Horen en zien Een nacht op Santa Craz PANDA EN DE JACHT OP DE MILJOENENHOED DE REIS VAN KOEN EN LINNIE De radio- en televisieprogramma's van de V.P.R.O. in het komende seizoen Melkbedrijven wensen soepeler prijsbeleid gjggg ui 't Silver Stoepke Plan van V.P.R.O. EEN GROTE BUS 4." Actie met bonkaarten bracht 188.000,- op DONDERDAG 8 SEPTEMBER 1960 9 radio televisie AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN Dora Paulsen De radio geeft vrijdag C ais-herdenking Puistjes verdrogen door Purol-poeder 7 elevisieprogramma Kaart en Bomans in Een Droomhuis De lichtere toets 0 Nationale Omroep 30 Toen Panda, Joris en Palmer over sprongen naar de volgende wagon, was de zwerver tot hun verbazing verdwenen. Hij kan niet ver uit de buurt zijn!" riep Panda, rondkijkend, „Ah ik zie hem al! Hij heeft zich lussen het stro verstopt!" Met deze woorden greep hij een paar voe ten met afgedragen schoenen, die uit het stro staken en trok uit alle macht. Lang zaam maar zeker bracht hij een paar be nen aan het licht, die in een rafelige broek waren gestoken. De benen begon nen te spartelen en uit het stro klon ken boze protesten, maar Panda trok zich hier niets van aan. „Kom te voorschijn!,, riep hij, „ik heb je!„ Het stro week uiteen en daar verscheen een opgewonden zwerver. Maar het was niet de gezochte! „Jou klein onderkruipsel!" riep de zwerver verwoed, „Wat moet dat?! Wat betekent dat? Wat is de bedoeling, huh?" „N-neem me niet kwalijk," stamel de Panda, „ik. .eh. .dacht.„Hier is de gezochte!" riep Joris, zich op een ander paar voeten werpend, die uit het stro staken. Met een flinke ruk trok hij een zwerver omhoog, maar wéér was het een andere! Na een herdenking van dr.Wiardi Beek man in de rubriek „Achter het nieuws" gaf de VARA woensdagavond Dora Paul sen de gelegenheid voor een mijmering over verleden heden en toekomst in 'n pro gramma onder de titel „Mag ik tante Dora zeggen?". Wij hebben niet altijd vre de gehad met de manier waarop Dora Paulsen overal bij is gesleept zodra er weer eens een cabaretprogramma op ons beeldscherm was. Er dreigde een cultus, alsof deze voortreffelijke vrouw nu ook maar alles even goed deed en haar ver schijning in ieder programma paste. De vertoning van gisteravond was gelukkig met zorg voorbereid. Men zag Dora Paul sen in een eigen sfeer, een eigen biografie, die haar fijnzinnige gevoel voor de betrek kelijkheid der dingen op de juiste toon- waarde bracht met wat zij deed en zei: het bijna conventionele van de opzet van dit programmaatje stoorde ons niet. Wij werden nu geconfronteerd met het meest wezenlijke en karakteristieke van haar ta lent. dat intimiteit vraagt en bezinning. Zo Dora Paulsen te zien is een genoegen. In alle andere gevallen wordt er roofbouw gepleegd op haar boeiende, maar door overdrijving snel kwetsbare verschijning. Het forum „Welbeschouwd" leverde dit maal commentaar op de echtscheidings gronden in de wetgeving, vooral ten aan zien van krankzinnigheid bij een der huwe lijkspartners. Het kwam tot de conclusie dat de wetgeving wijziging behoeft en de interpretatie van het begrip echtbreuk wel degelijk dient te worden gericht op de ontwrichting van het huwelijk door ande re oorzaken dan alleen overspel. Het fo rum ging nog eens stevig in op de verzui ling en discussieerde naar hartelust. Wij betreurden het alleen maar, dat tegenover de kennelijke eensgezindheid van dit fo rum niet de mening opklonk van een op ponent, die niet de beginselen dezer fo rumleden is toegedaan, ook al werd te recht opgemerkt, dat juist de verzuiling er oorzaak van is, dat zo'n discussie met een opponent soms onmogelijk wordt ge maakt of het, bij gebrek aan bereidheid tot een eerlijke bejegening, al is. Wanneer dit