Ton Gravelijn: graficus met RNI HOUDT VAN FRESH AIR een oorspronkelijke geest Romantische muziek op Frans concert Karina in Martinique FILMS in Haarlem HOLLIES Stones gaan wonen Frankrijk in Top de pop pop dertien Keramiek van de Dullers EN „WITHOUT YOUR LOVE” i ■op,SÏ,BP°P gLJB otnews L -IB SURREALISTISCHE GRAFIEK IN GALERIE EIJLDERS SOOSAGENDA Dia-avond over Zwitserland s uit aarfem, Urnond DONDERDAG 11 MAART 1971 15 HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT 4 en NPO IN BEVERWIJK EN HAARLEM Moord in crescendo Prolongatie imm KOSTUUMS - PANTALONS - VRIJETIJDSKLEDING KLEINE HOUTSTRAAT 2 A - HAARLEM - TEL. 32 18 23 BEVERWIJK Op het concert, dat het Noordhollands Philharmo- nisch Orkest woensdagavond onder auspiciën van de afdeling Beverwijk van de Maatschappij tot Bevordering der Toonkunst in de Vredevorstkerk te Beverwijk gegeven heeft, werd aandacht gevraagd voor composities van negentiende-eeuwse Franse com ponisten. was daar VOOR HEDENDAAGSE MODE Misschien dat de frisse lucht rond de Mebo 2 hen geïnspireerd heeft, feit is, dat de heren Joost den Draaijer, Jan van Veen en Engelse consorte van Radio Northsea In ternational zich de afgelopen week danig hebben uitgesloofd om één bepaalde plaat in een ieders duffe hoofden te drammen: „Without your love” van Fresh Air, een groep die tot voor zéér kort bij zelfs de meest ingewijde popvogels volsla gen onbekend was. Dat kan wel kloppen, want de naam „Fresh Air” is pas enkele weken geleden ont sproten aan het brein van de 24- jarige Haarlemmer Peter Schoon hoven, toen deze op de poepdoos relaxed zat 'te bouten en het zoe kende oog liet vallen op een ele gante spuitbus vol „frisse lucht”. Zijn kennis van het Engels toen ruim voldoende om „Fresh Air” van te maken. ■nnw 3 ZANDVOORT. Het is als bladeren in een merk waardig oud boek met blokdrukken, bijvoorbeeld een teruggevonden boek van een alchemist. Het lijken ge heime symbolen, tekens uit een wereld die aan de onze verwant is. Het is zelfs onze eigen wereld bij nader toe zien. Dat is de eerste indruk die ik kreeg van de lino leumsneden van Ton Gravelijn, die tot 7 april worden ge ëxposeerd in Galerie Eijlders. De reproduktie van een van de lino’s hiernaast geeft een goed beeld van de to taalindruk, die deze bijzondere expositie maakt. Vreemde sprookjes Hnnnimnnnn HEIN STEEHOUWER de P ZWAANSWIJK Wester- Groen- Houtstraat, za- WWMVMWHWVWMnAAMWWVVVMMAMMVVWMWI Fresh Air: van links naar rechts Jan Blom, Peter Schoonhoven en Peter (proleet) van Zanten. De expositie is aangevuld met keramisch werk van het Haarlemse kunstenaarsecht paar Jenny en Wim Duller. Dat werk is in deze contreien al welbekend. Ter ge legenheid van een expositie vorig jaar in Galerie Zijlstraat is het in deze kolommen toen ook besproken en ik kan er weinig aan toevoegen, omdat beiden zichzelf ge heel gelijk zijn gebleven. Jenny Duller is het meest soepel in het toepassen van techniek en voorstelling. Ze werkt min of meer realistisch, maar bin nen een ruim scala. Ook bij haar, zoals bij zoveel anderen, doet zich het fabeldier voor, het „Verlegen Darteldier” bijvoor beeld, maar evenzeer vindt je hier mas kers en ook een bijna naturalistisch por tret, naast een sterk kubistisch geformeer de moeder en kind. Iets meer typisch eigen signatuur zou geen kwaad kunnen, want soms lijkt het of dit werk niet uit één hand komt. Ze weet goed met het mate riaal, zowel klei als glazuren om te gaan Wim Duller werkt heel anders. Zo op het oog lijkt zijn werk non-figuratief. Dat De bijeenkomst wordt gehouden in het gebouw van de Vereniging voor Vrijzin