HUN KUNST IN ZEISTER SLOT van V erpleegkosten opmerkelijke ontdekkingen FEIKE ASMA GOED in 1971 sterk VOOR VOLLE KERK gestegen BIJ ORGELCONCERT Avonturen van Odysseus op televisie IUIIIIII foto film BEKENDE GALERIEËN EXPOSEREN „Wapenshow” met een goed kwaliteitsgemiddelde „Luchtfotografie", bundeling Ifc'/ R 3 A Toonkunstenaars tegen opheffing Utrechts orkest Bi Haarlems dagblad oprechte maarlemsöhe courant ZATERDAG S AUGUSTUS 1972 I V egetatie-kunsf' dam Nieuwe pockets UL en jr. posities indenken met een sterker „schokwerking”. ideale omgeving. Natuurlijk valt niet te zeggen, dat deze tien galerieën pertinent de besten in ons land zijn. Krikhaar en Galerie Mokum ont breken bijvoorbeeld. Buiten de grote steden vind ik hier alleen Galerie-T uit Haarlem en De Mangelgang uit Groningen. Mag zo’n expositie dan toch representatief worden geacht voor het „nationale galerie wezen”? Wellicht niet geheel en al, maar het peil ligt toch ver boven het gemid delde. Ook is dat het geval met het getoonde werk, al kan men zich ex- ZEIST Tien belangrijke gale rieën geven in het Zeister Slot, onder auspiciën van de Zeister Stichting voor Kunst en Kuituur een gezamen lijke expositie, een wapenschouw als het ware. Het is een benijdenswaar- dige omgeving om te exposeren, een serie kleine zaaltjes, die allerlei in delingen mogelijk maken in een prachtig gerestaureerd slot en in een HET BEKIJKEN van lucht foto's is door het totaal andere perspectief een boeiende bezig heid. Nog boeiender wordt het wanneer luchtfoto’s geheimen prijs geven die bij het fotograferen vanuit een meer normaal stand punt niet zichtbaar zijn of door bodemonderzoek slechts moei zaam kunnen worden gerecon strueerd. De voormalige directeur van de Topografische Dienst, de heer C. A. J. von Frijtag Drabbe, die honderdduizenden foto’s, in Europa en andere werelddelen uit vliegtuigen genomen, heeft bestu deerd, heeft uit de enorme hoe veelheid merkwaardige ontdek kingen een keuze gemaakt, die door Van Goor Zonen in Den Haag is gebundeld onder de titel „Luchtfotografie, wat slechts wei nig ogen zagen. UNIEBOEK-TOP-TIEN A lAAAAAAAAAAJWWWUWMUWUWMWiAAAAAAAAAAHAAAAAAAAAAMAAAAMAAAAAAAAAAAMMM********** goed iaar: H.) I dam 1 J. H. MOOLENIJZER. in I )******0*>*4**4|>***AA*A4^AJ Onder redactie van J. P. Bos afloop bewees wel, dat nie- teleurgesteld voelde. 21 26 I IN DE SERIE Focus Elsevier pockets zijn weer enkele afleveringen versche nen- Handige boekjes die meer of min der diepgaand tal van oude foto- en >urg ,ien. len- Het 'oon 'EM- LUtO- iRZ- 'EN- kND. reisl •am- latse het out”, tten, rmd. be- op. aon- i. „Clouds against the evening", een groot doek in acryl van Kees Sper- mon, getoond door Galerie-T. HILVERSUM. De NOS-televisie gaat op acht achtereenvolgende zondagen op Nederland 2 de verfilming uitzenden van de avonturen van Odysseus, naar het beroemde epos „Odyssee” van Homerus. De film, die speciaal voor televisie is gemaakt door de Italiaanse producent van spekta kelfilms Dino de Laurentiis en regisseur Franco Rossi. duurt in totaal acht uur. 7 Masada” (2e druk; 39,50 (Fibula-Van Dishoeck) 2. Kim „Liefde is f 5,90 (Teleboek) 3. Theo Thijssen „Kees de Jongen” f 12,50 (De Boer) Een litho van Horst Antes, als va riatie op het thema, waarmee hij zich de laatste tijd bezighoudt, geëxpo seerd door Galerie d’Eendt. Een foto van grote hoogte ge nomen, zoals deze van het vesting stadje Naarden dertig jaar ge leden, blijkt een plattegrond te zijn. De fraaie vesting aanleg, voor een deel nog niet afgegraven, ts duidelijk te zien. In de buiten ste gracht is het