UITGAAN IN HAARLEM "k DE PROGRAMMA'S Het Nederlandse lichte lied komt steeds meer in de verdrukking Expositie K.Z.O.D. VRIJDAG 29 NOVEMBER 1963 21 kamerjassen (in diverse uitvoeringen) pyama s shawls overhemden en zeffbinders vesten ankiets handschoenen zakdoeken overhemdblouses jumpers vesten shawls zakdoekjes KRUISWEG 72 HAARLEM nabeschouwingen Aardig t.v.-spel CHARLOTTE SALOMON was een kunstenares van joodse afkomst. Zij stierf in de gaskamers van Auschwitz. Toen zij negen jaar was stierf haar moeder. In 1934 moest zij het gymnasium verlaten als gevolg van antisemitische vernede ringen. Wel was het haar veroorloofd in 1935 de Academie van Beeldende Kun sten in Berlijn voor korte tijd te bezoe ken. In hetzelfde jaar vonden haar grootouders, de arts dr Grunwald en zijn vrouw Marianne een onderdak bij de jeugdige weduwe Ottilie Moore, een Amerikaanse van Duitse afkomst, die in Villefranche bij Nice een landhuis bezat. In 1939 kwam daar ook Charlotte Salo mon, nadat haar vader al in een concen tratiekamp gezeten had. Met haar we duwnaar geworden grootvader zat zij enige tijd in het concentratiekamp Gurs e Pyreneeën. BIJ DE UITGEVERIJ Contact ver scheen als kunst-pocket nr. 35 „Titiaan". ter bespreking de Zwarte Beertjes over lilders Chagall en de kort geleden overleden Georges Braque. De tekst van beide boeken is van Jacques Damase. de schil 'n TIP VAN SINT NYLON JACKS gewatteerd voor jongens maat 6 31.75 DE FIRMA BOSCH 6 KEUNING N.V. te Baarn is bezig met de uitgave van een algemene kunstgeschiedenis, die een be werking is van Illustrierte Weltkunstge- schichte, een uitgave van de Zwitserse Stauffacher-Verlag. Wij ontvingen de twee eerste deeltjes: De prehistorie van Europa/Het Oude Oosten en Het Eur- aziatisch steppen- en woudengebied Egypte. Bob Buys NEGEN MUZEN iiiimiiiiinmimmmimnininiimiiiiaiivi iiiniBiiillliiiiiiiiiinniiiiiiiimiiiiimiiiiiiiii liniuiiiiiiiiiiiiiiiiiliiniuil COGNAC VARA draagt BBC-orgel over aan de NRU „Europa-prijs" voor De Madariaga MUZIEK TONEEL GABARET TENTOONSTELLINGEN1 LEZEN EN LATEN LEZEN DIVERSEN De radio geeft zaterdag T elevisieprogramma IN 1962 BETAALDE HET auteursrechtenbureau BUMA 1.470.000 aan het buiten land. In hetzelfde jaar incasseerde BUMA voor de Nederlandse artiesten slechts 379.000. Hoe daar nu verandering in te brengen ,hoe vooral het Nederlandse lied, het lichte, moderne lied terug te brengen in de belangstelling en hoe bovendien de middenmoot-artiesten in de lichte muziekproduktie op te nemen, is gistermiddag door Han Dunk, zelf componist van bekende Nederlandse liedjes, aan de vertegen woordigers van radio, televisie en grammofoonplatenwereld als uitgewerkt plan voorgelegd. IN DE SINGER-CONCERTZAAL te La ren lichtte Wim Duys (Willem O'Duys) namens Han Dunk het plan toe. In de ja ren na 1945 was er een periode waarin de radioprogramma's voor gemiddeld 27 per cent met lichte muziek van Nederlandse componisten en tekstdichters waren ge vuld. Datzelfde percentage gold toen voor Engeland, maar het steeg inmiddels tot 51 percent. De conclusie, dat ons land geen tekstdichters en componisten meer telt be rust naar de mening van de heren Dunk en Duys op een misverstand. Het aantal liedjesschrijvers is zelfs toegenomen (waarbij componisten van „smartlappen" buiten beschouwing zijn gelaten). Omdat de platenindustrie in ons land vrij spora disch een Nederlands amusementsstuk op neemt in het repertoire, krijgen de vader landse componisten en tekstdichters vrij wel nimmer een kans om in de vele pla- tenprogramma'S van de radio door te dringen. HAN DUNK richt nu een uitgeverij op, die zelf grammofoonplaten gaat produce ren welke onder het S.D.M.