Uitgaan in Haarlem Het Nederlands Ballet met een gevarieerd programma Subsidies voor orkesten en koren Spontane hulde bij speciale LEXINGTON voorstelling NIEUWE KINDERPOSTZEGELS De negen muzen VRIJDAG 30 SEPTEMBER 1960 HAARLEMS DAGBLAD - OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT 23 Draadloze luister- apparatuur in schouw burg te Amsterdam Brigitte Bardot thans buiten levensgevaar N.Ph.O. opent winter seizoen met galaconcert Triomf voor Margriet de Groot - Wim Sonrieveid - Johan Kaart en 70 medespelenden Scapino Ballet in Minerva Theater TONEEL MUZIEK VOLKSUNIVERSITEIT AMATEURTONEEL DIVERSEN TENTOONSTELLINGEN LEZEN EN LATEN LEZEN Erasmus-prijs voor Chagall en Kokoschka Eduard Flipse dirigeert Symfonie van Mahler Sinds de première tijdens de Boeken week van enkele jaren geleden (toen met de „afvalligen" Marianne Hilarides, Lin da Manez en .Jaap Flier in de voornaam ste rollen) heb ik het Nederlandse Bal let niet meer zo'n leuke en frisse voor stelling van Lichine's vrolijke „Graduation Ball" op allerlei door Antal Dorati ge arrangeerde muziek van Johann Strauss zien geven als gisteravond in de Haar lemse Schouwburg, die jammer genoeg slechts voor de helft met. bezoekers was ge vuld. Wat, er veelal aan verfijning ont brak, wend vergoed door beheerste vaart en enkele verrassende vondsten. Deze laatste kon men vooral waarnemen in de partij van de tweede cadet, waarmee 'Jan Arntz een innemende beurt maakte. Maria Bovet was als „conférencière" veel beter op haar plaats dan voorheen in de danscompetitie, waarin nu Alexandra van Rhijn met felle attaque de vereiste virtu ositeit doorgaans gelukkig demonstreerde. Het is bepaald een stijlfout (het divertis sement zou men superlatieve romantiek kunnen noemen) om daar een man tegen over te stellen, maar het bezwaar werd grotendeeld opgehven doordat Sylvester Campbell weliswaar op volle toeren draai de, doch zulks deed met verontschuldi gende charme. Hoogtepunt was wederom de formidabel knappe solo van Peter Wil liam Reilly als de tamboer. Bij het noemen van zoveel namen mogen die van Andrea Jungen. Ria Leeuwerik en Tom de Jongh niet ontbreken. Het programma was geopend met „Se renade" door George Balanchine' op het gelijknamige werk voor strijkorkest van Tsjaikofsky, dat noodgedwongen door An- dré Presser en Joop Stokkermans (die dit jaar de „prix d'excellenee" verwierf) op twee vleugels werd vertolkt. Naar mijn reeds herhaaldelijk met argumenten ge staafde mening is dit een van de edelste scheppingen der balletkunst. Men kreeg het te zien zonder orkest op een te klein toneel met een onvoldoende gebruik van belichtingsmogelijkheden en in een uit voering met een gedeeltelijk vernieuwde bezetting. Het ziet er naar uit. dat Alexan dra van Rhijn een danseres met; grote mogelijkheden, die zij in dienst van de Nederlandse Opera jarenlang heeft laten misbruiken haar positie als soliste bin nenkort glansrijk zal kunnen waarmaken. Reuven Voorembergh (die een opzienbaren de belofte aflegde in „De vier tempera menten") blijkt in aanleg een ideale dan ser voor de objectieve trant van Balan chine te zijn. Sonja van Beers was in het ..allegro con spirito" niet op haar best. In de „Elegie"(hier de finale, in de par tituur het derde deel) maakte zij veel goed. Othello" van Serge Lifar is in deze ko lommen reeds herhaaldelijk besproken. Het lange melodrama werd door Leonie Kra mer en Peter William Reilly (met Conrad van de Weetering als tegenspeler) sug gestief voorgedragen. Tussen enkele expres sieve hoogtepunten heeft de choreograaf weinig anders voorgeschreven dan moeilij ke