Wonderlijke keuze van Theater
Z En
Operatenor Jules Moes
in Amsterdam overleden
s.-.sra*— «a— «rïü-r ^srjss as
Amsterdam begon 1962 met
drukbezochte „Gysbreght"
„Voor de grote
muur"
Chet Baker moet
Italië verlaten
De Bruiloft"
OVERLEDEN
Slecht begin voor
Van Johnson
DINSDAG 2 JANUARI 1962
99
Oud-nieuw weekeinde
Rumoerige toneelvoor
stelling in Kopenhagen
Kerkelijk nieuws
De radio geeft woensdag
voor Curacao brussel. 324 m
T elevisieprogramma
De toneelgroep Theater heeft op
Nieuwjaarsdag een feestelijke voorstel
ling gewijd aan twee eenacters, een mo
dern spel „Voor de grote Muur" van
Tankred Dorst, een nu 35-jarige Duitser
en „De Bruiloft" van Tsjechow. Deze op
voering wierp in eerste instantie de
vraag op wat de keuze dient te bepalen
wanneer men een dergelijke eenacter-
avond wil geven. Het moet niet zo zijn
dat men toevallig een aantal korte stuk
ken op het oog heeft, die men dan maar
aan elkaar lijmt, alsof de zo bereikte nor
male speelduur ook garantie inhoudt
voor een verantwoorde avond toneel.
Wel zou men verschillende eenacters van
dezelfde schrijver kunnen brengen, of
een aantal malen hetzelfde thema zoals
dat door verschillende schrijvers van ver
schillende standpunten belicht wordt.
Een dergelijke keuze zou voldoende een
heid in de verscheidenheid garanderen
om de avond zinvol te vullen; zelfs is het
mogelijk om twee eenacters te geven die
zo diametraal tegengesteld zijn dat alleen
al door dat schrille contrast ze eikaars
werking vereeuwigen. Van geen van deze
mogelijkheden was in de nieuwjaars
voorstelling van Theater in Arnhem
sprake. Er was geen zinrijker verband
tussen beide stukken dan dat ze in de
zelfde schouwburg, door hetzelfde ge
zelschap op dezelfde avond werden ge
speeld, een uitgangspunt dat ons niet toe
te juichen lijkt.
„VOOR DE GROTE MUUR" bleek een
wonderlijk symbolisch allegaartje, dat ter-
wille van de abstractie zo'n beetje in Chi
na speelde. Uitgangspunt is tenminste een
muur die een vrouw gescheiden houdt van
haar man die soldaat is en waarschijnlijk
zelfs gesneuveld. Over wat voor scheiding
het hier eigenlijk gaat en wat deze muur
derhave symboliseert wordt nergens ver
klaard en dus aan de interpretatie van de
toeschouwer overgelaten. Daar kan geen
bezwaar tegen zijn als de schrijver maar
een ogenblik de suggestie gaf dat hij zelf
wist wat hij bedoelde inplaats van zich in
vaagheden te verliezen en telkens aanloop
jes te nemen die nergens heen leiden en
toespelingen te maken op mogelijkheden
die niet vervuld worden. Het eigenlijke ver
haal van de vrouw die bewijzen moest dat
een willekeurige soldaat haar echtgenoot
is, terwijl het publiek al weet dat dat niet
zo is, mist iedere logische zin doordat de
argumentatie neerkomt op egn elkaar toe
roepen van oncontroleerbare brokjes her
innering, die iedere bewijskracht missen.
Een anti-militarist kan in deze intrige ge
makkelijk een aanklacht tegen het solda
tendom zien en een sociaal-bewogene een
scherpe satire op de ontoereikendheid van
de aardse gerechtigheid. Een collega
meldde ons in de pauze dat hij er een
toespeling op de Berlijnse muur in had
aangetroffen, maar regisseur Coen Flink
verklaart in het programma dat de muur
de onwrikbare muur van onbegrip is. die
de Man van de Vrouw gescheiden houdt.
