TAPTOE DELFT 1960
Een nacht op Santa Cruz
PANDA EN DE JACHT OP DE MILJOENENHOED
DE REIS VAN KOEN EN LINNIE
oliehaard
/'"Hoe is het ontstaan
J
ZATERDAG 27 AUGUSTUS I960
HAARLEMS DAGBLAD
OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT
11
PTT en Spelen
De radio geeft zondag
De radio geeft maandag
In onze folder
staat beslist de
Nobelhaard voor u.
1 elevisieprogramma
Czinner maakt film van
„Der Rosenkavalier"
Charles
Exbrayat
Han Bentz van den Berg
met solovoordracht van
„Onder het Melkwoud"
Stuw bij Amerongen
wordt aanbesteed
Dit woord:
NAASTEN
V.
20. Met een ruk trok Panda hei kleedje
onder de dikzak weg, zodat deze dreunend
ter aarde viel. Dat was natuurlijk niet he
lemaal zoals het hoort, men mag niet zo
maar kleedjes onder dikkerds wegtrek
ken! Panda zon het ook zeker niet ge
daan hebben, als hij een andere mogelijk
heid had gezien om te ontsnappen. Maar
als hij nu door de politie zou worden
vastgehouden, zou Joris de handen vrij
hebben, om zich rustig van het fortuin
meester te maken, dat in de miljoenen
hoed was verborgen. Dus gunde Panda
zich zelfs niet de tijd om zijn veront
schuldigingen aan te bieden. Met een
sprong werkte hij zich over de gevallen
dikzak en maakte dat hij uit het hids
kwam. Maar daarbuiten was Joris in geen
velden of wegen meer te bekennen. „Dan
moet ik eerst maar meneer Palmer waar
schuwen, dat Joris de hoed nu heeft,"
dacht hij. „Hij moet dan maar beslissen,
of hij de politie er bij wil halen of niet."
En op een holletje begaf hij zich naar het
restaurant, waar hij de miljonair het
laatst had gezien.
Voor zover de Olympische Spelen het
programma niet aantastten gaf de VARA-
televisie haar rubrieken vrijdagavond nog
het volle pond. Zoals altijd voortreffelijk
gepresenteerd verscheen de „Spiegel dei-
Kunsten" op het scherm met veel actueel
nieuws' en enige merkwaardige persoon
lijkheden, de schrijver Maurice Gilliams
in het bijzonder, wiens litteraire verschij
ning van een haast angstwekkende cultu
rele vormgeving getuigde, sympathiek
voor wat - de overtuigdheid van zijn in
zichten levensbeschouwelijk en wijsge
rig betreft. „Achter het nieuws" was
heel bij met het interview dat Jan Leyen-
dekker de directeur-generaal van de
P.T.T. afnam. De 90 miljoen winst kwam
ter sprake. Ze werd gereleveerd tot wat
meer dan de helft door pensioen- en an
dere kosten. Maar dan nog.. De openhar
tige directeur-generaal onthulde dat de
aangekondigde verlaging der telefoontarie
ven met vier percent door die winst over
1959 mogelijk is. Hij dacht per 1 novem
ber. De winst zelf was niet voorzien. Bij
gebrek aan meer jaarsbegrotingen had
men 1960 afgewacht en zie 1960 blijkt ook
gunstig. 1959 was dus geen uitschieter.
Overigens sukkelt de P.T.T. met perso
neelstekort. Dat zou op den duur wel eens
HILVERSUM I. 402 m. 8.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.30 IKOR. 11.45 VPRO. 12.00 AVRO. 17.00
VPRO.- -1^.30; VAR-A.- 20.0024.00 AVRO.-
VARA: 8.00 Nieuws en póstduivcnberichteh. 8.18
Gevar. progr.-9.45 Geestelijk leven, toespr. VPRO:
10.00 Voer de kinderen. IKOR: 10.30 Remonstrant
se kerkd. 11.30 Vragenbeantw. VPRO: 11.45 Ber.
uit de kerken. AVRO: 12.00 Lichte muziek. 12.30
Sportspiegel. 12.35 Pianospel. 13.00 Nieuws en
S O.S.-ber. 13.07 De toestand in de wereld, lezing.
13.17 Meded. of gram. 13.20 Gram. 14.00 Boekbespr.
14.20 Radio-philharm.ork., groot koor en sol. 15.05
Filmpraatje. .15.20 Luitreeital. 15.40 Dansmuziek.
