„Jonge kunst uit Amsterdam"
BEHANG!
Lustrumconcert van
Vrouwenkoor Cantemus
Oud-premier Eyskens over de
Nederlandse taal in België
Toneeluitwisseling Veisen - Lokeren
K
R
ËM
BANKER'S BEHANG
Koffie
E R Thee
De negen muzen
Albert de Klerk speelde werken uit
de Franse orgellitteratuur
De hevigste
ASTMA-AANVAL
HQQEÏI
WOENSDAG 17 JANUARI 1962
7
TEGEN SPOTPRIJZEN
Van Otterloo 2x/i maand
in Australië
SPAANSE AVOND DOOR
ALICIA DE LARROCHA
Zwemmen op de t.v.
pppwp™
Professor Tawney
overleden
in 30 seconden bedwongen
Cosmosclub te Washington
komt te laat tot inkeer
Het Nationale Ballet
herdenkt Fokine
Palvu" en Herman Gorterkring" bezoeken elkaar
Johan Mitteltreiner keert
uit Zuid-Afrika terug
De radio geeft donderdag
7 elevisiepr o gramma
Meer maatregelen tegen
mond- en klauwzeer
Kerkelijk nieuws
„JONGE KUNST uit Amsterdam" is de naam van een tentoonstelling, die tot
21 januari in de Lakenhal te Leiden te zien is en daarna in Utrecht (27 januari tot
25 februari) en (van 9 maart tot 7 april inde Rijksakademie). „Deze tentoonstelling
wil niet meer zijn dan een voorlopige schets van een gebied in onze kunst, dat niet
aan een overdaad van belangstelling lijdt", schrijft men in de catalogus. Juist
Amsterdam wordt in ons land als het bolwerk van de non-figuratieve uitingen be
schouwd, meent men en daarom wordt nu goed werk getoond van vijftien Amster
damse kunstenaars, die met opzet en overtuiging vasthouden aan de weergave van
de werkelijkheid. We kunnen ons erop beroemen, dat men in Haarlem niet onaardig
op de hoogte is met wat er in Amsterdam naast dat non-figuratieve leeft, want ver
scheidene der hier vertegenwoordigden exposeerden in Haarlem of naaste omgeving,
terwijl de namen van de meeste in deze expositie vertegenwoordigde kunstenaars
al vaak in onze verslagen van exposities te Amsterdam en elders voorkwamen.
MEN KENT WELLICHT het wantrou-
trouwen van schrijver dezes ten aanzien
van veel wat in Amsterdam, en niet al
leen daar, ons als kunst wordt voorgezet.
Een expositie als de onderhavige zou er
mogelijk dus wel een naar mijn hart kun
nen zijn. Met die hoop ging ik erop af.
Het viel echter wat tegen. Wie enig be
langrijk tegenwicht verwacht dat zou kun
nen helpen bij het bevechten van de
overdaad aan belangstelling voor de zo
moeilijk op kwaliteit controleerbare non-
figuratieve i^ingen krijgt hier niet op al
le gebieden Tiet echt overtuigende voor
ogen. Dat geldt dan de schilderkunst, de
uitingen in olie- of waterverf. Het pictu
rale deel van deze expositie heeft iets, dat
ik moeilijk anders dqn wat „ordinair"
soms kan noemen. Dat geldt niet voor
ieder werkstuk, maar toch voor een te
groot aantal. De kleurgeving is bij enkele
zaken iets „te lekker", te oppervlakkig,
te goedkoop. Te goedkoop zijn soms ook
de effecten van het gebruikte materiaal,
de verf.
EEN ENKELE KEER is me het on
derwerp of de visie daarop te banaal. Voor
het laatste lopen voorstanders van het
non-figuratieve uiten wel heel weinig ge
vaar, terwijl zij in het algemeen door
een grotere vrijheid gemakkelijker meer
aandacht aan kleur en verfbehandeling
kunnen besteden. Om zich tegenover hen
te stellen moet men zich dus wel hoeden
voor bepaalde onvolkomenheden. Als hier
van jonge kunst, gemaakt door niet meer
jeugdige kunstenaars, gesproken mag wor
den, dan vraagt men zich af of het niet
beter ware maar helemaal niet meer op
leeftijd te letten bij het maken van zo'n
expositie. Naar kleur is toch minstens zo
fris het werk van een Otto B. de Kat, dat
hier nog kort geleden te zien was, en door
duidelijke vernieuwing zeker jong ge
noemd kan worden, ook gezien als gevolg
van een reageren op een overdaad aan
belangstelling voor non-figuratief uiten.
Is een Buning niet moderner te noemen
dan enige der hier vertegenwoordigde fi
guren, die meer in Breitners tijd passen?
