Slot van actie Dl ARMAN EN ILVA E FERDINANDS BELEVENISSEN PANDA I i IS Kom over de brug ft/ Cursus in milieuzorg van Teleac en BRT WeeJT in^hilvers n Pelle en Pingo Polle, if vS 3» VRIJDAG 15 DECEMBER 1972 24 TV VANAVOND TV ZATERDAG n. TV VRIJDAG RADIO ZATERDAG en de meester- erfgenaam Sa ■1 <en Wachten op spontane reacties HARD WEG? IK KWAM ALLEEN MAAR ACHTER JULLIE AAN.OMDAT MIJN broertjes onderwegzijn. Een wrang citroentje Gelukte „sur place „Bartje" verdrijft „Onedin" ...MET EEN LUCHTPOST- V 'A BRIEF VOOR POLLE.'A Si I I I Adieu aan Okke Jager riK,..PFFF..,KAN...PFFF.,.NIET MEER ZET DIE PLANT TOCH") NEER, PINGO //o me het 17.00 ■w,~' 7' dEMUQW&La/éN? 90-1/ 1)352 11 I en en ge en 18.45 18.55 19.05 19.10 19.30 20.00 20.21 21.50 22.50 NOS (K) Uit de kunst. 23.20 (K) Journaal. 18.45 18.55 19.05 20.00 20.21 20.55 22.30 22.35 22.40 10.00 10.30 11.00 16.00 16.02 18.45 18.55 19.05 20.00 20.20 22.20 23.10 16.00 16.02 18.45 18.55 19.05 19.30 20.00 20.20 20.21 20.41 21.42 21.57 22.15 22.25 22.50 23.15 iiafcw lal bij <r._ i, en. 11, m, >n, HILVERSUM I VARA: 7.00 Nws. 7.11 Gymn. 7.20 (S) Z.O. 7.25 Van de voorpagina. 7.54 VPRO: Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Dingen van de dag 9.35 Waterstanden. 10.05 Voor nu en later. 10.30 (S) Zaterdag inform. 11.00 Mac en Katie Missoon treden vanavond op in het TROS-programma Zeven sprong op Nederland I. Deze showkwis wordt als gewoonlijk weer uit de Gro ningse Martinihal uitgezonden. Gasten zijn onder meer de Frans-Algerijnse zanger Enrico Macias en het Duitse ster retje Manuela. de pet. „Is dat nu een bekentenis, of niet?’’ vroeg hij zich af. „Wat be doelt de verdachte eigenlijk pre cies?” „Hij bedoelt dat dit mijn ring is!” gromde Hebbes Schraap, terwijl hij het kleinood driftig uit Joris’ handen griste. „Hij bedoelt, dat ik bijna het slachtoffer van een com plot ben geworden.” Joris volgde de gebeurtenissen met groeiend onge noegen. „Dit loopt me geheel uit de Nederland I NOS- (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. TROS' (K) Calimero. (K) Flipper. Zorro. NOS (K) Journaal. TROS (K) Zevensprong. (K) De FBI. Nederland II NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. AVRO (K) De laatste der Mohi kanen. NOS' (K) Journaal. AVRO: (K) Mieke’s kerstfeest. AVRO' (K) Voor de vuist weg. (K) Ontdek je plekje. (K) Journaal. IKOR-KRO-NCRV: Actie Kom over de brug. Nederland II NOS (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. NCRV' (K) Het goud van de Kraaienberg. Beter samen. NOS' (K) Journaal. NCRV: NCRV-zaterdag twee. (K) Sport. (K) Francois Gaillard en het le ven van anderen. (K) Country Western. (K) Een kar vol verhalen. (K) Sport Farce Majeure. (K) Ander Nieuws. NOS- (K) Journaal. li I AtóflC NOU UH- ILVALI 1...^ ZOU ZESSEN /S A6TAMAS 2 IK I JENETVCCRLK6T....Z0UV DENK DAT IK 'NS <5A I K'iiKEN'HOE T/nerA HEM IS... entourage en die nieuwe Leen en Piet. Of stop met je „Ci troentje” en ga zonder blikken of blozen met „Het schaep” verder Ik vermoed evenwel, dat dat laatste niet haalbaar is, omdat daar rechten op zitten, die toebehoren aan de vorige regisseur-producer Joes Odufré. Daarom heeft Eli Asser naar zijn „Citroentje” moeten uitwijken. Of John van de Rest zulke ingrijpende vondsten zal vertonen, die Van Erkel in de schaduw stellen, ik moet het nog zien. Eli Asser heeft te gauw de moed verloren. Hij heeft zijn publiek onderschat. We hebben er recht op van de figuren uit „Het schaep” te houden. We mogen best even tijd nodig hebben om ze te verruilen