VERSLAG VAN
EEN ZOMER
KRO-bestuur achter
ontslag v. d. Poel
PANDA EN DE IMP
1
M
POLLE, PELL1 EN PINGO
Omdat we gewoon
veel,véél te weinig
zon krijgen.
Revolutie en
IJ-tunnel
TV dinsdag
Ons vervolgverhaal
TV-vanavond
Radio-woensdag
TV woensdag
DINSDAG 15 OKTOBER 196 8
HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT
OPSTAND DREIGT IN CREATIEVE STAF
Woede
Brandpunt
Srcrtcjenó
tn,
Bescherming
Daarom, daarom,
daarom: Davitamon 10.
Elke dag. Allemaal.
D
A
y
y
J
O
N
E
8
POttE
E«n Peruaans* roman door
Jutio Ramón Ribayro
45)
Let is nu tijd om te gaan slapen,
zei hij. Na een incident als van
anavond is er niets zo goed als je
bed.
Het duurde heel lang en nog draai-
le hij het licht aan zijn kant niet
uit. Ik hoorde hoe hij zich in zijn
ied om en om wierp. Ik had zijn
wzen niet op de grond horen val-
'en. Hij had zich vermoedelijk niet
'itgekleed.
Zijn slapeloosheid werkte aansteke
lijk. Ook Jacinto kon niet slapen. Ik
voorde hem achter de wand met
Ireunende voetstappen heen en weer
open. Opeens zag ik het schijnsel
ran een lucifer die werd aangestre
ken; blijkbaar stak Felipe een siga
ret op. Met geregelde tussenpozen
olgden er meer sigaretten. Een keer
oen ik me zachtjes bewoog riep hij:
Ben je nog wakker?
Ik gaf geen antwoord en bleef roer
loos onder de dekens liggen. De mi-
vuten verliepen verschrikkelijk traag.
Rond middernacht hoorde ik hem
van zijn bed komen. Hij opende de
deur, waardoor er een koude tocht
vlaag over mijn gezicht streek. Daar
na werd de deur zachtjes toegedrukt.
Ik vloog mijn bed uit. Ik was niet
voor niets wakker gebleven: ik had al
een vermoeden dat Felipe een af
spraakje had gemaakt. Lola's door
zichtige zinspeling op haar nachtelijk
aaleen-zijn was een regelrechte uit
nodiging geweest.
Blootsvoets liep ik door de gang. In
het halve donker zag ik de schim
van Felipe langzaam naar de deur
van Lola's kamer toesluipen. Er
scheen licht door kieren in het hout.
Lola was dus ook nog wakker.
Tot mijn verbazing schoof Felipe
echter snel langs haar deur, hij aar
zelde zelfs geen moment. Voor ik
hem achterna kon sluipen was hij al
in de duisternis verdwenen. Ik haast
te me de gang door om hem in te
halen. Ik moest erachter komen waar
hij heen ging.
Opeens doemde er een schim voor
mij op. zo plotseling dat ik onwille
keurig een kreet slaakte. Alfredo, die
net als ik in pyjama was, versperde
me de weg.
Waar wil je naar toe? vroeg hij
fluisterend, terwijl hij zijn arm optil
de. Wat moet je hier. Donder op!
De toon waarop hij sprak en zijn
gebaren waren zo vastberaden dat ik
me maar liever omdraaide: ik wens
te niet met hem slaags te raken.
Zonder een woord te zeggen keerde
ik naar mijn kamer terug.
Ik bleef nog een hele poos wakker.
Het gekraak van Jacinto's voetstap
pen wilde maar niet ophouden. Maar
ik dacht aan Felipe. Er moest dus
nog een vijfde in huis zijn, die niet
kon slapen. Dat kon alleen maar tan
te Erna zijn.
Leonardo keerde stralend van
vreugde uit Angasmarca terug. Hij
was erin geslaagd twintig braceros
dienst te nemen, zodat het binnenha
len van de oogst verzekerd was. Ook
had hij gehoord dat het in Otuzco al
twee dagen regende. De lucht van
San Gabriel was al 'n weinig betrok-
komende tijd waren dus goed en
rechtvaardigden het optimisme van
mijn oom.
