Wie Amstel drinkt doet zó Uitgaan in Haarlem Jeugdfestival Velp stimulerend contact tussen weetgrage jeugd en kunstenaars Onderzoek in schilderijendiefstal concentreert zich op Londen THANS TWEEDUIZEND STAKERS BIJ N.D.S.M. De negen Muzen 7 Van Gogh en Hugo Claus rneestbesproken figuren LEZEN EN LATEN LEZEN „Van Speyk" bracht meer dan twee ton op Voorlaatste zomerconcert van het N.Ph.O. Principieel bezwaar tegen subsidie aan Russische dansers VRIJDAG 26 AUGUSTUS 1960 HOOFDINSPECTEUR II. POSTMA, die de leiding heeft in de mysterieuze schilde rijendiefstal uit een woning in de Sloestraat te Amsterdam maakt er geen geheim van te vermoeden, dat de inbraak in scène is gezet en dat de schilderijen wellicht nooit in Nederland zijn geweest. Het bewijs van deze stelling zou de jonge makelaar Robert Cook en wellicht ook zijn beide vrienden Peter Scaramanga en Mark Sykes in een moeilijk parket kunnen brengen. Maar er is geen bewijs en de verhoren, welke zij to* dusver hebben ondergaan woonden zij niet bij als verdachten, maar als vrijwillige hulpvaardigen. Vrijwillig was ook het afdragen van hun paspoorten, waardoor zij ons land niet kunnen verlaten en woensdag de reis van Scaramanga en Sykes geen doorgang kon vinden. Cook heeft verklaard dat de Nederland se douane bij zijn komst in Nederland geen acht heeft geslagen op de schilde- rijenschat, die voor ruim een half miljoen gulden was verzekerd. De Amsterdamse recherche vindt dat vreemd, en men zou graag willen weten welke grenscontrole Cook in zijn donkergroene auto heeft ge ven tot het terugvinden der doeken. Deze advertentie is door de Nederlandse ver tegenwoordiger van een Engels expertise bureau (Toplis and Harding) op verzoek van de verzekeringmaatschappij Fine Art and General Insurance Company geplaatst na overleg met de politie. passeerd. Helaas laat het geheugen de Engelsman op dit punt in de steek en een reisje langs de grensposten Nispe, Putte en Wuustwezel heeft zijn herinne ring gistermiddag niet kunnen opfrissen. De schilderijen konden overigens vrij in Nederland worden ingevoerd. Wel had Cook een cautie van 5 percent van de verzekerde waarde in dit geval een be drag van 25.000 gulden moeten storten, welk bedrag zou worden terugbetaald in het geval hij de schilderijen weer buiten Nederland zou brengen. Nu hij beweert dat de kunstwerken zijn gestolen en hij niet in staat is de doeken weer uit te voeren, bestaat de mogelijkheid dat hij alsnog de 25.000 gulden zal moeten stor ten. Mr. W. Tonckens, officier van Justitie te Amsterdam, heeft Scotland Yard in Lon den laten weten, dat hij geen bezwaar heeft tegen het zenden van Yard-detec tives naar Amsterdam. Hoewel vanmor gen langs officiële weg nog geen ant woord was ontvangen, schijnt het niet in het voornemen van de Yard te liggen om van dit aanbod gebruik te maken. Aanvankelijk heeft Cook verklaard dat hij de indruk had gedurende zijn reis van Londen naar Amsterdam te zijn gevolgd en dat de inbraak het werk was geweest van een grote internationale bende. De re chercheurs, die uiteraard ook deze moge lijkheid onderzoeken, hebben in deze rich ting nog geen aanwijzingen gevonden. Advertentie Een verjaardag in hartje zomer. Druk gekeuvel maakt kelen droog. „Wat zal het zijn," zegt de gastvrouw, „we hebben bier en we hebben„Ja!" roepen de gasten en even later schuimt kelderkoel Amstel Bier in de pullen. „Proost Rob, nog vele jaren." Bis. Bis. XS&.. KWALITEITSBIER AMSTEL PILS AMSTEL GOLD AMSTEL OUD BRUIN MUZIEK