Nu leek het niet onmogelijk het hele stuk
in existentialistische zin te duiden, name
lijk: de naar een zin in het leven zoeken
de mens stuit telkens weer op de muur
van de zwijgende, zinloze wereld om ons
heen. Het geheel eindigde met een lange
rauwe aanklacht tegen een of andere hoge
re macht en tegen de muur zelf, mooi ge
zegd door Annet Nieuwenhuyzen, ook al
maakte deze knappe actrice, die de zware
rol van de vrouw vooral plastisch heel
mooi uitbeeldde, de indruk te worstelen
met het probleem welke verstandelijke in
terpretatie aan haar tekst meegegeven
diende te worden en dat gevoel van mach-
teloosheid leidde soms tot een mateloos ge
weld dat haar in drie voorstellingen haar
stem kan kosten. De andere drie rollen
werden met een zekere (wellicht vereiste)
mallotigheid gespeeld door Hans Culeman,
Rernhard Droog en Guus Verstraete. Het
decor van Johan Greter was sierlijk en
r -en onbestemd als de inhoud van het
uk, Het schijnt dat dit romantisch sym-
-lisme, dat een zekere poëtische werking
r et ontzegd kan worden, maar dat ons
•h sterk verouderd aandeed, in Duits-
i nd op het ogenblik veel succes heeft.
De Amerikaanse Jazztrompetist Chet
Baker heeft van het Italiaanse ministerie
van Binnenlandse Zaken bevel gekregen,
Italië voor heden middernacht te verlaten.
Chet Baker heeft in Italië juist een ge
vangenisstraf van zestien maanden uitge
zeten. Hij was beschuldigd van het smok
kelen van verdovende middelen. Baker
werd gearresteerd nadat hij in 1960 bij een
pompstation bij Lucca het bewustzijn had
verloren. Artsen die hem onderzochten
vonden littekens van injecties op zijn ar
men en zeiden dat hij sterk onder de in
vloed van verdovende middelen verkeerde.
Chet Baker woonde voordien reeds ver
scheidene jaren in Italië. Na zijn vrijlating
op 15 december was hij in een hotel in
Lucca getrokken. Zijn advocaten hadden
getracht een nieuwe verblijfsvergunning
voor hem te verkrijgen, maar zijn daaf
kennelijk niet in geslaagd. Op 30 december
werd de trompetist op het politiebureau
in Lucca ontboden, waar hem werd mee
gedeeld dat hij voor dinsdagnacht het land
moest verlaten. Enkele maanden gelpden
heeft een van Bakers advocaten bekend
gemaakt dat hij zichzelf in de gevangenis
had genezen van zijn verslaving aan ver
dovende middelen. Toen de musicus op 15
december de gevangenis verliet, had hij
zijn trompet bij zich. Hij zei toen dat hl]
in zijn cel 22 nieuwe jazzstukken had ge
schreven.
den vermeden en de dialogen geestige in
houd kregen. Nadat prof. mr. W. F. de
Gaay Fortman de kijkers over De Drem-
Misschien heeft de televisie voor dit uit- pgj had geholpen met een sober bezinnings-
zonderlijke oud-nieuw weekeinde een ietsje woordj deed Mies Bouwman erg druk en
teveel aan zangspelen gebracht, maar vrolijk temidden van een aantal musici
daartegenover stond dat de kwaliteit van on vocaijsten, tot alle rotjes op waren en
de diverse opera- en operetteachtige on- ajje telegrammen waren voorgelezen. „We
derdelen van het programma merendeels moeten maar bedenken dat de eerste.1961
uitstekend was. De zaterdagavond bracht jaren altijd de moeilijkste zijn", was een
de derde aflevering van „De vier doch- troosti dje van niemand anders afkomstig
ters Bennet", een romantische geschiede- kon zijn dan van wim Kan. gn z0 was
nis die een uitmuntende Nederlandse be- deze dus ook nog even present.
