Indonesië op weg naar persvrijheid JOURNALISTEN KOMEN HIER DE KRANTEN BESTUDEREN Nu is het tijdvoor lékker met lékker: Beschuit met aardbeien. DE STERRENHEMEL IN MEI 5L jé Hoe is het ontstaan UITGAAN IN HAARLEM het gezondste moederdag geschenk: een nieuwe fiets! 800 t°°nten Ambtenaren plegen fraude met - ontwikkelingsgeld i GROOTSTE NOVITE1TENFEEST OOIT GEZIEN OP DE 25e INTERNATIONALE JUBILEUM SST van DUIVENBODEN n.v. 30 VRIJDAG 1 MEI 1970 HAARLEMS DAGBLAD - OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT 31 UTRECHT De mate waarin een staat persvrijheid kent is recht even redig aan de mate waarin dat land begrippen als democratie, liberalisme en tolerantie hanteert. Een land, dat zijn persorganen in de gelegenheid stelt hun objectieve kwaliteit en kritisch vermogen te verbeteren is, ergo, op weg een democratische staat te worden. VOLWASSEN TIEN MILJOEN GEEN TELEX bS>9Tes beren& maagd Dit woord: TELEX 3 bekertjes of driekantjes voor RAI-AMSTERDAM 24 APRIL T/M 3 MEI Dit woord: DRALEN Dit woord: HOM Dit woord: TERRIER TAPIJT INFORMATIE CENTRUM (Van onze correspondent) Deze twee stellingen, waarin is verwoord wat in Nederland al sinds jaar-en-dag in de grondwet is vastgelegd, zjjn voor veel ontwikkelingslanden nog niet veel anders dan hoge idealen. In een aantal ontwikkelingslanden echter worden, onder invloed van het westers democratisch denken (en misschien ook onder druk van potentiële ka pitaalverstrekkers, die gebaat zjjn by een stabiel politiek klimaat en een grote mate van liberalisme) die idealen langzamerhand gemeengoed. Indonesië is zo'n land. In de dagen van Soekarno was de pers grotendeels bezig de slogans van zijn rege ring te verspreiden. Nu is zij een instituut dat, geïntegreerd in de nieuwe Indonesi sche samenleving, de rol van een mondige volwassene hoop te kunnen spelen. In dat licht moet het verblijf in Neder land worden gezien van een eerste groep van tien Indonesische journalisten. Zij le ren hier niet alleen de puur-technische za ken als organisatie van de journalistiek en de commercie van het dagbladverblijf. Die technische zaken worden trouwens al sinds Nederland lid is van de groep donorlanden voor Indonesië onderwezen aan Indonesi sche deskundigen van allerlei bedrijfstak ken. Ze worden vooral onderwezen in de ideële aspecten van de in Nederland vige rende journalistiek. Die studiebijeenkom sten vinden plaats onder auspiciën van de Utrechtse School voor de Journalistiek. Tolereren de huidige machthebbers het, dat die eerste groep journalisten ideeën meer naar huis neemt, die althans binnen hun eigen redacties kunnen leiden tot het bepaald niet meer kritiekloos accepteren van de Soeharto-doctrines? De woordvoerder van de groep-van-tien, de 37-jarige hoofdredacteur van het in Djokjakarta verschijnende nationalistische dagblad „Suluh Marhaen" (oplage 15.000) de heer Abdoerrachman zegt volmondig „ja". En verduidelijkt: „De Indonesische regering is politiek zo volwassen gewor den, dat zij geen angst meer heeft voor kritiek. Maar wij journalisten kennen nog steeds onze verantwoordelijkheden jegens staat en partij, hoewel we meer met de partij begaan zijn dan met de staat. Wij zullen bijvoorbeeld het regeringsprogram ma aanvaarden, maar desnoods elke dag opnieuw kritiek leveren op de uit voering. De partij doctrines zullen we niet kriti seren over de hoofden van onze lezers heen. Wij zullen de partij opbellen en zeggen waar we het niet mee eens zijn en waarom niet. De kwestie waar het om gaat, publi ceren we eenvoudig niet". Deze, in Nederlandse ogen, op zijn zachtst gezegd, wat wonderlijke gedragslijn is, vol gens de heer Abdoerrachman niet geboren uit angst voor het baantje, maar ingege ven uit „zorg voor de toekomst van het land, dat