Massine studeert zijn „Petroesjka" in bij het Nationale Ballet 5uai-tcvda Haerlemsche Musyckcamer met frisse oude muziek HOPEN Eli I HITI jEm&nszaznttEsnssEinzztEm iOSRAM N.Ph.O.-concert voor de schooljeugd Nijhoffprijs in Den Haag uitgereikt aan de vertalers Edwards en Morriën „Philomela" uitgesteld ZATERDAG 27 JANUARI 1962 lampen ANTITÊVÊ VRAAG BEGRIJPELIJK HEER Talarius Verzet in Israel tegen radioreclame Kerkelijk nieuws Juliette Greco Beeldschermer Schaatsen in Oslo De tekorten van het Zuidelijk Toneel Geen opvolger van Cleber De radio geeft zondag De radio geeft maandag V elevisiepro^ramma HET NATIONALE BALLET men heeft het reeds eerder kunnen lezen is druk doende met de voorbereidingen van een speciaal programma ter herden king van de vermaarde hervormer van de danskunst Michael Fokine, die op 22 augustus 1942 in New York overleed. Bewijzen van zijn streven naar verfijnde eenvoud leven in „Les Sylphides" en „De stervende zwaan" nog altijd voort. Zijn muzikale pantomime „Petroesjka" brengt een tegenovergesteld aspect van zijn romantische aspiraties met evenzeer onverminderde aantrekkingskracht tot gelding. Het is niet de bedoeling op deze plaats de betekenis van Fokine breed voerig uiteen te zetten. In een opzienbarende brief aan het dagblad The Times in de zomer van 1914 heeft hij zijn voornaamste denkbeelden beknopt samengevat. De aanhef van dit pleidooi voor expressieve eenheid in het ballet luidt: „Men moet voor ieder geval een nieuwe bewegingsvorm vinden, die overeenkomt met het onderwerp, de periode en de aard van de muziek en het verhalende gegeven". Vooral met de Russische groep van Serge Diaghilev heeft hij door middel van veelsoortige scheppingen bereikt, dat de dans in de gezamenlijkheid van het theaterkunstwerk op voet van gelijkwaardigheid kon treden. ALS NOVITEIT voor Nederland zal Het Nationale Ballet later in dit seizoen „l'Epreuve d'Amour" van Fokine tot ver toning brengen. Dit charmante hoewel niet buitengewoon belangrijke werk be leefde zijn wereldpremière vijfentwintig jaar geleden in Monte Carlo met Vera Nemtsjinova, André Eglevsky en Anatole Oboekhov in de voornaamste rollen. De stijl is kenmerkend in overeenstemming met de hierboven geciteerde beginselver- verklaring. De choreografie is pseudo-oos- ters, getrouw aan de bedoelingen van Mo zart, wiens muziek voor een chinoiserie ter gelegenheid van het Weense carnaval in 1791 ter begeleiding van de speelse han deling dient. De partituur werd halverwe ge de dertiger jaren te Graz in Oostenrijk geruggevonden. Het scenario is geschre ven door de in 1954 gestorven Franse schil der André Derain, wiens decor en kos tuums bij de komende reprise worden na gevolgd. DE LUCHTIG gedramatiseerde verwik kelingen ontstaan door de houding van een materialistische mandarijn, die ter ver meerdering van het familievermogen zijn dochter wil uithuwelijken aan een wester se ambassadeur. Met hulp van listen en lagen door vermomming en beroving over wint uiteraard de liefde, de inhalige mi- santhroop ten prooi latend aan zijn dier lijke kwelgeesten. Deze „Beproeving" heeft na een reeks herhalingen met gro tendeels andere bezetting in Amerika niet lang repertoire gehouden. De reconstruc tie was mogelijk dankzij een door Leonide Massine zelf een geestdriftig cineast, die met zijn camera in alle werelddelen dansresten van oude beschavingen op ge voelig materiaal ter nadere bestudering heeft vastgelegd verworven film. In de rol van Tsjoeng-Yang zal men te zijner tijd Sonja van Beers kunnen zien. VAN DE aanwezigheid van Massine in de aan de Amsterdamse Stadsschouwburg vastgebouwde studio's heeft men gelukkig kunnen profiteren door hem