„ROMEO en JEANNETTE"
UITGAAN IN HAARLEM
TONEEL IN HAARLEM
Volop genieten
DE PROGRAMMA'S
Ger van Leeuwen
naar de AVRO
Mozart-concert
in Grote Kerk
Danzi-kwintet terug
uit Israel
Kunstmaand
Amsterdam
W V nabeschouwingen
VRIJDAG 19 APRIL 1963
17
„Theater" speelt een vergeten Anouilh
De kleirtplastiek-expositie
Madurodam
tn
Die Fledermaus"
ten bate van WIZO
Een Goya waarschijnlijk
uit Spanje gesmokkeld
Goede V.P.R.O.-avond
MUZIEK
TONEEL EN CABARET
DANS
AMATEURTONEEL
VOLKSUNIVERSITEIT
TENTOONSTELLINGEN
DIVERSEN
LEZEN EN LATEN
LEZEN
De radio geeft zaterdag
T el evisi e progr am ma
VAN DE CIRCA TWEE DOZIJN toneelstukken, die Jean Anouilh in dertig
jaar heeft geschreven, zijn er maar weinige nog niet door het Nederlandse be
roepstoneel gespeeld. Tot die weinige behoorde zeventien jaar lang het zwart
gallige „Romeo en Jeannette", dat de Toneelgroep Theater nu op haar repertoire
heeft genomen en gisteravond in de Haarlemse Stadsschouwburg voor een gering
aantal belangstellenden heeft vertoond. Dat dit stuk voordien door het Neder
landse beroepstoneel is overgeslagen is mijns inziens niet zo vreemd als Ton
Lensink (die het bij het Arnhemse gezelschap heeft geregisseerd) dit in het lang
zamerhand obligate programmacommentaartje zegt te vinden. Want wij krijgen
Anouilh hier bepaald niet van zijn sterkste kant te zien en bovendien had de
auteur, vier jaar vóór hij „Romeo en Jeannette" schreef, het grondthema daarvan
ook al en in meer pregnante vorm behandeld in zijn „Eurydice", hier in
1948 gespeeld door de Haagse Comedie.
IN „EURYDICE" werd de Griekse my
the zeer duidelijk en direct door Anouilh
gebruikt als de kapstok waaraan hij zijn
pessimestische theorie van de onbestaan
baarheid der zuivere liefde tussen aardse
wezens kon ophangen. In „Romeo en
Jeannette" is de toespeling op Shakespeare
veel minder verantwoord. Met even
veel, en zelfs méér recht had Anouilh
in dit stuk kunnen verwijzen naar de mid
deleeuwse ballade van de twee koningskin
deren: „Si conden bi malcander niet co-
men, Het water was veel te diep".
Want wat de gelieven in „Romeo en
Jeannette" scheidt is niet afkomst of
ouderlijk verbod, maar het „diepe water"
van het eigen verleden zoals dat zich heeft
gevormd door opvoeding en milieu. En
wanneer Jeannette tenslotte, evenals de
koningsdochter uit de middeleeuwen, gaat
„spanceren al langhes de see", verdwijnt
zij met haar Romeo-Frédéric dan ook in
de golven volgens een Anouilhiaanse logi
ca die dramatisch toch niet bijzonder hel
der uiteen is gezet. De schrijver heeft zijn
geliefd thema, dat in onze verdorven
maatschappij ook de puurste liefde bezoe
deld wordt en dat deze liefde daarom al
leen kan worden gerealiseerd in de dood,
die de zielen reinigt, in dit stuk op een
wel heel summiere wijze uitgewerkt. De
slotscène, waarin twee mannen („als sup
porters bij een voetbalwedstrijd", zegt een
van hen zelf) schreeuwend beschrijven
wat het publiek moet weten maar niet te
zien krijgt, lijkt haast een parodie op Ib
sen. Het is onbegrijpelijk dat een zo talent
vol schrijver als Anouilh zo nonchalant me
dat talent kan omspringen als hij het in
het laatste bedrijf van dit stuk heeft ge
daan.
MAAR HIJ ZOU TOCH ook weer Anouill
niet zijn als hij daarvóór niet een paar
uur lang het meest briljante gebruik van
dat talent had gemaakt. Ook in „Romeo
en Jeannette" wordt men weer herhaalde
lijk getroffen door de vlijmscherpe karak
tertekening en luistert men voortdurend ge
boeid naar Anouilhs dialogen, waarin zo
veel subtiliteiten verscholen liggen dat
men ze dadelijk nóg eens zou willen horen
om ze ook in hun bijbedoelingen te kun
nen doorgronden. Dit alles is wel genoeg
voor een avond interessant toneel, maar
het is onvoldoende om „Romeo en Jean
nette" de 'vergelijking met sommige van
Anouilhs meesterwerken te laten door
staan.