Slechts één ding zat hem dwars:
de toestand van Jacinto. Zodra hij
aankwam vertelde Felipe hem op
luchtige toon wat er was gebeurd. Hij
wenste zich bij voorbaat van alle ver
antwoordelijkheid te ontdoen.
Hij was zo dronken als een kanon.
We hebben hem met geweld naar
zijn kamer moeten brengen en hem
moeten opsluiten.
Leonardo zei niets, maar het was
duidelijk dat het nieuws hem erger
de. Toen ik later toevallig langs zijn
kantoor liep riep hij me bij zich bin
ten. Hij was alleen en woelde in
een stapel papieren.
Ik wou je even spreken, zei hij,
zonder zijn werk te onderbreken.
Ik heb er eens over nagedacht: je
kunt je nuttig maken op de hacienda.
Sinds Daniel weg is. zit ik zonder
boekhouder. Zou jij tijdens de oogst
de boeken willen bijhouden? Deze he
le papierrommel moet op orde wor-
dem gebracht. Je krijgt natuurlijk
een salaris van me. Wat ik je schul
dig ben voor je werk in de mijn krijg
je later wel. Ik beschik momenteel
niet over contanten.
Ik was niet erg enthousiast over
zijn voorstel. Ik gaf er de voorkeur
aan om buiten op het veld te werken,
zodat ik me vertrouwd kon maken
met de oogst. Ondanks mijn lange
verblijf in San Gabriel was ik, wat de
landbouw betreft, nog steeds een
stadsgroentje. Ik kon geen hop onder
scheiden van koren. Wisten de ande
ren bijvoorbeeld onderscheid te ma
ken tussen de verschillende fasen van
uitzaai en oogst, ik zag alleen maar
landschappen.
Wanneer je tot mijn tevredenheid
werkt, voegde mijn oom er nog aan
toe. dan kun je de positie mis
schien houden. Per slot van rekening
ben je familie en je moet zo lang
zamerhand eens aan je toekomst
gaan denken. Ik weet niet waar het
aan lag maar deze opmerking trof
me onaangenaam. Eigenlijk had ik
blij moeten zijn, want mijn gevoel
van onbehagen kwam voort uit mijn
iiets-doen en lanterfanterij. Mijn re
actie was vermoedelijk daaraan te
wijten, dat ik me met betrekking tot
nijn toekomst niet wenste te binden.
Mijn toekomst was van mij en van
mij alleen, een schat die ik met zo
veel zorg koesterde dat ik het nooit
zou hebben gewaagd om haar, terwil-
le van welke toekomstplannen ook,
ap enigerlei wijze te verlagen. Slechts
een enkele keer, wanneer ik me heel
geestdriftig gestemd voelde, beschik
te ik er kwistig over. Ik was zelfs
in staat om in mijn dagdromen die
schat tot de laatste kruimel op te ge
bruiken. Maar wanneer ik nuchter
was dan nam ik ten opzichte van
mijn toekomst een afwachtende hou
ding aan. Mijn toekomst was als een
deugd, waarvoor het lot me met blij
de ervaringen zou belonen.
(Wordt vervolgd).
ken. De vooruitzichten voor de eerst-
nnmnrnnnmmmimumwMUHMMxMUHMMMM"»'' «nuumn»»»»»»»»»»"»»
(Van onze correspondent)
Gisteravond is in een extra-vergade
ring van het bestuur van de KRO door
mr. Van Doorn een volledige uiteen
zetting gegeven van de achtergronden
en overwegingen, die hem hebben ge
leid tot het ontslag. Het bestuur heeft
na kennisneming van deze uiteenzet
ting en na uitvoerig beraad zich met
het besluit van de voorzitter akkoord
verklaard.
Gezien de door de groepsraad van de
KRO in een brief gesignaleerde ver
ontrusting en ontstemming onder het
personeel, heeft het bestuur de dage
lijkse leiding opgedragen met het per
soneel te overleggen op welke wijze
deze ongerustheid kan worden wegge
nomen.
DEZE beslissing van het KRO-be
stuur heeft in de kring van de creatie
ve televisiemakers van de KRO opper
ste verbazing, woede en opstandige
gevoelens teweeggebracht. Verbazing,
omdat men algemeen had verwacht,
dat het bestuur een compromis zou
hebben geprefereerd door een commis
sie van wijze mannen in het leven te
roepen en deze de kwestie te laten
onderzoeken.
