Uitgaan
Festival zonder wanklank
te Karlovy Vary
in Haarlem
FRAAIE RUSSISCHE FILM
VAN JEUGD EN WEEMOED
De Internationale Harpweek
te 's Graveland
vele koopjes
10% korting
Opdracht aan auteurs
Taptoe Delft
Kleine exposities in
„De Ark" en
„In 't Goede Uur"
Prijzenregen, waar Fransen buiten vielen
11
„BALLADE VAN EEN SOLDAAT"
Biënnale van christelijke
eigentijdse kunst
Aquarellen van Delfts
oude stadskern
Belgische filmploeg voor
opnamen in ons land
Diorama-expositie
in de Vleeshal
Zuid afrik aanse bladen
over Max Tailleur
„Dode Zee rollen" mogen
Jordanië niet uit
Gaat u met vakantie
Rien Ritter bespeelt
eenendertigtoons-orgel
Jan Nelissen gehuldigd
door bloemenmeisje
LEZEN EN LATEN
LEZEN
VRIJDAG 2 9 JULI 196 0
Twaalf harpen zullen vanavond in kasteel Nijenrode klinken wanneer daar een
compositie van Lex van Delden en Marius Flothuis wordt uitgevoerd, door beiden
tezamen speciaal geschreven voor 's-Gravelands Internationale Harpweek, die met dit
concert in het Vechtkasteel luisterrijk zal worden afgesloten. Twaalf harpen, bespeeld
door harpistes uit vier of vijf landen, onder leiding van de dirigent André Rieu uit
Maastricht. Die harpweek was een idee van een van Nederlands bekendste en be
kwaamste harpistes: Phia Berghout. Samen met haar vriendin en collega Maria Kor-
chinska uit Londen geboren Russin leidt ze de samenkomsten die vooral in
morgen- en middaguren helemaal het karakter van „studie" hadden. Veertig jeugdige
harpisten hebben beiden hier in 's-Graveland om zich heen verzameld: uit Nederland,
België, Frankrijk, Spanje, Zwitserland, Duitsland, Engeland en Ierland.
IN DE ONBEHAAGLIJKE verhou
ding tussen oost en west betekent: de
verschijning van een nieuw produkt der
Russische filmstudio's meer dan alleen
een onthulling van de artistieke potentie.
Men is geneigd verder te speuren om uit
de aard. der erin optredende dramatis
oersonae een bestek op te maken naar
het wezen van de Russische mens. Van
daar dat men, filmliefhebber of niet, met
een zucht van verlichting vaststelt dat er
een algemeen menselijk karakter spreekt
uit de Russische films van de laatste
jaren, een uitstalling van gevoelens en
emoties, welke ieder mens kent, waar hij
ook leeft en woont en ivelke politieke
ideologie hij er ook op nahoudt. Wanneer
die ideologie, die toch voorgesteld, wordt
als beslissend over het lot der mensheid,
dan nog nauwelijks of in het geheel niet
ter sprake komt, is men er na aan toe
weer te geloven in een harmonie tussen
landen en volken, waarin de kunst haar
ongerept en bovennationaal bestaan
leidt. Dan beoordeelt men het enkele
produkt der cinematografie, dat het
ijzeren gordijn doorbreekt, als een nor
maal kunstwerk, waarvoor de maatstaven
gelden, die men bij alle kunstwerken
aanlegt.
ZO ZOU IK ,,De ballade van een
soldaat", het jongste Russische filmwerk,
dat in Cannes al met een onderscheiding
werd begroet, graag willen rekenen tot
die Russische films, die zich met overga
ve bekommeren om de mens de jonge
mens in dit geval een film dus, waar
aan niets menselijks vreemd is. Haar bij
zondere bekoring ontleent ze aan het feit,
dat ze nu eens niet handelt over volwas
senen, maar over een jongen en een meis
je, nauwelijks aan de volwassenheid toe.
impulsief, spontaan en eerlijk. De jongen
heeft van zijn generaal drie dagen ver
lof gekregen om naar zijn moeder te gaan.