werking van Lo van Hensbergen ten deel j
viel en die daardoor zeer genietbaar is. De Het t.v.-programma van Nieuwjaarsdag
operette „Mijn zuster en ik vormde de kreeg een briljant besluit met de opera
hoofdschotel van Oudejaarsavond en werd iHoffmanns Vertellingen" van Jacques
uitstekend ten scherme gebracht, waarbij Qffenbach, door de V.P.R.O. overgenomen
de zeer geslaagde synchronisatie van van de Keu]se televisie. Wie deze fantas-
stemmen en actie opviel. Het gezellige, ^ische 0pera kent van normale opvoerin-
wat ouderwetse gegeven van twee gelief- j gen jn de schouwburg, kon deze avond
den die worstelen met misverstanden envOQr bef. scberm ervaren, dat de televisie,
vooroordelen en de bekvechterij besluiten mRs kundig en met smaak toegepast, een
met een verzoening is bij uitstek operet- sterke concurrent kan zijn van het opera-
te. De bewerking was zeer vakkundig en bedrijf) althans voor wat de regie-moge-
zorgvuldig, waardoor banale teksten wer- j ^jkheden betreft. Dit spitst zich vooral toe
in werk dat speelt in de droomsfeer van
„DE BRUILOFT", een komisch nieman-
dalletje van Tsjechow, is niet meer dan een
vingeroefening van deze schrijver voor
belangrijker later toneelwerk. Het is
begrijpelijk dat een ongespeelde eenacter
van Tsjechow een onweerstaanbare verlei
ding inhoudt voor een regisseur, maar in
dit geval werden er maar weinig belangen
gediend met alle moeite die hier gedaan
werd. Twee of drie niet onaardige ideetjes
zijn in dit blijspelletje door de schrijver
met uiterst losse steken aan elkaar ge
breid tot een nauwer samenhangend ge
heel. Gerard Hartkamp was kostelijk als
een dove kapitein ter zee tweede klasse en
Elly van Stekelenburg was een heerlijk-
domme moeder van de bruid. De regie
van Elise Hoomans had ernaar gestreefd
het magere gegeven zo veel mogelijk op
te sieren met dansjes en liedjes waardoor
een uiterst verzorgd en vrolijk kijkspel
ontstond. Wel had de begaafde regiseuse
voor zoveel vondstjes in de spelregie en
de mise-en-scène gezorgd, dat de zeepbel
die dit spelletje Mrop" het ptmt 'stdnö tê
barsten-. Toch kan.hier niemand boos om
worden, want we hebben dit grapje van
de grote meester zo, mede dankzij de ver
Scène uit „De Bruiloft". Men ziet
v.l.n.r. Eric van den Donk, Tine de
Vries, Aart Staartjes en Eric Schneider.
In het Onze Lieve Vrouwe-gasthuis te
Amsterdam is op 82-jarige leeftijd overle
den de tenor Jules Moes, een eertijds zeer
bekende Nederlandse operazanger.
Jules Moes werd geboren in Maastricht
en maakte zijn zangdebuut bij de Maas-
i trichter Staar. Omtrent de eeuwwisseling
oogstte hij met het operagezelschap van
Van der Linden succes in Praag, waar hij
daarna enkele jaren deel uitmaakte van de
rukkelijke décors en costuums van Harry Duitse Opera. In 1903 en 1904 zong hij_ dij
Wich, wel uiterst smaakvol voorgezet ge- ^^"^"h'fverbonden^ande Koninklijke
Frewa* dit iaar geen wens, waarschijn- Vlaamse Opera in Antwerpen waar hij be-
lijk omdat do directie van Theater dat op halve in het '^^V^'^^^'opeïettes
een dergelijke feestavond een elegantere ook als „speeitenor m diverse op
Hans van den Berah landse Opera van Koopman, van Korlaar s
Nationale Opera en van „De Coöperatie
met welk laatste gezelschap hij ook in het
buitenland successen oogstte, o.a. in Pa
rijs als Tristan in Wagner's „Tristan en
Isolde". Moes was een lyrische tenor en
als zodanig lagen hem vooral de Franse
Een vijftigtal jonge demonstranten zijn I en Duitse opera's van Wagner, wiens
maandagavond in Kopenhagen gearres- „Rheingold" zijn meest-geliefde muaek-
teerd toen zij de uitvoering van een to- drama was. Jules Moes heelt in uzo
neelstuk van de Morele Herbewapening st0ot gegeven tot de wekelijkse operacon-
onderbraken. Kort nadat het doek opge- certen van de KRO, op zaterdagavond
gaan was begonnen de demonstranten te Waarin hij zelf ook een groot vocaal aan-
jcelen en te fluiten. Zij ontvouwden span- deel pam.
doekëïi met de tekst „Morële HëfbéWó'pe- Na de oorlog heeft Moes met meer ge
ding is nalionaal-sociSlisme" en wierpen zongen behalve, eenmaal, voor de grap, m
honderden pamfletten van het balkon naar een duet met de (onlangs overleden) colo-
V-v nn <-i ri
Annet Nieuwenhuizen in een scène
uit „Voor de grote muur".
