Deutschland, erwache", de film
in Goebbels' propaganda
te I evisie en radio
Holland Festival
uitgebreid op de
komt
radio
=UITGAAN IN HAARLEM®
uniek!!
stereo
festival
slechts 6?5
Hollandse aardbeien
voor moederdag!
Van Hollywood
tot Mozambique
Goochelaars kozen
Nederlander tot
voorzitter
Geen besluit over
satelliet-tv
95
Televisie-vanavond
Radio-zaterdag
TV vrijdag
TV zaterdag
V R IJ D A G 10 MEI 1968
HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT
Grondig
In „Deutschland, erwache!" toont Lei- Gedateerd
ser aan de hand van fragmenten uit een
Charles Boost
Sfortgenó
advertentie
POPPENTHEATER
(Van onze filmcriticus)
AMSTERDAM. Min of meer ter af
sluiting van het seizoen (de volgende
week worden alleen nog de prijswinnaars
van Oberhausen vertoond) heeft het Ne
derlands Filmmuseum de première ge
bracht van Erwin Leiser's „Deutschland.
erwache!" en de filmer uitgenodigd voor
een bezoek aan ons land om er de pers
te ontmoeten. Een zinvol besluit van een
wel bijzonder gevarieerd seizoen, waarin
de leden met veel op filmgebied kennis
hebben kunnen nemen dat anders onver-
toond was gebleven in ons land. In veel
gevallen betekent die uitspraak een te
leurstellende vaststelling van feiten, na
melijk als het vertoonde belangrijk ge
noeg blijkt om te betreuren dat er niet
een groter publiek mee bereikt kan wor
den dan het Filmmuseum in zijn twee
voorstellingen per week kan verwerken.
Dat geldt ook voor „Deutschland, er
wache!" die dan misschien geen uitge
sproken bioscoopfilm is, maar zeker
waard is bijvoorbeeld een plaats in^ een
televisieprogramma ingeruimd te krijgen.
fnS„Èkhmann0und d^DritteXiS^en I centen bedreven wrd m bgoorbeeld
in het hier nooit vertoonde „Wahle das „Hans Westmar A-Mann Brand o
Leben") heeft Leiser ook nu weer ge- „Hitierjunge Quex films die zelfs bm-
werkt met bestaand filmmateriaal, in dit nen de partij controversen opriepen,
geval met fragmenten uit Duitse speel- GOEBBELS persoonlijk hield meer an
films die in de periode 1933-'45 zijn ge- een minder opzichtige beïnvloeding van
maakt en vertoond. Via dit systematisch het bioscoopbezoek en verkoos de on-
mmmnummnwimwi^
geordend materiaal wil Leiser aantonen,
op welke geraffineerde wijze de propa
ganda in het Derde Rijk tot in de biosco
pen gevoerd werd.
AAN de grondigheid van onderzoek en
schuldige verpakking van een dramatisch
verhaal of een amusementsonderwerp die
niettemin ongemerkt de beginselen van
de partijleer wisten aan te roepen. Zoals
bijvoorbeeld in „Heimkehr", een span
nende en onderhoudende film over Duit
se minderheden buiten de landsgrenzen,
waarin Paula Wessely haar grote mono
de''aanwezigheid "van kennis van zaken I loog over de lotsverbondenheid van de
behoeft men bij Leiser nooit te twijfelen, over de hele wereld verspreide Duitsers
Deze in '23 geboren advocatenzoon verliet met hun vaderland kan houden. Het frag-
nog voor hef uitbreken van de oorlog, bij ment komt -^„Deutschland. erwache!
de eerste pogroms, zijn vaderland en ves
tigde zich in Zweden, waar hij in de
journalistiek terechtkwam en beschou
wingen over litteratuur en toneel schreef.
Pas toen hij in '58 medewerker werd aan de
Zweedse televisie, ging hij zich met film
voor onder het hoofdstuk „Heim ins
Reich", waarin meer fragmenten uit films
van gelijke strekking zijn ondergebracht.