Er is in een Buning een zekere onrust,
die maakt dat er in zijn werk van een
ontwikkeling sprake blijft. Zijn ontwikke
ling toont een verschiet en dat zien we
toch minder sterk aan veel van het ge-
exposeerde. Als voorlopige schets van een
gebied in onze kunst, „dat niet aan een
overdaad van belangstelling lijdt", vol
deed naar mijn overtuiging de in Leiden
eens gehouden expositie van portretten
veel meer. Tenminste waar het de schil
derkunst betreft.
MET DAT AL HEEFT deze expositie
toch veel goeds en daarnaast altijd veel
dat aantrekkelijk genoeg genoemd kan
worden. De hier vertegenwoordigde grafi
cl Huig, Veldhoen en Den Ouden overtui
gen voldoende, genieten trouwens al een
ruime belangstelling, al gun ik ze nog
meer. Ook de beeldhouwers overtuigen
Als de beide Hettema's en Nic. Jonk nog
te weinig belangstelling genieten, bedenke
men dat het altijd moeilijk is er te komen
wanneer zovele oudere collega's sterk gel
den en in het algemeen de figuratieve
beeldhouwkunst niet in een hoek gedrukt
genoemd mag worden. Nieuw was voor
mij het werk van Allen Thera Beerthuis
Roos en Ruth Brouwer, zodat veronder
steld kan worden dat deze expositie ook
aan andere ervaringen kan toevoegen.
GEZIEN ZIJN werk hier lijkt de schil
der Kouwer Boomkens het meeste cultuur
achter zich hebben staan en met zijn drie
kleinste stillevens passend in de bedoelin
gen van deze schets. Vooral de overwo-
genheid van de stillevens 58 en 60 toch
niet te geremd geschilderd en daarmee
fris gebleven, geeft geloof in een toekomst
Hazevelds beste schilderij leek mij een
klein mansportret van meer ingehouden
Advertentie
ZIE DE ETALAGES VAN
Gen. Cronjéstraat 135 -
Telefoon 55432
Haarlem
Op uitnodiging van de Australian Broad
casting Commission zal Willem van Ot
terloo, de dirigent van het Residentieor
kest, in de maanden juli, augustus en
half september naar Australië gaan om
enige Australische orkesten in Melbourne
en Sydney te dirigeren. Tijdens de 23 con
certen, die hij zal leiden, zullen ook wer
ken van Nederlandse componisten als
Sem Dresden en Diepenbrock worden uit
gevoerd. Ook zal een compositie van hem
zelf ten gehore worden gebracht.
Als laatste concert in de cyclus „De rijk
dom van het klavier", wordt maandag 22
januari in het Minerva Theater een piano
recital gegeven door de Spaanse pianiste
Alicia de Larrocha, waarbij haar program
ma uit Spaanse composities zal bestaan
Zo bevat het programma werken van
Antonio Soler, Manuel de Falla, Enrique
Granados (o.m. delen uit „Goyescas") en
vijf delen uit „Iberia" van Albéniz.
De NTS zal op zondagmiddag 28 januari
feen directe reportage verzorgen van de
Westeuropese zwemwedstrijden in Bremen
Commentator is Piet Mulder.
-■
Kapper(1956, brons, 33 cm.) van
Auke Hettema.
kleurgeving dan de rest van zijn hier aan
wezige werk, dat in sommige gevallen
iets te quasi geniaal van doen is. Stork
en Heynes zijn zeker rasschilders, maar
missen iets van de zelfcritiek, die Kouwer
wel kent. Löb heeft zeker wat te vertel
len, maar hoeveel overtuigender weet een
ook weer oudere en toch frissere figuur
als bijvoorbeeld Sjollema te componeren.
Degelijk is het werk van de graficus Strik
Bob Buys
Shakespeare Theatre. Het Shake-
speare-toneelgezelschap heeft besloten
zich verder uit te breiden door een tweede
theater in het Londense West End over te
nemen. Het gezelschap, dat oorspronkelijk
alleen een theater in Shakespeare's ge
boorteplaats Stratford-upon-Avon had,
speelt sinds een jaar ook in het Aldwych-
theater in Londen. Een experimentele af
deling wordt nu gelanceerd in het Arts
Theatre, waar men nieuwe toneelschrijvers,
regisseurs en spelers een kans wil geven.
Elk stuk zal er een maand gaan, zo ver
klaarde regisseur Peter Hall van The
Royal Shakespeare Theatre Company.
Balletstudio's Danstheater. De ge
meenteraad van Den Haag heeft besloten,
een gedeelte van het schoolgebouw Ko
ningstraat 118a, omvattende twee ballet
studio's, een kleedkamer, een tot kantine
annex kleedruimte ingericht lokaal, als
mede drie kantoorvertrekken, te verhuren
aan de Stichting Nederlands Dans Theater,
tegen een huurprijs van 6.162 per jaar.
