Horen en zien De Schaduw speelt verstoppertje Fa. B. ENGELENBERG Boekenhoekje j PANDA EN DE JACHT OP DE MILJOENENHOED VIERKANTE DE REIS VAN KOEN EN LINNIE Meer nieuws, minder starheid, levendiger presentatie Ajphntiaar och ió Uet zo 4." Diverse nouveauté's voor radio en t.v. DONDERDAG 29 SEPTEMBER 1960 15 AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN Gezellig en actueel De radio geeft vrijdag T elevisieprogramma OFFICIËLE VERHOOP SIKKENS LAKKEN 't helpt en... 'tis lekker Buikzendertje Staking bij Franse radio en t.v Bohan vervangt Yves Saint Laurent De vloek van Toet-Ank- Amon V MEER METERS UIT EEN GROTE BUS NCR V-wint er pro grammas ROMAN VAN ALAIN PACE Vertaling uit het Frans door Margot Bakker 48. De goochelaar Balony wist niet, dat hij een fel omstreden hoed op had. Hij maakte grote plannen over de manier, waarop hij straks zijn nieuwe goocheltoer op de kermis zou brengen en hij was daar zo in verdiept, dat hij niet lette op het ge schreeuw van Panda en Palmer. Maar die twee gaven het zo gauw niet op. Met een flinke spurt wisten zij de aanhangwagen van Balony te bereiken en sprongen op het opstapje. Joris echter, die door de klap van Palmer het hooi was ingedreven, kon er niet tijdig meer bij zijn. „Ik begin be paald een hekel aan die miljonair te krij gen," bromde hij, het hooi van zich af schuddend, „het was bijzonder ruw, om mij met zijn stuivers op het hoofd te slaan. Hij denkt zeker, dat hij maar alles met zjn geld mag doen. Het wordt tijd, dat hij eens en vooral van die dwaling wordt ge nezen en het beste middel daartoe is, hem zijn hoed met fortuin te ontnemen!" En verwoed zette Joris de achtervolging in. v: „Pas geperst", de rubriek van Pi Schef- fer in het programma van de N.C.R.V., blijft steeds gezellig. Er wordt iedere keer voor afwisseling gezorgd en Scheffer nodigt artisten uit alle delen van het land uit. Woensdagavond had hij ook zichzelf geïnviteerd om de kijkers te laten horen welke grammofoonplaat onder zijn leiding tot stand is gekomen. Hij begon onge merkt komisch door er aan te herinneren hoe een uitzending op 24 juni was begon nen en kort daarop verscheen het woord „storing" op het beeldbuis. Later bleek dat de te vertonen film was gebroken. „Eerlijk als goud" was een goed ge slaagde televisievoordracht van Antonia Ridge in de vertaling van Mies Bouhuys door Piet Römer. Het onderwerp was actueel, omdat de reclasseringscollecte de aandacht vroeg. Peter van Campen had ook actuele onderwerpen in „Attentie" en dat dankte hij aan staatssecretaris Rool- vink die zijn visie gaf op het loonbeleid en het standpunt van de regering, en een film over de legeroefeningen in La Cour- tine. De N.T.S. had gehoopt tot besluit nog voor een actualiteit te zorgen door het gesprek van Nixon en Kennedy weer te geven, maar dit is niet gelukt. Beeldschermer Advertentie KRUISWEG 47-49 - HAARLEM HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO 16.00 VARA. 19.30 VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO. 23.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio. VPRO: Dit en het andere, lezing. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Voor de kleu ters. 11.15 Orgelconcert. 11.45 Gram. AVRO: 12.00 Gram. 12.20 Regeringsuitz.: Voor de landbouw. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Sport en prog nose. 12.50 Carillonbespeling. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. en gram. 13.25 Lichte muz. 13.55 Beursber. 14.00 Pianorecital. 14.25 Voordr. 14.50 Orgelspel. 15.05 Gevar. progr. VARA: 16.00 Orgelspel. 16.30 Voor de zieken. 17.00 Gram. 17.25 Accordeonmuz. 17.50 Actual. 18.00 Nieuws. 18.15 Vlaamse notities. 18.20 Latijnse klanken. 18.50 De puntjes op de i, praatje. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Kinderkoor. VPRO: 19.30 Het platteland nu, gesprek. 19.45 VPRO-nieuws. 20.00 Nieuws. 20.05 Bijbelbespr. 29.10 De dichteres Christine D'Haen, lezing. 20.20 Dichters van deze tjjd. lezing. 20.35 Onbekend. 20.50 De wereld vergadert, lezing. VARA: 21.00 Gevar. progr. 22.00 Jazzmuz. 22.15 Buitenl. week overzicht. 22.30 Nieuws. VPRO: 22.40 Zorg om de mens, gesprek. VARA: 23.00 Soc. nieuws in Espe ranto. 23.10 Muziekrevue. 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.45 Morgengebed en overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 9.40 Schoolradio. 10.05 Gram. 10.35 Chansons. 11.00 Voor de zieken. 11.40 Gram. 11.50 Als de ziele luistert, lezing. 12.00 Middagklok noodklok. 12.03 Gram. 12.30 Land- en tuinbouw- rneded. 12.33 Lichte muz. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Dansmuz. 13.45 Vraag baak voor vrouwen. 14.00 Gram. 15.00 Schoolradio. 13.30 Voor de zieken. 16.30 Zang en orgel. 17.00 Voor de jeugd. 17.15 Lichte muz. 17.40 Beursber. 17.45 Lichte muz. 18.10 Vaticaanse act. 18.25 Ama- teursmuz. 18.50 Regeringsuitz.: Emigratierubriek. Het emigratiepraatje van H. A. van Luyk. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Gram. 19.30 Pol. lezing. 19.40 Verz.progr. voor de militairen. 20.30 Metro- pole-orkest en solist. 21.00 Het gaat u allen aan, toespr. 21.10 Lichte muz. 21.30 Cabaret. 22.00 Lich te muz. 22.25 Boekbespr. 22.30 Nieuws. 22.40 Evan gelie, de „blijde boodschap", lezing. 22.55 Gevar. progr. 23.55—24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.35 Gram. (verv.l. 12.50 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.15 Orgelspel. 13.40 Gram. 13.45 Orgelspel (verv.l. 14.00 Operamuziek. 15.00 Gram. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.45 Duitse les. 18.00 Gram. 18.10 Boekbespr. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Gram. 19.00 Nieuws. 19.40 Liederen. 20.00 Klass. muziek. 20.35 Kunstkaleidoscoop. 20.50 muziek, (verv.l. 22.00 Nieuws. 22.15 Gram. 22.55 Nieuws. 23.00 Groeten van militairen uit Kongo. VOOR DONDERDAG NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. VARA: 20.20 Act. 20.30 De wereld van vandaag, lezing. 20.40 Filmprogr. 21.00 Leocadia, TV-spel. VOOR VRIJDAG NTS: 20.00 Weekoverz. KRO: 20.30 Documentair progr. 21.05 Report. 21.20 Film. 21.45 Sportprogr. 22.05 Epiloog. Advertentie Doelstraat 59 - Haaritgn - Tel. 15252 HOGEDRUKSLANG - MANOMETERS Advertentie MILAAN (UPI) Een Italiaanse inge nieur, dr. Walter Ronchi, heeft een radio zendertje ter grootte van een lucifers doosje geconstrueerd, dat een zendbereik van slechts enkele tientallen meters heeft en in een speciale gordel door kassiers en andere bankbedienden kan worden ge dragen. Aan het zendertje zit een con tactknop. Als deze door pressie van de buikspieren gedurende vijf sekonden wordt ingedrukt, wordt een signaaltje uitgezon den dat, via een elders opgesteld ontvan ger, allerlei dingen kan doen. Men kan er alarmsirenes, automatisch dichtgaande deuren of een andere radiozender mee bedienen, waardoor