Andere titels van hoofdstukken zijn
„Sterben für Deutschland", „Führer be
fehl wir folgen!", „Krieg als Spazier-
bemoeien en leerde" hij mogelijkheden en I gang" en „Denn wir fahren gegen Eng-
betekenis kennen van het compileren van land
bestaand, voornamelijk documentair, In ieder van de aldus ontstane efcate-
filmmateriaal, wat in '59 leidde tot zijn goneen brengt Leiser passende filmpas-
eerste compilatiefilm „Mein Kampf", sages, die nu als botte propaganda of
twee iaar later gevolgd door „Eichmann domme pogingen tot meningsvorm wor-
und das Dritte Reich". Evenals zijn land- den ondergaan. Want bij het zien van de
genoot Willv Brandt, die hij in Zweden brokstukken film die Leiser bi] elkaar
feerde kennJn. liet Leiser zich tot Zweeds gezocht heeft en die een „Querschmtt
staatsburger naturaliseren; hij keerde na vormen van wat de Duitse filmindustrie
de oorlog periodiek naar zijn vaderland m die jaren aan de markt bracht, staat
terug^hter niet om er zich te vestigen, men versteld van het feit dat dit mate-
Na Zweden heeft hij zijn leefklimaat in riaal destijds ernstig is genomen en dat
Zwitserland gevonden, waar hij, hoewel een groot bioscooppubliek er lering
sinds '66 directeur van de Berlijnse Film- vermaakt uit putte,
en tv-academie, in Zürich woont.
twintigtal speelfilms, die er op het eerste Ook zonder te letten op propagandis
gezicht nogal onschuldig uitzien, aan dat tische tendenzen moet men bij het kijken
het Duitse volk in de Hitler-periode bijna
Beeld uit „Deutschland erwache"
naar „Deutschland, erwache!" toch tot de
conclusie komen, dat geen van de getoon
de fragmenten een film doen vermoeden
die de moeite van het herzien waard zou
zijn. Wat bij tientallen Franse en Ameri
kaanse films uit de jaren dertig en veertig
mogelijk is, zoals de televisie bij herha
ling bewijst, namelijk het terugbrengen
ervan zonder dat de gedateerdheid een
ernstig beletsel vormt voor onsentimen
teel kijkgenot, dat lijkt bij dit Duitse
werk uitgesloten. Lijzig en nadrukkelijk
spel, grote woorden, toneelmatige voor
dracht en een beklagenswaardig tekort
aan humor. Onder de druk van een re
gime blijkt de eens zo roemrijke Duitse
film snel gedevalueerd te zijn, hoewel de
groten van het witte doek uit die tijd.
Werner Krauss, Hans Albers, Heinrich
George, de Hörbigers en Paul Wessely
met veel animo bleven meedoen.
Uit een soort piëteit voor de nog leven
de filmmensen noemt Leiser bij de frag
menten noch de naam van de regisseur
noch de namen van de meespelenden. On
danks die voorzorgsmaatregelen herkent
men gemakkelijk Zarah Leander. liedjes
zingend voor de frontsoldaten in Wunsch-
konzert of Werner Krauss, die zijn groot
kunstenaarschap vergooit in „Jud Süss",
waarin hij onder regie van Veit Harlan
vier verschillende karikaturale joden-
typen uitbeeldt en verder Hans Albers
en Heinrich George, die hun medewer
king aan als propaganda herkenbare
films gaven. Dus niet alleen als instruc
tieve film over methodes van politieke
propaganda, maar ook als informatie over
een periode in de filmgeschiedenis die
weinig l>„kend is, vertoont Leisers film
belangwekkende aspecten, die aller aan
dacht verdienen.
(Van onze correspondent)
HILVERSUM. Ondanks nijpend
geldgebrek („ieder dubbeltje keren we
om", aldus programmaleider Jan Fel-
derhof) zal de NRU een zeer groot
deel van de muzikale evenementen in
het Holland Festival, hetzij recht
streeks, hetzij kort na de uitvoering,
uitzenden. De „uitloop" zal dit jaar
beperkt blijven tot drie weken en hel
zal dus niet meer voorkomen dat een
opname tot september of oktober blijft
liggen. Het geldgebrek, en ook wel de
grotere technische problemen, zijn er
de oorzaak van dat de opera een
beetje het kind van de rekening wordt.