Het communiqué, waarmee het be
sluit van het bestuur gisteravond na
een hele avond vergaderen werd be
kendgemaakt, wekte vooral door de
slotzin de woede van de creatieve me
dewerkers op.
De opstandige gevoelens zijn echter
nog verre van gecoördineerd. Welis
waar hebben de groepsraad van de
KRO en de redactie van Brandpunt"
ondubbelzinnig hun mening over de
kwestie gegeven, terwijl intern ook de
programmaleiding zich heeft gedistan
tieerd van de beslissing van mr. Van
Doorn, maar van een gerichte actie is
nog geen sprake.
WEL had eerder op de dag de re
dactie van „Brandpunt" een verklaring
gericht aan voorzitter mr. H. W. van
Doorn. Daarin stond dat de redactie
leden het ontslag op staande voet in
geen enkele verhouding vinden staan
tot de gemaakte fouten.
„Het is onjuist en in hoge mate on
billijk, dat de integriteit van Van der
Poel op een dergelijke manier in twij
fel is getrokken", aldus de „Brand-
punt"-redactie, die voorts stelde zich
niet te kunnen voorstellen, dat mr.
Van Doorn zich bij het nemen van
zijn beslissing had gerealiseerd wat de
gevolgen ervan konden zijn.
In het schrijven stond ook, dat uit
1 de gang van zaken rond dit ontslag is
1 gebleken, dat op essentiële momenten
bij de KRO beslissingen worden geno-
ADVERTENTIE
£cud - (oer - fRcrtogcö -
Gr. Houtftrsat 6, Hatrtom, Tal. 02500 -10616
men, waarbij de rechtszekerheid van
de programmamakers niet gewaar
borgd is.
De redactie van „Brandpunt" heeft
zich in het afgelopen weekeinde bera
den op een actie tegen het ontslag van
Van der Poel. Dat zij hiermede pas zo
laat begon, lag aan het feit. dat men
wilde wachten tot Ed van Westerloo
zou zijn teruggekeerd uit het buiten
land.
De voorzitter van het Nederlands
Verbond van Vakverenigingen, de heer
A. H. Kloos, meent dat de bescherming
van televisiemedewerkers tegen wille
keur bij disciplinaire maatregelen ge
wenst is. Hij heeft dit gisteren telegra
fisch laten weten aan de „Groep 73"
van creatieve medewerkers bij radio
en televisie.
De heer Kloos heeft de groep meege
deeld, dat het volgens hem onmogelijk
is. tevoren sancties in verhouding tot
mogelijke „uitglijders" vast te stellen.
Juist door het creatieve karakter van
de werkzaamheden laten „ontsporin
gen" zich moeilijk of niet omschrijven
en indelen in categorieën van zwaarte,
aldus de heer Kloos. Om de t.v. -mede
werkers te beschermen tegen wille
keur bij disciplinaire maatregelen zou
het naar zijn oordeel aanbeveling ver
dienen een of meer instanties voor be
middeling, advies en of beroep in te
stellen, al dan niet met uitsluiting -"an
de gewone rechter.
HILVERSUM De priester-revolu
tionair Camilo Torres op het eerste
net, een Franse politicus en de IJ-
tunnel op het tweede net.
Nederland 1. De dagelijkse Fabel en
het journaal gaan vooraf aan de KRO-
uitzending „Kopduel", hersengymna
stiek voor voetballers. Deelnemers zijn
spelers van „Frisia", „Apeldoornse
Boys", „Middelburg", MVV uit Maas
tricht en Feyenoord uit Rotterdam.
Na het journaal een documentaire,
die Aad Bos en André Truyman maak
ten tijdens hun bezoek aan Colombia
ter gelegenheid van het bezoek van de
paus aan dat land. De documentaire,
is gewijd aan de invloed van de pries
ter-revolutionair Camilo Torres. Tor
res, priester en socioloog, kwam in
conflict met de kerkelijke autoriteiten
toen hij revolutie en geweld aanvaard
bare middelen noemde ter verheffing
van de arbeidende klasse in zijn land.
