Horen en zien Een nacht op Santa Cruz Boekenhoekje J PANDA EN DE JACHT OP DE MILJOENENHOED DE REIS VAN KOEN EN LINNIE De negen Muzen ^Hoe is het ontstaan?"") ZATERDAG 10 SEPTEMBER 1960 13 AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN De radio geeft zondag De radio geeft maandag T elevisie pro gramma Werk van Mari Andriessen in Bloemendaal G er rit den Braber leidt A VRO-jeugdtelevisie Klankbeeld van Gabri de Wagt Karin Kraaijkamp gaat weg van het VAR A-scherm Première in Paramaribo van Surinaams Passiespel De koninklijke stoet op Prinsjesdag Modeacademie Ph. Jansen Charles Exbrayat MAAGKLACHTEN? door VENTROLETTEN Narcissus-partituur van Dom. Scarlatti gevonden Prijs voor Jaap W age mak er Dit woord: DANKBAAR 32. Wraakzuchtig kwamen de zwervers op Panda, Joris en Palmer af. „Smijt ze van de wagon!" riepen ze, kennen geen zwer versmanieren!" „Wacht!" riep Panda ang stig, „de trein rijdt nog veel te hard!" „Stilte!" riep de reisleider, „ze worden pas weggesmeten als ik het zeg. Maar eerst wil ik wel eens horen, waarom ze de regels van reizende zwervers hebben ge schonden." „We kenden die regels niet, meneer," zei Panda, „we zijn geen zwer vers". Maar hiermee mankte hij het nog erger. „Wat? Geen zwervers?!" bulderde de reisleider, „en toch wagen jullie het, om je in goederenwagons te verstoppen, alsof jullie vagebonden zijn? Opgehoepeld! Van onze wagon af!" Van alle kanten drongen de zwervers op hen af, om ze van de wagon te smijten. Dat was niet zo pret tig, want de trein reed hard. Maar geluk kig behield Joris zijn tegenwoordigheid van geest. Met een elegante voetbeweging lichtte hij een der vagebonden, die hem grijpen wilde, beentje en tegelijkertijd keerde hij zich glimlachend tot de reis leider. Een ogenblikje, voortreffelijke reisleider," sprak hij, „weet ge, dat ge op het punt staat, een fortuin weg te gooien?" „Een fortuinherhaalde de reisleider belangstellend. HILVERSUM I. 402 m. 3.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.30. IKOR. 11.45 VPRO. 12.00 AVRO. 17.00 VPRO. 17.30 VARA. 20.00—24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws en postduivcnberichten. 8.18 Gevarieerd progr. 9.45 Geestelijk leven, toespraak. VPRO: 10.00 Voor de jeugd. IKOR: 10.30 Herv. kerkdienst. 11.30 Vrngenbeantw. VPRO: 11.45 Be richten uit de kerken. AVRO: 12.00 Lichte muz. 12.30 Sportspiegel. 12.35 Orgelspel. 13.00 Nieuws en S.O.S.-ber. 13.07 De toestand in de wereld, lezing. 13.17 Meded. of gram. 13.20 Gram. 14.00 Boekbespr. 11.20 Kamerorkest en sol. 15.10 Film praatje. 15.25 Studentenkoor. 15.55 Lichte muziek. 10.30 Sportrevue. VPRO: 17.00 Gesprekken met luisteraars. 17.15 De Kongo in de Vlaamse littera tuur. lezing. VARA: 17.30 Gevarieerde muz. 17.50 Nieuws, sportuitsl. en sportjourn. 18.30 Cabaret. 19.00 Voor de vakantiegangers. 19.35 Olympische Spelen 1960. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Theater- ork. en sol. 20.50 Naklanken van de Olympische Spelen. 21.10 Gevar. muz. 21.45 Journ. 22.00 Lich te muz. 22.30 Nieuws en S.O.S.-ber. 22.45 Gram. 23.15 Sportuitslagen. 23.20 New York calling. 23.25 —24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 208 m. 8.00 NCRV. 9.30 KRO. 17.00 IKOR. 19.00 NCRV. 19.45—24.00 KRO. NCRV: 8.00 Nieuws en weeroverz. 8.15 Gram. 8.30 Morgenwijding 9.15 Orgelrecital. KRO: 9.30 9.30 Nieuws en postduivenber. 9.45 Gram. 9.55 In leiding Hoogmis. 10.00 Hoogmis. 11.30 Gram. 11.55 Omr.orkest en solist. 12.30 Lichte muz. 12.55 Act. 13.00 Nieuws. 13.05 De hand aan de ploeg, lezing. 13.10 Licht progr. 13.25 Lichte muz. 13.50 Boek bespr. 14.00 Voor de jeugd. 14.50 De vliegende Hollander, lezing. 15.00 Kamermuziek. 15.45 Mon sieur Vincent, een actualiteit van drie eeuwen, lezing. 16.00 Sport. 16.30 Gram. IKOR: 17.00 Voor cfe jeugd. 