De traditionele jaarlijkse voorstelling
I van „Gysbreght van Aemstel" van Joost van
den Vondel, in de Amsterdamse stads
schouwburg heeft op Nieuwjaarsavond we
derom een grote schare van genodigden
en belangstellenden getrokken. Onder hen
bevonden zich onder meer minister Veld
kamp, staatssecretaris Scholten, verschei-
dene leden van de Eerste en de Tweede
Kamer, van het college van gedeputeer-
de staten van Noordholland, leden van de
Amstérdamse gemeenteraad en tal van
militaire en burgerlijke autoriteiten. On
der regie van Han Bentz van den
j Berg die zelf de titelrol speelde,
ontwikkelde zich het spel van de onder
gang van de stad Amsterdam en de bal
lingschap van Gysbreght, wiens gemalin
Badeloch vertolkt werd door Ank van der
Moer. Vele andere bekende leden van de
Nederlandse Comedie traden in dit jaar
lijks terugkerende treurspel op, van wie
wij onder andere noemen Ko van Dijk als
de bode. Philippe la Chapelle als de vader
van het Karthuizer klooster, Elie Blom als
de spion, Ellen Vogel als vertolkster in de
rei van Amsterdamse maagden en Johan
Beroepen te Drachten (2e pred.p!.) L M. 1 Vi0let als bisschop Gozewijn. Een lang-
BunschotemSp'akenb^rg^Hfvac^ D ^Nieuwen- durig applaus en vele b^^ukken ver
huis) D. Deddens te Mariënberg, die bedankte tolkten de waardering van het publiek op
1 j TT:llnw„„p I J w„l nTT/MOn
voor Hillegersberg-Straatweg en Hillegers- 1 deze gala-avond.
berg-Terbregge. Na de pauze werd, naar traditie, ten to-
Bedankt voor Wageningen B. van Zuijle- gevoerd De bruiloft van Kloris en
kom te Wetsinge-Sauwerd^ Geref Kerken Roosje" het zangspel waarvoor de nieuw-
Tweetal te Hilversum-Oost'H w Eerland jaarswens wederom geschreven was door
te Amersfoort en M. W Nieuwenhuijze te Evert Werkman. Pieternel (Mimi Boes-
Amsterdam-West - te Utrecht-Centrum H W. nach) en Thomasvaer (Johan Fiolet) kwa
Eerland te Amersfoort en W. van 't Spijker men het toteel op met een paardetram an
te Drogeham. n0 1890. De tram werd getrokken door
Beroepen te Almelo M W. van Nieuwen- {wee mannen en was voorzien van een
huijz. te Amsterdam-West Gemeenten luid klinkende bel. Het motto betrof de
Bedankt voor Boskoop A. Hofman te Zeist. I verkeersellende: „We zijn voorgoed van
deze overlast bevrijd, als door ons Am
sterdam de paardetram weer rijdt". Tho
masvaer en Pieternel werden herhaalde
lijk onderbroken door applaus, luide blij
ken van instemming en lachsalvo's van
de volop meelevende zaal, die tenslotte
door het zingen van het volkslied hulde
bracht aan het koninklijk huis. Ook de
burgemeester van Amsterdam deelde in
de hulde van het publiek voor zijn beleid
in de tunnelkwestie.
De muziek werd gearrangeerd en uitge
voerd door Maurice van IJzer. Na de voor
stelling volgde een receptie voor genodig
den in de grote bovenzaal van de schouw
burg.
Nieuw.jaarscabaret in Rotterdam
Het nieuwjaarscabaret van het Rotter
dams Toneel begon dit jaar met een lied
je „Pech"; zeer toepasselijk, omdat de pre
mière van Cyrano de Bergerac, die op de
ze nieuwjaarsavond was vastgesteld niet
door kon gaan wegens ziekte van Guus
Hermus. In plaats daarvan werd, zoals
bekend, een reprise gegeven van Irma la
Douce. Aansluitend daarop volgde het
nieuwjaarscabaret met teksten van Mari
nus van Henegouwen en muziek van Steye
van Brandenberg.
Het cabaret besloot met een Nieuwjaars
wens voor de Koningin: „Uw vaste hand
leidde ons door het gevaar. Wij wensen u
een zegenrijk nieuwjaar". Daarna werd
het Wilhelmus gezongen.
