Goed debuut van Cocki Boonstra bij Studio in „Martine" van Bernard TAXI 13000 Voor verhuur van OPELS GEBR. KIMMAN Fiesta Mexicana bont allerlei Het nieuwe speelplan van de Nederlandse Comedie Radio Moors De negen Muzen ZATERDAG 20 AUGUSTUS 1960 HAARLEMS DAGBLAD - OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT Burgerlijke Stand van Haarlem Met 11.000,- er vandoor met 10.000,- terug K U I N 'S „KARAMELLA'S" Ingehaalde ging inhalen: vijf gewonden Zaadhandel Jan Roozen ALLES VOOR UW TUIN Portos naar dok in Amsterdam Lost weekend? Larense wethouder verklapte geheimen En dat we toffe jongens zijn Op glad ijs Alleen op de wereld Fluitende kogels Blitzmadel an die Front Prolongaties De thans wat ruimer door subsidies gesteunde toneelgroep „Studio" onder directie van Han Stirink is haar zevende speelseizoen ingegaanHet, werd vrijdag avond in het Centraal Theater te Amsterdam geopend met „Martine" van Jean- Jacques Bernard, door Johan Walhain geregisseerd. Op 14 september beginnen daar de voorstellingen van „Spel van liefde en toeval" van Marivaux, die onder leiding van Peter Oosthoek worden voorbereid. In oktober volgt onder regie van Stefan Felsenthal een hedendaags stuk, een bewerking met als titel Voor negers geen toegang" van een roman door Alan Paton. „Martine" is een stuk uit het begin van de twintiger iaren, destijds door het en semble van Gaston Baty met Marguerite Jamois in de titelrol ook in ons land ver toond en daarna overgenomen door „Co- moedia" in dezelfde zaal als waar het nu wordt opgevoerd, voordien Panopticum ge heten. Het is opgenomen in het repertoire van de Comédie Frangaise, terecht, want het mag beschouwd worden als één der zuiverste voorbeelden van de stijl der pre cieuze psychologie, die voorc.1 in Frankrijk (men denke aan „De Forellenvisser" van Jean Sarment) veel navolging heeft ge vonden. Aanvankelijk gebruikte men hier voor de ook thans nog wel gehoorde, maar onhoudbare kenschetsing „kunst van de stilte". Jean-Jacques Bernard (geboren in 1888 als zoon van een vermaarde schrij ver voor het betere boulevardtoneel) gaf de voorkeur aan „kunst van het onuit sprekelijke". Inderdaad komt men in zijn werk talrijke onafgemaakte zinnen en on beantwoorde vragen tegen. Diepste be weegredenen worden verzwegen, maar het sentiment tussen de woorden en de onnoe melijke gedachten daarachter wordt men aandoenlijk gewaar. „Suggereren is schep pen" was één van zijn stelregels, aan een blijspel van Shakespeare ontleend. En als motto koos hij een uitspraak van een van Marivaux' titelheldinnen: „Ik zie helder in het hart". Heeft het hedendaagse publiek oog en oor voor dit intieme toneel met zijn ge dempte lyriek, zijn bescheiden thema's, zijn delicate figuren? Dat was de grote vraag, die „Studio" blijkens de keuze de moeite van het onderzoeken waard vond. Men mag daar dankbaar voor zijn. „Mar tine" is één van de weinige stukken uit de vluchtige stroming der neoromantiek, die de kans lopen in zekere zin klassiek te worden. Het is de simpele geschiedenis van een mooi boerenmeisje, dat na een vluchtige idylle met een journalist inner lijk gewond vlucht in het huwelijk met een „gewone" man uit haar omgeving. Deze elementen keren in al zijn dramati sche voortbrengselen terug: de vrouwelijke hoofdpersoon als de natuurlijke belicha ming van het gevoelsleven, het vruchtelo ze verlangen naar een andere werkelijk heid en tenslotte de waardige berusting in het lot op de gegeven plaats met de blijmoedige poging uit het onvervulde ver langen nieuwe kracht te puren. Een kleine veertig jaar geleden speelde Willy Haak als Martine haar eerste grote rol. Nu debuteerde Cocki Boonstra, deze zomer afgestudeerd aan de Arnhemse To neelschool, als zodanig. Laten wij ons niet op grond van het onmiskenbaar