TON LENSINK heeft de opvoering met
veel begrip en zeer gevoelig geregisseerd
en onder zijn leiding was ensemble-spel
tot stand gekomen zoals men het van dit
gezelschap nog zelden te zien had gekre
gen. Lensink zelf gaf een uitstekende ver
tolking van de door zijn huwelijkservarin
gen cynisch geworden Lucien. Shireen
Strooker zette de rol van de „wilde bos
kat" Jeannette prachtig in maar later, in
de scènes die haar tot ontroerende beken
tenissen dwingen, kon zij dat peil niet
handhaven, wellicht onder de handicap van
een verkoudheid die haar merkbaar hin
derde. Maxim Hamel bleef nogal aan de
oppervlakte van het gecompliceerde ka
rakter van Frédéric (die door de schrijver
ook wel tot veel passiviteit is veroordeeld);
toch had hij herhaaldelijk zeer boeiende
In overleg met de Raad voor de Kunst
heeft het ministerie van Onderwijs, Kun
sten en Wetenschappen besloten de door
Madurodam te organiseren tentoonstelling
van kleine beelden van leerlingen en oud
leerlingen van de Rijksacademie voor toe
passing van de subsidieregeling bij aan
koop van kunstwerken door particulieren
in aanmerking te doen komen.
Deze tentoonstelling, onder de titel „Tien
jaren kleinplastiekscholing'zal op vrijdag
26 april om 14.30 geopend worden door
prof. P. Grégoire, hoogleraar aan de
Rijksacademie te Amsterdam. Aan deze
tentoonstelling nemen, behoudens een
groot aantal leerlingen, een tiental oud
leerlingen deel met minstens 40 beeld
houwwerken. De expositie wordt inge
richt door de uit Haarlem afkomstige
beeldhouwer E. Claus. Een jury van en
kele beeldhouwers en de directeur van
Madurodam zullen onder voorzitterschap
van prof. Grégoire een Madurodam-klein-
plastiekprijs uitreiken van f 750,Een
jury uit de jeugdgemeenteraad zal even
eens voor een prijs van f 250,een keuze
maken.
Beide jury's zullen onafhankelijk een
keuze maken, zodat een vergelijking tus
sen de voorkeur van de jeugdige jury ten
opzichte van de jury van deskundigen mo
gelijk wordt.
DOCUMENTAIRE VAN A.V.R.O. OVER
„KABINET ZONDER SOCIALISTEN"
Op vrijdag 19 april presenteert de
A.V.R.O.-televisie de kijkers van 22.20 tot
22.50 uur een documentaire onder de titel
„Kabinet zonder socialisten". In dit pro
gramma, samengesteld door Philippe C. la
Chapelle jr. en gerealiseerd door Fred Ha
genaar, zal een overzicht worden gegeven
van de werkzaamheden van de regering-
De Quay, het eerste kabinet sinds de oor
log. waarin geen socialisten zitting hadden.
Bij de samenstelling van „Kabinet zon
der socialisten" is veel gebruik gemaakt
van archiefmateriaal van het N.T.S
journaal.
momenten. Loudi Nijhoff gaf een voortref
felijk getypeerde schoonmoeder te zien;
Paul Meijer, als de vader, zocht het wel
wat al te veel in de blijspelrichting; en
Ingeborg Elzevier was zeer overtuigend
als de nette en degelijke, maar niettemin
gevoelige Julia.
In een zeer goed decor van Jan van der
Wal en met (overigens geheel overbodige)
muziek van Jos. Cleber was deze laatste
première in het eerste seizoen van de ver
nieuwde Toneelgroep Theater dus een op
voering die als geheel op een hoger niveau
stond dan veel wat zij eraan vooraf heeft
laten gaan.
Simon Koster
De afdeling Haarlem van de WIZO (Wo
men International Zionist Organisation)
organiseert op donderdagavond 25 april
a.s. des avonds om 8 uur een extra-voor
stelling in de Stadsschouwburg te Haar
lem van de operette „DIE FLEDERMAUS"
Joh. Strauss, door het Operagezelschap
FORUM" uit Enschede.
De opbrengst van de avond, die onder
bescherming staat van mevrouw R. Ci-
dor, echtgenote van de ambassadeur van
Israel, komt ten goede aan het werk van
W.I.Z.O. in Israel. Dit werk is veelom
vattend: behalve alles wat met het so
ciale werk voor moeder en kind en om
scholing van immigranten te maken heeft,
omvat het ook het organiseren van jeugd
clubs, huishoud- en landbouwinstructies in
de nederzettingen om de vrouwen te le
ren het beste te maken van huis en hof;
W.I.Z.O. geeft onderrient in land-, tuin
bouw- en andere beroepsscholen en doet
veel cultureel werk op allerlei gebied.
Met ingang van woensdag 15 mei treedt
Ger van Leeuwen voorlopig voor de tijd
van een jaar in dienst van de A.V.R.O.
Gedurende deze periode zal hij tezamen
met Gerard van Krevelen de directie van
het orkest „De Zaaiers" voeren.
Advertentie
Het Mozart-concert, dat in het kader van
de Salzburgweek op woensdag 24 april in
de Grote Kerk te Haarlem gegeven zal
worden door Albert de Klerk, orgel, An
nette de la Bije, sopraan, en Jan Hesmerg,
viool, heeft als programma: 1. Adagio,
Allegro en Adagio in f mol K.V. 594; 2.
Aria van Aminta (uit „II re pastore"); 3.
Andante F dur K.V. 616; 4. Et incarnatus
est (uit de Grote Mis in c mol) en 5. Fan
tasie in f mol K.V. 608.