forum zich erop laat voorstaan de ver zuiling te doorbreken en in principe zijn zijn uitspraken best te aanvaarden laat het dan niet de indruk wekken alleen zaligmakend voor de Nederlandse natie te zijn. Dan moet ook de tegenpartij aan het woord kunnen komen en de schijn wor den vermeden dat hier toch nog politieke propaganda wordt bedreven voor de par tij, welke de leden aanhangen. Belangwekkend was in elk geval de con clusie van het forum, dat een nationale omroep onder de omstandigheden van nu nauwelijks te verwezenlijken is. De tegen werking komt het meest van katholieke en protestants-christelijke zijde (K.R.O. en N.C.R.V.). Zo weigerde de K.R.O. de katho lieke werkgroep in de Pv.d.A. zendtijd af te staan. De verzuiling wordt in stand ge houden en gaat nog voort door een „wet van traagheid", een soort automatisme, waardoor wordt voortgebouwd op bestaan de omstandigheden, zonder acht te slaan op de noodzaak om die omstandigheden te laten voortbestaan. Beeldschermer HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO. 16.00 VARA. 19.30 VPRO. 2100 VARA. 22.40 VPRO. 23.00 - 24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Gram. (Om 9.35—9.40 Waters!.). VPRO: 10.00 Dit en het andere, lezing. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Voor de kleu ters 11.15 Gram. AVRO: 12.00 Jazzmuziek. 12.20 Regeringsuitz.: Voor de landbouw. 12.30 Land-en tuinb.meded. 12,33 Sport en prognose. 12.45 Olymp. Spelen. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded en Gram. 13.25 Lichte muz. 13.55 Beurber. 14.00 Pianorecital. 14.25 Voordr. 14.45 Jeugdkoor. 15.05 Gevar. progr. 15.30 Olymp. Spelen. VARA: 16.00 Muzik. lezing. 16.30 Voor de zieken. 17.00 Gram. 17.25 Orgelspel. 17.45 Olvmp. Spelen. 18.00 Nieuws. 18.15 Polit. lezing. 18.25 Lichte muz. 18.40 Olymp. Spelen. 19.00 Voor de kleuters. 19.10 Lichte muz. VPRO: De mens in de stad, lezing. 19.45 VPRO-nieuws. 20.00 Nieuws. 20.05 Boekbespr. 20.15 Kamermuz. 20.35 Het plan Nationale Omroep 1960, lezing. 20.50 Nederlanders in internat, technische bijstand, lezing. VARA: 21.00 Gevar. progr. 21.45 Buitenl. weekoverz. 22.00 Olymp. Spelen. 22.30 Nieuws. VPRO: 22.40 Zorg om de mens, gesprek. VARA: 23.00 Soc. nieuws in Esperanto. 23.10 Gram. 23.45 Olymp. Spelen. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.13 Gram. 7.30 Een woord voor de dag. 7.40 Gewijde muz. 8.00 Nieuws. 8.15 Padiokrant. 8.35 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Gram. 9.40 Voor de vrouw. 10.15 Gram. 10.30 Mor gendienst. 11.00 Gram. 11.15 Progr. voor de oudere luisteraars. 12.00 Gram. 12.30 Land- en tuinbouw- meded. 12.33 Gram. 12.53 Gram, of actual. 13.00 Nieuws. 13.15 Promenade-ork. 14.05 Schoolradio. 11.25 Gram. 14.40 Kamerork. en sol. 15.15 Voordr. 15.35 Gram. 15.50 Gram. 16.05 Lichte muz. 16.35 Viool cn piano. 17.00 Voordr. 17.20 Vocaal ens. 17.40 Beursber. 17.45 Gram. 18.00 Fanfarekorps. 18.20 Licht progr. 18.50 Regeringsuitz.: Dat doet u thuis toch ook niet?, een praatje over goede manieren op het. buitenspoor. door B. M. van Griethuysen, chef afd. vrijetijdsbesteding van het ministerie van O. K. cn W. 19.00 Nieuws en weer- ber. 19.10 Huismuz. 19.30 Radiokrant. 19.50 Salz- burger Festspiele 1960: Figaro's Hochzeit, komi sche opera. 22.30 Nieuws en S.O.S.-ber. 22.40 Gram. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Protestantse liturgie van de toekomst?, muzikale lezing. 23.20 Salzburger Festspiele 1960 (vervolg) 23.55—24.00 Nieuws. De N.C.R.V.-radio zendt op maandag 12 september een hoorspel uit, waarin het feit herdacht zal worden, dat „Vader Cats" op 12 september 1660 is overleden. De rol van Jacob Cats wordt gespeeld door Wam Heskes. De regie is in handen van Wim Paauw. De uitzending is getiteld: „Daer treek ick leeringh af" en begint om 20.20 uur. Advertentie VOOR DONDERDAG NTS: 1455—18 30 Eurovisie: Olymp. Spelen. 