-label (Special Dutch Music) worden verspreid, maar niet voor de handel bestemd zijn. Dit label staat uitsluitend ter beschikking van de samenstellers van de lichte muziekpro gramma's voor radio en t.v. Ook buitenlandse omroepen zullen op het label geattendeerd worden. Om de ex ploitatiemogelijkheden zo groot mogelijk te maken zijn geen platentrucs gebruikt en ook geen buitenissige arrangementen. Het uitvoerend artistiek talent zal evenmin ge bonden zijn aan een bepaalde grammo foonplatenmaatschappij. Han Dunk wil deze platen dus uitsluitend vervaardigen ter propagering van de Nederlandse lichte muziek. Hij hoopt dat met zijn nietcom- mercieel bedoelde actie Nederlandse lichte muziek weer een functie zal krijgen. In het Huis Van Looy te Haarlem zal op zaterdag 7 december een tentoonstelling worden geopend van werk van leden van „Kunst zij ons doel" door ctrs. H. L. Prenen. Deze expositie duurt tot 30 december en is te bezichtigen dagelijks van 10-17 u„ 's zon dags van 14-17 uur. Advertentie Fred en Wilma Flintstone hadden plaats moeten maken voor de film, die Polygoon- Profilti in opdracht van de gemeente Am sterdam maakte over de bouw van de IJ-tunnel. Hij moge wat te lang uitgespon nen zijn, toch deed deze documentaire re portage van Jan Moonen ons al gauw de moderne perikelen van het genoemde voorhistorische paar vergeten. Heldere trucages en een goed commentaar van Wim Povel droegen ertoe bij, dat deze vakkundig gemaakte rolprent een uitste kend beeld gaf van de bouw van de nieu we oeververbinding. Verwacht mocht worden dat de N.T.S. en de B.R.T. (de Belgische televisie) rede nen genoeg hadden aan het t.v.-spel „Op onthoud in de jungle" van Anny Matti en Wim Spekking een prijs (niet de eerste; deze werd niet toegekend) toe te kennen. Niettemin verraste dit schrijverspaar ons toch nog met een stuk, dat duidelijk een produkt was van een goed beeldend ver mogen en van de kunst, echte karakters te tekenen. Luc van Gent en de formatie acteurs, die voor dit spél geëngageerd werden, benutten tenvolle de kans er een onderhoudende uitzending van te maken. Van deze laatsten moeten wij zeker noemen Ton van Duinhoven, die een goed type maakte van professor Jefferson. Het spel was goeddeels gebaseerd op een variatie van een vaak benut gegeven: de spannin gen die kunnen ontstaan in een groep van .Nieuwe kumstuitMavee t n EEN UITVOERIGER levensbericht vindt men in een pasverschenen Else- vier-uitgave. Het zijn persoonlijke her- lnneringen van Charlotte Salomons i vriend uit Zuid-Frankrijk, dr. Emil Straus, wiens zo eenvoudig geschreven I verhaal ons vervuld met grote droefe- f nis, met woede en met verlegenheid. Met verlegenheid ook omtrent de tach tig goede reprodukties in kleur naar gouaches uit Charlotte Salomons werk. De reproduktie op het stofomslag breng ons de grote schilder Munch in herinne ring. Verder bladerend denkt men toms ook aan