17.15 Kerkd. 17.45 Mensen, lezing. 18.00 Het geladen schip, lezing. 18.30 De kerk aan het werk, lezing. 18.40 S.I.L.O., evangelisatie in Bel gië. NCRV: 19.00 Nieuws uit de kerken. 19.05 Jeugdkoren. 19.30 De gelijkenissen van Jezus, le zing. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 Gram. 20.45 Pro- menade-ork. en solist. 21.35 Voordr. 22.05 Omr.- k'oor. 22.25 Boekbespr. 22.30 Nieuws. 22.40 Avond gebed. 22.55 Gram. 23.5524.00 Nieuws. BLOEMEND AAL. 245 m. 9.30 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal. 11.00 IBs. G. N. Lammens van Rotterdam-Kralingen (uitz. van de dienst voor belangstellenden op 4 sept. om 7.30 uur). 2.45 Kinderdienst. 3.30 ds. G. Toornvliet. ERUSSEL. 324 m. 12.15 Amus.muz. (Om 12.30 Weerbericht). 13.00 Nieuws. 13.15 Nieuws. 14.00 Opera- en Belcanto- ccnc. 15.30 Pianomuziek. 15.45 Sportprogr. 11 00 Olymp. Spelen. 18.00 Ork.conc. 18.30 Godsd. half uur. 19.00 Nieuws. 19.30 Vrolijke muz. 20.00 Hoor spel. 20.40 Gram. 21.15 Operafragm. 21.30 Lichte muz. 22.00 Nieuws. 22.15 Lichte muz. 22.45 Gram. 23.00 Nieuws. 23.05—24.00 Gram. HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 De groenteman. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 11.00 Omr.ork. 11.45 Voordr. 12.00 Lichte muz. 12.30 Land- en tuinb.- meded. 12.33 Voor ons platteland, praatje. 12.43 Orgelspel. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. of gram. 13.20 Promenade-ork. 13.55 Beursber. 14.00 Gram. 14.30 Gram. 15.35 Verstandige kinderen, hoorspel. 16.45 Klarinet en piano. 17.15 Gram. 17.50 Militair comm. 18.00 Nieuws. 18.15 Politieke lezing. 18.25 Amateursprogr. 19.00 Kamermuz. 19.30 Voor de jeugd. 20.00 Nieuws. 20.05 Lichte muz. 20.40 Jour naal. 20.55 Latjjns-Amerikaanse muz. 21.20 Jacob Cats-herdenkihg. 21.35 Lichte muz. 22.05 Internat, muziekweek 1960: Fanfaremuziek. 22.30 Nieuws, beursber. van New York en S.O.S.-ber. 22.45 In ternat. muziekweek 1960: Fanfaremuz. (verv.). 23.15 Gram. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.13 Gram. 7.30 Een woord voor de dag. 7.40 Gewijde muz. 8.00 Nieuws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Gram. .9.40 Voor de vrouw. 10.15 Theologische etherleergang. 11.00 Gram. 11.25 Voordr. 11.45 Gram. 12.00 Pianorecital. 12.25 Voor boer en tuin der. praatje. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Lichte muziek. 12.53 Gram. of act. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muz. 13.45 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.35 Kamermuz. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Volksliederen. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Gram. 17.30 Jazzmuz. 17.40 Beursber. 17.45 Regerings- ultz.: Technisch onderwijs in Nederlands Nieuw- Guinea, door ds. D. A. ten Haaft. 18.00 Orgelpel. 18.30 Gram. 18.50 Openbaar kunstbezit, lezing. 19.00 Nieuw en weerber. 19.10 Lichte muz. 19.30 Radio krant. 19.50 Lichte muziek. 20.20 Daar treek ick leeringh af, klankb. 20.50 Radio-filharm.ork. 22.10 Gram. 22.30 Nieuws. 22.40 Gram. 22.45 Avond- overdenking. 23.00 Gram. 23.30 Gram. 23.55—24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Popul. muz. 12.30 Weerber. 12.35 Voor de landbouwers. 12.42 Orgelmuz. 12.50 Beursber. 13.00 Nieuws. 13.15 Gevar. muz. 14.00 Ork.muz. 15.00 Lichte muz. 16.00 Beursber. 16.06 Voor de zieken. 17.00 Nieuws. 17.10 Lichte muz. 17.35 Boekbespr. 17.45 Lichte muz. 18.00 Gram. 18.20 Voor de sold. 18.50 Sportuitz. 19.00 Nieuws. 19.30 Volksmuz. 20.00 Kamerork. en sol. 21.30 Amus.muz. 22.00 Nieuws. 22.15 Kamermuz. 22.45 Kamerork. en zang. 22.55 Nieuws. 23.00 Voor de zeelieden. VOOR ZATERDAG VPRO: 1400 Voor de kinderen. NTS: 14.55—16.30 Eurovisie: Olymp. Spelen. 18.00—18.30 Eurovisie: Olymp. Spelen. 19.1520.00 Eurovisie: Olvmp. Spelen. 