20.00 Journ. en weeroverz. 20.20 Olymp. allerlei. KRO: 20.30 Documentaire. 20.40 Theaterkron. 21.00 De vijf kruisjes, TV-spel. NTS: 22.30—23.00 Eurovi sie: Olymp. Spelen. VOOR VRIJDAG NTS: 14.5517.00 Eurovisie: Olymp. Spelen. 20.00 Weekoverz. 20.20 Olympisch allerlei. AVRO: 20.30 De toestand in de wereld, lezing. 20.45 Lichte muz. NTS: 21.0522.45 Eurovisie: Olymp. Spelen. Dorra Paulsen in haar optreden voor de t.v. in het VARA-programma van woensdagavond. Het meisje, dat haar raad komt vragen, mag „tante Dora" zeggen Wanneer Hans Kaart zaterdag 10 septem ber voor de camera's verschijnt, wordt het een „Kaartavondje" met de televisie kijkers, waarin veel van het programma weliswaar om Hans Kaart draait, maar dat toch in geen geval een soort „one man show" genoemd kan worden. Onder leiding van regisseur Dick van Bommel "t'S-in de'televisie-studio een droomhuis op gebouwd, zoals Hans Kaart zich dat wenst; een huis, dat op deze avond „bewoond" wordt door hemzelf en zijn echtgenote Ca roline en waarin hij verschillende vrien den en bekenden ontvangt, die in zijn le ven min of meer een rol hebben gespeeld. Onder hen bevinden zich Ton Lutz, met wie hij vele avonturen heeft beleefd op een reis door Europa. Verder: de bariton Jess Walters en Ton Bollen, de* repetitor van de Nederlandse Opera, die hem ook op de piano zal begeleiden en de schrijver Godfried Bdmans, een goede bekende van Hans Kaart, die zich er op kan beroemen, nog eens een drama te hebben geschre ven voor het Haarlems Theater, waarvan Kaarts grootvader de eigenaar was. Het decor werd ontworpen door Wijnand Grij zen. De V.P.R.O. gaat in november en de cember via radio en televisie een actie voeren ter leniging van de nood, die is ont staan door de aardbevingen en overstro mingen in Chili. De Chileense regering heeft voor dit doel een voorlopig project aangewezen: het havenplaatsje Tolten in de door de rampen zwaar getroffen pro vincie Valdivia. Een V.P.R.O.-team onder leiding van ds. J. A. van Nieuvjenhuyzen vertrekt vandaag naar Chili om de actie voor te bereiden. In overleg met N.T.S. en N.R.U. wordt thans nagegaan of aan deze actie een nationaal karakter kan worden gegeven. Dit heeft ds. J. A. van Nieuwenhuyzen hoofd van de t.v.-sectie van de V.P.R.O. vanmiddag medegedeeld tijdens een pers conferentie in Amsterdam. Wat de radioprogramma's betreft staat het komende seizoen een serie uitzendin gen op het programma ter herdenking van het feit dat een eeuw geleden het vrijzin nig protestantisme (het modernisme) in theologie en kerk openlijk zijn plaats in nam. Voorts wordt aandacht geschonken aan de wereldconferentie van het Interna tionaal Verbond voor Vrijzinnig Christen dom en Geloofsvrijheid die in de zomer van 1961 in Davos zal worden gehouden. De wekelijkse uitzendingen over de een wording van volk en wereld worden voortgezet; voorts zal de betekenis van de Mammoetwet voor de volksopvoeding op nieuw in het licht worden gesteld. De televisieprogramma's van de V.P.R.O. zullen in het komende seizoen niet belangrijk worden gewijzigd. Prof. dr. L. J. van Holk zet zijn gesprekken aan de schrijftafel op een andere wijze voort. Hij zal niet zo vaak meer op het scherm verschijnen, maar de duur van zijn uit zendingen wordt langer (25 min.). Voorts zal hij steeds gesprekspartners inschake len. Wat betreft de dramatische produkties blijft de V.P.R.O.-televisie zoeken naar goed religieus toneel. Het schrijven van Nederlandse spelen zal worden aangemoe digd. Enkele opdrachten zijn reeds ver strekt, die waarschijnlijk zullen resulteren in de uitzending van drie eenakters van ieder 25 minuten. De medische uitzendingen van dr. A. C. van Swol worden korter, maar worden groter in aantal (ongeveer acht). De V.P.R.O.