: Nienke Sikkelma; Mevrouw Hoef nagel: Mies Versteeg; Arnoud de Bruine, oud-zeikapitein: Joan Remmelts; Charles, chef-hofmeester: Frits Butzelaar; Fred, assistent-hofmeester: Wim de Meyer en de Turkse kleed verkoper: Edwin Thomas. De regie heeft Jack Dixon. De decors zijn van Fokke Duetz. Op zondag 17 juli zal van ongeveer 13.20 tot circa 13.35 uur de voorzitter van de A.V.R.O., jhr. Th. Roëll, een radiotoespraak houden naar aanleiding van het gebeurde tijdens de op zaterdag 9 juli te Assen ge houden Algemeiïe Vergadering van deze omroepvereniging. Advertentie Modern, snel en mild, veilig en reukloos: van hamol uit Zwitserland tube 1.50-2.95 Advertentie aluminium JateesieSn De beste service bij Ged. Oude Gracht 106 -110 - Haarlem Telefoon 17165 Het Nederlands Ballet Verbond, dat zich de „enige Nederlandse vakvereniging van pedagogen klassiek ballet" noemt, heeft de staatssecretaris van Onderwijs, Kuns ten en Wetenschappen, schriftelijk ver zocht om opschorting van de staatsexa mens danskunst en om herziening van de eisen voor deze examens. Het verbond zegt in zijn brief dat het staatsexamen danskunst in zijn huidige vorm niet aanvaardbaar is, omdat het „ondeugdelijk is van kwaliteit en vorm, zowel wat basis als opbouw betreft, voorts omdat het onvoldoende waarborgen biedt dat geen schade zal worden toegebracht aan jonge kinderen, alsmede doordat waarborgen ontbreken ten aanzien van de deskundigheid der examinatoren". Naar de mening van het verbond heeft de commissie Staatsexamen Dankunst ont- werp-exameneisen opgesteld, die niet aan wetenschappelijke maatstaven kunnen vol doen aangezien onder meer opgave van vaklitteratuur, het vak klassieke ballet theorie alsmede een duidelijke omschrij ving van de vaktaal ontbreken. Het ver bond zegt in de brief verder, dat deze en andere tekortkomingen kunnen worden op geheven dopr een exacte vaststelling dev maatstaven en een aanvulling der eisen. „Het moet van - uitzonderlijk belang ^wor- den geacht dat criteria worden vastge legd, waaraan de examinatoren zelf moe ten voldoen; het verdient aanbeveling het „staatsexamen danskunst" te splitsen in „staatsexamen klassiek ballet pedagoog" en „staatsexamen klassiek balletdanser(es)" De brief eindigt aldus: „Het spreekt voor zich dat wij het ons een eer zullen rekenen door Uwe Excellentie ingescha keld te worden bij een herziening van de eisen van het staatsexamen danskunst". Afschriften van deze brief, die onderte kend is door de voorzitster van het ver bond, Maud Kool uit Haarlem, zijn gezon den aan de fractievoorzitters van de Eer ste en Tweede Kamer. In de week van 17 tot en met 23 juli wijdt de AVRO wederom aandacht aan uit zendingen, gegeven in het kader van het Holland Festival 1960. Op zondag 17 juli kan men van 14.20 tot 16.00 uur luisteren naar een opname van het concert door het Residentie-orkest onder leiding van Dean Dixon, dat op woensdag 6 juli in het Kurhaus te Scheveningen werd gege ven. Aan dit concert werd solistische me dewerking verleend door de violist Isaac Stern. Het programma vermeldt Medita- tionen opus 18 van de Oostenrijkse com ponist Gottfried von Einem, het Concert voor viool en orkest in e kl.t. opus 64 van Felix Mendelssohn-Bartholdy en de Symfonie in Es gr.t. opus 82 nr. 5 van Jean Sibelius. Op maandag 18 juli zendt de AVRO van 22.00 tot 22.30 uur een gedeelte uit van de opname van het concert, dat op woens- dat 13 juli in het Concertgebouw te Am sterdam werd gegeven. In deze uitzending, waarin oorspronkelijk de sopraan