10.30 Sportrevue. VPRO: 17.00 Gesproken portret.
17.15 Vrijzinnig kerkelijk leven in de Verenigde
Staten, lezing. VARA: 17.30 Voor de jeugd. 17.50
Nieuws en sportuitsl. Daarna: sportjourn. 18.30
Amus.muz. 18.55 Reisbeschrijving met muz. 19.30
Cabaret. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Promenade-
orkest, koor en sol. 2055 Wandelingen met Clio,
klankb. 21.15 Lichte muz. 21.45 Act. 22.00 Cabaret.
22.30 Nieuws en" S.O.S.-ber. 22.45 Gram. 23.20 New
Vork calling. 23.25 Lichte muz. 23.5524.00 Nws».
HILVERSUM II. 298 m. 8.00 NCRV. 8.30 IKOR.
9.30 KRO. 17.00 Convent van Kerken.
- 18.30 NCRV. 19.45—24.00 KRO.
NCRV: 8.00 Nieuws en weerbericht. 8.15 Gram.
IKOR: 8.30 Goedemorgen. 9.00 Dienst voor auto
mobilisten. KRO: 9.30 Nieuws en postduivenber.
9 45 Gram.'- 9.55 Inleiding Hoogmis. 10.00 Hoogmis.
11.30 Gram. 12.30 Lichte muz. 12.55 Gram. 13.00
Nieuws 13.05 JDe hand aan de ploeg, lezing. 13.10
Carillonspel. 13.30 Lichte muz. 14.00 Gram. 14.55
Letterkundige persoonlijkheden die ik heb ge
kend, lezing. 15.05 Gram. 16.00 Gram. 16.10 Sport..
10.30 Katholicisme en Macumba in Brazilië, lezing
met muzikale illustraties. Convent van Kerken:
17.00 Kerkdienst. NCRV: 18.30 Gram. 18.45 Gram.
19.00 Nieuws uit de kerken. 19.05 Jeugdkoren.
19.30 De gelijkenissen van Jezus, lezing. KRO:
19.45 Nieuws. 20.00 Gram. 20.40 Pleisterplaats,
pvaatie over R.K. E.H.B.O.-actie. 20.55 Gram. 21.35
Voordr. 22.05 Gram. 22.25 Boekbespreking. 22.30
Nieuws. 22.40 Avondgebed. 22.55 Gram. 23.30
Gram. 23.5524.00 Nieuws.
BLOEMENDAAL. 245 m.
9.30 ds. W. Dekker van Noordwijk. 11.00 ds. G.
van Duinen van Wassenaar (uitz. van de dienst
voor belangstellenden op 21 aug. om 7.30 uur).
2.45 Bandopname kinderdienst. 3.30 ds. W. Dekker.
BRUSSEL. 324 m.
12.15 Amus.muz. 12.30 Weerber. 13.00 Nieuws.
13.15 Voor de soldaten. 14.00 Operaconcert. 16.00
Gevar. muz. 16.45 Gram. 17.00 Sport en nieuws.
17.05 Gram. 18.00 Cellorecital. 18.30 Godsd. uitz.
19.00 Nieuws. 19.30 Lichte muz. 20.00 Gevar. progr.
21.15 Gram. 22.00 Nieuws. 22.15 Gram. 22.45 Gram.
23.00 Nieuws. 23.05—24.00 Gram.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieiiws. 7.10 G.vmn. 7.20 Gram. 8.00
Nieuws. 8.15 Lichte muz. 8.30 Voor de kinderen.
8.40 Liclifé muziek (verv.). 9.00 Gymn. voor de
vrouw. 9.10 De groenteman. 9.15 Gram. 9.35 Wa
terstanden. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 11.00
Gram 11.45 Voordracht. 12.00 Zang en piano. 12.20
Giam. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Voor het
platteland. 12.43 Olymp. Spelen. 13.00 Nieuws.
1315 Meded. of gram. 13.20 Thenterork. en solist.
13.55 Beursber.'19.00 Gram. 15.00 Olymp. Spelen.
16.05 Het eiland Moro Maho, hoorsp. 17.00 Hobo
en piano.-17.30 Gram. 17.45 Olymp. Spelen. 18.00
Pol. lezing. 18.25 Lichte muz. 18.40 Olymp. Spelen.
