Eis van vier jaar tegen een
zeeman die dode bestal
Supral
ux
KERKELIJK LEVEN
Komt Amerikaanse
kerkganger
op de koffie?
boot
R.-K. en protestantse
- theologiestudenten
samen op reis
Nieuw weerschip
in dienst gesteld
Ontslagen wegens
politiek verleden
„Vrijheid van het onder
wijs in het gedrang"
Snelvarend vracht
schip voor de K.P.M.
Amsterdam geeft Artis
een jubileumbijdrage
Veroordeelde procedeert
tegen de staat
Soepel laveren
Directe keus
Symbolen
San Kan doe no wan
trawan Kan doe
leki Kan
25
Vrijdag 19 april i963
HAARLEMS DAGBLAD - OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT
Nijverheidsleraren willen
verkorting van de
salarisschaal
Mr. J. R. L. Eibrink
Jansen overleden
verf en lak
Zweeftocht
«Mil
Prof. Van Itterzon:
Kerkelijk nieuws
meubelen"
Verblijf in Huis van
Bewaring niet conform
het vonnis
KAN juwelier - horloger
Brief van de N.J.G.
aan Indonesische
jeugdorganisatie
De officier van Justitie bij de recht
bank in Amsterdam heeft tegen een 28-ja-
rige zeeman wegens diefstal van een por
tefeuille met 4000 van een kleermaker
die kort tevoren zieh waarschijnlijk van
het leven had beroofd de maximum-gevan
genisstraf van vier jaar geëist. „Walge
lijk", noemde de president van de recht
bank deze diefstal, die tijdens de langdu
rige zitting slechts zijdeling ter sprake
kwam. omdat de rechtbank kennelijk meer
belangstelling had voor de omstandighe
den waaronder de 55-jarige ongehuwde
kleermaker op 2 december in zijn boven
woning aan de Overtoom is overleden.
De alleenwonende kleermaker werd een
dag later met een schotwond achter zijn
linkeroor op "de divan in zijn woning dood
aangetroffen. Het pistool, was niet te vin
den. „Moord," luidde de eerste conclusie
van justitie en politie, die als verdachte
aanhielden een 14-jarige jongen, die be
vriend was met de kleermaker. Een paar
dagen later meldde de zeeman zich bij de
politie. Hij had in de Kranten over de aan
houding van de 14-jarige jongen gelezen.
„Die jongen heeft er niets mee te maken,
want ik was erbij toen de kleermaker
zelfmoord pleegde," verklaarde hij. „In
paniek heb ik het pistool meegenomen en
in het water gegooid, omdat ik bang was
dat ze mij wel eens van moord zouden
kunnen verdenken," verklaarde de zee
man, die als enig motief voor de diefstal
van de portefeuille met 4.000 opgaf, dat
hij er zo gauw mogelijk vandoor wilde
gaan. Daarvoor had hij geld nodig.
De kleermaker en de zeeman hadden
Advertentie
Favoriet voor deze lente: Zo n modieuze
overhemdblouse met b-r-e-d-e strepen
op witte ondergrond. Maar ook in effen
wit, bordeaux, bleu of lichtgrijs, of
moderne ruitdesstns. Draag ze zo of
onder een pullover! In. Boll,O-fast en
nyfon Jersey, 14 90 17 90
~Èën "groep van vijftig theologische stu
denten van diverse groot-seminaria en
theologische faculteiten aan Nederlandse
en Belgische universiteiten zal een oecu
menische studiereis gaan maken.
De reis begint op vrijdag 19 april in het
centrum „Kerk en Wereld" van de Neder
lands Hervormde Kerk in Driebergen. Van
daaruit trekt men eerst naar „De Eiken
horst" in Esch, het centrum van het Willi-
brordapostolaat. Dr. J. de Jong en pro
fessor dr. J. C. Groot zullen de studen
ten in de beide centra toespreken.
De tocht voert in tien dagen via diver
se Franse kathedralen en via de abdij
Chevetogne, waar men in contact komt
met het oosters-Geünieerde christendom,
naar het secretariaat van de Wereldraad
va'n Kerken in Genève, naar de commu-
nautc de „Taize les Cluny" en tenslotte
naar het Instituut St. Serge van de Rus-
sisch-Orthodoxe Kerk in Parijs. Op al de
ze plaatsen zullen de studenten worden
ontvangen door de leiders van de betrok
ken instituten. Enkelen van hen zijn ook
deskundige'of waarnemer bij het tweede
Vatikaanse concilie.
