Beklemmend vermaak in Rhinoceros van Ionesco TAXI 13000 Druk concertseizoen voor Zang en Vriendschap 14 Drumbands zorgden voor „klinkende" lustrumviering Een halve eeuw Koninklijk Instituut voor de Tropen Italiaans operaconcert in Haarlems Concertgebouw Marswedstrijd van „Frans Hals" RENAULT DAUPHINE Garage Den Hout Garage Hardebelt MAANDAG 2 9 AUGUSTUS 1960 HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT 7 De Meesterserie 1960-'61 Kinderboekenweek 1960 Frontale auto-botsing in Arnhem: vier gewonden Muziekkapel besloot serie zomeravondconcerten „Uitgever zou ook Haarlemse zakenlieden hebben opgelicht Voor onze kwartaal -abonnès „Onbezoldigd moordenaar" (het vorige seizoen gespeeld door Theater onder regie van Richard Flink met Bernhard Droog als Bérenger, voor de komende maanden in het repertoire van dit gezelschap gebleven) en „Rhinoceros" zijn de eerste avond vullende stukken van Eugène Ionesco, een der belangwekkendste en origineelste voor mannen van het experimentele toneel, mede geschreven met de opzettelijke bedoeling om door te dringen tot een groter publiek dan voorheen. Het laatste werk is tot stand gekomen in opdracht van Jean Louis Barrault en kort na de Franse première ook in Engeland opgevoerd, daar met niemand minder dan Sir Laurence Olivier in de hoofd rol en door Orson Welles op vrij sterk aangevochten wijze in scène gezet. Men moet over de uitdagende waarde van een dergelijke opdracht niet gering denken: een der voornaamste thema's van Ienesco is immers de onmogelijkheid in deze tijd van tot in het fantastische vermeerderde en versnelde communicatiemiddelen om een ander wezenlijk te bereiken. Deze paradoxale situatie, nu verdubbeld nog, dwong de auteur tot een nieuwe bezinning omtrent zijn methode. De uitkomst daarvan kan men leren kennen in de zaterdag te Amsterdam begonnen vertoningen door de Nederlandse Comedie onder de vakkundige leiding van Henk Rigters en in de vertaling van Remco Campert. Naar mijn mening kun „Rhinoceros" niet op één lijp, worden gesteld met zulke avantgardistische meesterwerken in het klein als „De stoelen" of „De kale zan geres". Maar er zijn geloof ik rui mere kansen voor toekomstige ontwikke ling geopend,. Ionesco heeft zich ditkeer ten opzichte van de theatertraditie niet gedragen als een lachende vernietiger. Hij heeft integendeel de historisch gegroeide techniek gebruikt om een in een moderne allegorie te laten zien wat de mensen van het leven hebben gemaakt. Dat betekent een omschakeling van het destructieve naar het creatieve. Het is de eerste stap van het bewust ridicule met dodelijke uit werking naar het baanbrekende terwille van de ontdekking van nieuwe kansen. Kunst weerspiegelt altijd de heersende levensvorm. Zo kan men de pas nu ten einde lopende beweging der romantiek als een uitvloeisel beschouwen van de indus triële en maatschappelijke revoluties aan het einde van de achttiende en het begin van de negentiende eeuw. Alles wat de stoutstéverbeelding toen heeft kunnen dro men is door de werkelijkheid achterhaald en overtroffen. Maar nog steeds worden er gevaarlijke uitvindingen gedaan en storten de mensen zich in opwindende avonturen. Het angstaanjagende daarvan is echter niet langer een spel zonder ver plichtingen doch een onontkoombare reali teit. Men is daar nog niet tegen opgewas sen, men zoekt een zinrijke houding. De twee grote gevax-en, die Ionesco signaleert als bedreigingen van ons geestelijk