Horen en zien Groen Co. .en amta Cruz PANDA EN DE JACHT OP DE MILJOENENHOED DE REIS VAN KOEN EN LINNIE Het eerste internationale televisiefestival van 14 tot 20 november in Monte Carlo Adenauer kocht van eigen minister televisie-aandelen Circus Van Bever niet verkocht 9 radio televisie AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN „De Gilde viert" De radio geeft zaterdag Centrale Verwarming Oliestook-installaties T elevisieprogramma zonder kringen s:^3iaAS3£ Heintje Davids weer op het toneel Kerkelijk Nieuws tEif öf bprlFiiFfi tójil VRIJDAG 26 AUGUSTUS 1960 19. De dikzak was beslist geen domoor. Hij begreep dadelijk, dat als zijn jas zich door het huis bewoog, er iemand in moest zitten. Dus greep hij het kledingstuk en schudde het krachtig, om de onbekende inhoud naar buiten te werken. Dat lukte. Panda werd naar buiten geschud als zout uit een vaatje en kwam met een plof op de grond terecht. ,Zo, zo", zei de dikzak grimmig, „dat is een van de bende, die achter mijn hoed aan zat. Dus jij deed mee aan deze inbraak, hè?" „Nee!" riep Panda, „ik kwam om u te waarschuwen, dat er bij u werd ingebroken!" „Dat is brutaal!" bromde de dikkerd, „inbreken, en a.ls je betrapt bent zeggen, dat je tegen inbraak kwam waarschuwen!" „Het is heus waar!" hield Panda vol. „Dat ver tel je straks dan maar aan de politie", zei de dikzak, „misschien gelooft die je, ik niet!" Onder het spreken had hij Panda in een kamertje gebracht, waar zich een telefoon bevond, en daur draaide hij nu het nummer van het politiebureau. „Wat nu?" dacht Panda. „Wie weet, hoe lang ik straks nog door de politie word vast gehouden. En intussen heeft Joris alle tijd om er met de miljoenenhoed van door te gaan. Kon ik maar ontsnappen..". Maar er was slechts één deur in het vertrekje en de deuropening werd geheel door de dikzak gevuld. Hoe kon Panda die kolos opzij krijgen? Toen viel zijn oog op het matje, waarop de dikkerd stond. In het programma Zaterdagavond akkoorden", dat morgenavond deel uit maakt van de K.R.O. televisie-uitzen ding, treedt ook Georgette Hagedoorn op. Het is haar eerste optreden na haar reis door Amerika. De N.C.R.V. verzorgde donderdagavond een heruitzending in telerecording van „De Gilde viert". Deze komedie van Thomas Dekker, een zedenkomedie, geschreven voor een feest dag van een Engels schoenmakersgilde, mag dan, gemeten naar de dramatische waarde, niet reiken aan Shakespeares ver nuft en genialiteit, onaardig is ze zeker niet en daarom was deze herhaling wel op haar plaats. Wij schreven na de eerste vertoning onder meer het volgende: In de spiegel, die de schrijver de men sen voorhoudt, weerspiegelt de geest van hun tijd, in dit geval, de kracht van de gilden in het maatschappelijk leven en de verhouding van de burgerij ten opzichte van de adel. Deze gesteldheid neemt met een het bezwaar weg, dat wij wel eens tegen kostuumstukken voor de televisie hebben laten horen, namelijk dat zij te genstrijdig zijn aan de wetten die het me dium stelt. Dat medium verlangt door de sterke concentratie op de kijker in de huiskamer, een problematiek, die eigen tijds is of een ontwikkeling van gebeurte nissen welke de vorm krijgt van de actua liteit. „De gilde viert" werd in zo'n vorm gegoten. Men kon er een reportage in zien van een situatie uit de vijftiende eeuw, die karakteristiek was voor die tijd; een tijdsbeeld dus en wat is een reportage anders! Bewerker David Koning en regisseur Pe ter Koen hingen een aantal tableaus op als medaillons aan ons geoffreerd die dan wel de retorische verguldsels