De organisatie van deze tocht berust bij
het dagelijks bestuur van de Stichting Ver
enigde Studenten in de theologische facul
teiten, waarbij ook de Federatie van stu
denten aan de Nederlandse katholieke theo-
logica en philosofica „Vindidcamus" is aan
gesloten. Den bedevaart naar Chartres be
sluit de tocht.
Met algemene stemmen heeft de Ne
derlandse Bond van leerkrachten bij het
nijverheidsonderwijs tijdens de jaarverga
dering in Zwolle het hoofdbestuur opgedra
gen te ijveren voor verkorting van de sa
larisschaal aan het begin, alsmede voor
het doen vervallen van de standplaatsaf
trek. Een voorstel om stappen te doen
om leraren van de avondschool, tevens
een wachtgeld te doen toekomen en het
recht te geven op uitgesteld pensioen,
werd eveneens aangenomen.
Daar het voor alleenstaande leraressen
vooral' op oudere leeftijd vaak moeilijk is
de schooltaak naast het huishouden te ver
vullen verzocht de vergadering het hoofd
bestuur de mogelijkheid te onderzoeken
om leraressen vervroegd pensioen te ge
ven.
Verworpen werdhet voorstel om wan
neer een leerkracht met pensioen gaat
en niet gelijktijdig jubileert deze een ge
deelte, van de jubileumgratificatie te ver
strekken.
Wat het onderwijs betreft nam de ver
gadering het voorstel aan de regering er
op te wijzen dat voor de zeer goede leer
lingen van de L.T.S. de aansluiting op
de H.T.S. niet zodanig moet worden vér-
lengd daf dezè aansluiting praktisch on
mogelijk wordt.
elkaar de avond tevoren in een café ont
moet. Zij waren kort na middernacht naar
de woning van de Kleermaker gegaan.
Daar zou de zeeman blijven slapen. „Hij
was erg zwaarmoedig," zei de verdachte,
die de kleermaker had horen zeggen dat
hij een eind aan zijn leven wilde maken.
De president gaf te kennen dat hij wel
in de zelfmoord geloofde, gezien de zwaar
moedige toestand van de kleermaker.
De raadsman, mr. N. J. Geleijnse, pleit
te vrijspraak of ontslag van rechtsvervol
ging. omdat de bekentenis van de verdach
te als enig bewijsmiddel onvoldoende is.
Zijn verzoek tof onmiddellijke invrijheid
stelling werd evenwel afgewezen.
De rechtbank gal op 2 mei vonnis wij
zen.
In de ouderdom van 78 jaar is in Den
Haag de oud-vice-president van het hoog
gerechtshof van Nederlands Indië, mr. J.
R. L. Eibrink Jansen, overleden.
Mr. Eibrink Jansen ging na zijn pro
motie tot doctor in de rechtwetenschap-
pen op 26-jarige leeftijd naar Nederlandsch
Indië als ambtenaar ter beschikking van
de voorzitter van de Landraden in Ban
doeng en Soemedang. In 1939 werd hij
benoemd tot vice-president van het hoog
gerechtshof. In 1946 keerde hij naar Neder
land terug. Tot 1954 was hij belast met het
geven van onderwijs in het straf- en straf
procesrecht van Indonesië aan de rijks
universiteit in Utrecht.
Advertentie
Donderdag heeft Prins Bernhard in de
haven van Amsterdam een proeftocht
gemaakt met de V.A.-2 „Hover-Craft",
die op het ogenblik voor demonstra
ties in Nederland is. De foto toont de
prins aan boord van het „zweeftmig"
voor het begin van de proeftocht.
A
Halverwege de Nieuwe Waterweg is tij
dens de officiële proefvaart het nieuwe
weerschip „Cumulus" gedoopt door de
echtgenote van de oud-directeur-generaal
van de Rijksluchtvaartdienst, mevrouw M.
Backer-Van der Hoek. Bij de talrijke ge
nodigden waren de directeur-generaal van
de Rijksluchtvaartdienst, de heer W. J.
Kruijs, de oud-directeur van deze dienst,
de heer J. W. S. Backer, de directeuren
van de werf „De Deerst", waar het schip
gebouwd is, de heer J. N. Joustra, tech
nisch directeur van de rederij Van Nie-
velt Goudriaan, die de exploitatie van het
schip verzorgt, de heer F. Schütte, ad
junct-directeur van het K.N.M.I.. en voorts
vertegenwoordigers van het Directoraat-
generaal van- de1 Scheepvaart.