Zondag 28 augustus. Concertgebouw 20 uur. Operaconcert met medewerking van onder anderen Marisa Morel, Gino Orlandini, Gastone Presset en het ge mengd koor „Polyhymnia". Donderdag 1 september. Concertgebouw, 20.15 uur. Zomerconcert door het N.Ph.O., onder ieiding van Marinus Adam. De pianist Willem Hielkema verleent solis tische medewerking aan het programma, waarop werken staan van Wagner, Grieg en Beethoven. Dagelijks in 't Goede Uur tot 29 augustus, van 21 tot 22 uur. Klassiek grammofoön- platenconcert van werk van Richard Strauss. Van 29 augustus tot 5 september werk van Moessorgsky. Iedere zondag 12 uur, Goldberg-variaties van Bach. NAAR ENIGSZINS RUWE SCHATTING nemen drie honderd meisjes en tweehonderd jongens deel aan het twee de Jeugdfestival Velp, dat deze week in de lommerrijke omgeving van de Gelderse hoofdstad wordt gehouden. Het zijn uit de vierde klassen van middelbare scholen afkomstige leerlingen, uit alle delen van ons land, meer uit de kleinere plaatsen dan uit de grote steden. Vijfentwintig zijn uit België gekomen volgend jaar zullen dat er waarschijnlijk meer zijn, nu kwam de definitieve uitnodiging pas toen de zomer vakantie al begonnen was. Wat komen zij er doen? Acteur, regisseur en toneelschrijver Hans Tiemeyer, de initiatief nemer die met zijn vakbroeder Piet van der Meulen het werkcomité vormt, heeft de bedoeling van deze culturele jeugdherbergerij als volgt geformuleerd: „De kunst komt voort uit ons leven en heeft daar een functie in. Dat laatste wordt tegenwoordig maar al te vaak vergeten. Als wij in staat zijn onszelf en ons leven in de kunst te herkennen, zal dat ons sterken in ons bestaan. Het zal ons ontroeren door schoonheid, het zal ons troosten, steunen en opbeuren, onze geest kunnen verheffen boven de kleine alledaagsheid. Het herkennen van onszelf in de kunst vraagt in de eerste plaats om een nadere kennismaking". Als men van de jongelui wil weten hoe zij er toe gebracht zijn zich voor deelneming op te geven, zeggen de meesten dat zij er door een uiteenzetting via de televisie op attent zijn gemaakt. Anderen hebben zich letterlijk en figuurlijk laten meeslepen door een geestdriftige aanbeveling van een leraar, die de eerste keer deze vereniging van het wetenswaardige met het aangename aan de artistieke zelfkant van de Veluwe heeft bijgewoond. Een meisje hoorde ik zeggen: „Ik ga graag naar de schouwburg. Dan zie ik de toneelspelers uit de verte. Ik wou ze wel eens van dichterbij zien". En als iemand anders informeert of haar dat bevallen is: „O ja, je kunt echt met ze praten!" TONEEL Zaterdag 27 augustus. Openluchttheater, 20.15 uur. Toneelgroep „Arena" met „Spel der vergissingen" van Shakespeare onder regie van Erik Vos. Voor de vertaling zorgde J. W. F. Werumeus Buning. DIVERSEN Zaterdag 27 augustus. Concertgebouw, 20 uur. Dansavond van de amusements vereniging „Tovo". Woensdag 31 augustus. Concertgebouw, 20 uur. Quiz-avond van de A.V.R.O. met medewerking van onder andere Willy Vervoort, Corry Brokken, The Blue Dia monds en The Skymasters. TENTOONSTELLINGEN Teylermuseum: Schilderijen uit 19e en 20e eeuw. Tekeningen uit de Hollandse, Italiaanse en Franse school van de zes tiende tot de twintigste eeuw. Fossielen, mineralen, natuurkundige instrumenten. Dagelijks van 1115 uur, behalve maan dag en eerste zondag van de maand van 1317 uur. Expositie tekeningen en etsen van Rembrandt. Dezelfde openings tijden. Bisschoppelijk Museum, Jansstraat. Oude religieuze kunst, schilderijen, middel