nig Hervormden aan de Vestestraat in Haarlem. De aanvang is om 20.15 uur. De Rolling Stones zullen naar het zuiden van Frankrijk emigreren. Daar zullen ze een jaar gaan wonen zonder naar Engeland terug te keren. Zij zou den dit doen om minder Engelse be lasting te hoeven betalen. Maar namens de groep wordt verklaard dat dit niet juist is; de enige reden is dat zij heel veel van Frankrijk houden. De groep zou in het zuiden arriveren na het slot van een „vaarweltoernee” door Engeland die op 14 maart eindigt. Dit is de eerste keer in viereneenhalf jaar dat de Stones een toernee door Engeland maken. Ze hebben een huis bij Cannes gehuurd en iemand van En gelse nationaliteit die Frans spreekt aangesteld om het huishouden te doen. De Stones hebben nu compleet gebro ken met hun Amerikaanse accountant Allen Klein die hun zaken beheerde. Klein is ook de financiële boss van de Beatles. In juli 1970 liep hun contract met Decca af en ze hebben nog geen ander contract afgesloten. Wel hebben de Stones gedurende verscheidenen maan den particulier opnamen gemaakt van nieuw materiaal. YOUR STYLE Bakenessergracht, met Wim Liefhebbers van de aloude Engelse groep The Hollies kunnen zaterdag nacht 20 maart terecht in het Amster dams Concertgebouw. Dan treden Al lan Clarke, Tony Hicks, Bobby Elliott, Bernie Calvert en Terry Sylvester op met oude en nieuwe hits, van „Bus Stop” tot „Too young to be married”. Wie gaat, zal voor de pauze kunnen genieten van het klassewerk van de Nederlandse topformatie „Focus”, ten minste als gitarist Jan Akkerman er zin in heeft. Als dat zo is, zou het best eens kunnen dat hoofd- en voorpro gramma omgedraaid hadden moeten zijn. Beatnieuwa en opgaven voor de soosagenda kunnen rechtstreeks worden gezonden aan: Redactie Haarlems Dagblad, rubriek Hop- pelepop, Grote Houtstraat 93 in Haarlem. De Inzendings termijn voor iedere aflevering sluit dins dagmiddag. mer kring met zijn „boodschap” bereiken, als er een duidelijker nadruk zou liggen op het feit, dat het de menselijke geest is, die hèrscheppend naar de natuur, nieuwe vormen moet creëren, die de oervorm in een nieuw licht plaatsen. Nu lijken som mige van zijn plastieken teveel op in de natuur „gevonden voorwerpen”. 1. Du Peter Maffay; 2. Butterfly Danyel Gerard; 3. Nothing rhymed Gilbert O’Sullivan; 4. Chirpy chirpy cheep cheep Middle of the Road; 5. Hup daar is Willem Ed en Willem Bever; 6. There’s no more corn on the Brasos Walkers; 7. Rose Garden Lynn Anderson; 8. Silver Moon Michael Nesmith and The First National Band. 9. Have you ever seen the rain Creedence Clear water Revival; 10. Invitation Earth and Fire, 11. Bridget the Midget Ray Stevens; 12. Shocking you Shocking Blue; 13 Don’t waste your time Cats. TWEE GANGSTERS willen een meis je van de vlakte om zeep helpen. Zij gooien haar geboeid en verzwaard in het water, waar ze gered wordt door twee nobele hengelaars, die haar op nun woonboot onderbrengen. Het kind wordt toch vermoord, maar keert terug als een onderwaterballerina, die sprekend op haar lijkt. Daardoor kan de held van het verhaal toch de heldin aan het eind van deze Amerikaanse film in de armen sluiten. In Frans Hals. De heren vormen al sinds twee jaar een zeer gewaardeerde, non-professio- nele backing-studiogroep, die menige single van dat „volle” heeft voorzien, wat producers tegenwoordig het einde vinden. Grootste successen van die naamloze backing-groep waren optre dens op het Grand Gala en het Song festival. Plannen voor een drie keer gezamenlijke solo-carrière kwamen er pas, toen Peter Schoonhoven een eigen bewerking