Na het schip een behouden vaart te heb
ben gewenst, doopte mevrouw Backer-Van
der Hoek het schip met dezelfde naam die
zijn voorganger droeg. De met de nationa
le kleuren en bloemen versierde champag
nefles werd met een bijlslag de vrijheid
gegeven. Zij sloeg volgens plan tegen de
scheepsbel aan, die het inschrift „Cumu
lus 1963" draagt.
Vandaag vertrekt de „Cumulus", het
eerste in Nederland gebouwde weerschip
naar zijn station, ongeveer 400 kilometer
ten zuiden van IJsland.
Het bestuur van de stichting „Casa Aca
demica" te Amsterdam heeft in een spe
ciale vergadering de situatie besproken
die is ontstaan in verband met onlangs be
kend geworden feiten omtrent het' politie
ke verleden van de directeur van het ge
bouw. Deze is in de oorlog aangesloten ge
weest bij de N.S.B, en het Nationaal Ar
beidsfront. Het bestuur is van mening, dat,
gezien de opzet van de stichting, hij niet
gehandhaafd kan blijven. In overleg met
de directeur zal met het oog op de belan
gen van de hotelexploitatie en de studen
tenhuisvesting do beëindiging van het
dienstverband niet onmiddellijk, maar op
een later tijdstip plaatshebben.
De voorzitter van de schoolraad voor
de scholen met den bijbel, prof. dr. G.
P. van Itterzon, heeft in een vergadering
van de raad in Utrecht verklaard, dat de
vrijheid van onderwijs( de laatste jaren
weer heel bijzonder in het gedrang komt.
Niemand zal ontkennen, zei hij, dat de
overheid ten aanzien van het onderwijs
een eigen taak heeft. De schoolraad wijst
echter het standpunt, dat de overheid door
middel van breed uitgewerkte subsidie
voorwaarden de inrichting en de pedago
gische planning van het oncBrwiji mag
bepaleh. af. Wie rri'et een vergaande sfaats-
bevoog'dmg van hét Onderwijs instemt en
van mening is, dat het tot de taak van
de overheid behoort om normen te stel
len die dit onderwijs pedagogisch en di
dactisch binden, moet bedenken dat de
initiatieven voor de vernieuwing en ver
betering van het onderwijs steeds vanuit
de vrije maatschappij gekomen zijn en
niet vanuit een studeervertrek ten depar-
temente, aldus prof. Van Itterzon.
Prof. Van Itterzon was er bezorgd over,
dat de raamwet nog zoveel in de mist
laat. Hij noemde het teleurstellend dat de
overheid nu het onderwijsgebied dermate
heeft .afgegrensd, dat de maatschappijen
en haar organisaties, de kerk en haar
schoolbesturen zich binnen het raam van
het overheidskader zullen moeten houden.
Hij meende, dat de overheid op deze wijze
de vrijheid van het onderwijs en zijn ont
wikkeling principieel en bewust heeft be
perkt en heeft ingegrepen in de historische
ontwikkeling en dat wanneer juridisch pe
dagogisch en didactisch op de ingeslagen
departementale weg wordt voortgegaan,
zou dit zowel voor 't openbaar als voor 't
bijzonder onderwijs nadelig zou kunnen
zijn.
Chr. Geref. Kerken
Beroepen te Oud-Beijerland M. W. Nieu-
wenhuijze te Amsterdam-West. Aangeno
men naar Broek onder Akkerwoude J. M.
Visser te Dokkum.
Bedankt voor Rotterdam-Charlois L. S.
den Boer te Sassenheim.
Advertentie
SEDERT 184?
GIERSTRAAT 52-54-36
TELEFOON. 12047
HAARLEM
Op de werf van P. Smit jr. in Rotter
dam is het 12.000 tons motorvrachtschip
„Straat Frazer" te water gelaten, „het
duurste schip dat ooit door de Koninklijke
Paketvaart-Maatschappij is besteld," zo
als de directeur van de Amsterdamse re
derij, de heer D. J. Pronk van Hoogeveen,
onder grote hilariteit opmerkte.
De duurte wordt veroorzaakt door de
zeer sterke motor die in het schip wordt
geïnstalleerd en die het een snelheid van
20 mijl per uur zal geven. De motor heeft
een maximaal vermogen van 13.800 pk.
De „Straat Frazer" is het eerste schip
van een serie van vier, waarvan er twee
bestemd zijn voor de K.P.M. en twee voor
de Koninklijke Java-China-Paketvaart Lij
nen. Piet Smit jr. bouwt er drie en Verol-
me één.