politie, bankpersoneel of wie dan ook ogenblikkelijk gealarmeerd worden. De Italiaanse ingenieur betoogt dat er nog zeer vele banken beroofd wor den, ondanks op vele plaatse aangebrach te alarmknoppen en-pedalen. Een kassier die de alarmknop niet kan bereiken kan thans, door vijf sekonden zijn adem in te houden, het alarm in werking stellen. De spierdruk tegen het zendertje is voor de gemiddelde waarnemer onzichtbaar. Niet alleenkassiers, ook het personeel van bank- auto's met geldzendingen kunnen met het zendertje worden geholpen. Ook militaire toepassingen zijn denkbaar, aldus dr Ron chi. Zijn vinding heeft zeer veel belang stelling gewekt in binnen- zowel als bui tenland. Zozeer, dat militaire deskundigen hem met klem gevraagd hebben, zijn buikzendertje niet op de najaarsbeurs van Milaan te exposeren De werknemers bij de Franse radio- en televisieomroep hebben voor vrijdag een 24 uur staking afgekondigd, uit protest tegen de plannen van president De Gaulle om de salarissen te „bevriezen". De vak bonden die de staking hebben uitgeschre ven, gafen als reden op, dat de regering de beloften inzake de loonsverhoging en de herindeling van het personeel niet was nagekomen. Het Franse kabinet is woens dag bijeen geweest om ondermeer de kwestie van de loon- en prijssituatie te bespreken. De 34-jarige Mare Bohan is aangewezen als hoofdontwerper van het Parijse mode huis Dior, zolang de 24-jarige Yves St. Laurent zijn dienstplicht vervult. Bohan, die sinds twee jaar voor Dior werkt, was belast met het ontwerpen van de voor Londen bestemde collecties. Hij heeft indertijd een eigen salon gehad. Sinds 1954 werkte hij achtereenvolgens voor Jean Patou in Parijs, een Zwitsers modehuis voor confectie en voor Dior. St. Laurent werd begin september in dienst geroepen, nadat hij verscheidene malen uitstel had gehad. Kort nadat hij was opgekomen, werd hij in een hospitaal in Parijs opgenomen in verband met zenuwklachten. HET VALT niet te ontkennen, dat zij die in 1922 en in het begin van 1923 be trokken zijn geweest bij de ontdekking en de ontsluiting van het graf van de jonge Egyptische farao Toet- Ank- Amon, de een na de ander zijn overleden. Reeds op 6 april 1923, dus nog vöör de schatten uit het graf op de vrachtboot waren geladen om naar Cairo te worden vervoerd, stierf lord Car- navon tengevolge van een insectenbeet. Dit plotselinge einde van de man die de expeditie had gefinancierd, gaf aanleiding tot gemompel en zij, die in het onderzoek van de Egyptische graven uit- sluitend ontwijding zagen, spraken van een gerechtvaar digde straf wegens grafschen nis. Hoe hieruit de mare van de „vloek van de farao" is ontstaan, kan niet meer wor den nagegaan, maar het is zeker, dat de slagzinnen in be paalde kranten aan kernachtigheid wonnen naarmate het aantal slachtoffers groeide. Dat hierbij de fantasie zo nu en dan ruim baan werd gegeven en dat de doodsoorzaak veelal in een mysterieuzer licht werd ge plaatst dan met de feiten in overeenstem ming was, spreekt welhaast voor zichzelf. Ondanks alle beuzelpraat staat het vast, dat degeen die het graf van de farao in werkelijkheid heeft geopend, t.w. de Egyp toloog Howard Carter, het langst heeft ge leefd en een ouderdom pan 66 jaar heeft bereikt. Maar laten we ons liever met de „vloek" zelf bezig houden. Volgens een van de vele sensationele onthullingen zou in het graf een