Modern Amerikaans toneel in Haarlem The Living „The Brig" Theatre met van Brown w OUD en NIEUW in detective- en in av onturenverhaal Akkertjes Tweelingbroer van Bartje voor Assen Goede prijzen voor schilderijen op Amsterdamse kunstveilingen Russische klacht over vervolging van kunstenaars in China Kunstenaars tegen bankgebouw in Amsterdam De charme van de oude vertellers Keulse schouwburg Gedichtenwedstrijd liep onder water van BRT en NRU Feestconcert voor prinses Margriet 1\§81SÖ iilllilrf':: 'T horloge Snuif en wrijf WOENSDAG 14 DECEMBER 1966 Brandend maagzuur? Let op, dat U de originele Akker- cachets krijgt, met de onovertroffen werking bij pijnen griep! helpen direkt! ^tj|f Karei Appel schenkt werk aan Amstelveen De radio geeft donderdag T elevisieprogramma Ook volgend jaar boksen op het scherm Nederlandse Comedie geeft 250ste „Virginia Woolf" Russische dichter Tichonov overladen met eerbewijzen In Assen is dinsdag het nieuwe beeld van „Bartje" in de steenhouwerij van de firma J. H. C. Rabius ontmanteld. De oude „Bartje", naar een geestesprodukt van de Drentse schrijver Anne de Vries, werd in 1954 door Suze Berkhout ver vaardigd. In de loop der jaren was „Bartje" zo zeer aangetast, dat de ge meente besloot om een nieuw beeld te la ten vervaardigen naar een gipsen model van het oude. De kunstenaar Fransz Ge- lencser uit Leeuwarden heeft een gietmo- del naar de Asser steenhouwerij ge stuurd, dat goed tegen de buitenlucht en temperatuurverschillen bestand is. Het oude model wordt gerestaureerd en zal een plaats krijgen in het nieuwe gedeel te van het gemeentehuis in Assen. De directrice van „The Living Theatre" Judith Malina, en de maker van decors en speler in het gezelschap, Julian Beck, hebben zich dagen in de Haarlemse Stadsschouwburg op de hoogte gesteld van de situatie op het toneel, waar vrij dag 16 en zaterdag 11 december „The Brig" (de gevangene) van Kenneth H. Brown wordt gespeeld. Het gezelschap boekt tijdens zijn toernee door Europa veel succes met dit bijzondere spel. „The Brig" is bijzonder door de wijze waarop het gebracht wordt. De toeschou wer wordt geconfronteerd met een ande re wereld, waarin gevangenen hun menin gen vertellen over allerlei onderwerpen. Fysiek moet men sterk zijn om alles te kunnen aanhoren. Van de spelers wordt veel geëist omdat de tekst nogal eens wijzigt en de spelers daarop voortdurend bedacht moeten zijn. Judith Malina vertelde dat het spel zich afspeelt in Korea waar soldaten in een kampement bijeen zijn. In het midden is een gevangenis (of misschien beter ge zegd een bunker). Daar worden de ge strafte militairen, van hoog tot laag, ge detineerd. De spelers hebben zich voor het spel grondig voorbereid. Vóór de re gisseur zijn taak begon stonden zij eerst onder „tucht" van een sergeant-majoor, die hen heeft gedrild als mariniers. Er treden in het spel geen acteurs op, maar mariniers, die snel reageren als nodig is. „The Living Theatre" heeft een vrijwillige „ballingschap" van vijf jaar aangegaan. Het gezelschap is sinds september 1964 ADVERTENTIE in Europa, waar het nog ten minste drie jaar zal blijven. Het gezelschap bestaat uit tweeëndertig leden en kan zich finan cieel redden, hoewel het geen subsidie ont vangt en zelf alles moet organiseren. Toen het voor het eerst in Europa ver scheen had het gezelschap alleen „The Brig" op het programma, maar