Hij vernietigde twee Duitse tanks en lie
ver dan een onderscheiding wilde hij het
dak van moeders huis maken, want ze
had hem geschreven dat het lekte. Op
weg naar zijn dorp, ver achter de linies,
reizend in een goederenwagon ontmoet hij
een meisje, dat van diezelfde wagon ge
bruik maakt. Ze wil eerst niets van hem
weten, ze is bang van hem, maar de jon
gen heeft geen kwaad in de zin, zelfs geen
onschuldige vrijage. Daar staat zijn hoofd
helemaal niet naar. Samen trekken zij
verder tot het ogenblik komt. waarop hun
wegen zich schéiden. Eerst dan beseffen
ze dat ze toch veel voor elkaar voelen,
maar er is zelfs geen tijd om die bewust
wording uit t.e- spreken. Hij kent niet eens
haar adres..De jongen bereikt zijn moe
der. Hij kan haar alleen omhelzen, hij
heeft te veel omgezworven om langer te
kunnen blijven. Hij zal nooit meer in zijn
geboortedorp terugkeren. Bij het begin van
de film wordt ons al verteld dat hij in
de oorlog is gesneuveld....
DEZE WETENSCHAP geeft de film haar
weemoedige ondertoon, die nog eens wordt
versterkt doof de idylle met het meisje
en de ontmoetingen, die de jongen heeft
met een oorlogsinvalide en de vrouw van
een soldaat, die hij twee stukken zeep komt
brengen. De vrouw is haar man niet trouw
Advertentie
Buiten de
nu ook nog
op alle courante voorradige
goederen.
Gen. Cronjéstraat 40 - 44 - Haarlem
Telefoon 54679
Het ministerie van Onderwijs, Kunsten
en Wetenschappen heeft ter gelegenheid
van het wereldjaar voor de geestelijke
volksgezondheid aan de letterkundigen G.
van de Walcheren (Utrecht) en M. Revis
(Amsterdam) opdracht gegeven tot het
schrijven van een roman, waarvan de in
houd betrekking heeft op de probleemstel
ling op het terrein van de geestelijke
volksgezondheid. De beide letterkundigen
hebben de opdracht aanvaard.
Met vele andere landen, onder andere
Frankrijk, Italië, Spanje, Zwitserland, En
geland, Polen, Duitsland, Oostenrijk, Japan
Peru en de Verenigde Staten, neemt Neder
land ook thans weer met. een representa
tieve collectie deel aan de tweede „Biën
nale Christlicher Kunst der Gegenwart" te
Salzburg. Met een keuze van werken uit
de sectoren van de protestantse en katho
lieke kerkenbouw, en de daarbij toegepaste
beeldende kunsten, waaronder ook para
menten en edelsmeedwerk, wordt een in
druk gegeven van de ontwikkeling welke
thans gaande is.
De samenstelling van de Nederlandse
collectie was door het ministerie van O.,
K. en W. opgedragen aan een commissie
gevormd door de heren J. W. Seelen te
Voorburg en dr. W. G. Overbosch te Am-
terdam. De inzending omvat werken van
-eeldende en toegepaste kunst van: Anny
\pol, L. Brom, L. H. Du^ée, J. Dijker, D.
Jffe'rs, A. Hettma, J. Meine Jansen, prof.
I. Min, J. Noyons, N. Steenbergen, H. v. d.
Thillart, H. Tieman, J. Vaes, D. Wildschut,
W, Zaalberg. Voorts is architectonisch
werk aanwezig van: H. Nefkens, dr. ir. C.
Nix, Reuvel, K. Symons. De expositie
-vordt gehouden in de Oratoriën van de
Dom te Salzburg tot 30 september.
gebleven. Vooral de confrontatie met de
ze ontrouw, zozeer in tegenstelling tot de
argeloosheid, waarin de genegenheid tus
sen de jongen en het meisje opbloeit, is
een fijn stukje psychologie, dat de ogen
schijnlijk heel gewone gebeurtenissen in
deze film reliëf geeft. Nergens werkt re
gisseur Grigori Tsjoechrai, maker van..De
een en veertigste" met sterke accenten
in de verhouding van de jongen en het
meisje.