Bruingebrand en met opgewekte gezich
ten zijn donderdag de leden van het Danzi-
kwintet van een 15-daagse tournee door
Israel op Schiphol teruggekeerd. Frans
Vester (fluit), Coeh van Slogteren (hobo),
Piet Honingh (klarinet), Brian Pollard
(fagot) en Adriaan van Woudenberg
(hoorn) hebben tien concerten gegeven in
Tel Aviv, Haifa. Beit Yetschak, Givat
Hain, Rehoboth en Ein Gev, een kibboets
aan het meer van Tiberias bij de Syrische
grens; dit laatste in het kader van het
Ein Gev-festival, dat de eigenlijke aanlei
ding was voor deze tweede tournee door
Israel. Het kwintet heeft uitstekende cri-
tieken gehad.
Bovendien gaf 't Danzi-kwintet nog een
concert in Bersheba in de Negev-woestijn
en drie concerten in Jeruzalem. Hieronder
bevond zich een programma met moder
ne muziek van o.a. Peter Schat en Hen
drik Andriessen en de Israëlische compo
nisten J. Stutchevsky en Y. Boehm. Met
het Kol-Israel-Symfonieorkest heeft het
kwintet een uitvoering gegeven van de
sinds zijn tijd niet meer gespeelde sym-
phonie concertante van Francois Devien-
ne uit de 18-19de eeuw.
Het kwintet is uitgenodigd om in juli
en augustus van 1965 aan het zomerfes
tival in Israel deel te nemen. Ook is het
benaderd door de Israëlische radio die
ieder lid afzonderlijk een soloconcert wil
laten geven met het Kol-Israel-Symfonie-
orkest. Bovendien ontvingen zij een uitno
diging een kamermuziekcursus te geven.
Een der belangrijkste hedendaagse com
ponisten in Israel, Joseph Tal, heeft toe
gezegd een stuk voor het Danzi-kwintet
te schrijven.
De verdwijning van een Goya, waar
voor een New Yorker en twee Spanjaar
den boeten van in totaal 271.916 dollar
(bijna 100 miljoen gulden) door de Spaan
se douane opgelegd zijn, is nog steeds
een mysterie. De douaneautoriteiten wil
len niet over de zaak praten, maar de
toedracht zou de volgende zijn.
Stanley Moss, wiens laatste bekende
adres in New York was, bezocht Spanje
in het voorjaar van 1962 en vertelde aan
verscheidene Spanjaarden dat hij van
plan was een kunstgalerij in Barcelona te
openen. Later werd hij benaderd door
José Milicua Iliarramendi, die hem de tip
gaf dat een Goya, genaamd „San Jeroni-
mo", in een Madrileense kerk bewaard
werd in afwachting van de verkoop door
de particuliere eigenaar van het schilde
rij. Moss ontbood een deskundige José
Antonio Llardent, eigenaar van 'n kunstga
lerij in Barcelona die de waarde van
het doek op twee miljoen peseta schatte.
Moss sloot een overeenkomst met de
Franciscaner minderbroeders van de kerk,
die zeiden te handelen in opdracht van
de eigenaar. Persoonlijk bracht hij de
Goya naar Barcelona. Daar eindigt zowel
het spoor van Moss als van de Goya. Van
de zijde der justitie wordt vernomen dat
het niet mogelijk is maatregelen tegen
Moss te nemen, tenzij hij naar Spanje zou
terugkeren.
De eerste van de veertien voorstellingen
die dit jaar door de stichting Kunstmaand
Amsterdam worden verzorgd, is het op
treden van het Kunstmaandorkest onder
leiding van Anton Kersjes op 10 mei. Dan
wordt o.a. het concertino voor viool en
orkest dat Oscar van Hemel in opdracht
voor de kunstmaand 1963 componeerde,
uitgevoerd. Vrijwel alle voorstellingen (per
serie van 4 voor f 7,worden gegeven
in De Kleine Komedie.
Op 13 mei treedt de sopraan Jeanne
Companjen op met de pianist Felix de
Nobel; 16 mei Het Nederlands Strijkkwar
tet; 17 mei het Kunstmaandorkest o. 1. v.
Frits Kox met de soliste Liesbett Rümke-
Hoppen; 22 mei Herman Krebbers (viool)
en Danielle Dechenne (piano); 24 mei
Kunstmaandorkest o. 1. v. Peter Erös, solist
Anner Bijlsma, cello; 27 mei Frans Brüg-
gen, blokfluit, Janny van Wering, clave-
cimbel; 29 mei Het Nederlands Strijkkwar
tet met medewerking van Klaas Boon, alt
viool en Jolle Huckriede, klarinet; 1 en 4
juni toneelgroep Theater met „De Viaduc
ten van Seine et Oise" van Marguérite
Duras (regie Ferd. Sterneberg) en „Met
vuur spelen" van August Strindberg (regie
Jurg Molenaar); 6 juni in de Kleine Zaal
van het Concertgebouw de faculteitsver
eniging van Neerlandici H.E.L.I.O.S. met
een drieluik en „De Klucht van de Mole
naar'' van Bredero, tenslotte op 7, 9 en
11 juni in de Stadsschouwburg de opera
„De Barbier van Bagdad" van P. Corne
lius door o.a. Tom van de Leur, Marilyn
Tyler, Rene Claassen, Ottmar Fraay, Mei-
nard Kraak en Tine van der Laan. De regie
en muzikale leiding berusten bij Hans
Lichtenstein.