Nadat verscheidene moeilijkheden uit de
weg waren geruimd, zijn deze ruimten
door de stichting Het Nederlands Ballet
per 31 december 1961 opgeleverd.
Quarles van Uffordprys. In 1962 stelt
het provinciebestuur van Gelderland een
Quarles van Ufford-prijs (4.000 gulden)
voor schilderkunst beschikbaar. Deze prijs
zal worden toegekend aan een Gelderse
kunstenaar voor zijn gehele oeuvre. Ge
deputeerde Staten zullen zich bij de toe
kenning van de prijs laten adviseren door
een commissie bestaande uit de heren W.
Jos de Gruyter, directeur van het Gronin
ger Museum voor Stad en Land; P. L. A.
Janssen, conservator van het Stedelijk
Museum te Schiedam, en H. M. van der
Spoel, kunstschilder te Amsterdam.
Dirigentencursus 1962 Van 18 juni
tot en met 20 juli 1962 zal de Nederlandse
Radio Unie weer een internationale diri
gentencursus houden Het is de tiende
cursus van de N.R.U, Aan de cursus zul
len ten hoogste tien werkende cursisten
en vijf werkende hospitanten kunnen
deelnemen, waarvan maximaal zeven
Nederlanders. Bovendien kunnen toe
horende cursisten worden toegelaten.
Voor de cursus staan ter beschikking:
een strijkkwartet, het promenade-orkest,
het radio-kamerokest, het omroeporkest,
het Radio Filharmonisch Orkest, instru
mentale en vocale solisten en, naar be
hoefte der leerstof, een koor.
Italiaanse bronzen De tentoonstelling
„Meesters van het Brons der Italiaanse
Renaissance", die van 29 oktober tot en
met zondag j.l. in het Rijksmuseum te
Amsterdam is gehouden, is door ruim
22.000 personen bezocht.
LONDEN (AP) De bekende economi
sche historicus en een der meest vooraan
staande Britse wetenschapsmannen, pro
fessor Richard, Henry Tawney is gisteren
in de leeftijd van 81 jaar overleden.
Tawney, die afkomstig was uit de ge
privilegieerde klasse, besteedde zijn leven
aan de zaak van het socialisme en aan
het slechten van klasseverschillen. Als eco
nomisch historicus wordt hij erkend als
een der grootsten van zijn generatie.
Vooral zijn werk „Religion and the rise
of Capitalism" (1926), dat het verband
tussen godsdienst en de opkomst van het
kapitalisme tot onderwerp heeft, heeft
grote bekendheid gekregen. Een ander be
roemd geworden werk van Tawney is
„The acquisitive society" waarin hij de
maatschappelijke klasse aanviel waarbin
nen hij was geboren.
Sinds 1931 was hij hoogleraar in de eco
nomische geschiedenis aan de universiteit
van Londen. In 1949 legde hij dit ambt
Advertentie
Zelfs de hevigste astma-aanval kan ogen
blikkelijk bedwongen worden door het ge
bruik van één enkele Adozo-tablet. De won
derbaarlijke samenstelling van de Adozo
tabletten maakt, dat één tablet onmiddellijk
verlichting brengt. Adozo is van onschat
bare waarde tegen dag- of nacht-astma en
slaagt veelal, waar andere middelen faalden.
Neem de proef! Bij apothekers en drogisten.
IN DE TUINZAAL van het Gemeente
lijk Concertgebouw gaf het Klein Vrou-
denkoor Cantemuseen concert ter ge
legenheid van het vijfjarig bestaan. De
vijftien dames brachten onder leiding van
dirigent Frits Mondriaan een goed ge
kozen programma ten gehore van Fran
se, Nederlandse en Spaanse componisten
uit de afgelopen zestig jaar. Voor enke
le solistische intermezzi had men de bas
David Hollestelle geëngageerd. Deze zong,
voortreffelijk begeleid door de Haarlem
se pianiste Berthe Davelaar de „Liede
ren van de Dood" van Henk Badings,
twee liederen van Gabriel Fauré en de
korte cyclus „Le Bestiaire" van Francis
Poulenc, op teksten van Apollinaire. In
de voordracht van deze zes satyrich-sen-
timentele epigrammen bereikte de zan
ger een treffende intensiteit. De verstil
ling van het vierregelige lied „La Carpe"
vormde een fraaie afsluiting. In de lie
deren van Fauré leek hij mij minder
gelukkig, door een wat oratorium-achtige
neiging om de fijnere verbindingen tus
sen tekst en muziek achter te stellen bij
een behoefte aan „mooi zingen".