inmiddels is het repertoire tot vijf stukken uitge breid, waarvan er deze maand enkele in ons land worden gespeeld. Bij het gezelschap hebben zich ook drie Nederlanders aangesloten: Alexander Huguenot van der Linden, Olivier Boe- Strafstaan, scène uit „The brig'' (De gevangenis) van Kenneth Brown, opgevoerd door „The hiving Theatre". len en Frank Hoogeboom die een rol ver vullen in „The Brig". Ook zij trekken mee door Europa: West-Duitsland, Italië België, Groot-Brittannië en Scandinavië. Nederland is voor de vierde keer aan de beurt voor een bezoek. ADVERTENTIE ADVERTENTIE UW JUWELIER/HORLOGER. TOONT U GAARNE DE GEHELE INDUS-COLLECTIE HET HUIS MET HET CARILLON. GROTE HOUTSTRAAT 49 TELEFOON 20049 Van inzakken van prijzen voor eerste klas schilderijen, zowel moderne als klas sieke, zoals op veilingen in het buiten land gebeurt, is in Nederland geen spra ke, aldus deskundigen nadat dinsdag bij Paul Brandt in Amsterdam een begin was gemaakt met een enige dagen durende veiling van oude en moderne schilde rijen. De belangstelling, vooral van Britse en Duitse zijde, was zeer groot en van een kentering in het prijsverloop ten opzichte van de vorige veiling in ongunstige zin was niets te merken. Het niveau lag weer zeer hoog, hetgeen bij voorbeeld tot uiting kwam in hetgeen werd betaald voor een werk uit de Vlaamse school, dat door in siders op ƒ2000 was geschat en voor een Londense galerie werd gekocht voor 7200. Een heel klein werkje van A. van der Venne bracht ƒ3300 op. „Aanbidding der drie koningen" van een Antwerpse meester van 1518 ging voor 1600 van de hand. Een „dorpsfeest" van Pieter Brueghel de Jonge werd naar Londen verkocht voor ƒ33.000, twee werkjes van Jan de Lairesse gingen weg voor f 6200, een interieur van A. van Ostade kocht een Nederlandse particuliere verzame laar voor 15.500, „Badende nymfen" van Van Poelenburgh haalde ƒ9000. Van de romantische school spanden de 12.000 voor een havengezicht van Klinkenberg, en de 12.500 voor een interieur van Van Hamme, beiden gekocht door Nederlandse particuliere verzamelaars, de kroon. De prijzen van andere verkochte werken lie pen uiteen van 5000 tot 10.000 onder meer „Wafelbakster" van Van Hamme ƒ6000, „Boudoir met jonge vrouw" van Verboekchoven en V. Lageye 800 en twee schilderijen van Jean Platteel sa men 10.300. Bij Mak van Waay werd een schilderij van Kees van Dongen „Circuspaardrijd- ster" voor 25.000 naar Frankrijk ver kocht. „Profiel van een vrouw" van Odi- lon Redon bracht 26.000 op en „Baai bij Cagnes" van Renoir 23.000. Drie wer ken van Jongkind gingen weg voor res pectievelijk 14.000, 14.500 en 10.000 Vrouw met citroen" van Mancini bracht 10.500 op „Le pont de Bougival" van Sauzay 3800. Galerie Monet in Amster dam kocht een aquarel van Piet Mon driaan „Chrysant, blauw fond" uit 1908 voor 12.600. Drie andere aquarellen van Piet Mondriaan brachten respectievelijk 8400, 6400 en 4900 op. Een kadege zicht van Le Bourg werd naar Frankrijk verkocht voor 13.000, „Paard voor een boerderij" van Constant Permeke haalde 15.000 en een boerderij met boer en zeug 11.000. Een vroeg werk van De Smet werd verkocht voor 3100, twee werken van Isaac Israels voor respectievelijk 7000 en 3300, een tekening van Jan Toorop voor 3500 een naakt van Jan Sluyters voor 2600, „Devil Woman van Karei Appel voor 7500 en een werk van Asger Jom van de