20 00 Journ. en weeroverz. 20.20 Olymp. allerlei. NCRV: 20.30 Op bezoek bij Hans Kaart. NTS: 21.05—24.00 Eurovisie: Olymp. Spelen. VOOR ZONDAG AVRO, KRO, VARA en VPRO: 16.25—19.45 Eurovisie: Olympische Spelen. VARA: 20.00 Ach ter het nieuws. 20.15 Licht programma. Dank zij het initiatief van de burge meester van Bloemendaal, dr. D. H. Peere boom Voller, zal er in huize „Bloemen- heuvel" in Bloemendaal in de tweede helft van oktober een extra tentoonstel ling worden ingericht en wel van beeld houwwerken van de Haarlemse beeldhou wer Mari Andriessen. Onlangs zijn deze werken in Heemskerk geëxposeerd ge weest en daar heeft deze tentoonstelling toen veel belangstelling getrokken. Gerrit den Bvuber, bekend bij de jongere luisteraars door radioprogramma's als „De Peperklip", SOOS '60", „Micro-agenda" en „Op de jonge golf" zal voorlopig worden belast met de produktie en de samenstel ling van A.V.R.O.'s televisieprogramma's voor de jeugd. De camera-regie van deze programma's zal berusten bij Nan Wame- link, tot voor kort regie-assistente bij A.V.R.O.'s Televisiebedrijf. Te beginnen op 14 september zal op woensdagmiddag onder de titel „Rooster", voor jongeren van tien jaar en ouder een programma worden gebracht, dat zal wor den gepresenteerd door Lonneke Hoogland en Wilco Meijer. In de programma's voor de allerjongsten, die op zaterdagmiddag zullen worden uit gezonden, zal de rol van de opgewekte zwerver Bas Boterbloem, een figuur ge creëerd door Thea Wamélink, worden ge speeld door Pieter Lutz. Ieder jaar is er in Italië een bijeenkomst van vertegenwoordigers van radio-omroe pen uit vele landen, waarbij tevens een wedstrijd om de Prix Italia tussen de lan den wordt gehouden in hoorspel-, docu mentaire- en muziekwerken. Elk land mag in twee van de drie categorieën één werk stuk inzenden. Dit jaar neemt Nederland onder andere deel met de documentaire „In de stem weerklinkt het hart", waarvoor de Neder landse Radio Unie aan Gabri de Wagt de eervolle opdracht heeft verstrekt. Reeds viermaal eerder, ook bij nationale wed strijden, waarbij de inzendingen onder motto geschiedden, heeft Gabri de Wagt, al dan niet in samenwerking met Uschi of Piet Heil, documentaires mogen maken, die als Nederlandse kandidaten voor de Prix Italia werden ingezonden. „In de stem weerklinkt het hart", ge schreven en samengesteld door Gabri de Wagt, is een verzameling stemmen en klanken, gedachten en gedichten, met als thema de menselijke stem. De internatio nale jury zal dit klankbeeld begin oktober beluisteren, maar voor de Nederlandse luisteraars zal het reeds op woensdagavond 14 september in het programma van de VARA worden uitgezonden. Bij de samen stelling van het klankbeeld werd gebruik gemaakt van bestaande opnamen uit docu mentaires en reportages en bovendien van grammofoonplaten, bandopnamen en poë ziefragmenten uit tal van landen. Volgens het Algemeen Dagblad zal Ka rin Kraaijkamp, de blonde televisie-om- roepster van de VARA, aan het einde van- dit jaar haar functie neerleggen. Zij heeft zelf het besluit genomen om weg te gaan en heeft een verslaggever verzekerd, dat er geen enkele breuk of wrijving tussen naar en de VARA bestaat. Albert Helman's Caraibisch Passiespel is vrijdagavond in première gegaan in het openlucht-theater te Paramaribo. Aan de uitvoering namen vierhonderd mensen van alle bevolkingsgroepen deel. De Chris- tusrol werd vertolkt door 'n 28-jarigè Cre oolse onderwijzer, die door zijn machtig stemgeluid de toehoorders bijzonder boei de. Het passiespel-koor verbond met toe passelijke spirituals de hoofdscènes met elkaar. Het geheel was gedurende twee ënhalf uur een zeer boeiend schouwspel. Dit spel moet zowel het evangelie-ver haal van het lijden en de kruisdood, als