H5e CANTATE ZONDER WOORDEN van
de Nederlandse componist Hugo Godron
waarmee het programma opende, was
een suite voor koor met pianobegeleiding
op vocalen. Ieder deeltje was gewijd aan
een bepaalde gestemdheid, de schoonheid
van het leven, de droefenis, de vrolijk
heid, de melancholie, terwijl het laatste,
getitgld „Airs a danser" een humoris
tische rumba bleek te zijn, die het koor
gelegenheid gaf zich viruoos uit te leven
in een imitatie van een Zuid-Amerikaans
dansorkeste. Als geheel gemakkelijk
HET PROGRAMMA, dat de organist
Albert de Klerk had samengesteld voor
de orgelbespeling, die hij dinsdagavond
in de gemeentelijke Concertzaal heeft
gegeven, was gewijd aan Franse orgel-
nuziek. Drie peripd.^Qint de ontwikke-
ingsgeschiedenis van de Franse orgel-
cunst waren daarin vertegenwoordigd
met werken, die karakteristiek waren
voor de tijd, waarin zij geschreven
werden.
EEN REEKS van zeven „Pièces pour
le magnificat" van de omstreeks het jaar
1700 levende componist Antoine Guilain,
vormde een prachtig voorbeeld van de
Franse barok-orgelstijl en van de liturgi
sche intenties, waarmede in de loop der
eeuwen zovele Franse orgelwerken ge
schreven werden, althans in de jaren
waarin het orgel waarlijk een liturgische
taak werd gegund.
De orgelstukken van Guilain, waarme
de Albert de Klerk zijn concert begon,
bevatten pure muziek van een eenvoudi
ge, evenwichtige schoonheid, die in de
voortreffelijk gekozen klankkleur ver
scheidenheid in rustige ontplooiing of in
levendige bewegelijkheid der tonenfiguren
tot een klinkende werkelijkheid werd.
De derde orgelsymfonie op. 28 van Louis
Vierne (1870-1937), die als tweede werk
tot uitvoering kwam, bracht de sfeer van
romantiek met brede melodieën en war
me harmonieën. Deze symfonie werd ge
schreven voor het orgel van de Notre
Dame te Parijs, waar Vierne in 1900 or
ganist werd. De muziek toont de grote in
vloed van César Franck. Viernes leer
meester en van Charles Wi-dor, die orga
nist was van de „Saint Sulpice". Vierne
sprak met zijn muziek de klankentaai van
Franck maar wat hij daarmede tot uit
drukking bracht weerspiegelde ten slotte
toch een eigen muziek-mentaliteit, een
eigen gevoel voor lyriek en monumenta
liteit, die volkomen paste bi] het niveau
van de orgelkunst, die omstreeks het jaar
1900 zoveel waardering ontmoette.
ALBERT DE KLERK heeft de typeren
de kwaliteiten van het werk in een be
heerste vertolking uitnemend gedemon
streerd en daarmede de betekenis van
Viernes symfonie als schakel in de ont
wikkeling der orgelmuziek overtuigend
aangetoond. Lettend op deze ontwikkeling
kon men Albert de Klerks uitvoering van
de „Suite francaise" van Jean Langlais
na de pauze een bijzonder zinrijke voort
zetting van het concert noemen.
Want aan de verlangens, welke de or
gelkunst in het einde van de 19e en in
het begin van de 20ste eeuw beïnvloeden,
is over het geheel genomen in deze rijk-
muzikale suite van Langlois verrassend
voldaan. Overdaad van klank heeft in de
ze suite plaats gemaakt voor soberheid op
grond van een zuiver artistiek-muzikale
smaak en van een logische, maar noch-
WASHINGTON (Reuter) De Cosmos-
club te Washington waarvan intellectuelen
en kunstenaars deel uitmaken, heeft be
paald dat huidskleur geen belemmering is
voor het lidmaatschap. Vorige week ont
stonden moeilijkheden doordat de ballota
gecommissie zich uitsprak tegen toetre
ding van de onderminister van Buitenland
se Zaken, Rowan, een neger.
De Amerikaanse ambassadeur in India
Galbraith, trad daarop uit de club met
als gevolg dat een verzoek om lidmaat
schap van president Kennedy dat door
Galbraith was ingediend, verviel.
President Kennedy zei maandag op zijn
persconferentie dat zijn verzoek niet zal
worden vernieuwd.
tans geïnspireerde formulering en verwer
king van de klankgedachten. Deze suite
bezit weer de bevrijdende natuurlijkheid
van waarlijk schone muziek; zij is inder
daad karakteristiek „Frans" en bezit Do-
vendien een liturgisch accent vooral ;n
het „Choral sur la voix humaine" en de
„Méditation sur les jeux de fonds", wel
ke stukken in de eigen sfeer van de
„Sainte-Clotilde" te Parijs waar Langlois
organist is, een bijzondere indruk zullen
maken. Maar dank zij het meesterlijke
spel van Albert de Klerk werd de grote
betekenis van deze voor een vertolking
zeer veeleisende suite op deze avond in
het volle licht geplaatst en werd zij het
hoogtepunt van dit belangwekkende con
cert.