Musical in Groningen
Het nieuwe jaar is in de Groninger
schouwburg traditiegetrouw ingezet met
een bijzondere voorstelling, verzorgd door
het ensemble Rut Hofman gevolgd door
Op Nieuwjaarsdagavond is, traditie
getrouw, de première gegeven van
Vondel's „Gijsbrecht van Aemstel" in
de niet gewijzigde montering. Vele
autoriteiten woonden deze eerste voor
stelling bij: Zo zien wij op deze foto
v.l.n.r. mevrouw Luns en haar zoon,
minister Beerman, mevrouw Beerman,
de heer en mevrouw Pos, de Amster
damse wethouder mr. A. de Roos, me
vrouw De Roos, staatssecretaris mr. Y.
Scholten en mevrouw Scholten.
een verhitte verbeelding, waar toverkun
sten en vreemde hallucinaties schering en
inslag zijn. En bij de fantastische lief
desgeschiedenissen van de romantische
schrijver, componist en tekenaar E. T. A.
Hoffmann, die in de opera van Offenbach
zelf als hoofdpersoon fungeert, is men
daarvoor aan het bij uitstek goede adres.
Dit werk is dan ook een kolfje naar de
hand van een t.v.-regisseur, want hij kan
stuntjes uithalen waar in het theater niet
aan te denken valt en die toch logisch
in het verband passen. Het eerste verras
sende moment in deze Keulse interpreta
tie was in het voorspel de verschijning
van Hoffmann's muze, eerst als gebeeld
houwde figuur en dan geleidelijk overgaan
de tot de sprekende muze, die niemand
anders is dan Hoffmann's geweten in die
persoon van zijn onafscheidelijke gezel
Niklaus; om dan uiteindelijk weer te evo
lueren tot het oorspronkelijke beeld. Bij
zonder verrassend was in dezelfde scène
de choreografische uitbeelding van het
door Hoffmann gezongen lied van „Klein-
sack". Dat was een superieure regie
vondst. Een verrukkelijk geval was ook
de schimmige verschijning van Antonia op
het magnetiserend gebaar van dokter Mi
rakel. Voeg bij deze en andere specifieke
t.v.-effecten de ruimtewerking van het de
cor, en het jonge medium blijkt het te
winnen1 van het theater, voor wat de voor
stelling, juister gezegd; de „show" be
treft.
Maar daar staan dingen tegenover die
je toch in de opera moet beleven en waar
de t.v.-regisseur geen raad mee weet.
Laat ik alleen maar noemen het Sep
tet in II en voorts de zelf-zingende pop
zoals Wilma Driessen deze partij bij de
Nederlandse Opera zo volmaakt zingend
en acterend interpreteert de dokter
Mirakelscène, die. afgezien van de gees-
tesverschijning, op de planken niet min-
der treffend kan zijn, evenals de illusie
ratuurzangeres Cato van Engelen ter ge- van be^ zjngende schilderij. En dan voor-
legenhêid wan haar negentigste verjaar- aj de nje^ fe vervangen suggestie van het
dag. Zij zongen bij die gelegenheid met djrecte persoonlijke contact met de exe-
beel brio en weinig adem een duet uit cutanten en de overheersende werking van
Faust. de muziek.
De teraardebestelling vindt plaats op Maar met dat aj kan deze creatie van
donderdag 4 januari des ochtends om 11.15 de Keulse t.v. als een zeer gelukkige op-
uur op de r.k. begraafplaats St. Barbara lossing voor dit genre gelden, en zulks
aan de Spaarndammerdijk te Amsterdam. n;ei aneen op het gebied der regie. De
zware hoofdrol werd stralend gezongen
FA VAM HKN Rf^nu U°or de tenor Ticho Parly; de vier mar-
1\\/ f IaE/IN kante tegenpartijen: Lindorf, Coppelius,
Dapertutto en Mirakel vormden een ster
ke vertolker in de bariton Carl Darrow.
Opvallend was het beschaafde optreden
In zijn woning te Blaricum is zaterdag- I van Margit Kobeck als de Muze en als
middag ten gevolge van een hartaanval Niklaus. Vocaal onvoldoende was er eigen
overleden de acteur Ko van den Bosch, lijk in de bezetting niet een.
sinds 1960 produktieleider van de VPRO- Laten wij volstaan met naast de reeds
televisie. De heer Van den Bosch was 53 genoemden nog de Antonia van Grete
Hortung en de Krespel van Gerhard
Groeschel (een sonore bas) bijzonder eer-
Hij maakte vóór zijn benoeming bij de I vol te vermelden.