verdiende succes aan misschien levensgevaarlijke voorspellingen wagen. Maar wel moet wor den vastgesteld, dat zij buitengewoon zui ver heeft gespeeld, vooral in de vier be drijven voor de pauze in alle gewenste schakeringen, zonder dat het verzwegen verdriet zich als lijdelijkheid manifesteer de. Voorzichtigheid bij de waardering van het gebleken talent is temeer geboden, om dat men in zulke gevallen nooit kan uit maken in hoeverre de prestatie mede ge dragen wordt door persoonlijke affiniteit. Bij het schuw en schuchter opbloeien der liefde in de eerste akte wist men al dat het pleit voor Jean-Jacques Bernard ook nu weer gewonnen zou worden. Het sterkst in de gesprekken met de andere vrouwen maakte zij vervolgens, zonder ook maar een moment saai te worden, de voorge schreven positie in alle opzichten waar. Dit resultaat is mede te danken aan de leiding van haar gewezen leraar Johan Walhain, die ook met de eigenlijk ontoe reikende verdere krachten in dit gezel schap toch een aanvaardbaar geheel wist te bereiken. Bé Schenk bleek voor de rol van de levenswijze grootmoeder Mervan duidelijk te jong. Benita Groenier vond als de verloofde-uit-de-stad in ieder geval de gewenste toon van verstandhouding. Erik Plooyer was in beginsel wel de ver langde figuur voor de dichxerlijke jonge ling, Frans Zuidinga bewoog zich op een niveau waar het toneelspelen begint. Inez van Dullemen dus dat kan zij ook al! ontwierp de decors voor binnen en bui ten, die met weinig middelen voldoende achtergrond boden. Het laatste deel van het stuk is het minst geslaagd. Alle me dewerkenden komt daarom nog een com pliment toe voor het feit, dat zij afdwa ling van begrip en sympathie wisten te voorkomen. Moge uit 't bovenstaande dui delijk zijn geworden, dat ik dankbaar ben voor deze hernieuwde kennismaking, die ik anderen kan aanbevelen. David Koning Advertentie TELEVISIE - RADIO erkend - gediplomeerd KRUISSTRAAT 38 - HAARLEM Tel. 14609 Advertentie Radio-Kamerorkest. Het Radio- Kamerorkest zal van 10 januari tot en met 25 januari 1961 een concex-t-tournee maken door Duitsland en Zwitserland. Onder meer zal worden geconcerteerd in Wiesbaden, Frankfurt, Heidelberg en Stuttgart. De concerten zullen staan onder leiding van de vaste dirigenten van het orkest: Maurits van den Berg en Roelof Krol. Als solisten zullen medewerken: Jos Verkoeyen, viool en Alain Bernheim, piano. Nederlands in Frankrijk. Zondag 28 augustus wordt in het Westvlaamse stadje Waregem de twaalfde Frans-Vlaamse cul turele dag gehouden. Door deze jaarlijkse bijeenkomst wil men de aandacht vestigen op de Nederlandse taaiminderheid in Noord Frankrijk. De letterkundige André De- medts zal deze bijeenkomst openen met een herdenkingsrede over de onlangs over leden prof. René Despicht. (Rijssel). Over de situatie waarin het Nederlands in Frans Vlaanderen verkeert, spreken de Frans- Vlamingen Robert Victoor en P. Monster- leet. Dr. R. Gheyselinck uit Wassenaar zal de taak van het Algemeen Nederlands Ver bond inzake Frans-Vlaanderen belichten. Russen in Edinburgh. Voor de eerste maal zal Rusland dit jaar deelnemen aan het festival van Edinburgh. Het Symfo nie-orkest van Leningrad zal werken van Sjostakowitsj, Tsjikofski, Beethoven, Brit ten, Miaskofski en Prokofjef ten gehore brengen. Het festival duurt van 21 augus tus tot 10 september. Advertentie bij de Official Dealer HOUTPLEIN Haarlem - Tel. 13850 HAARLEM, 18 augustus 1960. BEVALLEN van een zoon: 17 aug.: C. L. Glazenmaker-Meegdes, H. M. Vasten- hout-Creijmans, H. M. Dijkhuis-Meijer; 18 augustus: G. C. M. van Vliet-Volkers. BEVALLEN van een dochter: 17 aug. G. A. de Rooij-Bennema. OVERLEDEN: 17 aug.: H. Nuis, 79 j., Kenaupark. GETROUWD: 18 aug.: H. M. Hetem en M. T. van Hoof, J. van der Schrier en E. M. H. Hetem, H. C. Peters