wel zijn in het algemeen en van het toneel in het bijzonder, zijn: de morele aderver kalking van de burger enerzijds, de tiran nie van het politieke regime anderzijds. Hierdoor worden de spanningen in „Rhi noceros" bepaald: de sociale ontoepasse lijkheid van systemen met van ouderdom verroeste conventies, de devaluatie van de persoonlijke vrijheid door het conformis me. De burger is de hoofdrolvertolker in de romantiek, de maatgever van de maat schappij, de held van het theater. Zo'n middenstander, zo'n gemiddelde figuur is Bérenger, die men reeds in „Onbezoldigd moordenaar" heeft leren kennen. Die naam zal misschien niet op toeval berus ten (zoals de Godot, waarop het vergeef se wachten is bij Beckett, aan een stuk van Balzac werd ontleend). Men kan den ken aan een Franse jurist met humani taire beginselen, die de wet op voorwaar delijke invrijheidsstelling ontwierp en aan het hoofd stond van de maatschappij tot reclassering van volwassenen. Er is ook een associatie met de satirische chanson nier Béranger, die een voorvechter van de belangen van het volk tijdens de restau ratie wilde zijn. Veel doet dit echter niet terzake. De eerste akte is Ionesco op z'n best. Op een caféterras in een kleine stad in de provincie praten de mensen langs el kaar heen. Bérenger nog niet eens aan zichzelf gewend voelt zich slecht op zijn gemak in hun gezelschap. Dan wordt iedereen opgeschrikt door daverend la waai: gestamp vermengd met geluiden van vernielingen. Er stormt een rhinoce ros door de straten, zonder dat iemand (want er is geen dierentuin noch een cir cus in de buurt) daar een verklaring voor kan geven. Al spoedig slaat de opwinding door tot vruchteloze retoriek en leuter praat, een kwartet met absurde variaties over de voor rede en waarnemingsvermo gen vatbare aspecten van het probleem: was het een Afrikaanse of een Aziatische rhinoceros en hoeveel hoorns had het besst? De onbehagelijkheid wordt ver sterkt door het besef van de toeschouwer, dat men het evengoed over bommenwer pers had kunnen hebben. Nog vreselijker is echter dat het rampzalige kwaad uit de mens zelf voorkomt, een gedrochtelij ke vervulling van het beginsel dat men de grondslagen van het leven moet vernieu wen door de natuur boven de moraal te stellen. Bérenger vlucht in de alcohol, maar kan zijn verontrusting niet verdo ven. Hier had het stuk kunnen eindigen. Lo- nesco heeft evenwel alles aan iedereen duidelijk willen maken. Het tweede bedrijf speelt in een uitgeverskantoor, waar we te weten komen dat de rhinoceros een dei- bediende is, die een dierlijke gedaantever andering heeft ondergaan. Het volgende taf reel toont een dergelijke transformatie, waaraan Bérengers beste vriend Jean zich met wellust overgeeft. En zo groeit het aantal dikhuidigen zienderogen, uit goed gelovigheid, uit instinctieve volgzaamheid en nabootsingsdrang, uit haat tegen supe rieuren. Het spel van Ionesco is een tragi komische demonstratie van kuddegeest en dodelijke uniformiteit. Geleidelijk worden 'Advertentie Traditiegetrouw wordt ook dit jaar in het Haarlemse Concertgebouw weer de bekende Meesterserie gegeven, waaraan thans medewerken Jan Smeterlin, Hans Richter-I-Iaaser en Johanna Martzy. De reeks opent met een recital door de Chopin-vertolker Jan Smeterlin. Deze Poolse pianist zal een keuze doen uit het omvangrijke oeuvre van zijn beroemde landgenoot. Het recital heeft plaats op woensdag 12 oktober. De meesterpianist Hans