De andere muzikale evenementen zul
len voorrang krijgen en als er dan wat
geld en tijd overblijft, komen er mis
schien ook een of twee opera's op de
radio.
Toch is het beeld iets gunstiger dan
verleden jaar. Zoals bekend, kon
in 1967 maar de helft worden uitge
zonden vergeleken met wat de NRU
een jaar tevoren in de ether had ge
bracht. Het gevolg hiervan was, dat de
overname door het buitenland ook de
helft kleiner was. Hoe minder de NRU
van het Holland Festival uitzendt, hoe
minder de belangstelling voor het fes
tival bij de buitenlandse omroepen is.
De NRU-koren en -orkesten verzor
gen een niet gering deel van het aan
tal uit te zenden concerten en dat dan
onder het motto „Van Giovanni Ga-
brieli tot Peter Schat". De vijf pro
gramma's maken 't mogelijk werken van
uiteenlopende perioden uit de muziek
geschiedenis te beluisteren. Werken van
Gabrieli. waaronder 16de-eeuwse dub-
belkorige motetten, zijn in één pro
gramma (Haarlemse St. Bavo-kerk op
2 juli) samengebracht met Strawins-
ky's „mis" en psalmensymfonie".
Composities van Bach als orgelmees
ter. als Leipzigse Thomascantor en als
hofkapelmeester vormen één program
ma met Vivaldi's ..Magnificat" op 20
i juni in de St. Janskerk in Gouda. De
I „Petite Messe Solennelle", een in ope-
mnnnnnnnnnnnnffir'"""l""'*^*<MI*l,,w*lll>ll,>,>lll,><l,v>ll,iniill>il]
rastijl geschreven mis van Rossini, zal
worden uitgevoerd in de originele be
zetting voor koor, solisten, twee pia
no's en harmonium (24 juni Amster
damse Thomaskerk).
Een spectaculair concert wordt de
uitvoering van de grote „Dodenmis
van Berlioz, een werk dat eigenlijk
duizend executanten vergt, maar er op
21 juni in het Concertgebouw „slechts"
235 krijgt: ongeveer 135 musici en 100
zangers, wat zo ongeveer het hele mu
zikale NRU-apparaat vergt. Jean Four-
net heeft de leiding van deze uitvoe
ring, waarbij koperorkesten „in het
noorden, zuiden, westen en oosten"
van de zaal flink wat toeschouwers
ruimte zullen opslokken.
Tenslotte is er het door de NCRV
te verzorgen concert van het Radioka
merorkest op 17 juni in de Rotter
damse Doelen. Deze uitvoering vindt
niet plaats in een van de beide con
certzalen van De Doelen, maar in de
feestzaal, die 500 plaatsen bevat. Deze
ruimte is nog nauwelijks als concert
zaal beproefd, maar voldoet akoestisch
heel behoorlijk aan de eisen. Op het
programma staat een zeer modern
werk van Holliger (een door de com
ponist zelf te leiden wereldnremière
van zijn „Siebengesang für Obö,
Orchester, Singstimmen und Laut-
sprecher"), Varese. Schat en Pousseur.
HILVERSUM. Simon van Collem,
het Portugese kolonialisme, cabaret
en het portret van een Nederlands
componist op Nederland één, een paar
series en brandpunt op Nederland twee.
