Het gaat me om de vervreemding Eimert Pruim: Zwitserse kerkenbond voor verruiming dienstweigering D Mens moet op creativiteit worden aangesproken F w ff; Alternatieve kerkdienst Juvenali volgt Nikodim op OJQq'q 'oOff'/ F Saterdag 5 augustus 1972 Erbij 16 (Van onze correspondent) Luther Getuigenis Marx Politiek geloof r ÓL o o Vooronderstelling O O Wat dat politieke geloof in houdt? Voor Eimert Pruim en vele anderen het volgende: „Dat je jezelf en elkaar afvraagt waar de God van Israël ook in het heden handelt in de richting van zijn Rijk en bezig is in en met de polis (dorp, stad, wereld, politiek), waarbij je jezelf en anderen oproept in die bewe ging mee te doen". Zijn dagelijks brood verdient hij als cursusleider van het vor mingscentrum Den Alerdinck, in de omgeving van zijn woon plaats. Tevens is hij redactie secretaris van het maandblad Voorlopig („Evangelisch com mentaar bij de tijd”). Met hem voerden wij een dezer dagen een gesprek, waarin het heden daagse inzicht naar voren komt dat geloof naar de traditie joods en politiek geïnterpreteerd dient te worden. Over de zin en onzin van de kerkdienst wordt tegenwoordig nogal veel gepraat. Het blijkt, gezien de hoeveelheid boeken en rapporten die daarover is ver schenen, dat het eeuwenoude zondagse fenomeen in bijna alle grote kerkgenootschappen op zijn retour is. Wijlen de her vormde hoogleraar A. A. van Ruler heeft eens gezegd, dat de wijze waarop de moderne mens de huidige godsdienstige en ker kelijke situatie ervaart, tot uit drukking komt in onder meer het feit, dat het woord Gods een nietszeggend woord is gewor den: God als de grote afwezige, als degene, van wie men in het wereldgebeuren niets merkt. Volgens een andere hervorm de hoogleraar, prof. G. C. van Niftrik, een van de onderteke naars van het Getuigenis, is het verminderen van het kerkbe zoek voor een groot deel te wij ten aan de vermaatschappelij king van het evangelie, alsmede de politisering ervan. Motieven genoeg om na te gaan of de reformatorische kerk dienst niet toe is aan een reveil, een nieuw begin. De theoloog Eimert Pruim (38) uit Heino (bij Zwolle) is in Nederland een van de grootste voorstanders van alternatieve vormen van kerkelijk samenkomen, waar mee hij de spreekbuis van velen is. Nog niet zo lang geleden in ventariseerde hij 54 kerkdienst en verkondigingsvormen in het boekje: Stop een zoutkorrel in uw kerkdienst. i I EIMERT PRUIM t 1 i o --a< Om telkens op de onderwerpen, die aan de orde zijn, te reageren en daar wat mee te doen”. „Dat is het nou net, hè. In een preek wordt te veel voorondersteld. Dat is bij velen in beweging en in discussie. Daar is een vraagteken. Nu dacht ik, dat Zou dat te maken kunnen hebben met de zogenaamde vooronderstelling? „Ja, dan gaat een bepaalde, trouwens ongevaarlijke godsvoorstelling wanke len. Men heeft God vaak voorgesteld als een onpolitieke, een religieuze, als een gevoelsgod. Ik wil dat natuurlijk niet helemaal van de tafel vegen, maar als je het over die boeg gaat gooien, ja, dan weet ik het ook niet meer. Wan neer je gaat morrelen aan de huidige godsvoorstelling van God, die dan a- politiek zou zijn en die niets met de werkelijkheid van alledag van doen wil hebben, en dan zegt dat het wel eens zo zou kunnen zijn, dat God ook nog andere trekken heeft, dan kan ik me voorstellen, dat veel mensen zich het apezuur schrikken”. We kunnen ons zo voorstellen, dat iemand zegt, dat een nogal gekleurde politieke preek de kern van het pro bleem is. Bij een groot aantal mensen blijkt een groeiend verzet te bestaan tegen En het verzet tegen het politieke geloof? Velen zeggen, dat het onher roepelijk uitdraait op humanisme. De commissie komt tot de