DE NIEUWE SCENE SPEELT MISTERO BUFFO TOER-IN NOORD-HOLLAND BEGONNEN Nieuw Volkstoneel dat zindert van hartstocht Haarlemse Orgelmaand wijdt concert aan dr Anthon van der Horst Een van de acht als spel in RAT Piet Kee jureert Louis Falco met zijn ballet RAI-concert met Anneliese groot succes VRIJ DANSEN; VRIJ FIETSEN; orgelconcours in Engeland bij jubileum Nieuwe wisseïprijs concours draagbaar Flentrop-orgeltje •i (ft Bb lik ..bS er ifi ifjf 8 9 HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT lATERDAG 23 JUNI 1973 (Van onze muziekmedewerker) HAARLEM De an tied ligt. er, dan ifde- ijdige voor ideren van rk”. orde ogen eze chien reek, r tten ize mt doen lemen. i, n- e SÖ* 1 fff AMSTERDAM De Nieuwe Scene is een half jaar oude toneelgroep uit België, die in het Holland Festi val een formidabele voorstelling brengt van „Mistero Buffo” van de Italiaanse toneelschrijver Dario Fo. Gisteren werd de eerste voorstelling met ovationeel applaus besloten nadat het open doekjes had ge regend. Terecht, want wat de Italiaanse regisseur Arturo Corso met deze Belgen maakt, stempelt de Nieuwe Scene in één klap tot het belangrijkste toneelgezelschap in het Nederlandse taalgebied. concert, dat op dinsdagavond 3 juli gegeven zal worden in de Grote of Sint Bavokerk. Het programma voor dit concert zal geheel gewijd worden aan werken van dr. Anthon van der Horst, de befaamde Neder landse componist, die tijdens zijn leven ook aan de Haarlemse orgel maand luister heeft gegeven. Haarlemse orgelmaand, die dit jaar voor de drieëntwintigste keer gehouden wordt, zal getrouw aan de traditie ingezet worden met een openings- Improvisatie - AMSTERDAM De Amerikaan Louis Falco, bruine ogen, veel krul lend haar, een zeer open gezicht, kwam in Amsterdam en ging er meteen opuit om een bromfiets te buren. Hij wilde zich vrij door de stad kunnen bewegen, onafhanke lijk van de vaste trajecten van het openbaar vervoer. Diezelfde vrij heid wil hij ook hebben in zijn cho reografieën. Het is de gewoonte ge worden, iedereen in een bepaald kastje te stoppen: Klassiek danser, modern danser, acteur of wat dan ook. Maar Falco wil zo vrij mogelijk zijn om dat te doen wat hij nodig vindt om aan zijn ideeën vorm te geven. En dat is aan geen enkele speciale techniek gebonden. 1 „faal Bh» jsll I 1 1 JAC HEIJER Burt Waar staat jouw eigen groep? Die De nieuwe wisseïprijs van het inter nationale Orgelconcours in Haarlem. Louis Falco: „De ene keer wel, de an dere keer niet. Soms komt de chaos alleen maar bij het maken voor en niet meer in het eindprodukt, maar vaak vormt zij ook een stuk van het ballet. De voorstel ling ziet er dan uit alsof iedereen ter plaatse bedenkt wat hij doet, maai’ dat lijkt maar zo. Alles is terdege van tevoren vastgesteld en nauwkeurig gerepeteerd.” tingspatroon dan de kunstenaars, meeste toeschouwers zijn in feite conservatief.” Louis Falco: „Onze eigen groep? bevindt zich ergens in het midden.” Louis Falco: „Gemakshalve vind ik het wel prettig, de dingen te herhalen, maar in mijn hart verlang ik steeds naar de uitdaging van iets nieuws. Ik hou ervan steeds nieuwe mensen te leren kennen en zodra ik iets gemaakt heb, beginnen de ideeën voor een volgend werk alweer op te borrelen. Het uitvoeren van je ideeën is de beste voedingsbodem voor je fan tasie.” Is er een richting aan te wijzen, waarin de kunst zich in New York ontwikkelt? Krijgen we die chaos ook op het to neel te zien? Het programma wordt gecompleteerd met het monumentale Chorus VI, een werk voor gemengd koor, jongenskoor, orgel en orkest, in opdracht van de NCRV in de jaren 1956 en 1957 gecom poneerd. Voor dit werk nam Van der Horst de tekst van alle vijftien couplet ten van het Wilhelmus en schreef voor