-televisiesectie zal in het komende seizoen voorts televisie-por tretten produceren van leidende personen van deze tijd, Simon van Collem komt te rug met zijn „Oude Draaidoos" en er zijn nog vier cabaret-programma's met Maya Bouma geprojecteerd. Nieuw in de V.P.R.O.-programma's is een door Albert Vogel te verzorgen litteraire kroniek (op 16 september voor de eerste maal) en een Het V.P.R.O.-bestuur merkt ten aan zien van de radioprogramma's op, dat niet zelden het verwijt wordt gemaakt dat zijn programma's eenzijdig zijn ge richt op uitzendingen van het gespro ken woord. Met name acht men de af wezigheid van de lichtere toets in het programma een bezwaar. Het V.P.R.O.- bestuur is zich van dit bezwaar terdege bewust, aoch het acht, tot aan de tot standkoming van de nieuwe omroepwet, het tot nu toe gevoerde programmabe leid voor de V.P.R.O. het juiste Het bestuur beseft dat zulks in de propa- gandavoering niet zonder resultaten zal blijven. Mocht het tot een verruiming van de zendtijd komen, dan zal de V.P.R.O.-programmaleiding zich van ganser harte aan de nieuwe mogelijk heden aanpassen, afgezien van de rea lisatie van de plannen voor een natio nale omroep. De verzorging van de uit zendingen in het lichtere genre laat de V.P.R.O. vooralsnog aan de andere om roepverenigingen over. serie programma's over Europese landen. Na een toeristische inleiding zal een amu sementsprogramma worden uitgezonden. Deze programma's starten in 1961. Het produktschap voor zuivel zal er bij de minister van Economische Zaken op aandringen, een soepeler houding te be trachten ten aanzien van de consumptie prijzen, teneinde „een zodanig bedrijfs economisch klimaat te scheppen, dat 'n ge zonde ontwikkeling van het consumptie- melkbedrijf gewaarborgd is". Het produktschap meent, dat de huidige door de overheid toegepaste stringente prijsbewaking aan de consumptiemelkbe- drijven geen armslag geeft voor de uit voering van wensen en eisen op het gebied van kwalitietsverbetering, research en de mede daaruit voortvloeiende aanpassing der bedrijfsinrichting. De nadelige ge volgen hiervan wreken zich steeds meer en doen zich des te beter voelen nu de indruk bestaat, dat de consumptie- melkbedrijven door het overheidsingrijpen zwaarder worden getroffen dan andere be drijfstakken. Het produktschap zal dit standpunt aan de minister ter kennis brengen in een brief, waarin om een onderhoud over deze aange tegenheid wordt gevraagd. ré91 yVA. K\° l Ai!* 110111. De volgende dag gingen ze dus verhuizen. Koen en Pobbel pakten telkens een paar stoelen en andere zwaardere meubeltjes op en brachten die naar hun woonschip. Linnie deed ook mee, maar die lieten ze alleen wat lichtere dingen dragen. Verhuizen is mannenwerk, zie je!, lachte Koen. Toen alles, tot de laatste dingen toe, verhuisd was sloot Pobbel de deur. Ziezo, zei Pobbel opgeruimd. Dat is zover, nu wonen we samen op ons woon- scheepje! Ze stonden voor de raampjes en keken naar het water van de beek, dat tegen het vlot kabbelde. Morgen gaan we varen!, zei Pobbel Charles Exbrayat Vertaling: Margot Bakker 48) Schijnwerpers sprongen aan en zetten de vrachtboot in een fel licht. Motorboten naderden van oost en west om „La Caridad" bij een eventuele ontvluchtingspoging de pas af te snijden. Lucero sloeg zijn handen al om de valreep. Aan boord begonnen mannen heen en weer te rennen. Er viel een schot, gevolgd door een salvo uit een lichte mitrailleur. Ik hoorde een lichaam in het water plonzen. Ik dook weg in mijn schuilhoek, speurend naai de eerste gedaante, die in mijn richting