inscriptie zijn gevonden met de woor den: „De dood zal op snelle vleugelen komen tot diegene die de rust van de farao verstoort". Met deze spreuk, waarschu wing, of vervloeking (al naar men wil) zou Toet-Ank-Amon 3300 jaar geleden zijn laatste rustplaats tegen eventuele indrin gers hebben willen beveiligen. Dat klinkt op het eerste gehoor vrij aannemelijk. Maar afgezien van het feit dat de systema tische graf plunderingen in die tijden on mogelijk konden worden tegengegaan door een simpele bezweringsformule, doet zich nog een andere storing voor. Een derge lijke inscriptie is n.l. nooit of te nimmer aangetroffen in het bewuste graf en be stond slechts in de verhitte breinen van een bepaald soort journalisten, of als men wil sensatiejagers. De „vloek" be- staat dan ook helemaal niet en werd nimmer uitgesproken. Hiermee niet tevreden, heb ben sommigen in bepaalde ma gische figuurtjes in de graf kamer „vloeken" willen zien. Maar ook deze bewering snijdt geen hout, omdat deze sym- bolen als beschermende bezwe ringsformules voor de dode zijn bedoeld en geen betrekking hebben op de levenden. Het Egyptische doodsritueel heeft voor de levende geen vloek van een dergelijke in houd, maar streeft er naar de dode wel willende wensen mee te geven. De fabel van de „vloek van de farao" heeft uitsluitend en alleen wortel kunnen schieten omdat het graf van Toet-Ank- Amon door zijn fabelachtige rijkdommen lange tijd de aandacht op zich heeft ge vestigd. En bij de exploitatie van de daar op gevolgde publieke belangstelling zijn het niet steeds bezonnen schrijvers ge weest die de toon hebben aangegeven. Maar ja, we moeten u nu ook eens laten zien, hoe het in het oude Egypte met de gr af plundering en toeging. Daarover een volgende keer. H. Pétillon Prof. dr. Th. P. van Baaren, hoogleraar in de goedsdienstwetenschap en Egyptisch te Groningen, heeft met het boekje „DOOLHOF DER GODEN" Querido's Uit geversmij. Amsterdam) een bijzonder hel dere en levendige inleiding gegeven tot de wereld der godsdiensten in het algemeen. Hij stelt zich daarbij op een zo objectief mogelijk standpunt, zonder weliswaar waar dat niet anders kan, zijn eigen mening onder stoelen of banken te steken. In deze Doolhof zal men dan ook nog al eens met een mening geconfronteerd worden, die dwars tegen bestaande en soms oude ideeën ingaat. Maar die mening is altijd gefundeerd. Het gaat er prof. Van Baaren ook niet om vast te stellen welke religieu ze opvatting nu „de juiste" is, maar hij wil de lezer inleiden in de grote variëteit der relaties die de mens tot het boven natuurlijke heeft gekend. Een bijzonder interessant boekje. In Servire's Luxe Pockets is verschenen CHRISTELIJKE ETHIEK" van prof. dr. H. van Oyen, de bekende Bazelse hoog leraar in de theologie. Tal van moderne maatschappelijke problemen zijn in feite vraagstukken der ethica. Prof. van Oyen doet in dit boek een poging om de christe lijke ethiek voor leken duidelijk te maken en hun een richtsnoer te geven voor het handelen. Vooral gaat hij in op de ver wezenlijking van de christelijke nonnen op de verschillende levensterreinen. Het is een verdienste dat hij daarbij met de benen op de grond blijft staan en probeert de ethiek praktisch „toepasbaar" te maken. Advertentie 147148. De tros werd losgegooid; het vlot werd door de stroom meegenomen. Op de oever stonden alle Poetels te juichen en te wuiven. Dag! Goeie