voor die andere uit Assers goed besneden pen. ZO’N GEBEURTENIS toont maar weer eens aan hoe moei lijk het is je kijkers goed te begrijpen. Daar lijden de tele visiemakers wel meer aan. Weliswaar worden er driftig kijk- en-waarderingscijfers gegeven, maar die zeggen ook niet alles. Die verklaren nog niet de redenen, waarom we warm lopen voor het ene programma en ons soms nukkig afwenden van het andere. Daar zitten ze in Hilversum mee. Er zijn uitzen dingen, waarnaar je kijkt om wille van de presentator. Vaste prik: Willem Duys, Mies Bonman, Koos Postema, Berend Boudewijn, Marcel van Dam. Gerard van den Berg, Aad van den Heuvel, Langebent, Joop van Thijn, nou en dan zijn we er ongeveer. Meer schieten me er zomaar niet te binnen. Je kijkt ook naar uitzendingen omwille van de komieken. Farce Majeure, programma’s met Ton van Duinhoven, Aart Staartjes, Johnny en Rijk, de Mounties. Dan heb je de spel letjes, waarbij u vooral „Zeskamp” moet rekenen. En ten laatste de dramatische produkties, waarvoor straks de be langstelling wel het meest naar „Bartje” zal uitgaan. Je kunt stellen dat de waardering en de kijkdichtheid daarvan zo on geveer vastliggen. Dan blijven er toch nog genoeg onzeker heden over. Er blijken geweldige trekpleisters bij de buiten landse aankopen. Maar de overige programma’s en zeker de kleine produkties hangen in de lucht. Gaat u zelf maar eens na wie we er de laatste jaren in Nederland bij hebben gekregen? Welke televisiepersoonlijk heid? Welke presentator? Welk onverwacht aanslaand pro- 61. Er werd Panda plotseling een heleboel duidelijk. „Het was dus de ring van meneer Schraap, die in dat nisje van de schoorsteen zat!" riep hij. „En niet de ring van Joris. Ik ben gefopt! Ik dacht dat ik iets eerlijks deed toen ik die ring voor hem wegpakte - maar hij wilde hem alleen maar gebruiken om er erfgenaam mee te spelen.” De veld wachter krabde zich verward onder hr Kirf-'.-Z y gooit tegen het programma-aanbod van de VARA. Dat is im mers echt niet mis. Het lichte Nederlandse amusement doet het echter het beste. Op dezelfde manier slaat ook het TROS- amusement van „Op losse groeven” bijzonder goed aan. Voor lopig zal dat zo blijven. Programma’s, die eenmaal goed lopen, worden niet meer vervangen. Je zou kunnen zeggen, dat de TROS dit jaar zijn positie duidelijk consolideert. Landré raakte de donderdagavond kwijt, maar hij bokst uitstekend op tegen de grote vier, welke hij eerst zo vreesde. SOMS LIJKT het theaterwereld je wel op een politieke poppenkast. Poppetje gezien, kastje dicht. Op het kastje zul len we de naam van Bram van Erkel niet meer tegenkomen als regisseur van Eli Assers „Citroentje met suiker”. Hij gaat zich wijden aan een serie kindertelevisieprogramma’s, die zijn volledige aandacht opeisen. Zijn plaats bij Assers „Citroentje” wordt ingenomen door John van de Rest. Een wat wrange smaak zal wel bij Van Erkel achterblijven, een smaak, die behoort bij citroen zij het zonder suiker. In elk geval kan men hem moeilijk verwijten, dat het met het „Citroentje” niet zo gaat als werd verwacht. Ik dacht dat we dichter bij de waarheid zitten als we vaststellen, dat de auteur zelf lelijk het schip is ingegaan of en dat mogen we ook niet uit het oog verliezen dat men al te gauw onge duldig is geworden. Een beetje te haastig enorm succes heeft verwacht. Alle ellende lijkt me voort te komen uit het feit, dat het grote publiek maar niet zo één-twee-drie een favoriet pro gramma verloochent. „Citroentje met suiker” speelt