Elly Ameling zou optreden, doch die wegens ziekte verstek moest laten gaan, zingt Co- ra Canne Meyer liederen van Hugo Wolf. Zij wordt aan de vleugel begeleid door George van Renesse. LONDEN (UPI). Mevrouw Ann Bird- wood Penstone, een inivoonster van Noord- Rhodesia, die in de grensplaats Kasoem- frelesa woont, heeft na haar aankomst in Londen verteld, dat een van de oorzaken van het ontstaan van de onlusten in Kongo gelegen kan zijn in het feit, dat oplichters aan de inheemse bevolking weken voor de onafhankelijkheidsverklaring „doosjes met vrijheid" hebben verkocht. De kopers mochten deze doosjes pas op de 30ste juni openen. De prijs van „een doosje met vrijheid" bedroeg tien gulden, een vrij hoog bedrag voor de inheemsen. Niettemin hebben velen zich zulk een doos je laten verkopen. Velen vonden na opening op 30 juni het doosje leeg of slechts gevuld met stenen. Andere oplichters verkochten kaarten voor vier gulden per stuk, waarvan zij beweer den, dal zij de houder op de onafhankelijk heidsdag het recht zouden geven zich eige naar te noemen van een huis van een Euro peaan, een auto, of een blanke vrouw, naar keuze. De Westduitse Bondsraad heeft vrijdag bij de behandeling van de nieuwe om roepwet geen bezwaar gemaakt tegen oprichting van de beide zenders „Deut sche Welle" (korte golf) en Deutsch- landfunk"(lange golf). Wel heeft de Bonds raad de bemiddelingscommissie opgedra gen na te gaan, of de bepalingen van de omroepwet geen beknotting van de rech ten van de deelstaten op omroepgebied inhouden. ADVERTENTIE „Wat wil wit en wat wil zwart drinken?" vraagt de gastvrouw. Twee denkhoofden blijven over het schaakbord gebogen, maar twee handen worden omhooggestoken. Goed denkwerk: Amstel slaat alles. Schaak! KWALITE1TSBIERAMSTEL PILS AMSIEL GOLD AMSIEL OUD BRUIN Advertentie VERKOOl DUS RUI VERKOOP VAN ALLE MERKEN DUS RUIME KEUZE GROTE HOUTSTR. 181 TEL. 11444 1819. Wat is er? Waar kijk je zo naar? vroeg Linnie. Nou, kijk eens, wat daar staal! zei Koen opgewonden. Hij wees op een speelgoedvliegtuigje, dat daar bij het andere speelgoed stond. Een vliegtuig, zie je dat? Ja, zei Linnie. Een mooi ding, hè? Dat is het, zei Koen. Maarzeg, dat brengt me opeens op een idee. Kom eens mee, dan gaan we 't van dichterbij bekijken! Ze liepen naar het vliegtuigje en bekeken het van alle kanten. Linnie, zei Koen. Misschienmisschien kunnen we daarmee wegkomen! Vertaling: Margot Bakker 2) Ik voelde dat de man het mij kwalijk nam, dat ik mijn geboorteland had verloochend. Zijn scherpe gelaatstrek ken en zijn lange magere handen gaven mij de overtui ging dat ik met een Aragonees te maken had. Ik heb hem uitgelegd dat ik op twintigjarige leeftijd gedwongen was geweest die Franse nationaliteit aan te vragen en dat dit in verband stond met mijn werk. Hij haalde de schouders op en keerde me de rug toe. Te Madrid ben ik maar één nacht gebleven. Kasti- lië is Spanje, maar het is niet mijn Spanje. Persoon lijk begin ik pas tot rust te komen in de buurt van Ciudad-Réal, met de Sierra Morena in zicht. Sedert achtenveerig uren word ik al weer aangespro ken als senor Moralès, met het accent op de letter greep waar het hoort. Nog even verder en ik zal mij misschien horen toevoegen, „Qué tal, don José?" Ik kan niet ontkennen, dat ik dat heerlijk zou vin den. Ik zou elke voorbijganger wel willen toeroepen: „Ken je me niet meer? Ik ben terug. Ollé!" Ik geloof eigenlijk niet dat ik met de jaren veel veranderd ben. Ondanks de Amerikaanse cultuur, on danks aangenomen gewoonten