reis, en tot ziens! riepen ze. Ja, tot ziens! riepen Koen en de anderen vrolijk terug. Het vlot kreeg nu al meer vaart; steeds verder dreef het van de plaats weg, waar de Poetels nog steeds zwaaiden en hen nakeken. Koen, Linnie en Pobbel waren boven op het dak van hun huisje gaan staan en zwaaiden, tot het vlot om een bocht van de beek dreef Als laatste der Hïlversumse „Grote Vier" heeft thans ook de N.C.R.V. haar plannen voor het winterseizoen 1960-'61, dat zaterdag ingaat, ontvouwd. Zowel voor de luisteraars als voor de kijkers zijn een aantal nieuwe programma's geprojecteerd. Vele „oude bekenden" blijven gehandhaafd, maar het aantal vaste rubrieken in de avonduren wordt verminderd teneinde ruimte te scheppen voor meer variatie en voor een nog scherpere toespitsing van radio en t.v. op de actualiteit. Bo vendien zal het gesproken woord levendi ger worden: minder statische lezingen, meer discussies, forums en interviews. En tenslotte dit: de NCRV zal natuurlijk bij haar programma's rekening moeten houden met de snelle groei van het aan tal „kastjeskijkers", maar zullen de ra dioluisteraars nog altijd een twee mil joen gezinnen niets tekort doen. In de radioprogramma's zijn de voor naamste nieuwtjes: Uitbreiding en ver snelling van de berichtgeving en reporta ges voor de radiokrant „Vandaag", die zo nodig, behalve 's ochtends en 's avonds, ook 's middags in extra-uitzendingen de lucht ingaat Men denkt b.v. aan meer uitzendingen uit het parlement, nu de eis, dat Kamerzittingen in hun geheel „versla gen" moeten worden, vervallen is. Een nieuw gevarieerd programma „Prisma" op vrijdagavond: geen vast ca baretmenu, maar een speelse hors d' oeuvre van korte hoorspelen, een tikje muziek, features, filmbeschouwingen en kunstcritiek, alles volgens een telkens wis selend recept, dat ruimte laat voor ver rassingselementen. Uitvoeringen van grote muziekwerken verhuizen in verband daarmee van de vrijdag- naar de woensdagavond. Ontspan- 12) „Maak geen grappen, Terence. De Schaduw is hier vannacht geweest." Terence liet haar los. Hij moest wel, hij schaterde van het lachen. Jane knikte heftig en Terence fronste zijn wenkbrau wen om zich een woedend uiterlijk te verschaffen. „Hij heeft toch niet verzuimd zich als een welopge voed man te gedragen?" vroeg hij op strenge toon. „Nee, dat is het niet. Maar ik Opeens keerde Jane hem de rug toe en liep naar het raam. Vluchtig zag zij de schim weer voor zich, die zij die nacht door het toegangshek had zien verdwijnen. Lane kwam haar na. Hij pakte haar bij de schouders en zei onderdrukt: „Jane, ik ben immers je vriend. Mij kun je alles ver tellen." Bij de intonatie van zijn stem was het, of zij even rilde. Haar vingex-s grepen de zware stof van het x~ode pluchen gordijn beet. Zonder hem aan te kijken zei ze: „Terence, er is iets geks gebeurdIk had een afschuw van die man en Zij wachtte. Opeens voegde ze er aan toe: „En toch heb ik hem een zoen gegeven." Ze keex-de zich haastig om en zocht bescherming bij Lane, die zijn ax-men om haar heen sloeg. Ondanks haar bekentenis lag er een spottende trek op zijn gezicht. „Ik wilde het echt niet, Terence, dat geloof je toch wel? Ik weet eigenlijk zelf niet hoe het px-ecies in zijn werk is gegaan Hij schoof haar enigszins van zich af en drukte zijn mond op haar lippen. Heel lang bleven zij in eikaars armen staan. Tenslotte vroeg hij: „Zo