wél is gediend met een zo groot mogelijke stabiliteit en eenstemmigheid, maar voorlopig nog niet met een telkens opnieuw kritiseren van alles wat de partij doet". Die toekomst van Indonesië wordt, volgens de heer Abdoerrachman bepaald door de partij in de regering en „het gehele volk" ADVERTENTIE DJAKARTA (Reuter). De Indonesische regering heeft „dozijnen" ambtenaren laten arresteren op beschuldiging van het knoei en met ontwikkelingsgelden. Iliebij worden bedragen van ongeveer 9 miljoen gulden genoemd. De betreffende ambtenaren zou den valse rapporten hebben opgsteld over werk dat nooit is uitgevoerd. en niet door de regering alleen. Vandaar het niet openlijk bekritiseren van de par tij, maar wél van de regering. De krant van hoofdredacteur Abdoer rachman is een regionale editie van het „landelijke" dagblad „Suluh Marhaen" in Djakarta. De krant heeft zijn commissie van uitgevers in de hoofdstad, is geaffini- eerd met de PNI, de nationalistische par tij, krijgt de gedragsregels gedicteerd door de uitgevers, die weer geen partijleden zijn, en is verder volledig autonoom. De Djokjakartase „Suluh Marhaen" heeft dus een eigen hoofdredacteur en een eigen directeur/eigenaar. Die hoofdredacteur wordt overigens niet benoemd door zijn di recteur, maar door de commissie van uit gevers in Djakarta. De enige manier om althans naar buiten van enig autonomie te getuigen is, volgens de heer Abdoerrachman, een naamsveran dering van de regionale edities van de moederkrant in Djakarta. Hij denkt erover de naam van zijn krant te veranderen in zoals die vroeger luidde: „Nasional". Ook dat echter moet gebeuren met toestemming van de commissie van uitgevers, waarmee alle hoofdredacteuren eens per kwartaal vergaderen. De hele complexe situatie, toch wel te kenend voor de moeilijkheden waarmee de Indonesische pers kampt, wordt volslagen ondoorzichtig als men weet, dat die regi onale edities de drukkerijfaciliteiten moe ten delen met hun concurrenten. Abdoer rachman drukt zijn krant in hetzelfde be drijf als een islamitische en een onafhan kelijke krant, die beide hun verspreidings gebied hebben in Djokjakarta Die drukke rij is bovendien eigendom van de staat. De staat wijst de contingenten kranten papier toe aan elk dagblad. Die toewijzin gen zijn zo klein, dat er geen kranten kun nen worden gedrukt die dikker zijn dan zes pagina's. Alleen in Djakarta zelf is een maximum van twaalf pagina's toegestaan, maar dat zijn „landelijke" kranten. Omdat die contingentering bovendien een jaar lijkse toewijzing is, moeten de kranten er voor waken in een jaar niet al te veel ab- bonnees te winnen omdat ze dan niet uit komen met hun papier. Ook de werving van advertenties moet met de nodige om zichtigheid gebeuren omdat er bij een te groot aanbod van advertenties geen ruimte overblijft om nieuws te drukken. Overigens zijn die advertentieproblemen niet de grootste. De heer Abdoerrachman denkt wel, dat zijn krant meer inkomsten heeft uit advertenties dan uit abonne mentsgelden, maar eig groot zal dat ver schil niet zijn. In Nederland betalen de abonnees in het algemeen de prijs van het onbedrukte papier en het thuisbezorgen daarvan. De rest wordt gefinancierd uit advertentie-inkomsten. ,De Indonesiër adverteert niet veel. Hij kent het effect van de reclame nog niet en als hij iets heeft aan te bieden gaat hij buren en kennissen langs om het ze te ver tellen. Gelukkig komt daarin nu een klein beetje verandering". De oorzaak van alle moeilijkheden met het papier (en wat uit die moeilijkheden voortkomt) is het feit, dat de papierfabrie ken van Indonesië geen krantenpapier ma ken. „Alles moet worden geïmporteerd. We hebben er wel het hout voor, maar de fa brieken maken alleen papier voor leer