mooidoenerij en zinloze herhalingen van passages uit vroegere bewerkingen van dramatische litteratuur. In een woens dagavond voor het district Haarlem van de Nederlandsë Jeugdgemeenschap verzorg de voorstelling heeft het zojuist genoem de tweetal het door Alexander Tsjitsjinadze aan het gezelschap geschonken duet „Clau de lune" op de gelijknamige compositie van Debussy voor het eerst met een publiek geconfronteerd. Het betrof hier een proefneming in beslotenheid, de recen sie moet worden uitgesteld tot de officiële première op 11 oktober. Jongstleden zaterdag is met geanimeer de feestelijkheid de tijdens de zomerva kantie herbouwde studio van het Neder lands Ballet aan de Koningstraat in Den Haag heropend. Daarbij werd tevens het ruime podium in gebruik genomen, dat niet alleen voor repetities zal dienen, maar waar ook demonstraties van nieu we aanwinsten van het repertoire gehou den zullen worden. Men hoopt tevens bij eenkomsten te organiseren met medewer king van op andere gebieden actieve kun stenaars, zoals musici, schilders, beeld houwers, fotografen, dichters, acteurs. Choreografen hebben hier een welhaast ideale gelegenheid tot het inrichten en uit dragen van creatieve experimenten. De vele genodigden onder wie ver tegenwoordigers van het ministerie van Onderwijs, kunsten en Wetenschappen, van de gemeente 's Gravenhage, van an- In de Stadsschouwburg te Amsterdam zullen voortaan hardhorenaen ongeacht de plaats waar zij zitten, het gebeuren op het toneel beter kunnen volgen, als zij over een modern gehoorapparaat met eên zogenaamde luisterspoel beschikken of een gratis door de schouwburg ter be schikking gesteld luisterapparaatje ge bruiken. Er waren in de schouwburg se dert jaren al een aantal vaste plaatsen met koptelefoons, doch dit verouderde sy steem voldeed niet meer. Het Gemeente Energiebedrijf heeft nu in de zaal twee kringleidingen aangelegd waardoor draad loze overbrenging van het geluid naar de gehoorapparaten mogelijk werd. De ge- hoorapparaatjes met nieuwe regelaar, die de schouwburgdirectie ter beschikking stelt bevatten alleen de „luisterspoel". Bij ge nerale repetities kan dit systeem ook worden gebruikt voor het geven van aan wijzingen aan het technisch personeel. Een arts van het ziekenhuis te Nice waar Brigitte Bardot momenteel ver pleegd wordt heeft meegedeeld dat haar toestand geen gevaar meer oplevert. Zo als men weet heeft de actrice een poging tot zelfmoord gedaan door een grote hoe veelheid slaapmiddel in te nemen. In Parijse filmkringen vraagt men zich af of de methodes van de regisseur Clou zot, onder wiens leiding B.B. enkele weken geleden in de film „La vérité" („De waarheid") speelde haar wankele zenuw gestel niet op een te hoge proef hebben gesteld. Om Brigitte in de door hem ge wenste stemming en spanning te brengen placht Clouzot voor een opname haar na melijk eerst een aantal slaappillen toe te dienen om haar daarna met glazen whisky weer op te kunnen wekken. Door dit paar- demiddel moet Clouzot er inderdaad in zijn geslaagd Brigitte Bardot tot onver moede prestaties als tragediene op te voe ren. dere gezelschappen en balletscholen za gen nu een overwegend parodistisch pro gramma met de Pas de Quatre in tra vestie als bijzonder vermakelijk hoogte punt. Het ongedwongen bal na afloop draaide uit tot een renaissance van de charleston, waarin vooral de Amerikaan se leden van het ensemble zich specta culaire meesters toonden. Tot de deelne mers daaraan behoorde ook Arthur Mit chell, een der solisten van het New York City Ballet van Balanchine, die tijdens zijn vakantie de Nederlandse