misschien?" Zij bleef hem lang aankijken met een gepijnigde blik. Met een vuurrode kleur trok zij zich weer tex-ug bij het raam, met de handen op de x-ug. „Precies zo," zei ze met een vreemde stem. „Al te veel eer voor mij", zei Lane sarcastisch. „Zeg eens, was hij aantrekkelijk?" „Ikdat kan ik niet zeggen. Zijn gezicht heb ik niet gezien." Zelfs dat leek niet in staat te zijn Terence Lane wer kelijk boos te maken. „En ik heb je nog niet eens alles verteld," bekende Jane. „Ik heb een soorttransactie met hem af gesloten." „In welk opzicht." „Hij gaat een vals testament opstellen, waardoor ik mijn vermogen terug kan krijgen „Wat heb je hem in ruil daax-voor gegeven" „Het adres van een huis, dat mijn oom in Allow heeft gekocht. Hij was op zoek naar een bepaald papier. Een document waardoor de goede naam van een van zijn vxMenden werd aangetast, zoals hij het noemde. Zij streek over haar vooi'hoofd. „Ik geloof dat ik dat niet had moeten doen. Ik ben bang op het ogenblik. Wie weet of hij op zijn beurt geen misbx-uik van dat papier gaat maken." Zij maakte zo'n ontredderde indx-uk, dat Lane mede lijden met haar kreeg. Hij sloeg zijn arm om haar middel en bracht haar naar haar stoel terug. In een salonbar vond hij een fles vermouth. Hij schonk twee glazen vol en duwde Jane er een in de hand. „Dx-ink eens," zei hij, „vanavond nog komt er een eind aan je zorgen". „Hoezo?" „Mijn vx-iend inspecteur Drayton is bezig een val voor hem op te stellen. Voor de Schaduw bedoel ik. Het ziet er naar uit dat hij deze keer een slechte kans maakt er tussenuit te komen." Jane toonde niet de opluchting die hij had mogen verwachten. „Het spijt je toch niet, Jane?" vroeg hij zacht. „Terence, ik hoop dat je me niet verkeerd begx-ijpt. Hij was heel anders dan ik venvacht had, zie je. Ik vond hem aax'dig." Lane lachte, maar het klonk niet vrolijk. „Is een enkele zoen voldoende om door jou aardig gevonden te worden, Jane?" Zij haalde de schouders op. „Je begrijpt me niet, zie ik. Het gaat niet om een zoen. Het is zo moeilijk duidelijk te makenik kon er werkelijk niets aan doen en ik vond het niet eens onaangenaam." Lane dx-onk zijn glas leeg. Daarna stak hij een sigaret op. „Gevaarlijk standpunt," zei hij bedaard. „Reden te meer om de man op te bergen. Op grond van het ver zoek dat je me gedaan hebt zal ik vanavond tegenwoox-- dig zijn als hij geknipt wordt. Ik kom je je avonturier thuisbezorgen, met armbandjes om polsen en enkels." Hij boog zich naar haar toe. „Denk je ook niet, dat je wel genezen zult zijn als je hem in het onbarmhartige licht van een politiebureau tex-ugziet? Of als je zijn foto in de kranten bestudeert, zonder das, en ongeschoren?" Jane nam haar glas op en liet het aan de voet tussen duim en wijsvinger ronddraaien. „Vergeet alsjeblieft wat ik je gistex-en heb gevraagd, Terence. Het heeft geen zin." Lane stond op. Hij kwam achter haar stoel staan en plantte zijn ellebogen op de x-ugleuning. Zacht zei hij: „Weer een van die jongedames, die teveel romans heb ben gelezen. Avonturiers zijn doox-gaans geen sprookjes prinsen, lief kind. Ik vrees dat je een onaangename ervaring tegemoet gaat. Hoor eens, wedden dat die prins van jou rood haar heeft en spillebenen en een aapachtige begi-oeiing op zijn borst? Vermoedelijk heeft hij gouden tanden ook en wie weet ziet hij scheel." „Hou je mond!" riep ze, huiverend. „Dat kan toch?" zei hij