bovendien „Petroesjka" opnieuw en thans met groot scheeps geregisseerde figuratie te laten instuderen. Vrijdagmiddag is er een open bare repetitie voor dansrecensenten onder zijn leiding gegeven. Hoewel ik niet in de gelegenheid was die bij te wonen, kan ik toch wel iets meedelen over de voorbeel dig bezielende werking die er van deze fascinerende persoonlijkheid met zijn onge looflijke vitaliteit uitgaat. Herhaaldelijk heb ik de laatste dagen mijn hoofd even om de deur kunnen steken om zijn de monstratieve en felgeconcentreerde werk wijze gade te slaan. Hij weet van geen ophouden voor de grootst mogelijke per fectie tot in details is bereikt. Waar no- Advertentie In De Wachter wordt voor nette heer of dame pension aangeboden met huisl. verkeer televisie aanw., die het alleen zijn moe is, in klein net rustig gezin". Klein, net, rustig en blijkbaar niet op de, toch aanwezige, televisie ge steld. Volgens De Volkskrant beho ren motor-torpedoboten „tot een der gevaarlijkste wapens tegen oppervlakteschepen". Vraag: tot welk gevaarlijk wapen dan wel? En in Brabants Nieuwsblad: „Weggelopen, Bedelarmbandje op weg met BBA-bus van station R'daal naar Wouw". Best te begrijpen. Dat gebedel gaat op den duur bar vervelen. EED In Elseviers Weekblad las ik: Hitler bezwoor in het begin van zijn optreden de kerken rust te geven". Ik zou niet gezwoeren hebben dat dit een zetfout was. Deze is uit D e W e s t (Paramaribo): HEER (van hindoestaanse afkom stige onderwijzer) wenst kennis making met dame tot plm. 36 j. Dit is de kans van uw leven, aar zelt niet. Van wie of wat dit heer ook af komstig is.(ik zou die „kans van uw leven" wel eens willen bezichti gen) bescheiden is hij bepaald niet. dig doet hij alle bewegingen voor, niet al leen die van de hoofdpersonen, ook die van de koetsiers, de zigeunerinnen, de vroedvrouwen, de feestelijk gestemde meelopers en het kermisvolk. Daarbij treft niet alleen de veelzijdigheid van zijn scherpgenuanceerde typeringskunst, maar ook zijn fenomenale uithoudingsvermogen. Aan alles kan men nog merken, dat hij voor acteur werd opgeleid eer hij zijn roemruchte carrière als danser in Rusland begon. Massine zal nu ongeveer vijfenzes tig zijn, maar hij volbrengt nog dagelijks de voorgeschreven oefeningen aan de bar re. Niet zonder voldoening constateerde hij dezer dagen, dat het door hem in de tijd van de eerste wereldoorlog gedragen kos tuum uit de oorspronkelijke opvoering van „Petroesjka" hem nog steeds bleek te pas sen. ALS MEN HEM in pelerine en met wan delstok de studio ziet binnenschrijden met een aristocratische allure van schijnbare hooghartigheid, wordt men aan het voor name verleden van het ballet herinnerd. Massine wekt eerder de indruk van een denker dan van een danser, heb ik eens in een beschouwing van eên Franse colle ga gelezen. Daarbij moet aangetekend worden, dat hij inderdaad een boeiende en veelomvattende levensbeschouwing uit analyse van de bewegingsgeschiedenis en bestudering van de menselijke gedragspa tronen heeft opgebouwd, die zijn innerlijk wezen bepaalt. Maar eenmaal bezig in de praktijk, het uiterste vergend aan gedis ciplineerde verbeeldingskracht en toewij ding voor zelfs de geringste taak, veran dert hij in een elastische duivelskunste naar. Het is te hopen, dat hij binnenkort ook zijn meesterlijke „Les Présage" aan revisie zal kunnen onderwerpen of een zij ner andere symfonische werken kan ko men overdragen. De kans daarop is te gro ter geworden,nu hij de overtuiging heeft op- Leonide Massine repeteert Petroesj ka'met leden van Het Nationale Ballet. gedaan dat Het Nationale Ballet van Sonia Gaskell met zijn onvergelijkbaar represen tatieve