en M. C. van Alphen, H. A. Houthuijzen en D. A. M. Klooster, R. P. Hijwegen en M. Ottolini, J. Postuhumus en G. van Staaveren, G. C. Sigtermans en N. C. Fenijn. HAARLEM, 19 augustus 1960. BEVALLEN van een zoon 17 aug.: A. J. Geurts-Gloerich; 18 aug.: W. van Es- Bergsma, A. H. M. Nederstigt-Kuiper; 19 aug.: E. Riem-Wielenga, A. Nuisker-Bet- lem. BEVALLEN van een dochter: 18 aug. M. Gillissen-Hoekwater, A. W. de Nobel - Koster, L. J. Betlem-De Jong. OVERLEDEN: 16 aug.: H. H. Belgraver, 47 j„ M. van Heemskerkstraat; 17 aug.: J. W. Hondius, 2 j., Kamperlaan; J. C. van Leeuwen, 53 j„ Schoterweg; 18 Aug.: P. Bouwens-Van Gameren, 77 j., Meteoren- straat, C. M. Lugtig-Van Boekhoven, 65 j., Gasthuisvest. GETROUWD: 19 aug.: S. C. Blauw en A. A. C. van Waveren, J. Guldemond en M. Stoeltje. In het zeer aantrekkelijke openlucht theater van Amstelveen een soort Bloe- mendaal in het klein en zonder heuvel begrenzing. maar wel met veel bomen heb ik deze week een exotisch program ma gezien, dat door de Franse impresa rio Jean Robin als „Fiesta Mexicana" werd aangekondigd en nadien ook in en kele steden van ons land te zien is ge weest of nog zal zijn. Het optredende ge zelschap vertoonde voor de pauze recon structies door de choreograaf Javier de Leon van ritueel en dansen van de Maya's en Azteken uit de voor-Spaanse tijd in veelkleurige kostuums met maskers en bonte vederbossen. Het leek op van alles en nog wat en daardoor op helemaal niets. Of er nu gedanst werd door het ensem ble voor de god Tonatium of ter ere van Tezxotlipoea, men zag voornamelijk voet stappen die zo van Schotten, Basken of Hongaren overgenomen hadden kunnen zijn, afgewisseld met sprongen en zwaaien die men van Afrikaanse volksstammen kent. Men zou kwasi diepzinnig naar aan leiding van deze verschijnselen een theo rie kunnen opzetten over oerverwant schappen en mystieke krachten, zoals vooral Duitse vorsers gaarne doen, maar de zaak ligt eigenlijk heel eenvoudig: Javiér de Leon kon weinig anders dan uitgaan van statische voorstellingen, ge beeldhouwd of geschilderd, dynamiek daarin brengend naar e?gen vondsten en beste weten. Gezegd moet verder worden, dat ik een dergelijk programma betrek kelijk kort geleden door studenten uit Guatemala interessanter vond. Hoewel dit gedeelte nog geen drie kwar tier in beslag nam, duurde het veel te lang ondanks de medewerking als so liste van een echte prinses, die naar de naam Teo Xochitl luistert (als men weet hoe men dit moet uitspreken). Daarna werd het een echt gezellig samenzijn in moderne trant met allerlei volksdansen, luide vrolijkheid met een paar weemoedi ge ondertonen, typische uitingen van een gemengde cultuur en doorgaans heel aan stekelijk. Het publiek reageerde er uit dankbaarheid voor de bevrijding uit de verveling extra hartelijk op, zodat ver- Een 18-jarige Bredase jongeman, die, zoals wij gisteren berichtten, met elfdui zend gulden van zijn werkgever verdween, heeft zich gisteren in Assen bij de recher che gemeld. Van het geld was nog onge veer 10.000 gulden over. De jongen had donderdagmorgen opdracht gekregen voor zijn werkgever elfduizend gulden te stor ten op het postkantoor in Breda. Toen hij niet terugkwam bleek bij informatie dat hij het geld niet had gedeponeerd. Hij was per trein naar Amsterdam gereisd, waar hij een bromfiets kocht. Daarmee reed hij naar Leeuwarden waar hij zich een nieuw pak aanschafte. Vervolgens ging hij naar Assen. Daar meldde hij zich bij de politie die hem naar Breda terugbracht. Advertentie EEN ONVERGETELIJKE LEKKERNIJ Banketbakkerij - Pijnboomstraat 96 Hoogerwoerdstraat 11 - Telefoon 53158 Eén zwaar gewonde en vier minder ern stig gewonden waren het gevolg van een verkeersongeval op de rijksweg bij Abcou de. Een kleine personenwagen, bestuurd