groep in Barcelona zag optreden en toen het met terdaad gerealiseerde besluit nam een paar weken de training mee te maken. De aanwezigheid van de befaamde Rus sische pedagoog Koumisnikov uit Lenin grad zal daarbij wel de doorslag hebben gegeven. Intussen zijn George Skibine en Marjorie Tallchief gearriveerd om „Con certo" op muziek van Jolivet met Neder landse solisten in te studeren. De volgen de week hoopt men onder leiding van Ser ge Lifar aan de repetities van „Schoppen vrouw" te beginnen. David Koning Het Noordhollands Philharmonisch Or kest opent het winterseizoen met een ga laconcert, dat dinsdag 4 oktober in het concertgebouw te Haarlem wordt gegeven. Aan dit concert, dat onder leiding staat van Henri Arends, wordt door de pianist Rudolf Firkusny solistische medewerking verleend in het Pianoconcert van Dvorak. Rudolf Firkusny werd in 1912 te Napa- leja in Tsjechoslowakije geboren. Op jeug dige leeftijd trad hij op met het Philhar monisch Orkest van Praag en vier jaar later met het Weens Philharmonisch Or kest. V Thans heeft de pianist zijn verblijfplaats in Amerika, waar hij regelmatig optreedt met grote orkesten. Op het programma, dat dinsdagavond wordt uitgevoerd, staan naast het reeds genoemde werk van Dvo rak, werken van Franck en Enesco. Leonie Kramer als Desdemona en Peter Reilly als de Othello in het ge lijknamige ballet van Serge Lifar dat wellicht voornamelijk door zijn „ro mantische", gemakkelijk-aansprekende inhoud voor een deel van het pu bliek nog altijd een der fav>orieten op het repertoire van Het Nederlands Ballet is. Minister Cals schrijft in zijn toelichting in de begroting 1961. dat de vele proble men. die samenhangen met de ontwikke ling van het orkestwezen, in studie zijn. In afwachting van de resultaten daarvan wordt voor de symfonieorkesten volstaan met de realisering van de tweede fase van de uitbreiding overeenkomstig de voor stellen van de commissie-Witteman. De minister is voornemens aan deze commis sie. nadat zij een uitbreiding heeft onder gaan, een nieuwe opdracht te geven. Voor het Nederlands Kamerorkest, heeft de minister een bedrag van 192.000 uit getrokken. De werkzaamheden van het Kunst- maand-orkest te Amsterdam, dat vooral een belangrijke taak vervult door het ver zorgen van de begeleiding van balletvoor stellingen in het gehele land, zijn uitge groeid tot een volledige dagtaak. De mi nister stelt zich voor, dat ook het rijk bijdraagt in de daaruit, voortvloeiende ho gere exploitatiekosten en daartoe het voor 1960 uitgetrokken bedrag van ƒ40.000 met (16.000 verhoogt. De minister stelt zich voor dat, evenals dit geschiedt ten aanzien van de koren, aangesloten bij de federatie van Neder landse zangersbonden, ook de toonkunst koren rijkssubsidie zullen gaan ontvangen ter gedeeltelijke dekking van de tekorten op hun uitvoeringen. De toonkunstkoren zijn niet aangesloten bij de federatie van Nederlandse zangersbonden, waardoor de ze koren in een ongunstiger positie ver keren dan de andere koorverenigingen. De minister stelt zich voor aan deze ongelijke behandeling een einde te maken. De uitvoering van werken van heden daagse Nederlandse componisten door de Nederlandse symfonie-orkesten zou kun nen worden bevorderd, indien de organi satoren van de concerten, waarin deze werken tot uitvoering worden gebracht, door een rijkssubsidie tegemoet worden gekomen in de huur van het orkestma teriaal. Hierdoor zou een beletsel wegge nomen kunnen worden om Nederlandse hedendaagse werken op het repertoire te plaatsen. Voornamelijk in verband hierme de is het subsidie voor dit doel