De „Straat Frazer" is het 75ste schip
dat sinds 1945 voor de rederij wordt ge
bouwd. Het is 166 meter lang en ruim 20
meter breed. De holte is 12 meter en de
diepgang bijna 9Va meter.
De Amsterdamse gemeenteraad heeft
financiële bijdragen ter beschikking van
het koninklijk zoölogisch genootschap
Natura Artis Magistra gesteld opdat dit
zijn 125-jarig jubileum op grootse wijze
kan vieren.
Voor een wetenschappelijk congres van
dierenartsen, dat eind april in de gebou
wen van de bekende Amsterdamse dieren
tuin wordt gehouden, voteerde de raad
20.000, voor de eigenlijke viering van het
jubileum, dat op 2 mei begint en bijna het
hele seizoen zal voortduren met allerlei
evenementen, een bedrag van 61.500 en
voor een jubileumgratificatie voor het per
soneel (gehuwden tenminste 125 en on-
gehuwden 65) een bedrag van 42.000.
Het rijk en de provincie hebben geen
vrijheid kunnen vinden extra-subsidies
voor deze viering te verstrekken. Zij zul
len op andere wijze aandacht aan het ju
bileum schenken. Zo geeft de provincie
Artis 'n vrouwtje-gorilla als partner voor
het in de dierentuin al aanwezige manne
tje.
Advertentie
ADVISEUR
Voor
herenkleding
Flannel Blazers
69.00 - 109.00
Moderne Pantalons
39.75 - 59,75
Arrow shirts
BARTELJORISSTRAAT 5 - HAARLEM
Voor de president van de rechtbank in
Rotterdam diende een kort geding, waar
in een 33-jarige Rotterdamse fabrieksar
beider reeds elf keer veroordeeld wegens
diefstal, die eind 1961 ter beschikking van
de regering was gesteld en sindsdien drie
maal uit verschillende inrichtingen was
ontsnapt de Staat der Nederlanden ver
wijt dat hij al geruime tijd ten onrechte
wordt vastgehouden in het Huis van Be
waring. omdat hij volgens het vonnis in
de psychiatrische inrichting in Avereest
moet worden opgenomen. Daar is momen
teel echter geen plaats.
Zijn raadsman mr. L. Hanekroot, be
ticht de staat ervan een onrechtmatige
daad te begaan tegen zijn cliënt door hem
in Rotterdam vast te houden. Hij eiste on
middellijke invrijheidstelling of tijdelijke
overplaatsing naar een andere inrichting.
Hij bestreed het verweer van mr. E.
Droogleever Fortüijn, die als procureur
van de staat optrad en zich beriep op een
noodtoestand, veroorzaakt door plaatsge
brek en personeelstekort in de inrichtin
gen. Mr. Hanekroot zei dat op het ogen
blik niet meer van een noodtoestand kan
worden gesproken omdat de door de staat
bedoelde noodtoestand reeds dertig jaar
geleden ook bestond. Met de oplossing van
het probleem zijn sindsdien geen vorderin
gen van enige omvang gemaakt.
Mr. E. Droogleever Fortuijn zei dat de
overheid in dit soort zaken voor een di
lemma wordt geplaatst. Hij was van me
ning dat de tijdelijke verblijf van de ver
dachte in het Huis van Bewaring de minst
slechte oplossing van het probleem is. Op
neming in een andere inrichting, ge
zinsverpleging of tijdelijke invrijheidsstel-
ling vond mr. Droogleever Fortuijn op
grond van het vonnis van de rechtbank in
Rotterdam ook onmogelijk.
De president zal op 2 mei uitspraak
doen.
(Van onze correspondent)
WASHINGTON. - Onlangs ont
spon zich in een internationaal, uni
versitair milieu in de Verenigde Sta
ten een levendig gesprek over de
godsdienst in het moderne Ameri
kaanse leven. Natuurlijk werd daarbij
gegeneraliseerd en tot definitieve
conclusies kwam men niet, daarvoor
was het onderwerp te gecompliceerd.
Enkele aspecten van de conversatie
zullen een niet-Amerikaans publiek
wellicht interesseren.