door een Amsterdammer, haalde een per sonenwagen in, bestuurd door een inwoner van Apeldoorn. Direct daarop, terwijl de eerste begon aan het inhalen van nóg een wagen, wilde de ingehaalde automobilist zelf de inhaler weer voorbij rijden. De twee wagens raakten elkaar als gevolg waarvan de wagen van de Amsterdammer over de kop sloeg en ondersteboven dwars op de weg bleef liggen. De bestuurder werd niet ernstig gewond. De wagen uit Apeldoorn schoot van de weg af, 30 meter het terrein in, over een ongeveer 80 centi meter dikke zandafvoerbuis en in een sloot. De bestuurder werd licht gewond, maar zijn echtgenote werd zwaar gewond. Zijn dochters liepen niet ernstig letsel op. De hond. die in de auto zat, is na het on geluk weggelopen. scheidene nummers gebisseerd moesten worden. Dans en zang (het vocale element kwam uit de keel van een Mexicaanse Willy Alberti) werden begeleid door een klein orkest, bestaande uit trompetten, violen, gitaar en marimba. Paul Leon bespeelde met vingervlugheid de salterio, een trape ziumvormig tokkelinstrument. Bijzonder leuk waren de dansen uit de provincie Michoacan, die men hier ook wel van Spaanse groepen heeft kunnen genieten. Hoogtepunt werd de suite van dansen uit Jalisco, waarin ook de in de amusements muziek doorgedrongen Cucaracha pittig voorkwam. De wijde rokken in prachtige kleuren waren een lieve lust voor het oog. En zo ging men tenslotte toch een beetje tevreden naar huis. David Koning Advertentie SPEKSTRAAT 5 TEL. 16061 De Portos, een schip dat onlangs bij Ameland is gestrand en op eigen kracht weer vlot is gekomen, is vanmorgen door een sleepboot van de United Towing Com pany te Hull naar Amsterdam gebracht, waar het schip in een van de dokken van de Amsterdamse Droogdokmaatschappij grondig zal worden onderzocht. Nadat het schip indertijd was vlotge- komen is het door een sleepboot van Doek- sen naar Amsterdam gesleept, vanwaar het vertrok naar Engeland waar de, uit hout bestaande, lading werd gelost. Links: een getailleerd pakje van violet De Italiaanse herfst- en wintermode, en groene wolmelange. Ontwerper Carosa hield het rokje kort. Midden: Marucelli creëerde dit ensemble, dat bestaat uit een violet wollen tailleur met hemelsblauwe rok. De mouwen zijn iets langer dan driekwart. Rechts: een pakje van wolshantoeng met as trakan knopen. Tijdens koude dagen kan er een astrakan bontkraag en jasje bij gedragen worden. Het ontwerp is van Schubert. De Nederlandse Comedie heeft voor het nieuwe seizoen een speelplan vast gesteld, dat naast een aantal klassieke en semi-klassieke stukken successen uit de grote toneelcentra omvat. Voorts worden van het oude repertoire zeven stukken gehandhaafd: „Joseph in Dothan" van Vondel, ..Dona Diana" van Moreto, „Hier met de Poet" van Félicien Marceau, „Tanchelijn" van Harry Mulish, „Oom Wanja" van Tsjechov, „Twaalf Gezworenen" van Reginald Rose en „Nina" van André Roussin. Van het nieuwe repertoire hebben wij Yonesco's „Rhinocéros" en Sardou's „Cy- prienne" reeds aangekondigd. Daarnaast worden twee recente successen van Fran- auteurs gespeeld: „Les Séquestrés" d'Altona" van Jean-Paul Sartre en „Cha teau en Suède" van Frangoise Sagan. Over beide stukken heeft onze Parijse correspondent destijds uitvoerig verslag uitgebracht. „Les Séquestrés d' Altona" behandelt de Duitse schuldvraag vijftien jaar na de oorlog en „Chateau en Suède" is een soort moderne „Marivaudage". Van Amerikaanse origine is in de eer ste plaats het laatste toneelstuk van Ten nessee Williams „Sweet Bird of Youth", waarin een ouder wordende actrice en haar minnaar de hoofdfiguren zijn. Even als „Orpheus Descending" en „Suddenly last Summer" heeft ook „Sweet Bird of Youth" een heftig en wreed slot: de jonge man wordt door een woedende menigte