eeuwse beeldhouwwerken, 1017 uur: zondagen 1316 uur. Tot 11 september expositie van prentenreeksen „Mise rere" en „Passion" van Georges Rouault. De prenten komen uit een par ticuliere verzameling. Frans Halsmuseum: Permanente tentoon stelling van werken uit de Haarlemse school van de 16de eeuw tot op heden. Dagelijks geopend van 1017 uur, des zondags van 1317 uur. Iedere zaterdag avond, tot en met 3 september, van 20.30 tot 22.30 uur: speciale avondopenstelling met buitenverlichting, oude muziek en kaarsverlichting in de expositiezalen. Voormalig woonhuis, Jacobus van Looy Kleine Houtweg 103): Op donderdagen geopend van 1012.30 en van 13.3017 uur, op zondagen van 1417 uur. Cruquius Museum, aan de weg naar Hoofd dorp: Dagelijks geopend van 912.30 uur en van 1417 uur. Des zondags van 1012.30 uur en van 1417 uur. Vishal, Grote Markt: Tot 5 september: Eretentoonstelling van schilderijen, aquarellen en tekeningen van Kees Ver- wey. Dagelijks geopend van 1017 uur, des zondags van 1317 uur. Museum „Het Huis Van Looy", Kleine Houtweg. Tot 15 september tentoonstel ling van moderne kunstwerken uit ge meentelijk bezit. Dagelijks geopend van 1012.30 en van 13.3017 uur. Des zon dags van 1417 uur. Kunstzaal 't Goede Uur, Nieuwe Kerks- plein. Gedurende de maand augustus tentoonstelling van grafiek van Filippo Albertoni. Dagelijks geopend van 10 22 uur. Li.ist van door de Stadsbibliotheek van Haarlem aangeschafte boeken. Romans: Colette. Chéri; Daudet, Tartarin van Tarascon; de Maupassant, Mannen, een keur der beste verhalen; Norel, De bakens verzet; Sime- non, Maigret en de blauwe japon; Vestdijk, De laatste kans; Werfel, Het sterfhuis; Lawrence. The trepasser; Dhötel, La chronique fabuleuse; Duras, Moderato cantabile; Gary, La promesse de l'aube; Green, Chaque homme dans sa nuit. Ontwikkelingsboeken: Schellen, De artificiële inseminatie bij de mens: De rol van de strijd (de handschriften van de Dode Zee); Esser, Alcoho lisme; Beets. Volwassen worden; Janus, Onze land- en zoetwaterslakken en -mossels; De draad van het verhaal (katoenfabricage); Valster, Aals meer, bloemencentrum van Europa; Dichters van deze tijd, 20e dr.; Wijnen. Griekse epigrammen; Kruvt. Makro-fotografie; Siohan, Igor Strawinsky in Selbstzeugnissen und Bilddokumente; Panora ma der wereld, dl. 2, Oost-Europa en Azië; Bron- gersma en Venema, Het witte hart van Nieuw- Guinea: Wiessing, Bewegend portret; Studie mogelijkheden na de lagere school in Haarlem en omgeving, 1960/61 (inlichtingen). (Van onze correspondent in Londen) De 23-jarige Catherina Brocklehurst, dochter van de voormalige high sheriff (te vergelijken met een commissaris van de Koningin) van Gloucestershire, wijlen majoor John Henry Brocklehurst, heeft bij Scotland Yard een verklaring afgelegd. Later vertelde zij in de flat van haar broer in Londen, dat Cook, die zij evenals Sykes en Scaramanga op feestjes in Chel sea had ontmoet, haar had gevraagd pf zij zin had naar Amsterdam te gaan om enkele Nederlandse kunsthandelaars voor te bereiden op zijn komst met de schil derijen. Het meisje voelde hier wel iets voor, omdat zij dan dit werk kon combi neren met bezeoken aan enkele Amster damse musea. Vorige week vloog zij met een lijst van Nederlandse kunsthandelaren in haar tas en uitgeleide gedaan door Cook naar Amsterdam. Daar werd zij op gewacht door Sykes, die haar naar het Victoriahotel bracht. Zij belde enkele kunsthandelaars, die wel interesse sche nen te hebben, maar eerst de