fabriceerde van het aloude Cats-succes „Without your love” (nee, niet op de doos) en in Cat Kees Veer man een enthousiaste bewonderaar vond. Kees wilde de plaat zelf produ ceren, kon uiteraard een potje breken bij Bovema waar ook Jan Blom werkt en dat betekende een single met op de B-kant „It’s all over” (wat ook best het beluisteren waard is, zeker voor wie van een jankende steel-guitar houdt). En het balletje rolde verder. Peter Schoonhoven (dat is overigens de Peter van „Peter en Klaas” die met „Huilen is voor jou te laat” op het ogenblik het smartlap-hitwezen teisteren) kende weer een zekere Jan van Veen en toen was het ei wel gebakken. Hup, „With out your love” werd smash-hit van de week op RNI en wordt dientengevolge stevig verkocht. Reden voor de drie Haarlemse musketiers om nu al serieus bezig te zijn met een volgende single en (misschien) een LP. En wat doet Ve ronica? „Nou, niet veel”, zegt Jan Blom, „maar dat is ook wel logisch hé, gezien de situatie”. (Van onze stadsredactie) HAARLEM. De vice-consul van het consulaat Kennemerland van de „Oester- reichischer Alpenverein”, de heer J. H Piët uit Beverwijk, zal op vrijdag 12 maart een dia-voordracht houden over bergwan delingen in Zwitserland. is het niet. Hij heeft een voorkeur voor de oervorm van een rolsteen, ruwe rots soms ook vegetatieve vormen. Die komen bij hem soms ook in combinaties en als stapeling voor. Zijn bedoeling is zijn hang naar het nog ongevormde, het ongeborene uit te drukken. Een soort eenwording dus met de natuur als een oergegeven. Hij is daar wel in geslaagd voor de enkeling die zoiets snel proeft. Hij zou echter een rui- Het waren romantici pur-sang, gebo ren vóór 1850, wier namen op het pro gramma stonden vermeld en die met in derdaad romantische, onderhoudende, bevattelijke muziek vertegenwoordigd waren. Voor een graficus lijkt het een knap gevonden schuilnaam, Gravelijn. „Graveren” en „lijn” zit erin. Als de klassieke spreuk „Nomen est omen” een kern van waarheid bevat, dan is die in dit geval wel bewezen, want Anthonie Simon Gravelijn blijkt een geboren graficus. Hij is pas 23 jaar en nog leerling van de Academie in Den Bosch. Zijn expositie in Galerie Eijlders is de start van zijn publieke loopbaan, want hij heeft nog niet eerder geëxposeerd. Gravelijn is een surrealist van het zuiverste water, maar eigenlijk niet helemaal een van onze tijd. Althans niet in zijn lino’s. Nu brengt het snijden in hout of linoleum door de hoe kige lijnvoering en wijze van arcering toch al iets mee, dat aan voorbije tijden doet denken, maar dat is dan door Gravelijn als een kwaliteit uitgebuit. Zijn figuren en wonderlijke samenstel lingen hebben iets hoekigs, iets primitiefs en veel symbolen zijn dat naar hun inhoud ook.. Met dat primitieve bedoelen we dan de middeleeuwse primitiviteit die, net als bij Gravelijn, vaak een schijnbare primitiviteit is. Ziet men goed toe, dan blijkt dat Gravelijn enorm knap werkt, zowel in de techniek, als met zijn inhoudelijke gegevens. Die gegevens verschijnen op propvolle I bladen, met steeds een hoge horizon, waar door het hem mogelijk is om in een zelf gekozen perspectief dat met de werke lijkheid niets te maken heeft zijn sym bolen boven elkaar te plaatsen. Zijn voorstellingen doen soms aan Jeroen Bosch denken, maar dan ineens ontdek je een gegeven, dat ook bij een schilder als Raveel mogelijk is. Er zijn bekende sym bolen, als levensbronnen, „doodsvogels” gehangenen, het kruis natuurlijk en de slang, ook een Babels zonnerad, kortom een hele kosmos, hel en hemel inbegrepen Daartussen bewegen zich