Ook de oorlogstonelen in de aanvang
brengt hij met uitzonderlijke luciditeit in
beeld, prachtig positie kiezend met zijn
camera, wanneer hij de vlucht van de
jongen voor twee Duitse tanks in beeld
brengt: als God uit de hemel zien wij van
uit de hoogte de jongen over de ronde hel
ling van een heuvel op de loop gaan
voor de monsters, die hem genadeloos ach
tervolgen en die hem dreigen te verplette
ren. Tot hij een verlaten stelling bereikt
met anti-tankgeschut. Hij redt zijn leven
en schiet zijn achtervolgers in brand. Hij
is officieel een held, maar hij maakt lie
ver het dak thuis dan rond te lopen met
een medaille..
GEVOEL VOOR HET BETREKKELIJ
KE, voor het betrekkelijke van het leven,
maar ook voor dat van de lelijke
dingen, wanneer men er de mooie tegen
overstelt, beheerst dus deze film en zo
werkt het effect van de weemoed, van
de vertedering, van de hunkering naar
goedheid en schoonheid dubbel. Ik geef toe,
dat Tsjoechrai het soms te veel uitwerkt
en ermee epateert. De oorlogsfragmenten
tegen het einde van de film zijn nogal
navrant en opzettelijk, maar over het ge
heel genomen is 't niet moeilijk bewonde
ring op te brengen voor het zuivere ge
voel voor evenwicht en maat, dat men
in de fijnzinnige uitwerking van 'n op puur
natuurlijke elementen opgebouwd gegeven
tegenkomt. Ik raad u dan ook aan .,De
ballade van een soldaat" te gaan zien. Wie
dat nu al wil kan terecht in het theater
„De Uitkijk" te Amsterdam, waar hij te
gelijk hel nieuwe aantrekkelijke interieur
aan zijn keurende blikken kan onderwer
pen.
P. W. Franse
KARLOVY VARY Uitverkocht was
het openluchttheater, waarin men de prij
zen zou uitreiken van het hier gehouden
internationale filmfestival, het twaalfde
reeds in Tsjechoslowakije. Toen begon het
te regenen.De plechtigheid werd ver
plaatst naar de fraaie fcstivalbioscoop.
Daarbij deed zich echter een mooilijkheid
voor: het openluchttheater kan met zijn
3500 zitplaatsen vier a vijf maal zoveel
bezoekers herbergen als de festivalbios
coop en men kon de prijsuitreiking toch
moeilijk vier keer herhalen?
De organisatoren vonden een prachtige
oplossing: met luidsprekers werd in het
openluchttheater bekend gemaakt, dat
weliswaar de prijsuitreiking nu zou plaats
vinden in de festivalbioscoop, maar dat
men in het openluchttheater een Ameri
kaanse film, Calypso, zou vertonen. Aan
gezien men in Tsjechoslowakije beslist
niet veel Amerikaanse films te zien krijgt,
bleef toen het overgrote deel van de be
zoekers zitten en trokken alleen de film
mensen, de gasthei-en en de journalisten
naar de festivalbioscoop. Daar bleken
even later zelfs verscheidene Tsjechoslo-
waakse ministers aanwezig te zijn.
Op een tafel stonden heel veel prijzen
geëxposeerd en weldra wisten we, voor
wie die waren: voor de Russen, die o.a.
een prijs kregen voor hun zeer gevoelige
en aantrekkelijke speelfilm Seriosja, over
een klein jochie, dat eenvoudige avontu
ren beleeft, die voor hem erg belangrijk
zijn, voor de Westduitsers, wier bij ons
reeds bekende, door Wolfgang Staudte ge
regisseerde film Rosen für den Staatsan-
walt bekroond werd, voor De Vlotten van
de Donau, door de Roemenen naar het
festival gestuurd, voor een Spaanse came
raman, voor de Tsjechische regisseur Zby-
nek Brynych voor zijn inderdaad meester
lijke regie van Smyk (De Val), voor de
Italiaan Roberto Rossellini, wiens Era Not-
te a Roma (op een nacht in Rome) wel
iswaar eindeloos lang leek, maar althans
heel knappe momenten had en voor zijn
hoofdrolspeelster, Giovanna Ralli. De lie
ve Hongaarse actrice Mari Töröcsik kreeg
de bekroning als beste actrice; Sir Lau
rence Olivier en zijn Oostduitse collega
Erwin Geschonneck werden onderscheiden
als de beste acteurs.