Chagall. En verlegen ben ik met wat herinnert aan het Duitse ex pressionisme, dat me vaak prikkelde. Maar dit boek is er niet om even door gebladerd te worden. Men moet haar geschilderde en van eigen bijschriften voorziene dagboek van begin tot het einde volgen. Dr. Emil Straus heeft zijn verhaal uitstekend verteld, beseft men na het zien van de laatste van de gereproduceerde gouaches. En dan gaat men opnieuw bladeren in dit boek. Zo dicht als Charlotte Salomon aan de Mid dellandse Zee zat konden enkele goua ches wel bij de sfeer van een Bonnard komen. Als zij niet als jodin was ge boren hadden verrukkingen als die van schilders gelijk Bonnard haar deel kun nen zijn. „Duitsers, weest op uw hoe de, gij zult hiervoor moeten boeten", schreef zij bij een van haar gouaches. En bij een andere, verbeeldende haar vrijlating uit Gurs, gelukkig nog: „God wat is het mooi hier". DE TEKST is van Marco Valsecchi en lijkt meer een les voor schilders en kunsthistorie-studerenden dan voor het grote publiek, waarvoor ik de goedkope pockets toch bestemd dacht. Want wie anders dan de kunsthistoricus is eigen lijk geïnteresseerd in het juiste geboor tejaar van de zo oud geworden Titiaan? Maar misschien rekent de uitgever voor ail met de studenten in de kunsthistorie, dat een nogal gewild vak lijkt te zijn. De bijschriften naast de goede reproduk ties zeggen de kunstminnende leek wei nig. „Het gelaat van de figuur is door de kunstenaar met psychologische kracht en bijzonder raak getroffen", lees ik zo bij het portret dat Titiaan schilderde van Francesco Maria Delia Rovere, hertog van Urbino. Ik dacht dat dit een overbodige tekst is. IN SAMENWERKING met Unesco feeft M. Meulenhoff te Amsterdam de Jnesco Kunstpockets uit. Ik mocht uit deze reeks al enige fraaie boekjes mel den. Pas ontvingen wij „Precolumbiaan- se schilderingen in Mexicomet tekst van Ignacio Bernal, „Vroeg-Boeddhis- tische schilderkunst in Japan' met tekst van Philip S. Rawson, „Grot-tempel schilderingen in India" met tekst van Benjamin Rowland en „Middeleeuwse fresco's in Joegoslavië" met tekst van David Talbot Rice. Gezien de toenemende toeristische be langstelling voor Joegoslavië is het laat ste boekje mogelijk een welkome gids. De schrijver waarschuwt ons echter wel dat 't alleen gaat over de schilderkunst in de provincies Servië en Macedonië. Men krijgt na lezing lust om dit eens te gaan zien. Een welkome aanvulling op wat wij in Nederland al aan kunst uit Mexico mochten ontmoeten is de reeks repro dukties in het eerst genoemde boekje, voor ons weer een nieuwe getuigenis sen van een indrukwekkende cultuur. Wie de grote expositie van Japanse kunst, een tijd geleden in het Haagse Gemeentemuseum gehouden, mocht ge nieten zal zeker wel de pocket over de Vroeg-Boeddhistische kunst uit dat land willen bezitten. Ter vergelijking daar mee is interessant de uitgave, die de grot-tempelschilderingen in India be handelt. INDIEN IK HET me juist herinner dan heb ik al eerder een compliment ge bracht aan de redactie van de pockets over moderne kunstenaars, die uitge geven worden door A. W Bruna é- Zoon te Utrecht. Die redactie is in handen van Anthony Bosman. Dit keer ontving ik DIE TEKST is voorzover de onder werpen het toelaten uiterst eenvoudig gehouden, al kan dan