de reacties daarop in de hedendaagse Su rinaamse wereld tot uitbeelding brengen. Het theater bestaat uit twee boven el kaar gelegen delen. Het benedenplan geeft het marktplein weer, waar onze tijdgeno ten zich bewegen. De bovenbouw duidt de verschillende plaatsen aan waar zich het eigenlijke passieverhaal afspeelt: de zaal van het avondmaal, het hof van olij ven, de woningen van Annas en Kajafas, de paleizen van Pilatus en Herodes, een stenen terras en tenslotte Golgotha. De spelers van het beneden- en boyenplan bleven ieder op hun eigen niveau; alleen bij de kruisdraging was er een kortston dige vermenging. De proloog en epiloog speelden zich ge heel af;- op het benedenplan. Tijdens de vijf bedrijven was er eèhter een voortdu rende wisselwerking gaande tussen de ge beurtenissen op het boven- en benedento- neel. Het is deze gelijktijdigheid die aan het spel zijn eigen karakter gaf. De regie werd gevoerd door de Neder landse regisseur Anton Sweers, die door de Stichting voor Culturele Zaken was uit gezonden. De kosten van het Passiespel bedragen ongeveer honderdduizend gulden (Ned. ert), die bijeengebracht werd dooi de Sticusa, de Suralco en het Surinaamse bedrijfsleven. De première was uitverkocht. Zowel in de nabuurlanden als in Nederland bestaat er zeer grote belangstelling voor dit spel. Inmiddels werden reeds opnamen voor te levisie en filmjournaal naar Nederland ge zonden. Cesor Domela. Sinds zijn eenmans- tentoonstelling in het Amsterdams Stede lijk Museum in 1955 heeft de nu 60-jarige Nederlandse kunstenaar Cesar Domelo geen werk meer van zich laten zien in eigen land. In het Haagse Gemeentemu seum, een van de gebouwen die nog het sterkst herinnert aan de Stijlgroep waarin hij actief was, is thans tot 23 oktober een overzichtstentoonstelling van hem in gericht. Tingel-Tangel. De Amsterdammers die gewoon zijn in de lunchpauze van de kantoren door de winkelstraten van de binnenstad te slenteren, kunnen binnen kort in Tingel-Tangel een kopje koffie nuttigen, terwijl Greetje Kauffeld, Adèle Bloemendaal, Donald Jones en Joop Admi raal voor een cabaretprogramma zorgen. Het cabaretzaaltje „Tingel-Tangel" aan de N.Z. Voorburgwal, wordt met ingang van maandag 19 september namelijk in beslag genomen door de 22-jarige Hans Mulder die hier met deze vier artiesten een wat hij zelf noemt „koffie-theater" begint. Het cabaretprogramma wordt tussen twaalf en half twee tweemaal opgevoerd. De pianist Hans Reiziger en Aart Gisolf (bas, fluit, saxofoon) verzorgen de begeleiding. Grandma Moses. Naar aanleiding van ons bericht over de honderdste verjaardag van Grandma Moses (editie van 7 septem ber) vestigt men onze aandacht er op dat het vermelde in Duitsland verschenen boekje ook in- Nederland is gepubliceerd onder de titel „Grandma Moses, het ver haal van mijn leven" met een voorwoord door Louis Bromfield. (Uitgeverij Bruna, vertaling K. H. Romijn). Steven Staryk. De enige maanden ge leden benoemde eerste concertmeester van het Concertgebouworkest, Steven Staryk, zal onder auspiciën van de Ned. Ver. Con certgebouwvrienden op maandag 19 sep tember in de kleine zaal van het Concert gebouw een vioolrecital geven in samen werking met de pianist Felix de Nobel. Ten genore zal worden gebracht de sonate op. 12 nr 2 van Beethoven, een in 1936 ge componeerde sonate van Hans Henke- mans, de 2e sonate op. 94 van Prokofjef en voor solo-viool de Partita nr 2 in de kl. t. van Bach. Beurzen voor opera-opleiding. Voor bijzondere zangtalenten met voldoende technische scholing en enige spelbegaafd- heid stelt het Amsterdjfmsch Conservato rium enkele schoolgeldbeurzen ter beschik king voor het volgen van een volledige opera-opleiding aan deze instelling. De auditie heeft plaats op maandag 26 sep tember