P. Zwaanswijk
OUD-PREMIER EYSKENS heeft tegenover de leden van Caveat, hoge ambtenaren
uit Belgische rijksdiensten, in een hotel in de hoofdstad een causerie gehouden over
de Nederlandse taal in Vlaanderen. „De cultuuropgang van ons Vlaamse volk is in
grote mate afhankelijk van de verspreiding van de Nederlandse taal", aldus de heer
Eyskens. „Wy Vlamingen, die belangrijke ambten bekleden in de administratie,
justitie, het cultuur- en het bedrijfsleven, zomede in de politiek, zijn aan ons volk
verschuldigd er voor te zorgen dat het Nederlands overal hoog wordt gehouden.
Wanneer wij als Vlamingen prestige willen bezitten in eigen land, te Brussel en in
het buitenland, moeten wjj ingewerkt zijn in de Nederlandse cultuur, omdat wij ons
niet als de Duitssprekende Zwitsers de weelde van een eigen cultuur kunnen ver
oorloven".
van muziek, niet te hoog boven de aar
de, niet te dicht bij de grond, met vlot
melodisch sentiment gemaakt, onder toe
voeging van een vleugje Poulenc voor de
kruidigheid der harmoniën.
INGETOGENER van aard waren twee
Ballades op Franse teksten van Pijper.
Hierna volgde een eigen compositie van
de dirigent op tekst van Gezelle, „De
Ramen", evocatie van een gebrandschil-
der venster in een kerk. De componist
bleek de kunst te hebben afgekeken bij
André Caplet; maar men kan bij een
slechter voorbeeld te rade gaan. Een sfeer
vol werkje, goed voor de stemmen gerea
liseerd.
Van drie koorliederen van Florent
Schmitt zal men vooral het laatste ont
houden hebben, op een koldertekst met
woordspelingen, genaamd „Canards Li-
béraux". Muzikaal is er een pittig stukje
vuurwerk van gemaakt van een vlotte rit
miek en vol sprankelende dissonanten.
Met deze laatste was het koor niet overal
op even goede voet, maar men nam veel
voor lief door de verve waarmee deze
Canards" over het voetlicht kwamen.
Vier Spaanse Volksliederen van Joaquin
Nin waren een fraai slot van de avond
door de combinatie van de lichte vrou
wenstemmen met een in hoofdzaak donker
getinte begeleiding. Berthe Davelaar ont
ving bloemen voor de kundige uitvoering
van de pianopartijen die hier en daar
lang niet eenvoudig waren en de diri
gent overhandigde aan alle dames van
zijn koor een corsage, een charmant ge
baar.
Sas Bunge
Ter herdenking van het overlijden van
de Russische choreograaf Michael Fokine,
nu 20 jaar geleden, bereidt Het Nationale
Ballet een programma voor waarin wer
ken van deze vernieuwer van de ballet
kunst zijn opgenomen. Onder andere
wordt een van zijn laatste werken,
„L'Epreuve d'Amour", muziek W. A.
Mozart, in de originele aankleding van de
Franse schilder André Derain, door de
choreograaf Leonide Massine speciaal voor
Het Nationale Ballet ingestudeerd. Dit
ballet dat sinds 20 jaar niet meer is ge
danst, wordt op initiatief van Het Natio
nale Ballet weer opgevoerd. Dit is moge
lijk dank zij een filmpje van dit ballet,
dat Leonide Massine destijds bij het ballet
van René Blum heeft gemaakt.
„WILLEN WIJ als Vlamingen tot volle
ontplooiing komen en in Europa de plaats
bekleden die ons toekomt dan moeten wij
ingeschakeld zijn in de Nederlandse Cul
tuurgemeenschap. Wij behoren tot die ge
meenschap en Nederlands is onze taal.
Daarom moeten wij keurig Nederlands ge
bruiken om ons gezag én aanzien niet te
verliezen." In dit verband stelde de oud
premier vast dat er te weinig samenwer
king tussen Nederland en Vlaanderen be
staat." De misverstanden die zo ontstaan,
zijn schadelijk voor onze normale ontwik
keling, om ons als Vlamingen op het hoog
ste niveau te doen gelden. Daarom moet
in de eerste plaats de kwestie van de Ne
derlandse spelling definitief geregeld wor
den."