Cobragroep voor 9500. Een brons beeldje van Constant Per meke ging voor 5000 van de hand en een terra cotta werk op houten voet van Men des Da Costa voor 2250. MOSKOU (AP). De Russische cultu rele organen klagen over de arrestaties van schrijvers en het inlijven van ac teurs in het leger van China. Het blad „Literatoernaya Gazetta" deelde de na men mee van schrijvers die in China gearresteerd werden tijdens de „Grote culturele revolutie". Het blad Sovjetskaya Cultura schrijft, dat „het Chinese volk beroofd wordt van de kunst die het liefheeft" op bevel van de leiders van de Chinese communisti sche partij. Dit artikel sloeg in hoofd zaak op het oproepen van acteurs van vier Chinese theaters voor het leger. „Van nu af aan" aldus het blad, „zal heï Chinese volk „van het toneel niets anders horen dan de pseudo-revolutio- naire leuzen van de Rode Garde en een keuze uit citaten uit de werken van voorzitter Mao." In het artikel worden de namen ge noemd van een schrijver, een beeldende kunstenaar en een actrice, vooraanstaan de Chinese kunstenaars die zelfmoord pleegden om te protesteren „tegen de schanddaden" begaan tegen de Chinese cultuur door de Rode Garde. Het bestuur van de Nederlandse fede ratie van beroepsverenigingen van kun stenaars zegt in een telegram aan de gemeenteraad van Amsterdam met be- zorgdheid kennis te hebben genomen van het voorstel tot stichting van een bank gebouw in de Vijzelstraat. De uitvoering van dit plan zal volgens de Federatie een nieuwe stap betekenen in de ontwikkeling naar de culturele verarming van de bin nenstad. Het federatiebestuur dringt er bij de gemeenteraad op aan tot het op stellen van een plan voor de toekomst van de binnenstad, waarin haar culturele en recreatieve functie behouden blijft. „ALS IK straks op deze manier in mijn handen wrijf, wilt u dan zo vriendelijk zijn onmiddellijk de generaal neer te schieten, alstublieft?" Een zin als deze is typerend voor het Oosters-overbeleef- de mannetje Mr. Moto, de Japanse inter nationale politiespeurder, die alles so sorry" vindt en van zijn uitgebreide be voegdheden nooit gebruik zal maken zon der een verontschuldigend „please" de geheimzinnige Mr. Moto, die klassiek is gemaakt door John P. Marquand en een nieuw spannend avontuur beleeft in het Prismaboelc De dood van een Rus sische agent (Mr. Moto Is So Sorry). HET VERHAAL speelt, en dat geeft er naar mijn smaak ook wel een bijzondere charme aan, in die zo onwezenlijk lijken de dagen van tussen de twee wereldoor logen, toen er nog spionnen van Balkan landjes en dergelijken konden rondlopen en het fictieve staatje „Mongolië" blijk baar een toevluchtsoord voor voortvluch- tigen was. Behalve Mr. Moto vinden el kaar hier een Amerikaanse vervalser, een nurkse juffrouw die geleidelijk haar char mes ontvouwt en een Russisch geheime agent, terwijl er tevens nog een corrupte Mongools vorst in de intrige verwikkeld is. Een bijna absurd avonturenverhaal, dat toch geloofwaardig blijft, met vaart geschreven en pittig en amusant verteld. Wel moet de lezer natuurlijk bereid zijn het te beschouwen als zo'n typische avon turenroman uit een voorgoed voorbije periode met situaties en conflicten die thans ondenkbaar zijn en die daardoor minder acceptabel lijken voor wie zich niet speciaal instelt op zo'n gezellig ouderwets brok (ont)spanningslectuur. reeks er ook twee van de