schilderijen wilden zien. en bezocht verder het Rijks museum. Vrijdag arriveerde Cook en nam alles van haar over. De volgende dag ging Catherine terug naar Londen en het eerste wat zij hoorde en in de kranten las, was dat de bewuste schilderijen waren gesto len. Cooks vader, directeur van een grote verzekeringsmaatschappij, wilde niets over zijn gesprek met Scotland Yard los laten en zei alleen dat hij „genoeg had van de zaak". De Yard zou er inmiddels ook achter zijn gekomen dat Sykes en Scaramanga, twee zeer bekende lieden in Chelsea, al twee weken geleden naar Ne derland gingen. Men kan wel aannemen dat zij er van op de hoogte waren, dat Cook van plan was in Nederland de schil derijen te verkopen. De eigenaar van de schilderijen John Leapman, een rijke Londenaar met een collectie schilderijen, die naar hij beweert voor ruim 2V2 miljoen gulden is verze kerd, heeft in zijn vakantieverblijf op. het Engelse Kanaaleiland Yersey laten door schemeren dat hij Cook eventueel gerech telijk zal vervolgen. Er is geen twijfel aan dat hij Cook de schilderijen inderdaad ter hand stelde. Leapman vertelde dat Cook van hem de schilderijen zou hebben gekregen op basis van verkoop of terug gave. Intussen doen in Londen geruchten de ronde dat de collectie schilderijen van Leapman heel sterk overgewaardeerd is en dat hij nogal wat kopieën bezit. Mis schien staat dat ook in verband met een verklaring gisteren, dat de Rubens die Cook voor Leapman zou verkopen een ko pie is en bepaald geen 400.000 gulden maar hoogstens 5000 gulden waard is. In enkele Nederlandse dagbladen is van daag een advertentie verschenen, waarin een beloning van tien percent van de waar de der vier in Amsterdam gestolen kost bare schilderijen (totale getaxeerde waarde zeshonderdduizend gulden) wordt beloofd aan degenen, die aanwijzingen kunnen ge- Oud zilver. Onder de oplettende ogen van een aantal bewakers die dag en nacht dienst doen, is dinsdagavond te Londen een tentoonstelling geopend van vroeg-Ameri- kaanse zilversmeedkunst. De waarde van de geëxporteerde voorwerpen bedraagt ongeveer drie miljoen dollar. De stukken zijn afkomstig uit de musea van Harvard en Vale en uit het Metropolitan Museum te New York. Afgelopen week zijn de kost baarheden aan boord van de „Queen Eliza beth" gearriveerd en naar Christie's Galle ries overgebracht. Expositie Aart Schouman. In Dor- drechts Museum wordt een herdenkings tentoonstelling gewijd aan de veelzijdige achttiende-eeuwse kunstenaar Aart Schou man (1710-1792), schilder van portretten, schoorsteenstukken en behangsels, graveur, etser, glas-stippelaar, maar vooral bekend aquarellist van planten, dieren, stads- en landgezichten. Het is voor de eerste maal dat aan deze achttiende-eeuwse figuur een overzichtstentoonstelling gewijd wordt. Links en rechts van de schilderachtige straatweg, die Arnhem met Zutfen ver bindt, zijn de intens weetgierige scholieren ondergebracht: in het verenigingsgebouw Jeugdland, in de Huishoudschool en op Middachten, alles in de gemeente Rheden, waar zij zowel geestelijk als materieel voedsel tot zich nemen, waar zij hun vrij willige dagtaak verrichten en een gezon de nachtrust genieten. Het programma is omvangrijk, veelzijdig en afwisselend. In de schouwburg, die het vaste tehuis van de toneelgroep Theater is, hebben zij voor stellingen van Mozarts opera „De Tover fluit" en van Euripides' klassieke melo drama „Iphigeneia in Aulis" kunnen zien, woensdag gevolgd door een optreden van Susana