en de breedsprakigheid handhaafden, welke het tekort aan creatief dramatisch vermogen van de auteur verhulden, maar er an derzijds toch ook mee koketteerden en ons oog en oor welgevallig waren. De draden der intrige worden lang gesponnen voor aleer zij elkaar kruisen. Men moest wel even wat geduld opbrengen voor het stuk liep. De tafereeltjes echter werden, naar mate er meer actie kwam, steeds leven diger en schilderachtiger. Ten laatste za ten wij innig vergenoegd te kijken. Wat Dekker ons mogelijk te kort deed vulden bewerker en regisseur aan met beeld- en spelvondsten, die door een prachtige be zetting de toneelgroep Theater ten volle werden gehonoreerd. Zelden zagen wij Hans Tiemeyer zo op dreef. Zijn schoenmaker was een pronkju weel van een losbollige rederijker, een bonk goedmoedige fantasie. Hij kreeg van Bernard Droog en in het bijzonder Wim Kouwenhoven uitnemend partij en hoe moeilijk is het niet over de schreef te gaan. Voortreffelijk speelde ook Richard Flink zijn rol als verbolgen vader. Een fris en vrolijk minnend paar vorm den Winnifred Bosboom en Carl van der Plas. Mi a Goossen bracht het element dei- gevoeligheid in het geding, waartoe Wim Hoddes haar beheerst aanzette. Er zijn nog vele goede typeringen te noemen bij voorbeeld, van Tine de Vries en Gerard Hartkamp. Wij mogen met deze opsom ming volstaan. De grote figuratie en vele changementen zullen Peter Koen heel wat hoofdbrekens hebben gekost. Hij loste de moeilijkheden met decorontwerper Peter Zwart uitnemend op. Des middags zagen wij in alle glorie de opening van de Olympische spelen. De Itaaliaanse televisie zorgde voor een boeiende reportage van deze plechtigheid, die een aantal saillante momenten op leverde zoals toen achter het bordje „Suri name" de enige deelnemer Wim Essajas met de Surinaamse vlag marcheerde. Doch ook wat aan die openingsceremonie vooraf ging, een prachtige speurtocht over Rome met fraaie panorama's en close-ups via de telelens, mocht gezien worden. Daarmee legden de Italianen alle eer in. Beeldsch erm et- HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.30 Voor de jeugd. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Gram. (9.35—9.40 Waterst.). VPRO: 10.00 Boek- bespr. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Gevar. progr. 11.25 Pianotrio. 12.00 Metropole-ork. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Hammondorgelspel. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de jeugd. 14.15 Idem. 1455 Jongenskoor. 15.05 Gram. 15.20 Kamerork. en soliste! 18.10 Boekbespr. 16.30 Versierde vakan- tietips. 17.00 Jazzmuz. 17.30 Act. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Pianospel. 13.30 Muziekkiosk. 19.00 Artistieke staalkaart. VPRO: 19.30 Binnen en buiten de grenzen, lezing. 19.40 Christus, zijn leerlingen en de mensen, lezing. 19.55 Deze week, lezing. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Amus.muziek. 21.25 Socialistisch comment. 21.40 Cabaret. 22.05 Gram. 22.30 Nieuws. 22.40 Zang met interviews. 23.10 Taptoe Dellt. 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gewijde muz. 7.30 Gram. 7.45 Morgengebed en overweging. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Chansons. 10.30 Ben je zestig? l'.OO Voor de zieken. 11.45 Gram. 12.00 Middagklok noodklok. 12.03 Gram. 12.30 Land- en Uiinbouw- meded. 12.33 Gram. 12.45 Olympische Spelen. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Platennieuws. 13.30 Lichte muz. 13.50 Voor de jeugd. 14.00 Jon genskoor. 14.10 Gram. 14.20 Kunstkron. 14.50 Me- Iropole-ork. en solist. 