onverstoorbaax-. „Je weet immers niet, hoe hij er uitziet?" Hij wachtte enige tijd eer hij ex-, nog zachter, aan toevoegde: „Jane, sprookjesprinsen houden zich niet schuil, zij worden werkelijk liever gezien. Je droomt, je bent nog onder de indruk van een ervai'ing van twijfelachtig gehalte. Kom, jongedame.." Tex-ence Lane kon het gezicht van het meisje niet zien op dat ogenblik. Anders zou hij misschien ver baasd zijn geweest over de zonderlinge lach die ex- om haar lippen speelde. Zij had de ogen gesloten en toen Lane zich over haar heen boog liet zij zich zon der weerstand zoenen. Zij was het zelfs, die hem vasthield. HOOFDSTUK VI Sir Archibald Halliday bewoonde een indrukwekkend pand dicht bij Paddington Recx-eation Ground, enkele stx-aten vex-wijderd van de studio's van de B.B.C. Het dichtstbijgelegen station was Kilburn Park. Hij was vrijgezel en had nog slechts twee bedienden in dienst, sedert zijn enig familielid, een neef, op kosten van de Royal Air Force de wereld rondx-eisde. Hij was in de eerste plaats politicus en zijn leven draaide om zijn partijfunctie. Sir Archibald was een krachtige x-ijzige figuur met brede schouders en een vèx-dragende stem, die van grote waarde was gebleken bij zijn intex-x-upties in de zittingen van de Kamer. Hij had maar één hartstocht en dat was zijn verzame ling ivox-en figuurtjes. Hij was een verwoed verzamelaar en zijn kollectie genoot bij kenners door heel Europa een zekere vermaardheid. Maar eenmaal in zijn leven had hij een dwaasheid begaan en wel aan een meisje uit Sussex. Helaas was hij sedert enkele dagen niet meer de enige die wist, dat er ergens in Engeland een onechte zoon van het geslacht Halliday leefde. Toen hij het kaartje van de Schaduw ontving voelde hij ogenblikkelijk dat hij met chantage werd bedreigd en hij nam zijn maatregelen. De Schaduw had zijn bezoek aangekondigd om vijf uur in de namiddag. Hij waarschuwde de politie en deel de mee dat de avonturier hem om zes uur zou komen bezoeken. Nadat hij de beide bedienden vx-ijaf had gege ven laadde hij twee Colts, die hij in zijn zakken stak. Sir Archibald liet wex-kelijk niets aan het toeval over. Hij was van tevoren al besloten dat hij zijn toevlucht zou nemen. Natuurlijk nadat hij de compx-omitterende papieren in ontvangst had genomen. Om vier uur schonk hij zich een groot glas whisky in. Zijn vlezige wangen met de talx-ijke paarse adertjes kx-egen meer kleur. Hij was al achter zijn bux-eau gaan zitten toen hij, om vijf over vier, achter zich een spot tende stem hoorde. (Wordt vex-volgd) zal meewerken. ningsmuziek zal vooral in de middag- en vroege avonduren worden uitgezonden: een aantal nieuwe ensembles zijn daartoe aangetrokken. De Steravond blijft op donderdag, maar wordt nu weer rechtstreeks uitgezonden onder de nieuwe titel „Attentie, .x-ood. ontspannen maar!" Nieuwe onderdelen zijn een quiz voor vhmo- en kweekscholieren, waarvoor de vragen door de jeugd zelf geleverd worden, en een rubriek „Lieden in Last" zijnde de belevenissen en ver- wikkelingen in 'n groeiend forensenplaats je, dat nog worstelt met zijn feodaal-dorp- se vex-leden. De landelijke winnaars van de genoemde jeugdquiz krijgen een gx-a- tis vakantiereisje naar Zwitserland. Hoorspelen Het hoorspelrepertoire, reeds geopend met het vijfdelige Exodus van Rob Ge- raerds, is zeer omvangrijk. Er komen bij zondere hoorspelen over hoogtepunten