niet ontkend wor den dat voor een groot publiek toch nog moeilijke begrippen gebruikt wor den. Zegt Braque zelf niet: „Er is in de kunst slechts één ding dat waarde heeft, n.l. datgene wat niet verklaard kan worden". Damase laat op vele plaatsen Braque zelf aan het woord. Op simpele wijze geeft hij ons Braque's geschiedenis. En hij eindigt met een eigen verklaring van hetgeen hem aan Braque's oeuvre belangrijk en uniek Advertentie stijging per maat 1.50 Gen. Cronjéstraat 40-44 - Haarlem Telefoon 54679 voorkomt in een hoofdstad, dat hij „De angst van de mens en het mysterie van de schepping" noemde. Meer gewend Braque's werk op louter picturale en grafische waarden te beschouwen voeg de deze verklaring aan mijn beleven van Braque's werk iets toe. Daar ben ik dankbaar voor .Deze ruim geïllustreer de uitgave bevat ook tussen de tekst reprodukties in Damase's boekje over Chagall; de reprodukties boeien meer dan ik vermoedde. Bij dezelfde uitgever verscheen ook de pocket „SCHATTEN UIT DE TRO PEN". samengesteld onder auspiciën van het Koninklijk Instituut voor de Tropen en met foto's van Boy Lawson naar objecten uit de collecties van het Tropenmuseum te Amsterdam, geko zen door dr. J. H. Jager Gerlings en mevrouw J. Pape van Steenacker. De tekst is van Albert Polak en Rubert F. Jans. Zeer boeiend. Dat het beschrevene en gefotografeerde zo dichtbij in Neder land te zien is maakt dit werkje tot een waardevolle gids. CURSIVERINGEN in de tekst hebben uitsluitend betrekking op de illustratie in het boek, wordt ons gemeld. Al bla derend kwam Ik maar heel weinig cursi veringen tegen; jammer want de meest al droge beschrijvingen van kunstwer ken geven er niet in het minst een beeld van. Als men deze tekst uit zijn hoofd geleerd heeft kan men misschien aardig meepraten. Eerlijk gezegd snap ik de zin van dergelijke werken niet zo goed, wanneer men op een groot pu bliek hoopt. En voor kunsthistorie stu derenden is het trouwens evenzeer no dig veel te zien naast het inpompen van feitenmateriaal, dat door bewonde renswaardige onderzoekers bijeen is gebracht. George Braque Nationale Herdenkingsconcerten. Vol gende week zullen in Den Haag twee con certen worden gegeven in het kader van de nationale herdenking 18131963. In beide concerten zal muziek worden uit gevoerd die ontstond rond 1813. Op maan dag 25 november wordt in de Oude Kerk in Scheveningen orgel- en koormuziek ten gehore gebracht. Er worden werken uitgevoerd van Philippus Kool, Kan Carel Kleijn, Frederik Nieuwenhuysen, Chris- tiaan Frederik Ruppe, Jan Georg Bertel- man, Johannes Gijsbertus Bastiaans en Johannes Bemardus van Bree, allen Ne derlandse componisten. Op 29 november wordt in de Kurzaal in Scheveningen een concert gegeven door het Residentie- Orkest onder leiding van Willem van Ot- terloo met medewerking van de soliste Corry Vierdag, clavecimbel. Voor dit con cert staan op het programma werken van de Nederlandse componisten Christiaan Ernst Graaf, Johan Andreas Colizzi, Carel Anton Fodor, Jan Willem Wilms en Jo hannes Bemardus van Bree. Advertentie FINE CHAMPAGNE V.S.0.P SAINT MARTIAL Het grote B.B.C.-orgel dat de VARA heeft aangekocht zal worden overgedra gen aan de N.R.U. In de loop van januari 1964 zal het voormalige B.B.C.