De directeur van de Stichting Kunst
maand Amsterdam, de heer Jan Huckriede,
deelde op een persconferentie voorts mede
dat er plannen bestaan op 12 juni een ere-
avond voor Matthijs Vermeulen te geven,
waar liederen en vioolstukken van deze
componist zullen worden uitgevoerd.
Origineel, gedurfd en soms briljant was
het door Huib de Vries geregisseerde t.v.-
bezoek, dat de VPRO bracht aan de ro
manschrijfster en dichteres Nel Noordzij.
Deze unieke vrouw, die, om achter de
waarheid te komen, de mens (ook zich
zelf) geestelijk ontkleedt en vaak in vlijm
scherpe taal ook nog ontleedt, bood na
tuurlijk meer dan genoeg stof voor een
uitzending van een half uur. Maar daar
mede was het nog geen televisie. Ge
steund door de schrijfster, door enige op
vallend goed gekozen „stomme" speetsters
en minder goed door H. M. van
Randwijk (die in het gesprek voor de ca
mera telkens weer hinderlijk domineert)
maakte De Vries er eerst een echt stuk
t.v. van. Daarbij mocht hij steunen op het
filmwerk van een camera-vakman, die er
uitzonderlijk goed in slaagde enige gedich
ten te visualiseren. De uitbeelding b.v
van „De derde wereld" opgedragen aan
een geesteszieke, was bijzonder sterk en
ontroerend.
Tegen het eind van dit bezoek verried
Nel Noordzij de identiteit van de schrijf
ster Marie-Claire Loupard, wier werk
„Notities van een norse dame" zulke
fraaie critieken kreeg van mensen, die
Noordzij om haar intellectualisme en cy
nisme veroordeelden. Marie-Claire Lou
pard nu bleek het pseudoniem te zijn,
waarmede Nel Noordzij die critici er in
heeft willen laten lopen. De vreugde, die
zij aan deze litteraire grap beleefde, werd
in de slotbeelden van deze documentaire
gedurfd goed vastgelegd.
Voor ons was en is Kaj Munks toneel
spel „Het Woord" beslist geen litterair
meesterwerk. Zonder dat wij het willen in
delen bij de stichtelijke, zoetsappige en
moraliserende „letterkundige" voortbreng
selen, die tal van dominees ons (vooral
in de vorige eeuw) schonken, is dit stuk
al te duidelijk het hartstochtelijk betoog
van één man, Munk dus, tegen kwasi-
geloof en schijnheiligheid, en daardoor al
te weinig een echt toneeldrama, waarin
de personen door hun taal, hun woord
keuze werkelijk levende en van elkaar ver
schillende mensen worden. Het merkwaar
dige is, dat dit tot een mysteriespel uit
groeiend boerendrama ons niettemin weer
sterk geboeid heeft en dat is zeker te
danken aan de sterke netoogtrant van de
schrijver, die ons ervan wilde overtuigen
dat een onbesmet, kinderlijk geloof alles
overwint. Dit in een ideeënstrijd vervatte
betoog had echter nooit zo goed tot ons
kunnen doordringen, .lis de door Jack
Dixon geregisseerde groep acteurs en ac
trices in doorsnee niet zo uitstekend ge
speeld had. Wij schrijven „in doorsnee",
omdat b.v. Piet Romer, Leen Jongewaard
en Dini Sprock er niet zo goed in slaag
den de hun toegemeten rollen nog
maals: meer synthetische Munk-produkten
dan mensen tot leven te brengen. Daar
in echter slaagden soms buitengewoon
sterk wel Joris Diels als de sterke boer
Borgen, Peter Oosthoek als diens zoon Jo
hannes, Gerard Hartkamp als de onmen
selij k-orthodoxe Peter Skraeder en Henk
Schaer als de' oppervlakkige, van gemeen
plaatsen verzadigde dominee Bandbul.
De andere vrouwenrollen werden fijn ge
nuanceerd gespeeld door Henny Orri, Ma-
rie-José Nijsten en Ellen de Thouars.
Dixon verdient voorts een compliment
voor de wijze waarop hij erin slaagde,
zijn dochtertje Magnola de toch niet zo
gemakkelijke rol van 'iet kind Maren bij
Vrijdag 19 april, Concertgebouw 20.15 u.:
Concert door het Mozarteum Orkest
Salzburg onder leiding van Mladen Ba
sic. Programma: werken van Mozart.
Woensdag 24 april, Grote Kerk, 20 u.: or
gelconcert door Albert de Klerk m.m.v.
Annette de la Bije, sopraan en Jan Hes
merg, viool: werken van Mozart.
Woensdag 24 april, Aula A. H. Gerhard-
school, Raaks, 19.50 u.: grammofoonpla-
tenconcert van de Haarlemse Discoclub.
Programma: Schumann, Pijper, Badings
en Beethoven.
Donderdag 25 april, Concertgebouw 20 u.:
Haarlems Christelijk Mannenkoor onder
leiding van Geert de Boer M.m.v. Het
Haags Matrozenkoor en een Bejaarden-
Mannenkoor.