Verdiend en niet verdiend
Er werden ook nog tal van korte films
enz. bekroond en men bemerkt dus, dat
er royaal werd omgesprongen met prij
zen. Ér waren dan ook legio films in ver
toning gekomen en de hiervoor genoemde
prijzen waren verdiend. Niet verdiend was
een blijkbaar inderhaast ingestelde prijs
voor de biografische film, waarmee de
Chinezen gelukkig werden gemaakt. Hun
film namelijk, Nieh Er, Componist, bleek
een terugval na vroegere Chinese festival-
bijdragen, maar., de jury (waartoe o.a.
de beroemde Canadese tekenfilmer Nor
man McLaren en de Indiase pinup-boy,
annex filmster en regisseur Raj Kapur be
hoorden), telde ook een Chinees onder
haar leden en het schijnt, dat die héél
vasthoudend was.
We zijn op dit festival bovenal voortref
felijk ingelicht over de stand van zaken
bij de Oosteuropese film, die in het alge-
Het gemeentebestuur van Delft heeft een
serie van vierentwintig aquarellen laten
vervaardigen door de kunstschilder Reggie
Scherpbier aldaar, van een aantal punten
in het gedeelte van de oude stadskern, die
binnenkort gesaneerd zal worden. Het ligt
in de bedoeling dat er in de toekomst
meer opdrachten zullen worden gegeven.
Gedurende de afgelopen drie dagen zijn
in Rilland-Bath door de Belgische film
maatschappij „Compagnie de Production
Cinématographique Beige" (Cinebel) op
namen gemaakt voor de film „Mensen
sterven overal". Tijdens een persconferen
tie die vandaag in 't gemeentehuis van Ril
land-Bath is gehouden, heeft de directeur
van genoemde maatschappij, de heer H.
Broekaert een uiteenzetting gegeven over
deze film. die speelt in de bezettingstijd.
De heer Broekaert drong tevens aan op
nauwe samenwerking tussen deze nog
jonge Belgische filmmaatschappij en de
Nederlandse filmmaatschappijen.
De première van „Mensen sterven over
al" zal in de loop van oktober worden ge
geven in Gent en vermoedelijk tegelijker
tijd in Amsterdam.
Woensdagavond 3 augustus wordt in de
Vleeshal aan de Grote Markt te Haarlem
een tentoonstelling van cultuurhistorische
diorama's geopend. De verzameling van
bovengenoemde diorama's is door dr. W.
G. L. Wieringa welwillend ter beschikking
gesteld van deze expositie, die onder de
naam „Spieghel Historiael" tot 25 augus
tus geopend zal zijn.
meen stellig reden tot tevredenheid biedt
voor de cineasten in dat deel van de we
reld. Er was uiteraard veel propaganda
werk bij, maar er was ook veel, dat voor
Westeuropese filmliefhebbers eveneens
ruimschoots het aanzien waard was. De
Polen echter, die toch nu en dan 'films
van klasse maken, bleven hier in gebre
ke.
Van Westeuropese zijde waren het voor
al de Westduitsers, die beste zaken deden
hoewel er geen diplomatieke betrekkin
gen tussen de Bondsrepubliek en Tsjecho
slowakije bestaan en de Engelsen, die
zich goed lieten vertegenwoordigen. De
Fransen waren ook met een grote verte
genwoordiging gekomen, maar ze gingen
zonder prijs naar huis. De Zweden ver
rasten op de laatste dag van het festi
val met een documentaire over het natio-
naal-socialisme, „Mein Kampf de bloe
dige jaren", waarin heel knap allerlei
voordien nog onbekend, hoogst interessant
filmmateriaal is verwerkt, voor een be
langrijk deel uit het archief van Goeb-
bels en verder uit archieven te Berlijn,
Parijs, Londen. Warschau, Moskou, enz.
Voortreffelijk heeft regisseur Erwin Lei-
ser gebruik gemaakt van het geluid, waar
mee hij de beelden vaak heel origineel il
lustreerde.
Vriendelijke reacties
"Bij de bekendmaking van de bekronin
gen werd er telkens vriendelijk geapplau
disseerd: er was hier geen sprake van
gefluit of afkeurend geroep, zoals sommi
ge andere festivals te horen plegen te ge
ven. Met die vriendelijke reacties bleef
men overigens in de geest van het gehele
festival, dat niet alleen uitstekend georga
niseerd was, maar dat ook voortdurend
getuigde van de wil van de organisatoren,
een goede sfeer te scheppen. Er werd dan
ook geen wanklank gehoord, er waren
geen schandalen; de vele beroemdheden,
die uit de gehele wereld waren samenge
stroomd gedroegen zich even rustig en
waardig als de bevolking, die hen met
kennelijke sympathie heeft ontvangen. Als
een actrice en een acteur al eens veel
met elkaar optrokken, werd dat niet on
middellijk aanleiding tot kletspraatjes,
waarvan de andere festivals plegen te gon
zen.