Torres sloot zich aan bij de guerril
la's in Colombia en sneuvelde.
Een nieuwe KRO serie hierna, „Ad
vocaat Judd". Vanavond verdedigt hij
een man, die ervan wordt verdacht een
rivaal te hebben gedood. Daarna de
rubriek uit Nieuwspoort. Het laatste
nieuws en de Teleac-cursus Noten en
Tonen (vierde les) besluiten het avond
programma.
Nederland 2. Voorafgaande aan de
Fabeltjeskrant een Nederlandse uitzen
ding over de Olympische Spelen in
Mexico. Na het korte journaal de NTS-
rubriek Scala met meer nieuws van
de Spelen, het gewestelijk journaal,
de parlementaire rubriek en een
Olympische herinnering van Jan Cot-
taar. Na het gewone journaal voor de
derde maal „Dubbelganger", de opvol
ger van „Dubbelspion". In „Denk
beeld Internationaal" leidt W. L.
Brugsma een gesprek tussen de Fran
se auteur en politicus David Rousset
en de Engelse en Franse televisieme
dewerkers Oliver Todd en Maurice Se-
veno. Een live reportage als sluitstuk
van het programma (als men het jour
naal en de ruim twee uur reportages
van de Olympische Spelen die later
nog volgen niet meerekent). Het is
.Operatie Tunneltest", een recht
streekse reportage van de test van de
veiligheidsmaatregelen die zijn geno
men voor het geval zich in de IJ-
tunnel, die bijna gereed is, een on
geluk mocht voordoen.
HILVERSUM I.
7.00 Nws. 7.10 Het levende woord.
7.15 Op het eerste gehoor (7.30 Nws;
7.32 Actualiteiten). 8.00 Nws. 8.11 Ver-
zoekplatenprogr. (8.30 Nws; 8.32 Actu
aliteiten; 9.00 Ochtendgym voor de
vrouw). 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor
kleuters. 9.55 Stereo: Klass. muziek.
10 30 Voor de vrouw. 11.00 Nws. 11.02
Discogram. 11.45 Actualiteiten. 12.00
Gevar. progr. (12.22 Wij van het land;
12.26 Mededel. voor land- en tuinbouw;
12.30 Nws; 12.41 Actualiteiten; 13.00
Raden maar... 13.15 Praatje. 14.00
Stereo: Mod. muz. 15.00 Voor oudere
luisteraars. 16.00 Nws. 16.02 Voor de
jeugd. 17.00 Stereo: Dixieland-orke-t,
17 15 Stereo: Meisjeskoor. 17.30 Licht
instrm. kwartet. 17.50 Overheidsvoor
lichting. 18.00 Gewijde muz. 18.30 Nws.
18.46 Actualiteiten. 19.00 Openbaar
Kunstbezit. 19.10 Gastcollege. 20.00
Concertgebouworkest. (In pauze: ca.
20.50 Spelen met taal). 22.00 Gesprek
ken. 22.20 Sextant. 22.30 Nws. 22.40
Stereo: X, een sprong in het duister.
23.55 Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws en ochtendgym. 7.20 Socia
listisch strijdlied. 7.23 Stereo: Lichte
gramm.muz. 7.30 Olympisch Journaal
7.54 Deze dag. 8.00 Nws en actualitei
ten. 8.20 Stereo: Lichte muz. (8.30
Praatje voor de huisvrouw). 9.00 Ste
reo: Klass. muz. 9.40 Schoolradio. 10.00
Stereo: Lichte gramm. muz. 10.50
Voor kleuters. 11.00 Nws. 11.02 Voor
de vrouw. 11.40 Stereo: Mod. orkest
werken. 12.00 Gramm. muz. 12.21 Voor
het platteland. 12.26 Mededel. t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.29 Stereo: Wals-
orkest. 12.54 Weg naar het hoger on
derwijs. 13.00 Nws. 13.11 Actualiteiten.
13.25 Franse chansons. 13.45 Gespro
ken protret. 14.00 Voor kinderen. 14.55
Weg naar het hoger onderwijs. 15.00
Pianorecital. 15.10 Toonkunstkoor.
16.00 Nws. 16.02 Sociëteit Zestig. 17.00
Olympische Spelen. 17.55 Mededel.