Richter-Haaser geeft een concert op woensdag 21 december. De Hongaarse vio liste Johanna Martzy zal het derde en laat ste concert in de serie verzorgen. alle weerstanden gebroken, het laatst die van de aanvankelijk sceptische ambtenaar Dudard (die de dingen met kalme humor probeert op te nemen, maar tenslotte uit zijn neutraliteit wordt meegesleept) en de lieve secretaresse Daisy, die het anders zijn dan de meerderheid abnormaal gaat vinden. En zo blijft Bérenger als eenling terzijde der horden afschuwelijk eenzaam, zijn angst transformerend tot voldoende kracht van verzet om zichzelf te blijven zoals de mens werd geschapen naar Gods evenbeeld, een nieuw symbool. Het duurt misschien te lang voor deze climax wordt bereikt, omdat men (met de herinnering aan het Derde Rijk van Hitier en zijn rotgenoten nog brandend in het ge heugen) de gang van zaken en de innerlij ke toedracht sneller doorziet dan de ont wikkeling van het motievenmateriaal toe laat. Niettemin is het een bij alle verma kelijkheid beklemmend stuk, machtig ori gineel ondanks evidente verwantschappen met „Boerderij der dieren" van Orwell (de omwenteling van alle menselijke waarden tot een collectieve zwijnenboel) en met „De Pest" van Camus (het voel baar maken van een naderende katastro- fe). Verbluffend knap en in harmonie met het eigenlijke onderwerp worden alle ro mantische troeven tegen elkaar uitge speeld, waardoor Ionesco een voor zijn Dezer dagen hield de Koninklijke Lieder tafel „Zang en Vriendschap" een druk be zochte jaarvergadering, die door verblijf van de voorzitter mr. J. H. G. Zeelenberg buitenslands onder leiding stond van de vice-voorzitter, de heer A. Th. Misset. Het jaarverslag van de secretaris gaf een uit voerig beeld van de verschillende gebeur tenissen in het 130ste levensjaar van het koor en van een gezond intern verenigings leven. Bij de herdenking der overledenen werden onder meer met name genoemd de oud-voorzitter, de heer A. J. van Houten en het bestuurslid de heer G. D. van Wengen senior. De penningmeester kon in zijn overzicht gewagen van een gezonde financiële basis. De verslagen van bibliothecaris, propa- gandacommissie en muziekfonds konden eveneens de goedkeuring der vergadering verwerven. De periodiek aftredende be stuursleden, de H.H. A. Th. Misset, B. C. Elskamp, O. J. A. Bëning en A. Verstijnen werden herkozen. Het komende concertseizoen wordt weer Paul Meyer en Johan Walhain in Rhinoceros van Ionesco. doen opmerkelijke herkenbaarheid heeft bereikt. Johan Walhain vervulde als gast de hoofdrol indrukwekkend in zijn bewogen overgang van gewone tot alleen daardoor buitengewone man, in alle toonaarden strijd leverend tegen de verleiding, on danks alle aanvechting zichzelf in zijn be sef van eigenwaarde trouw blijvend. Een prachtige scène was de metamorfose van Paul Meyer tot knorrend beest. Jammer was het alleen dat de aanvankelijke vriendschap tussen deze beide mannen niet erg duidelijk werd. Opmerkelijk was verder vooral de alleen op ondergeschikte punten recalcitrante loonslaaf van Dick Swidde, een fraaie typering. Van de ver dere medewerkenden moeten Nienke Sik- kema en Guus Oster worden genoemd, die na de pauze de zo gewenste bewogenheid teweegbrengen. Harry Wich maakte de de cors, voortreffelijk van sfeer voor het bur gerlijk fantasmagorische. Remco Campert zorgde voor een onontkoombaar aanspre kende vertaling, waarbij men zich alleen kan afvragen of het wel juist was