Enig opzien baarde slechts een Mexi
caans sterretje, dat deed alsof ze een heel
grote, fonkelende ster was. Ze liet een bus
met festivalgasten, die na afloop van het
Majoor mr. P. Ch. L. Eschauzier, die
als leider van het militair muziekfestival
Taptoe-Delft, dat van 26 augustus tot en
met 3 september op de markt te Delft
plaats heeft, luitenant-kolonel baron D.
Mackay heeft opgevolgd, heeft tijdens een
te Delft gehouden persconferentie meege
deeld, dat in deze zevende taptoe een cen
trale plaats is ingeruimd aan het korps
mariniers en de marinierskapel. Ook de
historische show, die een belangrijk on
derdeel vormt van elke taptoe-uitvoering,
is hierop gebaseerd.
De geschiedenis van het korps mariniers
zal door middel van een geschutsexerci-
tie uit de zeventiende eeuw in de herinne
ring worden teruggeroepen. Het geschut
hiervoor is beschikbaar gesteld door het
legermuseum te Leiden. De taptoe bevat
verder het optreden van een aantal drum
bands en van de vier grote orkesten, de
marinierskapel der Kon. Marine, de Kon.
Militaire Kapel, de kapel der Kon. Lucht
macht en de J. W. Frisokapel. Nieuwe
elementen zijn ditmaal de matrozenkapel
der Kon. Marine en het trompetterkorps
der Artillerie. Ook het exercitiepeloton der
Kon. Luchtmacht zal weer een belangrijk
aandeel in deze taptoe-uitvoering hebben.
Max Tailleur is een week geleden per
vliegtuig in Johannesburg aangekomen en
begon vrijwel onmiddellijk aan een lange
reeks van uitverkochte voorstellingen: in
Johannesburg, Pretoria, Port Elizabeth,
Kaapstad (meestal voor Ne'derlandse ver
enigingen) en voor de S.A.U.K.-omroep.
De luisteraars konden hem in twee voor
stellingen (beide geheel in het Engels)
horen.
Na zijn aankomst op de Jan Smuts-
luchthaven van Johannesburg schreef een
Zuidafrikaans blad: „Skaars aangeland op
Suid-Afrikaanse bodem, het die Neder
landse aartshumoris, Max Tailleur, enkele
mense gisteroggend al klaar lagsiekte ge-
gee." Volgens dit blad zou hij in Zuid-
Afrika tijdens zijn voorstellingen vele Ne
derlands sprekende toehoorders „uit hul
klere gaan laat bars van die lag." „As hy
werklik die beroep moes uitoefen wat sy
naam aandui, naamlik kleremaker, sou hy
goeie sake na elke grapkonsert op sy reis
gedoen het. Dis natuurlik geen grap om
jaar in, jaar uit ure aaneen grappe te staan
en maak nie, verseker Max ons. Gelukkig
is die ou aarde egter vol mense en solank
daar nog mense is, sal sy grapfontein nooit
opdroog nie, want hulle is die bron van sy
humor."
Het fraaie openluchttheater van Kanlovy
Vary, dat plaats biedt aan duizenden
toeschouwers.
festival naar Praag zou vertrekken, bijna
een uur wachten, omdat ze nog niet klaar
was met het pakken van haar 26 koffers
en omdat ze ruzie maakte met de verte
genwoordigster van een fotobureau van
wie ze heel veel foto's van zichzelf
had gekocht, voor honderden guldens, zon
der ze te betalen. Toen ze de volgende
ochtend uit Praag naar het vliegveld wil
de vertrekken, was bij de receptie van
het hotel haar pas zoekgeraakt. Wat ze
toen zei, behoef ik u niet te beschrijven.
Misschien was dat zoekmaken van die
pas een kleine wraakoefening van het ho
telpersoneel?