y José met Spaanse dansen. Don derdag werd in een bioscoop „Film en werkelijkheid" van Cavalcanti vertoond en vrijdag zal er na een forum (met on der anderen Caro van Eyck, Richard Flink, Kees Brusse en Leo Pappenheim, onder voorzitterschap van burgemeester Ch. G. Matser) naar hartelust op het af scheidsfeest worden gedanst. Overdag rijden grote autobussen de be langstellenden naar het rijksmuseum Kröller-Müller in Otterloo of naar het Afrikamuseum Berg en Dal in Nijmegen, naar het atelier van de beeldhouwer Ma- rius van Beek of dat van diens collega Piet Sleegers, naar de Akademie Beel dende Kunsten in Arnhem of naar de aula van een lyceum, waar de Amerikaanse bariton Garfield Swift een recital geeft. Tussen dergelijke toerbeurten door kan men zich aansluiten bij een van de dis- Vanmorgen is in Alkmaar in het „Wapen van Heemskerk", publiekelijk verkocht het fregat Hr. Ms. „Van Speijk". Dit schip, dat in 1942 gebouwd werd door de scheeps werf en machinefabriek v.h. P. Smit jr. n.v. te Rotterdam, heeft 233.580,24 opge bracht. Voor de verkoping bestond van morgen een grote belangstelling van de zijde der slopersfirma's in ons land. Het fregat is gekocht door de heer W. Mantel te Amsterdam-Noord, een der firmanten van de firma Mantel en Korting, welk be drijf onder meer de Velsense spoorbrug heeft gesloopt. De firma zal nu ook dit oorlogsschip in mootjes snijden. De 29-jarige Engelse makelaar Robert W. A. Cook arriveert, voorafgegaan door zijn vriend Scaramanga bij het politiebureau in de Pieter Aertszstraat te Amsterdam. Onlangs heeft deze makelaar aangifte gedaan van de ver dwijning van enkele kostbare schilde rijen uit zijn gehuurde woning in Amsterdam. cussiegroepen. Tot de gespreksleiders be horen behalve de reeds genoemden H. van Kruiningen, Ad Roskam en Harry Verburg voor het gebied van het picturale, Jan Blokker en H. Wielek voor dat van de film, Johan Patist en Michiel de Ruyter voor muziek en in het bijzonder jazz, Eli- se Hoomans en Carl van der Plas voor toneel. In de laatste sector is de specia lisatie wat verder doorgevoerd: Cruys Voorbergh bespreekt de betekenis van Stanislawski en Mies Bouhuys weidt uit over het genre van de musical, Henk Schaer behandelt het versdrama en Ro bert de Vries vertelt gul het een en ander uit het dagelijks leven in het theaterbe drijf. Boeken over litteratuur worden opengedaan door Ed Hoornik en Ad den Besten, alsmede door pater B. van Meurs. Burgemeester mr. J. P. Drost, voorzit ter van de overheidssteun genietende en door Prins Bernhard beschermde stich ting Jeugdfestival, ontvangt in de voor middag in „Het Wapen van Athlone" de kunstzinnige pedagogen aan een goedvoor- ziene koffietafel, waar men ervaringen kan uitwisselen. Het blijkt dat het slag deelnemers ernstiger is dan het vorig jaar, welgemanierd en bijzonder aandachtig. De televisie komt veel minder vaak ter spra ke dan toen, hetgeen logisch genoemd kan worden nu dit technisch apparaat meer en meer ingeburgerd raakt. Bij enig naden ken toch niet zo merkwaardig als men aanvankelijk meent is de vaak felle be toogtrant waarin de nonfiguratieve kunst als „onaantrekkelijk" en „nietszeggend" Het zesde zomerconcert van het Noordhollands Phil harmonisch Orkest werd door Marinus Adam geopend met het symfonische gedicht „Les Préludes" van Liszt. In het bijzonder de martiale en heroïeke aspecten van de compositie kregen op treffende wijze gestalte en na een lichte inzinking tijdens het pastorale fragment was de