te 16.00 uur. Gegadigden kunnen zich tot en met 15 september a.s. schrifte lijk melden bij het Conservatorium, Bach- straat 5, Amsterdam. Ter gelegenheid van de plechtige ope ning van de zitting der Staten-Generaal op dinsdag 20 september zal de koninklijke stoet met de gouden koets de volgende route in Den Haag volgen: Koninklijk paleis aan het Lange Voor hout, Kneuterdijk, Lange Vijverberg, Kor te Vijverberg naar de Ridderzaal op het binnenhof. Langs dezelfde route zal de Koningin naar het paleis aan het Lange Voorhout terugkeren. Het ere-eskorte zal bestaan uit een rij knecht-majoor met twee rijknechts te paard, een detachement van de Koninklij ke Marechaussee ter sterkte van 36 man, de Koninklijke Militaire Kapel met daar bij ingedeeld het tamboer korps van het Garderegiment Grenadiers, een erecompag nie van het garderegiment Grenadiers met het vaandel van dit garderegiment en vaandelwacht ter sterkte van 100 man, alsmede twee commando's van de rijks politie te paard, totaal 50 ruiters. Voor het paleis Lange Voorhout wordt de erewacht betrokken door 100 man van het Garderegiment Jagers. Hierbij zijn in gedeeld het vaandel van dit garderegiment met vaandelwacht en de kapel van de Koninklijke Luchtmacht. De erewacht voor de Ridderzaal wordt gevormd door 70 man van het Korps Mariniers, waarbij in gedeeld het vaandel van dit korps met vaandelwacht, de Marinierskapel der Ko ninklijke Marine en tamboers en pijpers van het Korps Mariniers. Op het Binnenhof zal de ere-afzett.ing geschieden door een detachement van het 13de bataljon infanterie Garderegiment Fu seliers Prinses Irene ter sterkte van 100 man. Ook hierbij is het vaandel van dit garderegiment met vaandelwacht inge deeld. De minuutschoten worden afgevuurd door een batterij van de Kaderschool Ar tillerie. Deze batterij staat opgesteld op het Malieveld, waar 60 man van de 932ste afdeling Lichte Luchtdoelartillerie voor af zetting zorgen. Voor zover zij deel uitmaken van het ere-escorte, de erewacht of ere-afzetting dragen de militairen en de leden van de rijkspolitie groot of ceremoniëel tenue. De leden der muziekkorpsen die zich langs de route bevinden zullen eveneens in de ce- remonieeltenue gekleed zijn. De bij het militair eerbetoon en de af zetting ingedeelde troepen staan onder be vel van de gouverneur der residentie, lui tenant-generaal C. J. Valk. Advertentie Aanvang n. cursus sept. Opl. coupeuse en voor eigen ge bruik. Inl. dagelijks Grote Houtstr. 3rd, ing. Spekstraat 114115. Vrolijk stond het drietal op het vlot. Langzaam maar zeker begon het te varen, want de beek stroomde tamelijk snel en nam hen mee. Fijn gaat dat! zei Pobbel. Zo hebben we niet eens een zeil nodig, we varen even goed! Linne keek verheugd naar de oevers en het bos, waar ze langs dobberden. Zeg, Linnie, zei Koen. Eén ding moet je wel goed in 't oog houden: pas altijd goed op, dat je niet misstapt en in 't water valt, hoor! O ja, ik zal wel uitkijken! beloofde Linnie. Anders zouden jullie me nog uit het water moeten vissen, hè? Vertaling: Margot Bakker 50) De kogel verschafte mij de afleiding die ik zo bitter nodig had. Van Maria gingen mijn gedachten over op de aanval, die mij uit de weg had moeten ruimen. Ik woog het stukje lood in de kom van mijn hand en bedacht daarbij dat ik, als Hernandez een fractie van een seconde eerder had geschoten, nu vredig en bevrijd van aardse zorgen zou liggen wachten om voor zijn Schepper te verschijnen. Overgeleverd aan mijn dromerijen staarde ik naai de kogel zonder bewust te zien. Geleidelijk evenwel be gon het projectiel mijn aandacht op te eisen. Een kleine bijzonderheid drong zich aan mij op, vervolgens nog een en ten slotte een derde. Opeens schoot ik overeind in mijn bed en hield de hand met de