Technische superioriteit Geen sneeuw in VARA RUIMT VELD VOOR ook in de fotografie foto film nutsspaarbank bij Concertgebouw Quartet Zeskamp-special ondanks kerst Barok-ensemble HJO oogst veel applaus in Duitsland „Terug naar de natuur" „BARTJE” VAN NCRV Dunja Rajter Pianokwartet van Alexandre Tansman ANDRE KAART LEIDT IN SCHLOSS KALBECK Kerst 1972 Pianist Cor de Groot weer als solist in de ijskast Veel belangstelling voor Sprookjesboek tot met als extra: rente over elke volle dag west nederland GIEBELS IJZERHANDEL de bokkedoorns in het Wethouder van Gelukpark ZEEWEG 53 - OVERVEEN „Onedin Line” DINSDAG 12 DECEMBER 1972 Barsanti Prijzen van Londense toneelcritici Herhaling Klankeffecten v Andere uitgaven Jugend barok- I I I I I I I I I I I I I I I ORGELCONCERT door KLAAS J. MULDER 023 - 26 36 0C DAT ZIJN LEUKE KADO’s STEEDS MEER AUTEURS leg gen zich toe op de natuurfotogra fie. De natuur in al haar facetten is, zo lang de fotografie bestaat, vastgelegd, maar in onze tijd lijkt er sprake te zijn van een koorts achtige herontdekking van de schoonheid van alles wat er leeft en groeit en bloeit. Een schoon heid die inspireert tot de drang om op dia of negatief te vereeu wigen wat er nog aan natuur is, met in het achterhoofd de ge dachte dat er over zo weinige jaren weer zo veel verdwenen is. Bovendien is de natuurfotografie een fijn tegenwicht tegen het be ton, glas en asfalt dié in toene mende mate ons leefmilieu be palen. WEEZE Op uitnodiging van de sectie Niederrhein van de or ganisatie „Musikalische Deutschlands” heeft het ensemble van Haarlems Jeugd orkest zondagavond in de slotkerk van het Schloss Kalbeek, gelegen in de Westduitse gemeente Weeze in de nabijheid van de stad Goch, onder leiding van zijn dirigent An- dré Kaart een concert gegeven. 1 S»'J i -1 ADVERTENTIE RESTAURANT ADVERTENTIE J. H. MOOLENIJZER (Van onze RTV-redactie) Alles voor de Doe Het Zelver (Van onze correspondent) ADVERTENTIE (Van onze kunstredactie) ADVERTENTIE hoge rente J. P. B. Onder redactie van J. P. Bos Maraboes in een deel van hun bio toop: de slaapbomen. In 1965 werd begonnen met het orga niseren van deze jaarlijkse series van concerten, die onder de naam van „Kal- becker Schlosskonzerte” in West-Duits- land grote bekendheid hebben gekregen. Het was voor de tweede keer ,dat het Haarlemse jeugdbarok-ensemble in de oude, gerestaureerde slotkerk optrad. In maart 1971 debuteerde het ensem- Gisteren arriveerde de Joegoslavische zangeres Dunja Rajter op Schiphol. Zij is in Nederland voor opnamen die in de komende Johnny en Rijk-show zullen worden uitgezonden. Rivièradreef 30 Tel. 023-330665 uw foto advies centrum op het electronlrch Johannus Kerkorgel in de Koningskerk aan de Kloppersingel te Haarlem op 20 december, aan vang 20.15 u. Kaarten gratis af te halen bij Muziekhandel ALPHENAAR Kruisweg 47-49, Haarlem tel. 320032 Alleen vertegenwoordiging Johannus Orgelbouw Wij wensen onze relaties prettige feestdagen Voor het speciale Diner op beide Kerstdagen zijn wij reeds volgeboekt. Wel is nog reservering mogelijk voor de Kerstlunch Ook dan is onze bekende Kerstman aanwezig. Schaatsen - Sleden Gereedschapkisten Alles voor het emailleren en boetseren. Soldeerbouten enz. Boormachines Bovendien zal door het sectiebestuui er naar worden gestreefd het barok- ensemble ook elders in West-Duitsland te laten optreden. Spitzing, auteur van onder meer de succesvolle werken „Het flitsboek” en „Het dokaboek”, toont in zijn nieuw ste boek „Fototrucs” echter aan dat met de camera zelf ook een groot aantal fototrucs te maken valt. Hij heeft een vrijwel volledig overzicht van mogelijkheden, al dan niet met gebruikmaking van meer of minder dure hulpmiddelen. Spitzing heeft zijn boek geheel