Geen grotere vijand dan de mens HAITI: Naast de honger heerst de angst Vervolg voorpagina ERBIJ w 17 F ZATERDAG 5 AUGUSTUS 1972 Erbij Valkeniers Fotografen Jagers Zwarte kunst ROOFVOGELS VERDWIJNEN UIT ONS LAND C. J. A. Wijnaendts (links) en C. de Bruin. Torenvalk vwvwvwvwvvwvwwwvvvvvvvvvwvvwwvwwvwvvyyvvvvywvvwvwwwyyvww vwwwwwmnrw rwvtnnnfvvvvvwwvvvvvvvvvwwvwvwvvvvvwwwvi 'vvvvvinfwv%nfv*rvvvvvvvvvvv*nrirvvvvvvvwvvvvvvvv' Het begin van de vrijheid betekende Iedere Haïtiaan Voodoo bezig. Een man die met deze teleurstel lende gang van zaken bijna dagelijk» wordt geconfronteerd is honorair se cretaris van de Vogelbescherming, C. J. A- Wijnaendts. Hij is blij met het feit dat de roofvogels in heel Neder land beschermd zijn. Hij zet er echter wel een grote „maar” bij. De gevaren waaraan de roofvogels blootstaan zijn ondanks die bescherming nog zeer groot. Want er is voor die roofvogels geen grotere vijand dan de mens. Ten eerste zijn roofvogels het eind van een voedselketen. Door het ge bruik van pesticiden in de landbouw krijgen insecten een flinke dosis gif. Muizen of kleine vogels, die deze insecten eten, krijgen duizendvoudig meer gif naar binnen omdat zij zo veel insecten eten. De roofvogel die op zijn beurt weer de muizen of kleine vogels eet, wordt nog eens duizendmaal zo sterk met gif geconfronteerd. In het vet v»n het dier zetten de gechloreerde koolwa terstoffen zich vast met het gevolg dat wanneer het vet door het lichaam wordt verbruikt, de gifstoffen vrijko men. Dat heeft funeste gevolgen. Eén van de redenen dat zeearend en ha vik het loodje leggen is, dat door deze gifstoffen ook bijna het hele legsel van de vogels steriel wordt en er geen nakomelingen genoeg komen. Ten tweede vinden sommige jacht opzieners van de oude stempel het nog een grote eer hun „heer” zoveel mogelijk te jagen te geven. Dat bete kent dat geen roofvogel in het jacht gebied wordt geduld. Vooral de havik is hiervan de dupe. Hij wordt ver jaagd of afgeschoten. Het gevolg is dat de kwaliteit van de fazantenstand een op haviklegsel in alle rust en stilte is uitgebroed, de jonge vogels volwassen zijn geworden en konden uitvliegen. van name- vaak veel kritiek op wat men in het buitenland met de vogels doet. Maar sommigen zijn in ons eigen land geen haar beter. Latere we eerst maar eens op onze eigen tellen passen!”. Zeearend: Verdwenen uit ons land. Is voor sommige andere dieren nog een prijs op hun (dode) hoofd gezet (mol, muskusrat), de roofvogels kun nen wat dat betreft gerust zijn. Vo gelbescherming in Utrecht looft voor hun bescherming wel eens een prijs uit. Zeker wanneer het gaat om die ren waarvan de paartjes in heel Ne derland op de vingels van één hand zijn te tellen, zoals kerkuil en wes- pendief. Het eens zo vruchtbare Haiti is her schapen in een woest ongecultiveerd bergland: mooi om te zien voor de schaarse toeristen, maar slecht om te leven voor de bevolking. De woedende slaven waren echter niet de enige grondleggers voor dit fiasco. brengen hem naar het politiebureau en vertellen dat het dier „uit het nest is gevallen”. Wijnaendts: „Onlangs kregen we uit Loenen vier torenvalk- jes tegelijk. Allemaal uit het nest gevallen. Wie het gelooft mag het zeggen! Of er wordt een ransuil ge bracht- Hij zat bij mij in de tuin, zeggen ze dan. Zeker midden in Den Haag, vraag ik me dan af”. sterk afneemt. De slechte dieren wor den er door de havik niet meer uitgehaald. Langzamerhand keert de ze situatie zich ten goede, omdat men zich in jachtopzienerskringen nu wel realiseert dat men de havik nodig heeft- Maar de wending ten goede komt ook door de premie die het Directoraat van de Landbouw uitlooft voor degene door wiens toedoen een echter ook het begin van de economi sche ondergang van „La perle des Ca ribes.” De opstandige slaven hadden de tactiek van de verschroeide aarde zo grondig toegepast, dat zij hun overwin ning moesten vieren op smeulende puinhopen. De landbouw, eens een on uitputtelijke schatkamer, is nooit meer van de grond gekomen. De duizenden primitieve keuterboertjes, die Haiti nu telt zijn nauwelijks in staat zichzelf, laat staan een ander te voeden. kleinmetaal die meestal nog in buitenlandse handen zijn. 75 percent van de Haitiaanse beroepsbevolking is werkloos. 