het woord „humanisme" zonder nadere bepa ling in het Nederlands over te nemen. David Koning Ter gelegenheid van het vijftienjarig be staan van de speeltuin „Frans Hals" in Haarlem en van het eerste lustrum van het gelijknamige trommelkorps is zaterdag in de omgeving van de Schotersingel een marswedstrijd voor drumbands gehouden. Voor de organisatoren met de voorzitter van het trommelkorps „Frans Hals" aan het hoofd moet het een bijzondere voldoe ning zijn, dat tal van korpsen uit Haarlem en omgeving voor dit concours hadden in geschreven. Van 's middags half vier tot 's avonds half acht trokken de in hun kleu rige uniform gestoken muzikanten in de straten van de marsroute voorbij, gade geslagen door vele honderden belangstel lenden. Het tamboerkorps „Vijfhuizen" opende de rij van veertien drumbands. De jury bestond uit de heren A. Loenen en P. Wit. In de afdeling junioren behaalden zes korpsen een eerste prijs. Dit waren het tamboerkorps „Vijfhuizen", met 126'/j pnt. (tamboer-maitre 12V2 pnt.); de St. Joris- band uit Haarlem met 128 pnt. (tamboer- maitre 12 pnt.); A.S.V. Speeltuin „Merca tor" met 128 pnt. (tamboer-maitre 16 pnt,); het tamboerkorps „Schulp en Meerweide", Velsen-Noord met 134'/2 pnt. (tamboer- maitre 12V2 pnt.; Drumband „Frans Hals", Haarlem met 127 pnt. (tamboer-maitre 12 pnt.) en de drumband „Frans Hals", groep A met 131 pnt. (tamboer-maitre 13V-2 pnt.). Tweede prijzen werden toegekend aan het tamboerkorps „Hendrick de Keijser" met respectievelijk 122'/s en 13V2 pnt. en de drumband „Frans Hals" (meisjes) met 177'/2 en I5V2 pnt. Een derde prijs in de afdeling junioren ontvingen het tamboerkorps „Voorwaarts" uit IJmuiden met respectievelijk 103 en 8 pnt. en de drumband „Havenkwartier" uit Zaandam met 107 en 3 pnt. De vier korpsen die aan de senioren wedstrijd deelnamen werden alle met een eerste prijs beloond. Dit waren de drum band „Z.O.S.N.O." uit Uitgeest (136 en 17 punten), de N.P.V. Districtsband uit Haar lem (142 en 11 punten), de drumband van de Christelijke Gymnastiekvereniging „IJ muiden" (137 en 10 punten) en de drum band van „Arti et Religioni" uit Haarlem (147 en 17 punten). Westduitse pockets. Van 1950 tot 1957 zijn in West-Duitsland 1-280 pocketbooks met een gezamenlijke oplage van 64,7 mil joen exemplaren verschenen, aldus heeft het Instituut van de Duitse Boekhandel meegedeeld. Het trommelkorps Vijfhuizenop weg tijdens de marswedstrijd. De Vijfhui- zenaren behaalden, in hun afdeling een eerste prijs. Het Koninklijk Instituut voor de Tropen te Amsterdam dat in de afgelopen tien jaar is uitgegroeid tot een internationaal tropeninstituut, bestaat vijftig jaar. Dit feit zal donderdagmiddag 1 september herdacht worden in een bijeenkomst in de grote aula van het instituut, dat het grootste gebouw van de hoofdstad is. Het instituut is ontstaan uit de verzameling van allerlei voorwerpen uit de tropen, die de heer F. W. van Eeden (vader van de bekende schrijver) in 1864 in zijn woning te Haarlem begonnen was bijeen te brengen. Deze collectie werd een jaar later ondergebracht in het paviljoen „Welgelegen" in Haarlem (het voormalige paleis van koning Lodewijk Napoleon) en daar ontstond „Het koloniaal museum" Het initiatief voor uitbreiding werd genomen door de heer J. T. Cremer, een Deli-pionier (die onder meer minister, kamerlid en president der Nederlandsche Handel-Maatschappij is geweest) en dr. H. F. R. Hubrecht, lid van de Tweede Kamer. Op 11 