ontmand. Van Gore Vidal, de auteur van het in dertijd door „Theater" gespeelde blijspel „Visit to a small Planet" zal „The best man" worden opgevoerd, een satire op de Amerikaanse presidentsverkiezingen. De kandidaten voor het presidentschap en het vice-presidentschap en de politieke intri ganten worden erin op de hak genomen. Een derde Broadway-succes is „Rasho- mon", de dramatisering door Fay en Michael Kanin van de Japanse novelle, waarop de gelijknamige film gebaseerd was. Rod Steiger 'en Claire Bloom speel den indertijd de hoofdrollen in dit stuk, waarin een aanranding bezien wordt van uit het gezichtspunt van enkele getuigen. Het klassieke repertoire omvat in het Elke zondag draven, naar ruwe schatting, zo'n 1000 volwassen Haar- lemmmers, Heemsteders en Bloemendalers over de voetbalvelden van trekkebenende amateurs tot portmonnee-trekken- de professionals en, al weer naar ruwe schat ting, gaan elke zondag zo'n 20.000 plaatselijke supporters naar voetbal kijken. Van de spelers bestaat 100 percent uit mannen, van de toe schouwers ruim 80 per cent. Dat betekent dat van morgen af, wanneer de KNVB officieel alle kooien en kuilen ont sluit, zo'n 17.000 mannen huis-en-haard verlaten en mèt huis-en-haard: moeder de vrouw. Nu ben ik eens parti culier gaan galluppen, wat de achterblijvende dames over deze massale zonda es-desertie dach ten. Ik heb eerst een aantal mannen gevraagd, waarom zij alléén op de tribunes zaten en niet samen met mams. Hun antwoord was ruim ge varieerd: omdat mijn vrouw zich niet voor sport interesseert; omdat er één thuis moet blijven om op de kinders te pas sen; omdat mijn vrouw zich zo opwindt, dat ze 's nachts in haar droom nog ligt na te trappen en u begrijpt dan gaat de lol erafomdat mijn vrouw het accepteert als een mannelijk uitje van kerels-onder-mekaar. De man die me zei: eentje moet er thuisblijven om op de kinders te passen, vroeg ik, waarom man en vrouw dan niet el kaar afwisselden. Hij antwoordde: meneer, stel het asjeblieft niet voor, want ze mocht er eens wat voor voelen. Een an der zei me oprecht: eigenlijk vindt mijn vrouw het wel prettig dat ik een paar uur van de vloer ben. Ik kan zien, dat ze werkelijk opgelucht is, als het ge sloten seizoen voorbij is. Dan loop ik op zondag toch maar door het huis te keutelen. Nu heb ik een doel: weg-wezen. Nog andere uitlatin gen: Omdat we ruzie zouden krijgen, als mijn vrouw wel meeging. Zij is om me te pesten voor de tegenstander en jubelt wanneer ik snik kend ineenzijg. Omdat ik haar in al die jaren niets van de spelregels heb kunnen bijbrengen en zij dus „hands" roept, wan neer het „corner" is, zo dat ik me constant voor de omgeving zit dood te schamen. Omdat ik voet bal geen spel voor ouwe juffers vind (maar zeg dit niet aan mijn Saar). Omdat het veel te koud voor haar is op de tri bune en twee maal twéé borrels na afloop te veel in de papieren zouden lopen. Een van ons twee moet op natuurlijke wijze warme voeten houden Eenzelfde onderzoek bij thuiszittende dames leverde een merkwaar dig stel synonieme ant woorden op. Opvallend was, dat maar werkelijk heel weinig echtgenoten tegen dit zondagse uitje bezwaar maakten. De meesten beschouwden dit als een gezond „ven tiel" voor hun dagelijkse zwoegers en heel wat waren er inderdaad be paald blij mee, dat man lief voor een paar uren zichzelf aan de rand van een begraasde grasmat opborg. „Lekker rustig met een breiwerkje bij de radio, operaatjes uit Brussel, die mijn man anders de haren stijf overeind doen staan. Wanneer een wedstrijd toevallig is afgelast is het mis; geen Brussel maar mót. Als hij komt met de mededeling van „schat", zondag spelen ze uit in Boerekool- stronkeradeel en zou ik wel meegaan, het geld en zodan zeg ik: ga jij maar hoor jongen, je werkt altijd