detective-story: Ellery Queen en R. Austin Freeman. Queen behoeft, meen ik, voor onze lezers nauwelijks een typering meer, de logica, zorgvuldige komplottering en boeiende intriges van zijn deductieverhalen zijn elke detectiveliefhebber bekend. Een van de beste Queen-stories, The Tragedy of Z is, onder de titel Het geheim v a n d e laat ste letter, voor de Pris mareeks vertaald door H. Heldring. De arts-schrijver R. Austin Feeman (geboren in 1862) behoeft voor de detec tivelezer van vandaag misschien wat meer introductie. Zijn verhalen, die beho ren tot de strikt analytische school van Conan Doyle en die zich eveneens afspe len in de tijd toen de huurkoetsjes nog door Londen reden, bezitten voor de le zer die er gevoelig voor is, nog alle char me die de sfeer van die tijd aan een goe de vertelling kan meegeven. Freemans speurder Dr. Thorndyke is zo'n typisch ouderwetse laboratoriumdetective, die uitgaande van een of andere listige vondst een misdaad stap voor stap tot oplos sing brengt aan de hand van intelligente deductie Gedegen detectiveverhalen, die tegelijk staaltjes van goede, ouderwetse vertelkunst zijn, al moet natuurlijk de lezer bereid zijn de soms wat omstandi ge verhaaltrant van die dagen voor lief te nemen. Dr. Thorndyke ziet het anders heet de Prisma-vertaling van Freemans „Inverted Stories het bevat vijf grote Thorndyke-verhalen. Ed McBain is, behalve door speurders- HETZELFDE geldt voor de verhalen van Edgar Wallace, die door het publiek nog steeds met een groot enthousiasme geconsumeerd schijnen te worden. Wal laces Eve's Island (in Prisma: Het eiland van Eva) is weer eens zo'n geschiedenis, naar mijn gevoel niet een van de meest geslaagde van deze schrij ver. Een fantastisch onbewoond-eiland- motief, hoewel geenszins nieuw en nau welijks meer denkbaar in onze tijd, belooft aanvankelijk een aardige intrige te zul len opleveren. Deze wordt echter onder broken als de handeling zich verplaatst naar Engeland. Daar worden racebaan- belevenissen, overigens met weinig ver ve, uitgesponnen op een wijze die de Ne derlandse lezer waarschijnlijk minder zal interesseren dan de, veel meer in deze zaken levende, Engelsman. De terugkeer naar het eiland betekent nauwelijks een weer opnemen van de afgebroken draad: het is alles erg summier en fragmenta risch weergegeven; overlading met te veel uiteenlopende motieven heeft de schrij ver geen gelegenheid gelaten de moge lijkheden uit te buiten die zijn intrige onmiskenbaar bezat. De enige verdien ste van het verhaal vind ik feitelijk het wel humoristisch werkende type van de hoofdpersoon, een praktische dagdromer, naïef en toch een krachtfiguur, grotesk in zijn „majesteitelijkheid" en toch ook sympathiek in zijn wezenlijke eenvoud. Het zijn nogal wat bezwaren, maar ik neem aan dat de ware Wallace-enthou- siast zich er weinig van zal aantrekken en zich zal haasten, een heel boek lang zijn dagelijkse zorgen te gaan vergeten op dit eiland van Eva. NAAST DEZE twee klassieken van het avonturenverhaal presenteert de Prisma- verhalen in het min of meer „hardgekook te" genre, vooral bekend geworden door zijn politieverhalen die spelen op het bu reau van het „87e district". Een auteur met meer pijlen op zijn boog. In de reeks Zwarte Beertjes verscheen van McBain een avonturenverhaal, De Schild wachten van Amerika (The Sen tries), met als motief de