kogel vlak onder het lampje op mijn nachttafel. Ik was iets op het spoor. In die houding trof de inwonende arts, die mijn ver band wilde vernieuwen, mij aan. Hij plaagde mij een beetje met mijn belangstelling voor de kogel, die mij het leven had kunnen benemen, maar ik was niet in de stemming op zijn grap in te gaan. Hij verbond mij opnieuw en ik verzocht hem het verband zo stevig mogelijk aan te leggen, omdat ik misschien het zieken huis zou verlaten voor hij mij opnieuw kwam helpen. Hij was het daar lang niet mee eens. Hij zei, dat de wond er weliswaar prachtig uitzag, maar dat ik daarom nog geen dwaze dingen hoefde te gaan doen. Uit naam van de medische wetenschap drukte hij mij op het hart. voorlopig te blijven waar ik was en hij wenste geen enkele verantwoordelijkheid op zich te nemen als ik ontijdig opstond. Ik luisterde niet erg goed naar hem. Toen hij, heel wat minder welwillend dan bij zijn bin nenkomst, de kamer verliet, nam ik een stevige slok whisky en begon mij aan te kleden. Het viel niet mee. Mijn hoofd duizelde en het bleek niet gemakkelijk te zijn met één hand kleren aan te trekken. Ik moest de verpleegster bellen. Zij schreeuwde moord en brand, maar liet zich ten slotte overhalen mij een handje te helpen. Zij had begrepen dat ik toch niet meer in bed zou gaan liggen. Het wekte heel wat opschudding dat ik het ontslagbriefje getekend wilde hebben. De staf van het ziekenhuis was er blijkbaar van overtuigd dat ik bezig was zelfmoord te plegen, terwijl men zich ook tamelijk gekwetst toonde over mijn gebrek aan waar dering voor de bewezen gastvrijheid. De al te zoele nachtlucht overviel mij op onaangena me wijze en ik wankelde op mijn benen. Met inspan ning van alle krachten wist ik staande te blijven. Ik stond op 't punt een taxi aan te roepen toen ik bedacht dat ik er beter aan deed een kalme wandeling te maken. Ik moest weer aan beweging wennen. Ik deed over de afstand tot aan „Cecil-Orient" meer dan een uur, ook al omdat ik de drukke straten vermeed, waar iemand mij gemakkelijk omver had kunnen lopen. Ik sloot mij ongemerkt bij de laatste nazarenos van de Broeder schap van de Prendimiento aan om de Plaza over te steken en mijn hotel te bereiken. Het uitkleden ging heel wat gemakkelijker dan het aankleden. Zodra ik mijn pyjama aanhad belde ik commissaris Fernandez op. Ik kreeg Lucero aan de lijn, de commissaris zelf was er niet. Toen hij hoorde dat ik alweer in mijn hotel terug was verklaarde hij mij eveneens voor gek. Nadat hij mij in vriendschappelijke bewoordingen de huid volgescholden had, kwam hij op de voortreffelijke gedachte eens te informeren om welke reden ik het politiebureau had opgebeld. „Ik wilde alleen maar vragen of de autopsie op het lijk van Juan al achter de rug is." „Ja, senor Moralès, en ze hebben alle sporen ver- wijdei-d voor hij naar het huis van zijn zuster werd gebracht. „En?" „Een kogel in de rug, die het hart heeft getroffen en een tweede in de nek." Hebt u die kogels nog?" „Zeer zeker." „Wilt u ze mij laten brengén?" Hij zei aanvankelijk niets en ik proefde zijn ver bazing. „Nu dadelijk?" „Neelaten wij zeggen: morgen." „Komt in ox-de!" „Dank uO, ja, nu ik u toch spreek, wilt u proberen ook de kogels voor mij op te scharrelen, die Hernandez hebben gedood?" Ik had de hoorn opgelegd voor hij mij vragen had kunnen stellen. Nadat ik het licht had uitgeknipt voelde ik mij heel wat beter op mijn gemak dan in de kamer van liet ziekenhuis. Mijn kalmte was een gevolg van de overweging, dat ik de volgende dag Juan wellicht zou volgen, of dat ik Maria zou kunnen vertellen dat de moordenaar van haar broer zijn straf had gekre gen. Ik ben voldoende Spanjaard gebleven om de over tuiging te hebben dat moord alleen kan worden betaald met het