15.30 Voor de jeugd. 16.00 Gregoriaanse zang. 16.30 Instr. octet. 16.50 Voor de jeugd. 17.45 Olympische Spelen. 18.00 Gram. 18.15 Journalistiek weekoverz. 18.25 Gram. 18.40 Olympische Spelen. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Kamerork. 20.20 Lichtbaken, lezing. 20.30 Cabaret. 21.00 Emlle, hoorsp. 22.00 Olympische Spelen. 22.30 Nieuws. 22.40 Gesprekken over muziek met jon geren. 23.45 Olympische Spelen. 23.55—24.00 Nws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Gevar. muz. 12.30 Weerber. 12.35 Gespro ken aperitief. 12.45 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Mu zikale knleidoscoop. 14.30 Gram. 15.00 Gevar. muz. 15.45 Amus.muz. 16.15 Gram. 16 45 Pianomuz. 17.00 Nieuws. 17.10 Viool en clavecimbel. 17.20 Ballet- muz. 17.30 Gram. 18.30 Voor de sold. 19.00 Nieuws- 19.40 Fanfaremuz. 20.00 Omr.ork. 20.45 Gram. 21.00 Orgelspel. 21.15 Amus.muziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Amus.muziek. (Tussen 22.45 en 23.00 Olympische Advertentie BLOEMENDAAL TELEFOON 54855 VOOR VRIJDAG NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. 20.20 Olymp Spelen. VARA: 21.30 Act. 21.40 Film. 22.30 Pauze NTS: Eurovisie: Olympische Spelen. VOOR ZATERDAG KRO: 14.00 Voor de kinderen. NTS: 14.45—16.00 Rep. van de jaarlijkse viering van het ontzet van Groninen op 28 aug. 1672. 17.30—18.30 Eurovisie- Olympische Spelen. 20.00 Journaal en weeroverz 20.20 Olympische Spelen. KRO: 20.30 Act. 20.50 Oude journalen. NTS: 21.10 Eurovisie: Olympi sche Spelen. KRO: 22.00 Gevar. progr. NTS: 23.00 —24.00 Eurovisie: Olympische Spelen. Advertentie Verwijdert vlekken MONTE CARLO (UPI) In november gaat Monaco een „televisiefestival" houden en daarmee heeft dit prinsdommetje een wereldprimeur. Het idee om zulk een festival, geheel aan televisie gewijd, te houden is voor de eerste maal geopperd door de Zwitserse stad Montreux, maar de Zwitsers waren te langzaam. Zij verwachtten, dat de voorbereidingen wel een jaar zouden vergen en stelden voor het festival een datum in mei 1961 vast. Toen kwam prins Rainier in actie. Hij las een der kleurige prospecti, die Monh-eux had uitgegeven, en besloot het festival op eigen bodem te houden. Daarbij rekende hij op drie maanden voorbereidingstijd. Zevenenvijftig landen kregen officiële uitnodigingen om zich op het televisiefestival te doen ver tegenwoordigen of werk in te zenden. Nu zal op 14 november het „Eerste internatio nale televisiefestival" in Monte Carlo worden gehouden. Het zal twee weken duren. Prins Rainier had het in dit geval na tuurlijk- gemakkelijker dan Zwitserland. Hij is vrijwel absoluut heerser over zijn landje, want de „Nationale raad" is slechts een adviserend lichaam. Boven dien staat elke hotelier in Monaco achter hem, want november is vanouds al een schrale maand wat toeristen betreft. Het festival valt juist in de goede tijd. De na tionale feestdag is achter de rug, het operaseizoen is nog niet begonnen en in januari volgt de finale van de rallye van Monte Carlo. Prins Rainier heeft het operagebouw van Monte Carlo bestemd voor het hoog tepunt van het televisiefestival: het uit reiken van de prijzen. Andere gebouwen worden reeds in gereedheid gebracht voor het vertonen van televisiefilms en ont vangsten. Monaco heeft er eigenlijk recht op om gastheer te zijn van 's werelds eerste te levisiefestival, want tele-Monte-Carlo is sedert 1 januari 1955 met geregelde pro gramma's in de lucht geweest. Op het laatste moment konden de eige naars van het station het nodige geld los maken, waarmee