19.00 Kamerork. en soliste. 19.30 Voor de jeugd.
20.00 Nieuws. 20.05 Latijns-Amerikaanse muziek.
20.35 Nederlandse toekomst in het wereldgebeu
ren, toespr. 20.50 Gram. 21.30 Lichte muziek. 22.00
Oivmp. Spelen'. 22.30 Nieuws en beursber. v. New-
York. 22.45 Act. 23.00 Pianorecital. 23.30 Gram.
23.45 Olvmp Spelen. 23.55 —24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 - 24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.13 Gram. 7.30 Een woord
voor de dag. 7.40 Gewijde muz. 8.00 Nieuws. 8.15
Radiokrant. 8.35 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30
Gram. 9.40 Voor de vrouw. 10.15 Theologische
etherleergang. 11 00 Gram. 11.25 Voordracht. 11.45
Gram. 12.00 Pianoduo. 12.25 Voor boer en tuinder.
12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Lichte muziek.
12.53 Gram. of act. 13.00 Nieuws. 13.15 Koperork.
13.35 Gram. 13.50 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.35
Gevar. progr. 15.50 Gram. 16.00 Bijbeloverdenking.
16.30 Pianorecital. 16.45 Dubbelkwartet. 17.00 Voor
de kleuters. 17.15 Gram. 17.30 Gram. 17.40 Beurs
ber. 17.45 Regeringsuitz.: Nieuw-Guinea-kroniek,
door mr. dr. H. J. Roethof. 18.00 Orgelspel. 18.30
Gram. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Lichte muz.
19.30 Radiokrant. 19.50 Blaasorkest. 20.20 Tussen
twee avonden ligt de dag, hoorsp. 21.30 Pianoreci
tal. 22.00 Metropole-ork. 22.30 Nieuws en S.O.S.-
ber. 22.40 Gram. 22.45 Avondoverdenking. 23.00
Wereldmuziek feest van de Internat. Vereniging
voor hedendaagse muziek te Keulen 1960. 23.55—
2-1.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.35 Voor de landb.
12.42 Gram. 12.50 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.15
Gram. 14.00 Kamermuz. 15.00 Concertegbouw-ork.
v. A'dam. 15.30 Gram. 16.00 Koersen. 16.06 Gram.
16.15 Vlaamse muziek. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram.
17.45 Gram. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Piano
recital. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 20.00 Holland
Festival: Jenufa, opera. (Tussen 20.40 en 21.30
Olvmp. Spelen). 22.20 Nieuws. 22.35 Gram. (Tus
sen 22.45—23.00 Olympische Spelen). 23.00 23.05
Nieuws.
Advertentie
NOBEL 31
Capaciteit netto
12.000 Kcal/uur.
Prijs 375.—.
VRAAG FOLDER MET ALLE NOBEL MODELLEN AAN N.V. INALFA - VENRAY.
een vertraging in de behandeling van de
post kunnen betekenen. Of dat tekort door
loonsverhogingen uit de winst kan
worden opgelost, bleek een aangelegen
heid, die op te veel barrières stuitte om
in het kort bestek behandeld te worden.
Het was in elk geval een boeiende uit
eenzetting, niet het minst door de delica
te kwestie der winst van een staatsbe
drijf.
Het wild-west-filmpje kon ons minder
bekoren. Wij hadden het thema al eens
eerder gezien. Het schiettoernooi aan het
eind stuitte ons tegen de borst. De recht
vaardiging ervan was te weinig gemoti
veerd. De schurken waren niet voldoende
schurk gebleken. Vooral met zoveel Olym
pische sportiviteit op de achtergrond
vraagt men zich af waarom de heren el
kaar niet eens met lasso's vangen!
De Olympische reportages boden de kij
ker wel spanning en strijd, maar bleken
toch niet rechtstreeks. Het euvel van de
indirecte waarneming werkte vooral bij
het wielrennen misverstanden in de hand.
1-Iet filmoverzicht was ronduit slecht. Zeer
summier, slecht van commentaar, erg
verbrokkeld. Het. Olympisch Alerlei draaf
de achter de feiten aan, maar misschien
groeit dat naarmate de Spelen vorderen
naar de gewenste vorm.
Beeld-schermer
Edith Piaf. De Franse chansonnière
Edith Piaf, die 8 juni in ernstige toestand
in het ziekenhuis van Neuilly werd opge
nomen, is thans zover hersteld dat zij bin
nenkort het ziekenhuis kan verlaten. Zij
zal echter voorlopig rust houden en het is
niet waarschijnlijk dat zij spoedig zal kun
nen optreden.
Passiespel Suriname. Het passiespel
waarvan de tekst geschreven is door Albert
Helman, en dat gerigisseerd zal worden
door Anton Sweers zal op 9 september in
Suriname in première gaan.