18.00 Nws. 18.16 Actualiteiten. 18.20
Uitzend. B.P. 19.00 Stereo: Dansor-
kest. 19.30 Nws. 19.35 Buitenl. week
overzicht. 19.45 Electron, muz. 20.10
Rebelse liederen. 20.40 Weg naar het
hoger onderwijs. 21.25 Mu-Zi-Ka-Lei-
Dos-Koop. 22.00 Olympische Spelen.
(22.30 en 23.55 uur Nieuws; 22.40 Ac
tualiteiten).
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.02 Lichte vocale muz.
10.00 Nws. 10.03 Mengelmuze. 10.30
Big band ,soft swing. 11.00 Nws. 11.03
Muz. - lezen. (12.00 Nws) 13.00 Nvs.
13.03 Journaal. 13.06 Vrolijk platenpro-
gram. 14.00 Nws. 15.00 Nws. 15.03 Ar
beidsvitaminen. 16.00 Nws. 16.03 Su
perclean Dreammachine. 17.00 Nws.
17.02 Journaal.
BRUSSEL 324 M
12.00 Nws. 12.03 Lichte muz. 12.40
Weerbericht. SOS-berichten voor schip
pers. 12.48 Lichte muz. 12.55 Buitenl.
persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Tafel-
muz. 14.00 Nws. 14.03 Lichte muz.
14.30 Waarom wij niet? 14.50 Koorzang
(15.00 Nws.) 15.15 Voor kinderen. 16.00
Nws en beursber. 16.09 Jazzmuziek.
17.00 Nws. 17.15 Koorzang. 17.45 Folk
lore. 18.00 Nws. 18.03 Voor soldaten
18.30 Lekenmoraal en -filosofie. 18.50
Lichte muz. 18.57 Taalwenken. 19.00
Nws. 19.40 Nieuwe gramm. platen.
20.00 Voordracht. 20.30 Operaconcert.
22.00 Nws. (Tussen 22.00 en 1.00 Olym
pische Spelen). 22.15 Toneelkroniek.
22.30 Lichte muz. 23.00 Nws. 23.10 Ka-
mermuz. 23.40 Nws. 23.45 Voor zeelie
den. 0.30 Olympische Spelen.
Nederland 1
97.30 NTS: In kleur: Olympische Spelen.
11.00 NTS/NOT: Schooltelevisie.
18.50 NTS: In kleur: De Fabeltjeskrant.
18.56 STER: Reclame.
19.00 NTS: Journaal.
19.03 STER: Reclame.
19.06 KRO: Sport-wedstrijdprogr.
19.56 STER: Reclame.
20.00 NTS: Journaal.
20.16 STER: Reclame.
20.20 KRO: Camilo Torres, filmrep.
21.00 In kleur: Feuilleton.
21.50 Vanavond in Nieuwspoort.
22.25 NTS: Journaal.
23.00 Teleac.
Nederland 2
18.15 NTS: In kleur: Olympische Spelen.
18.50 In kleur: De Fabeltjeskrant.
18.56 STER: Reclame.
19.00 NTS: Journaal.
19.03 Scala.
20.00 Journaal.
20.16 STER: Reclame.
20.20 NTS: In kleur: Dubbelganger.
20.45 Denk-Beeld.
21.35 Filmrep. IJ-tunnel.
22.05 Journaal
22.10 Olympische Spelen.
07.30 NTS: In kleur: Olympische Spelen.
11.00 NTS/NOT: Schooltelevisie.
17.00 AVRO: Voor kinderen.
18.15 NTS: In kleur: Olympische Spelen.
18.50 In kleur: De Fabeltjeskrant.
18.56 STER: Reclame.
19.00 NTS: Journaal.
19.03 STER: Reclame.
19.06 NTS: Scala.
19.43 Voetbalwedstrijd Manchester Un.~
Estudiantes la Plata (in rust: 20.30
Uitz. D'66).