toen een nieuwe, veel krachtiger zender kon worden gebouwd op een bergtop, die op Frans gebied ligt. Nu kunnen de programma's van Tele-Mon- te Carlo gezien worden in de gehele val lei, die Monaco omringt ep. in elke stad aan de Franse rivièra. Het is een commer cieel station en de reclame wordt er ge presenteerd door uitstekende televisie-ac teurs, onder wie ook een klein meisje. Er zijn nu plannen om nog sterkere zen ders te bouwen en drijvende relay eersta tions in de Middellandse Zee, zodat de programma's langs de gehele Italiaanse kust kunnen worden gevolgd en zelfs aan de kust van Noord-Afrika. Indien dit eerste televisiefestival in Mo naco een succes wordt, zou het rijkje van Prins Rainier en Prinses Gracia, die al gemeen erkend wordt als beschermvrou we van Tele-Monte-Carlo, wel eens voor televisie kunnen worden wat Cannes voor de filmwereld is. Monte Carlo zou aan be lang kunnen winnen wat Cannes bezig is te verliezen. In de uitnodigingen, die prins Rainier verzonden heeft., wordt gezegd, dat er een internationale jury zal komen om de in zendingen te beoordelen. Die jury zal in acht categorieën prijzen uitreiken: (1). voor de beste dramatische opvoering, (2). voor de beste prestatie van een enkele ac teur, (3). voor de beste comedie, musical of cabaretfilm, (4). voor de beste actrice, (5). voor de beste regie van een drama tisch werk, (6). voor het beste draaiboek van een oorspronkelijke televisiefilm, (7). voor de beste nieuwsreportage en voor het programma, dat het meest bijdraagt tot internationaal begrip. Tweede programma in Bonner handen (Van onze correspondent BONN, Gisteren werd de volgende eerder op een schelmenroman dan op een handelszaak gelijkende „koop" gesloten: bondskanselier Adenauer kocht" van zijn minister van Justitie Schaeffer aandelen Deutschland Fernseh G.M.B.H. ter waar de van 11.000 mark. Daarmee werd het tweede televisie-programma, althans voor lopig, geheel een kwestie van de regering te Bonn. De vorige maand had de Westduitse re gering om eindelijk eens uit het gehar rewar met de elf deelstaten inzake in de macht over het tweede televisie-program- ma te komen, de knoop doorgehakt. Aden auer richtte met Schaeffer, die optrad als gemachtigde voor de deelstaten, de Deutschland Fernseh G.M.B.H. op. Deze maatschappij zal waarschijnlijk aan de particuliere onderneming Freies Fernse- hen G.M.B.H. het tweede televisie-pro gramma verpachten. De maatschappij heeft een aandelenkapitaal van 23.000 mark, waarvan Adenauer namens zijn regering voor 12.000 en Schaeffer voor de deelsstaten voor 11.000 mark deelnam. De deelstaten weigeren evenwel stokstijf aan de maatschappijen deel te nemen. Óm het tweede programma desondanks op 1 ja nuari aanstaande te kunnen beginnen be sloot Adenauer gisteren tot een van zijn vele tactische trucs: hij kocht namens de regering van Schaeffer de deelstatenaan- delen opSchaeffer was voor deze hoogst bijzondere transactie apart op ver zoek van de kanselier uit zijn vakantie oord naar Bonn gekomen. In de raad van beheer van Deutschland Fernseh G.M.B.H. zullen nu tien vertegen woordigers van de regering te Bonn en vijf van de vakbonden, de kerken en der gelijke komen. Als een paal staat boven water dat de regeringsinvloed op dit twee de programma zeer groot zal worden. Maar ook in de CDU nastaande dagbladen is reeds gepleit voor een tweede programma dat goed en onpartijdig is, dat dus onaf hankelijkheid toont ook nu Bonn de laat ste regieknop in handen krijgt. De belangrijke man bij het bewaren van deze onafhankelijkheid