strijdscène een waar dige apotheose. Hierna was de zaal op temperatuur ge komen voor een andere uiting der muzi kale hoogromantiek, Tsjaikofsky's Viool concert in D, opus 35. Solist was de jonge Hongaarse violist György Pauk, prijswin naar van verscheidene concoursen en thans tweede eerste-concertmeester van het Bra bants Orkest. Afgezien van enkele kleine onzekerheden heeft Pauk het dankbare stuk met gave techniek en een grote dosis routine voorgedragen. Het was jammer dat het emotionele aspect enigszins ver borgen bleef onder de aandacht voor een gladde, geperfectioneerde virtuositeit. Zelfs in de Romance vond de solist niet die ac centen van weemoed en vertedering die zijn vertolking cachet hadden kunnen ge ven. Men moest dus genoegen nemen met een goede, maar niet opzienbarende uitvoe ring van het veelgespeelde werk. Maar wellicht dat Pauk er op den duur in slagen zal iets bloot te leggen van het leven dat klopt in de noten. De noodzakelijke voor waarde van instrumentale en technische beheersing is bij hem zeker tot op grote hoogte vervuld. Men kent Marinus Adam als een betrouwbaar begeleider en deze reputatie deed hij ook ditmaal gestand. Na de pauze kon men luisteren naar de Schotse Symfonie van Mendelssohn, een gewaardeerde afwisseling op de vierde, Italiaanse, Symfonie die men zo dikwijls te horen krijgt. Speciaal het spirituele der de deel, dat hier het Scherzo bevat, kwam onder Adams leiding zeer goed tot zijn recht. Jammer dat hij het tempo van het Adagio wat slepend nam, waardoor dit deel wat statisch werd. Als geheel gaf de uitvoering een goede indruk van het melodieuze stuk dat in de dramatische momenten, zoals steeds bij Mendelssohn, nimmer tot scherpe kantjes aanleiding geeft door de gepolijste afwer king van het geheel. Sas Bunge verworpen wordt. Met abstracties moet men deze jonge mensen niet confronteren. Ze willen de dingen concreet en feitelijk voor zich zien, zod.at ze er een aanteke ning van kunnen maken in de dictaatca hiers, die ze overal mee naar toe nemen. Vincent, van Gogh en Hugo Claus zijn de rneestbesproken figuren. Ik heb het voorrecht genoten inleidin gen over danskunst in het algemeen en de Spaanse in het bijzonder te mogen hou den. In de morgenuren had ik een klein gezelschap, waarmee betrekkelijk snel en levendig contact tot stand kon wor den gebracht Des middags was het zulk mooi weer, dat wij de stoelen naar buiten hebben gedragen. Er zullen ongeveer hon derd jongens en meisjes om mij heen heb ben gezeten. Het verkeer suisde en da verde voorbij, hetgeen bepaald niet be vorderlijk was voor de concentratie. Het begon pas echt leuk en zinrijk te worden, toen de vragen loskwamen, eerst aarze lend en oppervlakkig, later soms inder daad tot de kern van de zich in het ballet voordoende problemen doorborend. En ook hier hetzelfde verschijnsel: het verhalen de ballet geniet de voorkeur, men wil we ten waar men aan toe is. Er heerst veel nieuwsgierigheid bij deze jeugd, die het begin van verwondering kan zijn. Achter af blijft men nog lang bezig met te on derzoeken waarin men als gespreksleider tekort is geschoten, met zelfs iets van een schuldgevoel doordat men zoveel gezich ten op zich gericht heeft gezien met ogen en oren, die definitieve antwoorden op al lesomvattende kwesties en oplossingen voor levensvragen verwachten. Tevens echter erkent men dan dat een dergelijk festival wel degelijk zin heeft. Na afloop kwam een jongeman naar mij toe, als eenling. Als men op het toneel