Het begon zo: een Scandinaviër
had tot zijn verbazing gezien, dat
men in Amerika in trams en bussen
reclame maakt voor de kerk. Hij had
aanbevelingen gelezen zoals: „Ga
deze zondag naar de kerk uwer
keuze" of: „Ga met uw hele gezin
naar de godsdienstoefening!" Dat
deed bij deze Scandinaviër de vraag
opkomen: „Zijn Amerikanen zo ver
draagzaam, dat zij zonder meer hun
medemensen aanraden naar „de een
of andere" kerk te gaan?" Een niet-
Amerikaanse jood in het gezelschap
maakte de opmerking: „Echte gods
dienst is. altijd onverdraagzaam. Wan
neer men zo maar een willekeurige
kerk aanraadt, dan is dat een blijk
van onverschilligheid jegens de reli
gie". En daarmee was dan de dis
cussie op gang. Het zou uren duren.
WANNEER MEN JAREN in Ameri
ka heeft gewoond, dan vindt men het
heel normaal dat de kerkgangers na
afloop van een dienst in een aangren
zend zaaltje een kop koffie gaan drin
ken. Men ontmoet daar vrienden en be
kenden en het is zeker niet noodzake
lijk, dat daar over de preek wordt na
gepraat. Het is meer een soort cocktail
party zonder alcohol, een bijeenkomst,
waar de mensen vaak beter gekleed
zijn dan op de feestjes en partijen
waar men op weekdagen verschijnt.
Maar een Canadees in ons, gezelschap,
die nog niet zo lang in de V_erenigdé
Staten was, kop nog altijd niet aan
die getvöonté" wennen. Voor hem was
dat koffiedrinken een bewijs te meer,
hoe maatschappelijk, hoe society-achtig
de godsdienst in de V.S. is.
„ALLEEN IN de zo genoemde revi
val-diensten (min of meer vergelijk
baar met de opwekkingsdiensten in Ne
derland) wordt de kerkganger nog ge
confronteerd met de eis een bewuste
keuze te doen voor of tegen de reli
gieuze moraal en ethiek. Maar in het
algemeen toont men zoveel begrip voor
de ingewikkeldheid van het leven, dat
de dominee zijn gehoor niet strikt wil
voorschrijven jioe men, in een concreet
geval, verplicht is te handelen. De
ethiek en de moraal worden opzettelijk
vaag gehouden. Men voedt de mensen
op om soepel doe het leven heen te
laveren," aldus de Canadees.
Daar is wel iets van waar. Of de
dominee het nu doet of een ander, de
Amerikaan wordt zo opgevoed dat hij
gladjes, zonder te kwetsen en met strij
kages die hem tot een tweede natuur
worden, de relaties tussen mens en me
demens vriendelijk en warm weet te
houden. Dat is goed voor de zaken,
voor 's mensen bloeddruk en dat ge
tuigt zelfs van een zekere volwassen
heid en goede manieren. Maar zonder
daar nu verder over uit te weiden, zal
het wel duidelijk zijn, dat een zekere
karakterloosheid hiérvan de resultante
kan zijn.
DE PREDIKANTEN die de populaire
revivaldiensten leiden, vormen een uit
zondering op de regel. Zij stellen in
hun diensten de mens wel degelijk
voor een directe keus en nopen hem
ook in de zogenaamd kleine beslissin
gen van het leven niet te laveren of
te marchanderen met goed en kwaad.
Het succes, dat deze soort van diensten
nog steeds heeft in Amerika, zou erop
kunnen wijzen, dat althans een deel van
het volk behoefte heeft aan een streng
ethisch regime en dat het een afkeer
gevoelt voor de sociale wonderolie,
waarmede veel kerkgangers het ver ho
pen te brengen.
Het gesprek in onze internationale
groep wa. al een hele tijd op gang,
toen op een bescheiden manier
een Koreaan het woord nam. Hijzelf,
een aanhanger van Confucius' leer
sprak uiteraard met enige aarzeling
over een godsdienst die niet de zijne
was. En in het begin leek het wel alsof
hij helemaal niet over godsdienst praat
te.
HIJ VERTELDE dat hij eens Kerst
mis had meegemaakt in het huis van
welgestelde vrienden in New York. Die
vrienden hadden een dochter van 14
jaar en dat meisje was op kerstochtend
al heel vroeg opgestaan om te kijken
wat Santa Claus de Kerstman voor
haar onder de kerstboom had gelegd.
Ze was heel verrukt geweest over haar
kerstcadeaus en hield zich in haar re
acties strikt aan de fictie, dat Santa
Claus" inderdaad in zijn met rendieren
bespannen slee van de Noordpool was
gekomen om haar dat geschenk te bren
gen.