wordt uiteraard de de directeur van Deutschland Fernseh. Met de theatertitel intendant zal men hier een man moeten aanstellen die, ondanks de concentratie van het kapitaal te Bonn, niet aan de leiband van Bonn zal moeten lopen. Het feit evenwel dat Adenauers staatssecretaris van pers- en informatie zaken, de handige en capabele von Eckardt steeds weer voor deze belangrijke functie wordt genoemd belooft eerder een nauwe band tussen het tweede programma en Bonn. Nog temeer daar Von Eckhardt ook uit zou zijn op een zetel in de bondsdag fractie van de CDU bij de bondsdagver kiezingen in september '61. 8889. Kijk daar 's, Pobbel! zei Koen. Wat zou dat zijn? Nu zag Pobbel ook de rookkolom. Hézei hij. P,.ook! Waar kan dat vandaan komen! Ze keken allebei verbaasd naar de rook, die in de verte, tussen het groen, opsteeg. En opeens klapte Koen in zijn handen. Ik begrijp het! riep hij verheugd. Iemand heeft een vuurtje gemaakt, om ons de weg te wijzen! Maar wie kan dat gedaan hebben? vroeg Pobbel. Linnie natuurlijk! zei Koen. Charles Exbrayat Vertaling: Margot Bakker 37) Goede nacht, commissaris.. Er zijn moeilijkheden in uw wijk geweest? Hoe weet u dat? Om de u bekende redenen had ik belangstelling voor het geval. Is er soms. Is het lijk nog bij u aanwezig? Nee, al overgebracht naar het lijkenhuis.. Wilt u het zien? Het gaat mij meer om de inhoud van de zakken. Goed, als u even langs komt blijf ik zolang hier. Ik dank u, commissaris, ik zal u niet lang ophou den. Ik was bekaf, maar ik zag toch geen kans te slapen en daarom leek het mij beter maar aan het werk te gaan. Op het bureau van de commissaris lagen de eigen dommen van wijlen Esteban uitgestald, een ver van schone zakdoek, omstreeks honderd peseta's, sleutels, een notitieboekje, waaruit bleek dat de man Esteban Marolate heette en in Estremadura geboren was. Een lidmaatschapskaart van een vakvereniging onthulde mij dat hij dokwerker was geweest. Er was ook nog een knoop met een paar rafels stof eraan. Ongetwijfeld een jasknoop van de moordenaar, se- nor Moralès, maar als aanwijzing van weinig waarde, omdat het een knopensoort is, die veel wordt gebruikt En waarop berust nu uw belangstelling voor deze moord? Ik had een afspraak met het slachtoffer.. Kende u hem dan? Dat niet. Ik vertelde Fernandez op welke wijze ik met Esteban in contact was gekomen en ik liet hem het bewuste brie!je zien. Hij las het en gaf het mij terug. Aan deze heren krijgen wij de handen vol. Stellig. Maar ik ben een doorzetter. Zeg eens, senor Moralès, die waai-schuwing aan het slot van het briefje, op wie heeft die volgens u betrekking? Op Juan, neem ik aan, die jongen die aan de Palma woont. Waarom denkt u dat? Het leek mij verstandig hem de redenen voor mijn wantrouwen niet te verbergen. Stelt u er prijs op dat wij hem in het oog houden? Nee, laat u hem maar aan mij over. Zoals u wilt. Hij is tot dusver nog nooit veroordeeld? Voorzover ik weet niet. En.eh. De woorden wilden mij niet over de lippen. Ik had het gevoel dat ik zou stikken. De commissaris kreeg erg in mijn gemoedstoestand en keek mij nieuwsgierig aan. Zijn zuster, Maria van de Zoete Naam, ook niet? Nee, beslist niet. Daarvan bent u toch zeker? U kunt van mij aannemen dat ik een zo mooi meisje met een zo mooie naam niet zou vergeten. Hoe weet u dat het een mooi meisje is? Hij begon te grinniken. Dat zie ik aan uw gezicht, senor. U hebt een merkwaardig opmerkingstalent, com missaris. Eerlijk gezegd ben ik verliefd op dat meisje geraakt en ik zou graag met haar trouwen, maar., maar