Donderdag 25 april, Stadsschouwburg 20
u.: Opvoering van de operette „Die Fle
dermaus" van Johann Strauss door het
Operagezelschap „Forum". Onder auspi
ciën van de Internationale Organisatie
van Zionistische vrouwen, afdeling
Haarlem.
Donderdag 25 april, Kunstcentrum „De
Ark", 20 u.: gitaarrecital door Rob Bak
ker.
Donderdag 25 april, Wilhelminakerk 20 u.:
Jubileum zangavond van het Geref r-
meerd Evangelisch Zangkoor „Marana-
tha". M.m.v. Het Haarlems Christelijk
Kinderkoor en Teke Bijlsma, orgel.
Vrijdag 26 april, Concertgebouw 20.15 u.:
concert door het Noórdhollands Philhar-
monisch Orkest onder leiding van Henri
Arends. Solisten Gernot Sieber (Salz
burg), piano en Albert de Klerk, orgel.
Vrijdag 26 april, Stadsschouwburg 19.45 u.:
Opvoering van de operette „De prins
student" van Romberg door het Dilet
tanten Operette Gezelschap „Diogé" on
der leiding van Walter Janssens.
Taveerne „In 't Goede Uur", Korte Hout
straat-Nieuwe Kerksplein: Dagelijks
klassiek grammofoonplatenconcert van
21-22 u. Tot en met 21 april: Schubert.
Tot en met 28 april Beethoven.
Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Heilig
land 1: Dagelijks van 20-23.30 u.: Klas
siek grammofoonplatenprogramma.
Vrijdag 19 april, Stadsschouwburg 20 u.:
Toneelgroep Centrum met „Nathan de
Wijze" van G. E. Lessing. Regie: Vladek
Sheybal. M.m.v. Guus Hermus, Henny
Orri, Ann Hasekamp, Luc Lutz e.a.
Zaterdag 20 april, Stadsschouwburg 20 u.:
Haagse Comedie met „Tocht naar het
duister" van Eugene O'Neill. Regie:
Frans v. d. Lingen. M.m.v. Paul Steen
bergen, Ida Wasserman, Eric van Ingen,
Jules Croiset e.a.
Zondag 21 april, Stadsschouwburg 20 u.:
Haagse Comedie met „De zaak Howard"
van C. P. Snow. Regie: Bob de Lange.
M.m.v. Albert van Dalsum, Joris Diels,
Eric van Ingen, Frans v. d. Lingen, Bas
ten Batenburg e.a.
Maandag 22 en dinsdag 23 april, Stads
schouwburg 20 u.: Toneelgroep Ensem
ble met „De duivel hale ze" van Robert
Thomas. Regie: Jan Retèl. M.m.v. Ton
van Duinhoven, Conny Stuart, Heieen
van Meurs e.a.
Maandag 22 april, Minerva Theater 20.15
u.: Toneelgroep Centrum met „Moord-
kans" van Philip Mackey. Regie: Wal
ter Kous. M.m.v. Luc Lutz, Ann Hase
kamp e.a.
Woensdag 24 april, Stadsschouwburg 20 u.:
Nieuw Rotterdams Toneel met „Niemand
van ons" van Siegfried Lenz. Regie: Ro
bert de Vries. M.m.v. Bernhard Droog,
Arnold Gelderman, Lo van Hensbergen,
Hans Tiemeyer, Johan Schmitz e.a.
Café-chantant „Adam en Eva", Raamvcst:
Iedere avond van 20 u. af geopend, lan
21 tot 23.15 u. het cabaret „Pas op voor
Eva's" door Frans en Fiet Koster, Mar
griet de Groot, Han Reiziger (piano).
Maandag 22 april, Concertgebouw 20 u.:
optreden van de „Karmon Israëli" dans
groep.
Vrijdag 19 april, Hildebrandzaal 20 u.: De
Toneelgroep-Stadhuis met „Kleine kin
deren worden groot" van Noel Langley
in de bewerking van Gerard Rekers.
Ter gelegenheid van het 3de lustrum
van de Chr. Gym. Ver. „De gazellen".
Zaterdag 20 april. Restaurant Zomerlust,
Zandvoort, 20.15 u.: Toneelvereniging
Wim Hildering met „Westerman en Zn".
Zaterdag 20 april, Pompstation Leidse-
vaartweg. Heemstede 14.30 u.: excursie
naar het pompstation Leyduin en naar
de duinwaterwinplaats van de Ge
meentewaterleiding envan Amsterdam.
Zaterdag 20 april, Brinkmann, 20 u.: Dans
avond van de jongerenclub „De twin
tigers".
Frans Halsmuseum, Groot Heiligland 62:
Permanente tentoonstelling van werken
uit de Haarlemse school van de 16de tot
en met de 19de eeuw, waaronder Hals'
meesterwerken. Tot en met 19 mei
avondopenstelling van 20.3022.30 u. Tot
4 juni in Prentenkabinet: „Schenking De
Roos", een collectie grafiek: Tekeningen
en aquarellen door Herman Kruyder.
Geopend dagelijks van 1017 uur, zon
dag van 1317 uur."