ADVERTENTIE
(^oud'^iloer-^orlogeA-^CeUum^plett
Gr. Houtitraat 6, Haarlam, Tal. 02500-10616
voortdurend, als het de bioscoop bezocht,
geïndoctrineerd werd met nazistische op
vattingen. Lenin had al in 1917 de stel
ling verkondigd, dat van alle kunsten de
film uit propagandistisch oogpunt het be
langrijkste medium was en Goebbels was
het daarmee als propagandaminister van I TENTOONSTELLINGEN
hgt Derde Rijk volkomen eens. Hij was
echter tegen de openlijke propaganda zo- prans Halsmuseum (Groot Heiligland (!2)
als in de eerste tijd na Hitlers machts- Permanente tentoonstelling van werken
overname wel door al te ijverige produ-
^s>SS(*v" w
Een stereo langspeelplaat waar
op 14 beroemde, internationale
amusementsorkesten 14 beroem
de werken spelen. Verkrijgbaar
bij elke erkende grammofoon-
platenhandelaar. Haast u! Dit
is een tijdelijke aanbieding. De
oplage is beperkt.
Commissie Collectieve Grammofoonplaten Campagne
De Internationale Vereniging van Be
roepsgoochelaars (I.S.P.M.) maakt be
kend, dat tot internationaal voorzitter is
benoemd de Nederlandse goochelaar Nic.
Niberco. Voor de werelddelen Azië en
Amerika zijn respektievelijk als voorzit
ter benoemd P. C. Sorcar uit Calcutta en
Peter Pit uit Hollywood, Californië.
Nic Niberco treedt met zijn oartner
over de gehele wereld op onder de naam
The Niberco Brothers. Hij heeft tweemaal
het wereldkampioenschap goochelen be
haald.
Sorcar is één van de weinige overge
bleven illusionisten, die een avondvullen
de voorstelling geven. Hij treedt hoofd
zakelijk op in India. Japan en Australië.
Peter Pit, van Nederlandse afkomst, is
reeds jaren in de Verenigde Staten ge
vestigd. Hij heeft daar een grote naam.
onder meer door eigen televisie-shows.
uit de Haarlemse school van de 16de
tot en met de 19de eeuw, waaronder
Hals' meesterwerken. Dagelijks van 10
tot 17 uur, zon- en feestdagen van 13
tot 17 uur. Bovendien in het Prenten
kabinet: „Een keuze uit de collectie
Van Looy". Tot 20 mei extra-avond
openstelling. Dagelijks (ook zondags)
van 20.30 tot 22.30 uur.
Vishal (Grote Markt): „Als de vlag ge
hesen is", tentoonstelling ter gelegen
heid van de dag van Europa. Vrijdag
10 tot en met zondag 12 mei. Dagelijks
10 tot 17 uur en zondag 13 tot 17 uur.
Bisschoppelijk Museum (Jansstraat 19):
Permanente expositie van oude reli
gieuze kunst, schilderijen, middeleeuwse
kunstnijverheid. Dagelijks, behalve op
maandag, geopend van 10 tot 12.30 uur
en van 13 tot 17 uur.
Teylers Museum (Spaarne 16): Perma
nente expositie van schilderijen, fossie
len, mineralen en historische natuur
kundige instrumenten. Geopend op
werkdagen, behalve maandag, van 10
tot 17 uur. De eerste zondag van de
maand van 13 tot 17 uur.
Galerie Zijlstraat: Expositie van beelden
van Ek van Zanten en schilderijen van
Annemarie van Zanten-Eilers. Dagelijks
12 tot 17 uur. Maandag, woensdag en
vrijdag ook 20 tot 21.30 uur. Zondags
14.30 tot 17 uur. Tot 18 mei.
Galerie-t (Bakenessergracht 67): Exposi
tie van werk van Segui. Dagelijks van
11, tot 17 uur en zondags van 13 tot
17 uur. Tot en met 9 juni. Opening
vrijdag 10 mei om 21 uur.
Galerie Drengel (Bakkumstraat)Exposi
tie van werk van Henk Ames. Maandag
tot en met vrijdag 20 tot 22 uur en
donderdag, zaterdag en zondag ook van
13 tot 17 uur. Tot en met 31 mei.
Cruquiusmuseum (Cruquiusweg, Heem
stede): Permanente expositie van bis
torische stoommachines en grote ma
quette van de watersnoodramp van
1953. Maandag tot en met vrijdag van
9 tot 17 uur. Zaterdags van 9 tot 12 uur
Keukenhof (L' .se): Openluchttentoonstel
ling van voorjaarsbloemen. Dagelijks
van 8 uur tot een half uur na zons
ondergang. Tot half mei.