invasie van een legertje goed getrainde particulieren, in een stadje aan de kust van Florida, dat ze van ieder contact met de buitenwereld willen afsluiten. Een origineel gegeven, met als hoofdpersoon een „gang" van superpatriotten die de koude oorlog wat proberen op te warmen. Het heeft tege lijk iets van een beklemmend toekomst verhaal en van een boeiende spionagege- schiedenis, zonder te vervallen in James- Bondachtige nonsens. De figuren die erin optreden zijn Amerikaans-reëel en de si tuaties aanvaardbaar binnen het raam van de gegeven fantasie. Goede ontspan ningslectuur met de daarvoor noodzake lijke spanning. Bert Japm ADVERTENTIE Uw verkoudheid van neus. keel of borst weg met Nederland 1: Het kinderprogramma „Tien plus" gaat vanmiddag over de kerstviering, 's Avonds begint het pro gramma met de Teleac-cursus de boerde rij als onderneming. Na het nieuws en Pipo vervolgt de filmserie „Mona". In Openbaar Kunstbezit wordt Callot en de Comedia dell'Arte behandeld. Na het journaal en een uitzending van de Katho lieke Volkspartij, de wedstrijd Ajax-Li- verpool in de tweede ronde van de Euro pabeker voor landskampioenen. De recht streekse reportage komt uit het An'field- stadion in Liverpool. Na de wedstrijd het programma „Inburgeren", over bouwstij len van overheidsgebouwen. Nederland 2: De VARA begint de avond met een aflevering van „Workshop" van de BBC. Hierin wordt een beeld gege ven van de voorbereidingen van een klas siek concert. De pianisten Vladimir Ash- kenazy en Daniël Barenboim repeteren en spelen gedeelten uit het concert voor twee piano's en orkest (KV 365) van W. A. Mozart. Na Achter het Nieuws het programma „Uit Bellevue" waarin een reportage van een teach- in over het di- rigentenbeleid bij het Concertgebouwor- In „Uit Bellevue" wordt dit debat ge heel of gedeeltelijk rechtstreeks uitge zonden. De Belgische Radio en Televisie en de Nederlandse Radio Unie hebben een ge meenschappelijke wedstrijd uitgeschreven in het schrijven van gedichten door jon gelui van 15 tot en met 20 jaar. De ge dichten mogen niet in druk verschenen zijn, noch door radio of televisie uitge zonden. De gedichten dienen, voorzien van een schuilnaam of motto en getypt in vier exemplaren geadresseerd te worden aan de Literaire en Dramatische Dienst van de BRT, de Belgische radio, adres: Eugène Flageyplein 18, Brussel 5. Iedere auteur mag maximaal drie gedichten in zenden. De eerste prijs is 10.000 frank of on geveer 725 gulden, de tweede prijs 7500 frank, de derde 5000 frank De jury bestaat uit Marcel Coole, Jós de Haes, Hubert van Herreweghen, Ad den Besten en Wim Hazeu. De bekroonde gedichten zullen per ra dio worden uitgezonden. De inzending sluit 1 februari 1967. Meer gegevens over de wedstrijd kun nen aangevraagd worden bij de Neder landse Radio Unie, Postbus 150 in Hil versum. De schilder Karei Appel heeft de ge meente Amstelveen een schilderij aange boden, een recent werk dat hij de titel gaf „Deux têtes ensembles". Deze schen king is gedaan nadat Appel in het ge meentelijk museum „Aemstelle" had ge ëxposeerd. B. en W. van Amstelveen ad- viseren de raad na de commissie voor culturele zaken te hebben gehoord de schenking als een waardevolle aanwinst van het culturele bezit van de gemeente te aanvaarden. HILVERSUM I. 7 00 Nws. 7.10 Meditatie. 7.15 Gram.mu ziek. (7.30-7.32 Nws). 