zou willen ontvluchten. Moesten wij werkelijk alles aan Lucero overlaten? Ik kookte van ongeduld. Er klonken nog een paar schoten en toen werd het stil. De politie had het schip blijkbaar in handen. Het duurde nog bijna twintig minu ten voor de eerste gevangenen, zwaar bewaakt door politieagenten met getrokken revolvers, van boord gin gen. Zij hadden de handen boven het hoofd gevouwen. Eindelijk waren de laatste matrozen aan wal en Lucero kwam naar mij toe. Dat is dat, senor Morales. De voetzakken lagen netjes opgestapeld in het ruim. Mooie vangst! De heren meenden zich te moeten verzetten en zodoende kon ik hen allemaal inrekenen. Ik laat een paar mannetjes aan boord achter en kom straks met deskundigen van de douane terug. Die zulten ook wel belangstelling voor de schuit hebben. Tot mijn spijt heb ik geen figuur als Lajolette tussen de arrestanten kunnen ontdekken. Al met al had ik dus weinig aan de vangst, die de Spanjaarden zo op prijs stelden! Ik moest Lajolette persoonlijk hebben, anders zou ik mijn opdracht als mislukt beschouwen. Gaat u met mij mee, senor? Nee.Ik blijf nog even. Het zou kunnen zijn dat hij zich in de buurt ophoudt en tevoorschijn komt zo dra de politie weg is Dat lijkt mij niet waarschijnlijk, maar een kans is er altijd. Tot straks dan. Ja, tot straks. Lucero was nog niet weg of ik hoorde achter mij schreeuwen: Don Josepas op! Uit gewoonte liet ik mij op de grond vallen, nog voor ik mij er rekenschap van gaf wie mij waar schuwde en waarvoor ik gewaarschuwd werd. Toch was ik even te laat, want het schot ging af, voor ik buiten het bereik van de. loop was van degene die het op mij gemunt had. Ik voelde een stekende pijn in mijn schouder. Ik was getroffen. Op hetzelfde ogenblik, dit alles speelde zich in seconden af sprong Juan overeind en gilde: Hij vermoordt u, hij. vermoordt u! Laat je vallen! Ik wilde Juans riem grijpen om hem naast mij op de grond te trekken, maar de aanvaller was mij voor en de beide kogels die hij afvuurde troffen doel. Ik voelde Juan schokken toen hij geraakt werd. Hij zakte naast mij neer. Lucero en zijn mannen kwamen in looppas terug. Wat gebeurt hier? Pas op. Lucero! Ze schieten op ons! Nog eens klonken er twee schoten. Ik knipte zonder na te denken mijn zaklantaarn aan en nadat ik het licht van de zwakke bundel op Juan's gezicht had laten vallen wist ik genoeg. Maria's broer was dood en hij was gestorven omdat hij mij het teven gered had. Lucero liet de omgeving, waar de bandiet zich moest ophouden, afzetten. Alonso en Charley kwamen met de revolver in de hand toeschieten. Alonso vroeg met tril lende stem: Pépé? Ja? Goddank dat je nog leeft. Arbuthnot zei geestdriftig tegen Lucero: Ik geloof dat we hem hebben, Moralès, wie ligt daar op de grond? Juanzei ik. De broer van Maria. Hij vloekte. Alonso legde zijn hand op mijn schouder en ik kon een pijnlijk kreunen inhouden. Hij trok zijn hand terug en keek verbaasd naar het bloed eraan. Jij bent gewond! Een schot in de schouder gehad. Niet van belang vergeleken bij wat Ik huilde, zonder het zelf aanvankelijk te merken. Ik huilde om Juan en om Maria en om mijn eigen geluk, dat nu voorgoed onmogelijk was geworden. Maria zou mij de dood van haar broer nooit vergeven, want hij was neergeschoten omdat hij mij wilde bewijzen niet de man te zijn voor wie ik hem hield. Ik zou mezelf deze wanhopige en onherstelbare vergissing al evenmin ooit kunnen vergeven. Wij zulten hem wel wegbrengen, Pépé. Laat hem maar aan ons over. Jij moet je laten behandelen. Het was goed dat Alonso bij mij was. Hij begreep mij ongetwijfeld, terwijl Arbuthnot mijn verdriet waar schijnlijk aan overgevoeligheid zou toeschrijven. Een politieagent kwam mij zeggen dat Lucero naar