donkergrijze spoor van het gedempte deel terug te vinden. I HAARLEM. De na am Feike Asma oefent een sterke aantrekkingskracht uit op de liefhebbers van het orgelspel. Een grote mensenmenigte stroomde gister avond tegen acht uur de Grote Kerk bin nen. De Orgelkring voor Haarlem en om geving zal ongetwijfeld tevreden zijn over de opkomst van het publiek. Na het concert, dat Feike Asma 2 juni in het Gemeentelijk Concertgebouw gaf, waren de verwachtingen hoog gespannen en het applaus na mand zich een inleiding tot de fotografiek. Het behandelt de verschillende procédés, zoals toonscheiding solarisatie en pseu do-solarisatie, rasters en dergelijke waardoor de fotografie van overwe gend objectief uitdrukkingsmiddel een voertuig wordt van de persoonlijke fan tasie en emotie. Tal van illustraties, waarin alle fasen van een bepaald procédé getoond worden, verluchten dit voor de beginner, maar ook voor de reeds gevorderde amateur instructieve boekje. DEN HAAG. De stichting Centraal Administratiekantoor Algemene Wet bij zondere ziektekosten, die sla centraal be- taalkantoor voor deze wet optreedt, heeft in 1971 ruim 1,48 miljard aan verpleeg- kosten inclusief bijkomende kosten be taald. Dit bedrag was ruim ƒ368 miljoen ho ger dan in 1970. De toeneming met 33 percent was, zo blijkt uit het jaarverslag, overwegend een gevolg van een sterke stijging van de verpleegprijzen, die zelfs de stijging van de verpleegkosten in 1970 belangrijk overtrof. De Toonkunstenaarsbond is een abso luut tegenstander van liquidatie van het USO en dat niet alleen omdat er een werkgelegenheid voor musici verloren zou gaan. „De liquidatie van een kunstinstel ling in de huidige periode is een stap naar onderontwikkeling, naar achterlijkheid, naar verschraling en verarming. Als het USO zou worden opgeheven dan wordt het muzikale hart uit dit land gesneden”, aldus de Toonkunstenaarsbond, die aan- kondigt „tot het uiterste te zullen strijden voor de leden van het orkest” sober uitgevoerde, maar knap in het vlak geplaatste linoleumsneden. Eenvoudige motieven, tot enkele vloeiende lijnen te ruggebracht, in serievorm in cassettes on dergebracht. Heel handig, dat deze casset tes tevens wissellijsten zijn. Het is een goede tip voor grafiek verzamelaars. Deze recensie is uiteraard bijzónder on volledig. Wie meer wil weten mag er echt wel een snipperdag voor uittrekken HEIN STEEHOUWER Het is natuurlijk onmogelijk aan alle exposanten aandacht te besteden. Ik noem er alleen een paar, die nogal uitdrukkelijk naar voren worden gebracht en die te vinden zijn in expositiehoeken van gale rieën die de nadruk op méér werk van enkelen lieten vallen. Zo’n galerie is bijvoorbeeld Abrams in Amsterdam die zich heel royaal laat ver tegenwoordigen door het zeer interessante weik van Mary Bauermeister. Jammer genoeg valt het moeilijk in een krant te rep roduceren en in woorden valt de in druk die het maakt moeilijk te omschrij ven Ze maakt objecten, vaak in doos- vorm, afgedekt met glas, waarin lenzen zijn opgenomen. Onder dat glas, maar ook op tafelbladen om het „kijkkastje” heen, tekf-nt ze in zwart-wit, met toevoeging van enkele kleuren een wonderlijke we reld van structuren, half reëel, half irreëel, die een grote beweeglijkheid suggere ren Die beweeglijkheid wordt versterkt door de lenzen, die details naar voren halen. Op dit thema varieert Mary Bauer meister in allerlei richtingen, heel vin dingrijk en heel verrassend. Voorbeeld van een dubbeldruk, waarbij twee negatieven na elkaar op hetzelfde papier zijn afgedrukt. Feike Asma geeft zijn publiek het volle pond en