middelen. Natuurlijk, ook dat is belang' rijk, want je hebt niet veel aan een hele boel krantenpapier wanneer je het volk niet eerst leert lezen. Over een of twee jaar zal, denk ik, de contingentering wel zijn afgeschaft. Dat moet ook gebeuren, want de Indonesische regering wil de tota le oplage van de 200 kranten in drie jaar tijd vervijfvoudigen tot circa 10 miljoen. Nu bedraagt die oplage nog twee miljoen exemplaren per dag. De Nederlandse regering, in dit geval in de persoon van de heer Th. H. Oltheten, directeur-generaal van de Staatsdrukkerij en -Uitgeverij en belast met de supervisie op de ontwikkeling van het grafisch be drijf in Indonesië, helpt daarbij. Hij heeft bijvoorbeeld om het ontstellende tekort aan drukkerijen essentieel voor de ge schréven communicatie en kennisover dracht en daarom niet te ontberen in elke eigentijdse samenleving enigszins te ver lichten een paar jaar geleden al mo biele drukkerijen naar Indonesië gestuurd. Verder worden in Nederland Indonesische grafici opgeleid. Deze week is een groep Indonesische kaderleden in Nederland ge arriveerd. De heer Abdoerrachman, hoofdredac teur van een in Djokjakarta verschij nende krant met een oplage van 15.000 exemplaren, voorziet in In donesië een groeiende kans op pers vrijheid. Alleen het persbureau Antara in Djakarta heeft een telexapparaat om nieuws uit het buitenland op te vangen en een paar grote bedryven ook al gevestigd in Djakarta hebben er een om contact te onderhou den met de moederfirma's. De kranten kunnen echter geen telex betalen. De huur prijs is veel te hoog". Hoe het nieuws dan wel binnenkomt? De heer Abdoerrachman vertelt: „Het pers bureau vermenigvuldigt de berichten van de telex en stuurt ze per brief naar ons toe. Nieuws, dat erg laat komt en ver schrikkelijk belangrijk is wordt in de vorm van een bulletin per telegram gestuurd. De partij en de regering sturen dagelijks pers berichten naar de kranten. Wij zijn vrij om ze te nemen of niet. Het nieuws uit on ze regio's garen we met eigen verslagge vers. Ik heb een staf van 18 redacteuren. Niet allemaal Dartijleden, maar ze sympa thiseren wel met de PNI". De pers in Indonesië verwerft langzaam een stuk vrijheid. Langzaam en met de problemen die in een ontwikkelingsland inherent schijnen aan de begrippen vrij heid en onafhankelijkheid. Die problemen echter zullen worden opgelost, daarvan zijn de Indonesische journalisten over- tutigd. Ook al betekent het, dat de onaf hankelijkheid althans voorlopig slechts ge diend is met een grote afhankelijkheid van wat buitenlandse ontwikkelingshel pers bijdragen. De nieuws- en informatiewerving in In donesië gaat niet op de manier die Neder landse journalisten ais gebruikelijk be schouwen. „In Indonesië is geen telexnet, De planeet Mercurius, die in aprjl goed zichtbaar was, bevindt zich nu te dicht bij de zon, zodat we haar, niet kunnen waarnemen. Venus, die nu al enkele maanden de avondhemel met haar glans opsiert, is ook in deze meimaand nog een grote attractie voor wie oog heeft voor de sterrenhemel. Deze planeet, in ons zonnestelsel de nabuur van de aarde, straalt helderder dan alle sterren en andere planeten. Zij is een in het oog springend objekt en haar te vinden kan dan ook geen enkele moeilijkheid opleveren, 's Avonds na zons ondergang laat zij zich bewonderen in de noordwesten. Op 6 mei om acht uur bevindt Venus zich ten noorden van de ster Aldebaran. Mars nadert meer en meer de zon, hetgeen betekent dat haar zichtbaarheidsperiode deze maand ten einde loopt. Op 9 mei bevindt deze planeet zich in de nabijheid van Venus. Mars is minder luisterrijk dan Venus, zij is heel wat zwakker en niet zo mooi wit van kleur. Mars is op vallend roodachtig getint, wat hem onder de overige pla neten