VOOR ZATERDAG
KRO: 14.00 Voor de kinderen. NTS: 14.45—16.00
Rep. van de jaarlijkse viering van het ontzet van
Groninen op 28 aug! 1672. 17.30—18.30 Eurovisie:
Olympische Spelen. 20.00 Journaal en weeroverz.
20.20 Olympische Spelen. KRO: 20.30 Act. 20.50
Oude journalen. NTS. 21.10 Eurovisie: Olympi
sche Spelen. KRQ: 22.00 Gevar. progr. NTS: 23.00
—24.00 Eurovisie: Olympische Spelen.
VOOR ZONDAG
AVRO: 20.00 Film. 20.15 Spaans ballet. 20.45
Spel-show. 22.00 Einde.
VOOR MAANDAG
NTS. Eurovisie: 14.55—15.45 Olymp. Spelen.
16.4517.30 Olymp. Spelen. 21.55—22.05 Olymp.
Spelen. 22.05—24.00 Olymp. Spelen.
Duizenden toeschouwers wachtten vrijdagavond op het fraaie door oude gevels
omsloten Marktplein van de stad Delft op de negen slagen van de klok in de
hoge toren van de dominerende Nieuwe Kerk. Die zouden het sein geven voor
de inzet van het jaarlijkse, een weeklang dagelijks herhaalde kleurrijke militaire
schouwspel, dat onder de naam van Taptoe Delft in ons land en in den vreemde
befaamd is geworden. Bij de eerste klokkeslag doofden de lichten, die het plein
nog schaars verlichtten en plotseling schoten blauwachtige lichtstralen omlaag,
zich richtend op één punt. Daar stond de hoornblazer, die aan het aanvangssein
van de klok een voortzetting gaf met signaalklanken in de natuurtonen van zijn
glanzend instrument.
De hoornblazer riep het Trompetterskorps
en het Fanfarekorps der Genie, het jacht
hoornkorps der Gardejagers en de tam
boerkorpsen van de Garde Grenadiers van
de Garde Fuseliers „Prinses Irene" en
van de Koninklijke Luchtmacht op voor
de opmars naar de markt, waar zij onder
de tonen van de „Marche Victorieuse
van H. L. Blankenburg verschenen in hun
fraaie kleurige uniformen met de schit
teringen van blinkend metaal, dat het uit
bundige licht van talloze schijnwerpers in
een levendig spel van facetten terugkaat
ste.
Sonoor klonk de muziek van Ganne en
andere componisten bij dit optreden op
het plein met zijn goede ruimte-akoestiek.
Men had aan deze Taptoe Delft 1960 een
Leitmotiv gegeven. De zee zou aan de
meeste der evenementen een eigen ka
rakter geven en daarom werd speciaal de
aandacht gevraagd voor het Korps dei-
Mariniers.
In de duisternis van de avond klonk,
toen de hiervoor genoemde korpsen afge
marcheerd waren, de schelle roep van
meeuwen, begeleid door het ruisen en
klotsen van water. Voor de hoofddeuren
van de kerk werd het plotseling lichter
en daar ontwaarde men Michiel Adriaans-
zoon de Ruyter, de eerste commandant
van de mariniers baron Van Ghent en de
raadspensionaris Johan de Witt bij het
voorlezen van het besluit van de Staten
van Holland, waardoor de vorming van
het korps 'der mariniers in 1665 tot stand
kwam.
Het tweede historische intermezzo werd
de uitbeelding van de veldslag bij Seneffe
in 1674, waarin het Marinierskorps een
roemrijke overwinning heeft behaald. De
intentie van het oorlogstafereel, dat ver
toond werd en dat door daverend kanon
gebulder in de buurt van de werkelijkheid
gebracht werd, pakte anders uit. Het
werd een vermakelijk spel, waarom danig
gelachen werd en dat zeker niet het
roemruchte verleden van het korps accen
tueerde. Men had het tussenspel niet zo
historisch en lokaal moeten bepalen, maar
het een algemene tendens moeten geven
in de zin van de voorzichtig opgestelde
Engelse, Franse en Duitse toelichtingen in
het programma boekje.
9091. Kom mee, dan gaan we gauw in de richting van die rook! riep Koen.
Ja, zei Pobbel. Laten we dat maar doen. Nou, zeg, als het werkelijk Linnie is, die
op dat idee gekomen is, dan is ze een retizeslim meisje!