Die achteruitstelling van het Nederlands
is zijns inziens uitsluitend te wijten aan de
instellingen die willen dat alle beslissingen
in het Frans worden weergegeven. „Ook
als Vlamingen hebben wij schuld. Wij zijn
ZOALS WIJ enige maanden geleden in het kort konden berichten, heeft de ar
beiderstoneelvereniging „Palvu" uit IJmuiden destijds de vererende uitnodiging
ontvangen, aan een toneeluitwisseling tussen Belgische (Vlaamse) en Nederlandse
toneelverenigingen deel te nemen. De organisatie hiervan geschiedt onder auspiciën
van het comité „Amateurtoneel Nederlands Taalgebied Nederland-België" in het
kader van een cultureel akkoord tussen beide landen. Met „Philips Toneel" uit Eind
hoven en „Maastricht '46" uit Maastricht, de andere twee Nederlandse verenigingen,
welke hiervoor in aanmerking zijn gekomen, heeft ook „Palvu" deze invitatie uiter
aard met enthousiasme geaccepteerd. Als partner voor deze uitwisseling, werd
„Palvu" inmiddels de socialistische toneelgroep „Herman Gorterkring" uit Lokeren
toegewezen. Lokeren is een kleine stad in Oost-Vlaanderen, tussen Antwerpen en
Gent gelegen aan de gekanaliseerde Durme. De plaats heeft ongeveer dertigduizend
inwoners, die voor een deel hun bestaan vinden in de leder- en textielindustrie.
DE „HERMAN GORTERKRING" is
pas betrekkelijk kort geleden opgericht:
namelijk in maart 1957. Het is een even
serieus als bekwaam ensemble gebleken,
dat onder leiding van regisseur Octaaf
van den Berghe terstond een op artistiek
hoog peil staand repertoire wist op te
bouwen. Zo speelde men onder meer Ugo
Betti's „De koningin en de rebellen";
Ted Willis' „Straat zonder bomen"; Aga
tha Christie's thriller „De onverwachte
bezoeker"; het drama „De doden hebben
ongelijk" van Charles Cordier en Claude
André Pugets blijspel „Gelukkige dagen".
Nog kort geleden werd door de kring ook
het massaspel „Het schaakbord" opge
voerd, waarvoor men honderdvijftig deel
nemers had ingeschakeld. Voorts heeft de
vereniging reeds aan diverse toneelwed
strijden deelgenomen, waarin met opvoe
ringen van „Straat zonder bomen" en
„De doden hebben ongelijk", respectieve
lijk een eerste en tweede prijs werden
behaald. Mede door de moderne inzich
ten van de regisseur en de door de le
den gehuldigde opvatting van algehele
zelfverzorging, waar het verlichting, de
cors en grimeren betreft, kan men er
van zijn overtuigd, dat het Vlaamse ama
teurtoneel straks in Velsen op representa
tieve wijze zal worden vertegenwoordigd.
DEZE TONEELUITWISSELING wordt
zaterdag 7 april door „Palvu" geopend,
waarvoor het gezelschap des morgens
reeds vroeg naar Lokeren zal vertrekken.
Omstreeks elf uur zullen de Nederlandse
gasten in het „Volkshuis" aan de Markt
officieel worden ontvangen. Na de lunch
en het diner, volgt dan des avonds om
acht uur in hetzelfde gebouw de toneel
voorstelling, waarvoor „Palvu" Dimitri
Frenkel Franks toneelspel „Blaffen tegen
de maan" heeft bestemd. Eigenlijk is dit
stuk nog niet voor amateurs vrijgegeven,
maar voor deze speciale gelegenheid heeft
de auteur zijn toestemming toch niet wil
len onthouden. De regie is van Jan Vel-
zeboer, hetgeen de veronderstelling wet
tigt, dat „Palvu" in Lokeren goed be
slagen ten ijs zal komen. Na afloop der
voorstelling volgt nog een gezellig sa
menzijn, waarna de spelers in het „Na
tuurvriendenhuis" zullen worden onderge
bracht. De terugreis wordt dan de vol
gende dag weer aanvaard.
HET TEGENBEZOEK van de Vla
mingen aan Velsen is vastgesteld van za
terdag 14 tot en met dinsdag 16 april. Door
de „Herman Gorterkring" zullen zaterdag
en maandag twee opvoeringen worden ge
geven in het Hervormd Jeugdhuis aan de
Rembrandtlaan van „De haas en de strik",
toneelspel in drie bedrijven door de Vlaam
se auteur Fernand Demets De regie is
van Octaaf van den Berghe. Ook het be
stuur van „Palvu" houdt zich thans inten
sief met de voorbereidingen bezig, om de
Vlaamse gasten waardig te kunnen ontvan
gen. Door „Palvu" zal de ontvangst en
het gezamenlijk diner geregeld worden;
de Vlaamse gasten kunnen deze dagen bo
vendien allen bij „Palvu"-leden logeren.
Voorts heeft men reeds besloten de zondag
te bestemmen voor een autobustocht door
Noordholland. Des avonds staat nog een
bezoek aan een toneelvoorstelling in de
Haarlemse Stadsschouwburg op het pro
gramma. Van het Hervormd Jeugdhuis
zullen de Belgische en Nederlandse vlag
gen wapperen; in de hal van dit gebouw
wordt een kleine expositie ingericht, welke
betrekking heeft op de artistieke verrich
tingen van beide toneelverenigingen.
