Horen en zien
a
Een nacht op Santa Cruz
Naaimachine
kopen
PANDA EN DE JACHT OP DE MILJOENENHOED
DE REIS VAN KOEN EN LINNIE
NAAR SCHAAP LOPEN
9
radio f televisie
NABESCHOUWINGEN
liet huis
De radio geeft zaterdag
T elevisie programma
Prominente figuren
vertellen van Hiroshima
Vara zendt Wozzeck uit
Familiekomedie voor
K.R.O.-televisie
Haarlems koorconcert
in K.R.O.-programma
Televisie deed intrede
op Curacao
K rant -van actie co m ité
Examens
Tekstprijsvraag voor
jonge mensen
Bayreuther Festspiele
Pauselijke boodschap
op wereldcongres
Artisbezoeksters door
aap aangevallen
Insluiper stal onder de
ogenvan slapenden
Hit hp bprlphpn tijh
VRIJDAG 5 AUGUSTUS 1960
1. Tussen de feestelijk versierde kraam
pjes van de kermis liep iemand, wiens
somber gezicht nogal afstak tegen het vro
lijke gedoe rondom. Het was Joris Goed-
bloed, die weer eens geen cent op zak
had en zich daarom nogal gedrukt voelde.
,.Het is treurig", mompelde hij, „men ver
kwist en verspilt zijn geld aan ijdel ver
maak en tanden verwoestende zoetigheid,
terwijl ik nog niet eens een broodje met
kaas kan betalen. Het is ongelijk verdeeld
in de wereld. Het zal me nog eens drijven
tot een wanhoopsdaad; tot het zoeken van
werk.Hij huiverde en raapte een peuk
je op. „Ach", mompelde hij, „lagen de
miljoenen ook maar zo voor het oprapen
Op dat moment hoorde hij een stemmetje
zeggen: „Niemand mag roeten, dat uw mil
joenen in de hoed zijn verborgen. Als dat
geheim bekend wordt, zal het veel moei
lijker zijn, de hoed terug te krijgen". Joris
spitste de oren. „Dat is de stem van mijn
vriendje Panda", dacht hij, „en het man
neke spreekt over iets heel belangwek
kends. een hoed met miljoenen.een
miljoenenhoed!
lÉpl Mm I
AANKONDIGINGEN EN
Het lijkt ons moeilijk niet enthousiast
te zijn over het televsiespel dat de Vara
ons gisteravond presenteerde. Het was,
als wij het zo mogen zeggen, geschreven
op het beeldscherm als een teken des
tijds.
Indertijd heeft de experimentele toneel
groep „Test" dit spel, „Het Huis" van
Sybren Polet, onder regie van Kees van
Iersel ten doop gehouden. Het steunt op
le vondst der perspectievische tijdsverkor-
ang: Het leven van een echtpaar gaat
ons in een uur voorbij. Polet's spel zou
men kunnen beschouwen als het antwoord
van de jongere generatie op het „Hemel
bed" van Jan de Hartog. Men zou het
stuk ook kunnen vergelijken met het spel
dat Peter Koen voor leerlingen van de
Arnhemse toneelschool schreef en dat wij
nog onlangs zagen. Maar vergeleken daar
bij ligt Koen's dramatisering enige ron
den achter. Het mist de structurele kracht
van de werkelijke geladenheid. Polet maak
zijn symboliek levensecht. Hij transfor
meert zijn symbolen tot zinvolle werke
lijkheid, die niet zelden in staat is te ont
roeren. En wat men te kort kwam aan
zuiver dynamisch uitdrukkingsvermogen
vulde Kees van Iersel aan met zijn beel
denspel. Technische snufjes? Trucages uit
de eerste hand? Men mag het noemen
zoals men het wil, maar voor ons leverde
Van Iersel een prestatie van de eerste crea
tieve orde. Hij herleidde alle symboliek
tot beeld. Misschien in het begin wat erg
nadrukkelijk, maar men moet er even aan
wennen. Weldra zag men wat er achter
woorden en gebeurtenissen leefde aan ge
voel, aan gemoedsbeweging, aan ideeën,
angst aan lijden. Niet zelden was de
werking ook komisch zoals in het bezoek
der vrinden en relaties bij een verjaar
dagspartijtje, tragisch bij het sterven van
de vrouw, sinister in de episode, gewijd
aan de oorlog. Tekst en beeld groeiden tot
een harmonische eenheid, sterk onder
steund door geluidseffecten, die de film
liefhebber „Nicht mehr fliehen" en „Jo
nas" wel in gedachten zal hebben gebracht.