mij vroeg. Ik liet Juan in de hoede van Alonso achter en zocht de inspecteur op. Senor Moralès, is het mogelijk dat wij Lajolette toch te pakken hebben? Ik boog mij over een lichaam, waarop zij het licht van een lantaarn lieten schijnen het lijk van de man die Juan neergeschoten had en door Alonso en Arbuthnot op zijn beurt was neergeschoten. Mijn hart begon te bonzen. Zou het Lajolette zijn? Ofschoon ik de misdadiger nooit persoonlijk had ont moet meende ik, dat ik hem uit duizenden zou her kennen. De man was in het hoofd getroffen en neer gevallen voor hij zijn revolver had kunnen loslaten. Lucero hield geen oog van mij af. En? Deze man kent u beter dan ik, Amigo. Dit is Pedro Hernandez, die mij op Triana heeft willen overrijden". „Wel verdraaid! U bent sterk in het onthouden van gezichten, senor Moralès" Ik zou hem niet hebben herkend. Nu is zijn gezicht ook wel enigszins beschadigd...." „Mensen die mij hebben willen vermoorden, vergeet ik nooit meer". Zij hebber mij in alle vroegte geopereerd, omdat het later op de dag hier zo warm wordt. Ik ben juist bij gekomen en lig in een kamertje van het ziekenhuis te Sevilla. Pijn heb ik niet. De kogel had het bot niet geraakt. Ik heb geluk gehad. Juan helaas niet. Nauwe lijks ben ik tot het besef van de werkelijkheid terug gekeerd of het tragisch einde van Juan begint mij te kwellen. Het zal lang duren voor ik de herinneringen aan de laatste nacht kan vergeten, als ik daarin ten minste ooit slaag. Op het nachtkastje ligt mijn horloge. Het is drie uur in de middag. Omdat ik niet veel pijn heb, begint de verveling mij te kwellen. Het is wanho pig alleen te zijn met de gedachten aan Juan. Maria zal het inmiddels wel weten. Alonso zal, hoop ik, bij haar gebleven zijn. Zij heeft nu niemand meer op de hele wereld. Zij is geheel alleen. En voorzover ik haar ken zal zij zich geroepen voelen haar teven te koppelen aan dat van de dode. Zij zal zich. voor haar gestorven broer opofferen, zoals zij dat voor haar levende broer heeft gedaan. Een verpleegster komt mij een glas sinaasappelsap brengen en vertelt mij opgewekt dat ik mij over mijn toestand in het geheel niet bezorgd hoef te maken. Denkt zij nu werkelijk dat ik op het ogen blik veel belangstelling voor mijn toestand heb? Zij hebben mij een zo grote narcose gegeven dat ik even later weer indommel. En gelukkig droom ik niet. Tegen het einde van de middag komen zij mij opnieuw verbinden. Het lijkt wel alsof ik de mooiste wond bezit die het ziekenhuis ooit te behandelen heeft gekregen. Verscheidene verpleegsters komen hun belangstelling tonen. En later zie ik Arbuthnot de kamer binnenwande len met een arm vol pakjes. Zou die Engelsman soms denken dat ik er slecht aan toe ben? Een doos chocola de, boeken en nog zo het een en ander. Pas als de laat ste verpleegster uit de kamer is verdwenen haalt hij iets uit zijn zak. Het is een fles whisky. „In whisky heb ik nog altijd meer vertrouwen dan in de beste medicijnen", zegt hij trouwhartig. „Hoe maak je het nu eigenlijk, Moralès?" „Naar omstandigheden prima," zei ik. „Weet je. dat je ons flink hebt laten schrikken? Een ogenblik dachten wij dat je er geweest was. En weer. omdat je stoer moest doen, hè?" (Wordt vervolgd) Advertentie ZIJ WÓNNEN- DE GOUDEN PLAK RUITERSPORT Milit. indiv. 1928: Pahud de Mortanges Ned. 1932: Pahud de Mor tanges Ned. 1936: Stubbendorff. Duitsl. 1948: B. M. Chevallier. Frankr. 