De danser Johan Mitteltreiner keert na
een reis van vijf maanden door Zuid-Afri
ka naar Nederland terug. Hij bevindt zich
aan boord van de „Athlone Castle". In de
ochtend van 27 januari arriveert Johan
Mitteltreiner uit Hoek van Holland in Am
sterdam. Hij is in Zuid-Afrika drie maan
den general-manager en eerste solist ka
rakter-danser van het Johannesburg City
Ballet geweest.
de meerderheid in het land en een jong
volk, want Vlaanderen telt 1.700.000 jonge
mensen van minder dan 25 jaar oud, ter
wijl in Wallonië niet eens de helft daar
van woont. Daarenboven woont de over
grote meerderheid van de vreemdelingen
in ons land in de Waalse gewesten. Wij
Vlamingen beschikken dus over de toe
komst en toch blijven wij achteruitgesteld.
Dat bewijst dat er iets hapert bij de Vla
mingen. Wij Vlamingen ipoeten hoge eisen
stellen, het vereiste zelfbewustzijn en zelf
respect aankweken."
Volgens de heer Eyskens heeft de ad
ministratie met die kwestie zeer veel te
maken en in dat verband sprak hij over
de reorganisatie van de administratie en
de herwaardering van het openbaar ambt.
In 1893 was daarvan voor het eerst spra
ke en werd met het oog daarop een com
missie opgericht. Dat streven bereikte een
hoogtepunt in 1938 toen de heer Camu tot
regeringscommissaris werd aangesteld. De
volgende regeringen misten de moed om
de zaak aan te pakken. De regering Eys
kens was voornemens de zaak op te los
sen maar het probleem is ingewikkeld: er
is de regeling van de salarissen, de tech
nische organisatie en de reglementering
Hervorming betekent ook een nieuw sta
tuut en dat betreft niet alleen de centrale
rijksdiensten, maar ook de gemeentelijke
en provinciale diensten, die tot nog toe
veel te onafhankelijk waren.
Wat het taalvraagstuk in de administra
tie betreft verklaarde de heer Eyskens dat
de eentaligheid die de Vlamingen tegen
heug en meug hebben moeten aanvaarden
niet tot gezonde toestanden heeft geleid
Hij is van oordeel dat iemand die een lei
dende functie in de administratie wenst te
bekleden, tweetalig, ja, meertalig zou moe
ten zijn. In het Europa in wording
meertaligheid noodzakelijk voor alle hoge
ambténaren.
Wetsontwerp goedgekeurd.
Het persbureau Belga deelt mee dat het
Belgische kabinet een wetsontwerp heeft
goedgekeurd over het taalgebruik op ad
ministratief gebied. Van een wetsontwerp
over het taalgebruik bij het onderwijs is
de algemene opzet bepaald. De minister
van Binnenlandse Zaken Gilson, die het
eerstgenoemde ontwerp heeft ingediend,
deelde op een persconferentie mee dat de
regering een toeslag wil verstrekken aan
bestuursambtenaren die de tweede lands
taal kennen. Volgens het wetsontwerp zal
voor de negentien gemeenten van de Brus
seise agglomeratie een volledige tweetalig
heid naar binnen en naar buiten gelden.
Naar buiten was Brussel al tweetalig.
AANKONDIGINGEN enBESCHOUWINGEH
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 KRO. 10.00 NCRV.
11.00 KRO. 14.00—24.00 NCRV.
KRO. 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de
jeugd. 7.45 Opdat allen één zijn, lezing. 8.00 Nws.
8.18 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 9.35 Waterst. 9.40
Schoolradio. NCRV: 10.00 Gram. 10.15 Morgen
dienst. 10.45 Gram. KRO: 11,00 Voor de zieken.
11.45 Gewijde muz. 12.00 Middagklok - noodklok.
12.04 Gram. 12.25 Wij van het land, lezing. 12 35
Land- en tuinbouwmeded. 12.38 Gram. 12.50 Act.
13.00 Nieuws. 13 15 Lichte muz. 13.40 Gevar. progr.
(herh.). NCRV: 14.00 Metropole-ork. 14.40 Gram.
15.30 Lichte muz. 16.00 Verkenningen in de Bij
bel. 16.20 Oude kamermuz. 16.50 Gram. 17.00 Voor
de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursberichten. 17.45
Amus.muz. 18.15 Sportrubriek. 18.30 Vocaal ens.
18.50 Sociaal perspectief, lezing. 19.00 Nieuws en
weerber. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15 Gram.
19.30 Radiokrant. 19.50 Polit. lezing. 20.00 Gevar.
progr. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking.