van het kex-kelijk jaar, een experimenteel spel en een trits van drie stukken over het ber gingsbedrijf. Een spel over de Anti Alcoho- lics-beweging, een over straaljagerpiloten en een amusant familiespel op het stra mien „doe het zelf", van BBC's Roderick Wilkinson staan verder op de nominatie, terwijl de jeugd genieten kan van maar liefst vijf spannende seriehoorspelen, waar onder een bewerking van de Odyssee door Will Barnard. „Nachtprogramma" „Wij en de wereld" heet een nieuwe ru briek, waarin zendingsarbeiders getuigen van hun werk in den vx-eemde. In de maandaigse serie „Rondom de wereld" zullen o.m. buitenlandse hoogleraren de „théologie nouvelle" belichten. Een ander nieuwtje is een nachtprogx-am donder dag van half twaalf tot middex-nacht van hoog intellectueel niveau. „Jeugd land" krijgt er een wedstrijd voor ulo scholieren bij; de kleuters wacht een nieu we strip van Saskia- en Jeroenschrijver Jaap ter Haar, getiteld „Tuffi". Dit is een elektronisch robotje, dat de kleintjes zal inwijden in de geheimen van ruimtevaart en kunstmanen. Bijzondere oratoria Bijzondex-e uitzendingen zijn o.m. een sex-ie „Bij de gratie Gods" die een beeld geeft van cultuur en kunst tijdens de rege ring van bekende vox-sten, twee oratoria, „De Dag des Heils" van Simon Pluister, en „Der Tod zu Basel" van Conrad Beck, alsmede de grote bewerking van Gezang 301 het Wilhelmus door Anthon van der Horst. T.V. actueler Ook de t.v. gaat zich nog meer toespit sen op de actualiteit. Attentie wordt een veertiendaags programma, waarbij Eppo Doeve tekeningen zal leveren. Maandag, donderdag en zaterdag komt er een tien minuten-nieuwsrubriek „Memo". 'sMaandagavonds verzorgen buitenland se correspondenten een Internationaal joui-nalistenforum van di4e kwartier met prof. Diepenhorst als gastheer. Rijk-gevarieerd is het toneelrepertoire, waarop als klassieken prijken een nieuwe Iphigeneia in Taurie-vertaling met Ank van der Moer in de hoofdrol, en een be werking van de Koning David-trits van Vondel door Frans Hesmerg. Het moderne repertoire is vertegenwoordigd door „Thunder on Sycamore Street" van Regi nald Rose (auteur van „De twaalf gezwo renen"), twee stukken van de Bx-itse „huiskamertoneelschrijver" Clive Exton en „De barbier van Stanford" van de jonge Engelse dramaturg Ronald Harwood. Een bewerking van Edmond Pidoux' „Historie van Jonas" door P. W. Franse vertegen- woordigd het moderne chx-istelijke toneel repertoire. Voor de blijspelsector staat nog wei nig vast, behalve de klucht „Eisenbahn- heiraten" van de Weense volksschrijver Johann Nestroy en twee proeven met mu zikale comedies, o.a. „Meet me in the moonlight" van Anthony Lesser, vertaald door David Koning en met liedjes van Jelle de Vries. Ontspanning Het zatex-dagavondprogramma blijft uit- ex-aard in hoofdzaak ontspanning bieden, maar is naar inhoud geheel ver nieuwd: 'n kleinkunstprogramma van Jel le de Vries en Jaap Molenaar, dat de kant van de muzikale comedie opgaat. „Marina de" zal drie kwartier luchtige teksten, zang en muziek brengen in een zeer elas tische variété-formule. Een ander klein- kunstprogram wordt door Dick van Bom mel op de vrijdagavond gebracht Op stapel staan voorts een nieuwe serie gedramatiseerde documentaires over soci ale ondei-werpen en een woensdagse cultu rele serie, waaraan o.m. Godfried Bomans

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 15