zo hard, jij mag best eens een verzetje. En bij mezelf denk ik dan: hoe bestaat het, niet drie uur maar acht uur voor mezelf! (Maar mijn naam komt toch niet in de krant, hè?). Een opmerkelijk ver schil was er bij verloof den. Daar gaan mannetje en vrouwtje wel heel vaak „broederlijk" naar de tribune. In de eerste plaats om elkaar lekker lang te zien en in de tweede plaats omdat het meisje meestal meent, dat ze alles met haar toekomstige echtgenoot moet delen. Later zakt dat wel af, meneer, zei mij een mannelijke helft en het klonk als een op luchting. Over het algemeen kan ik vaststellen dat de voetbalbacil geen kwa lijke uitwerking heeft. De mannen die gaan, gaan met medeweten en veelal met instemming van hun eega. Met uit zonderingetjes naar alle kanten. Bart L. Joris komende seizoen twee stukken van Sha kespeare: het teurspel „Coriolanus" en het blijspel „Driekoningenavond". Ko van Dijk zal de titelrol vertolken in het hier te lande zelden gespeelde Romeinse treurspel, dat vorig jaar in Stratford ge speeld werd met Sir Laurence Olivier als Coriolanus. „Joseph in Egypte", Vondels vervolg op „Joseph in Dothan", vertegenwoordigt met de nieuwe enscenering van de „Gijs- breght van Aemstel", het klassieke Ne derlandse toneel op het speelplan van de Nederlandse Comedie. Tenslotte staat een repirse van „Mutter Courage" op het pro gramma. Deze door Bertolt Brecht ge schreven kroniek van de dertigjarige oor log is indertijd door het Rotterdams To neel gespeeld met Aaf Bouber in de titel rol. Advertentie Horloger - Juwelier Vu FORTGENS Zn. KONINGSTRAAT 14 't HAARLEM - TEL. 10540 Als vanouds: Hjet Adres van Vertrouwen „Deze interpellatie is bedoeld als een laatste waarschuwing aan de wethouder", aldus verklaarde het V.V.D.-raadslid A. S. Dikstaal in de raadsvergadering van Laren (N.H.). De heer Dikstaal hield een interpel latie naar aanleiding van het feit dat er geheime gegevens zijn uitgelekt over één van de vier plannen, die zijn ontworpen voor een nieuw raadhuis in Laren. De K.V.P.-wethouder C. J. M. van Pampus wordt ervan verdacht een hem geestver want blad details te hebben verstrekt van het modernste van de vier plannen en voorts te hebben gezegd dat dit plan een goede kans maakte. Op het moment dat hij deze mededeling deed, was de jury, die de plannen moet beoordelen, echter nog niet bijeen geweest en hadden zelfs enkele juryleden nog geen kennis genomen van de plannen. De wethouder verstrekte bij zijn gegevens ook een schetsje van het be trokken ontwerp. Bij de interpellatie merkte de wethouder op, inderdaad gegevens vertrouwelijk te hebben verschaft. Hij meende echter dat er rekening mee gehouden moet worden, dat een der ambtenaren ook had gepraat. Burgemeester Van der Ven zei dat het voor hem vast stond, dat de wethouder de schuldige is. Hij achtte het onaanvaard baar dat thans op een onbekende de schuld werd gelegd- Bij het debat werd nog gezegd dat de wethouder vaker geheime zaken op straat heeft gebracht. De nestor van de raad, de heer M. Remeeus, noemde het „ontstellend laf" dat iemand niet er voor uit durft te komen de schuldige te zijn en daardoor meewerkt op onschuldigen een blaam te laten rusten. (L i d o). Deze zotte historie behandelt de lotgevallen van een eenvoudige „cock ney", die als hroekenperser een magere boterham verdient tot hij, door een eer zuchtige zanglerares gedreven, min of meer tegen zijn zin in het wereldje van de Lon- dense „show business" belandt. Daar hoopt hij als liedjeszanger carrière te maken, maar helaas valt hij in handen van een gewetenloze confrater in de kleinkust, die zich niet ontziet om hem op alle mogelijke en onmogelijke manieren te exploiteren en het zelfs klaarspeelt zijn stem te „lenen". Hoe de simpele ziel met veel mimische gymnastiek