NATUURLIJK WIST een meisje van
14 wel beter, maar zij acteerde zoals
het hoorde. Het was, zei de Koreaan,
alsof zij dat officiële kindergeloof niet
wilde prijsgeven. Misschien wel uit
angst zo voegde hij eraan toe dat
anders de hele mooie kerstsfeer ver
stoord zou worden. Pas na dit verhaal
kwam hij tot wat hij eigenlijk wilde
zeggen: „Zou het ook niet zo gaan
met veel volwassen Amerikanen?" zo
vroeg hij ons. „Houden zij niet offi
cieel vast aan een leer en aan vor
men waarin zij eigenlijk niet meer ge
loven? Zij zouden dat doen, omdat zij
beducht waren, anders wellicht de he
le sfeer van hun christelijke traditie te
verstoren en die wilden zij niet verlie
zen".
De koreaan was bescheiden genoeg
om te vertellen dat men ook m zijn
eigen land dergelijke verschijnselen
kende. Op de verjaardag van een over
leden vader of grootvader zet men
voor deze gestorven bloedverwant ge
rechten op tafel alsof hij opnieuw zal
komen meeëten en men laat de deur
openstaart, opdat hij binnen zal kunnen
komen. Wie inzicht heeft in deze tra
ditie, zal weten dat dit alles het sym
bool is van respect en genegenheid
voor de oudere familieleden. Maar men
houdt hiermee toch vast aan gebruiken,
die uiterlijk zijn, zoals het openzetten
van de deur en het opdienen van voed
sel, omdat men door aan die ge
bruiken vast te houden in vezen te
kennen geeft, trouw te zullen zijn aan
de respectabele traditie van eerbied
voor ouders en voorouders.
HET IS MET symbolen soms vreemd
gesteld. Neem de kerstboom. Zijn her
komst gaat terug tot het heidendom in
West-Europa. Maar al lange tijd is die
boom toch het centrum van de kerst
feestviering. Een christelijk feest, zou
men zeggen. Maar in Amerika hebben
ook verscheidene Joden een kerstboom
en ze hangen er zelfs een ster van
David in. Kennelijk is die boom met
lichtjes het symbool aan het worden
van een huiselijk winterfeest.
OM TERUG TE komen np het uit
gangspunt: zijn de Amerikanen ver
draagzaam? Wanneer men iemand
vraagt wat voor godsdienst hij heeft,
kan hij zeggen protestants, katholiek
of joods en in de meeste kringen zal
men dat een bevredigend antwoord vin
den. Maar zegt hij atheïst te zijn, dan
zal men nogal eens de wenkbrauwen op
trekken en de man misschien vragen:
„Waarom?"
Die christelijke, humanitaire traditie,
ook al is de ethiek niet strikt, geeft
veel Amerikanen een veilig gevoel: zo
hoort het. Atheïsme of agnosticisme
dat in Europa in vele kringen wordt
geaccepteerd wekt hier een zekere
argwaan. Sommigen zullen meteen aan
een connectie denken met de vijandige
ideologie van het communisme.
Het is daarom niet verwonderlijk dat
conservatieve vaderlanslievende orga
nisaties, zoals de American Legion, de
reclame in trams en bussen betalen,
waarin de mensen worden aangespoord,
naar de kerk te gaan. Want dat is niet
alleen goed voor hun ziel, maar ook
voor de Verenigde Staten.
Braziliaanse ambassadeur. Op Schip
hol is de nieuwe Braziliaanse ambassadeur,
de hèer Jayme Sloan Chermont, aange
komen. Hij volgt, in Den Haag de heer J.
de Sousa-Leao op, die na een verblijf van
negen jaar in orts land wegens het bereiken
van de leeftijdsgrens naar Brazilië is
teruggekeerd.
Advertentie
(Negei Engels)
(Wat Kan kan kan Kan alleen)
BARTELJORISSTRAAT 2 - HAARLEM
TELEFOON 13004
Het bestuur van de Nederlandse Jeugd
Gemeenschap heeft in opdracht van de
raad van afgevaardigden een brief gezon
den aan het overkoepelend orgaan van het
jeugdwerk in Indonesië, waarin wordt ge
zegd dat de Nederlandse Jeugd Gemeen
schap zich hartelijk verheugt over het her
stel van de diplomatieke betrekkingen tus
sen beide landen. In de brief wordt de
wens uitgesproken, dat in aansluiting
op de goede contacten tussen de jeugdde-
legaties uit Indonesië en Nederland op de
zitting van het Internationale Congres te
Aarhus in Denemarken in juli 1962 de
goede verstandhouding tussen het Neder
landse jeugdwerk en dat van Indonesië zal
worden versterkt.