In zoverre was Polet's drama en Van
Iersel's beeldspel conventioneel dat er in
werd vermeden aansluiting te zoeken op
moeilijk herkenbare associaties met het
onderbewuste. Des te beter. Nu bleef „Het
Huis" verstaanbaar en toch in een strikt
eigentijdse vorm. Henk van IJlsen en
Shireen St.rooker speelden hun rollen dien
overeenkomstig, perfect van intonatie, hele
maal ingesteld op de plastische beweeg
kracht van wat niet zomaar effecten in
de ruimte zijn.
Vooraf ging een filmpje over het werk
van Interpol en een beschouwing van dr.
L. de Jong over Hirosjima met een toch
wel wat banaal slot. In de rubriek „Ach
ter 't nieuws" werd alle aandacht geschon
ken aan de uitvoering van „Spectacle",
onder leiding van Hetty Blok, in het Bloe-
mendaalse openluchttheater.
Beeldschermer
HILVERSUM I. 402 ni. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20 00—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00
Nieuws. 8.18 Gram. 8.30 Voor de jeugd. 8.50 Voor
u en uw gezin, praatje. 9.00 Gym. voor de vrouw.
9 10 Gram. 9.35 Waterst. 9.10 Gram. VPRO: 1000
Samen thuis, lezing. 10.05 Morgenwijding. VARA:
10 20 Gevar. progr. 11.40 Pianorecital. 12.00 Orgel
spel en zang. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33
Lichte muz. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de teenagers.
14.15 Streekuitz. 14.40 Amateur-ork. 15.05 Gram.
15.20 Kamerorkest en alt. 10.10 Boekbespr. 16.30
Versierde vakantietips. 17.00 J'a/.zmuz. 17.30 Week-
joum. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Operamuziek.
19.00 Kunstact. VPRO: 19.30 Passepartout, lezing.
19.40 Christus. Zijn leerlingen en de mensen, le
zing. 19.55 Deze week, lezing. VARA: 20.00 Nieuws.
20.05 Dansmuz. 20.40 Voordr. 21.00 Promenade-ork.
21.25 Soc. comm. 21 40 Lichle muziek. 22.05 Act.
sportnieuws. 22.30 Nieuws. 22.40 Gram, met comm.
23.10 Gram. 23.55—24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 7.00—24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gewijde muz. 7 30 Gram.
7.45 Morgengebed en overweging. 8.00 Nieuws. 8.18
Gram. 8.50 Voor de vrouw. 10 00 Voor de kleu
ters. 10.15 Gram. 10.30 Ben je zestig? 11.00 Voor
de zieken. 11.45 Gram. 12.00 Middagklok - nood
klok. 12.03 Gram. 12.30 Land- en tuinbouwmeded.
12.33 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20
Gram. 13.50 Voor de jeugd. 14 00 Amateursprogr.
14.20 Kunstkron. 14.50 Metropole-orkest en zang.
15.15 Gram. 15.30 Voor de jeugd. 16.00 Gregoriaan
se zang. 16.30 Gram. 17.00 Voor de jeugd. 18.00
Gram. 18.15 Journalistiek weekoverz. 18.25 Gram.