typeert. De waarneming van Mars kan dan ook geen grote problemen scheppen; hoewel zwakker dan Venus, is zij nog een opvallend hemellicht. Men moet kijken na zondsondergang in het westen. Op 3 mei om 22 uur be vindt Mars zich in conjunctie (samenstand) met de ster Aldebaran. Jupiter is een groot deel van de nacht zichtbaar in het sterrenbeeld Maagd. De grootste planeet van ons zonne stelsel, die wat kleur betreft op Venus lijkt, bevindt zich in de nabijheid van Spica, de hoofdster van de Maagd. Jupiter staat links van Spica, bij het vallen van de avond staat deze planeet reeds duidelijk boven de zuidoostelijke horizon. Saturnus staat deze maand dicht bij de zon, waardoor we ze nief kunnen waarnemen. Op 7 mei om 18 uur staat de maansikkel ten noorden van Venus, twee uur later bewondert men een gelijkwaar dig beeld; nu echter staat de maan ten noorden van Mars. Op 18 mei om 24 uur staat de maan in conjunctie met Jupiter. De bijna volle maan bevindt zich nu ten zuiden van onze reu- zenplaneet. Op 9 mei gaat de planeet Mercurius tus sen de aarde en de zon door, zodat planeet haar silhouet aftekent op de zonneschijf. Alleen bezitters van een telescoop kunnen een poging ondernemen om het kleine stip je op het zonsbeeld waar te nemen. Mercurius is kleiner dan de aarde en be vindt zich nu op een afstand van ongeveer 80 miljoen km van onze planeet. Waarne ming zonder telescoop is zonder meer uit gesloten; niet alleen zou men het oog moe ten wapenen tegen het felle zonlicht, maar bovendien is het noodzakelijk, het waarge nomen beeld te vergroten wil men het nietige stipje bewonderen. Bijzonder aan dit verschijnsel is, dat het zich slechts ge middeld veertien maal per eeuw voordoet. De twee volgende overgangen die in onze streken zichtbaar zijn zullen respectievelijk plaatsvinden op 10 november 1973 en op 7 mei 2003. Uiteraard kunnen we alleen maar de overgangen van „binnenplaneten" waar nemen; dit zijn planeten die dichter bij de zon staan dan de aarde. Een planeet die verder van de zon verwijderd is dan de aarde kan natuurlijk nooit tussen de aarde en de zon doorlopen. Van 30 april tot 31 mei lengen de dagen met 1 uur 42 minuten. Voor de dag neemt men de periode, die begint bij de aanvang der schemering vóór zonsopkomst en ein digt bij het einde der schemering na zons ondergang. MAAN: Nieuwe Maan op 5 mei om 15.51 Eerste Kwart, op 13 mei om 11.26 Volle Maan op 21 mei om 4.38 POOLSTER ARCTURUS Laatste Kwart, op 27 mei om 23.32 Om de kaart te richten, moet men haar boven het hoofd houden en het noorden (N) laten samenvallen met de noordelijke horizon. De stand van de hemel is die op 15 mei 22 uur. Voor vroegere tijdstippen de kaart draaien in de richting van de wijzers van het uurwerk, voor latere tijdstippen in tegenovergestelde richting. De plaats van de maan is voor enkele tijdstippen aangegeven; de getallen duiden de dag van de maand aan. Ook is de positie van Venus (V), Mars (M) en van Jupiter (J) aangeduid. De stippellijn die door de Zwaan gaat duidt de hartlijn van de Melkweg aan. De andere gestippelde lijn is de ecliptica (Dierenriem of Zodiak); de zon, de maan en de belang rijkste planeten bevinden zich steeds in de nabijheid van deze lijn. ADVERTENTIE Wilt u een fiets winnen? Kijk dan naar de advertentie in uw damesblad of vraag uw fietsenhandelaar een deelname-biljet. Het Griekse woord tele betekent: in de verte, ver. Het kwam in tal van samenstellingen voor, zoals telebolos: van verre treffend en telekleitos: wijd beroemd Het wordt ook in ver scheidene geleerde samenstellingen gebezigd zoals in telescoop (verziener) telegraaf (verschrijver) en telefoon (verspreker). Het gaat ook schuil in het woord telex dat een afkorting is ADVERTENTIE SiSi Sinas 99 