-eigendom naar Nederland worden verscheept. De VARA, die dit gisteren meedeelde, voegde hieraan toe, dat zij destijds bij de verwerving van het orgel heeft besloten bij de bepaling van de bestemming reke ning te houden met de wensen der andere omroepverenigingen. Besprekingen met de andere verenigingen hebben geleid tot het besluit het orgel over te dragen aan de N.R.U. De Europa-prijs van de stichting Hans Deutsch, die dit jaar voor het eerst wordt verleend, is toegekend aan de Spaanse schrijver en filosoof Salvador de Madaria ga. De prijs bedraagt 50.000 Zwitserse franken (ruim 40.000 gulden). Op 3 december zal in de universiteit van Bern de prijs, die wordt toegekend aan een persoon die „het denkbeeld van een culturele en politieke gemeenschap in Europa" het best tot uitdrukking heeft ge bracht, worden uitgereikt. Hans Deutsch is een advocaat van Oostenrijkse afkomst, die de film „Choisds la Vie" heeft ver vaardigd waarin de kernbom wordt ver oordeeld. Salvador de Madariaga, die in 1886 is geboren, is o.a. minister en ambassadeur van Spanje geweest. Hij is nu hoogleraar in de Spaanse letterkunde aan de univer siteit van Oxford. Vrijdag 29 november, Concertgebouw, 20 u.: Galaconcert ter gelegenheid van het 150- jarig bestaan van het Noordhollands Philharmonisch Orkest. Dirigent: Henri Arends. Programma: Andriessen, Ravel en Strawinsky. Zaterdag 30 november, Concertgebouw, 20 u.: Uitvoering door het Haarlems Jeugdorkest. Zondag 1 december, Teylers Museum, 15 u.: Bespeling 31-toons Fokkerorgel door An ton de Beer. Programma: Le Grand, Obrecht, Isaac, Di Lasso, Cornet, Ridout, Wysdhnegradski. Zondag 1 december, Bakenesserkerk, 19.30 u.: Uitvoering door het Haarlems Bach Ensemble onder leiding van George Robert van de tweede kantate uit het Weihnachtsoratorium van Bach. Taveerne „In 't Goede Uur", Korte Hout straatNieuwe Kerksplein: Dagelijks klassiek grammofoonplatenconcert van 21-22 u. Tot en met 1 december: Ravel. Tot en met 8 december: Mozart. Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Heiligland no. 1: Dagelijks van 20-22.30 u.: Klassiek grammofoonplatenconcert. Vrijdag 29 november en maandag, dinsdag, woensdag 2, 3 en 4 december, Stads schouwburg, 20 u.: Nieuw Rotterdams Toneel met „Een veilig stekkie" van Mi chel André. Regie: Richard Flink. M.m.v. Winnifred Bosboom, Luc Lutz, Simone Rooskens, Guus Verstraete e.a. Zaterdag 30 november en zondag 1 decem ber, Stadsschouwburg, 20 u.: Toneelgroep Ensemble met „Het grote oor" van P. A. Bréal. Regie: Gilles Léger. M.m.v. Jan Retel, Ina van Faassen, Carla Dura, Cor van Rijn e.a. Vrijdag 6 december, Stadsschouwburg, 20 u.: Nederlandse Comedie met „De schuchtere aan het hof" van Tirso de Molina. Regie: Hans Boswinkel. M.m.v. Petra Laseur, Kittie Courbois, Femke Boersma, Ton Kuyl, Hans Croiset e.a. Waag-Taveeme: Iedere vrijdag, zaterdag en zondag van 20-1 u. het programma „Wiedewagen" van Coby Schreijer en Ronnie Potsdammer. Café-chantant „Adam en Eva", Raamvest: Iedere avond cabaret van 21-23.15 u. Iedere maandag besloten voorstelling. Dinsdag 3 december geen voorstelling. Medewerkenden: Frans en Fiet Koster, Annelies Bouma, Cees van Oyen en Enrico Neckheim. Geopend vanaf 20 u. VOLKSUNIVERSITEIT Vrijdag 29 november, Frans Halsmuseum, 20 u.: Laatste lezing in de serie van drie