En of! lachte Koen. Kom maar gauw mee, dan zullen we zien of het werkelijk
zo is!
En daar gingen ze haastig op weg. Het was niet dichtbij, dat konden ze wel zien;
maar als ze flink doorstapten, konden ze er wel binnen een kwartiertje zijn
Het grote spel van geordende beweging
en muzikale klanken werd voortgezet door
het voortreffelijk optreden van de Mari
nierskapel der Koninklijke Marine, tam
boers en pijpers en het excercitie peloton
van het Korps Mariniers.
De Matrozenkapel van de marine nam
voor het eerst aan een taptoe Delft deel.
Men heeft van hun kernachtig spel kunnen
genieten. Het korps zal zeker niet voor
het laatst aan een taptoe zijn medewer
king hebben gegeven, want als schakel
bij de opbouw van het geheel heeft het
een uitstekende indruk gemaakt.
De muziek, die het trompetterskorps
der Artillerie speelde, leek door zijn een
voudige melodieën en harmonieën niet zo
moeilijk om te vertolken. Dit was slechts
schijn, want zij moest vertolkt worden met
de natuurtonen, die de ventielloze instru
menten konden geven en daarom was zij
zeer veeleisend. Het korps was volkomen
tegen zijn moeilijke taak opgewassen en
met bewonderenswaardige gelijkheid en
eenheid van samenspel bracht het marsen
en ander muziek ten gehore.
Een verrukkelijke klank ontwikkelde het
massale korps, dat gevormd door de Ko
ninklijke Militaire Kapel, de Johan Willem
Friso Kapel en de Kapel der Koninklijke
Luchtmacht, bij het spelen van twee be
kende marsen en vooral ook van een com
positie van Modesto Moessorgsky, die
een bijzonder mooi contrast van instrumen
tale timbres mogelijk maakte.
Een prachtige indruk van geraffineerde
excercitiekunst en bewegingseenheid gaf 't
Luchtmacht Instructie Regiment met een
lange reeks veeleisende oefeningen. Dit op
treden werd inderdaad een voorbeeld van
imell.'gente paraatheid en van concentra
tievermogen.
Een imposante afsluiting aan deze schit
terende taptoe werd de finale. Hierbij kan
men zich weer verbazen over de voor
treffelijke lioht-regie, die trouwens voor
het grote succes van deze gehele taptoe
van onmiskenbare betekenis is geworden.
Een der schoonste resultaten van deze re
gie werd de indirecte verlichting van de
fraaie toren van' de Nieuwe Kerk.
P. Zwaanswijk
LONDEN (UPI) De Arthur Rank
filmmaatschappij in Londen heeft meege
deeld, dat zij een kleurenfilm van nor
male speelduur zal opnemen van „De Ro
senkavalier" van Richard Strauss, zoals
deze dit jaar in Salzburg wordt gespeeld.
De regie zal worden gevoerd door dr.
Paul Czinner, de man die reeds eerder
^soortgelijke, films heeft gemaakt over het
Bolsjoibailet en het Koninklijk Ballet van
Engeland. Czinner heeft in de laatste zes
jaar een speciale techniek ontwikkeld wel
ke de best mogelijke weergave op het
celluloid van de toneelopvoering garan
deert. Het stuk wordt door een groot aan
tal camera's van een groot aantal hoeken
uit vastgelegd.
De voorsteliingen in Salzburg van „De
Rosenkavalier" worden gedirigeerd door
Herbert von Karajan met wereldberoem
de solisten als cle sopranen Elisabeth
Schwarzkopf, Sena Jurinac en Anneliese
Rothenberger, de bas Otto Edelmann en
de bariton Erich Kunz.
'Advertentie
Vertaling:
Margot
Bakker
38)
Jawel. In het lijk van die Esteban, met wie ik een
afspraak had. Het zat diep genoeg in zijn borst om
hem naar de andere wereld te helpen.
Dat is niet waar!
Met verwilderde blik klemde hij zich aan mij vast.
Dat is niet waar! Dat kan niet waar zijn! Het is
toch niet waar
Ik was bijna onder de indruk van zijn wanhoop ge
komen. Maria, die in haar stoel was neergezakt, zat
geluidloos te snikken.
Het is waar, Juan, en commissaris Fernandez is
op het ogenblik op zoek naar de eigenaar van het mes.
Van Juan was niets meer over dan een kleine jongen.