90 percent van de Haïtianen is analfabeet. Het gemiddelde jaarinko men is minder dan 80 dollar. De ge middelde maximum leeftijd is 46 jaar. Met deze cijfers schaart Haïti zich in de rapporten van de Verenigde Naties onder de armste landen van de wereld; het staat op één lijn met landen als India en Pakistan. Minder opvallend echter, omdat Pa pa Doe zijn land bewust in het isole ment heeft gedrukt. De gemiddelde Haïtiaan heeft geen enkele notie van wat er gebeurt buiten de grenzen van zijn land en wat weet de buitenwereld eigenlijk van Haïti? Zelfs voor de ei landen in de buurt is het een vreemde en vooral geheimzinnige eend in de Caraïbische bijt. Als een bewoner van de Antilliaanse eilanden naar Haïti reist, gaat hij niet met vakantie, maar zoekt hij contact met de geheimzinni ge machten van de Voodoo-cultus. De situatie in dit paradijs was na 500 jaar Spaans bewind grondig gewijzigd. Als gevolg van het uitputtende werk op de plantages waren de ruim 1 miljoen Indianen binnen honderd jaar nagenoeg uitgeroeid. Op initiatief van de weerloze Indianen, werd hun arbeid overgenomen door negerslaven die met schepen uit Afrika werden aangevoerd. Ten derde zijn er natuurfotografen, die schade toebrengen aan het vogel- bestand. „En dat”, zegt de heer Wij naendts „hoewel er plaatjes genoeg zijn gemaakt van roofvogels. Uit we tenschappelijk oogpunt is fotografe ren ook onnodig. Ik beschouw het als een vorm van jacht. Maar dan een jacht die roofvogels wegjaagt. Want die fotografen zijn zo dol op de natuur dat ze voor een paar plaatjes takken wegzagen voor de lichtval, met veel lawaai hun apparaten op stellen en door hun aanwezigheid de stilte en rust verstoren. Dat mag bij het huidige lage aantal broedsels niet gebeuren”. De ontbossing heeft zelfs het klimaat aangetast. De regenval is de laatste halve eeuw sterk teruggelopen. Het water dat naar beneden komt stroomt onbelemmerd- met de grond naar zee. Tussen de kalende berghellingen slin geren zich bijna droge rivierbeddingen, waarin halfnaakte vrouwen de was doen, zich baden en drinkwater halen. Water is in Haïti een even groot pro bleem als voedsel. „Mensen die het niet over hun hart kunnen krijgen om da vogel in koe len bloede dood te maken vinden er wel een andere oplossing voor. Ze De industrie beperkt zich tot enkele kleina fabriekje* textiel, schoenen, Bij stukken en beetjes hoopt de Vogelbescherming op deze manier de Nederlandse roofvogalstand voor uit sterven te behoeden. Wijnaendts: „Dat is hoog, hoog nodig, anders is het definitief afgelopen. We hebben Tegen al die bedreigingen van roof vogels zet de Vogelbescherming de „dankbaarheidspremie” en de roofvo- gelrevalidatie. Eigenlijk een verkeerd woord, want men houdt zich niet bezig met het gezondmaken van zieke dieren. De Utrechtse vereniging heeft in de Alblasserwaard een aantal hok ken gebouwd waarin met veel zorg en toewijding de jonge en oude die ren die men krijgt weer „terug tot de natuur” worden gebracht. Want wan neer ze te lang door de mensen zijn vastgehouden weten ze niet meer wat jagen voor de kost is. Vandaar dat in het roofvogelrevalidatiecentrum de vogels eerst de smaak van muizen en Tenslotte is er nog het valkeniers verbond van een twintig mensen die met een afgerichte roofvogel jagen. De heren De Bruin en Wijnaendts zetten grote vraagtekens bij dit club je. „Door het huidige tekort aan roof vogels kan men alleen voor veel geld een jachtvalk uit Italië importeren. Moet deze hobby anno 1972 nog be dreven worden? vraagt da Vogelbe scherming. De enige valkenier die werkelijk professioneel moet optre den, is die van de vliegbasis Leeu warden om de lucht „schoon” te hou den van vogels voor de straalvliegtui gen. Voor de andere valkeniers is het een soort vrijetijdsbesteding. Meer niet”. Als gevolg van een ongecontroleerde ontbossing is de vegetatie volkomen veranderd. De Franse kolonisten voer den de eerste aanvallen uit op de mahonies, de ceders en andere waar devolle boomsoorten en nadien is er doorlopend in het wilde weg op de bossen ingehakt. Ondanks diverse waarschuwingen van deskundigen van de Verenigde Naties, gaat de houtkap in onverminderd tempo door. Her bebossing is een volkomen onbekend begrip. In een land waar gas en elek triciteit slechts binnen het bereik lig gen van de elite is houtskool de