conclusie dat de gehanteerde maatstaven onbe vredigend zijn. Bij erkenning van reli gieus gemotiveerde ernstige gewetens bezwaren gaat het om Gods geboden; Is de huisdienst bedoeld als alterna tief voor de huidige kerkdienst? Veel kerkgangers voelen zich niet meer thuis in de kerk. Gaat dat ook op voor mensen in de huisgemeente? Is de huisdienstvorm van de laatste tijd? Luther wat een voorstander van de huisgemeente. De foto toont de kamer, waar Martin Luther zijn schrifturen schreef in de Wart burg. >/O ro y o 'o. „Dat heeft volgens mij geen grote invloed op de mindere toeloop naar de kerken. Het heeft veel meer te maken met die ene golflengte waar we op zitten. Hoe moet je dat nou zeggen. Marcuse heeft eens gezegd, dat ons bestaan een eendimensionaal bestaan is, een hele goeie typering. Ik denk, dat dat de kerk en het geloof de das om doet, dat we zo sterk gericht zijn op de welvaart en de consumptie”. „Inderdaad. Zolang de pretentie van de kerkdienst bij een aantal mensen zo hoog is, moet je je wel tegen de kerk verzetten. Ik vraag gewoon ruimte, maar ik boor de kerkdienst echt de grond niet in. Ik wil alleen af van die alleenheerschappij. Dat is volgens mij de pest voor de kerk. Tegenwoordig zijn er veel vragen, naar Jezus, God en het gebed, waar velen mee zitten en die komen in de kerk niet aan de orde. „Ik weet niet, wat dat precies bete kent. Natuurlijk zal dat van tijd tot tijd gebeuren in de gevestigde kerken, maar de stem van God klinkt niet alleen daar. Dat is nou net het grote probleem van ons, dat we zo’n pijn en moeite hebben met te onderkennen waar de stem van God spreekt en wat je daarmee moet doen. Wat bedoelt men, wanneer men het woord God te berde brengt? Ik weiger te geloven, dat het woord van God alleen via de gebruikelijke preektoestanden klinkt. Dat is een akelig misverstand van de kerk en tevens een akelige pretentie”. Dat is dan zeker uw verzet tegen de kerken? Wat dat laatste betreft, terecht. Het heeft te maken met de geloofstaal. Wij hebben nog niet die nieuwe woorden die passen bij een nieuwere godsdien stigheid. De oude piëtisten hebben nog wel hun woorden, maar daar kan ik niets mee beginnen. Dat zijn dode woorden geworden. Die nieuwe taal zal zo moeten resoneren, dat de mensen er mee uit de voeten kunnen. Professor Van Peursen heeft met zijn boekje „Hij is het weer”, ons een groot aantal dingen aangereikt, zodat je je weer wat voor kunt stellen, wanneer je God zegt. Dat heeft met politiek en geschie denis te maken. „Het klinkt misschien wat onbarm hartig, maar ik geloof, dat in die kringen het geloof wel erg smakelijk is, zodat het je religieuze ziel kietelt. Dat gaat er in als koek. Maar ik ben van mening dat de boodschap van het Evangelie veel minder religieus is en veel politieker. Ik blijf het dan ook beoordelen op zijn politieke consequen ties. Wanneer men niet bereid is om dat Evangelie in de politieke werke lijkheid gestalte te geven en uit te werken, dan zit men er naast. Dan is men onrechtzinnig. Een terechtwijzing zou hier op zijn plaats zijn”. Ook voor de opstellers van het Ge tuigenis? Naast de huisgemeente heeft u in „Stop een zoutkorrel in uw kerkdienst” 53 andere vormen van kerkelijk sa menkomen geïnventariseerd en be schreven. Professor Velema uit Apel doorn heeft dat kerkafbraak genoemd. Is dat misschien te wijten aan het gebrek aan communicatie? „Ik ben toch nog gereformeerd ge noeg om niet bij de mensen te rade te gaan, wat die nou leuk vinden of niet. Ik ben van mening, dat het joodse geloof een politiek geloof is. Wanneer er dan mensen zijn die daarvoor op de loop gaan, moeten ze dat maar doen. Dat is de ergernis van het Evangelie. Aan de andere kant is