Hij vloog zijn zuster om de hals en zei haperend:
Mariaik ben zo bang
Maria wendde zich tot mij:
Waarom heb je Juan niet aangegeven?
Ik maak jacht op groter wild en je broer zal ons
op het spoor moeten brengen, of hij wil of niet.
Juan keek Maria aan.
Jij gelooft toch niet dat ik een moordenaar ben?
Nee, natuurlijk niet, Juan.
Dat tweetal begon danig op mijn zenuwen te werken!!
De jongen met zijn schijnheilige braafheid, het meisje
met haar blind vertrouwen. Het was mij een behoefte
krachtig op te treden voor ik hen alleen liet.
Alonso en Charley Arbuthnot zullen niet zo gemak
kelijk te overtuigen zijn als je zuster, Juan!
Maria stond op en kwam naar mij toe. Uit de hoogte
zei zij
Was dit alles wat u met ons te bespreken had,
senor?
Voor het ogenblik wel.
Dan verzoek ik u mijn huis te verlaten.
Ik haalde mijn schouders op, greep mijn hoed en liep
naar de deur, die Maria met een ijzig gezicht voor mij
openhield.
Maria.
Ik verzoek u dit huis uit uw gedachten te zetten,
senor. Iemand die mijn broer voor een misdadiger
houdt, is hier niet welkom.
Als een slaapwandelaar bewoog ik mij door de Sier-
pès, waar op dat vroege uur nog geen sterveling was
te zien. 11^ had medelijden met Maria, die van dit
alles het slachtoffer zou worden. Ik had ook medelijden
met een zekere José, die meende het geluk te hebben
gevonden. Onze vriend Cliff had wel gelijk: de vrouwen
waren de ergste vijanden van de agenten van het FBI.
Ondanks mijn verdriet roerde er zich iets op de achter
grond van mijn denken, een soort alarmsignaal leek
het wel. Het had niets te maken met de angst voor de
moordenaars van Lajolette. Die zou ik misschien op
dat ogenblik met vreugde hebben zien verschijnen, want
het leven was mij tot een last geworden. Nee, het was
iets anders: een soort waarschuwing, dat ik aan een
bepaald detail geen aandacht had geschonken. Maar
welk detail het was werd mij niet duidelijk.
Ik had niet verwacht in slaap te zullen vallen, maar
ik was zo uitgeput dat ik indommelde zodra de nieuwe
dag de hemel boven Sevilla vaal kleurde. Ik vroeg me
op dat ogenblik nog af op welke manier ik aan rust zou
kunnen komen die ik zo broodnodig had. Het lichaam
laat zich nu eenmaal niet wegcijferen. Toen ik wakker
werd daalde de zon alweer. Ik had twaalf uur aan een
stuk geslapen, zo zwaar, dat mijn eerste indruk er
een van lichamelijke vermoeidheid was. De lange nacht-
of liever dagrust had mij bovendien stijve ledematen
bezorgd en ik had allerminst een uitgerust gevoel.
Ofschoon mijn ogen wijd geopend waren kostte het
mij moeite tot de werkelijkheid van mijn bestaan terug
te keren. Aanvankelijk voelde ik mij als verdwaald in
een wereld die ik niet kende. Maar mijn verdriet stond
gereed om zich meester van mij te maken en mij rnee
te voeren in een samenleving, waarin ik voortaan altijd
door dit verdriet vergezeld zou worden. Een plooi in
het gordijn nam onder mijn blik de omtrekken van een
vrouwengezicht aan en door deze fijngetekende lijn
werd ik uit mijn doezel onbarmhartig in de werkelijk
heid gestoten- Maria. Het sprookje was uit. Maria van
de Zoete Naam zou mij niet naar Washington volgen.
Ruth zou nooit of te nimmer kennis met haar maken.
En dat alles om dat onderkruipsel van een Juan!
Ondanks alle argwaan die Alonso en Arbuthnot koes
terden was ik er in mijn hart nog steeds van over
tuigd, dat Maria niet de hand had gehad in de reeks
tegenslagen, die mijn bestaan in Spanje hadden geken
merkt. Dat zij de schijn tegen zich had was alleen
een gevolg van het ongeloofwaardige en kinderlijke
vertrouwen dat zij in haar broer stelde.
Mijn Amerikaanse opvoeding verzette zich tegen mijn
Andalusische fatalisme en zette mij aan om de neder
laag niet zonder meer te aanvaarden. Op mijn bed
gezeten, met de knieën tot aan mijn kin opgetrokken,
zocht ik naar bewijzen en aanwijzingen, die mij in
staat zouden stellen mezelf wijs te maken dat Maria
mij niet kort en goed buiten de deur had gezet en de
verloving had verbroken. Ik slaagde er niet in.