speelplan het ideale gezelschap zou zijn voor de verdere ontwikkeling van zijn als dansers reeds een begin van Europese vermaardheid bezittende kinderen Tatiana en Leonide. Intussen gaat in Amsterdam het werk door. Maandag komen de repe tities onder leiding van een balletmeesteres van de Parijse Opera ter instudering van „Palais de Cristal" van Balanchine op de Jeugdsymfonie in C van Bizet te staan. David Koning VOOR HET CONCERT dat André Kaart met zijn Haerlemsche Musyckcamer in de Tuinzaal van het Gemeentelijk Concertgebouw gaf, bestond vrij veel belang stelling. Opnieuw bleek dat Kaart een goede neus heeft als het er om gaat zijn repertoire te verrijken met muziek uit vroeger tijden die vanonder het stof der eeuwen aan de vergetelheid ontrukt diende te worden. Purcell's Chaconne in g kan men niet tot deze vergeten categorie rekenen, het is algemeen erkend en bekend als een meesterwerk van degeen die reeds door zijn tijdgenoten de „Orpheus Britan- nicus" genoemd werd. Het stuk onderscheidt zich door een zeer origineel en expres sief gebruik van de dissonant. Het stelt daardoor hoge eisen aam de executanten wat betreft de zuiverheid. Maar Kaart en de zijnen wisten hieraan te voldoen en aldus had de avond een opmaat gekregen die voor het peil van het gebodene bepalend bleek te zijn. BELANGWEKKEND was het om Vival di's Concert voor viola d'amore op het be treffende instrument te horen voordragen door Johan van Helden, soló-altist van het Utrechts Stedelijk Orkest. De viola d'amo re is het altinstrument van de viola-fami lie, waartoe ook de gamba behoort. Zij heeft veertien snaren, waarvan een aan tal zogenaamde „sympatische" (meeklin kende) snaren zijn. Het timbre is vrij scherp en zilverachtig tegelijk. Het was jammer dat Van Helden minder gedispo neerd leek. Althans in het tweede deel was een gebrek aan vastheid in de intonatie bespeurbaar. In de hoekdelen wist hij de melancholieke bekoring die ook dit werk van de Venetiaanse meester kenmerkt, wel over te dragen. De Musyckcamer sloot de eerste helft van de avond af met een pro grammatische suite in acht korte delen van Telemann, genaamd „Ouverture", in de bezetting twee fluiten, twee hobo's, fagot en strijkorkest. Daar mijn aanwezigheid elders vereist was, kon ik de uitvoering niet bijwonen. Ik vernam echter van be trouwbare zijde dat het een humoristisch getint, lichtvoetig werkje was. DE NAAM VIVALDI kwam na de pauze ten tweeden male op het programma voor. Ditmaal betrof het een Concert voor twee hobo's, twee klarinetten en strijkers. Het schijnt dat Vivaldi de eerste geweest is die de klarinet als solo-instrument ge bruikt heeft. In dat geval heeft hij er zeer idiomatisch voor geschreven, al was dit concert met de vele echo- en imitatie-ef fecten van de twee blazersparen, primitie ver van makelij dan dat voor de viola d'amore. De fluitist Edo Wilod Versprille, een TELAVIV (ITIM) Woordvoerders van de commissie van Israëlische krantendi recteuren hebben op een persconferentie aangedrongen op stopzetting van commer ciële radiouitzendingen via de staatsradio zender vanwege de „oneerlijke concur rentie" welke het dagbladbedrijf ervan on dervindt. Onlangs hebben de radio-autoriteiten be sloten t»t uitbreiding van de reclame-uit zendingen in het populaire programma van vier tot zes uur per dag en om een advertentie-monopolie van tien jaar, met een optie voor nog eens tien jaar, aan de Franse firma „Regie Corportation" toe te staan. Van de zijde der krantendirecteu ren werd verklaard dat zij zich zouden verzetten tegen elke poging om reclame uitzendingen te beginnen in televisie-pro gramma's wanneer deze er mochten ko men. De radio-omroep