voor naamste energiebron- De Voodoo-religie, vol Afrikaanse symbolen, blijft voor een buitenstaan der echter een gesloten boek. De sean- Bijgeloof en de belangrijkste Dit is het land, waarvan Columbus omstreeks 1500 in zijn logboek schreef: ,-Dit eiland is werkelijk oneindig vruchtbaar. Er zijn prachtige bossages van pijnbomen en grote stukken bouwland. Er is een overvloed van honing en er zijn velerlei vogels en vruchten. In het binnenland zijn mij nen van metaal en de bevolking is niet te tellen. Hispaniola is een wonder”. ces waar de taxichauffeurs je ’s a- vonds naar toe brengen zijn nepbijeen- komsten met hysterisch dansende vrouwen en een clowneske pseudo- priester, die op de meest primitieve wijze een geit slacht. In iedere straat kun je terecht voor toverdrankjes, maar de echte Voodoo krijg je niet te zien en is alleen daardoor al een bron van wilde verhalen, die in het Caraïbi sche gebied de ronde doen. Er wordt gesproken over mensenoffers tot zelfs in het paleis van Papa Doe. Officeel is Haïti voor 100 percent katholiek, maar houdt zich ook met Omstreeks 1700 kwam Haïti als gevolg van machtsverschuivingen in Europa onder Frans bestuur. Honder den bloeiende plantages bezorgden de nieuw verworven kolonie al gauw de eretitel „La perle des Caribes”. De Franse colon werd in Parijs gezien en behandeld als het prototype van „de rijk oom in Amerika”. Over het aantal inwoners lopen de schattingen uiteen: tussen de 4 en 6 miljoen. Meer dan een zeer ruwe «chatting kan het niet zijn; een regi stratie via de burgelijke stand is onbe kend. Ten vierde is er een hoogtepunt in de handel in dode, opgezette dieren. Iedereen wil graag een roofvogel op zijn schoorsteen. Die hausse leidt van het omhakken van nestbomen tot en met het met ijzerdraad vastbinden van een jonge buizerd. Die wordt dan toch gevoerd door zijn ouders en is daarna prachtig dood materiaal voor naast de schemerlamp”. ratten weer wordt bijgebracht. Ver volgens moeten ze zelf dode muizen „vangen” en oppeuzelen en daarna levende. Ze worden dan in een hok gezet waarin muizen rondlopen die zich kunnen verschuilen in boom stronken. De vogels moeten dan „werken voor de kost”. (Van een onzer verslaggevers) Als er geen hulp komt voor i'.e roofvogels van Nederland is hc binnen zeer korte tijd definitiei afgelopen. De stand is tot een minimum gedaald. De zorgen van de Nederlandse Vereniging tot Bescherming van Vogels in Utrecht is daardoor omgekeerd evenredig toegenomen. Adjunct- directeur C. de Bruin uit Drie bergen zegt: „Wij willen niet revalideren, wij willen geen zieke beesten helpen zoals de Dieren bescherming, wij willen dat de soort blijft bestaan”. Maar „de soort beschermen” komt soms neer op een enkele vogel bescher men. Neem bijvoorbeeld de ha vik. Op een kaart van Nederland zijn met enkele stippen de laat ste broedplaatsen van haviken aan te geven. In 1965 kregen slechts zeven paartjes jongen. Vijf jaar eerder broedden tachtig paartjes hun legsel uit. Ook de zeearend is niet alleen uit onze contreien, maar bijna uit geheel West-Europa verdwenen. De officiële taal is het Frans, maar dit wordt slechts door een zeer klein gedeelte van de bevolking gesproken. Op straat hoor je het Creole, primitief communicatiemiddel Frans-Spaanse basis. De landbouw, voor de Fransen in de koloniale tijd een bijna onuitputtelijke bron van welvaart, is momenteel nauwelijks in staat in de lokale behoefte te voorzien. De bedrijf jes zijn klein en primitief. Een landeigenaar, die 20 hectare be zit voelt zich een grootgrondbezitter en gedraagt zich dienovereenkomstig. Hij verdeelt zijn bezit in tien stukken en zet op leder perceel een hutje met een vrouw- Opbrengst: rijst, koffie, katoen, suikerriet en een onnoemelijk aantal kinderen.Het wegennet is zo slecht, dat het praktisch onmogelijk is de land- bouwprodukten vanuit het binnenland naar de kust te transporteren. Voor de export is alleen de koffie nog van enige betekenis. Een typische moeilijkheid is dat zij bij mensen vaak gewend zijn witte muizen te eten. Zou je ze loslaten, dan komen ze vast en zeker honger om. In de natuur zijn lijk geen witte muizen- zwarte kunst zijn Haitiaanse exportpro- dukten in het Caraïbische gebied.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1972 | | pagina 17