Ontmoedigd en met een grote afkeer van het leven
liet ik mijn bad vollopen. Waarom moest ik ook per
se een kijkje gaan nemen in mijn vroegere ouderlijke
woning? Niet alleen had ik aan de Palma mijn helder
heid van denken verspeeld, zodat het mij uiterst moei
lijk zou vallen Lajolette en zijn bende nog te krijgen
waar ik hen hebben wilde, maar ik had er tevens
mijn gemoedsrust verloren, die mijn sterkste wapen was
geweest en waarom heel veel collega's mij hadden be
nijd.
Ik wilde mijzelf niets wijsmaken. Ik hield van Maria
zoals ik nog nooit van een vrouw had gehouden, zelfs
niet van Ruth. Maria zou ik beslist niet zonder meer
aan een ander hebben afgestaan, wat ik met Ruth
ten slotte wel had gedaan.
Moest ik machteloos toezien, terwijl zij zich opoffer
de voor een broer die het niet waard was? Terwijl
zij ons beiden opofferde? Ik zag haar weer voor mij
zitten met gebogen hoofd. Ik hoorde haar stem, die
volhield dat Juan niet schuldig kon zijn.
Haar enige bewijs voor zijn onschuld was de omstan
digheid, dat hij haar broer was.
Ik was druk bezig mij te scheren, toen mij dat ene
detail inviel, dat mij de avond tevoren, of liever de
zelfde dag in de kleine uurtjes, niet te binnen had
willen schieten; Juan was niet in de kamer geweest
toen ik het briefje van Esteban aan de anderen voorlas!
Hij stond met de buurman te praten, die aspirine
voor zijn brouw kwam halen. Toen hij binnenkwam
hadden wij hem wel de plaats van het onderhoud ge
noemd, maar niet de tijd. Hoe was hij daarachter
gekomen?
Carley en Alonso waren met mij de deur uitgegaan.
De waarheid sprong mij naar de keel, maar in mijn
lafheid verzette ik mij er nog tegen. Niet lang evenwel.
Ik moest de feiten onder ogen zien: Maria was de
enige die haar broer op de hoogte had kunnen stellen.
Ik dacht niet al te vriendelijk aan haar. Zij had
mij heerlijk in de luren gelegd met haar vrome ge
zichtje. Arbuthnot en Alonso, die niet verliefd op
haar waren, hadden haar vlugger doorzien dan ik. Ik
nam aan aat Maria var) de Zoete Naam weinig kans
meer had aan een deskundig verhoor van hun kant
te ontkomen. En dat stond mij best aan!
Ik trilde van woede en die woede werd er niet
geringer op toen ik merkte moeite te hebben mijn
tranen te bedwingen. Ik begreep nu beter waarom
Alonso medelijden met mij had gehad en ik begreep
ook, waarom hij op mijn vertrek naar Washington had
aangedrongen. Hij had mij de ontknoping willen be
sparen.
In plaats van Charley en hem te helpen had ik een
toch al moeilijke opdracht onnodig moeilijker gemaakt.
Ik was niet alleen een bedrogen minnaar, ik had mij
bovendien een pover politieman betoond. Als Cliff An
derson de gang van zaken ooit te weten kwam zou ik
een heel eind in zijn achting dalen.
Wat zou Lajolette gelachen hebben toen hij hoorde
dat ik bezoeken aflegde in het huis aan de Palma,
waar twee van zijn handlangers woonden. Ik voelde
inmiddels nog maar één emotie en dat was een kille
woede. Ik wiïde tot elke prijs voorkomen dat de agent
José Morales in zijn beroep het slachtoffer werd van
zijn persoonlijke gevoelens. Ik zou Maria ronduit zeggen
hoe ik over haar dacht en ik zou haar niet verzwijgen
dat ik haar met genoegen door commissaris Fernandez
zou zien arresteren.
(Wordt vervolgd)
KEUZE UIT 5 SMAKEN
AARDBEIEN. SINAASAPPEL
ANANAS. CASSIS. CITROEN.