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Kamermuziek. 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 School radio. 10.00 Aubade. 11.00 Voor de zieken. 11.30 Mensen geloven. 11.45 Streeksgewijs. 12.27 Mededelingen land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Actualiteiten. 13.00 Pro memorie. 13.05 Gram.muziek. 13.45 Voor de vrouw. 14.15 Klassieke en moderne muziek. 14.45 van 1685 tot vandaag. 15.15 Voor de vrouw. 15.45 Klassieke gram.muziek. 16.00 Bijbel overdenking. 16.30 Internationale Muziek- week Gaudeamus 1966. 17.00 Voor de jeugd. 1715 Nederlandse liederen. 17.30 Gram.mu ziek. 18.10 Sport. 18.30 Halte. 19.00 Nws. 19.10 Radiokrant. 19.30 Klassieke fluitcon certen. 19.45 Zijn wij tevreden? 19.50 Licht platenprogramma. 20.10 De familie Leen- houts (hoorspel). 20.35 Samen uit - Samen thuis. 22.00 Lichte gram.muziek. 22.15 Avond overdenking. 22.30 Nws. 22.40 Boekbespre king. 22.45 Kerkorgelconcert. 23.15 Weer woord. 23.45 Licht kwintet. 23.55 Nws. HILVERSUM II. 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 De Zesdaagse te Amsterdam. 7.25 Gram.muziek. 7.55 Deze dag. 8.00 Nws. 8.10 Actualiteiten. 8.15 Gram.muziek. (8.30-8.35 De groenteman). 8.50 Morgenwijding. 9.00 Klassieke gram. muziek. 9.40 Gram.muziek. 11.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. (11.00-11.02 Nws). 12.00 Amusementsmuziek. 12.27 Mede delingen land- en tuinbouw. 12.30 Gram. muziek. 13.00 Nieuws. 13.10 Journaal. 13.30 Klassieke en moderne muziek. 14.05 Beiaard concert. 14.15 Huishoudelijke zaken. 14.30 Amateurs muziekprogramma. 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nws. 16.02 Voordracht. 16.20 Klassieke muziek. 17.00 Voor de jeugd. 18.00 Nws 18.15 Actualiteiten. 18.20 Uitzending van het G.P.V. 18.30 Orkestmuziek. 18.55 Voor de kinderen. 19.00 Gesproken brief. 19 05 Sitar. 19.30 Van huis uit. 19.45 Gram. muziek. 19.55 Kerk veraf en dichtbij. 20.00 Nws. 20.05 Salzburger Festspiele 1966. 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Gram.muziek. 23.45 De Zesdaagse te Amsterdam. 23.55 Nws. HILVERSUM II 9 00 Nws. 9.02 Lichte muziek. 10.00 Nws. 10.02 Dixieland. 10.30 Nwe langspeelplaten. 11.00 Nws. 11.02 Gram.muziek. 12.00 Nws. 12 02 Lichte muziek. 13.00 Nws. 13.02 Top Twintig. 14.00 Nws. 14.02 Licht platenpro gramma. 15.00 Nws. 15.02 Actualiteiten. 15.05 Sport. 16.00 Nws. 16.02 Actualiteiten. 16.05 Voor de tieners. 17.00 Nws. 17.02 Actualitei ten. 17.05-18.00 Verzoekplaten. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nws. 12.05 Gevarieerde muziek. 12.40 Weerbericht. 12.48 Lichte muziek. 12.55 Bui tenlands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Mo derne serieuze muziek. 14.00 Nws. 14.03 Licht casinoconcert. 15.00 Nws. 15.03 Recital. 15.30 Eigen-aardig. 16.00 Nws. 16.03 Beursberich ten. 16.09 Tea Time. 17.00 Nws. 17.15 Amuse mentsmuziek. 17.30 Volksdansmuziek. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paarden sport. 18.30 Franse les. 18.32 Spaanse muziek. 18.45 Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55 Lichte muzek. 19.00 Nws. 19.40 Walsmuziek. 19.50 Vrije politieke tribune. 20.00 Klassiek con cert. 22.00 Nws. 22.15-22.30 De zeven kunsten VOOR WOENSDAG NEDERLAND I 17.00-17.35 Voor de kinderen. 18.30 Teleac. 19.00 Nws. in het kort. 19.01 Voor de kleu ters. 19.05 Mona (TV-film). 19.30 Openbaar Kunstbezit. 19.43 In de schaduw van de mens (film). 