uitgebeeld door filmclown Norman Wisdom tenslotte toch nog een „ster" wordt en ook het meisje van zijn dromen veroveit, moet ge zelf maar gaan zien als ge van dit genre vakantie-smijt- films houdt. Er zijn enkele kostelijke scè nes (bijvoorbeeld het consult bij de psy chiater) en de bijrollen zijn knappe staal tjes van typeringskunst. (F r a n s H a 1 s) De komieken Abbott en Costello mogen dan niet het ideale filmduo vormen wij houden van de dik ke, die zo waarachtig oliedom is en wij haten zijn partner samen zijn ze nog steeds troef als het op een vol uur lachen aankomt. In de film „Op glad ijs" leveren ze weer een keur van onhandige capriolen af, waarmee alle leeftijden zich kunnen amuseren. (Minerva). Het weekeinde brengt voor jong en oud de in vele kleuren gesto ken nieuwe filmversie van een oud en beproefd melodramatisch verhaal, waarom wij in onze jeugd hete tranen schreiden. De bittere eenzaamheid van het arme jon getje in Malot's verhaal wordt weer breed uitgemeten tot het eind goed, al goed is bereikt. Van maandag tot en met donder dag halen in de middagvoorstellingen Stan en Oliver hun zotte streken uit en zitten dan ook herhaaldelijk „In de penarie". Maandag- en dinsdagavond een reprise van de orgie van ritme, die losbarst in „Orfeu negro". Woensdag- en donderdag avond Jean Gabin in „Le clochard". (Roxy). De Westerns rollen de stu dio's uit als auto's aan de lopende band. In dit verhaal draait alles om een scherp schutter, die weet hoe hij zijn geweer en zijn vuisten moet gebruiken. Na heel wat moordende gevechten, krijgt elk het zijne zoals dat in een Western betaamt. Van maandag tot vrijdag maken we ons ge reed voor rillers en bevers, die „Overval op de middernacht-expres" vergezellen. De misdaad vormt het hoofdmotief. (Cinema Palace) Waarom de Duitse filmindustrie vijftien jaar na de oorlog nog een film-als deze produceert is ons een raadsel. Het is vlees noch vis, een bepaalde intrige is niet te ontdekken en als u soms zekere gevolgtrekkingen ge maakt zoudt hebben uit de mededeling in de advertentie „Meisjes in de barakken der Duitse frontsoldaten" dan zal de film u, wat u ook gedacht moogt hebben, teleur stellen. Want het zijn, op één enkele uitzonde ring na, allemaal serieuze meisjes, die een paar dagen vóór de invasie naar het front in Frankrijk worden gestuurd om een telefooncentrale te bedienen. Een „Oberleiterin" waakt over hen als een kloek over haar kuikens en men zou bijna wensen dat zij dat maar niet gedaan had, dan zou er misschien nog een beetje span ning in het verhaal gekomen zijn. Nu moe ten ingelaste stukken journaal van de in vasie en wat namaakoorlogsgeweld voor sensatie zorgen. Men kan waardering hebben voor een paar uitstekende typeringen, zoals die van de strenge „Oberleiterin", van de vriende lijke generaal en van een onbehouwen luitenant. Maar het waarom van dit alles blijft een raadsel. Men kan zelfs niet ont dekken of de film ergens een accent wil liggen of ergens vóór of tegen wil zijn. Voor de derde week draait in L u x o r de nieuwe film van Fellini, die wij karak teriseerden als ontmaskering van de Ita liaanse boulevard journalistiek „La dolce vita." Intussen doet Herman van der Horst ons luide zijn vurige liefde voor Suriname aanschouwen in „Faja Lobbi", waaraan vooraf zijn meesterlijke impres sie over Nederland, die „Prijs de zee" heet. Om dat te zien, ga men naar Studio. „De man, die alles kan" blijft nog een week, met Heinz Rühmann in de hoofdrol, in Rembrandt. Advertentie Voor iets lekkers naar JOS DEKKERS „De beste croquetten van Haarlem" Kruisweg: 29 - 31 - Telefoon 21647 BURGERLIJKE STAND VAN BENNEBROEK GETROUWD: K. Vink en E. Mol. OVERLEDEN: S. Both, 72 j., wed. H. Vérburg (vrouw). van

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 4