in pre cies dezelfde entourage als „Het schaep met de vijf poten”. Twee hoofdrollen zijn ook al aan dezelfde personen toever trouwd: Piet Römer en Leen Jongewaard. „Waarom heeft Asser nou geen vervolg op het „Schaep” geschreven?”, vra gen de mensen zich dan af. Waarom moest hij Piet en Leen ineens andere namen en andere rollen geven? Dat pikt het publiek niet. Nog niet. Er is gewenning voor nodig. En daar om juich ik die onverwachte regiewijziging niet toe. Speel dan liever wat bluf-poker en gok op toenemende waardering bij je publiek. Dat mag toch moeite hebben met die nieuwe AF EN TOE kan je nog wel lachen in Hilversum. Om het malle verhaal van de couturier, die op de vlucht slaat voor een radio-interview. Of de man naar de tandarts moest. Daar zijn ze echt een uur lang mee bezig geweest. Om hem terug te vinden. Het resultaat kent u. Nou, die zie ik niet zo gauw meer in het Gooi weerom. Misschien zien we ook niet zo gauw een uitzending weerom, die de TROS vorige week vrij dag verzorgde, een sportprogramma. Daarin waren opnamen gepland op een wielerbaan. De twee renners reden een kleine ronde en maakten toen „sur- place”. U weet misschien wat dat is? Ze willen elkaar de kop opdringen en gaan dan op hun fietsen balanceren net zolang tot een van hen wel verder moet rijden om er niet af te val len. Toevallig bleven de heren precies hun „sur place” uit vechten op de plek waar langs de ballustrade een bord met reclame voor een grote Japanse firma was aangebracht. De wedstrijdleider schoot de heren af en liet ze opnieuw be ginnen. En jawel. Ze reden een ronde. Daar stonden ze weer stil. En weer toevallig voor de plek met de grote Japanse firma als reclame-object. Een onderzoek leerde dat in dit geval de wielrenners graag waren ingegaan op een aanbieding van die firma om juist voor de fraaie spot halt te houden. De camera moest toen wel de reclame in beeld brengen. Dat kostte de firma geen geld voor een dure STER-spot. Alleen een mooi douceurtje yoor de renners „ter plaatse”. ACH JA, zo wil de wereld bedrogen zijn. Ik weet niet of de zo verontruste medewerkers van de NOS zich ook zo voelen na de jongste reactie van hun bestuur op de brief van Enkelaar en Felderhof. Ik voorspelde het al. Daar zou wel een antwoord op komen, dat nog alle deuren open hield. Het grote struikelblok immers vormt de Omroepwet. Wel, dat is er dan ook uitgekomen. Er gaat nu weer een commissie aan het werk, die moet bekijken of je die Omroepwet nou zo kan uitleggen dat niemand zich gekwetst voelt. Die commissie zal na enige maanden tot de bevinding ko men dat dat nou net het moeilijke punt is. Enfin, een perpe tuum mobile. Heel wat zwaarder moet de VARA de beslissing gevallen zijn om de „Onedin-line” voorlopig maar in de kast te zetten, omdat van de tweede kerstdag af „Bartje” gaat lopen bij de NCRV. Dat houdt in feite de erkenning in, dat je niet tegen je concurrent op kan. Nu waren de kijkcijfers niet eens zo slecht. Alleen bleek dat „Het meisje met de blauwe hoed” toch veel meer kijkers trok. Waarom eigenlijk? Tja, dat zullen we dan toch moeten zoeken in de graagte, waarmee we naar ons verleden kijken, een liefhebberij, die je straks ook bij „Bartje” kunt verwach ten. Zo bekeken is het besluit van de VARA dan ook een verstandige beslissing. En een moedige. Aan de andere kant zet de KRO „Citroentje met suiker”, waarover we het verder op wat uitgebreider hebben, naar een later uur op de avond. Blijkbaar wordt dan minder concurrentie verwacht. Een tikje