augustus 1910 werd opgericht de vereniging Koloniaal Instituut. Het eerste deel van het 6V2 miljoen ge kost hebbende complex, het museum, kwam in 1922 onder de kap en het volgend jaar werd daar ter gelegenheid van het vijfentwintigjarig regeringsjubileum van Koningin Wilhelmina de eerste tentoon stelling gehouden. Na de taakverbreding van het instituut in 1951, toen de relatie met Indonesië kwam te vervallen en het instituut zijn aandacht en activiteiten op alle tropische gebieden en daar nauw bijbehorende ge bieden ging richten, zijn in de lichtbal van het museum verschillende exposities ge houden, onder meer over Kongo, Brazi lië en Mexico. Op het ogenblik is er de ju bileumtentoonstelling „Nederland en de tropen", die een overzicht geeft van het geen door Nederlanders sedert de eerste benaderingen en ontdekkingen van de tro pen werd gedaan, wat hieruit is voortgeko men en wat mogelijk in de toekomst zou kunnen gescheiden. De organisatie van het Instituut voor de Tropen bevat de afdelingen: tropische pro- dukten, algemene zaken, tropische hygië ne, geografische pathologie en culturele en fysische anthropologic. Daarbij beho ren dan verder het museum, tentoonstel lingen, laboratoria, een fotobureau, een documentatiedienst en de centrale boeke rij, die meer dan vijftigduizend boeken ovea- tropen en tropenzaken bevat met de kleinere banden en tijdschriftenseries, telt deze boekerij zelfs ruim honderdduizend delen. Het is de grootste tropische biblio theek van West-Europa. Voorts is er nog een bureau voor onderwijszaken, een lees zaal en een jeugdbibliotheek. In de loop der jaren is het aantal door het instituut aan de Amsterdamse gemeente-universi teit ingestelde leerstoelen tot negen uit gegroeid. Met deze gespecialiseerde afdelingen be treffende de tropen op onder meer socio logisch, economisch en medisch terrein met deskundigen, laboratoria, enzovoorts neemt het tropeninstituut een unieke plaat in West-Europa in. Ter gelegenheid van het vijftigjarig be staan is een nieuwe legpenning geslagen ontworpen door Albert Termote), waar op symbolisch het arbeidsdoel van het tropeninstituut is weergegeven: een we reldbol met daarop zichtbaar een tropen- gordel, die gedragen wordt door een man met een microscoop en een vrouw met een schaal vruchten. De penning heeft Het was een goede gedachte om bij de uitvoering van Italiaanse operamuziek door Italiaanse zangeressen en zangers het strenge concertkarakter te veranderen door over te gaan op een scènische uitbeelding van de gezongen opera-fragmenten. De zuidelijke zangers konden hierdoor meer zich zelf zijn, zich vrijer voelen ten op zichte van de muziek en hun temperament kreeg een kans om zich ongeremd te laten gelden. De op de spits gedreven eenvoud nam men gaarne op de koop toe. Trouwens de eigen fantasie van de toehoorders kwam hier wel aan tegemoet. Bij het opera-con cert, dat zondagavond door Italianen in de Gemeentelijke Concertzaal werd gegeven, diende één te variëren decor voor taferelen uit verschillende oi>era's van Ferdinando Paër, die leefde van 1771 tot 1819, van Verdi en van Puccini en men kon deze toneel-uniformiteit zonder bezwaar aan vaarden. De bas Gastone Presset kon wegens ziek te niet optreden, maar de overblijvende vier vocalisten hebben dit wegvallen naar wens gecompenseerd, al was een kleine wijziging van het programma daardoor noodzakelijk geworden. De bas-bariton Gino Orlandini. de tenor Alfio Farina