18.45 Vragenbeantw. 19.00 Nieuws. 19.10 Gram.
19.15 Pontificale Byzantijnse hoogmis. 21.30 Gram.
21.55 Muzik. Quiz. 22.25 Boekbespr. 22 30 Nieuws.
22.40 Rep. Eucharistisch wereldcongres te Mün-
chen. 23.00 Jong - oud - eeuwig, gesprekken 23.55
—24.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m.
12 00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.35 Gesproken
aperitief. 12.45 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Muzik.
kaleidoscoop. 14.30 Gram. 15 00 Amus.muz. 15.15
Volksmuz. 15.45 Amus.muziek. 16.00 Gram. 17.00
Nieuws. 17.10 Dagklapper en lit. kal. 17.20 Kamer-
rnuz. 17.30 Gram. 18.00 Orgelrecital. 13.30 Voor de
soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Amus.muziek. 20.00
Gram. 20.30 Lichte muz. 21.00 Rep. wereldkamp.
wielrennnen te Leipzig. 21.15 Amus.orkest. 22.00
Nieuws. 22.10 Rep. wereldkamp. wielrennen te
Leipzig. 22.15 Popul. muziek. 23.00 Nieuws. 23.0a
—2400 Gram.
VOOR VRIJDAG
NTS: 19.00—19.45 Rechtstr. rep. wereldkamp.
wielrennen 1960 te Leipzig. 20.00 Weekovericht.
KRO: Testplaat. 20.55 Film. 21.20 Gevar. progr.
21.50 Sportpraatje. 22.10 Epiloog.
VOOR ZATERDAG
AVRO: 17.00—17.30 Voor de kinderen. NTS'
19.10— ;20.15 Rechtstr. rep. Leipzig wereldkamp
wielrennen 1960. AVRO: 20 15 TV-kroniek. 20.50
Amus.progr. 21.50 Vliegwereld. NTS: 22.202„.40
Journaal en weeroverzicht.
Vijftien jaar geleden op 6 augustus
1945 viel op Hiroshima de eerste
atoombom. Naar aanleiding hiervan brengt
de A.V.R.O. in samenwerking met Radio
Nederland Wereldomroep op dinsdag 9
augustus van 20.35 tot 21.10 uur een pro
gramma getiteld „Vijftien jaar na Hiros
hima", een proeve van bezinning en ge
wetensonderzoek bij een nieuw tijdperk.
In deze uitzending zullen enkele promi
nente figuren uit binnen- en buitenland,
die persoonlijk betrokken zijn geweest bij
hetgeen er vijftien jaar geleden gebeurde,
aan het woord komen. De echtgenote van
wijlen president Rooseveldt zal spreken
namens haar man, die indertijd toestem
ming moest geven om de onderzoekingen
voort te zetten die uiteindelijk in de A-bom
zouden resulteren. Er zullen Nederlanders
spreken, die in Nagasaki het bombarde
ment hebben meegemaakt; anderen, die op
het ogenblik in Japan werkzaam zijn en
die dus de polsslag van het hedendaagse
leven in de verwoeste steden kunnen waar
nemen. De burgemeester van Hiroshima,
Shinzo Hamai, zelf slachtoffer van de
atoom-aanval, heeft speciaal voor dit pro
gramma een boodschap gezonden. Albert
Schweitzer geeft uit het verre Lambarene
een vermaning door. Ook de oud-president
van de Ver. Staten Harry S. Truman komt
in dit programma, dat door Cees Middel-
hoff is samengesteld en waarvan de regie
bij Willem G. van Maanen berust, aan
het woord.
In het Holland Festival heeft de Beier
se Staatsopera in de Amsterdamse Stads
schouwburg de opera Wozzeck uitgevoerd,
die de Weense componist Alban Berg in
de jaren 1914 tot 1921 heeft geschreven
naar het gelijknamige drama van Georg
Büchner. Ten behoeve van de VARA zijn
van deze uitvoering opnamen gemaakt,
die deze omroepvereniging in de komende
week in twee gedeelten zal uitzenden. Op
woensdagavond 10 augustus hoort men het
eerste deel, op vrijdagavond 12 augustus
het tweede. Het geheel werd geleid door
de Hongaarse dirigent Ferenc Fricsay, die
tegenwoordig dirigent is van de Beierse
Staatsopera en die al herhaaldelijk in Ne
derland is opgetreden, o.a. met het Con
certgebouworkest. Wozzeck kreeg zijn we
reldpremière in 1925 te Berlijn en werd
in 1930 voor het eerst in Nederland uit
gevoerd. Het behoort tot de belangrijkste
muziek-dramatische werken van deze
eeuw.