vreemde situatie, dat de NCRV zulke hoge ogen gramma? Wat we er wel hebben bijgekregen ishet pu bliek. Dat mag in vele uitzendingen zelf meedoen. O, ja, mooi binnen de perken. Altijd nog aan het handje. Maar goed: het publiek is binnengehaald. En waarom? Omdat u in de huiskamer moet denken: „Kijk, daar zit ik zelf. Ik doe ook mee. Ik kijk niet alleen. Ik ben er. Ik kan, als ik dat wil, mijn mond opendoen”. Maar hebt u ooit publiek in een uitzending zien weglopen? Zo van: ze kunnen me wat, ik vind er niks an. En dacht u dat zulks toch niet doorwerkt op uw kijkgedrag? U kunt een ander programma kiezen, maar u doet het niet. U verwacht van het publiek in de zaal de spontane reactie, die u in de huiskamer wel kunt leveren. En komt er zo’n reactie? Daarom heeft Hilversum publiek naar de uitzen dingen gehaald. Het verwachtte meer spontane reacties. Het is er tegelijkertijd wel bang voor. Het publiek, fatsoenlijk en beleefd, voelt dat. Het zit nog tegen het medium aan te kijken. Het is nog onder de indruk. Alleen kinderen en werkende jongeren hebben daar lak aan. Het zal nog wel even duren voor we er nieuwe televisiepersoonlijkheden bij hebben. Maar als ze er komen, komen ze misschien juist uit het publiek! OOp. Nederland 1: De TROS maakt vana vond weer een Zevensprong. Na het journaal lopen Jan Theys en Willy Dob- be het scherm binnen om de derde van de zeven spelprogramma’s te presente ren, waarmee een aantal deelnemers een gratis vakantiereis kan verdienen. De TROS heeft zich ter opvulling van de pauzes tussen de diverse spelletjes ver zekerd van artiesten als Enrico Macias, Manuela en Mac Katie Kissoon. Na de Zevensprong is, buiten Nederland 2: Tot twaalf uur functio neert vanavond het tweede net. Dat houdt verband met de actie Kom over de brug, die het hoogtepunt bereikt. In een rechtstreekse uitzending wordt tus sen half elf en twaalf uur verslag ge daan over het resultaat van de actie en de bestemming ervan. Voorts zijn er gesprekken met vertegenwoordigers van de Derde Wereld. „Kom over de brug 1972” heeft tot doel 50 miljoen in te zamelen voor het werk van de kerken overzee: ruim 740 projecten in ongeveer 80 landen. Wat het normale avondprogramma betreft. Hoewel het vandaag pas 15 de cember is, acht de AVRO het tijdstip nu al gunstig voor Mieke’s kerstfeest. Dit is een programma in romantische en win terse omgeving, waarin Mieke Telkamp het kerstfeest bezingt. Ondersteund door een orkest van Wim Jongbloed vertolkt zij de liederen Ere zij God, Stille Nacht, heilige nacht, Het licht in de stal en De wereld van morgen. Tussen negen en half presenteert Wil lem Duys zijn Voor de vuist weg en in de vooravond wordt dan nog het voor- laatse deel van De laatste der Mohika nen uitgezonden. Zullen de dochters van Kolonel Munro bevrijd worden? GELUKKIG ECHTER van een kant die Hilversumse on zekerheid, want anders zouden ze nooit nieuwe programma’s uitproberen. Zo’n „Waaldrecht” bijvoorbeeld, waarmee de VARA gaat starten. In maandelijkse afleveringen komen we in een stadje in Nederland, waar zich precies de dingen af- spelen, waarmee we ons gewoon dagelijks bezighouden. De NCRV is ook al bezig met een serie gespeelde documentaires zoals dat deftig heet waarin een groep schrijvers zich hebben verenigd om zaken uit het dagelijks leven te grij pen, ze aan ons voor te spelen en dan maar zien hoe dat bij ons overkomt. Die serie zal wel niet eerder dan het volgend seizoen uitgaan. De NCRV zal het binnen zeer korte tijd zonder Okke Jaser moeten