leven van de moordenaar. Alonso's eerste vraag bij het binnenkomen van mijn kamer was, of ik mijn verstand verloren had. Ik gaf hem daarop geen antwoord, ik wist uit ervaring dat hij toch niet naar mij zou luisteren voor hij deugdelijk zijn hart had gelucht. Niets werd mij bespaard: Mijn onbegrijpelijke houding sedert zijn aankomst te Sevilla, vooral nadat Arbuthnot had besloten met ons samen te werken mijn ijdelheid, die mij aanspoorde op eigen houtje verder te gaan, ondanks gedane beloften mijn gebrek aan openhartigheid, dat mogelijk onher stelbare gevolgen had gehad, dit alles passeerde de revue. Hij had de tact de naam van Juan niet te noemen. Hij vond het roekeloos dat ik nu ik eenmaal ernstig gewond was geraakt, mij niet liet verplegen, maar opnieuw mijn eigen gang ging. Eindelijk zweeg hij verbluft over mijn gebrek aan belangstelling. „Pépéjij vertrekt morgenavond toch, zoals afge sproken is?" „Ik weet het nog niet". Hij begon opnieuw van leer te trekken. Hij bracht de verantwoordelijkheid ter sprake, die hij droeg: be roepsmatig tegenover Cliff Anderson en vriendschappe lijk tegenover Ruth. Ik mocht eenvoudig niet alle goede raad in de wind slaan! Hij vroeg mij of ik mijzelf soms als een soort wondermens beschouwde. Omdat ik wist dat al zijn verwijten voortsproten uit oprechte bezorgdheid nam ik hem zijn uitval niet kwalijk. Ik benutte een adempauze in zijn monoloog om hem toe te voegen: „Het is heel goed mogelijk dat ik morgenavond ver trek". „Ja, waarom ben je dan.." „Als ik op dat tijdstip nog in leven ben, natuurlijk." „Wat bedoel je nu weer?" „Voor dat vliegtuig opstijgt zal ik Lajolette hebben ontmoet en het is niet uitgesloten dat ik op het tijd stip van vertrek al niet meer tot de levenden behoor". Hij moest gaan zitten. Wat ik hem daar in alle gemoedsrust vertelde was meer dan hij kon venverken. „Pépéik neem aan dat je koorts hebt". „Toch niet. Kijk eens...." Ik liet hem de kogel zien die uit mijn schouder was verwijderd. Hij nam het projectiel in zijn hand en bekeek het nauwkeurig. „Wat wil je daarmee zeggen?" „Ben jij van mening dat deze kogel uit een Smith en Wesson is afgevuurd?" „Wat?" „Ik kan je verzekeren dat het geen kogel uit een Smith en Wesson is.. Terwijl Hernandez na zijn dood een wapen van dat merk in zijn hand hieldSnap je me?" „Je denkt dat Lajolette toch aanwezig was?" „Je houdt zijn visitekaartje in de hand". Aanvankelijk was hij met stomheid geslagen. Opeens zei hij: „Wat ben je van plan te doen?" „Dat zei ik toch al: ik wil een onderhoud met La jolette hebben". „Maar, verdraaid man, je weet niet wie het is en je weet niet waar je hem moet zoeken". „Dat komt er niet op aan. Hij komt zich vanzelf bij mij aandienen". „Hoezo?" „Op grond van die kogelhistorie, die mij en de Spaan se politie onherroepelijk op zijn spoor zal brengen". „Ja zeg eens, hoe kan hij weten wat jij hebt ont dekt?" (Wordt vervolgd) „HET VIJANDELIJKE KAMP" door Jerome Weidman is uitgegeven bij A. W. Sijthof te Leiden. Het boek dat uitstekend door J. F. Kliphuis is vertaald, bevat de levensgeschiedenis van George Hurst, een accountant uit een voorstadje van New York, getrouwd met een aardige vrouw en in het bezit van twee schattige kinderen. Het bezoek van een vreemdeling confron teert hem met zijn verleden dat niet al tijd even gelukkig is geweest. Hij is bevreesd dat het oprakelen van dit ver leden zijn rustig bestaan zal vernietigen. Dan blijkt tevens de verklaring van de titel „Het vijandelijke kamp": Hurst is een Joodse Amerikaan, die als wees is opgevoed door een strenge ongetrouwde Joodse vrouw, die alle niet-Joden met een groot wantrouwen beziet. Uit de roman blijkt dat in het vrije Amerika nog heel wat verborgen anti-semitisme zit. In zijn jeugd heeft George's