en de sopraan Marise Morel begonnen de avond met de vertoning van fragmenten uit „De Kapelmeester" van Ferdinand Paër. Voor Marisa Morel was deze muziek voor haar rol van Gertrude geen gunstige keuze. Zij had merkbaar moeite met in zetten en met intoneren. Herhaaldelijk zong zij te laag en veel overtuigingskracht ging er van haar spel niet uit. Ver hier bovenuit steeg haar zang in het duet uit Verdi's „Un ballo in maschera", waarmede zij kon uitblinken in dramatische uitbeel ding en met bewogen klankrijke stem klank. Voor het optreden van Marisa Morel betekende dit een hoogtepunt van het con cert. Een zanger met behoorlijke capaciteiten bleek de tenor Alfio Farina te zijn. Hij be wees dit met het zingen van gedeelten uit Verdi's „La Traviata" en uit Puccini's „La Bohème". Voor voortreffelijke indrukken zorgde de sopraan Mildela d'Amico, een zangeres met een stralende stem, die zij technisch prachtig beheerst. De bijzonder goed volgehouden resonans, die een opval lende klank continuïteit mogelijk maakte, adembeheersing, zuiverheid en articulatie getuigden hiervan. Bovendien kon men haar dramatisch talent bewonderen in opera-fragmenten uit „La Traviata" en uit „Rigoletto". Een magnifieke zanger bleek ook de ba riton Gino Orlandini Een mooie gave stem met een indrukwekkende omvang en ex pansieve kracht kon hij verenigen met. een geëmotioneerde voordracht en dit werd voor zijn vertolkingen van gedeelten uit „Un ballo in Maschera" van Verdi en „Rigoletto" van dezelfde componist, solis tisch of in ensemblezang, van bijzondere waarde. Het Haarlemse gemengde koor „Poly hymnia" wisselde onder leiding van zijn dirigent Henk Arisz de zang van de Italia nen af met de uitvoering van koorfragmen ten uit Verdi's „I Lombardi" en „Nabucco" (het Slavenkoor) en van het koor der Landlieden en het beroemde „Regina coeli" uit „La Cavaleria Rusticana" van Mascag- ni. Het koor maakte met dit beperkte aan deel in de avond een goede, vaak zeer goe de indruk, welke mede verkregen werd door de verdienstelijke solo-zang van een der sopranen. Een woord van grote lof voor de zeer muzikale, klankrijke pianobegeleidingen van de Maestro-accompagnatore Umberto Frankle mag met achterwege blijven. P. Zwaanswijk «OCCCCCOCOCCCC02COS<»COO<>2CC<X*XWXCCCOCCCCCOCOOOOOO WEEKABONNEMENTEN dienen uiterlijk op woensdag te worden betaald, daar de bezorgers op donder dag moeten afrekenen. DE ADMINISTRATIE als tekst: „Felix artibus colendis" (wel vaart door wetenschap). Deze penning zal voor de eerste keer op de bijeenkomst op 1 spetember aan een aantal personen wor den uitgereikt. Op deze bijeenkomst zal de voorzitter van het tropeninstituut, prof. dr V. J. Koningsberger, de openingsrede uitspreken en voorts zullen het woord voeren: minister J. M. L. Th. Cals en de ambassadeur van Pakistan, Begum Raa- na Liaquat Ali Khan. In het tropenmuseum zal in de zomer maanden van 1961 een expositie over Ar gentinië worden gehouden. Van Austra lische zijde is het verzoek gedaan om een expositie over dat land te mogen houden in het museum; niet als emigratieland, maar Australië als handels- en culturele partner van Nederland en als land voor investeringsmogelijkheden. Advertentie Prijs ƒ5625— Verreweg de zuinigste auto in zfjn klasse Brandstofverbruik 1 1. op 17 km. Oliecarter 2v£ 1. Verversen elke 2500 km. Wegenbelasting minimum Afschrijving gemiddeld 900.— tot f 1200.