heeft nu een open bare raad ingesteld voor bestudering van kwesties betreffende reclame-uitzendingen in het populaire programma. oude bekende voor de habitué's van de Mu- syckcamer-concerten, toonde zich weder om een instrumentalist met een fraaie vloeiende toon, een beheerste en logisch toegepaste ademtechniek en een natuurlij ke muzikaliteit in de voordracht van Albi- noni's Fluitconcert in G. Een waardevolle vondst was ten slotte de Mannheimer Sinfonia van Johann Sta- mitz (1717-1757), dirigent van de hofkapel te Mannheim, het beroemdste orkest uit het midden van de achttiende eeuw. Deze symfonie is alleen voor strijkers, en ze versmelt een klassieke evenwichtigheid met een vitale musiceerdrift (de compo nist stamde uit Bohemen) op een heel per soonlijke wijze. Het langzame deel werd gebisseerd, een kabinetstukje in mineur met een intieme melodische zeggings kracht, gesteund door sobere maar doel treffende harmonieën. De Musyckcamer gaf hier een staaltje van fijnzinnig samen spel te horen. Sas Bunge Het Noordhollands Philharmonisch Or kest gaf vrijdagmiddag en -avond voor de Haarlemse scholieren zijn derde concert in dit seizoen. Het veelzijdige programma dat 's avonds voor de rijpere jeugd ten gehore werd gebracht omvatte muziek uit twee eeuwen. Een Sinfonia van Johann Chris tian Bach gaf dirigent-inleider Marinus Adam gelegenheid te wijzen op de beteke nis die deze jongste zoon van Bach voor de ontwikkeling van Mozart's stijl gehad heeft. Het timbre van de hobo zullen vele toehoorders zich hebben kunnen inprenten na de belangrijke solo te hebben beluis terd die de componist in het Andante van zijn beknopte symfonie aan dit instrument heeft toevertrouwd. De karakteristiek van een ander blaasinstrument, de hoorn, kwam vervolgens aan bod in een tweede lig concert voor hoorn en orkest van Mo zart (in D gr.t., K.V. 412). De solo-partij werd met heldere toon en natuurlijke mu zikaliteit voorgedragen door Iman Soete- man, eerste hoornist van het orkest. Deze had eerst de mogelijkheid om de natuur tonen door veranderde lipspanning voort te brengen gedemonstreerd, alsmede het ver schil in klankkleur tussen de normale en de gestopte toon. Twee gemakkelijk aan sprekende opera-voorspelen rondden de eerste helft van dit instructieve program ma af: de inleiding tot de derde acte van Verdi's „Traviata" en Weber's ouverture Oberon. Een aardige keus was na de pauze de Cassazione van onze landgenoot Jan Mas- séus (geb. 1913). De vijf genrestukken zijn getiteld: Intrada Marziale, Habanera, Wals, Pavane en Boléro. Het is muziek met weinig pretenties, maar plezierig door het gemak en de kunde waarmee ze neer geschreven is, de vormgeving is overzich telijk en de in het oor liggende melodieën zijn wat opgepept met syncopische ritmen, meest van Zuidamerikaanse afkomst. De instrumentatie is spits en verhoogt de le vendigheid van het geheel niet weinig. De Polowetzer Dansen uit Borodin's „Prins Igor" besloten dit jeugdconcert op effectvolle wijze. Sas Bunge Ned. Herv. Kerk Beroepen te 's-Heer Abtskerke E. J. C. Hamminga, vicaris te Voorschoten. Bedankt voor Julianadorp-Callantsoog (toez.) J. A. Heldring, voorheen predikant bij de Ref. Churches in Amerika, woonachtig te Zevenaar - voor Huizen (N.H.) (wijkgem. E) H. Goedhart te Rotterdam-Delfshaven De Diaconie van 's Gravenhage ontving een legaat van ruim twee miljoen gulden. Uit dit legaat moeten enkele andere legaten worden uitgekeerd. Het optreden van Juliette Greco „La grande dame de la chanson frangaise" heeft vrijdagavond ten volle aan de ver wachtingen Voldaan. Greco is een even boeiende als fascinerende verschijning wier tengere gestalte het