doen. Hij kwam de laatste tijd al niet veel meer op het scherm. Binnen de NCRV echter was hij bijzonder actief, een vooral inspirerend man, niet bang voor het nieuwe, ook al kon hij dat wel eens met een overdaad aan spitsvondigheid etaleren. Hij wordt nu hoogleraar in Kampen en dat is voor een dominee het walhalla der theologie, het hoogst bereik bare. Men moet het hem graag gunnen, al hoeft dat niemand te weerhouden hem toch met lede ogen te zien vertrekken, want juist in het reformatorische kamp is zo’n man goud waard. De stichting van de EO demonstreert hoeveel moeite in protestantse kring sommigen hebben met alle veranderingen, die zich vandaag voltrekken. Je hoeft die niet allemaal toe te juichen. Je kunt je er ook niet van afwenden en er alleen maar onheil over uitspreken. De vervreemding, die daardoor ontstaat, kan juist fnuikend werken ten aanzien van zoveel positieve zaken, die zich hebben ontwikkeld. Noem alleen de oecumene maar. Enfin, radio en televisie leggen daar per EO onverbloemd en soms heel ongelukkig getuigenis van af. F. M. BUYSMAN 4O89C j hand”, prevelde hij. „Waraom moet het baaske nu ook weer zijn mond je voorbij praten? Ik overweeg om hem op staande voet te ontslaan, en even uit te wijkenMet die woorden sprong hij door het raam en verdween naar buiten. „Grijp hem!” gilde de miljonair overspan nen. „Hij is tot alles in staat - en daar kan ik niet tegen!” Nws. 13.00 Nws. 13.11 Dingen van de dag. 13.23 (S) Dit is het begin... 14.43 VARA-Varia. NOS: 14.45 Frans-Duits- Engels. 15.30 Intern, spectrum. 16.00 Nws. 16.03 (S) Jazz. 16.45 Inzet. 17.15 Klankbeeld. 17.40 Christian Science. VA RA: 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Din gen van de dag. 18.20 Uitz. van D ’66. 18.30 (S) Varié. 19.30 Operamuziek. 20.00 (S) Promenade orkest. 20.45 (S) Hoorspel. 21.35 (S) VARA-Dansorkest. 22.00 Hal lo!... Is daar iemand? 22.30 Nws. 22.40 (S) Hoe later op de avond. 23.10 De jaren vijftig in doorsnee. 23.55 Nws. HILVERSUM II TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt zo’s. 7.30 Nws. 7.41 Aktua. 8.30 Nws. 8.36 Gymn. voor de vrouw. 10.00 (S) Tien om. 10.30 Nws. 10.33 (S) Route - A. 11.55 Meded. 12.00 Aktua. 12.16 Overheids- voorl. Exportiviteiten. 12.26 Meded. t.b.v land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.42 (S) Tross-Country. 13.30 (S) Steiger - B. 15.30 Nws. 15.33 (S) Luister uit... én thuis. 17.30 Nws. 17.32 Aktua. 17.45 (S) Café-chantant. 18.15 Uit de pers. 18-30 Nws 18.41 (S) Kort-binnenkort. 19.00 (S) Concert a la carte. 20.00 Nws. 20.05 (S) Goed bekeken. 20.30 Pianisten van thans en toen. 20.55 (S) Om de kunst. 21.15 (S) Zaterdagavondkonsert. EO: 22.30 Week- sluiting. 22.50 Klankbord. 23.00 (S) Post- ludium. 23.55 Nws. HILVERSUM III 13.03 Pop Station. 14.00 Nws. 15.00 Nws. 15.03 Poptater. 16.00 Nws. 16.03 Sport- show. 17.00 Nws. NOS: 18.00 Nws. 18.02 Joost de Draayer Show. NCRV: 19.00 Nws. 19.02 Denk je nog aan die tijd 19.30 That’s „Live”. 20.00 Nws. 22.02 Happy sound. 22.3' Jazz-time. 22.55 Me ded. 23.00 Nws. 23.02 Late date. (24.00 Nws). 