het zo, dat mensen, die de boodschap van het Evangelie politiek willen verkondigen het vaak in een ongelukkige taal doen Dat is dan die nieuwe godsdienstige taal, die we nog niet of nauwelijks kunnen spreken; waardoor ook veel ergernis ontstaat. Dat is het verwijt aan de verkondigers dat ze het niet lukt om het op die golflengte te zeggen dat het resoneert”. Waar gaat het in de huisdienst ei genlijk om? „Er wordt echt geen preek gehouden. Voortdurend gaat het om wat we be doelen, wanneer we God zeggen, wat we bedoelen als we christen willen zijn en hoe de bijbel ons helpen kan. Er is een heel sterke praatvorm. Of het een stimulering van een gerichte „actie” tegen de vertrouwde kerkvorm is? Misschien in de praktijk. Aan de ene kant zeg ik, dat de kerkdienst een alternatief is naast een heleboel andere alternatieven. Ik ben er echter almaar op uit om de kerkdienst aan te vallen, om die van het hoge voetstuk af te brengen. Wanneer een huisdienst het alleen voor het zeggen zou hebben, dan zou ik me daar ook tegen richten. Maar daarom hoeft die nog niet te verdwijnen. Net zo min als voor mij de gewone kerkdienst hoeft te verdwij nen”. Zijn die kerkvormen, zoals die zich momenteel voordoen, onbetaalde re keningen van de kerk? „Inderdaad. Dat ligt aan de bood schap van het Evangelie, die in de huidige kerk al te zeer piëtistisch ge toonzet is en te weinig politiek. Dat politieke geloof is nog niet zo vreselijk populair in de gevestigde kerken. Het is daar niet de enige boodschap. Dat men dan uitwijkt naar randgroepen, is duidelijk. Ik houd stug vol, dat ik mijn inspiratie uit de bijbel weghaal. Gods geloof is politiek geloof en op die manier kom je in de buurt van Marx, wat velen niet zint. Gelukkig zijn er na Paulus profeten geweest die je niet hoeft te mijden en die je ook driftig lezen mag. Daar mag je je ook door laten beïnvloeden”. het politiseren van het Evangelie en tegen de intellectuele geloofsbenade- ring. „Er zijn wel mensen die de huisge meente de rug toekeren. Ze hebben zich gewoon verkeken en vinden het een benauwde vorm. Ik geloof echter wel, dat er in een dergelijke gemeente meer gemeenschapsbeleving bestaat, maar ook met de gevaren van dien. De huisgemeente is een middel tot christe lijke opbouw, niet het middel. Het gaat erom, het Evangelie maximale kansen te geven en al de poriën van je lichaam, ook in de kerk, aan te boren en te exploiteren”. De theologische commissie van de Zwitserse bond van evangelische ker ken heeft op verzoek van het bestuur van deze bond het vraagstuk van de officiële erkenning van bezwaren tegen militaire dienstplicht bestudeerd. In de als bijdrage tot de discussie gepubli ceerde studie van de theologische com missie wordt verruiming van de erken- ningsgronden bepleit. De commissie wil ook politieke bezwaren tegen de mili taire dienst ernstig genomen zien. Ingevolge de huidige Zwitserse wet geving kan een dienstplichtige met ernstige bezwaren „op gewetensgron- den” tegen militaire dienst tegemoetko mend worden behandeld, indien voor bijgaan aan zijn bezwaren op „religieu ze of ethische motieven” bij hem tot „ernstige gewetensnood” zou leiden. Dat betekent niet vrijwaring van ge vangenisstraf, die dan echter wel ver licht kan worden. In de in Zwitserland aan de gang zijnde discussie wordt onder meer aangedrongen op het in stellen van de mogelijkheid van ver vangende alternatieve niet-militaire dienst. Maar bij dit alles speelt het „geweten” nog steeds een overheersen de rol. Dit laatste was aanleiding voor het bestuur van de bond van evangeli sche kerken zijn theologische commis sie aan het werk te zetten. Het zingen in de kerk noemt u een vorm van creativiteit. Daarnaast