— per jaar en vaak nog minder Zeer weinig reparatie en dan nog goedkoop door praktische constructie en lage onderdelen- prijs, b.v. complete motorrevisie ongeveer f 300. Daarbij: veilig, pittig en elegant. Laat u eens geheel vrijblijvend voor lichten door HOOFDAGENTSCHAP ïweg 166-168 - Tel. 12138 en 1 ENTSCHAP Rijksstraatweg 249 - Telefoon 57455 De Kinderboekenweek 1960 zal worden gehouden van 29 oktober-5 november. Er zal weer een Kinderboekenweek-geschenk worden uitgereikt, bij aankoop van Neder landse kinderboeken voor een bedrag van 2,50 of meer, en wel een bouwplaat (ont werp Wim Bijmoer), die een kinderboeken- weekpoppenkast oplevert- Annie M. G. Schmidt schreef er een poppenkastspellet- tje voor. De tekst van dit spelletje staat afgedrukt in De Grabbelton, de kindex-boe- kenkrant die gedurende de Kindex-boeken- week gratis door de boekhandel wox-dt vei'spreid. In deze Grabbelton staat voorts een ver haal van Hans Andx'eus, met een daaraan verbonden prijsvraag. (Gevraagd wordt bij dit verhaal een illustratie te maken; deze illustratie-wedstrijd komt dit jaar in de plaats van de wedstrijd waarbij in vorige jax-en werd gevraagd om een Kinderboe kenweek-affiche te ontwei-pen). Het Bui-eau Boek en Jeugd van de Cen trale Vereniging voor Openbare Bibliothe ken heeft een keuxdijstje samengesteld van Nederlandse kinderboeken, ter versprei ding op de lagere scholen, getiteld De Wiekslag. Bij het samenstellen is rekening gehouden met alle levensbeschouwingen. Het Kinderboekenweek-affiche is het resultaat van de vorig jaar gehouden te kenwedstrijd. Stefan Tamboer uit 's-Her- togenbosch (nu 5 jaar) is de jeugdige ont werper. Bovendien vex-schijnt een nieuwe editie van De Kleine Vuurtoren. Deze catalogus van verantwoorde kinderboeken wordt sa mengesteld door een redactie, die daartoe van de gehele kinderboekenproduktie ken nis neemt en het beste uitzoekt. De jury die dit jaar het Kinderboek van 1959 zal uit kiezen bestaat uit de dames J. G. Daane en W. Hora Adema, en de heren Jean Dulieu, Aart Romijn en A. Welling. Zaterdagavond zijn op de Apeldooimse- weg in Ai-nhem twee personenauto's fron taal tegen elkaar gebotst en totaal ver nield. Eén derxestuurdex-s, een 26-jarige Amsterdammer heeft vermoedelijk met te hoge snelheid gereden. Hij liep vrij ern stige vei-wondingen op. De inzittenden van de andere auto, een Duitser en twee Ar gentijnen werden eveneens gewond. een drukke werkperiode. Op vrijdag 28 ok tober heeft in het Concertgebouw te Haar lem het eerste ledenconcert plaats, waar voor op het programma oratorium- en operawerken zyn geplaatst. Medewerken den zijn het Noordhollands Philharmonisch Orkest, de organist Willem Hickmann, de tenor Chris Tcheffer, solist van de Ant werpse Opera (voordien verbonden aan de Nederlandse Opera), terwijl met een so praanzangeres momenteel onderhande lingen worden gevoerd. In januari of februari 1961 zal Zang en Vriendschap deelnemen aan een zangers dag te Hoofddorp, uitgaande van het ge west Noordholland van het Kon. Ned. Zan gersverbond. Op 10 maart volgt het tweede ledencon cert in het Concertgebouw te Haarlem, waarna op 29 en 30 april Zang en Vriend schap in Groningen vertoeft als gast van de Kon. Liedertafel „Gruno" en aldaar zal concertei'en. Enkele weken daarna, op zaterlag 13 mei, is de Kon. Liedertafel op haar beurt gastvrouwe om te Haarlem te ontvangen de Kon. Zangvereniging „Venlona" uit Venlo en het Kon. Mannenkoor „Die Haghe Sanghers" uit Den Haag, die zich met „Zang en