22.55 Boekbespr. 23.00 Zangrecital. 23.30 Boek
bespreking. 23.5524.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m 7.00 AVRO. 7.50 VPRO.
8.00—24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7 20 Gram.
VPRO: 7.50 Dagopening AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15
Gram. 9 00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 De groen
teman. 9.15 Gram. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram.
10.50 Voor de kleuters. 11.00 Kookpraatje. 11.15
Radio-filharm.orkest. 12.00 Orgel en zang. 12.30
Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Uit het bedrijfs
leven, lezing. 12.43 Lichte muziek. 13.00 Nieuws.
13.15 Meded. en gram. 13.25 Beursber. 13.30 Lich
te muz. 14.00 Sopr. en clavecimbel. 14.30 Voor de
vrouw. 15.05 Progr. over huisdieren. 15.45 Gram.
16.00 Gevarieerd progr. 17.00 Gram. 17.30 Voor de
jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Act. 18.20 Gram. 18.30
Sportpraatje. 18 35 Gesproken brief. 18.40 Lichte
muz. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Gram. 19.30
Voor de jeugd 20.00 Nieuws. 20.05 Gevar. progr.
t.g.v. de verjaardag v. H.K.H. Prinses Margriet.
21.05 Vraaggesprek. 21.25 Omr.ork. en solist. 22.30
Nieuws en meded. 22.40 Act. 23.00 Sportact. 23.10
Nieuwe gram. 23.5524.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Gram. 12.30 Weerber. 12.35
Amus.muziek. 12 50 Beursber. 13.00 Nieuws. 13.15
Kamermuziek. 14.00 Schoolradio. 16.00 Beursber.
16.06 Franse les. 16.21 Zang en piano. 17.00 Nws.
17.15 Voor de kinderen. 18.15 Gram. 18.20 Voor
de soldaten. 18 50 Sportkron. 19.00 Nieuws. 19.50
Pol. lezing. 20 00 Litterair progr. 21.00 Ork.conc.
21.45 Gram. 22.00 Nieuws. 22.15 Gram. 22.55—23.00
Nieuws.
VOOR WOENSDAG
VARA: 17,00 Voor de kinderen. NTS: 17,35 Int.
Jeugdjournaal 20 00 Journaal en weeroverzicht.
NCRV: 20 20 Memo. 20.30 Nieuwe gram. 20.55 In
terviews 21 25 Licht progr. 22 05 Documentaire
film. 22 35 Voordracht.
VOOR DONDERDAG
NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. VPRO: 20.20
Chansoncompetitie. 21.05 Kunstprogramma. 21.35
Apollo en Bellac, spel.
Advertentie
yivti
Met ingang van vandaag worden de
maatregelen tegen mond- en klauwzeer uit
gebreid. Varkens zullen nog uitsluitend in
vee-auto's, dus niet in met paarden be
spannen wagens mogen worden vervoerd.
Het zal verboden zijn met vee-auto's op
boerenerven te komen. Ook mag het per
soneel van de vervoerders de erven niet
betreden. Te vervoeren dieren zullen dus
op straat moeten worden ingeladen. De
voorschriften betreffende ontsmetting van
veewagens zijn verscherpt.
Zowel de ontsmettingsvoorschriften als
het verbod om met veewagens erven te
berijden zullen ook betrekking hebben op
het vervoer van runderen, schapen en
geiten.
Na overleg met ambtelijke instanties
hebben het varkensstamboek, de centrale
melkcontroledienst en het Nederlands
rundveestamboek besloten, dat hun ver
tegenwoordigers voorlopig geen boerde
rijen meer zullen bezoeken.
Ned. Herv. Kerk
Beroepen te Vroomshoop W. van den
Hoek, voorheen zendingspredikant te Lei
derdorp te Krimpen a. d. Lek T. Lan-
gerak te Vinkeveen.
Bedankt voor Londen (Ned. Gemeente)
H. J. Kater te Amsterdam.
Geref. Kerken
Beroepen te Colijnsplaat J. Slomp, kand.
te Baarn te Haarlem-Zuid (vac. C. Goe
man) Joh. C. Baumfalk te Ommen te
Middelstum D. H. Borgers te Hoogeveen
te Zuid-Beijerland H. Pilon, kand. te
Hilversum.
Geref. Kerken (Vrijgemaakt)
Aangenomen naar Drachten (2de pred.pl.)
J. M. Goedhart te NiezijlKommerzijl.
Bedankt voor BunschotenSpakenburg
(vac. D. Nieuwenhuis) D. Deddens te
Mariënberg.
Chr. Geref. Kerken
Tweetal te Alphen a. d. Rijn R. Kok te
Ede en C. Smits te Sliedrecht.
Beroepen te Leiden W. Hage te Middel
burg.