geschreven vanuit zijn eigen praktijkervaringen. Opmer kelijk zijn zijn experimenten met de toepassing van bewuste opnamefou- ten. Naast trucs met de camerasluiter, de scherpstelling, de bewegingson- scherpte, de bewegende camera, be spreekt hij opnamen met allerhande objectieven en lenzen en met ver schillende films en filters, waarbij en dat is nu helemaal Spitzing I vaak methoden worden toegepast, die in het algemeen juist worden afgeraden. Van deze controversionele werkwijze zijn in deze rijk geïllus treerde pocket heel wat voorbeelden te vinden. Ook „Het koninkrijk der Nederlan den in de Tweede Wereldoorlog-deel 4”, door prof. dr. L. de Jong (Staatsuitgeve rij) blijkt goed te verkopen. Het boek staat als nummer twee op het lijstje van de best verkochte boeken. De rangorde is verder als volgt: 3. Jan de Hartog, De kinderen van het licht - Elsevier; 4. Van den Bosch en anderen, Het Nederlandse Puzzleboek - In den Toren; 5. Leonard de Vries, Knotsgekke uitvindingen van de 19e eeuw; 6. H. J. A. Hofland, Tegels lichten - Contact; 7. Heinrich Böll, Groepsfoto met dame - Elsevier; 8. A. W. G. Jaakke, Groot nieuws voor u - Nederlands Bijbelge nootschap; 9. Simon Carmiggelt, Ik mag niet mopperen - Arbeiderspers en 10. Mario Puzo, De Peetvader - Zuid-Hol- landsche Uit. Mij. AMSTERDAM. „Sprookjes van de lage landen” van Eelke de Jong en Hans Sleutelaar en uitgegeven door De Bezige Bij, is het best verkochte boek in de maand november geworden. ER ZIJN HEEL wat richtingen in de fotografie en we hebben de indruk dat de recht-toe, recht-aan fotografie weer veld wint, een heropleving van de candidfetografie, maar dan in een hardere vorm. Als een van de tegen hangers van de realistische fotografie is er de trucfotografie, die vooral hen die op de „gewone” fotografie zijn uitgekeken, aantrekt. Nu wordt de trucfotografie vrijwel uitsluitend be dreven in de donkere kamer. Günter BLOEMENDAAL Gisteravond speelde het Concertgebouw Piano Quar tet in de Burgerzaal van het gemeente huis voor het Muzen Forum Bloemend aal. Het Quartet wordt gevormd door Ina Overkamp, piano, Nobuyuki Shioda, vi ool, Klaas Boon, altviool en Saskia Boon, cello. De Japanner Shioda, Klaas Boon en zijn dochter Saskia maken alle drie deel uit van het Concertgebouworkest. Ina Overkamp (mevrouw Boon) studeer de bij Nelly Wagenaar, Yves Nat en Jaap Spaanderman. Getroffen door de hedendaagse kreet „Terug naar de natuur” kopen heel wat mensen een camera met voorzetlenzen of balgapparaat voor het dichtbij werk, alsmede een of meer telelenzen, maar hoè ze die fas cinerende wereld van de natuur op de gevoelige laag moeten krijgen, daar hebben ze meestal nog geen weet van. Nu hebben sommige uitge verijen ook de in de aanhef genoem de verschijnselen onderkend en is er op het moment wel wat litteratuur beschikbaar. Zondagavond werd door het orkest in de geheel bezette slot-kerk een bijzondei mooi programma ten gehore gebracht. Het bestond uit het Concerto grosso in D grote terts van Francesco Barsanti, het Concert voor viool, hobo en strijkor kest in d kleine terts van Johann Sebas tian Bach met de orkestleden. Gerrit Jan Leu verink, viool, en Bas van Reste ren, hobo, als solisten. Voorts kwamen na de pauze het fraaie Concertino nr. 6 in Es grote terts van Carlo Ricciotti en de sprankelende, gees tige, maar bijzonder veeleisende Sinfonia nr. 70 in D grote terts van Joseph Haydn tot uitvoering. De talrijke toehoorders hebben met langdurige, geestdriftige bijval hun grote waardering jegens de dirigent, de solisten en het orkest getoond. Na de vertolking van Haydns symfonie moest wel toege- gegeven worden aan de duidelijke vraag om een toegift, die in het minutenlange applaus besloten lag. Het werd de spir- tuel'e