gisteravond gaf hij zelfs zoveel, dat mij het gevoel bekroop dat het best wat minder had gekund. Naar mijn smaak had hij een keuze moeten maken tussen de Choral-phantasie van Max Re ger en het Choral II van César Franck. Wij mogen gerust zeggen dat de muziek van Reger niet gemakkelijk te volgen is. Hij worstelt met de materie en zijn klan kenbouwsels worden gevormd door klank- opstapelingen, die zo hecht dooreenge vlochten zijn, dat zij zelfs voor geoefende oren nauwelijks te ontwarren zijn. Na een choral-phantasie van deze grootmeester heeft men voorlopig genoeg men is uitgeput. Het mag een wonder heten dat Feike Asma nog de kracht wist te vinden om verder te gaan, maar deze „klavierleeuw” beschikt over een onuitputtelijke fysieke Ook met „kastjes”, maar weer heel anders is de Haarlemmer Sjoerd Buisman het hoofdmoment In de hoek van Galerie De Mangelgang uit Groningen. Hij varieert nog steeds zijn vegetatieve motieven, nu voornamelijk gevonden takken, die door de natuur in vreemde bochten zijn gedwongen. In een enkel ander geval grijpt hij in, door het ontkiemen van tarwe in plastic zakjes te tonen, waarin hij al dan niet zuurstof heeft toegelaten. Zijn werk is in feite een variatie op het curiositeiten-kabinet van onze voorvade ren die in kasten vreemd gevormde fos sielen en andere versteende zaken toon den Galerie Fenna de Vries in Rotterdam komt uitstekend voor de dag met heel eenvoudige maar intrigerende houten re liefs van Kees Franse, ook allemaal ge- Zeer sterk stegen vorig jaar de ver pleegprijzen van de medische kindertehui zen, de inrichtingen voor doven en slecht horenden, de inrichtingen voor zwakzin nigen en de inrichtingen voor geesteszie ken. Het totaal gemiddeld uitgekeerde be drag per dag nam toe van ƒ45,22 in 1970 tot ƒ54,51 in 1971. Dit betekende een verhoging van ƒ9,29 tegen ƒ6,57 in 1970. Het aantal patiënten voor wie uit hoofde van de AWBZ uitkering werd verleend, steeg, met uitzondering van pa tiënten die ten laste van de AWBZ in ziekenhuizen werden verpleegd, van 66.353 eind 1970 tot 78.422 eind 1971. De kosten van sociaal-psychiatrische hulpverlening, de kosten ten behoeve van de justitiepa- tiënten, de koeten van premie-inning en de kosten van de Ziekenfondsraad, die niet door het centraal betaalkantoor zijn betaald, worden in het premie-advies voor 1971 door de Ziekenfondsraad geraamd op 102,6 miljoen, zodat de totale AWBZ- kosten over 1971 bijna 1,59 miljard be droegen. Hierop moeten in mindering worden g ebracht de eigen bijdragen die op het AOW-pensioen van de daarvoor in aanmerking komende patiënten werden ingehouden. Deze eigen bijdragen beliepen circa 58,1 miljoen zodat over 1971 een totaal bedrag van circa 1,53 miljard ten laste van de AWBZ komt. 4. Jaap Kramer en Wim de Bruyn „Watersport van A-Z” 24,90 (De Boer) 5. M. J. Brusse „Boefje” 10,— (De Boer) 6. Jaap ter Haar „Geschiedenis van de Lage Lan den” f 39,50 per deel (Fibula-Van Dishoeck) 7. Pierre Massoni „Paspoort voor de slanke lijn” ƒ4,90 (Van Dishoeck) 8. Els van Limburgh en Kathinka de Monchy „Fondue en barbecue" 4,90 (Van Dishoeck) 9. Simone de Beauvoir „De Anderen” f 12,50 (De Boer) 10. Dr. A. A. A. Terruwe „Frustratieneurose” 12,90 (Romen) (verkrijgbaar in elke boekwinkel) WWMMAMMMWMWMUUUUUWWWUUVMMMVUMMMJUUIAJ Paul Höhner uit IJmuiden, representatief voor de hele groep. Ook thematisch werkt Galerie Nouvel- les Images uit Den Haag met vooral strakke platieken en objecten in glas of plexiglas) en chroom, met als uitschieter een boeiend kinetisch object van Nino Calos, bewegende geometrische vormen achter