absolute middel punt van het beeldscherm werd. Haar re pertoire kenmerkte zich door een bijzon der grote veelzijdigheid, bij welke vertol king zij met een minimaal gebruik van haar gevoilleerd stemgeluid en een maxi mum aan expressie, tot briljante resulta ten komt. Deze geslaagde televisie-avond had reeds aan het begin een plezierige aanvang ver kregen door AVRO's maandelijkse kroniek „Flits", waarin Joep Büttinhausen niet an ders dan belangwekkende actualiteiten had samengevoegd. De olijk-slagvaardige dichter-gebedsgenezer en autodidact uit Nijmegen; de stiekem sigaretjes rokende schooljeugd uit Amsterdam en de judo-op leiding van leerlingen aan een huishoud school, werden alle prima reportages, die zich met een geamuseerde glimlach lie ten bekijken. Bovendien waren er enige geestige regievondsten in verwerkt, zoals de opnamen der frenetiek dansende twis ters of twistende dansers welke plot seling overgingen op in hetzelfde ritme trappelende paarden. Door dit alles werd van de kijkers wel een abrupte omschakeling gevergd, om zich naar behoren op het optreden der Ceylondansers in te stellen. Vandaar, dat deze exotische verrichtingen waarschijn lijk slechts een gering deel van het huis- kamerpubliek konden bekoren. Afgezien van de spectaculaire vuurdans, bleken de sobere trombegeleiding en de vrij monoto ne zang en bewegingen dezer Singalese dan sers moeilijk tegen een dergelijk sfeerloze entourage bestand. De VARA zal in samenwerking met AVRO, KRO en WO op 3 en 4 februari de reportages verzorgen van de Europese kampioenschappen hardrijden op de schaats. Verslaggevers zijn Koos Postema en Dick van Rijn. Op zaterdag zijn er in het programma van VARA en KRO vijf reportages ondergebracht en wel op de navolgende tijdstippen: 15.20 tot 15.30 uur: verslag 500 meter (VARA); 17.56 tot 18.00 uur: verslag 5000 meter (VARA); 19.20 tot 19.25 uur: verslag 5000 meter (KRO); 19.45 tot 19.50 uur: verslag 5000 meter (KRO); 22.20 tot 22.25 uur: Nabeschouwing (KRO) Op zondag 4 februari: 14.30 tot 14.40 uur: verslag 1500 meter (AVRO); 16.00 tot 16.10 uur: verslag 1500 meter (KRO); 16.50 tot 16.57 uur: verslag 10.000 meter (AVRO); 18.05 tot 18.10 uur: slotbeschouwing (VARA). Het „Zuidelijk Toneel" heeft aan het ge meentebestuur van Eindhoven in een brief meegedeeld, dat er een aantal ongedekte tekorten over de seizoenen 1958 tot en met 1961 bestaat van in totaal 103.515. Deze tekorten betreffen de reorganisatiekosten in het seizoen 1958-1959 ten bedrage van 2.542 en een exploitatietekort over de seizoenen 1959-1960 en 1960-1961 respec tievelijk van 19.536 en 81.436. Het tekort over het seizoen 1959-1960 wordt geheel door het rijk gedragen, terwijl ver der wordt verwacht, dat het rijk een bij drage in het tekort over het seizoen I960- 1961 zal toekennen van 40.589. Een defini tieve beslissing hieromtrent is evenwel nog niet genomen. Wel werd de toezegging ont vangen, dat een voorschot van 25.000 op dit aanvullend krediet betaalbaar zal wor den gesteld. Door het bestuur van het „Zuidelijk Toneel" wordt nu aan de zuide lijke subsidiënten gevraagd, voor Het res terende tekort 43.000) aanvullende sub sidies te verlenen. Het bestuur stelt zich voor, dat het tekort als volgt aangevuld zou kunnen worden: de provincie Noord- Brabant 18.000, Eindhoven 8.700, Til burg 7.250, Breda 5.700 en 's-Hertogen bosch 3.750. Theo van der Bijl. Theo van der Bijl, die sedert 1919 dirigent was van het r.-k. Hoofdstadkoor (vroeger r.