finale van de symfonie, die een brillant slot van de avond werd. waarvan afgelopen zondag een afleve ring werd uitgezonden. Dick van Bommel, chef-tw bij de NCRV, betreurt eveneens de moeilijke keus voor de kijker, die nu in zijn voordeel is uitgevallen. „Maar het is nu eenmaal normaal dat gekochte s eries tegenover eigen produkties worden gezet. Als wij Hendrik VII tegenover de One- din Lijn hadden gezet, was er helemaal geen sprake van coördinatie.” Op tweede kerstdag, als de VARA dus de laatste aflevering van de „Onedin Line” uitzendt, begint de NCRV met de nieuwe tv-serie „Bartje” naar het gelijk namige boek van Anne de Vries. Willy van Hemert heeft hiervan de tv-bewer- king gemaakt. In januari wordt begon nen met de Engelse serie „Adam Smith”, een Schotse dominee met tal van pasto rale problemen en twee militante doch ters. „ALLES OVER DE NATUURFO TOGRAFIE” van Helmut Bechtel (vertaling Piet van der Ham), onlangs verschenen bij Foton-Publishing Am- sterdam/Wageningen, is hier een voorbeeld van. Het boek behandelt de specifieke problemen van het foto graferen van flora en fauna, in zwart-wit en kleur, met daglicht en kunstlicht. Uitvoerig komen in een algemeen gedeelte de camera-uitrus- tlng, de fotografeertechniek en de beeldvorming aan de orde, waarna in Muziekvrienden uit Haarlem en de omliggende gemeenten zal het interesse ren, dat het programma van Kalbeek in zijn geheel zal worden uitgevoerd op het concert, dat het barokensemble op eerste kerstdag ’s middags in de Nieuwe Kerk te Haarlem zal geven. P. ZWAANSWIJK Hij viel namelijk in voor zijn ziek geworden collega, de Duitser Eckart Sellheim en speelde met het Radio Phil- harmonisch Orkest onder leiding van Richard Dufallo het eerste pianoconcert van Clara Wieck-Schumann. Omdat Sellheim woensdag ziek werd had De Groot slechts enkele dagen om het hem onbekende pianoconcert in te studeren. Hij boekte er desondanks in het rechtstreeks door de radio uitgezon den concert in de KRO-studio groot succes mee. HILVERSUM. Pianist Cor de Groot, die pas heeft laten weten niet meer op te treden in de grote zalen van het land, heeft zondagmorgen weer ge folieerd in een studioconcert. ble hier, eveneens onder leiding van André Kaart. Het was verheugend, dat het orkest naar aanleiding van het eer ste concert opnieuw een uitnodiging voor een optreden van de sectie Nieder rhein ontving. Het stemt zeker tot vol doening, dat het ensemble ook voor het volgende seizoen om zijn mewerken aan de concerten-serie gevraagd is. 6ï°/o HILVERSUM. De programmalei- ding van de VARA heeft besloten de Engelse televisieserie de „Onedin Line” voorlopig in de ijskast te zetten. Op tweede kerstdag (dinsdag 26 december) zal de 15de en voorlopig laatste afleve ring uit deze serie, die in totaal uit 26 delen bestaat, worden uitgezonden. Aan leiding hiertoe vormen de kijkcijfers die hebben uitgewezen dat de NCRV-serie „Het meisje met de blauwe hoed” een veel hogere kijkdichtheid wist te scoren. De verwachting is dat deze kijkdicht heid, ten nadele van de VARA, nog zal stijgen als over enkele weken wordt begonnen met de nieuwe serie „Bartje”. „Het meisje met de blauwe hoed” heeft een gemiddelde kijkdichtheid van rond de 51 (ruim 5 miljoen kijkers), terwijl „De Onedin Line” bleef schom melen rond de 18 a 19 (nog geen 2 miljoen) met een piek van 22. Op de dinsdagavonden, dat de NCRV de avonturen van Daan en Betsie niet uitzond, nam de belangstelling voor de zeilschepen van James Onedin toe. Zo kreeg de „Goeie, ouwe koffergrammo- foon” een kijkdichtheid van 17, terwijl de „Onedin Line”, die toen tegelijkertijd op het tweede net werd uitgezonden 40 wist te hale'n. „De Onedin Line is niet helemaal uit de startblokken gekomen”, werd desge