Onder de titel „Jong van hart" (The
young in heart) schreef Derek Benfield een
genoeglijke familiekomedie, welke in de
vertaling van Margrect van Hassel wtordt
uitgezonden in het K.R.O.-TV-programma.
In dit blijspel komen de volgende situa
ties voor: Arthur Purvis (Lo van Hcnsber-
gen) cn zijn vrouw Margaret (Rie Gilhuys)
vieren binnenkort hun zilveren bruiloft;
hun dochter Helen (Manon Alving) ont
moet naar ex-verloofde Nigel Grahams
(Ab Abspocl) in huis als gast van de
ouders; de jongste dochter Freda (Betsv
Smeets) wordt achtervolgd door de wat
verlegen, maar door het echtpaar Purvis
aangemoedigde, jongeman Albert Forster
(Jules Hamel). .Johan Fiolet speelt de rol
van majoor Todd en Carla de Raet speelt
tante Mary Williamson. Frits Butzelaar
regisseert.
In de gemeentelijke Concertzaal te
Haarlem hebben op 3 juni leerlingen van
de Koorschool en het Mannenkoor van de
basiliek St. Bavo te Haarlem met mede
werking van leden van het Noordhollands
Philharmonisch Orkest onder leiding van
Kees Bornewasser de Studentenmesse van
Lotti uitgevoerd, alsmede het Laudate Do-
minum van de dirigent zelf. Opnamen van
dit concert worden uitgezonden in het
K.R.O.-programma van zaterdag 13 augus
tus (18.15 uur).
Advertentie
BEVERWIJK
Kruisstraat 25
HAARLEM
Haarlem
ZAANOAM
Tel. 12921
52—53. Pobbel schoof voor Koen en Linnie stoelen bij de tafel.
Ga zitten, zei hij. Ik zal de koffie inschenken!
Hij nam de koffiepot van het kacheltje en schonk drie kopjes vol. Toen kwam hij
met die kopjes aangelopen.
Alsjeblieft, zei hij en zette voor ieder een kopje neer.
Dat smaakt best, na die lange reis. Koen vertelde, hoe Linnie en hij uit het warenhuis
waren gevlucht en hoe ze met het vliegtuigje hierheen gevlogen waren.
Op de avond van zondag 31 juli 1960
heeft de televisie haar intrede gedaan op
de Nederlandse Antillen. Het is een fees
telijke gebeurtenis geworden in de zeer
moderne, nieuwe telvisiestudio op de berg
Arrarat. De officiële opening geschiedde
door minister-president E. Jonckheer,
die een ieder opwekte mee te werken
om de televisie te maken tot een middel
ter culturele ontwikkeling van het eigen
Antilliaanse patroon.
Na de talrijke sprekers was er een bont
programma van lokale en buitenlandse
artisten, met als hoogtepunt het optreden
van Wim Sonneveld. Sedert 1 augustus is
Telecuragao iedere avond van zes tot elf
uur in do lucht. De ontvangst op Curacao
en Bonaire levert geen moeilijkheden op.
Op Aruba is het echter moeilijk - althans
voor een deel van de toestelbezitters -
kanaal acht goed op het scherm krijgen.
Er bestaan dan ook plannen om in de
toekomst Aruba een eigen televisiestation
te geven. Voorlopig echter zal Telecuragao
zijn bestaansrecht moeten bewijzen.