Jan Koomên
De „Dode-Zeerollen" met de oude He
breeuwse teksten uit de tweede en eerste
eeuw v. Chr. en uit de eerste na Chr. zijn
niet te koop. Dit heeft het Jordaanse kabi
net donderdag besloten. Het geld, dat ver
schillende musea' reeds voor de aankoop
van de geschriften hadden gestort, zal
worden terugbetaald.
De eerste rollen wérden enige jaren ge
leden ontdekt door een Arabische herder
in een grot die uitzag op de Dode Zee. De
eerste vondst bestond uit zes in de He
breeuwse taal geschreven teksten en een
in het Arameens. Alle teksten waren op
leer geschreven.
Deze en ook nog de later gevonden rol
len zijn van groot belang gebleken voor
taal- en bijbelstudies. Men neemt aan. dat
de teksten geschreven zijn door een kleine
Joodse gemeenschap. Men heeft uit de ge
vonden rollen reeds kunnen vaststellen
dat de tekst van de bijbel met grote nauw
keurigheid door de eeuwen heen is over
geleverd.
Het Jordaanse -kabinet heeft ook ver
boden om de rollen die worden bewaard in
het Jerusalem museum te Amman, buiten
de landsgrenzen te brengen.
en wilt u dat wij uw krant naar uw
vakantie-adres opzenden
Stuurt u ons dan minstens twee dagen
voor uw vertrek een briefkaart met
vermelding van uw naam, uw vaste
adres, uw vakantie-adres, de datum
waarop de eerste krant naar uw
vakantie-adres gezonden moet worden
en de datum waarop de krant voor het
laatst moet worden toegezonden.
Als u de krant per week betaalt, wilt
u dan het abonnementsgeld voor de
vakantieweken vooruit aan de bezor
ger betalen
DE ADMINISTRATIE
Enkele deelneemsters hebben reeds in
ternationale bekendheid gekregen zoals de
sympathieke donkere Marisa Robles, pas
24 jaar en toch reeds lerares aan het
conservatorium van Madrid. En de beide
Ierse meisjes Mercedes Bolger en Grainne
Yeats, die bij hun typisch Ierse harpen
(veel kleiner dan onze concertharp) ook
oude Ierse liederen hebben gezongen. Ver
der Vera Badings, Frangoise Duquenne uit
Brussel, Gisèle Herbet uit Parijs.
Mevrouw Berghout vertelde ons tussen
twee programmapunten door iets over de
voorgeschiedenis van deze inmiddels al
zozeer geslaagde internationale harpweek.
Reeds jaren geleden voelde ik dat er be
hoefte bestond aan contact tussen jonge
harpisten die anders al gauw als harpiste
van een orkest in een kleine stad min of
meer eenzame figuren worden, in de on
mogelijkheid verkerende regelmatig erva
ringen uit te wisselen met collega's. Zo
ontstond in 1954 de eerste nog zuiver Ne
derlandse harpweek op het buiten van de
familie Loudon te Valkenswaard. Een
dochter van deze familie is nu ook deel
neemster in 's-Graveland. Vorig jaar tij
dens het internationaal concours in Israel
heb ik, zo vertelt mevrouw Berghout ver
der, ook gevoeld hoe belangrijk internatio
naal contact kan zijn. Hoe dan de ver
schillende „scholen" eens met elkaar in
aanraking kunnen komen. Vandaar nu dus
de internationale harpweek in 's-Grave-
land.
Mevrouw Berghout is enthousiast over
het succes tot dusver en ze hoopt bijvoor
beeld over enkele jaren tot een herhaling
te kunnen komen. „De sfeer was in elk
geval heel goed in 's-Graveland en ieder
een heeft er ontzettend veel kunnen leren.
Ook wij ouderen". Dat laatste hebben' we
zelf kunnen gadeslaan tijdens het discus
sie-uurtje rond de harp met de jongeren
Rien Ritter bespeelt zondag 7 augustus
in het Teylers museum te Haarlem het
éénendertigtoons-orgel. Op het programma
staan werken van Bach, Obrecht, Swee-
linck, Kerckhoven, Pachelbel, Baustett-
ner en Fiocco.
DIVERSEN
Vrijdag 29 juli. Openluchttheater, 21.15 u.:
Optreden Hongaars dansensemble „Bu
dapest".