door Kees Fens: Noordnederlandse proza na de tweede wereldoorlog. Zaterdag 30 november, Brinkmann, 20 u.: Jongerenclub „De twintigers". Frans Halsmuseum, Groot Heiligland 62: Permanente tentoonstelling van werken uit de Haarlemse school van de 16de tot en met de 19de eeuw, waaronder Hals' meesterwerken. Geopend dagelijks van 1017 uur, zon- en feestdagen van 13 tot 17 uur. Prentenkabinet: Tentoonstelling van etsen van Rembrandt. Vishal: Tentoonstelling collectie moderne kunst uit eigen bezit. Chapon, Nagy, Postma, Verwey en een bruikleen van het beeld „Concentratiekamp" van Mari Andriessen. Geopend dagelijks van 10 tot 17 uur. Zondag van 13 tot 17 uur. Museum „Het Huls van Looy": Tentoon stelling Kunst Zij Ons Doel: „Wassend Tij". Tot en met 1 december. Geopend dagelijks van 10-17 u. Zon- en feestdagen van 14-17 u. Woonhuis Jacobus van Looy: Geopend donderdag van 10—12.30 uur en van 13.3017 uur. Zon- en feestdagen van 1417 uur. Kunstzaal „In 't Goede Uur", Korte Hout straatNieuwe Kerksplein: november: expositie door mevrouw M. Hofker-Reu- ter. Dagelijks geopend van 1018 uur en van 2024 uur. 's Zaterdags en zon dags van 1018 uur en van 2021 uur. Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Heilig land: H. F. Bootzaal: Tentoonstelling van tekeningen en schilderijen van M. Fuit. Tot en met 1 decemijer: tekeningen en schilderijen van „De Acht". Dagelijks van 1020 uur. Kunstzaal „Barteljoris", Barteljorisstr. 32: Van 9 november tot en met 5 december exposeren Frans Verpoorten, Hannes Postma, Kees Okx. A. van Mourik Pohl. Geopend maandag van 1318 u. Dinsdag tot en met zaterdag van 918 uur. Wandelgangen Stadsschouwburg: novem ber: Hans Mulder. December: Els Boven. Huize BloemenheuveJ, Bloemendaalseweg 158, O verveen: van 23 november tot 15 december kunstmarkt „Van een „riks" tot honderd gulden Geopend dagelijks van 1017 uur. 's Zondags van 1417 u. Marius Bauerlaan 7: Aerdenhout: Ten toonstelling van schilderijen van Hugo Landheer. Geopend 's zaterdags van 14- 17 uur. Bisschoppelijk Museum, Jansstraat: Oude religieuze kunst. Geopend op werkdagen (behalve maandag) van 1012.30 uur en van 13.3017 uur. Zon- en feestdagen van 1417 uur Grote of St. Bavokerk: Te bezichtigen op werkdagen van 917 uur. Lijst van door de Stadsbibliotheek aangeschaf te boeken. Romans: Berglus, Het hete zand; Slmenon, Malgret en zijn dode; Van der Woude, De erf dochter; Brod, Durchbruch ins Wunder, Erzfih- lungen: Gregor-Dellin, Der Kandelaber; Lang, Aufenthalt in Bamberg; Banks, The L-shaped room; Braithwaite, To Sir, with love; Maclean, Ise station Zebra; Boutelleau, Le grand en semble; Lacorlette, La douzième merveille; Ro- chefort, Les petits enfants du siècle; Marotta, Le Milanesl. Ontwikkelingsboeken: Avl-Yonah en Kraellng, De Bijbel In zijn wereld, een beeld van de we reld en de tijd waarin de Bijbel ontstond; Berk,, Van Weelden en Wilmink, Kinderen met leer- en opvoedingsmoeilijkheden aan twee Amster damse L.O.M.