verhoogd. Advertentie Hoogtepunt van de Lexington-voorstelling kwam toen MY FAIR LADY bloemen aangeboden kreeg door MY FAIR LEXI. Eindelijk zal ook het Nederlandse publiek in de gelegenheid worden gesteld met een van de befaamde „musicals" kennis te maken die in New York en Londen maanden, soms jaren reper toire houden! Met de producers van MY FAIR LADY zijn wij er zeker van, dat de Nederlandse toeschouwer deze zeer speciale vorm van amusement, zal waarderen. Het is een spel met hoge troeven! Margriet de Groot als Eliza Doolitthe. het bloemenverkoopstertje is in dit spel Koningin. Wim Sonneveld en Johan Kaart de Aas en Koning! Sprankelende muziek, schitterende dekors en costuums dragen bij om deze muzikale bewerking van Bernard Shaw's „Pygma lion" tot een zeer bijzonder schouwspel te maken! In het Luxor theater te Rot terdam werd voor een tot de laatste plaats bezette zaal een spectaculaire uitvoering ge bracht. LEXI van het bekende siga rettenmerk LEXINGTON, had de grossiers en detaillisten uit Rotterdam en omstreken met hun dames uitgenodigd voor deze speciale voorstelling. Ne men we hun applaus en de open doekjes voor de bijzonder mooie taferelen, als die op de Renbaan van Ascot en het Bal op de Ambassade als maat staf, dan is bepaald hoe intens het publiek genoot en mee leefde met Eliza, die onder leiding van een professor in de spraakleer, van „sloerie uit de sloppen" (zo zingt ze! verandert in een lieftallige jonge vrouw. Toen Eliza opkwam, gekleed voor haar eerste grote bal in de wereld, ging een kreet van ver rukking door de zaal, zo nam men haar metamorfose als een zaak die ieder persoonlijk aan ging! LEXI, in levende lijve, bood aan het slot de hoofdrolspelers bloemen aan. In de pauze offreerden charmante jonge dames, die uit het Ascot-tafe- reel naar de foyer schenen overgestapt, de gasten LEX INGTON sigaretten. Het Scapino Ballet geeft zaterdag 8 ok tober onder artistieke leiding van Hans Snoek, een jeugdvoorstelling in het Mi nerva theater te Heemstede. Deze voorstelling heeft plaats onder auspiciën van de afdeling Haarlem van de Nederlandse Jeugdgemeenschap. Advertentie Van 14 november 1960 tot en met 13 januari 1961 zullen de jaarlijkse kinder postzegels worden uitgegeven. De zegels vertonen ditmaal kinderen in de schilder achtige klederdrachten van vijf plaatsen in het IJ selm eer gebied: 4 4 cent (Mar ken), 6 4 cent (Volendam), 8 4 cent (Bunschoten), 12 9 cent (Hindeloopen) en 30 9 cent (Huizen). Ze zijn ontworpen door mejuffrouw Jeanne Bieruma. Oosting en gedrukt in de kleuren geel, rood, zwart en blauw. De kleuren van de achtergrond Zaterdag 1 oktober, Stadsschouwburg, 20 uur: Het Rotterdams Toneel speelt „Huwelijkslessen^ van Leslie Stevens, onder regie van Pim Dikkers. Medewer kenden zijn onder anderen Enny Meu nier, Pim Dikkers, Trins Snijders en Jos Knipscheer. Zondag 2 oktober, Stadsschouwburg, 20 uur: Het Rotterdams Toneel voert op „Glapiont u ookvan Jacques Audi- berti, onder regie van Georges Vitaly. Medewerkenden zijn onder anderen Ina van Faassen, Luc Lutz en André van den Heuvel Dinsdag 4 oktober, Minerva Theater, 20.15 uur: Toneelgroep „De Speelkamer" geeft een opvoering van „Adèle" van Pierre Barillet en Jean Pierre Grédy, onder re gie van Bert Dijkstra. Medewerkenden zijn onder anderen Maya Bouma, Dini de Neef, Betsy Smeets, Robert Sobels en Frans Vasen. Woensdag 5 oktober, Stadsschouwburg. 