1952: H. von Blixen- Finecke, Zweden 1956: P. Kasteman. Zweden 1960: Maariedereen heeft altijd prijs wanneer hij een keuze doet uit onze welvoorziene collectie GEROGESCHENKEN in de speciale afdeling van Gr. Houtstr. - 49 Tel. 20049 't Huis met het carillon (Vervolg van pag. 1). Dit zal ook het geval zijn met de cen trale programmaraad, die belast is met het toezicht op de verzorging der pro gramma's. Beide organen zulten ruim der tig leden tellen, vertegenwoordigende het geestelijk teven van ons volk, de weten schap, het politieke teven, het sociaal- economische teven, het maatschappelijke werk, de kunst, 't onderwijs, volksontwik keling, lichamelijke opvoeding en sport alsmede het amusement. In dit nieuwe pro ject wordt verder nagegaan op welke wij ze de programma's in het kader van een nationale omroep tot stand kunnen komen; de bestaande omroepverenigingen zulten op verantwoorde wijze zowel bij het een als bij het ander betrokken blijven. In het nieuwe rapport heeft de V.P.R.O. een zendschema voor een weekzendtijd opgesteld, zoals zich dat in het kader van een nationale omroep laat denken. Het schema biedt uiteraard een geheel ander aspect dan onder de huidige omstandig heden te zien wordt gegeven. Het culturele teven van ons volk in zijn rijke verschei denheid komt er, zo meent de V.P.R.O. beter en op een harmonischer wijze in tot uiting. Maar zeer veel van wat de luisteraar in de uitzendingen zoals zij nu worden gegeven, vertrouwd is geworden zal men ook in het nieuwe werkschema kun nen aantreffen. Het schema geeft onge veer het beeld te zien dat de Engelsen kennen met hun „Home-Service" en „Light Program". De V.P.R.O. blijkt voor een vervroegd aanvangsuur der uitzendingen namelijk om zes uur in de morgen, en voor een later sluitingsuur, namelijk om een uur na middernacht. Tenslotte heeft het bestuur van de V.P.R.O. zich beraden over de mogelijk heden tot het vinden van de wettelijke basis voor de vorming van een nationa le omroep. De resultaten van dit beraad heeft men vastgelegd in „een concept-om roepwet". Dr. W. Verkade en mr. J. Ripha- gen, oud-juridisch adviseur van het minis terie van Binnenlandse Zaken, hebben het V.P.R.O.-bestuur bij de nadere uitwerking van de plannen terzijde gestaan. Met hoeveel zorg algemeen bestuur en centrale programmaraad ook mogen zijn samengesteld, het gevaar is niet denkbeel dig, dat deze colleges onhanteerbaar zul ten blijken te zijn. Bij eventuele verdere discussies zal dit facet dan ook wel als een zwak punt naar voren komen. Men ontkomt overigens niet aan de indruk, dat bij de voorgestelde samenstellingen voet angels en klemmen zijn. De communisti sche partij en de Pacifistische Socialis tische partij zijn niet vertegenwoordigd. Dr. Verkade merkte tijdens de bijeenkomst in Amsterdam op, dat deze laatste partij eerst maar eens een stuk of tien kamer zetels moet zien te krijgen. Hij had ech ter geen duidelijke verklaring waarom het Humanistisch Verbond als enige stroming in het geestelijk teven niet in het al gemeen bestuur, maar wel in de program maraad is opgenomen. Het getuigt van moed en doorzettingsver mogen, dat de V.P.R.O. zich in ernst blijft verdiepen in een oplossing voor een natio naal omroepbestel. Naar verluidt zou de volgende stap in deze richting niet meer uitsluitend door de V.P.R.O. worden ge daan, maar ook mede door andere groepe ringen. Of het ooit tot een volgende stap zal komen hangt af van de wijze waarop de discussies, die deze publikaties in om- roepkringen en daarbuiten ongetwijfeld zulten veroorzaken, zulten verlopen. Advertentie Het comité „Brood in de wereld" zal ruim 188.000,- ter beschikking stelten voor de anti-hongercampagne van de wereldvoedselorganisatie F.A.O. te Rome. Dit is het resultaat van de door de bakke rijen in de meidagen gehouden bonkaar tenactie. Het bedrag zal worden besteed voor een vijfjarig ontwikkelingsplan voor de tarwe- en gerstcultuur in elf landen van het midden-oosten, van Lybië tot Pakistan.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 9