Het Actiecomité van AVRO-vrienden
heeft aangekondigd dat binnen enkele
weken een „omvangrijke krant" zal worden
uitgegeven, „waarin het actiecomité ver
slag uitbrengt van zijn werkzaamheden,
zijn doelstellingen en voorts een spiegel
beeld van de achtergronden zal verschaf
fen". In deze krant, zo wordt medege
deeld, zullen voor- en tegenstanders van
het comité aan het woord worden gelaten.
Den Haag. Voor .het examen middelbare akte
tekenen m.o.-A is geslaagd L. J. Bilder, Aerden-
hout.
Charles
Exbraya*
Vertaling:
Margot
Bakker
19)
Overigens wenste ik niet dat wie dan ook
mij bij zuster en broer Alguin zag binnengaan. Ik
wilde niet de kans lopen dat men Juan zou waar
schuwen. Ik had de ervaring opgedaan dat mensen
als hij het gemakkelijkst te hanteren waren als zij
werden overrompeld. Mijn grootste angst gold de
zwaarlijvige Dolorès met haar al te opdringerige vrien
delijkheid. Maar ditmaal had ik geluk. Op hetzelfde
ogenblik waarop ik de schaduwstrook die mij barm
hartig verhulde, wilde verlaten zag ik Dolorès met een
mand aan haar arm het huis verlaten dat ik wilde
binnengaan. Ik wachtte tot zij goed en wel vertrok
ken was en sloop onhoorbaar de nauwe gang binnen.
Roerloc bleef ik naar de geluiden op de patio luiste
ren. Zij leken alle dof genoeg om veilig te kunnen
aannemen dat er zich op de binnenplaats geen deuren
hadden geopend. Ik waagde het erop en na twee
sprongen stond ik onderaan de trap waar ik tevoren
zo onwelwillend was ontvangen.
Ik veroorloofde mij een ogenblik rust om mijn hij
gende ademhaling de gelegenheid te geven een nor
maal tempo te hernemen. Langzaam begon ik de trap
te beklimmen, trede voor trede en zorgvuldig wakend
voor elk overbodig geluid Ik hoorde een vrouw lachen
en een paar kinderen riepen iets, er was ook iemand
aan het timmeren. Geen van die mensen had er ook
maar een flauw vermoeden van dat er iemand de
wrakke treden opklom en dan nog wel een agent
van het FBI. Voor de deur van Maria's woning die
solide op slot zat, begonnen do moeilijkheden. Als
iemand me daar had betrapt, terwijl ik mijn loper
in het slot stak, geloof ik niet dat ik een algemeen
alarm had kunnen voorkomen. Zij zouden mij voor een
dief hebben versleten. Het was gelukkig een simpel
slot een leerling-inbreker had het open kunnen krij
gen. De deur piepte even toen ik haar voorzichtig
opende, maar ik slipte haastig naar binnen en sloot
de kamer weer af. Weer bleef ik staan luisteren. Het
leven in de woonkazerne ging zijn gewone gang. Nie
mand had gemerkt dat er een indringer naar boven
was gegaan. Ik liep door naar de kamer van Juan.
Het was mij vanzelfsprekend niet bekend dat het ver
sleten kleedje op de grond in de eerste plaats diende
om een gat in de vloer te verbergen. Ik struikelde
dan ook, kwam op mijn knieën terecht en smoorde
op tijd een lelijk woord. Toch redde die tuimeling mij
het leven, want het mes, dat met bedreven hand
werd geworpen, scheerde langs mijn wang, alvorens
trillend in de kastdeur achter mij te blijven steken.
Ik rilde even bij het besef dat het maar een
haar had gescheeld of datzelfde mes was trillend
in mijn nek blijven steken. Ik keerde mij vliegens
vlug om. juist op tijd om Juan op te vangen, die
op mij wilde springen.
Hij was niet bijzonder sterk, maar wel lenig en
bovendien opgewonden. Ik deed niet meer dan zijn
slagen afweren in afwachting van het ogenblik
waarop ik die brutale knaap, die het gewaagd had
een agent van het FBI in functie nog wel
met een moordwapen aan te vallen, te pakken zou
kunnen nemen.