Zaterdag 30 juli, Openluchttheater, 20.15
uur: Nogmaals een optreden van het
Hongaars dansensemble „Budapest".
Zondag 31 juli, Openluchttheater. 20.15 u.:
Toneelgroep „Arena" met „Spel der ver
gissingen" van Shakespeare, onder regie
van Erik Vos.
Donderdag 4 augustus, Openluchttheater,
20.15 uur: Internationaal Jeugd'kunst-
festival.
Donderdag 4 augustus, Minerva Theater,
14.30 uur: Opvoering van het sprookje
„Piggelmee" door Anneke Elro en haar
sprookjestoneel.
MUZIEK
Dagelijks in 't Goede Uur tot 1 augustus,
van 21 tot 22 uur: Klassiek grammofoon-
platenconcert van werk van Brahms.
Van 1 tot 8 augustus werk van Bach.
Iedere zondag 12 uur: Goldberg-variaties
van Bach.
TENTOONSTELLINGEN
Teylermuseum: Schilderijen uit 19e en 20e
eeuw. Tekeningen uit de Hollandse.
Italiaanse en Franse school van de zes
tiende tot de twintigste eeuw. Fossielen,
mineralen, natuurkundige instrumenten.
Dagelijks van 1115 uur, behalve maan
dag en eerste zondag van de maand,
van 13—17 uur. Expositie tekeningen en
etsen van Rembrandt. Dezelfde openings
tijden.
Bisschoppelijk Museum, Jansstraat. Oude
religieuze kunst, schilderijen, middel
eeuwse beeldhouwwerken. 1017 uur:
zondagen 13—16 uur. Van 31 juli tot 11
september expositie van prentenreeksen
„Miserere" en „Passion" van Geor
ges Rouault. De prenten komen uit een
particuliere verzameling.
Jrans Halsmuseum: Permanente tentoon
stelling van werken uit c.e Haarlemse
school van de 16de eeuw tot op heden
Dagelijks geopend van 10—17 uur. des
zondags van 1317 uur. Iedere zaterdag
avond. tot en met 3 september, van 20.30
tot 22.30 uur: speciale avondopenstelling
dat we donderdagmiddag mochten mee
maken. Eenvoudige en moeilijke aspecten
van de harptechniek werden hier be
sproken en gebropeerd door alle deel
neemsters, waarbij mevrouw Bergthout
zelf en ook mevrouw Korchinska uit haar
eigen rijke ervaring demonstreerden aan
de jongeren en ook onderling ten over
staan van de jeugd van gedachten
wisselden.
,De Ark" toont opnieuw een reeks schil
derijtjes, tekeningen en aquarellen van
Haarlemmers. Het is weer een werk van
Boot dat een bezoek wettigt. Boot expo
seert een „Appelboom", zo'n tuinstuk van
mooie groenen. Het is weer zo'n zeker ge
daan en zo jong aandoend werkstuk. Ple
zierig is een kinderportretje van Greet Vis
ser. Een goed schilderijtje is het naakt door
J. E. Santen. Niet gek is een „Atelierhoek"
van J. Möhlenpage. De rest is niet erg op
wekkend. Maar tot 8 augustus is in ieder
geval Boots schilderij te genieten.
Met een bespreking van de expositie „In
't Goede Uur" ben ik helaas laat. Daar
wordt werk van de tekenares Helga
Schussheim vertoond. Het is werk uit ver
schillende jaren. Helga Schussheim heeft
het een tijd in abstracte richting gezocht
en dat was vooral een zoeken naar het
werken met verschillende toonwaarden. De
resultaten zijn van grote gevoeligheid. Voor
mij wordt zij boeiender waar deze gevoe
ligheid in een visie op een onderwerp naar
buiten komt, als bijvoorbeeld in een kin
derfiguurtje. Tekenen kan Helga Schuss
heim. Dat blijkt wel uit vlotte schetsen
naar kinderen. Plezierig waren mij ook
bredere zwart-krijtschetsen naar pinguins.
Helga Schussheims bescheiden kunst van
een zo ernstige instelling maakt het uur
bij de heer Grommers goed.
Dat deed ook zijn uitgelezen sherry, die
hij nu in zijn uitgebreide zaak mag schen
ken. Een vondst is de grote muur, die door
zijn materie even aan een werk van de
schilder-beeldhouwer Tumarkin (ons be
kend door Espace) doet denken. Verrassend
is de ruimtewerking van deze muur.