SCHOUWBURG. Stadsschouwburg, (Wilsonsplein) Zater dag 2 mei 20.15 u.: Nieuw Rotterdams Toneel met: „Dë huisbewaarder." Zon dag 3 mei 20.15 u.: Rederijkerskamer „Alberdingk Thijm" ipet „Het verraad". Kleinkunsttheater Haarloheim, (Sme- destraat 23) Zaterdag 2 mei 20.30 u.: Gastoptreden van het Muzeval cabaret uit Utrecht. MUZIEK. Concertgebouw, (L. Begijnestraat) za terdag 2 mei 10-17 u.: Auditie Kon. Ned. toonkunstenaarsvereniging. Dinsdag 5 mei 20 u.: Concert N. Ph. O. o.l.v. Henri Arends. Solisten: Theo Olof, viool en Da niël Wayenberg, piano. Frans Halsmuseum „De Kapel," (Gr. Heiligland) Zaterdag 2 mei 20.30 u. Con cert door het barokensemble „Fiori Mu- sicali." Grote of St. Bavokerk (Gr. Markt). Za terdag 2 mei 20.30 u.: Orgelconcert door vakleerlingen van muziekschool „Toon kunst" Haarlem. Kathedraal St. Bavo, (Leidsevaart) Zondag 3 mei 9.30 u.: „Missa ad modum tubae" van Albert de Klerk, uitgevoerd door het muziekinstituut m.m.v. een ko perkwartet. Teylersmuseum, (Spaarne 16) Zondag 3 mei 15.30 u.: Concert m.m.v. Vocaal Quintet Gesualdo di Venosa, viool-duo Lemkes-Vos en A. de Beer, orgel. Treslong (Hillegom). Dagelijks, behal ve maandag: diner-dansant. Cabaret-dancing Caramella, (Zand- „The Sellers." (Zandvoort). Dagelijks voort), zaterdag Hotel Bouwes, Toni Dispari. TENTOONSTELLINGEN Frans Halsmuseum (Groot Heiligland 62). Permanente tentoonstelling van wer ken uit de Haarlsemse school van de 16e tot en met de 19e eeuw, waaronder Hals' meesterwerken. Dagelijks van 10 tot 17 uur. Zondags 13 tot 17 uur. Boven dien in het Prentenkabinet „Een keuze uit de collectie Kees Verwey". Tot en met 10 mei: avondopenstelling van het met kaarsen verlicht museum van 20.30- 22.30 uur. Bisschoppelijk Museum (Jansstraat 39) Permanente tentoonstelling van oude re ligieuze kunst, schilderijen, middeleeuw se beeldhouwwerken, handschriften en kunstnijverheid van 10 tot 12.30 en van 14-17 u. Zondags 14-17 uur. Teylermuseum (Spaarne 16). Perma nente tentoonstelling van schilderijen, fossielen, mineralen en historische na tuurkundige instrumenten. Geopend op werkdagen behalve op maandag van 10 tot 12.30 en van 14-17 u. De eerste zon dag van de maand van 13-16 uur. Koudenhornkazerne (Koudenhorn). Per manente tentoonstelling van de Stichting Meervoudig Amateur Centrum Ruimte waarneming en Onderzoek (MACRO) ge opend maandag en vrijdag van 19.30-22 u. dinsdag en vrijdag 14-17 u. en zater dag 13-17 uur. ADVERTENTIE Muishowibeurst Jubileum-Modeshow Hapjes Proefjes Paradijs Europa Meubel Dromen van Keukens Van Top tot Teen Verzorging Visiona 2 Adviescentrum voor de Vrouw Badkamerweelde Grote en Kleine Keukenhulpen Vrijetijdstips Schooljeugd Handenarbeid Bakken Braden en ontelbare Demonstraties en Attracties Gratis jubileumgeschenken voor talloze bezoeksters. Dagelijks van 10 tot 5 en van 7 tot 10.30 uur, Zondags uitsluitend van 10 tot 5 uur. Toegangsprijs f350, alle belastingen inbegrepen^Iuim^ Vis- en Vleeshal (Gr. Markt). Een keu ze uit eigen bezit. Expositie van Amster damse inpressionisten tot nieuw figura tieven. Geopend van maandag tot en met zaterdag van 10-17 uur. Zondag van 13-17 uur. Tot en met 3 mei. Galerie Blokker (Bronsteeweg 4a) Ex positie handgeweven wandkleden van Bo- dil Blokker-Veggerby en handgeknoopte rya-modellen uit Scandinavië. Geopend: maandag 13-17.45 u. dinsdag 9-12.45 u. woensdag tot en met zaterdag 9-17.45 u. Gemeentehuis Bloemendaal (Bloemen- daalseweg). Tentoonstelling van Bloe- mendaalse beeldende kunstenaars. Dage lijks geopend van 14-17 uur. Tot en met 5 mei. Galerie Zijlstraat. (Zijlstraat 31). Ex positie van werken van Ton Sondaar Dobbelman en Hans Royaards. Dagelijks van 12-17 uur, maandag, woensdag en vrijdag ook van 20-21.30 u., zondags van 14.30-17 