Teylers Museum, Spaarne 16: Schilderijen
19de en 20ste eeuw, tekeningen Holland
se, Franse en Italiaanse school 16de tot
en met 19de eeuw. Fossielen, historische
en natuurkundige instrumenten, mine
ralen, 31-toons Fokkerorgel. Dagelijks,
behalve maandag van 11 15 u Eerste
zondag van de maand van 1315 u.
Kunstzaai „In 't Goede Uur" Korte Hout
straat-Nieuwe Kerksplein: Tentoon
stelling van tekeningen en grafiek van
Ruth Visser. Dagelijks geopend van 10-
18 u. en van 20-24 u 's Zaterdags en zon
dags van 10-18 u. en van 20-1 u.
Kunstcentrum „De Ark". Nieuw Heilig
land: Schilderijen en lino's van Henk v.
de. Horst. Tot en met 20 april. Van 21
april af tentoonstelling van poppen en
aquarejlen van mevr. Van Regteren Al-
tena-Koning en Johanna MüllerLim
burg. Dagelijks geopend van 924 u.
Vrijdag en zaterdag van 9-1 u.
Museum Het Huis Van Looy, Kleine Hout
weg 103: Expositie „Van vormende hand
tot lopende band". Tot eri met 3 juni.
Geopend van 1017 u. Zondags van
13—17 u.
Wandelgangen, Stadsschouwburg: April:
Expositie van werk van Greet Visser.
Vishal: tentoonstelling „Keltische Kunst",
bodemschatten uit Salzburg. Geopend
van 1017 u. Vrijdag bovendien van
2022 u. Zondags van 1317 u.
Huize Bloemenheuvel, Bloemendaalseweg
159, Overveen: Expositie van grafiek van
Flip van der Burgt. Tot en met 28 april.
Dagelijks van 1017 u. Zondags van
14—17 u.
Keukenhof, Lisse. Tot half mei: Openlucht
tentoonstelling voorjaars- en zomerbloe
men. Kasteel Keukenhof: Schilderijen,
plafondschilderingen, kunstvoorwerpen.
Vanaf 8 uur v.m. de gehele dag geopend.
Cruquius Museum, Heemstede: Historische
stoommachines en grote maquette van
Nederland met waterstanden en over
zicht overstromingsramp 1953, Geopend
dagelijks van 912.30 u. en 13.3017 u.
Zondag van 1017 u.
Zaterdag 20 april, Jeugdgebouw „Het Ba
ken" 1416 u.: Haarlemse Ruilbeurs.
Zaterdag 20 april. Restaurant de la Course,
Zandvoort 21 u.: start voor de puzzelrit
voor auto's, scooters en motoren.
Zaterdag en zondag 20 en 21 april. Bent
veld: Arbeidersgemeenschap der Wood-
brookers. Week-end-over de kunst van
het luisteren naar muziek. Leiding dr.
A. van Biemen.
Zondag 21 april, Brinkmann 20 u.: dans
avond.
Zondag 21 april, Concertgebouw, 20 u.:
dansavond.
Zondag 21 april, Vogelenzangseweg/Ley-
weg II 9.30 u.: Koninklijke Nederlandse
Natuurhistorische Vereniging. Ochtend
excursie naar landgoed Leyduin, ol.v. de
heer D. Latenstein van Voorst en mevr.
Roesink.
Maandag 22 april, gebouw Vrjjz. Hervorm
den 20 u.: Vereniging Weten en Werken.
Film over Zwitserland.
Lijst van door de Stadsbibliotheek aangeschaf
te boeken.
Romans: Braine. Leven aan de top: earlier, De
vlucht Dagerman. Het verbrande kind: Von ie
Fort. De laatste bij het schavot; Hoffmann, Ma
demoiselle de Scudérie: Joyce. Het portret van
de longe kunstenaar; Kalashnikoff, Jumper de
hengst van Kabansk; Lans, Testbemanning; Mas
ters, Basis Medina: Trapp, De familie Trapp
zingt zich door de wereld; Vandeloo, De vijand;
Walschap. Moeder; Warmond, Paspoort voor
niemandsland: Yperman, Zon op de weg; Li-
pinsky-Gottersdorf, Wenn es Herbst wird: Wins-
loe. Passeggiera: Hubbard, Flush as May; Roth
Operation doctors.
Ohtwikkelingsboeken: Liber libris ditissimae
saeer, opstellen.t.h.v. 't 375-jarig bestaan van
de Universiteitsbibliotheek te Utrecht. Feber,
Existentialisme en Christendom: Sierksma, De
roof van het vrouwengeheim; Banning, Hand
boek pastorale sociologie, dl. 7: China tussen
eergisteren en morgen. Open ondernemerschap
de groei van de onderneming en het vennoot
schapsrecht: Huisvesting van jonge gezinnen;
Polak, De weg omhoog; Nederlands bestuurs
recht. dl. 1, Algemeen deel; Bonekamp, Milieu-
moeilijkheden; Mensen op zondag; Van Melsen
De geschiedenis van het begrip atoom; Muiier.