Bob Buys
De poppenspeler Jan Nelissen, bekend
van de Poesjenellenkelder te Maastricht,
heeft op de Floriade te Rotterdam in zijn
theatertje „Het Kleine Wereldtoneel" een
duizendste voorstelling gegeven. Zijn zelf
geschreven spel, dat hij hier vertoont,
gaat over de windhandel, de dwaze tul
penhandel tijdens Frederik Hendrik. En
aangezien de gemeente Haarlem zich bij
de tulpenhandel ten nauwste betrokken
voelt, was voor deze mijlpaalviering me
juffrouw Gerrie, Hek, één van de Haar
lemse bloemenmeisjes, met een korfje an
jers overgekomen, die zij één voor één de
bezoekers van deze voorstelling aanbood,
natuurlijk na eerst Jan Nelissen er één
op de borst gespeld te hebben. Na een
toespraakje in meer intieme kring voegde
zij er nog een ander geschenk aan toe,
namelijk een doos met tulpenbollen. Jan
Nelissen liet zich in welsprekendheid niet
overtroeven, al liet hij zijn komische pop
„Bart Eierkaas" het woord doen.
Lijst vari door de Stadsbibliotheek te Haarlem
aangeschafte boeken.
Romans: Ellis, De beproeving; fan der Fear,
Tot Hem uw begeerte; van Goeree, Voerman Sas;
Hlasko, De achtste dag van de week en andere
verhalen; Schierbeek, Het dier heeft een mens
getekend; Goetz, Tatjana; Fallada, Damals bei
uns daheim; Hehrmann, Illusionen; Davenport,
The constant image; Cesbron, Avoir été; Daninos,
Un certain monsieur Blot.
Ontwikkelingsboekcn: Wester. Oud en nieuw;
Bavinck, Mensen rondom Jezus; Vloemans. So
ciologie van de opvoeding; Stibbe, Opvoeding
langs nieuwe wegen; Boyd, Book of motor ra
cing; Kruys, U. uw geld en uw bankier; van der
Lindcn-Nijdam, Bloemen schikken - Planten ver
zorgen - Kruiden kweken: Weijnen, Bloemle
zing van zestieden-eeuwse taal; de Haan. Carry
van Bruggen, mijn zuster; Schierbeek, De gestal
te der stem. gedichten: Lange, Kleine Orgelkun-
de, Bau und Funktion der Orgel; van Egeraat,
Gids voor Denemarken: den Doolaard, Grieken
zijn geen goden; Rengelink en Mug, Volk in ver
drukking en verzet; Voors, Honderd jaren bloem
bollencultuur: Brummel, Bibliotheek, wetenschap
en bibliotheekwetenschap.
met buitenverlichting, oude muziek en
kaarsverlichting in de expositiezalen.
Voormalig woonhuis, Jacobus van Looy
(Kleine Houtweg 103): Op donderdagen
geopend van 10—12.30 en van .13.30—17
uur, op zondagen van 1417 uur.
Eruquius Museum, aan de weg naar
Hoofddorp: Dagelijks geopend van 9—
12.30 uur en van 14 tot 17 uur. Des zon
dags van 10—12.30 uur en van 14—17 uur.
Kunstzaal 't Goede Uur: Gedurende de
maand juli expositie van tekeningen van
Helga Schussheim uit Amsterdam. Dage
lijks geopend van 10 tot 22 uur.
Museum „Het Huis Van Looy": Gedurende
de maand juli reizende tentoonstelling
„Stad en Landschap", onder auspiciën
van de Unesco. Dagelijks geopend van
10 tot 12.30 uur en 13.30 uur tot 17 uur.
Des zondags van 14 tot 17 uur.
Kunstcentrum De Ark: Van 10 juli tot
8 augustus wisselexpositie van werken
van Haarlemse beeldende kunstenaars.
Geopend dagelijks van 9 tot 17 uur.
Vishal, Grote Markt: Van 23 juli tot 5 sep
tember: eretentoonstelling van schilde
rijen, aquarellen en tekeningen van
Kees Verwey. Dagelijks geopend van 10
tot 17 uur, des zondags van 14 tot 17 uur.