vriendje Dannie Schorr een enorme invloed op hem en op het meisje Dora Dienst. Schorr blijkt een hoogst onbetrouwbaar ventje te zijn die zich veel in het „vijandelijk kamp" bevindt. Hij heeft 't later onder de aangenomen naam Shaw dan ook heel ver gebracht. Er zijn echter bepaalde punt jes uit zijn verleden die hij niet aan de grote klok wil hebben, omdat hij aast op een senatorszetel. Om het stilzwijgen van George Hurst te verkrijgen zoekt hij hem op. Dit geeft I-Iurst een onbestemd gevoel van angst, omdat hij vreest dat Shaw in staat zal zijn het gelukkige leven dat Ge orge met zijn niet-Joodse vrouw leidt, te verbreken. Weidman beschrijft op een bij zonder indringende manier hoe zijn hoofd figuur aan het gevaar weet te ontsnappen, zij het dan op het nippertje. De verdien ste van dit uitstekend geschreven boek is dat het de aandacht vestigt op een naar kantje van de Amerikaanse samenleving, dat nog maar al te zeer onbekend in Euro pa is. Advertentie AFGELOPEN Zuurbranden en heftige oprispingen? AFGELOPEN I Deze speciaal bewerkte, onschadelijke maagtabletten heffen direct al die narig heid op; ook dat nare zeurende-vermoei- ende gevoel In de maagstreek verdwijnt prompt en keert niet terug. U gaat met genoegen aan tafel en hebt weer lust in het leven. Ventroletten brengen blijvende verbetering. Probeer direct een doosje Ventroletten prijs 3.75of neem een radicaalkuur (gelijk aan vier doosjes) prijs f. 12.-. Verkrijgbaar bij alle apotheken en drogisten. talkhofFs pharmaeeutlsche fabriek Postbus 194 - Haarlem Verkoopkantoor Fa H. ten Her kei N.V. Hilversum In een kelder van de staats- en universi teitsbibliotheek in Hamburg is de volledige, als verloren beschouwde partituur van de opera Narcissus van de componist Dome- nico Scarlatti (1685-1757) gevonden. Scar latti componeerde deze opera tijdens een verblijf aan het hof'van de Poolse koningin Maria Casimira en liet haar in 1714 onder de titel Amor d'un Ombra opvoeren. De Amsterdamse schilder Jaap Wage- maker heeft van de Premio Mazotto, een van de grote internationale prijzen voor schilderkunst, de derde prijs ten bedrage van een miljoen lire verworven. De prijs zal zaterdag te Milaan worden uitgereikt. Vrijdagavond is een tentoonstelling van schilderijen van Wagemaker in de Galerie Orez te 's-Gravenhage geopend. WEEKABONNEMENTEN dienen uiterlijk op woensdag te worden betaald, daar de bezorgers op donder dag moeten afrekenen. DE ADMINISTRATIE OSCAR PETTIFORD OVERLEDEN De Amerikaanse jazzmusicus Oscar Pet- tiford is donderdag in Kopenhagen over leden. Zondag gaf hij nog een concert. Hij is 38 jaar geworden en laat een vrouw na en drie kinderen. Drie jaar geleden had hij een auto-ongeluk in Wenen en toen besloot hij in Europa te blijven. Deze zomer kwam hij naar Kopenhagen, waar hij met Stan Getz speelde in een jazzclub. Het aantal Nederlandse woorden met het achtervoegsel -baar is zeer groot. De oorspronkelijke betekenis van -baai- is: dragende, geschikt om te dragen. In die zin gebruikt men nog: onvrucht baar. Veelvuldig wordt - baar gebezigd achter overgankelijke werkwoorden in passieve betekenis. Zo is drinkbaar: wat gedronken kan worden, eetbaar: wat gegeten kan worden. Later komt - baar ook voor achter onovergankelij ke werkwoorden: vloeibaar, bestaan baar voor: wat kan vloeien, wat kan bestaan. In het woord dankbaar is de betekenis van - baar nog meer ver zwakt. Eigenlijk is de weergave van dankbaar door: vervuld van dank al te sterk. Men wil er mee zeggen: dank hebbend, dank gevoelend, erken telijk. Merkwaardig is dat verscheide- de woorden op - baar alléén met het voorvoegsel on-voorkomen: onloochen baar, ontwijfelbaar, onmiskenbaar, on uitstaanbaar enz.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 13