en de energie, die ik ten toon heb leren spreiden om mij van een plaats in de samenleving te verzekeren, ben ik nog altijd José (voor mijn vrienden Pépé) Moralès, geboren te Sevil la op een dag in mei, in de schaduw van de San Juan de la Palma en onder de bescherming van de neilige Maria Santisima de la Armagura. Ik ben een meter vijfenzeventig, wat tamelijk lang is voor een Andalusiër van het oude ras. Ik weeg tweeënzeventig kilo, ik heb zwart haar en zwarte ogen en een bruine gelaatskleur, zodat zij mij in Amerika vaak voor een Mexicaan verslijten. Op de Alcolea-brug had ik bijna gestopt, omdat ik zo graag de Guadalquivir verder zie stromen. Het is een rivier naar mijn hart. Zover mijn herinneringen teruggaan heeft de Guadalquivir een rol in mijn jon gensbezigheden gespeeld. Ik had niet gedacht dit wa ter ooit terug te zullen zien, want om van Washing ton naar Sevilla te reizen, en nog wel met een om weg over Parijs, dat kost meer dollars dan ik op mijn bankrekening heb staan. Toen Cliff Anderson mij clan ook vroeg of ik er iets voor voelde de Stille Week te Sevilla door te brengen was ik hem bijna om de hals gevlogen. Maar Cliff is niet bepaald een gevoelsmens en het was mij dan ook wel duidelijk, dat hij zijn vraag alleen maar voor de vorm stelde. Dat hij aan mij had gedacht voor deze reis was niet, omdat hij zich bezorgd maakte over mijn zieleheil, maar enkel en alleen omdat ik als agent van het F.B.I., afdeling verdovende middelen, tamelijk goed sta aangeschreven. Nog ruim twaalf kilometer en ik heb Cordova be reikt. Ik laat het gaspedaal omhoogkomen, alsof ik op mijn gemak van de schitterende omgeving wil genieten. In werkelijkheid is het er mij voornamelijk om begonnen mijzelf de kans te geven mij in te leven in mijn nieuwe rol, die niet geheel aan de wer kelijkheid beantwoordt, maar toch wel bijna: de Span jaard, die in het vaderland terugkeert om er na de langdurige afwezigheid enige tijd door te brengen. Ik moet nu vergeten dat ik Engels spreek alsof ik in Brooklyn geboren en getogen ben. Aan Washington mag ik zelfs niet meer denken. Ik moet er zelf dooi en door van overtuigd te zijn dat ik mijn hele le ven te Parijs heb gewoond. Gelukkig maar, dat wij er werkelijk twee jaar gewoond hebben, nadat wij uit Andalusië waren weggetrokken. Mijn ouders voelden er zich best thuis en zij zouden er waarschijnlijk tot aan hun dood zijn blijven wonen als een aangetrouw de neef ons niet had aangeraden naar New York te komen, waar hij een kruidenierswinkel had. Op de Amerikaanse school, waar ik terecht kwam, heb ik mijn kennis van de Franse taal uitgebreid en nu spreek ik Frans als een Fransman. Anders zou An derson mij waarschijnlijk niet hebben uitgekozen. Het ging hem in de eerste plaats om een agent, die zich zowel in het Spaans als in het Frans even vlot kan uitdrukken als in het Engels. Trouwens, Cliff is be slist niet op mijn rapporten en op mijn mededelingen afgegaan. Hij heeft mij duchtig aan de tand gevoeld. In zijn bijzijn heb ik ruim een uur met een Madri- leen moeten babbelen die als vluchteling naar de Verenigde Staten was gekomen. Een andere avond nodigde hij mij ten eten, maar dat was alleen omdat er ook een Fransman aan zijn tafel zou zitten. Ik heb het dubbel examen blijkbaar met goed gevolg afgelegd en daarom zit ik nu achter het stuur van mijn Citroën en zie in de verte de eerste huizen van Cordova opdoemen. In deze plaats heb ik, in het park van de Victorie, een afspraak met Manuel Ezquariz. Van de Romeinse brug, waarover