vraagd bij de VARA meegedeeld. „En het is t e verwachten dat het aantal kijkers niet zal stijgen als de NCRV straks met „Bartje” begint. We realise ren ons dat het een moeilijke keus blijft. Omdat we de kijkers niet willen pesten, hebben we besloten de „Onedin Line” in de ijskast te zetten.” De kroniek van de zeevaarder James Onedin in het Engeland van koningin Victoria heeft in eigen land erg veel succes. Voor de hoofdrolspelers Peter Gilmore en Anne Stallybrass vormt de serie de basis voor een goede carrière. Of de VARA de overige 11 delen in de toekomst alsnog zal uitzenden, is niet bekend. Evenmin is definitief besloten wat het alternatief zal zijn op de dins dag na de kerstdagen. Gedacht wordt aan de Duitse tv-serie „De Commissaris”, een bijzonder gedeelte de dieren- en plantenfotografie ën de fotografie van de leefruimte der dieren (de biotoop), alsmede die van geografi sche en geologische onderwerpen wordt uitgediept. Een klein bezwaar dat we tegen deze uitgave hebben, is de nogal duidelijk blijkende voorkeur van de schrijver voor een bepaald camerasysteem (Leica). Natuurlijk heeft een meetzoekercamera van deze klasse voordelen boven de spiegelre flex, maar heel wat amateurs met een smalle beurs zullen hun eerste schreden op het terrein van de na tuurfotografie toch zetten met een niet al te dure camera van het laat- stegenoemde type. Het boek is geïllustreerd met onder meer 45 kleurenfoto’s, waarvan som mige, met name door de diagonaal- compositie, juweeltjes van dichtbijop- namen zijn. LONDEN (AP). Laurence Olivier en Constance Cummings zijn dinsdag door de Londense toneelcritici gekozen tot beste acteur en actrice van het jaar wegens hun spel in Eugene O’Nielss- „Lange tocht door het duister”. Als beste toneelstuk van het jaar werd gekozen „Jumpers” van Tom Stoppard, de auteur van „Rosencrantz en Guilden- stern” „All Over” van Edward Albee werd het meest onderschatte stuk geacht. De prijs voor de beste musical ging naar .Company”. HILVERSUM. Op tweede kerstdag zendt de ZCRV een Zeskamp Special uit. Het is een co-produktie van de BBC, NCRV, RAI en RTB (de Waalse televi sie). Aan deze special doet voor Neder land een ploeg uit IJsselstein mee, die het moet opnemen tegen teams uit En geland, Italië en België. De opnamen werden enkele weken geleden al gemaakt in het Schotse plaatsje Aviemore. Overigens niet zonder moeilijkheden. Het programma moest een winters decor krijgen. Daarom was het in de Schotse bergen gelegen Avie more uitgekozen, omdat er daar al vroeg sneeuw ligt. Dat was twee weken voor de opnamen ook het geval. Toen het echter eenmaal zover was, had de plot seling ingevallen dooi zijn werk al ge daan. Om het sneeuweffect toch te kunnen bereiken, werden van een nabijgelegen vliegveld grote hoeveelheden schuim naar Aviemore getransporteerd. Dat gaf een bijzonder fraai effect, zeker toen er een kleine storm opstak, waardoor al het schuim werd weggeblazen. Met de nodige vertragingen konden de opnamen toch met succes worden afgesloten. De gedachte om na Mozart en voor Brahms (c-moll) te komen met een suite van Alexandre Tansman (Poolse Frans man, in 1897 in Lódz geboren), lijkt minder gelukkig, maar het bleek een uitstekend idee te zijn. De muziek van Tansman is zeer Frans georiënteerd en zou oppervlakkig bezien een kruising kunnen zijn tussen Milhaud en Stra- winsky. Als ik u vertel dat Tansman zeven symfonieën, zeven strijkkwartet ten en vier pianoconcerten heeft ge schreven, daarbij nog twee opera’s en balletmuziek (Grosstadt bij Jooss in 1932), dan wordt het wel tijd dat wij eens kennismaken met een pianokwartet van hem en die kans kregen wij gistera vond. Het is een geestig werk, waarin ook de ernst niet ontbreekt, maar het meest