20 uur: De Johez-operettevereniging geeft een opvoering van „Die Czardas- fürstin" van Emmerich Kalman. Donderdag 6 oktober, Stadsschouwburg, 20 uur: De Nederlandse Opera geeft „Der Bettelstudent". Zondag 2 oktober, Teylers Museum, 14 uur: Bespeling eenendertigtoons orgel door Bernard Bartelink. Op het programma staan werken van Sweelinck, Banchieri, Buxtehude Badings, Gabrieli, Fresco- baldi en Bach. Woensdag 5 oktober, Minerva Theater, 20.15 uur: Concert door het Brabants Kamerorkest onder leiding van Evert van Tright. Dinsdag 4 oktober, Concertgebouw, 20.15 uur: Concert door het N.Ph.O. onder lei ding van Henri Arends. De pianist Ru- dolf Firkusny verleent solistische mede werking aan het programma waarop werken voorkomen van Ketting, Franck, Dvorak en Enesco. Woensdag 5 oktober, Concertgebouw, 20 uur: Concert door de Marinierskapel onder leiding van H. C. van Lijnschoten. Donderdag 6 oktober, Concertgebouw, 20 uur: Orgelconcert door Albert de Klerk. Op het programma staan werken van Mozart, Franck, Duvosel en Van der Horst. Vrjjdag 30 september, Frans Halsmuseum, 20 uur: Lezing door dr. A. Melchior over Mensen en Mammoets. Maandag 3 oktober, Frans Halsmuseum, 20 uur: De heer H. P. Baard, directeur van het Frans Halsmuseum houdt een lezing over Vermeer en Van Meegeren. Woensdag 5 oktober, Frans Halsmuseum, 20 uur: Dr. C. J. H. van dei Broek houdt een lezing over de evolutie. Donderdag 6 oktober, Frans Halsmuseum, 20 uur: Prof. dr. J. G. Bomhoff spreekt over „De tijd vooruit". Vrijdag 30 september. Stadsschouwburg, 20 uur: De toneelvereniging „De Planke niers" spelen „Ping zei de klok". Zaterdag 1 oktober, café-restaurant Die Raeckse, 20 uur: De toneelvereniging Heemstede-West speelt „Het huis aan het meer". Vrijdag 30 september, Tuinzaal Concertge bouw, 20.15 uur: Prof. C. A. Rijk spreekt over „Het tweede Vaticaanse Concilie". (Geloof en Wetenschap). Vrijdag 30 september, Concertgebouw, 14 tot 24 uur: Fancy fair van de amuse mentsvereniging „Tovo". Zaterdag 1 oktober, Concertgebouw, 14 tot 24 uur: Fancy fair van de amusements vereniging „Tovo". Maandag 3 oktober, Minerva Theater, 20.15 uur: Filmavond van de Bond voor Veilig Verkeer. Woensdag 5 oktober, Minerva Theater, 14.30 uur: Leids kindertoneel geeft een opvoering van „Bulletje en Bonestaak". Teylermuseum: Schilderijen uit 19e en 20e eeuw. Tekeningen uit de Hollandse, Italiaanse en Franse school van de zes tiende tot de twintigste eeuw. Fossielen, mineralen, natuurkundige instrumenten. Dagelijks van 11—15 uur, behalve maan dag en eerste zondag van de maand van 13—17 uur. Expositie tekeningen en etsen van Rembrandt. Dezelfde openings tijden. Bisschoppelijk Museum, Jansstraat. Oude religieuze kunst, schilderijen, middel eeuwse beeldhouwwerken. Dagelijks ge opend van 1017 uur: zondagen 1316 uur. Frans Halsmuseum: Permanente tentoon stelling van werken uit de Haarlemse school van de 16de eeuw tot op heden. Dagelijks geopend van 1017 uur. des zondags van 1317 uur. Tot 10 oktober Unesco-tentoonstelling van reprodukties naar aquarellen onder de naam „Water- Colours". Voormalig woonhuis. Jacobus van Looy Kleine Houtweg 103: Op donderdagen geopend van 1012.30 en van 13.3017 uur, op zondagen van 1417 uur. Crtiquius Museum, aan de weg naar Hoofd dorp: Dagelijks geopend van 912.30 uur en van 1416 uur. Des zondags van 1012.30 uur en van 1416 uur. Museum „Het Huis Van Looy", Kleine Houtweg. Tot 16 oktober tentoonstelling van grafiek en tekeningen van Willem van Nijs. Dagelijks geopend van 1012.30 uur en van 13.3017 uur. Des zondags van 1417 uur. Gebouw Bloemenheuvel, Bloemendaalse- weg Over veen: Van 7 tot 13 oktober on- Lijst van door de Stadsbibliotheek te Haar lem aangeschafte boeken. Romans: Arnau, New York na middernacht; Brandt, Het geheim; Moravia. De