matglas. Galerie 20 in Amsterdam werkt geva rieerder met zowel figuratieve grafiek van Jeroen Henneman, als werk van Woody van Amen en groeisels zie Buisman) van Peier Hutchinson. Bij de Amsterdamse Galerie Asselijn ten slotte vallen vooral op de bijzonder ADVERTENTIE De tien meest gekochte boeken I juli 1972 1. Yigael Yadin Deze ontdekkingen zijn dikwijls ont hullend voor de manier waarop de bodem van ons land tot stand is geko men. Hardnekkig zijn de bodemsporen die de zee in een polder heeft achter gelaten. Uit een foto van de Haarlem mermeer blijkt duidelijk waardoor de vrijwel voortdurende herstelwerkzaam heden aan de autoweg Amsterdam- Leiden noodzakelijk zijn. Door de stroomgeulen die door de vroegere zee armen werden gevormd, stroomt thans het grondwater- Zolang men dit niet kan tegenhouden, zal de weg blijven verzakken. De verplaatsing van rivierbeddingen in vervlogen tijden wordt door lucht foto’s aangetoond. Deze kunnen ook veel vertellen over vroegere dijken en dijkbreuken. Huiveringwekkend zijn de foto’s van door de zee verzwolgen dor pen in Zeeland en Noord- en Zuid- Holland. Prachtig is te zien hoe de zee zandbanken en duinen vormt. Sporen van afgebrande kastelen en zelfs van Romeinse nederzettingen, wegen en dammen vindt men terug. Fascinerend zijn de sporen die de ijstijden in ons land hebben achtergelaten. Het boekje besluit met enige voorbeelden van het gebruik van luchtfotografie voor mili taire doeleinden. filmzaken opnieuw vertellen of in structie geven op pas betreden terrei nen. Het zijn vaak vertalingen van Duitse werkjes. ’’Foto’s met de reflexcamera” van G. Stüvermann is bedoeld als aanvulling op de gebruiksaanwijzing die de came ra vergezelt. Een compact, maar aardig compleet leerboek. Zelfs het ontwikke len en het vergroten ontbreken niet. "Landschapsfoto's maken” van Hans Sponhoz vertelt op moderne wijze over een oud specialisme. Door het formaat kan dit boekje niet veel meer zijn dan een inleiding op een standaardwerk over landschapsfotografie. Een fijn boekje voor de beginnende amateur. "Vuistregels voor kleurenfoto’s” van dsr. Otto Croy geeft richtlijnen hoe men kan voorkomen dat de kleurenfo to te veel de werkelijkheid benadert en daardoor een surrogaat zonder waarde wordt. ”Wat is video?” van Jan A. Kleyn is een populaire leidraad voor de ama- teurfilmer die zijn beelden op de band wil gaan zetten en later op zijn T.V uitzenden. De videorecorder gaat als audovisueel hulpmiddel een grote toe komst tegemoet. Filmers die er nog tegenop zien dit nieuwe werkterrein als hobby te beoefenen, worden door de schrijver van dit boekje enthousiast en deskundig op weg geholpen. ’’Vorm en lijn” van Hans Götze is De film behandelt de omzwervingen van Odysseus na de Trojaanse oorlog, als hij na de val van Troje wil keren naar het eiland Ithaca, waarvan hij koning was, een tocht waarover hij tien lange jaren heeft gedaan. Als inleiding op de film wordt een korte samenvatting van de Trojaanse oor log, weergegeven in „de Ilias” en hande lende over de schaking van Helena tot de val van Troje, gegeven. De beide Italiaanse makers van de film hebben Homerus’ meesterwerk niet ver minkt tot zo maar een avonturenfilm, maar hebben de historie (het verhaal «peelt rond 3000 jaar geleden) nauwkeurig gevolgd. AMSTERDAM. De Nederlandse Toonkunstenaarsbond heeft in een brief aan burgemeester en wethouders van Utrecht geprotesteerd tegen de voorgeno men liquidatie van het Utrechts Stedelijk Orkest. De Toonkunstenaarsbond schrijft verbaasd te zijn over het feit, dat de wethouder van kunstzaken bij het