-k. Oratorium vereniging geheten) heeft deze functie be ëindigd. Hij blijft nog dirigent van de Koninklijke Christelijke Oratoriumvereni ging „Excelsior". „DE VERTALER moet niet trachten de woorden te overwinnen, maar ze zachtjes overtuigen en ze aldus voegen op de plaats waar hij ze hebben wil", beschreef een van de met de Martinus Nijhoffprijs 1962 bekroonde vertalers, Ernest Roy Edwards zijn arbeid nadat hij en de andere lau reaat, Adriaan Morriën, uit handen van de voorzitter van het Prins Bernhard Fonds. prof. mr. W. F. de Gaay Fortman, de prijzen in ontvangst hadden genomen op een bijeenkomst in Den Haag. HET JURYRAPPORT beschrijft net werk van de 43-jarige Engelsman Ed wards als uiterst gewetensvol. Hij rust niet voordat ook de kleinste nuance van de uit het Nederlands vertaalde werken ,n gelijkwaardig Engels is overgebracht. Ed wards vestigde zich na de oorlog met zijn Nederlandse vrouw in Den Haag, waar hij bij een grote firma als vertaler in dienst trad. In zijn vrije tijd richtte hij zich op de litteratuur. Door zijn toedoen zagen werken van Fabricius, Hermans, Mulisch, Marga Minco, Vestdijk en anderen het licht in Engelse uitgaven. Vooral voor het vertalen van Martinus Nijhoffs moeilijke critische proza uit „Pen op Papier" had de jury, bestaande uit prof. dr. S. Dres den, prof. dr. P. Minderaa, mr. Straat (die na veel aandrang weer in de jury terugkeerde), Dolf Verspoor en Bert Voeten, grote bewondering. OVER ADRIAAN MORRIëN zegt de ju ry terloops zijn vrchtbaar werk in „Li terair Paspoort" aanstippend dat hij het métier tot in kleinigheden beheerst. Ge noemd worden „Les Liaisons Dangereu- ses", „L'Etranger", „Becket ou l'Honneur de Dieu" en zeer veel ander Frans proza; de poëzie van een Rimbaud, een Baude laire en anderen treffen in zijn vertaling door het handhaven van ritme en vaak ook metrum. Ze raken altijd de oorspron kelijke gevoelssfeer en weten Nederlandse verwoordingen te vinden, die niet anders dan zeer gelukkig te noemen zijn. Adriaan Morriën gaf in zijn dankwoord een overzicht van de stand van zaken in het vertalersvak, een overzicht dat vaak de vorm kreeg van een briljante tirade. Dat de Europese gemeenschap steun ver leent aan het ondergewaardeerde werk van de vertalers, noemde hij van nauwe lijks minder belang dan de Euromarkt. „Zich op het vertalen toeleggen is een vorm van lichtzinnigheid, want de honora ria zijn in de letterlijke betekenis eregel den", aldus Morriën. De vertaling van „Les Liaisons Dange- reuses", een taak, die neerkwam op vier maanden ingespannen arbeid, heeft hem tot dusverre slechts een slordige elfhon derd gulden opgeleverd, onder meer om dat de uitgevers van vertalers verlangen dat zij in het risico meedelen. Op die grond veronderstelde Morriën dat er wel een speciale hel voor uitgevers zal be staan. Ze zullen daar waarschijnlijk de boeken moeten vertalen, waarvoor zij aan De prijswinnaars Roy Edwards (links) en Adriaan Morriën. hun slachtoffer de opdracht gaven. De uit gevers zullen dan nog het voordeel hebben dat zij over een zee van tijd beschikken. De enige (indirecte) steun door de over heid aan de vertalers komt via de gesub sidieerde toneelgezelschappen tot stand. De uitgevers vinden dat vaak niet prettig en spreken over oneerlijke concurrentie. In dit verband sprak Morriën over een wolf, die zich bij de schapen over de her ders beklaagt. De A.V.R.O. heeft besloten dit seizoen niet tot benoeming van een vaste diri gent van het orkest De Zaaiers over te gaan. Deze vacature is ontstaan als ge volg van het vertrek van Jos Cleber naar Zuid-Afrika. Het zondagmiddag program ma van de A.V.R.O. „Kleurrijke Klan ken", dat door De Zaaiers wordt uitge voerd, blijft gehandhaafd. In dit program ma treedt Gerard van Krevelen als di rigent op. In incidentele gevallen zal voor de directie van het orkest een beroep worden gedaan op verschillende arran geurs. Het bestuur van de Nederlandse Radio Unie heeft de heer Gijsbert Nieuwland, hoofd van de afdeling Lichte Muziek van de A.V.R.O., benoemd tot dirigent van het Promenade-Orkest. De heer Nieuwland volgt Hugo de Groot op, die op 1 okto ber zijn functie, in verband met het be reiken van de pensioengerechtigde leef tijd, zal neerleggen. HILVERSUM I. 402 m. 8.00 NCRV. 9.30 KRO. 17.00 IKOR. 19.00 NCRV. 19.45—24.00 KRO. NORV: 8.00 Nieuws en weerber. 