Vriendschap" in het Haar lemse Concertgebouw zullen doen horen. Advertentie Met een geslaagd concert, zaterdagavond in de muziektent op het Raadhuisplein gegeven, heeft de Zandvoortse muziekkapel onder lei ding van de heer J. J. Wildschut en het tam boerkorps onder directie van mejuffrouw H. Rudolphus, de door stichting „Touring Zand- voort" georganiseerde openlucht-zomeravond concerten besloten. De belangstelling voor dit laatste concert was zeer groot. De kapel begon met de uitvoering van een vrolijk populair programma, waarna het tamboerkorps een demonstratie van zijn kunnen gaf. Het con cert werd daarna besloten met een gezamen lijk uitgevoerde taptoe. Met dit concert kwam een einde aan een serie muzikale evenementen, die zeer veel hebben bijgedragen tot het amusement in de badplaats. Niet minder dan achttien concer ten werden in de maanden juli en augustus georganiseerd, waarvan het leeuwen-aandeel werd verzorgd door de Tiroler kapel, onder leiding van Wil van Baekel, welk ensemble in totaal zeven keer optrad. Verder concer teerden behalve de Zandvoortse muziekkapel (vier keer) het ensemble „Arti et Religioni" uit Heemstede, de Koninklijke Harmoniekapel uit Deurne, de IJmuider Harmonie en de Haarlemse Postfanfare. Voorts trad op in deze serie het Frans Studentenkoor uit Mont- pellier; ook de Zandvoortse accordeonver eniging liet zich twee keer horen. Al deze concerten werden steeds door een zeer groot aantal belangstelllenden bijge woond. Hij liet betalen voor niet opgegeven advertenties De 36-jarige Haarlemmer die eerverle den week in Beverwijk werd aangehouden omdat hij winkeliers zou hebben opge licht door hen te laten betalen voor niet- opgegeven advertenties, is inmiddels ook door de Haarlemse recherche verhoord. De man heeft bekend veertien Haarlemse zakenlieden bedragen van vijfentwintig tot vijfenvijftig gulden te hebben laten beta len voor niet opgegeven advertenties. In totaal gaat het om 540. De Haarlemmer, die zich uitgever noemde, zal ook nog aan de tand worden gevoeld door de recher ches van Heemstede en Bloemendaal. Ver dachte schijnt ook in Velsen, Hilversum en Utrecht te hebben geopereerd. Zoals wij op 19 augustus reeds bericht ten, gaf de man een boekje uit over het Rode Kruis. Het hoofdbestuur weigerde echter zijn medewex'king en omdat ver dachte in financiële moeilijkheden zat, gaf hij een ander boekje uit onder de titel „Charitas Vizier". Hierin nam hij de voor het Rode-Ki'uisboekje bestemde advex-ten- ties op en de lege plaatsen vulde hij op met annonces, waaxwoor hij teksten uit adresboeken en dergelijke haalde, maar tot het plaatsen waarvan hij geen toestem ming had. Na het verschijnen van het boekje be zocht hij de winkeliers die niet hadden geadverteerd. Velen van hen konden zich niet meer herinneren of zij al dan niet advertenties hadden laten plaatsen. De man suggereex-de dat de opbrengst voor een goed doel was, waarna de zakenlie den betaalden. bestaat de gelegenheid het abonne mentsgeld automatisch van hun giro rekening op de onze over te laten schrijven. Hierdoor komt het aanbieden van kwitanties te vervallen, terwijl onze abonnés ook niet elk kwartaal de moeite behoeven te nemen een giro biljet uit te schrijven. Indien u hiervan gebruik wilt maken, verzoeken wij u een machtigingsfor mulier bij onze administratie aan te vragen. ADMINISTRATIE HAARLEMS DAGBLAD Telefoon 15295 (6 lijnen)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 7