ik Cordova binnen rijd, werp ik in het voorbijgaan een hartelijke groet naar het standbeeld van San Rafaël en even later sta ik al op de Paseo del Grand Capitan, waar een toe rist, die goed voorzien is van peseta's van nature zijn intrek zou nemen. Vervolgens ga ik In „Madrid" een gïas wijn drinken, om wat orde in de chaos binnen mijn schedelwand te kunnen scheppen. Manuel zal wel een ogenblikje wachten. Met de Kodak, die bij elke stap op mijn borst op en neer danst, en een statief meen ik er in alle opzichten uit te zien als de nieuwsgierige reiziger, die de vroegere Grote Moskee, inmiddels een kathedraal, komt bewonderen. Ik moet niet vergeten een paar kiekjes te nemen, voor het overigens heel onwaarschijnlijke geval, dat men mij in het oog houdt. Het zou kunnen ten slotte. Want om eerlijk te zijn weet ik totaal niet wat mij in deze zaak te wachten staat. Cliff Anderson, ons aller baas, is zo doodsbenauwd, dat wij ons voorbarig een mening zullen vormen, dat hij ons vrijwel geblind doekt erop uit stuurt en dan nog vex-wacht, dat wij licht in de duisternis zullen brengen. En wij maar rondtasten in de mist, met hier en daar een heel klein lichtpuntje, dat hij zo vriendelijk geweest is ons te verschaffen. In dit geval weet ik alleen, dat het om handel in verdovende middelen gaat. Cliff slaapt er sedert enige tijd niet meer van, dus het moet wel een belangi-ijke affaire zijn. Al twee jaar lang komt er bij ons opium binnen ik bedoel nu natuur lijk in de Vei-enigde Staten. Wij nemen aan dat het ever de Mexicaanse grens wordt gesmokkeld, zonder dat we er ooit in zijn geslaagd de hand te leggen op een van de kopstukken, al hebben we wat klein grut in de vingei-s gekregen. Het lijkt ei-op, dat de man achter de schermen relaties op het Witte Huis heeft zitten, want hoe vaak wij hebben geprobeex-d hem ex-in te laten lopen, telkens is hij de dans ontspron gen. Anderson is daax-over beslist niet te spreken, zo goed ken ik hem wel. Overigens beschikt Cliff over een karaktertrek die in ons bex-oep onmisbaar is: hij heeft geduld. En dan bedoel ik een soort geduld, dat onder de gewone burgers niet voor het oprapen ligt. Dit soort man maakt uitvoerige plannen en houdt met tijd nauwelijks rekening. Het lijkt alsof Cliff zich als onstex-felijk beschouwt. Hij weigert met pensioen te gaan, ofschoon hij twee jaar geleden de dienst al had kunnen verlaten. Hij wil eex'st onze niet te vatten tegenstander in zijn greep hebben om hem voor de rest van zijn leven veilig in Sing-Sing of Alcatraz te weten opgesloten. En ik ben ervan ovex-tuigd, dat het hem gelukken zal, daarvoor is hij ten slotte Cliff Anderson. Omdat het onmogelijk bleek de opiumsmok kel aan de Amerikaanse zijde van de Atlantische Oce aan uit te roeien is Cliff op de gedachte gekomen het in Europa te proberen. Hij heeft inmiddels einde lijk de gegevens gekregen, waaruit hij heeft kunnen opmaken, dat de bende vanuit Spanje de contrabande naar Amerika vex-scheept. Dat is de reden waarom ik naar Andalusië ben gezonden, waar één van onze me dewerkers en wel Manuel Ezquariz, die ik straks zal ontmoeten ons te verstaan heeft gegeven, dat hij gegevens meent te hebben, die erop wijzen, dat de verdovende middelen, bestemd voor de Nieuwe We reld, in een Andalusische haven wox-den ingeladen en dat het middelpunt van de affaire Sevilla zelf is. Bij zonderheden heeft hij niet meegedeeld en Cliff gaf mij opdracht ter plaatse een onderzoek in te stellen. Onze medewerker Manuel heeft opdx-acht gekregen mij te