uur. Tot en met 17 mei. Galerie Eylders Haltestraat 77) Expo sitie van werken van Huub en Lith, beeldhouwer en Fred Hakkart, schilder Geopend van dinsdag tot en met zondag 13-17 uur. Kunsthandel Heerkens Tliijssen, (Hout plein 13) Expositie in de prentenkamer van tien aquarellen van J. v. d. Veer Dagelijks van 10-13 en 14-17 uur. Zon dags gesloten. Tot en met 9 mei. Het Oude Slot, (Lelylaan, Heemstede) Herdenkingstentoonstelling over de perio de 1940-1945 (Heemstede). Tot en met 15 mei. De Waag, (hoek Damstraat/Spaarne) Expositie van werken van Lucie Leene, Harry Balm en Henk Ames. Dagelijks van 14-17 uur. Tot en met 18 mei. DIVERSEN Waagtaveerne (hoek SpaarneDam straat). Dagelijks open podium; geopend van 10-24 uur. Vrijdags en zaterdags tot 01 uur. Dagelijks pentekenen, schilderen en sieraden maken. Vrijdags kunsttonen auditieprogramma. Poppentheater Merlijn, (Hasselaers plein) Zaterdag 14.30 u.: „Het Toren haantje". Woensdag 14 30 u.' .Prins Da deltje". Clubhuis naast d'Appelaer Damstraat) zaterdag 13.30 en 15.30 u.: kindervoor stelling. van het Engelse teleprinter exchange. Daaronder verstaat men een vernufti ge machinerie die over het gehele land werkt ten behoeve van de bij de ze persdienst aangesloten dagbladen. De telex brengt van één centraal punt uit berichten over, die worden getikt op de daarvoor gebouwde bijzondere schrijfmachines die op de kranten- bureaus staan. Het is natuurlijk verleidelijk het werkwoord dralen te verbinden met het bijvoeglijke naamwoord dral, maar de betekenis maakt dit onmogelijk. Dral immers betekent: stevig, fiks, ferm, kloek en in dralen schuilt duide lijk een element van onzekerheid. Men verstaat er immers onder: aarzelen, talmen, niet tot handelen komen. Het is waarschijnlijk dat men verband moet leggen met een in Oostelijke dia lecten voorkomend woord drao, dat bijvoorbeeld in de Achterhoek voor komt in de betekenis: stroef. Iemand die hees is zegt daar: ik ben drao in den hals; een luiaard is drao in 't wark. Verwant hiermee is dan weer druilen: zeuren, dat men kent in druilig weer en in druiloor: iemand die lusteloos, lijzig is. Ook draaien wordt wel met dralen verbonden. De hom is de mannelijke geslachts- klier van een vis, die het teelvocht bevat. Men spreekt van hom en kuit en de oorspronkelijke betekenis /an beide woorden is naar alle waarschijn lijkheid: weke. vormloze massa. Bij kuit is dit zowel het zachte achterdeel van het onderbeen bij mensen als het zaad van de vis. Bij hom moet men Jenken aan verwantschap met woor- len als homp: brnk, hommel: dikke bij, dar en misschien zelfs aan hom meles: ruzie, hoe vreemd dit ook klinkt. Men vergelijkt ter staving van deze jpvatting het woord mot dat behalve: sen bepaald vlinder ook betekent: ru zie. Even onzeker is de theorie dat het woord hom een kruising zou zijn van het reeds genoemde homp met ham. Een terrier is een dashond, een ech te jager die het wild tot in zijn hol ach tervolgt. De naam is een verkorting van foxterrier, een Engels woord dat aanduidt dat het dier in het bijzonder op vossen jaagt. De terrierdog heeft een naam waarin het Latijnse woord terra: aarde, trond verborgen is. Le terlijk is de terrier dus: de grondhond. Van dit woord terra is een bijvoeglijk naamwoord terrarius afgeleid en daar van komt ons woord terrarium: gla zen bak met aarde waarin men rep tielen en dergelijke dieren houdt. Ook woorden als terrein, terras, territo rium en zelfs terrine horen hierbij. Een terrine of soepkom is eigenlijk een aarden pot. Het Franse terrier betekent zowel de hond als ook het le ger waarop wild slaapt. ADVERTENTIES UNIEK IN NEDERLAND GED. OUDE GRACHT 108-110 HAARLEM - TELEF. 31 38 40

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1970 | | pagina 31