wonderlijke men sen, vaak geketend of gekooid, gemarteld of gehangen, gebonden aan een rad, maar evenzeer vliegend als vogels. Uit dat alles blijkt, dat Gravelijn over stroomt van ideeën, die hij op een zeer persoonlijke manier verwerkt. Soms ont dek je namelijk wel door anderen reeds gebruikte symbolen, maar Gravelijn weet er altijd weer iets geheel anders mee te doen, dan op het eerste gezicht voor mo gelijk wordt gehouden. In zijn totaliteit geeft hij natuurlijk weer wat er in de diepten van de mense lijke geest schuilt aan angsten en dromen, aan verschrikkingen en bezetenheden. En toch doet het allemaal, door de schijn- primitiviteit niet angstwekkend aan. in tegendeel, het bezit een wonderlijke aan trekkingskracht op dezelfde manier waar op sprookjes gruwelijk en toch fijn zijn, omdat je weet, dat Roodkapjes grootmoe der tenslotte toch ongeschonden uit de opengesneden buik van de boze wolf zal terugkeren. En zoiets van het sprookjes wonder roept Gravelijn in zijn werk even eens op. Er zijn ook enige sepiatekeningen. Die zijn eveneens surrealistisch, maar dan veel meer „modem”. Hij werkt er uitsluitend met contouren in, heel gevoelig en in te genstelling tot de lino’s zijn ze heel rustig, soms bijna leeg. Ze zijn wel goed, maar tonen een heel andere zijde van deze jonge kunstenaar, die niet alleen heel veel be looft, maar ook al veel heeft ingelost. Een heel apart talent. „Rotzooi maar wat aan” heet het programma van de jonge Haarlemse cabaretière Karina. Nog niet zo’n heel bekende naam voor de cabaretliefheb- bers maar dat komt omdat zij pas sinds een jaar of twee actief is in de wereld van het cabaret. Zij begon twee jaar geleden in de Haarlemse cabaret groep „Blanje Bleu”, voornamelijk be staande uit scholieren van een tweetal lycea. Buiten het feit dat zij zelf op trad, schreef Karina een gedeelte van de teksten en de muziek voor Blanje Bleu Na precies een jaar te hebben bestaan, viel de groep uit elkaar. Ka- rina sloot zich niet dan bij een ander gezelschap, maar begon te werken aan een solo-programma. Ze schreef een hele serie liedjes tot ze een avondvul lend programma bij elkaar had. Daar mee trad ze inmiddels verscheidene malen op voor scholen en bedrijven. Zaterdagavond verzorgt zij een optre den in de jongerensociëteit „Marti nique”. In twee intermezzo’s van een kwartier zal zij enkele Nederlandse chansons zingen. Martinique is (moei lijk) te vinden in de zaal van Jan Kraakman, Kokstraat 13 (zijstraat Ba kenessergracht). De soosavond begint om half negen. Zoek dus achter deze nieuwe groep geen sociaal engagement of ingebouwde kritiek op de luchtvervuiling, maar wel fijne muziek met erge goeie close-har- mony-zang, afkomstig uit de klassiek geschoolde kelen van de Haarlemmers Peter van Zanten (24 jaar oud, gitarist, en naar eigen zeggen een „proleet van het goede soort” die de frisse lucht met zjjn oude, kapitale Amerikaanse Che vrolet bepaald geen goed doet), Jan Blom (26 jaar oud, ex-zanger van het destijds in Duitsland „arbeitende” United Five en in het rijke bezit van een lief vrouwtje dat goeie koffie schenkt) en de al eerder genoemde Schoonhoven. REMBRANDT prolongeert „Louis de Funès als taxichauffeur. In Cinema Pa lace draait vrijdag- en zaterdagnacht „Lost Command”, een oorlogsfilm, heel wat geschikter als nachtfilm dan de Godard van vorige week. Frans Hals toont des nachts „De Vogels”, een span nende film van Hitchcock over een aan val van vogels op de mensen. Voor de jeugd zaterdag-, zondag en woensdagmiddag „Batman” in Cinema Palace; „Sjors en Sjimmie” zondagoch tend in Lido: „Fablio” zondagochtend in Rembrandt en „Brokkenpiloten” in Stu dio. Het concert kreeg een voortreffelijk begin met de uitvoering van de ouvertu re voor „Orpheus in de onderwereld” van Jacques Offenbach. De dirigent Yves Prin, die op deze avond het orkest dirigeerde, schonk met deze vertolking een verrukkelijk muzikaal genot met tintelende ritmiek, sprankelend tonen spel en verleidelijke melodieën met een uitnemende dosering van dynamiek en met een verrassende verwerking van de instrumentale timbres. Strijkers, bla zers. de harpiste en de bedienaren van het slagwerk werkten in een volmaakte eenheid met de dirigent samen en maak ten zo de uitvoering tot een groot suc ces, een hoogtepunt, zo niet hét hoogte punt van de avond. Het tweede werk, dat ten gehore werd gebracht, was de Symphonie espagnole opus 21 van Edouard Lalo, het enige werk van deze componist, dat met diens ouverture voor een vergeten opera van zijn hand „Le roi d’Ys” in onze tijd nog tot uitvoering komt. Het was een prettige ervaring dit ro mantische werk met zijn Spaanse mu- zieksfeer te horen. De solo-partij werd met bewogenheid, fraaie bezielde toon en met virtuoze technische beheersing vertolkt door concertmeester Gijsbert Beths. Yves Prin liet het orkest met in- tensief-muzikale spanning en sonore klank begeleiden, door de acoestische omstandigheden van de kerkruimte on willekeurig wat te sterk en soms wat ge haast. Bijzonder veel indruk maakte op mij het fraai klinkende spel van het ko per ter inleiding van de ballade-zang van de viool in het Andante. Na de pauze leidde Yves Prin een uit nemende uitvoering van de ouverture „Gwendoline” van Emmanuel Chabrier ADVERTENTIE met een overtuigende uitdrukkings kracht en muzikale spanning. De voordracht Van de suite „Jeux d’enfants” van Georges Bizet verliep naar mijn gevoel te snel, te onrustig, on zeker en daardoor niet zo gaaf als ver langd mag worden. De uitvoering van de Marche hongroise” van Hector Berlioz aan het slot van de avond gaf weer posi tieve indrukken. Zij bezorgde dirigent en orkest langdurige bijval van de dankba re toehoorders, wier geestdriftige waar dering een aansporing moge zijn voor de muziekvrienden uit Haarlem en naaste omgeving om in groten getale het concert te bezoeken dat het Noord hollands Philharmonisch Orkest vrijdag avond in de Haarlemse Gemeentelijke Concertzaal met hetzelfde programma zal geven. Riverside, Spaarne 91, vrijdag: folk; zaterdag: disco. De Put, Koudenhom 34, vrijdag: disco Commin, Kromhoutlaan 55, zaterdag: jeugdcafé. Scuff, Eemstraat 6, zondagmiddag: disco. Soos EVNH, speeltuingebouw Enge- landlaan, zondag: soos. De Schaapskooi, Frankrijk/Italiëlaan, zaterdag: disco. Rubbishheap, Bavokelder, gracht, zondagmiddag: soos. City-Club Kam is, Nieuwe markt 5, zaterdag: dansen. Toy-Toy, Stoofsteeg 1, iedere avond: bar-dancing-discotheek. Moulin Rouge, Kleine weekend: bar-dancing-disco. Sfeer ’69, Ged. Oude Gracht 24, vrij dag, zaterdag en zondag: soos. De Ark, Kerkplein, Velsen-Zuid, vrij dag, zaterdag: soos. Martinique, Kokstraat 13, zaterdag: discosoos plus Karina. Allison, Kanaalstraat, IJmuiden, terdag: „Groovy” met zangeres. Vermin, Santpoort, zaterdag en zon dag: disco-dansen. Electric Centre, zaterdag: Rytmo Natural Overgauw aan de gitaar. Akoestiek. Bernadottelaan, zaterdag: disco. Tennishal. Noord wij kerhout, donder dag 18 maart: EKSEPTION. Deining, Ripperdastraat 13a, zater dag. de Husky’s; ma. tot en met za.- avond en zondagmiddag: jeugdcaffé. ''W-iw'''-"'’’***' 4tMK.-r.--

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1971 | | pagina 15