Cordova te tx-effen, om in geen enkel opzicht ax-g- waan te wekken. Mijn opdracht luidt dus na te gaan welk schip het is dat de contx-abande over de oceaan brengt, en Washington hiervan zo spoedig mogelijk me dedeling te doen. Men zal aan boord dan een onder zoek instellen, onverschillig onder welke vlag het schip vaart. Dat wil zeggen, dit is mijn officiële op dracht (Wordt vervolgd) De jonge Spaanse R.K. priester José Luis Martin Descalzo, bekend als schrijver van „De bronnen van de droogte", heeft in „IK BEN EEN MENS...." zijn weg naar het priesterschap beschreven. Dit door Lannoo, TieltDen Haag, uitgegeven boek gaf hij als ondertitel mee: „bekentenissen van een ionge priester". Hier dus is de hoofdper soon geen verzonnen figuur, zoals in de moderne priesterromans. De schrijver laat de jonge priester in dit boek de ervarin gen van zichzelf en mede-studenten bele ven en zich over zijn roeping uitspreken. Descalzo is door God uitvex-kozen tot het priesterschap, op een andere wijze kan hij zijn roeping niet zien. „Ik ben een mens, niets menselijks acht ik mij vx-eemd" is het motto van zijn boek. Met een ware hartstocht beleeft hij zijn uitverkiezing in de eerste weken van zijn priesterschap. Voor een beter begrip over het priester schap in de r.k. kerk werkt „Ik ben een mensverhelderend. Temeer omdat de jonge priester geloofwaardig is, wat men dikwijls van vele romanfiguren niet kan zeggen. De zuidelijke vurigheid van de jonge Spaanse schrijver doet echter soms vreemd aan. Zo vreemd dat men met het zuidelijke temperatment van de schrijver wel steeds rekening moet houden. Naar onze nuchtere opvattingen is de felle bewogenheid waarmee dit boek is ge schreven soms wat ovex-trokken, waardoor het geheel hier en daar nogal geëxalteerd aandoet. Voor velen zal de priesterfiguur daarom vermoedelijk nog onwezenlijk blij ven. en wilt u dat wij uw krant naar uw vakantie-adres opzenden Stuurt u ons dan minstens twee dagen voor uw vertrek een briefkaart met vermelding van uw naam, uw vaste adres, uw vakantie-adres, de datum waarop de eerste krant naar uw vakantie-adres gezonden moet worden en de datum waarop de krant voor het laatst moet worden toegezonden. Als u de krant per week betaalt, wilt u dan het abonnementsgeld voor de vakantieweken vooruit aan de bezor ger betalen DE ADMINISTRATIE DE NEGEN MUZEN Hoboïst bij Concertgebouworkest. Carlo Ravelli is per 1 september aangesteld tot tweede hoboïst bij het Concertgebouw orkest in de plaats van Everard J. Spel berg, die tot plaatsvex-vangend eerste ho boïst bij het Residentie-orkest is benoemd. Ravelli was hoboïst bij het Philharmonisch orkest te Enschede. Er zijn enkele samenstellingen, waar van beide delen hetzelfde betekenen. Dat is bijv. het geval in het woord heix-- leger (heir betekent leger) en in het woord dief-stal. Bij deze groep behoort ook kersvers dat men ten onrechte ver klaart als: zo vers als tuinkers of zo vers als een kers. In de 17e eeuw be zigde men een andere vorm, namelijk kars ende vars en daaruit blijkt dat de veelal gegeven verklaring onjuist is. Het woord kars komt in allerlei ger- maanse talen (Noors, Deens, Zweeds) voor in de betekenis: fris, gezond, le vendig, fiks. Wij kennen kersvers zowel in de betekenis: heel vers (de eieren zijn kersvers) als in die van: zoeven, op het ogenblik zelf (hij komt kersvers uit Parijs), maar eigenlijk is kersvers dus een woord waarin het begrip nieuw, jong, tweemaal wordt uit gedrukt.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 9