is het typische gebeuren in de traditionele kerkdienst toch het openbaren van God als de sprekende God? veel vormen ons in elk geval verder zouden helpen om die vragen aan de orde te krijgen in de kerken. Uitgere kend de preek en de huidige kerk- dienstvorm zijn het minst geschikt om de vraag naar God aan de orde te stellen. Er heeft een vervreemding plaats, waar de traditionele kerkdienst schuldig aan is”. Is die vervreemding min of meer te wijten aan het modernisme? De heilige synode, de hoogste lei dinggevende vergadering, van de Russi sche orthodoxe kerk heeft besloten de commissie van deze kerk voor christe lijke eenheid om te zetten in een commissie voor christelijke eenheid en betrekkingen tussen de kerken. Metropoliet Nikodim van Leningrad en Nowgorod is voorzitter geworden van deze nieuwe commissie, die een uitbreiding inhoudt van de werkings sfeer en de bevoegdheden van de tot nu toe bestaande commissie, waaraan het bureau van het Moskouse patriarchaat voor buitenlandse betrekkingen onder leiding van Nikodim ondergeschikt was. De directe leiding van dit nu bij de verruimde commissie onder zijn voor zitterschap ondergebrachte bureau heeft de metropoliet, die nog de gevol gen ondervindt van een zware ziekte, om gezondheidsredenen neergelegd. Als opvolger van Nikodim als hoofd van dit bureau voor buitenlandse betrek kingen is aangewezen metropoliet Ju venali van Tula en Belew, die tot nu toe zijn naaste medewerker binnen het bureau was. „Ik heb zijn recensie over mijn boekje gelezen. Nou ja, dan weet ik ook niets meer te zeggen. Ik ben helemaal niet boos op hem geworden. Er moet dan inderdaad een misver stand bestaan. Ik geloof niet dat dat uit te praten is. Prof. Bakker uit Kampen heeft precies aangevoeld wat ik bedoelde. Hij schreef: „Het is Pruim te doen om de vervreemding”. Daar mee heeft hij de spijker op zijn kop geslagen”. bij idealistisch gemotiveerde ernstige gewetensbezwaren kan het „katego- risch imperatief’ van de maatstaven „goed” en „kwaad” naar het beginsel van „eerbied voor het leven” worden erkend. De commissie is van mening dat hiermee de mogelijkheden van be zwaren vanuit het eigen geweten nog niet zijn uigeput. Er zijn immers ook bedenkingen tegen militaire dienst op rationele en politieke gronden aan te voeren. Dan komt in plaats van „goed - kwaad” de tegenstelling „verstandig- onverstandig”. Men kan sterk gekant zijn tegen het vernietigend karakter van de oorlogstechniek omdat men er van overtuigd is, dat vrede (evenals milieubescherming) de enige mogelijk heid tot overleven en daarmee een politieke noodzakelijkheid is geworden. „In de hele kerkgeschiedenis zijn er groepen geweest, aan de rand van de kerk en daarbuiten, die geen kans kregen en de grond werden ingestampt. Maar schijn bedriegt, want ze zijn er altijd geweest. Luther was trouwens ook een warm voorstander van de huisgemeente. Kijk, in de kerken wordt momenteel gecommuniceerd als in de dagen van de Reformatie. En daar zag Luther al het relatieve van in”. Een afwijzing van die nieuwe taal komt toch veelvuldig voor? „Ja, de boodschap van het Evangelie, op politieke leest geschoeid, kan op een bruisende manier tegen de draad in gaan, wat een pleidooi voor de bood schap is. Het grappige verschijnsel doet zich echter voor, dat die mensen gaan veranderen, wanneer ze met hun kin deren aan de praat komen. De taal, die vaak piëtistisch is, leeft in veel geval len niet meer bij hun kinderen. Waar „Kijk, wat daar in staat, is oude taal. Ik ben er echter van overtuigd, dat wanneer we een nieuwere taal hadden, dat het stuk niet half zo weerklonken had bij het kerkvolk als nu. Die jon gens hebben het ook over de alterna tieve