Het was dom van hem dat hij zijn hoofd achter
over boog om mij in het gezicht te spuwen. Zo
zijn ze altijd romantisch. Ik had onmiddellijk
mijn vingers om zijn keel en hij sperde zijn mond
ver open, als een vis die op het droge wordt
gehaald.
Ik had hem gemakkelijk kunnen wurgen, maar
daar was het mij ten slotte niet om begonnen en
ik vergenoegde mij ermee hem op zijn bed te
smijten waar hij dubbel gevouwen bleef liggen,
happend naar lucht. Toch was het geen laffe jongen.
Hij krabbelde al gauw overeind en maakte aanstal
ten mij opnieuw naar de keel te vliegen. Hij trilde
van woede. Ik zette mijn handen op zijn borst.
Kom tot bedaren, Juan, voor ik je werkelijk
iets doeMij hebben ze lang geleden al de
kunst bijgebracht hoe ik medemensen naar de ande
re wereld kan helpen. En ik was altijd een goede
leerling.
Hij vloekte, met een stem waar de ademnood nog
in doorklonk. Ik haalde de schouders maar eens op.
Maar ik val een ander niet van achteren aan,
Juan. Zijn ze in Sevilla zo laf geworden nadat ik
er weg ben gegaan?
Hij schoot overeind, maar ik was nog altijd op
mijn hoede. Ditmaal gaf ik hem er flink van langs
en hij viel met zijn hoofd achterover op het kussen.
Ik stak een sigaret op in de overtuiging dat hij
de eerste minuten niet kon beginnen. Toen hij bij
kwam zag hij mij over zich heengebogen als een
moeder over haar kind.
Zo, ben je weer wakker, jongeman? Prachtig!
Hoor eens, als je nu graag wilt dat ik je
gezicht niet onherstelbaar beschadig, zeg je mij nu
dadel ijl en braaf wie jou opdracht heeft gegeven
mij uit de weg te ruimen.
Gezien de manier waarop hij mij aankeek begon
ik te twijfelen of ik hem wel terecht verdacht. Voor
de goede orde bleef ik op antwoord aandringen,
maar het drong tot me door dat er sprake kon zijn
van een zwaar misverstand en ik was lang niet
meer zo overtuigd als eerst.
Hoor ik nog wat? Voor wie werk jij?
Voor eigen rekening.
Maak mij dat wijs!
Met kwaad gezicht plantte hij zijn elleboog onder
zijn hoofd en schreeuwde mij toe:
Om mijn eer te verdedigen heb ik niemand
nodig!
Nu was het mijn beurt hem verbijsterd aan te
kijken.
Je eer?
Ik heb je met mijn zuster zien wandelen,
schurk!
Verbluft keek ik hem aan, zonder iets te zeggen.
Daarna begon ik onbedaarlijk te lachen. Hier, waar
ik mij voorgesteld had een van de draden *van een
kunstig geweven komplot in handen te krijgen, stuit
te ik weer op het aftandse probleem van de Spaanse
eer, de honra. Juan was niets dan een broer, die
de eer van zijn zuster verdedigde. Aanvankelijk viel
het mij een beetje tegen, maar bij nader inzien
kon ik het toch waarderen dat Juan geen dief b)eek te
zijn. Mijn schaterlach leek mijn tegenstander ontwapend
te hebben. Er was niets van hem overgebleven dan een
boze kwajongen, die overigens nog altijd probeerde be
wijsmateriaal te verzamelen om zichzelf in het gelijk
te stellen.
Ik zag jullie samen, toen jullie San Juan de
la Palma uitkwamenEn het verwonderde mij
eerlijk gezegd niets. Ik had allang begrepen
dat het jou om Maria begonnen wasMaar
haar had ik niet in staat geacht totzoiets
smerigs
Hoor eens, Juan, als jij op die manier over
je zuster praat, krijg je een draai om je oren en
dan hoop ik dat je me nog eens aanvliegt. Of hopen
is eigenlijk te veel gezegd, want als ik werkelijk
kwaad word, sla ik hard, zie je.