Stadskweektuin (Kleverlaan)Gelegen
heid tot gratis bezichtiging van de kas
sen en bloemgewassen. Woensdags van
14 tot 17 uur en zaterdags en zondags
van 10 tot 12 en 14 tot 17 uur.
TONEEL
Vrijdag 10 mei, Stadsschouwburg, 20 uur:
Koninklijke Vlaamse Schouwburg met
„De drie musketiers" naar de roman
van Alexandre Dumas. Nederlandse be
werking: Alice Toen. Regie: Eddy Ver-
bruggen. M.m.v. Senne Rouffaer, Chris
Lomme, Bert Struys, Vera Veroft,
Francois Bernard, Alex Cassiers en
Erik Maas.
Zaterdag 11 mei, Stadsschouwburg, 20 uur:
De Haagse Comedie met ..Belchers ge
luk", tragi-komedie van David Mercer.
Vertaling: Gerrit Kouwenaar. Regie:
Carl v. d. Plas. M.m.v. Ko van Dijk,
Paul Steenbergen, Anne-Marie Heyli-
gers, Do van Stek en Manfred de Graaf.
Vrijdag 17 mei, Stadsschouwburg, 20 uur:
Nieuw Rotterdams Toneel met „Tar-
tuffe", blijspel van Molière. Vertaling:
Josephine Soer. Regie: Johan Greter.
M.m.v. Luc Lutz, Loudi Nijhoff, Lies
Franken, Kitty Jansen. Eli Blom, Ro
bert Sobels, Sacco v. d. Made, e.v.a.
AMATEURTONEEL
Donderdag 16 mei, Stadsschouwburg
20 uur: Haarlemse Toneel Club met
„Valstrik voor een man alleen".
MUZIEK
Vrijdag 10 mei, Concertgebouw, 20.15 uur:
Eerste concert in de Beethovencycius
door het Noordhollands Philharmonisch
Orkest o.l.v. Henri Arends. Solist: Bru
no Leonardo Gelber (piano). Program
ma: Ouverture „Coriolan", Symfonie
no 1 en Pianoconcert no 5.
Dinsdag 14 mei, Minerva Theater (Heem
stede), 20.15 uur: Concert van koper
blazers en klavier voor de Heemsteedse
Kunstkring. M.m.v. John Floore (trom
pet), Adri van der Knaap (trompet)
Jaap Prinsen (hoorn), Frans van Luin
(trombone) en Miep van Luin (kla
vier). Programma: Bozza. Hendrik An
driessen, Robert Schumann. Koetsier,
Pezel en M. de Jong.
Dinsdag 14 mei, Grote of Sint Bavokerk
(ingang Oude Groenmarkt), 20 uur
Concert door stadsorganist Albert de
Klerk.
Donderdag 16 mei, Grote oi Sint Bavo
kerk. (ingang Oude Groenmarkt)
15 uur: Concert door stadsorganist Piet
Kee.
Donderdag 16 mei, Concertgebouw
20.15 uur: Kamermuziekconcert. Pro
gramma: Leos Janacek (1854-1928): So
nate voor viool en piano; Jeugd, suite
voor blaassextet; Concertino voor Piano
en kamerorkest (twee violen, altviool,
klarinet, fagot en hoorn)Strijkkwar
tet nr. 2 „intieme brieven".
Vrijdag 17 mei, Concertgebouw, 20.15 uur:
Tweede concert in de Beethovencycius
1968 door het Noordhollands Philhar
monisch Orkest o.l.v. Vladimir Matej.
Solist: Herman Krebbers (viool). Pro
gramma: Ouverture „Egmont"; Viool
concert en Symfonie no 7.
JAZZ
'rijdag 10 mei, Concertgebouw, 24 uur:
Jazzclub 9Va met een nachtconcert
m.m.v. John Tchicai, Willem Breuker en
Han Bennink.