19.55 Socutera. 20.00 Journaal. 20.15 Uitzending van de K.V.P. 20.25 Liver- pool-Ajax. 22.15 Overheidsgebouwen en De mocratie. 22.45-22.50 Journaal. NEDERLAND II 20.00 Nws. in het kort. 20.01 Werkplaats voor muziek. 20.50 Achter het nieuws. 21.15 Uit Bellevue (kunstkroniek). 22.05-22.10 Jour naal. VOOR DONDERDAG NEDERLAND I 19.00 Nws in het kort. 19.01 Pipo. 19.05 De Verrekijker. 19.15 Van gewest tot gewest. 19.35 Mensen in de sport. 20.00 Journaal. 20.20 Colombe (TV-spel). 22.30 AVRO's Tele- vizier. 22.40-22.45 Journaal. 23.00-23.30 Teleac. NEDERLAND II 20.00 Nws in het kort. 20.01 Solistencon cert. 20.20 Gamma: 20.35 De Wally-show. 21.15 Brandpunt-Europa. 22.05-22.10 Jour- naaL KEULEN (AFP). Een 23-jarige jon geman, oud-leerling van de toneelschool in Keulen, heeft de automatische brand- blusinrichting van de Keulse schouwburg in werking gesteld. Het theater liep vol. Uit elk van de 120 kranen sroomde twaalf liter water per minuut. De schade wordt op 90.000 gulden geraamd. De jon geman is gearresteerd. Ook in het komende jaar zullen weer rechtstreekse beelden van amateurboks wedstrijden door de AVRO-televisie wor den uitgezonden. Op 27 februari worden de nationale amateurwedstrijden uit Den Haag uitgezonden, waarna op 24 april opnamen worden gemaakt bij de inter land NederlandOostenrijk. De Nederlandse Comedie zal aanstaan- I de zaterdag in de Amsterdamse Stads schouwburg haar 250ste voorstelling ge ven van „Wie is bang voor Virginia Woolf". Aan de voorstelling werken mee: Ank van der Moer, Han Bentz van den Berg, I Femke Boersma en Will ban Seist. De I regie is van Henk Rigters. Woensdag 21 december verzorgt de NTS van 20.15 tot 21.00 uur op Nederland 1 een rechtstreekse uitzending vanuit het Concertgebouw in Amsterdam, waar prinses Margriet en mr. Pieter van Vol lenhoven een feestelijk concert bijwonen, aangeboden door het gemeentebestuur van (Amsterdam). Uitgevoerd zal worden de Piet Hein Rhapsodie van Peter Anrooy, recitatief en aria uit het Weinachtsoratorium voor alt en orkest van J. S. Bach, concert in Es groot voor trompet en orkest van Jo seph Haydn en de bruiloftsmars uit „Ein Sommernachtstraum" van Felix Men delssohn Bartholdy. Bij het binnenkomen van het bruidspaar wordt de Konings fanfare van Josquin Depres gespeeld. Het Concertgebouw orkest staat onder lei ding van Bernard Haitink. MOSKOU (Reuter). De Russische dichter Nikolai S. Tichonov is onder scheiden met de titel Held van de socia listische arbeid, de hoogste burgerlijke onderscheiding in de Sovjet-Unie, de orde van Lenin en de gouden ster met ha mer en sikkel, ter gelegenheid van zijn zeventigste verjaardag. Tichonov ging in het begin van de ja ren dertig over van het modernisme naar het officieel voorgeschreven socialistisch realisme. In de stalinistische na-oorlogse zuivering tegen Westerse invloeden in de litteratuur raakte hij uit de gratie en werd hij ontslagen als voorzitter van de schrijversbond. Ondanks de gevaren die dit meebracht zou hij voor de oude dichteres Anna Achmatova, die uit de schrijversbond was gezet en in grote ar moede leefde, in de bres zijn gespron gen. Ticonov is nu lid van de Opperste Sov jet (parlement) en hoofd van de Lenin- prijzencommissie in het Kremlin. In 1957 werd hem de Lenin vredesprijs verleend.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1966 | | pagina 9