kerkdiensten, waar ze nogal tegen gekant zijn, omdat het woord van God bediend moet worden. Wat heb je daar nu eigenlijk nog mee beweerd? Een ieder die met andere kerkvormen bezig wil zijn, wil toch ook net zo hard het woord bedienen. Alleen niet in die monomane vorm waarmee de kerk ge trouwd is”. De theologische commissie zou ook rationeel-politieke gewetensbezwaren ernstig genomen willen zien. In haar studie wijst zij erop dat de verschil lende categorieën gewetensbezwaren alle aan bod dienen te komen, dus naast religieuze en ethische bezwaren voortaan ook bezwaren op rationeel- politieke gronden. De dienstweigeraar op politieke gronden bevindt zich in dezelfde ernstige conflictsituatie als de religieus of ethisch gemotiveerde. Hij dient evenzeer aanspraak op respecte ring van zijn overtuiging te kunnen maken, aldus de theologische commis sie, die van mening is dat het tijd wordt af te stappen van het vooroor deel dat bezwaren tegen vervulling van militaire dienstplicht op „alleen maar" politieke gronden met ethiek niets te maken zou hebben. Iedere politiek im pliceert ethische beslissingen. HEINO De theoloog-socio- loog P. Smits heeft eens gezegd, dat het een sprookje is en moeilijk de wereld uit te helpen, dat de kerkdienst het eigenlijke hoogte punt van het kerkelijk leven zou zijn. Als de reden daarvoor voerde hij aan, dat de kerkdienst veel te eenzijdig is. De kerkganger zou ook te weinig inbreng hebben. Aan de gemeenschapsbeleving ont breekt nog wel het één en ander. Daardoor, aldus Smits, is de kerk dienst tussen wal en schip geraakt. Eimert Pruim beweert, dat de huidige kerkganger consumptief is opgevoed en ingesteld. „De kerk laat de godsdienstige creativiteit van de leden verkommeren en boort die, met uitzondering van de liedzang, niet aan. Daardoor vinden kerkdienstexperimenten slechts bij een deel van de ge meente ingang”. Toch meent hij, dat die creatieve behoefte bij het kerkpubliek niet zo groot is. Hij is er echter wel „happig” op. tussen belden een gesprek op gang komt, daar is meestal ook de bereid heid bij de ouderen om te luisteren naar de jongere garde, die zegt, dat ze met de taal van de ouderen niets meer kan doen. Wanneer een jongere zegt, dat hij of zij op zoek naar iets nieuws is, dan staat de oudere niet meer zo afwijzend tegenover die nieuwe taal”. Maar als je bijvoorbeeld let op de Jezus-beweging, dan spreekt zo’n pië tistische preek, lijkt ons, wel aan en ook in de meest moderne situaties. Eimert Pruim: „Stellig. Dat houdt verband met de vraag waar je de mensen op aan wilt spreken en wat voor mensbeeld je hanteert. Wanneer je mens zegd, dan gebruik je woorden als vrijheid, creativiteit en verantwoor delijkheid. Daar moet je de mens op aanspreken en niet op volgzaamheid en consumptie. Dat is een gebrek aan beleving”. Wordt op die manier de doelstelling van het naar de kerk gaan de mens moet steeds weer opnieuw bekeerd worden niet de grond ingeboord? „Wanneer je steeds weer bekeerd moet worden, dan heeft dat met de concrete werkelijkheid te maken. Zo iets vraagt om een heleboel creativiteit. „Wanneer je het over huisgemeente hebt, moet je niet in de sfeer van concurrentie, maar in die van aanvul ling denken. Laten we elkaar respecte ren. Men moet ook niet denken, dat de huisgemeente een vervangingsmiddel voor de traditionele kerk is. Sommige mensen krijgen helemaal de kriebel van een dergelijke gemeente. In een huis dienst wordt verantwoordelijkheid voor elkaar geprikkeld, maar tegelijkertijd brengt dat een stuk irritatie met zich mee. Nee, ik zou niet iedereen de huisgemeente aan de hand willen doen”. 1

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1972 | | pagina 16