Poppentheater Merlijn (Hasselaers-
plein 35), toegang 5 jaar, 14.30 uur:
zaterdag 11 mei: „Het Torenhaantje"
Woensdag 15 mei: „Het Sprookje van
de Zon".
DIVERSEN
Waagtaveerne (hoek Spaarne-Damstraat)
Dagelijks, behalve maandag, vanaf
20 uur geopend. Vandaag. 20 uur: Hoo-
tenanny-avond. Zaterdag, 20 uur: Cobi
Schreij er ontvangt gasten.
De Ark (Nieuw Heiligland): Iedere avond,
behalve dinsdag, van 20 tot 23 uur:
Grammof oonplatenconcert.
Zaterdag 11 mei, Minerva Theater (Heem
stede), 14.30 uur: Het Aerdenhouts
Kindertoneel met „Hans en Grietje
Zondag 12 mei, Middenduinen (ingang
CIOS, Zanderijvaart), 14 uur: Boom- en
bosexcursie.
Zondag 12 mei, Kroonzaal Brinkmann
(Grote Markt), 20 uur: Dansavond
m.m.v. het „XYZ-Combo".
ONTWAPENINGSDAG
Zaterdag 11 mei, Lorentziyceum (Sant
poorterplein), 13.45 uur: Informatie
discussiemiddag over „Ontwapening"
o.l.v. drs. F. de Vries, J. van Wieten,
A. JDingerdis en Maarten van Dullemen.
Zaterdag 11 mei, Concertgebouw, 20 uur:
Teach-in „Ontwapening, een illusie?"
Sprekers: pater S. Jelsma m.s.c., drs.
L. Wecke, dr. A. L. Constandse, drs. J.
P Pronk, mr. F. Kalshoven en luite
nant-kolonel drs. F. C. Spits. Voorzitter:
dr. N. A. C. Slotemaker de Bruine.
Simon van Collem is weer eens naar
Hollywood gereisd. Hij ontmoette daar
Mary Tyler Moore, die in Nederland
vooral bekend is geworden door haar
rol van Laura in de Dick van Dyke-
show. Mary heeft-sindsdien geschitterd
vele films, zoals „Modern Millie
Het programma van de VPRO op het
eerste net begint met beelden van Van
Collems bezoek. Na het journaal en
de reclame een aflevering van „Specia
le Berichtgeving". Leo Kool ging sa
men met cameraman Jaap Buis naar
het Portugese Mozambique, een van de
laatste echte kolonies in de wereld.
Hoe de inheemse bevolking zich ver
zet tegen de koloniale overheersing is
het onderwerp van deze documentaire.
Een luchtiger programma hierna en
wel „Tour de Frans". Onder de bezie
lende regie van Annemarie Pijlman
maakt de Nederlandse cabaretier Frans
Halsema een tour de chant. Gast in dit
orogramma van voornamelijk Neder
landse liedjes is Maria Lindes. Na Hal
sema de serieuze muziek. Dirck Var-
wijk maakte het programma „Jan Pie-
torszn. Sweelinck. portret van een mu
sicus en zijn tijdperk". Sweelinck, die
leefde van 1562 tot 1621, stond sterk
onder invloed van Bach. Bekend van
hem zijn vooral zijn a capella zettin
gen van psalmberijmingen. Van zijn
leven is niet veel meer bekend dan
dat hij organist was van de Oude Kerk
in Amsterdam.
Na deze twintig minuten oud Neder
land vol'gt drie kwartier de serie On
tastbaar". Tot slot van de avond
Van pastorie tot Horeca", een pro
gramma van Hans Paardekooper over
Ds. R. v.d. Kley, directeur van het
recreatiecentrum van de Nederlands
^-vormde Kerk.
Na Pipo, de reclame, het journaal
i het weekiournaal voor gehoorge
stoorden volgt op het tweede net de
ekelijkse rubriek „Ooen Oog" met
tips voor het weekeinde. Daarna op
nieuw de nieuwslezer en vervolgens de
KRO met een aflevering van „Gertrud
Stranitzki". Drie kwartier Brandpunt
■ttt Gertrud van ..Bonanza".