VPRO deel uit van de hoorspelkern van Beeldschermer
de Nederlandse Radio Unie en heeft voor
hii de regie over het Goois amateur to- I
no nanppaai" De heer HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 NCRV.
neelgezelöChap „De papegaai ue ne ncrv 7 oo Nieuws en S.O.S.-ber. 7.10 Gram.
Van den Bosch kreeg zijn opleiding van 7 13 Gram 7 30 Gewijde muz. 7.50 Het brood des
Albert van Dal sum en is verbonden ge- I levens, meditatie. 8.00 Nieuws. 8.15 Radiokrant.
aan Hp prnpn De ionse spelers'' I 8.35 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Waterst. 9.40
weest aan de groep „ue jonge speiers yoor de vrQuw w w Gram 1015 Morgendienst.
Als cabaretier werkte hij o.a. bij hJuziau, 10 45 samenzang 11.10 Kamerork. en solist. 12 00
de gezelschappen van Martie Verdenius, Gram. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Lichte
het cabaret van Wim lbo en bij Willy van —^2.5^Graniet act.
Jules Moes
jaar.
Hemert. Hij was gehuwd met VPRO-re-
gisseuse mevrouw Coos Mulder.
15.00 Wie luistert mee: muziekcursus. 15.30 Ka-
mermuz. 16.00 Voor de jeugd. 17.20 Gram. 17.40
Beursber. 17.45 Het spectrum, lezingen 18.00
Koor- en orgelmuz. 18.30 R.V.U.: De poëzie van
thans (I), door J. den Haan. 19.00 Nieuws en
weerber 19.10 Op de man af, praatje. 19 15 Gram
19.30 Radiokrant. 19.50 Lichte muz. 20.20 Omr.-
orkest en sol. 21.00 De ontwikkeling van enkele
sociaal-geneeskundige voorzieningen, lezing 21.20
Orgel en bariton. 21 50 Kanttekeningen bij de
voorpagina, praatje. 22.00 Pianorecial. 22 30 Nws
De 45-jarige Amerikaanse acteur van \22 40 Avondoverdenking. 22.55 Nieuwe gram. 23.35
Johnson, die in Londen de hoofdrol speelt —24 00 Nieuws.
in de succesvolle musical „The Music Hilversum n 298 m. 7 00 vara. 10 00 VPRO.
TUforT» ic nn nienwiaarsavnnd «n het toneel 10.20 VARA 19.30 VPRO 20 00-24.00 VARA
„„hvaebt I is op nieuwjaarsavond op net ro VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymti. 7.20 Gram 8.00
de gebruikelijke nieuwjaarswens, gebraent flauwgevallen na zijn hand bezeerd te Njeuws 8 1S Gram. 9 00 Gymn. voor de vrouw
door Pieternel (mej. mr. A. Bleeker) en bebben aan een bordpapieren treindeur. 9.10 Kookpraatje. 9.15 Gram. VPRO: 10 go Ka-
Thomasvaer (J. van Ketel). Vele Noor- Johns0n kwam in het eerste bedrijf op ^erkoor. vara- 10 20i^Voor ^^3 11M
delijke autoriteiten woonden deze voor- door de deUr, toen deze plotseling dicht-1 Jo;rUmr G E Lange^
stelling bij. Het ensemble kwam ditmaal sjoeg, waardoor een stukje van zijn mid- 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Voor het
voor de dag met een verrassend muzikaal denvinger werd afgekneld. Hij werd naar platteland 12.38 Hammondorgelspel. 13 00 Nws.
spel „Groningen is een lied". Tekst en regie een ziekenhuis gebracht terwijl de Britse 14 45 Volksmuz SXLezfng^ls'lO Voo?
waren van mr. H. Huizinga, de muziek acteur Gordon Boyd zijn rol overnam. de jeugd 17 00 Orgelspel. 17.20 Lichte muz. 17 50
maakte Roelof Stalknecht. In tien scènes Tbe Music Man", die ook op Broad- Regeringsuitz.: Jeugduitz. Nieuw-Guinea vroe-
en een twintigtal zang- en dansnummers way g t succes heeft gehad werd kort- j^oLKo^erDoïk'TsAs'ATt'. Is 55
worden de belevenissen en indrukken uit- gejeden door Engelse critici tot de beste vARA-varia. 1900 voor de kleuters 1910 Kan-
gebeeld van een oud-Groninger, die na 20 Londense musical gekozen. Johnson kreeg toraie, Israëlische en Jiddische zang. VPRO: 19 30
j_ laren na rle nnrlne grote bekendheid Voor de jeugd. VARA: 20.00 Nieuws 20.05 Lichte
in de jaren na ae oorlog groie DCKeuuneiu muziek 20 3g Zestig jaar levenservaring. lezing.