Hoe moet ik het anders noemen als een meisje
heimelijk een afspraak maakt met een man die zij
nauwelijks kent?
Nauwelijk kent? Zie nu geen spoken,
knaap. Tot hoever ben je ons nagelopen?
Tot aan de Cuna.
Nou dan. Je hebt toch gezien dat we niets
verkeerds hebben gedaan?
Ze hield je hand anders wel vast.
Wat hindert dat?
Zo beginnen die dingen altijd.
Onzin. Ik heb alle eerbied voor je zuster en
als je wat ouder was zou je dat duidelijk zijn
Waarom moesten jullie dan zo geheimzinnig
doen?
Ja, hoor eens, ik houd van Maria en zij houdt
van mij. Wat wij elkaar te zeggen hadden ging
anderen niet aan.
Hij lachte spottend.
Noem je zoiets soms liefde?
Hij begon op mijn zenuwen te werken, langzaam
maar zeker. Ik voelde mij gedrongen hem te waar
schuwen.
Het is beter dat je nu je mond maar houdt, Juan.
Voor er iets ergs met je gebeurt.
Ik stond op, liep naar de kast en trok het mes uit
de deur.
(Wordt vervolgd)
De goede resultaten, die de afdeling
Jeugduitzendingen van de A.V.R.O. heeft
geboekt met haar in 1958 uitgeschreven
tekstprijsvraag voor jonge mensen, heeft
haar doen besluiten dit jaar weer zo'n
krachtmeting te organiseren. Jonge men
sen tussen zestien en dertig jaar kunnen
vóór 15 oktober I960 een tekst insturen van
een hoorspel, een klankbeeld of cabaret
programma. De eventuele uitzending mag
niet minder dan vijftien en niet meer dan
dertig minuten duren en het manuscript
moet geschikt zijn voor uitzending in een
programma voor de rijpere jeugd. Inzen
ding moet geschieden vóór of op 15 oktober
1960 aan de A.V.R.O., afdeling Jeugduit
zendingen, 's Gravenlandseweg 58 te Hil
versum. De eerste prijs bestaat uit waar
debonnen tot een waarde van 500, de
tweede uit waardebonnen tot een waarde
van 350, de derde uit waardebonnen tot
een waarde van 150.
In de week van 7 tot en met 13 augustus
wijdt de A.V.R.O. aandacht aan de Bay
reuther Festspiele 1960. In drie uitzen
dingen worden opnamen gebracht van de
openingsvoorstelling van 23 juli te Bay-
reuth van Richard Wagners opera „Die
Meistersinger von Nürnberg". De eerste
akte hiervan wordt uitgezonden op zon
dag 7 augustus van 14.15 tot 15.50 uur; de
tweede akte volgt op dinsdag 9 augustus
van 21.10 tot 22.30 uur en de derde en laat
ste akte op donderdag 11 augustus van
20.05 tot 22.25 uur. Tot de uitvoerenden be
horen onder meer de sopraan Elisabeth
Grümmer (Eva), de mezzosopraan Elisa
beth Schartel (Magdalena), de tenoren
Wolfgang Windgassen (de jonge ridder
Walther von Stolzing), Gerhard Stolze (de
leerjongen David), de bassen Josef Greindl
(Hans Sachs, de schoenmaker) en Karl
Schmitt-Walter (schrijver Sixtus Beck-
messer) en het koor en orkest van de Bay
reuther Festspiele. Het geheel staat onder
leiding van Hans Knappertsbusch.
Op de laatste dag van het Eucharistisch
Wereldcongres, zondag 7 augustus zendt de
K.R.O. (16.30-17.00 uur) een reportage uit
van de grote bijeenkomst op de Festplatz:
de plechtige viering van de H. Eucharistie.