HILVERSUM I
7.00 Nws. 7.20 Socialistisch strijdlied
7.23 Lichte gramm. muziek. 7.54 Deze
dag. 8.00 Nws. 8.15 Z.O 135. 19 30
Werk-geven en nemen. 10.50 Wegwijs.
11.00 Nws. 11.02 Licht instrumentaal
ensenfble. 11.25 Afrikaanse kroniek.
11.45 Salonorkest. 12.10 Jonge artiesten
12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw.
12.29 Sport. 13.00 Nws. 13.11 VARA-
varia. 13. 15Tijd voor teenagers. 14.00
Uitlaat: programma voor twintigers.
14.40 Radio Jazz Magazine. 15.00 Her
denkingsrede 50-jarig bestaan van de
Bond van Nederlandse Volksunivei si-
teiten. 15.30 Volksmuziek. 16.00 Nws.
16.02 Zestig jaar jazz. 16.30 Operamu
ziek. 17.10 Elektronisch irgelspel. 17.20
Radioweekjournaal. 18 00 Nws. 18.-6
Commentaar op het nws. 18.22 Melodie
en Expres. 18.45 Verzoekprogramma
van klassieke muziek. 19.30 Nws 19.35
Artistieke staalkaart. 20.15 Tango-rum
ba-orkest. 20.45 Mevrouw Daily heeft
een minnaar (hoorspel). 21.35 Lichte
orkestmuziek. 22.00 Hedendaagse ka
mermuziek. 22.30 Nws. 22.40 Lichte or
kestmuziek. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.10 Het levende woord.
7.15 Semi-klassieke muziek. 7.30 Nws.
7.32 Actualiteiten. 7.45 Semi-klassieke
muziek. 8.00 Nws. 8.11 Gewijde muziek
8.30 Nws. 8.32 Voor de vrouw 9 15
Muzaiek. 11.00 Nws. 11.02 Leren leven
met de oekumene (lezing). 11.17 Splis-
tenkamer. 12.00 Licht pianospel '-2.14
Marktberichten. 12.16 Politie nu. 12.26
Meded. t.b.v. land- en tuinbouw 12.30
Nws. 12.41 Actualiteiten. 12.50 Zonder
grenzen. 13.00 Gebed en geestelijke ge
nezing. 13.15 Vliegende schijven. 14.00
Licht programma. 16.30 Franse les.
17.00 De Bellamy-gedachte. 17.30 Voor
de tieners. 18.30 Nws. 18.46 Actualitei
ten. 19.05 Harmoniekorps. 19.30 Sjook.
20.00 Verzoekplaten. 22.00 Liedjes.
22.30 Nws. 22.40 Overweging. 22.45
Goal. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.02 Djinn. 12.00 Nws. 12.03
Klein chanson. 13.00 Nws. 13.30 Zui, -
zeeserenade. 14.00 Nws. 14.03 T(w)ie-
nerama. 15.00 Nws. 15.03 Halte 15 30
Country and Western. 16.00 Nws. 16.03
Actualiteiten. 16.07 Licht gevarieerd
platenprogramma. 17.00 Nws. 17.02-
18.00 Hier en nu.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nws. 12.03 Amusementspro
gramma. 12.40 Weerbericht. 12.45 Lich
te muziek. 12.55 Buitenlands persover
zicht. 13.00 Nws. 13.30 Gevarieerd pro
gramma. 17.00 Nws. 17.10 Noord en
Zuid. 17.35 Jazz en poëzie 18.00 Nws.
18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paarde-
sport. 18.30 Franse les. 18.32 Lichte
muziek. 18.45 Sport. 18.52 Taalwenken.
18.55 Lichte muziek. 19.00 Nws. 19.40
Actualiteiten. 20.00 Amusementsmu
ziek. 20.30 Lichte muziek. 21.00 Dans
muziek. 22.00 Nws. 22.15 Jazz. 23.00
Dansmuziek. 23.40 Nws.