als ik tot de ontdekking kom dat zij een hand langster var, Lajolette is Ja wat zoudt u dan doen? Ik zou haar door u laten arresteren. Het duurde even voor hij ernstig antwoordde: Daaraan twijfel ik niet, senor Moralès. Hebt u het wapen gevonden waarmee Esteban is neergestoken? Hij trok een lade open en haalde er een doek uit, die hij openvouwde om mij het mes te laten zien, waarvan het lemmet met bloed was bevlekt. De moordenaar heeft de tijd gehad het heft af te vegen, ofwel hij heeft handschoenen gedragen, want wij hebben geen vingerafdrukken gevonden. ik hoorde de stem van de welwillende commissa ris opeens van heel ver komen. Wat hij zei verstond ik nauwelijks. Ik stond als verstard naar het mes te kijken. Dit was het mes, waarmee Juan mij op zijn kamer van het leven had willen beroven. Maria deed er tamelijk lang over het slot van haar voordeur om te draaien en toen de deur eindelijk op een kier openging zag ik dat zij haar ogen haast niet kon openhouden. Jijzo laat in de nacht? Zwijgend duwde ik de deur verder open en ging de woning binnen. José toch! Waar is Juan? Die is nog niet thuis. Wat wil je van hem? Hij is dus niet naar bed gegaan nadat wij waren vertrokken? Nee, hij is een paar vrienden gaan opzoeken. Om één uur 's nachts? Tijdens de Stille Week wordt het in Sevilla im mers geen nacht? Goed, ik blijf op hem wachten. Zij was inmiddels wel klaar wakker. Joséik weet op geen stukken na wanneer hij thuiskomt. Ik heb geen haast. Mijn optreden begon langzaam maar zeker op haar zenuwen te werken. Maar José, je kunt hier niet blijven. Wat zullen de mensen wel denken? Er zijn belangrijker dingen dan een reputatie, Maria. Maar wat is er dan toch aan de hand, José? Dat zal ik je zeggen als Juan thuis is. Is het ietsheel ergs? Ja. En je wilt het mij niet vertellen? Nee. Ga jij maar weer naar bed. Dat doe ik niet zolang jij hier bent. Goed, dan blijven we samen op. Ik kreeg mede lijden met haar. Ze zag er zo moe en slaperig uit. Maar ik wilde mij niet langer laten misleiden. Zij ging haar haar kammen, bette haar gezicht met een natte doek en kwam de kamer weer binnen. Zij ging tegenover mij zitten. Wij zeiden geen van tweeën iets. Wat viel er te zeggen? Er was al iets tussen ons bedorven, dat moeilijk meer goedgemaakt kon worden. Tegen vijf uur was Juan zo vriendelijk thuis te ko men. Toen hij ons aantrof stak hij zijn ontstemming niet onder stoelen of banken: Maar don José. Wat heeft dat te betekenen! Ik stond op, greep hem krachtig in de revers van zijn jas en trok hem naar mij toe. Ik wil dat mes van jou nog eens zien! Hij keek mij ontsteld aan. Daarna keek hij naar zijn zuster, die ook was opgestaan. Ik hoorde haar hijgende ademhaling. Ja..wat wilt u eigenlijk van mij? Dat heb ik je gezegd. Ik wil je mes nog eens zien! Ik liet hem los en hij begon zijn zakken te door zoeken. En? Ik weet niet waar het gebleven is, ik kan het niet vinden. Ik gaf hem woedend een draai om zijn oren. Hij verzeilde in een hoek van de kamer. Maria gilde en liep vlug naar hem toe, maar Juan was al opge sprongen en wierp zich op mij. Ik ving hem op met een kaakstoot, waarna hij weer op de grond viel. Hij verloor het bewustzijn. Zijn zuster hurkte bij hem neer en de tranen stroomden haar over het gezicht. Zonder op te kijken zei zij met doffe stem: Ben je gek geworden, don José? Houd jij je erbuiten, Maria. Ga de kamer uit. Ik blijf waar mijn broer is. Juan liet een zucht horen. Hij kwam bij. Hij ging rechtop zitten, schoof zijn zuster opzij en keek mij aan. Wat wilt u eigenlijk? Laat