In de avonduren (20.00-22.00 uur) zendt
de K.RO. opnamen uit van het feestconcert,
dat bij gelegenheid van het Congres is uit
gevoerd in de Congreszaal van het Deut-
sches Museum te München. Solisten, koor
en symfonie-orkest van de Beierse Omroep
voeren onder leiding van prof. dr. Eugen
Jochum werken uit van Mozart, Orlando di
Lasso en Leos Janacek.
Bij de sluiting van het Eucharistisch
Wereldcongres te München draagt de Pau
selijke Legaat Z.Em. Gustavo Kardinaal
Testa op de Theresienwiese een pontificale
Hoogmis op. Tijdens de plechtigheid zal de
Paus zich in een boodschap richten tot de
deelnemers aan het Congres.
Deze plechtigheid wordt via Eurovisie
uitgezonden en van 10.30 uur overgenomen
door de K.R.O.
Drs. P. de Grijs pr. verzorgt het com
mentaar.
„Blijft achter de hekjes en kom nooit
te dicht in de buurt van de kooien" is de
welgemeende raad die de leiding van de
Amsterdamse dierentuin Artis aan de be
zoekers geeft. Een onvoorzichtige dame,
die dezer dagen over het hekje stapte dat
het publiek op een afstandje van de apen
houdt, hoorde plotseling iets kraken en
bemerkte tot haar grote schrik dat een
volwassen lampong-aap zich met een en
kele forse ruk meester maakte van haar
rok, die het dier in een oogwenk door de
tralies trok. Het colbertje van haar echt
genoot moest het gestolen kledingstuk, dat
later door een oppasser in deplorabele
toestand weer aan de aap kon worden ont
futseld. vervangen.
Een andere dame, die zich teveel voor
overboog. heeft ettelijke minuten lang met
haar armen omhoog staan worstelen om
te voorkomen dat zij door dezelfde aap
van haar nogal wijde trui werd ontdaan.
Het dier had deze aan de tailleboord te
pakken gekregen en met een ruk bijna
over het hoofd getrokken. Slechts door de
armen boven het hoofd te spreiden, wist
de bezoekster een zekere ramp af te wen
den.
In de nacht van dinsdag op woensdag
is een insluiper in de Baardsestraat in het
„witte dorp" te Rotterdam bijzonder bru
taal te werk gegaan. Terwijl de bewoners
van een der huizen rustig lagen te slapen,
stal hij op nog geen meter afstand van de
heer des huizes een portefeuille met 300.
Vervolgens sloop hij naar de kamer waar
een zoon sliep. Rustig haalde hij een por-
temonnaie uit de pantalon van de jonge
man. Daarna drong hij de woning van de
buren binnen. Eerst doorzocht hij de woon
vertrekken, hetgeen hem een geldkistje
met 250 en een bedrag aan geld van
8 uit enkele spaarbusjes opleverde. Ook
in dat huis richtte hij de schreden naar de
slaapkamer en stal uit de pantalon van de
bewoner, die op een stoel vlak bij diens
bed hing. een portemonnee met 55.
Opregte woensdagsche Haarlemse Courant
van 8 Augustus 1860
DINSDAG j 1. zyn voor Osborne House het
op het eiland Wight aan
zee gelegene lust-verblijf
van Koningin Victoria,
hoogst belangrijke proeven
genomen met een nieuw
middel tot verlichting; 't
welk door den hoogleraar
Way is voorgeslagen. Het
beginsel van het licht is (dus wordt ge
meld) de galvanische stroom, toegepast op
een zeer kleine kolom kwikzilver, 't welk
door eene opening, ter grootte van de punt
eener naald, onophoudelijk stroomd uit een
hollen bol in eene kleine schaal, welke is
gevat in het uiteinde van een glazen buis.
Zoolang de galvanische batterij werkt op
het loopende kwikzilver even zoolang ook
werpt dat vloeibare metaal een licht af, 't
welk, dus wordt voorgegeven, het
zuiverste is 't geen men zich kan voorstel
len en aan het zonlicht zeer nabij komt.
I