ongehoorzaamheid; Van Schendel, De mensenhater; Simenon. Maigret op kamers; Duncan, My friends the Miss Boyds; Nemerov, A commodity of dreams and other stories; Spark, The ballad of Peckham Rye; Gennari, Journal d'une bourgeoise; Weyergans; Le bonheur a Venise; De Stefani. La vigna di uve nere; Vergani, Udienza a porte chiuse. Ontwikkelingsbockcn: Szczesny, De toekomst van het ongeloof; Zelfbouw oscilloscoop; Achterbergh, Achter gronden van prestigekwesties; Meyer, Sha kespeare. het gelukskind; Sartre, Les séques- trés d'Altona; Adama van Scheltema, Ver zamelde gedichten; Gilliams, Vita brevis, dl. 2; Gimpel, De bouw van een kathedraal; Van Leusden, Het grafisch-technisch van de etsen van Hercules Seghers; Kolneder, Auf- führungspraxis bei Vivaldi; Kunitz, Die In strumentation, dl. 2, Flöte; Brabant (Images de Belgique); Oorthuys, Dit is Zwitserland; Visser, De papieren spiegel (125 jaar Alge meen Handelsblad). derwijslentoonstelling „Akkerbouw". Dagelijks geopend van 10 tot 17 uur. Des zondags van 14 tot 17 uur. Kunstzaa'l In 't Goede Uur, Nieuwe Kerks- plein. Gedurende de maand oktober ten toonstelling van tekeningen en aquarel len van Poppe Damave. Dagelijks ge opend van 10 tot 22 uur. Vleeshal, Grote Markt. Van 7 tot 18 ok tober natuurtentoonstelling van de stichting „Spaarpropaganda" onder de titel „Open oog voor de natuur" met ex positie van werken van Jan Voerman. Dagelijks geopend van 14 tot 17 uur en van 20 tot 22 uur. Des zondags van 13 tot 17 uur. Vishal, Grote Markt. Van 7 tot 31 oktober natuurtentoonstelling (zie boven). zijn voor de 4 cent blauwgrijs, voor de 6 cent okergeel, voor de 8 cent blauwgroen, voor de 12 cènt paarsgrijs en voor de 30 cent staalgrijs. De „Fondation Europeenne de la Cul ture" houdt van 19 tot en met 22 oktober te Kopenhagen haar vierde jaarlijkse con gres. Z. K. H. prins Bernhard zal dit con gres voorzitten. Op de sluitingsdag zal hij aan de schilders Marc Chagall en Oskar Kokoschka de Erasmus-prijs 1960 over handigen. Het congres en het daaraan voorafgaan de zesdaagse seminar zullen gewijd zijn aan onderwerpen als de economische grondslag van de politiek en de culturele wisselwerking tussen de Verenigde Staten en Europa. Het hoofdthema van het con gres is: „De twintigste-eeuwse Westersê maatschappij in haar culturele en econo mische aspecten". Voor deelneming aan het seminar zijn zestig jonge Europeanen en Amerikanen uitgenodigd, van wie verwacht mag wor den, dat zij in de toekomst leidende posi ties zullen bekleden. Op zaterdag 22 oktober zal, na een toe spraak van de Deense minister-president, prins Bernhard de Erasmus-prijs 1960 uit reiken aan Marc Chagall en Oskar Ko koschka. Beide schilders zullen het woord voeren. Sir Kenneth Mckenzie Clark, voor zitter van de „Arts council of Great Brit- tain", zal een redevoering houden over de betekenis van Chagall en Kokoschka. Eduard Flipse is uitgenodigd op 3 en 4 oktober in Berlijn de achtste Symfonie van Mahler te dirigeren. Aan deze uit voeringen wordt medegewerkt door het Rias Symfonie orkest van Berlijn, twee beroepskoren en onder anderen de volgen de solisten: Hilde Zadek, Aase Loevberg, Kirsten Meyer, Lucretia West en Heinz Hopper. Een van de concerten zal door radio Rias Berlijn worden uitgezonden. Mijlpaal. De Italiaanse minister van Posterijen Lorenzo Spallino heeft meege deeld dat het aantal televisietoestelbezit- ters in Italië de twee miljoen heeft over schreden. Deze mijlpaal werd reeds in augustus bereikt. Het aantal radiobezitters in Italië bedraagt acht miljoen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 23