onder zoek van de mogelijkheden om het USO te liquideren noch met de musici noch met de vakbonden overleg heeft gepleegd en getroffen te zijn over het „a-culturele, het a-sociale en het aarts-reactionaire ka- raKter van het plan”. kracht. Het was ook onrechtvaardig tegen over César Franck, want de poëtische taal en de fijnzinnige melodiese opbouw van het Choral II met het kantwerk van verrassende variaties, kon zich niet meer ontplooien na het donderend geweld van zijn voorganger, dat ons nog in de oren dreunde. Het eerste gedeelte van het programma was een evenwichtig geheel. Na de Fanta sie en Fuga over psalm 72 11 van zijn leermeester Jan Zwart, speelde Asma het Concerto (trio) in Es van J. S. Bach. De simpele weergave van de Gigue was een verademing na de hyper-romantische overdaad aan het slot van de fuga van Jan Zwart. De Toccata van Johann Lud wig Krebs(leerling van Bach) had een opgewekte inleiding kunnen zijn voor het Choral II van Franck, maar eerst moesten wij ons nog heenwerken door een Trio van de romanticus Johann Schneider en de haast onverteerbare Phantasie van Max Reger. Maar Feike Asma maakte alles weer goed door te eindigen met „Fête Dieu” van Hendrik Andriessen. Dit werk, dat in 1918 gecomponeerd is, heeft nog niets van zijn kracht verloren. Hier is een man aan het woord, die iets werkelijk oorspronkelijks te zeggen heeft en die door iedereen verstaan wordt. An- driessen was diep getroffen door de ver woestingen die tijdens de Eerste Wereld oorlog werden aangericht en hij vreesde voor het lot van de kathedralen in Frank rijk. Zijn „Fête-Dieu” is geen feestmuziek, maar een felle en tegelijk smartelijke roep om bezinning. Vrijdag 25 augustus zal Feike Asma wederom op het orgel van de Grote- of St. Bavokerk te horen zijn. bonden aan variaties op één onderwerp. Het zijn tafelbladen als een boers houten relief vlak op panelen, waarop houten appels zijn gerangschikt. Dan toont ze ook nog de stalen kubussen „met franje” van Cornelius Rogge en een paar bijzonder goede bladen in gemengde techniek van Aat Verhoog in een sterk persoonlijk absurde stijl. Calerie d’ Eendt zegt het met Horst Antes, het internationale paradepaard van dit ogenblik met grote doeken, waarop mensen zijn teruggebracht tot hoofden op benen in zeer eenvoudige composities ge rangschikt tot magisch werkende idolen, van deze wereld afgewend en vervreem de personages. Deze galerie toont ook gouaches van Antonio Segui, onder meer bekend door de Haarlemse Galerie-T. waar zijn werk in stock is. Galerie-T komt overigens uitstekend voor de dag met een groot landschap van Guido Biasi in diens „memotechnlque- stijl”, met een indringende Velickovic en andere nieuw-figuratieven uit „eigen stal” waaronder Kees Spermon opvalt met een indringend doek „Clouds against the even ing” wolken weerspiegeld in een tafelblad voo- een liggende man, de uitwerking van een typemotief, dat op het Belgische sur realisme van een Magritte teruggaat en toet een geheel eigen adem heeft. Ongeveer in dezelfde richting, maar minder nieuw, zoekt Galerie Espace uit Amsterdam haar exposanten. Volop Cobra nog bij Pierre Alechinsky en Corneille. Dan toont deze galerie ook Anton Hey- boer, Raveel en Breyten, figuren wier weik ik hier als bekend veronderstel. Galerie de Tor zoekt het ook hier in grafici, die werken in het gebied tussen het magisch realistische en het surreële met in het algemeen kunstenaars die opvallen door vakmanschap en precieze detaillering. Van hen noem ik hier alleen 'i c

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1972 | | pagina 9