mij dat mes zien. Ik heb u al gezegd dat ik het kwijt ben. Moet ik je zeggen waar jouw mes op het ogebnlik De eigenaar van circus Van Bever, de in Ter Heyden verblijvende heeft H. van Be ver, heeft tegengesproken, dat hij zijn cir cus heeft verkocht. Op een persconferentie had de perschef van een ander circus, Boltini, meegedeeld dat het circus Van Bever naar Martinique was verkocht. Volgens de heer Van Bever is deze me dedeling volkomen onjuist. Hij heeft zijn circus met de tentmeester verhuurd aan de groothandelaar Corsani op Martinique en zal in november 1961 weer zelf met zijn „spul" gaan reizen. Omdat de fiscale lasten de laatste tijd zwaar op het bedrijf drukten en de kinderen Van Bever goed werk bij circus Boswelli in Zuid-Afrika konden krijgen, heeft de heer Van Bever zijn circus tijdelijk verhuurd- Op Marti nique zal het voor televisiedoeleinden worden gebruikt, aldus de heer Van Be ver. Advertentie ui Want de o.b.-methode is beter om de volgende redenen: o.b. geeft Onmerkbare Bescherming: o.b. tampons, inwendig gedragen, voelt men niet, merkt men niet, ziet men niet. Gemakkelijke toepassing: Bij o.b. tampons heeft men geen schuif- koker nodig. Men kan ze meenemen in het kleinste tasje en na gebruik onge merkt wegdoen. Volkomen bewegingsvrijheid: Niet langer gehinderd door gordel, zwachtel of spelden, kunt u gewoon alles blijven doen: sport, fietsen, dan sen, uitgaan, baden enz. Onopvallend: o.b.tamponskunnenzichnietaftekenen onder dunne, nauwsluitende kleding of badpak. Absoluut safe: Men voelt zich overal en onder alle om standigheden veilig beschermd. Medisch verantwoord: Wetenschappelijk onderzoek in Ame rika en vele Europese landen heeft aan getoond, dat de o.b. methode aan alle eisen van de moderne hygiëne voldoet. Het zal U hie'r kun- meer uitvoerige, gei 0,b.-tampons. blanco envelop. VW* tampons de moderne hygiëne Per pakje van 10 tampons voldoende voor maandelijks gebruik. 2 Normaal f 1.-, Speciaal f 1.25 a I m m m "Hierlangs uitknippen" Aan Drogerijen Mij., Mijdrecht I Gelieve mij te zenden, gratis en franco_ I uwbrochuremetproefpakjeo.b.tampons 1 Naamj Adres Woonplaats L 8 (Blokletters s.v.p.) IS? Hebt u het dan gevonden? (Wordt vervolgd) Bij Toneelgroep Johan Kaort Henriëtte Davids heeft, na twintig jaar, weer een toneelrol ingestudeerd: zij zal een (venijnige) schoonmoeder spelen in de Amerikaanse klucht „Een huis. vol herrie". Met Johan Boskamp als tegenspeler en voorts leden van het „Toneelgezelschap Johan Kaart" zal zij van 1 september af een reeks avonden in „De Kleine Komedie" te Amsterdam op de planken staan. De thans 72-jarige Heintje Davids werkte 54 jaar vooral aan cabaret en revue. Over haar wederoptreden zegt zij„Ik heb meer zenuwen voor dit stuk dan voor tachtig revues. Maar mijn rol ken ik. Daarvoor heb ik veertien dagen vakantie genomen". Ned. Herv. Kerk Beroepen te Tubbergen (toez.) D. A. ten Haaft, voorheen zendingspredikant, wo nend te Zeist. Beroepbaarstelling: De heer T. Tijsma, Sylspaed 2, Workum, is beroep baar. Oprechte Dinsdagse Haerlemse Courant den 2 September 1760 GROOT-BRITANNIEN LONDEN, den 26 Augusti Gisteren ochtend heeft men met de Haerlem se Courant de eerste tyding der door den Koning van Pruyssen den 15 deezer op den Generaal Laudon in Silesien bevochtene Victo rie bekomen, waaraan men weynig geloof sloeg, tot dat dezelve s'namiddags door eenen by den Heer Mitchel, Minister by den hoogstge- melden Koning, afgevaardigden Expressen geconfirmeerd wierd.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 9