Nederland I
10.45
18.5P
18.56
19.00
19.03
19.06
19.16
19.56
20.00
20.16
20.20
20.55
21.25
21.45
22.30
22.40
NTS/NOT: Schooltelevisie.
NTS Pipo de Clown.
STER' Reclame.
NTS' Journaal
STER: Reclame.
VPRO: Tekenfilmpje.
Filmfragmenten en televisie
portret rond Mary Tyler-Moore.
STER: Reclame.
NTS: Journaal.
STER: Reclame.
VPRO: Speciale berichtgeving
over de lange strijd in Portugees
Mozambique.
Chansons
Portret van Jan Pieterszn. Swee
linck
Het verhaal van Nick Moses
(tv-film)
Van Pastorie naar Horeca
(gesprek)
NTS Journaal.
Nederland II
18.50
18.56
19.00
19.03
ADVERTENTIE
(Van onze correspondent)
DEN HAAG De P.T.T. heeft nog
geen definitieve plannen voor een ont
vangstation speciaal voor 't ontvangen
van signalen van t.v.-satellieten. Dit
antwoordt minister Bakker van Verkeer
en Waterstaat op vragen van het lid
van de Tweede Kamer, mevr. G. V.
van Someren-Downer (V.V.D.).
Wel heeft een projectgroep, waarin
naast de P.T.T. het technisch hoger on
derwijs en de industrie vertegenwoor
digd zijn, een ontwerp gemaakt, aldus
de minister, voor een Nederlands
grondstation voor telecommunicatie
via satellieten. Dit station is in de eer
ste plaats gedacht voor de afwikkeling
van intercontinentaal telefoon- en te-
legraafverkeer via de satellieten van
Intelsat (het internationale consortium
voor een wereldomvattend systeem van
telecommunicatie door middel van sa
tellieten). In beginsel zou een dergelijk
grondstation ook kunnen dienen voor
de ontvangst en de verzending van t.v.-
programma's uit en naar andere lan
den via de passende satellieten.
Een beslissing inzake de bouw van
een grondstation is nog niet genomen,
zo deelt de minister verder mee. Ook
zegt hij, dat het in beginsel mogelijk
is met behulp van grondstations in ver
schillende Europese landen en één of
meer satellieten onderling Europese
t.v.-programma's uit te wisselen, die
dan via de normale t.v.-zenders of via
een voor de t.v.-transmissie geschikt
1 kabelnet de t.v.-kijkers bereiken.
NTS Pipo de Clown.
STER' Reclame.
NTS: Journaal.
Weekjournaal voor slecht
horenden.
19.25 Tips voor vrijetijdsbesteding.
20.00 Journaal.
20.16 STER Reclame.
20.20 KRO: Kinderziekten.
20.45 Brandpunt.
Bonanza
NTS' Journaal
21.30
22.20
ZATERDAG 11 MEI
Nederland I
13.30 NTS: Teleac.
16.00 Nieuws.
16.01 AVRO: Voor de jeugd.
18.50 NTS: Pipo de Clown.
18.56 STER: Reclame.
19.00 NTS' Journaal.
19.03 STER Reclame.
19.0R AVRO' De Thunderbirds
(tv-film)
19.56 STER Reclame.
20.00 NTS Journaal.
20.16 STER: Reclame.
20.20 AVRO Wie van de Drie, quiz.
20.50 De Weekendshow.
21.40 High Chaparral (tv-feuilleton)
22.30 Nieuws van en voor het weekend.
22.40 NTS: Journaal.
Nederland II
18.50 NTS: Pipo de Clown.
18.56 STER' Reclame.
'9.0Ö NTS Journaal.
19.03 NCRV' Internationale Kunst
kroniek
20.00 NTS Journaal
20.16 STER Reclame
20.20 NCRV: De Lucy Show.
20.45 Wedstrijd tussen steden in België
en Nederland.
21.55 Klassieke muziek.
22.10 Evangelie
22.15 NTS: Journaal.
innnnnnnnnnnirwyi---"-"""*",,'1,""'l"l>",'"">"">l>w