-scholen; Het leven der planten; Earl, The hills of the Boasting woman; Hol, In leiding tot de waterbouwkunde; Scheel, Auto-, mobielen vroeger en nu; Fuchs, Van eten en drinken weten; Martin, André Glde par lui- même; Rodenko, Harten twee, harten drie, een toneelspel, gevolgd door: Jack In Levenland; Braddon, Joan Sutherland; Van Caenegem, En cyclopedie van de geschiedenis der Middel eeuwen; Bonenfant, Philips de Goede; Lehmann en Schierbeek, Mens en grondspoor, silhouetten der Nederlandse prehistorie; Feestprogramma t.g.v. de viering van het 900-jarig bestaan van Heemskerk, 1063—1963; Burgerweeshuis te Haar lem in de loop der eeuwen; Haarlem, city of many delights; Joannes XXin, Pacem in terris, encycliek van 11 april 1963; Recreatieruimten in Nederland; Een Diets gebedenboek uit het begin der 16de eeuw, herkomstig uit het voormalig klooster Slnt-Hieronymusdal te Sint-Trulden; Het Sint Jacobs Godshuis te Haarlem; Haerlem, jaarboek 1962; De Haarlemse Heiliglanden. Stadhuis: Te bezichtigen op werkdagen van 912.30 uur. Daarna melden bij de portier. R.-K. Kathedrale Basiliek: Voor bezichti ging melden bij de portier. Haarlems Kegelhuis, Tempelier; s'.raat 14 tot 18: Iedere middag (behalve zondag). Hildebrandzaal, Smedestraat, 20 u.: Iedere zondag dansen. individuen, die door een ongeluk gedwon gen zijn tijdelijk bij elkaar te blijven. Wie dit oude thema herkende, zal moeten er kennen, dat het op een originele manier verwerkt werd in een thriller, die een zeer verrassend slot had. Origineel van opzet was het tijdsbeeld dat Wim Zaal schreef ter gelegenheid van het 15-jarig bestaan van het Nederlands Cultureel Centrum. Niet vaak gebeurt het echter, dat een groep acteurs en actrices (die voor een groot deel in voor hen on geschikte rollen op het scherm kwamen) zo gemaniëreerd, zo onwaarachtig en zo irritant speelde als in dit programma. Het is wel duidelijk, dat wij er niet van ge noten hebben. J. Damshuizer HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 9.40 NATIONAAL PROGRAMMA. 10.15 VARA. 12.33 NATIONAAL PRO GRAMMA. 13.00 VARA. 16.00-24.00 NATIONAAL PROGRAMMA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Loon naar werken, uitzending in samenwerking met het N.V.V. 9.10 Lichte grammofoonmuziek. 9.20 Buitenlands weekoverzicht. 9.35 Wa terstanden. NATIONAAL PROGRAMMA t.g.v. herdenking 150 jaar Koninkrijk: 9.40 De nationale herdenking 1813-1963, repor tage van de kranslegging door Hare Ma jesteit de Koningin aan de voet van het nationale monument te Den Haag. Tijdens deze plechtigheid houdt Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Beatrix een toespraak. VARA: 10.15 Rotonde, gevarieerd pro gramma. 12.30 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw. NATIONAAL PROGRAMMA 12.33 De nationale herdenking 1813-1963, reportages uit het Vredespaleis te Den Haag en uit Scheveningen. VARA: 13.00 Nieuws. 13.15 VARA-varia. 13.20 Lichte grammofoonmuziek voor de jeugd. 14.10 Voor de twintigers. 14.45 Artistieke staal kaart. 15.15 Radio Jazzclub. 15.45 De huis vesting is niet gebaat met heilige huisjes, toespraak. NATIONAAL PROGRAMMA: 16.00 Toespraak. 16.10 De vlag is zwaar, klankbeeld naar het leven van Gijsbert Karei van Hogendorp. 17.25 Strijkkwartet: klassieke muziek. 17.50 De betekenis van 1813 voor het Nederlands in België, ge sprek. 18.00 Nieuws. 18.15 Koorzang. 18.45 1813 't Feest gaat door, programma voor de vrouw. 19.00 Promenadeorkest en radiokoor. 19.40 Actualiteiten. 20.00 Nieuws. 20.05 Radiophilharmonisch orkest en so list: klassieke en moderne muziek. 