8.15 Orgelspel 8.30 Morgenwijding. 9.15 Vocaal ens. en orgel. KRO: 9,30 Nieuws. 9.45 Gram. 9.55 Inleid. Hoog mis. 10.00 Hoogmis. 11.30 Gram. 11.35 Pianorecital. 12.15 Buitenl. comm. 12.25 Joodse uitz. 12.55 De hand aan de ploeg, lezing. 13.00 Nieuws. 13.05 Licht progr. 13.30 Voor de jeugd. 14.00 De luister van Uw huis, klankbeeld. 14.30 Kamermuz. 15.00 Boekbespr 15.10 Kamermuziek. 15.35 Gram. 16 00 Sport. 16.30 Het heilige boek in de Kerk, over denking IKOR: 17.00 Voor de jeugd. 17 15 Oecu menische zangdienst. 17.45 Mensen, lezing. 18.00 Het geladen schip, lezingen. 18.30 Act. op het kerkelijk erf. 18 40 Hydepark open u, klankbeeld. NCRV19.00 Nieuws uit de kerken. 19.05 Dubbel- kwartet. 19.30 Door een geopende deur in de he mel, lezing. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 Testbeman ning, hoorsp. 20.45 Lichte muz. 21.10 Er zijn geen Belgen, lezing. 21.25 Kamermuz. 22.00 Licht progr 22.20 22.25 Boekbespr. 22.30 Nieuws 22.40 In het land van de dichter, lit. lezing. 23.00 Avond gebed. 23.15 Orgel en sopr. 23.55—24 00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 8.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.30 IKOR. 11.45 VPRO. 12 00 AVRO. 17.00 VPRO 17.30 VARA 20.00—24.00 AVRO VARA: 8.00 Nieuws. 8.18 Trombonekwart. 8.25 Gevarieerd progr. 9.45 Geestelijk leven, toespr. VPRO: 10.00 Voor de jeugd. IKOR: 10.30 Doops gezinde kerkdienst. 11.30 Vragenbeantwoording. VPRO: 11.45 VPRO-nieuws. AVRO: 12.00 Lichte muz. 13.00 Nieuws. 13.07 De toestand in de we reld, lezing. 13 17 Meded. of gram, 13.20 Gevar. progr. voor de soldaten. 1400 Boekbespr. 14.10 Gram. 14.30 Toneelbeschouwing. 14.40 Concert- gebouw-ork. 16.00 Lichte muz. 16.30 Sportrevue. VPRO: Het ouae Egypte en zijn betekenis voor het heden, lezing. 17.15 Kunstkron. VARA: 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws, sportuitsl. en sport- joum. 18.25 Journalistenforum. 19.00 Lichte muz. 19.28 Openbare zitting. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Lichte muziek. 20.45 Londen en Parijs, hoorspel (dl. 4). 21.25 Zang en instrum. ens. 21.45 Voordr. 22 00 Gram. 22.30 Nieuws. 22.40 Act. 22.25 Meded en sportuitsl. 23.00 Nieuwe gram. 23.30 Kamer muziek. 23.55—24.00 Nieuws. BLOEMENDAAL. 245 3 m. - 1223 kC/s. 9 30 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal - viering Heilig Avondmaal. 11.00 ds. G. Toornvliet - dienst voor belangstellenden. 14.45 Kinderdienst. 15.30 ds. P. N. Kruyswijk van Bloemendaal - voort zetting H. Av. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Vlaamse muz. 12.30 Weerber. 12.35 Amus.ork 13.00 Nieuws. 13.15 Voor desol- daten. 14.00 Opera- en belcantoconc. 15.30 Sport- uitz. 17.00 Nieuws. 17.10 Lichte muz. 17.45 Sport uitsl. 17.50 Lichte muz. 18.00 Pianorecital. 18.30 Godsd. uitz. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 20.00 Lu cifer, oratorium. 22.00 Nieuws. 22.15 Dansmuziek 23.00 Nieuws. 23 05 Dansmuz. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.-ber. 7.13 Gram. 7.20 Sportuitsl. 7 30 Gewijde muz. 7.30 Het brood des levens, meditatie. 8.00 Nieuws. 8.15 Radio krant. 8.35 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Wa terstanden 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Gram. 10 20 Theologische etherleergang. 