(14). 20.50 Lichte muziek. 21.15 Een kwestie van
latijn, hoorsp. 21.35 Concertgebouw-orkest, groot
7> /I ..Lr. I koor en sol. (In de pauze: 22.3022 40 Nieuws.
I CLUl /i TltcU IC uUlli 1 22.4022 55 Actuele problemen). 23.35 Jazzmuz.
r-y 23.5524.00 Nieuws,
12.00 Nieuws. 12.03 Gram. 12 30 Weerber. 12 35
Amus.orkest. 12 50 Beursber. 13 00 Nieuws. 13 15
De Amerikaanse Rock- and Roll-zanger Kamermuz. 14 00 Kamermuz 14.40 Ork.conc 15 00
jaar „zijn" stad terugziet.
.Hendrik IV" in Den Haag
In de Koninklijke Schouwburg in Den
Haag heeft „De Haagse Comedie" de
nieuwjaarspremière gegeven van William
Shakespeare's „Hendrik de Vierde".
De belangrijke rol van Sir John Fal-
staff werd gespeeld door de acteur Joris Paul Anka heeft vele aanhangers, die zich Gram. I6.00 Beursber 16.06 Engelse les .16.21
yv1" t 1 17n r,r,lr er, Russische muz. 17.00 Nieuws. 17.15 Klannetten-
Diels. Deze verving Albert van Dalsum m „fanclubs hebben verenigd. Zo ook op ensemb]e 17 50 Boekbespr. I8.00 Gram 18.10 Le-
die ziek is. Curagao. Toen de fanclub aldaar vernam, kenmoraai en filosofie. 18.30 Voor de soldaten
J dat hun idool zou optreden in San Juan 18.50 Sportkroniek 19 00 Nieuws 19.40 Voor de
De rol van koning Hendrik devierde Lp Puerto Ric0 meende men dat het mis- ^0st^an2k1b4520GV\^erl2°^prNTuws 22 l5
vervulde de acteur Bob öe Lange. schien wel mogelijk zou zijn Paul Anka pedagogische lezing. 22.25 Klankb. 22.55-23 00
Het uit twee delen bestaande historie- in de Nederlandse Antillen te laten op- Nieuws,
spel werd door de Haagsche Comedie on- f-reden Ren radio-station op Curagao wilde
der regie van Michael Croft, die vorig jaar zjcb wej garanf stellen voor 1.500 dollar.
Richard de Derde met het gezelschap in- Magr paul Ank3i dje net 20
jaar is ge
studeerde, voor het eerst in ons land in e- wor(jen< js andere gages gewend. Voor een
graal opgevoerd. Hierbij werd gebroken optreden op Curagao vroeg hij maar liefst
met de, voornamelijk continentale, ge- bpdrae van 7 500 dollar (olm 26 000
woonte beide delen te vermengen. gtdden) Zou hij een week komen, dan naaI' 20'20 D™nt- *>.40-22.15 Speelfilm.
De vertaling van Bert Voeten volgde verlangde de jongeman 25.000 dollar. Bo-
goeddeels de tekst van de eerste quarto- vendien eiste hij een begeleiding door een
editie van 1508 zoals die door J. Dover orkest van minstens twintig musici. Het
eame van 10»Ö, zodis uie uuui u hphneff aeen hetnoe dat het ontreden in 17-40 Voor de jeugd NTS: 20 00 Journ. en weer-
Wilson verzorgd werd voor „The New|benoert geen oetoog, aat net optreoen vnn-nnon am on nn snert on ss tv,
VOOR DINSDAG
NTS: 19 30 Intern, agrarisch nieuws. 20 00 Jour-
VOOR WOENSDAG
NTS: 17.00 Intern, jeugdjourn. AVRO: 17.10-
Shakespeare"
Press),
1 overzicht. KRO: 20 20 Act. 20.30 Sport. 20.55 TV-
(Cambridge University de Nederlandse Antillen niet is aoorge- Dansant 21 25 Documentaire. 22,00 Epiloog 2210
gaan. I Avondcollege Nederlands.