opvallend is toch zijn voorkeur voor bizarre klankeffecten, die aan de oosterse muziek en de jazz ontleend zijn. In ieder geval weten we nu dat Tans- mzn iets te vertellen heeft en dat hij dat op onderhoudende wijze doet. Na de pauze werd het Kwartet in C moll van Johannes Brahms gespeeld een heerlijk brok muziek dat wer kelijk uitzonderlijk goed werd uitgevoerd. De prachtige toon die de strij,kers ieder afzonderlijk op hun instrument weten te ontwikkelen, maakt het luisteren naar dit ensemble tot een verstild genot. De inzet van het Andante werd zo innig gezongen voorgedragen door de celliste Saskia Boon, dat men zou zeggen: dit is niet te verbeteren, maar Shioda die de melodie van haar overnam, wist er toch nog iets aan toe te voegen, waardoor het leek of de melodie nog meer ging leven. De pianiste was de stuwende kracht in de Finale, zij spoorde de anderen aan tot een machtig eindspel. Het is te hopen, dat wij het Concert gebouw Piano Quartet spoedig in Haarlem zullen horen en dat zij dan weer Brahms zullen spelen. Het was het tweede concert van een abonnementserie van vijf concerten, waarvoor ook zijn geëngageerd het Kreuzberger Strijkkwartet uit Berlijn, de Venezolaanse pianiste Monique Dup- hil, het Canadees Kamermuziek-ensem- ble en het Gemini -ensemble uit Venlo. Slotconcert goede eigentijdse illustratie: een maanlandschap opgebouwd uit een aardbeienvlaai, een sinaasappel en een stukje speelgoed. (Van onze rtv-redactie) VAN DEZELFDE UITGEVER kwamen weer enkele deeltjes in de Camerareeks op de markt. Dit keer „Hoe fotografeer ik van dichtbij” van de bekende dr. Otto Croy, „Hoe werk ik in de donkere kamer” van H. Freytag, „Geluid bij smalfilm” van Ed Tietjens en „Doe méér met uw filmcamera” van Piet van der Ham. Handige boekjes voor beginners en enigszins gevorderden met veel praktische tips. Hetzelfde geldt ook voor drie nieu we deeltjes in de serie pockets van Focus Elsevier: Tabeltopfoto’s maken, van Joachim Giebelhausen, Aquari- umfotos maken, van H. J. Mayland en Filmen met geluid, van Jan A. Kleyn. Het eerstgenoemde boekje geeft een nieuwe impuls voor een tak van de fotografie die een beetje in vergetelheid is geraakt. Het creëren en fotograferen van een eigen minia- tuurwereld op het tafelblad is een boeiende bezigheid voor fotografen met wat knutseltalent. De omslag foto van deze pocket is hiervan een In de Raad van de Kunst wordt de laatste jaren vaak de wenselijkheid naar voren gebracht tot het vormen van klei nere ensembles uit de grote orkesten. Het Concertgebouw Piano Quartet heeft evenals het Amsterdams Kamerorkest en de Slagwerkgroep deze wens' al enige jaren in praktijk gebracht. Deze ensembles hebben geen aanspo ring van bovenaf meer nodig. Klaas Boon, de leider van het Quartet en solo- altist van het Concertgebouworkest, is een enthousisate kamermuziekspeler en ziet het kwartetspel als een noodzake lijkheid naast het „grote” werk. Het concert werd geopend met met Kwartet in G- mol van Mozart KV 478, voorwaar een prachtig stuk om mee te beginnen. Mozart voltooide dit werk in oktber 1785, kort na de strijkkwartetten die hij aan Haydn opgedragen had. In het tijdschrift „Journal des Luxus und der Moden” kon men in 1798 lezen: „Dit werk van Mozart is nauwelijks aan te horen wanneer het in handen valt van dilettanten en slordig wordt voorgedra gen.” Gisteravond behoefden wij ons daar geen zorgen over te maken, want het ConcertgeUouw-Quartet is een technisch superieur gezelschap. In muzikaal op zicht weten zij zich alle vier te vereen zelvigen met het typische karakter van deze g-mol compositie, die evenals de G mol Symfonie, dieper gaat dan menig ander werk.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1972 | | pagina 13