11.05 Gram. 11.55 Kamermuziek. 12.25 Voor boer en tuinder 12.30 Land- en tuinb meded. 12.33 Gram. 12.45 Nieuw huis voor Hervormd Seminarium, rep 13 00 Nws. 13.15 Amus.muz. 13.45 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.35 Gevar. progr. (herh.j. 15.35 Lichte muziek. 16 00 Bijbeloverdenking 16.30 Volksliederen. 17.00 Voor de kleuters 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17 40 Beursber. 17.45 Regeringsuitzend.Het tien- jarenplen voor Suriname, door mr. Th. van der Peijl. 18.00 Orgelspel. 18.30 Gram. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15 Gram. 19.30 Radiokrant. 19.50 Volksmuz. 20.10 In Christus naam: Voorwaarts, hoorspel. 21.30 Psal men. 22.00 Volk en staat: Parlem. comm. 22.15 Pianoduo. 22 30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbespr. 23.05 Het probleem: atonale mu ziek, muzik. lezing. 23.35 Gram. 23.55—24.00 Nws. HILVERSUM II. 298 m 7.00—24.00 AVRO AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8 00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Gymn. voor de oudere luisteraars. 9.15 Gram. 9.40 Morgenwijding 10 00 Gram. 11.00 Radio-filharm.ork. 11.45 Voordr. 12 00 Zang en piano. 12.30 Land- en tuinbouwmeded 12.33 Voor ons platteland, lezing. 12.43 Hammond orgelspel. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded, of gram. 13.25 Beursber. 13.30 Metropole-ork 14.00 Zang recital. 14.25 Gram. 14.50 Bezoek aan Curagao, praatje. 15.05 Gram. 16.25 Gram 17.00 Voor de padvinders. 17.15 Gram. 17.50 Milit. comm. 18 00 Nieuws. 18.15 Folit. lezing. 18 25 Fanfaremuziek 18.50 Openbaar kunstbezit. 19.00 Gram. 20 00 Nws 20.05 Radioscoop 22.30 Nieuws en meded 22 40 Act. 23.00 Jazzmuz. 23.30 Lichte muz. 23 55-24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12 00 Nieuws. 12.03 Gram. 12.30 Weerber. 12 35 Landbouwkron 12 42 Gram. 12.50 Beursber 13 00 Nws. 13.15 Gram 14 00 Schoolradio 15 45 Vlaamse kamermuz. 16.00 Beursber. 16.06 Voor de zieken 17.00 Nieuws. 17 15 Gram. 17.45 Franse les 18.00 Lichte muz. 18.20 Voor de soldaten 18 50 Sport- kron. 19.00 Nieuws en corr. uit Nederland 19 40 Gram. 19.45 In en ofh de opera.. 20.00 Kamer muz. In de pauze: De zeven kunsten 21.15 Ka mermuz. 22 00 Nieuws, 22.15 Amus.orkest. 22 35 Volksmuziek. 22.5523.00 Nieuws. VOOR ZATERDAG NCRV: 15 00 TV-film 15.25 Documentaire film 16.00 Spaanse dansen. 16 35 Progr over dieren 17.00—17 30 Voor de kinderen. 19.30 TV-feuilleton 19.55 Vraaggesprek: Morgen is het zondag NTS: 20.00 Journaal en weeroverz NCRV: 20 20 Memo 20.30 Lichte muz 21 00 De vier dochters Bennet, TV-spel. (IV). 21.45 Parodistische filmpjes. 22.05 Voordracht. 22 35 Dagsluiting. VOOR ZONDAG 15.00—15.45 Eurovisie: Rep. Bloemencorso San Remo. 15.4517 00 Eurovisie: Rep. Intern zwem- competitie in Bremen. NTS: 19.30 Journaal. 20 00 Sport in beeld. VARA: 20 30 De wereld van van daag. 20.40 Pelikaan-eiland, TV-spel. VOOR MAANDAG NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. AVRO 20 20 De wereld kreeg televisie, film. 21.4522.15 Mu- ziek-mozaiek. De dirigent van de Nederlandse Opera Paul Pella moet op medisch advies zijn werkzaamheden enige weken beperken. In verband hiermede zijn de voorbereidingen voor „Philomela' gestagneerd, waardoor de voorstellingen niet in februari kunnen plaats hebben. Op de data, waarop deze voorstellingen gegeven zouden worden, hebben thans de opvoeringen plaats van: 3 februari Amsterdam „Hoffmann's Ver tellingen"; 12 februari Rotterdam „Faust"; 13 februari Utrecht „Madame Buterfly" en 25 februari Amsterdam „La Traviata".

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1962 | | pagina 4