21.15 Minuutklank 1813: woorden en muziek van toen. 21.45 Oranjes over Oranjes, op Paleis Soestdijk haalt het Koninklijke Gezin her inneringen op aan vroegere generaties Oranje. 22.15 Van muziek en Oranje, een verzameling fanfares, marsen, muziek voor huwelijk en verjaardagen. 22.30 Nws. 22.40 Sportberichten. 22.45 Kamerorkest: moderne muziek. 23.15 Voordracht. 23.25 Moderne muziek voor fluiten. 23.45 Toe spraak. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM n. 298 m. 7.00 KRO. 9.40 NATIONAAL PROGRAMMA. 10.15 KRO. 16.00-24.00 NATIONAAL PRO GRAMMA. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Klassieke grammofoonmuziek. 7.45 Geestelijke liederen. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15-8.20 Voor de jeugd. 8.20 Dj inn, gevarieerd programma (verv.) 12.00 Angelus. 12.04 Country and Western Express. 12.25 Sportperiscoop. 12.30 Mede delingen t.b.v. land- en tuinbouw. NATIO NAAL PROGRAMMA: 12.33 Zie HILVER SUM 1. KRO: 13.00 Nieuws. 13.15 Musi cerende dilettanten: Harmonie-orkest. 13.40 Franse les. 14.00 Voor de teenagers. 15.00 Lichte grammofoonmuziek. 15.15 Lichte orkestmuziek. 15.40 Lichte grammofoon- muz. NATIONAAL PROGRAMMA: 16.00 Toespraak. 16.10 Nu zijn de Fransen van de vloer, liederenprogramma rondom 1813. 16.35 Lichte grammofoonmuziek voor de teenagers. 17.10 Sinterklaasliedjes. 17.25 Voor de vrouw. 17.40 Schevenings vissers- vrouwenkoor: Hollandse liedjes. 18.00 Licht instrumentaal ensemble: Oude polka's en walsen. 18.20 De betekenis van 1813 voor het Nederlands in België, gesprek. 18.30 Metropole-orkest en solisten: amusements muziek. 19.00 Nieuws. 19.10 Koninklijke Militaire Kapel: 150 jaar Nederlandse marsmuziek. 19.45 De vlag is zwaar, klankbeeld naar het leven van Gijsbert Karei van Hogendorp. 21.00 Dies zijn wij verblijd, cabaretfantasie rond het Plein- 1813. 21.45 Oranjes over Oranjes: Op Pa leis Soestdijk haalt het Koninklijk Gezin herinneringen op aan vroegere generaties Oranje. 22.15 Lichte grammofoonmuziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Radio Swingharmonisch orkest: amusementsmuziek. 23.05 Actuali teiten en commentaren uit binnen- en bui tenland. 23.20 Amerikaanse volksliedjes. 23.45 Toespraak. 23.55-24.00 Nieuws. Advertentie Kaarslicht feestelijke sfeer! GOUDA KAARSEN VOOR VRIJDAG AVRO: 19.30 Rooster, programma voor de rijpere jeugd. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. AVRO: 20.20 In AVRO's Televizier. 20.45 „Kijk, die Rijk". 21.40 Voor de vuist weg, amusementsprogramma. NTS: 22.45-22.50 Journaal. VOOR -ZATERDAG NTS: NATIONAAL PROGRAMMA: 09.45-10.15 Reportage van de kranslegging bij het monument 1813 te 's-Gravenhage. VPRO: 15.00 Abe Lenstra, sportprogram ma. 15.40 Film uit de serie Silence please. 16.00 Eurovisie: Rugby-wedstrijd uit En geland. VPRO: 17.00-17.45 Voor de kin deren. NTS: NATIONAAL PROGRAM MA: 19.00 Extra NTS-journaal. 19.15 Quiz voor leerlingen van middelbare scholen. 20.00 Journaal. 20.20 150 jaar Nederland, documentair programma. 21.50 Oranjes over Oranjes: In Paleis Soestdijk kijkt het Koninklijk Gezin terug op vorige genera ties. 21.05 Zilte Vaerzen, liedjes en voor drachten van 1813-1963. 22.15 Alleman van 1913-1963, filmprogramma van Nederland en Oranje. 23.00-23.05 JoumaaL

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1963 | | pagina 21