In het laatste Holland Festival heeft de
acteur Han Bentz van den Berg voor een
hoofdzakelijk uit studenten bestaand pu
bliek in Leiden een solovoordracht van
„Onder het melkwoud" door Dylan Tho
mas gegeven, die zeer veel succes moet
hebben gehad. Daardoor aangemoedigd
heeft de Nederlandse Comedie thans een
week van haar speeltijd in het Nieuwe de
la Martheater voor herhalingen hiervan
beschikbaar gesteld. Vrijdag waren er
vrijwel alleen collega's van de optredende
kunstenaar en andere genodigden aanwe
zig, die tezamen een geestdriftig audito
rium vormden.
Deze voorstelling heeft ook qua opzet
niets met een one-man-show te maken,
want Han Bentz van den Berg doet dit
niet om gevarieerde topprestaties te leve
ren, maar naar men stellig mag aanne
men alleen uit liefde voor dit volstrekt
unieke werk, waarin hij velen zou willen
laten delen dergenen die destijds de op
voeringen door het genoemde gezelschap
hebbeh gemist. Ook mnemotechnisch is
er iets bijzonders aan de hand: na de in
tensieve voorbereiding, wekenlange repeti
ties onder zijn leiding en ruim zestig keer
als de centrale figuur van de verteller in
het gebundelde licht van de schijnwerpers
te hebben gestaan kende hij deze roman
tische evocatie van het openlijke en ver
borgen leven gedurende een etmaal in een
denkbeeldige stad allang volledig en feil
loos in alle toonaarden uit het hoofd. Juist
deze diepe vertrouwdheid met de exube
rante tekst van de dichter en zijn groot
concentratievermogen maken dat men van
een bijzondere gebeurtenis mag spreken.
Zelden of nooit heb ik iemand op het
toneel zich zo ontspannen zien gedragen,
zeker niet in een zo veelomvattende taak,
daarmee voortdurend een speelse direct
heid van effecten bereikend, die alleen
mogelijk is wanneer ook in de herschep
ping de kunst zich als een natuurver
schijnsel voordoet. Er heerst eèn volmaak
te, door geen wanklank verstoorde harmo
nie. Herhaaldelijk krijgt men de indruk,
dat de gevoelig overwogen intenties van
de regisseur-van-toen door de vertolker-
van-nu met meer finesse worden gereali
seerd. En dat geldt dan vooral voor de
passages van diabolische intimiteit of on
conventionele humor. Met elementaire
middelen van typering laat Bentz van den
Berg de uiteenlopende bevolking van Lla-
regyb in de dynamische verwarring van
lentedolheid voor ons leven. Er is in deze
hele eenmansrevue niets ontbestaanbaars
en dat is het ware wonder.
Hij gebruikt op het toneel een klein
practicabel, twee blauwe tafels, drie keu
ken stoelen en een kruk tegen een zwart
achterdoek. Men wordt bij deze verbeel
ding door niets afgeleid. Dit spel voor
stemmen, in eerste instantie voor de ra
dio geschreven, komt in alle gewenste
schakering en zonder dat er plaats is voor
de bijgedachte aan een tour-de-force zo
goed als vanzelfsprekend tot zijn recht.
David Koning
O
De aanbesteding van de bouw van de
stuw bij Amerongen is zeer binnenkort te
verwachten. De bouwpunt, in een droogge
legde bochtafsnijding, is thans vrijwel ge
reed. Met de bouw van dit stuwcomplex,
inclusief alle grondwerken, is naar raming
ongeveer 45 miljoen gemoeid. Dat is vijf
miljoen meer dan de kosten van het over
eenkomstige complex bij Hagestein. De
stuw bij Amerongen is de tweede van dè
drie stuwen die worden gebouwd in het
project voor de waterbeheersing op de
Rijn en onderdeel van het deltaplan. De
bouw van het complex duurt ongeveér
drie tot vier jaar.
Men leest tegenwoordig telkens in de
krant over bedrijven en ondernemingen
die door een regering worden genaast.
Om dit woord te begrijpen, moet men
uitgaan van het woordje n a waarvan
de vergrotende trap luidt: naar en de
overtreffende trap naast. Van die
laatste vorm is dan een werkwoord ge
vormd. In letterlijke zin betekent naas
ten dus: zo dicht mogelijk nabij brengen,
maar in die betekenis is het woord niet
aangetroffen. Vanouds is het gebruikt
als rechtsterm die betrekking had op het
recht van een verkoper het eenmaal
verkochte onroerende goed weer terug
te kopen. In meer algemene zin be
tekent naasten dan: gebruik maken
van het recht eigenaar van iets te wor
den en vandaar: in bezit nemen, zich
toeëigenen met of zonder betaling, met
of zonder recht.