Cricket; Fuchs. Wie lacht daar?; Hameeteman
Modelspoorwegbouw; Basis elektronica, dl. 5 en
6; Van korre tot koren, de afsluiting en gedeel
telijke drooglegging van de Zuiderzee: Bouvy
Hoe koop ik een tweedehands auto?; Rauwerda
Gereedschappen en werktuigen voor de houtbe
werking, dl, 1 en 2. Cross, Beleid met de tijd
Maedel, Gelieble Dampflok: Driekwart eeuw
plattelandsgroei, Nederlandse Heide Mij. 75 jaar,
1888—1963: De Groot, Inleiding tot de algemene
taalwetenschap; Schepers, IJeutsehes Idiom;
Meyers, De taal van het kind; Lijst van het Ned
Genootschap van vertalers (inlichtingen); Per
deck, Bernard Shaw; Talma, Erotisch schimmen
spel; Rabelais, Oeuvres complètes, dl. 1; Enklaar,
Lezende in Buurmans hof: Gastenboek van Sin
gel 2G2; Verwey, Keuze uit het proza van zijn
hoogleraarstijd (1925—1935); Maeterlinck. Gedich
ten - toneel - proza; Claes, Voordrachtgevers zijn
avonturiers; Kramrisch, The art of India; De-
vambez, De Griekse schilderkunst: Jessel, Flie-
sen Bilderbuch: Modigliani, Modigliani sans lé
gende; Martin, Der standhafte Zinnsoldat: Bleyie.
De elektrische gitaar; Buchner, Vom Glocken
spiel zum Pianola; Reeser. Alphons Diepenbrock,
brieven en documenten; Menorti, Amahl en de
drie koningen: Jesse en Romijn, De Franse Ri
vièra; Goris, Bali (Atlas kebudajaan); Landen
documentatie: Ceylon; Constandse, Josip Broz
Tito; Zumthor, Het dagelijks leven in de Gouden
Eeuw, dl. 1 en 2; Moorehead, The white Nile. id.
The blue Nile; Joesten, De Amerikaanse gehei
me dienst; Tabori. Twenty tremendous years
World war II and after: Thomsen, Het raakt ons
allen; Smit, De liquidatie van een imperium
Nederland en Indonesië 19tl-.-1962.
Maandag 22 april, Brinkmann 20 u.: lezing
door ir. J. Bardet over „De rol van de
kastelen in de geschiedenis van Kenne
merland".
Maandag 22 april, Frans Hals Museum 20
u.: Lezing door prof. dr. Kurt Willvon-
seder, directeur van het Salzburgse Mu
seum „Carolino Augusteum" en Ing.
Ernst Penninger, directeur van het Stad-
museum Hallein over: De kunst der Kel
ten.
Donderdag 25 april, Gemeenschapshuis,
Zandvoort, 20 u.: Propaganda-avond Ne
derlandse Blinden Bond.
Vrijdag 26 april, A. H. Gerhardschool,
20 u.: Bijeenkomst van de „Kruistocht
tegen de wreedheid jegens de dieren".
Vrijdag 26 april, Koudehornkazeme, 20 u.:
Slotavond van de Haarlemse Bestuur
der sbond.
te brengen. Door de frappant goede de
cors van Wijnand Grijzen ten slotte wer
den wij eraan herinnerd, dat onze tele
visie toch wel over meesterlijke ontwer
pers mag beschikken.
De vaak harde vragen, die V.P.R.O.-
medewerker drs. Ferry Hoogendijk gister
avond op de lijstaanvoerders van de zes
belangrijkste politieke partijen afvuurde,
hebben antwoorden en uitspraken opgele
verd, die van deze ver over haar tijd
gaande uitzending een heugenswaardige
t.v.-gebeurtenis hebben gemaakt. Gezien
dit resultaat, was het goed, dat men aan
dit programma niet het karakter van een
debat wilde geven, dat in dit geval nog
veel en veel meer zendtijd had moeten
hebben. Slechts een enkele keer dreigden
de deelnemende politici deze opzet te be
derven, maar Hoogendijk bleef hen toch
de baas. Temeer, daar zijn gesprekspart
ners voor de vuist weg vragen moesten
beantwoorden, die hun niet van tevoren
bekend gemaakt waren, werd dit een uit
zending, die de kijker in staat stelde onze
politieke groeperingen eens van meer na
bij te beoordelen en nun principes af te
wegen. Daardoor werd het een zeer po
sitieve bijdrage tot de politieke opinie-vor
ming, waarop toch elke stemgerechtigde
zijn keuze zou dienen ie baseren.
Damshuizer
HILVERSUM I. 402 m. 746 kc.s. 7.00
VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA.
19.30 VPRO. 20.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte ochtendklanken (gr.) (Om 7.35
Van de voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws
en socialistisch strijdlied. 8.18 Grammo-
foónmuziek. 8.50 Wegwijs, tips voor trips
en vakanties. 9.00 Postduivenberichten.
Aansluitend: gymnastiek voor de vrouw.
9.10 Klassieke grammofoonmuziek. 9.35
Waterstanden. 9.40 Tokkelorkest. VPRO:
10.00 Samen thuis, lezing. 10.05 Bijbelse
miniaturen. VARA: 10.20 Licht instrumen
taal ensemble. 10.45 Rotonde, gevarieerd
programma. 12.15 Tussen mens en nevel
vlek, populair-wetenschappelijke lezing.
12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. Aansluitend: postduivenberichten.