00.55 Nws. r' U'1 r f T11 Jt*. Nederland I TELE AC: (K) Koude oorlog. (K, Engels (8). (K) Hoe word ik de computer de baas? (13). NOS (K) Journaal. V ARA (K) Hoe word ik de com puter de baas? (13). NOS (K) Journaal. VARA: (K) Kijk naar je ei- ge. (K) De kinderen van de Zeekraai- baai. NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. VARA: Coronation Street. NOS' (K) Journaal. VARA: (K) Een van de acht. (K) Achter het Ni'euws. NOS- (K) Journaal. HILVERSUM. De Belgische radio en televisie en de Nederlandse Stichting Televisieacademie (Teleac) beginnen in januari van het komende jaar met een uitzending van een gezamenlijk gepro duceerde televisiecursus milieubescher ming. De cursus omvat dertien lessen, die elk een half uur duren. Teleac zendt de cursus zondagavond via Nederland 2 na het laatste journaal uit. De BRT confronteert de kijkers met de cursus milieubescherming op zaterda gen in het kader Vsm het programma voor de volksuniversiteit. Bij de presentatie van deze Belgisch- Nederlandse co-produktie in de Aren- bergschouwburg in Antwerpen, waarbij prins Claus en prins Albert van België aanwezig waren, wees minister dr. L. B. J. Stuyyt van Volksgezondheid en Milieu hygiëne erop dat niet alleen de overheid verantwoordelijk is voor de bescherming van het leefmilieu. „Iedere burger dient zich ook bewust te zijn van zijn eigen verantwoordelijkheid op welke plaats hij zich ook bevindt”, aldus minister Stuyt. De bewindsman zei dat de samenwer king tussen Nederland en België op milieugebied, die in hoofdzaak nog op technische zaken beperkt blijft, zich in de toekomst verder zal moeten uitbrei den. „Juist omdat een milieuproblema tiek zo duidelijk van grensoverschrijden de aard is.” De Belgische staatssecretaris voor we tenschapsbeleid en -programmatic de heer Th. Lefevre zei dat de wettelijke bepalingen ten aanzien van een milieu bescherming in België veelal slecht wor den nageleefd, omdat het aantal ambte naren te gering is om er een doeltref fende controle mogelijk te maken. Vol gens de staatssecretaris Lefevre heeft België behoefte aan betere wettelijke bepalingen „die echter niet de economi sche leefbaarheid van de onderneming mogen aantasten.” Naar de mening van de directeur- generaal van de BRT, de heer P. van der Busschen wordt het tijd „om na de vaak al te emotionele bewustwording van de milieuvraagstukken een nuchtere koel zakelijke benadering in te luiden”. De cursus milieubescherming wil een emotionele benadering zoveel mogelijk vermijden. BRT en Teleac hebben de cursus bewust een analytisch-natuurwe- tenschappelijk karakter gegeven. De eerste zes lessen bevatten vooral een analyse van het milieuprobleem, het tweede deel van de cursus gaat in op de mogelijkheden om oplossingen voor deze problemen te vinden. In de serie komen onder meer aan de orde, de water-, lucht- en bodemvervuiling, juridische aspecten hiervan in België en Nederland, geluidshinder, de problemen van huis vuil en dergelijke. De eerste les zal door Teleac op zondag 7 januari worden uit gezonden. De serie wordt op zaterdag van 12.00-12.30 via Nederland 1 herhaald. sluitstuk van de avond, de NOS-rubriek Uit de Kunst, op het eerste net alleen nog een aflevering uit de misdaadserie FBI te verwachten. Er is een juwelen diefstal gepleegd en de mannen FBI zien een van de daders nog net ontsnappen. Het uur tussen zeven en acht vult de TROS met afleveringen van Calimero, Flipper (waarin de intelligente dolfijn ce diefstal van een schat ontdekt) en Zorro, waarin de, als dat nodig is, zich als gemaskerde zonderling verkledende Don Diego een juwelensmokkel tracht te voorkomen. D£ 6TERSERCIUS SWAA-T 'N «ODE ÖKDEP' UIT Hè DAT WIL IK ZIEN. WAARSCHUW JE ME Al&l WE 'M NADEREN2 KAT-IAJKLW' JE NIET VOOR WAT BETREFT A6TANAG GELOOF JE ME2. LATEN WE ER NIET/AEER A OVER SPREKEN. ENIKZAL L JE ER NIET MEER K LASTIG VALLEN J I b

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1972 | | pagina 25