haat wil uitbeelden, vroeg hij, hoe kan men dat dan zo sterk doen dat iedereen die meevoelt? Nog steeds vraag ik mij af wat ik hierop eigenlijk had moeten zeggen. David Koning (Van onze Amsterdamse redacteur) De staking bij de Nederlandsche Dok en Scheepsbouw Maatschappij te Amsterdam is vandaag haar tweede dag ingegaan. Na dat de stakers gisteravond op een drukbe zochte vergadering hadden besloten hun actie voort te zetten tot de directie bereid zou zijn over de voorwaarden waaron der 10 gulden per week loonsverhoging te onderhandelen, gingen de arbeiders vanmorgen normaal naar de werf, kleed den zich in werkkleding maar namen ver volgens hun plaatsen weer in voor het di rectiekantoor. De directie stond nog steeds op het standpunt, dat uitsluitend kan wor den onderhandeld via de ondernemingsra den en de bonden, doch uitsluitend nadat het werk is hervat. Een der directeuren, ir. Adema van Scheltema, heeft gisteravond een bespre king gehad op het ministerie van Sociale Zaken in Den Haag. De directie onthoudt zich echter van commentaar. Omstreeks half negen vanmorgen organiseerden de stakers een grote protestmars over het werfterrein om andere werknemers over te halen aan de actie deel te nemen. Om negen uur stonden omstreeks tweeduizend demonstranten voor de grote scheeps- bouwloods. Het totale personeel van de N.D.S.M. omvat ruim vierduizend arbei ders. De nachtploegen hebben de afgelopen nacht vrij normaal gewerkt. Wel werd de arbeid vele malen onderbroken om de toe stand te bespreken, waarbij twee partijen fel tegenover elkaar stonden. Tot dusver heeft zich bij de staking slechts een inci dent voorgedaan. Aanleiding hiertoe was een persfotograaf die vermomd in een wit te werkkiel trachtte het voor de pers her metisch afgesloten terrein te betreden. Een portier wilde de man terugsturen, waarop een aantal stakers hun bedrijfs- genoot een pak slaag gaven, als gevolg waarvan de man het werk niet meer kon uitoefenen. Bij de Amsterdamse Droogdok Maat schappij n.v. is vanochtend ook een wilde staking uitgebroken. De directie deelde mede dat ongeveer achtennegentig percent van het aantal arbeiders, circa 1250 man, het werk heeft neergelegd. Gisteren werd in de vergadering van de ondernemings raad als eis gesteld een loonsverhoging van tien gulden per week. Deze eis wees de directie af. Over lonen kan zo deelde de directie mede uitsluitend in het ge organiseerd overleg op landelijk niveau worden gesproken. Na deze afwijzing zijn de arbeiders in staking gegaan. Tijdens de in Utrecht gehouden gemeen teraadsvergadering heeft de fractievoor zitter der A.R.-party, de heer Kieft, ge protesteerd tegen het verlenen van een ge meentelijke garantie van 2.500 voor het optreden van het Nederlands Ballet, waar aan enkele leden van het Bolsjoi Ballet uit Moskou zullen deelnemen. Hij wilde geen overheidsgelden uitgeven om kunstuitingen te laten zien van een re gime, dat hij satanisch noemde. Hij bracht de door de raad aanvaarde kunstnota in herinnering, waarin wordt gesteld, dat alle kunst moet worden begrepen uit een gees telijke achtergrond. De achtergronden van deze demonstratie noemde hij demonisch, omdat het die van het Bolsjewisme is. De wethouder voor Culturele Zaken de heer Van der Vlist zei, dat het hier slechts om een garantie ging en dat slechts enkele Russische dansers onder verantwoordelijk heid van de leidster van het ballet enkele voorstellingen zullen geven.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 7