12.34 Sportnieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 VA-
RA-Varia. 13.20 Licht instrumentaal kwin
tet. 13.45 Multiplex: programma voor de
twintigers. 14.20 Radio Jazzclub. 14.50
Lichte orkestmuziek (gr.) 15.05 Opera
aria's. (In de pauze: plm. 15.48 Boekbe
spreking). 17.15 Licht vocaal- instrumen
taal ensemble. 17.30 Weekjournaal. 18.00
Nieuws en commentaar. 18.20 Selectie uit
musicals en filmmuziek (gr.) 19.00 Artis
tieke staalkaart. VPRO: 19.30 Schotland
tussen schemeruur en middernacht 1.
Spookkastelen en geesten jagers, lezing.
19.45 Grammofoonmuziek. 19.55 Deze week
praatje. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Oude
en nieuwe dansen. 20.40 Specialiteiten
theater: gevarieerde radioshow. 21.35 So
cialistisch commentaar. 21.50 Lichte orkest
muziek (gr.) 22.00 Als de klok dertien
slaat Een dooie boel, hoorspel. 22.30
Nieuws. 22.40 Lichte grammofoonmuziek.
23.10 Dorus maakt er een bende van. 23.40
Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc.s. 7.00
24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed.
7.15 grammofoonmuziek; strip voor de
jeugd. 7.45 Geestelijke liederen. 7.55 Over
weging. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammo
foonmuziek. 9.00 Djinn, gevarieerd pro
gramma. 12.30 Mededelingen t.b.v. land
en tuinbouw. 12.33 Lichte grammofoonmu
ziek. 12.55 Katholiek nieuws. 13.00 Nieuws.
13.15 Platennieuws. 13.20 Musicerende di
lettanten: Dameszangkoor. 13.45 Franse
les. 14.05 Voor de jeugd. 15.00 Licht in
strumentaal trio met solist. 15.15 Kapel
v. d. Koninklijke Luchtmacht. 15.40 Lich
te grammofoonmuziek. 16.:: Als de dag
van gisteren, klankbeeld. 16.30 Licht or
kest met solisten. 17.00 Voor de jeugd.
17.15 Gouden Platen Kabinet. 17.30 Boek
bespreking. 17.40 Kamerkoor. 18.00 Kunst
kroniek. 18.30 Corte Metten. 18.50 Voor
de kleuters. 19.00 Nieuws. 19.10 Acutalitei-
ten. 19.22 Sportperiscoop. 19.30 De Oele
wappers. gevarieerd programma. 20.00 Po
pulaire klassieken. 21.00 Tierelantijnen,
gevarieerd programma. 22.00 Licht instru
mentaal ensemble en vocaal duo. 22.20
22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40
Wij luiden de zondag in. 23.00 Nouveauté's.
23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Amusementsmuziek.
12.30 Weerbericht. 12.35 Lichte muziek.
12.50 Programma-overzicht. 13.00 Nieuws.
13.15 Voor de teenagers. 14.00 Nieuws.
14.03 Filmkroniek. 14.45 Uitzending voor de
platenliefhebbers. 16.00 Nieuws. 16.03 Ge
varieerde muziek. 16.40 Openbaar kunst
bezit. 17.00 Nieuws. 17.15 Liturgische zan
gen. 17.25 Amusementsmuziek. 17.45 Engel
se les. 18.00 Nieuws. 18.03 Orgelrecital.
18.28 Paardesportberichten. 18.30 Voor de
soldaten. 19.00 Nieuws. 19.40 Lichte mu
ziek. 20.00 Vlaanderen mijn land. U mijn
hart. 21.00 Belgische muziek. 22.00 Nieuws.
VOOR VRIJDAG
AVRO: 19.30 Rooster....!, maandelijk
se rubriek voor de rijpere jeugd. NTS:
20.00 Journaal en weeroverzicht. AVRO:
20.20 Televizier. 20.30 Onze vriend Higgins,
T.V.-film. 21.00 AVRO Music-hall. 22.00
Kabinet zonder Socialisten, documentaire.
NTS: 22.30-22.35 Journaal.
VOOR ZATERDAG
NCRV: 15.00 Verhalen van Dickens: „Het
huwelijk van Dora en David". 15.25 Te
kenfilm uit de serie „Herman and Katnip".
15.30 Filatelistenprogramma door Joop
Kiggen. 15.45 „Een negermeisje gaat naar
school". De rassentegenstellingen in Ame
rika inspireerden de componist Ignace Li-
lien tot het schrijven van een schoolcan
tate, die zal worden uitgevoerd door leer
lingen van het Buitenveldertlyceum in
Amsterdam onder leiding van Reinhardt
van Randwijk. 16.15 Radio- en televisie
debat tussen de heren Suurhoff en Rool-
vink. 17.00 De avonturen van Swiebertje.
19.30 Lassie, T.V.-film. NTS: 20.00 Jour
naal en weeroverzicht. NCRV: 20.20
Memo. 20.30 De blikopener, deel 7 van
T.V. feuilleton Arthur en Eva. 21.05 Alle
gretto, cabaretprogramma. 21.55 De Lucil
le Ball Show. T.V.-film. 22.45 Motgen is
het zondag. NTS: 22.50-22.55 Journaal.