21.30 Socutera.
21.35 Speelfilm.
22.40 STER: Reclame.
22.50 NTS: In kleur: Olympische Spelen.
Nederland 2
18.50 NTS: In kleur: De Fabeltjeskrant.
18.56 STER: Reclame.
19.00 NTS: Journaal.
19.03 AVRO: In kleur: Voor kleuters.
19.08 In kleur: Film over waterdieren.
19.30 In kleur: De Monkees.
20.00 NTS: Journaal.
20.16 STER: Reclame.
20.20 AVRO: Spaanse muziek en zang
21.00 Als een Phoenix, eenakter.
21.50 Aktie Pokkenstad, documentaire
22.20 NTS: Journaal.
29. Er heerste even een algemene verwarring toen
alle lampen in Hobbeldonk plotseling uitgingen. Maar
dat duurde niet lang.
..Kom. Marie we gaan weer naar huis", riep een
van de bezoekers. „Het is hier nu net zo donker als
de rest. En die elektriciteits-meneer is waardeloos'
Even later verliet iedereen dus weer Panda s woning
zodat Jollipop en de beambte alleen achterbleven.
„Het is allemaal uw schuld, meneer", zei de bediende
beschuldigend. „Waarom zorgt u niet beter voor de
stroom-voorziening? Het is een schande' Nu had de
aangesprokene er genoeg van.
„Ik neem m'n ontslag!" riep hij, terwijl hij woe
dend zijn pet van zijn hoofd rukte. „Alsof ik het kan
helpen dat de stroom in de war is geraakt! Zoek het
verder zelf maar uit!"
Met die woorden liep hij weg.
„Wat donker is het, hè?" zei Panda die op dat mo
ment uit de woonkamer kwam. „Net nadat ik de stof
zuiger had gestopt gingen alle lichten uit. En de imp
had het nog wel zo mooi gemaakt.
„De Impherhaalde de huisknecht mompelend.
„Hm.Ik vraag me af. Zou die Imp het wel zo
goed hebben gedaan? Hier is iets uiterst raadselachtigs
aan de hand.
■imitniHwnnnjnnnnnfffTfl—
ADVERTENTIE
Davitamon 10. het complete drageetje dat zorgt voor extra weerstand en 'vitamine-reserve
<WWWWWWWWWWWWWVWVWWVVWWVWWWt
OHO- POT KOMT
ervan, Hoitf. aos
4e aan eeNdmei
Ai%DrrseKeKbnett>
eAJY !S Dt
te MKneet wictoch
tmer buten vanmag
MA6 Ik AAN BOORD
STAPPBN, MISS
-at weeru
N£tt MAAR
MTMCHn
ZEKER!
BtSTE DUIKER a,
m erte vin- Kfy
kn is - EN HU
HEEFT NAUWKEO-ji
we, depositie
MN ner VIRAK
B£PAAit>.
HEEFT DAVT40N65
HèT WPAK ONDEKT,
MISS'Z
DAT RO ZEKER
s
at
EERST MOETEN
ZE GEWASSEN
WORDEN
DAN HERKENT
MEN ZE NIET
OP D6 FOTOly
WlttEN JUttlE OOK6EFO-
j T06RAFEERD WOR
VARKENTJES
EEN OGENBLIKJE
potte
JA, AISJE8UEFT
MOEDER Wit OOK
OP DE FOTO 1
1267. In de duisternis greep Krelis links
en rechts, maar het nest dat hij zocht
belandde op zijn hoofd.
„Goed gedaan", zei de schipper niet
temin. „We hebben het nest te pakken,
kerel. Daar zal die Brammetje Fok niet
van terug hebben".
Hij nam het dek van het hoofd van
zijn dekknecht.
„Leeg. die jongen zijn er zeker naast
gevallen", zei hij wreed. Da's dan jam
mer, maar er is niets aan te doen. Waar
gevaren wordt vallen spaanders, zeg ik al
tijd maar. Laten we gaan slapen dan zijn
we morgenochtend fris als de brugwach
ter de brug ophaalt. Want hij heeft nu
geen reden meer om ons nog langer te
gen te houden."
Zeer voldaan zocht hi] zijn Legerstede
op, en de volgende morgen werd hij met
dezelfde grijns, waarmee hij was inge
slapen, weer wakker. Maar eenmaal bui
ten verstarde die grijns tot een grimas.
„Krelis. dekselse dekknecht. kom
boven", schreeuwde hij. „We zijn bedro
gen. Dat nest zit er nog steeds!"