elk couplet de muziek, welke op de tekst- gedachte werd afgestemd en besloten werd in verschillende vormen met ver schillende stijlen. De uitvoering is toe- Op de voorgrond Louis Falco in zijn ballet „Caviar”. karakter gegeven. Niet alleen wordt er in Vlaams dialect gesproken (na enige minuten zeer wel te volgen) maar ook de manier waarop de gegevens uit het evan gelie zijn verwerkt, doen in woord en toneelbeeld herinneren aan Streuvels en Timmersmans. Alleen en dat is het doorslaggevende verschil is nergens sprake van zoetelijke folklore, maar van een duidelijke, politieke keuze voor links. Een keuze die uit overtuiging bij het hele gezelschap op even enthousiaste als artistiek volwassen wijze wordt uitge dragen. En het blijft niet bij een Vlaams ka rakter. De hele voorstelling ademt een volkse sfeer, die van overal uit Europa kan komen. De muziek is ontleend aan oude Italiaanse liedjes, maar in de uit voering doet ze sterk Oosteuropees aan. De jury, die hun spel zal beoordelen, wordt gevormd door de bekende Neder landse organist Cor Kee, de Fransman Gaston Litaize en de in Leipzig woon achtige organist Johannes-Emst Kohier. i ra, (Van een medewerker) Reeds in 1952, ongeveer een jaar, nadat de eerste orgelmaand gehouden was, componeerde Van der Horst zijn „Con certo per organo romantico e orchestra”, waarvan het eerste deel opgedragen was aan de stad Haarlem en haar Gemeente bestuur, het tweede deel was bedoeld als hulpbetoon aan de organiste Jeanne Des- messieux en het derde deel droeg de componist op aan de organist Albert de Klerk. Als je iets gemaakt hebt, wil je dat werk dan herhalen of zou je het liefst meteen aan iets nieuws beginnen? ten en bezienswaardigheden die de Culturele Raad in de pro vincie Noord-Holland gedurende de zomermaanden organi seert. Volgende week komen we uitvoerig op de Toer-in terug. Omdat de organist Jan Jongepier ver leden jaar definitief in het bezit kwam van dd uitgeloofde wisseïprijs, moest een nieuwe prijs ter beschikking worden ge steld. Dit werd gedaan door de orgel bouwer Flentrop van Zaandam. Het fraaie geschenk van deze orgelbouwer is een klein, prachtig klinkend Orgelporta- tief, een instrumentaal kleinood, dat een verheugend getuigenis aflegt van prak tisch idealisme. Louis Falco Is hier bekend door twee wei ken, die hij voor het Nederlands Danstheatei maakte: „Huescape" en „Journal". Huescapc staat ook op zijn eigen repertoire. Zijn groep was op 22 juni in Rotterdam, is vanavond in Den Haag, op 24 en 25 juni in Amsterdam, op 28 juni in Utrecht en op 27 juni in Nijmegen. In Amsterdam brengen ze twee verschillende programma’s. CONRAD v. d. WEETERING Louis Falco: „In ieder geval weg van alle begrenzingen. Wij zijn een dans groep, maar we spelen ook toneel, we gebruiken teksten, en als het zo üitkomt kan iemand van ons ook een muziek instrument grijpen; met als voorwaarde natuurlijk wel, dat hij erop kan spelen. Het boeiende daarbij is, dat een artiest zich veel vrijer gaat voelen, waardoor ook het publiek en de critici zich vrijer moeten gaan opstellen. Die critici hangen namelijk veel sterker aan een verwach- De ook Is er een duidelijke relatie tussen het dagelijks leven en je werk op het toneel? De vreedzame kamp om dit verrukke lijk orgeltje zal dit jaar gestreden wor den door vier candidaten: de Poolse or ganist Andrzej Chorosinski, de Oosten rijker Eduard Claucig, de Zweed Lars Hernqvist en de Nederlander Jan Klein- bussink, winnaar van het Nationale Or- gelimprovisatie-con cours, dat in juni 1972 te Bolsward gehouden werd. vertrouwd aan het Omroepkoor, het Om- roep-orkest, het Jongenskoor van de Koorschool „Sint-Bavo” en Albert de Klerk als dirigent. Vele belangrijke concerten zijn er weer voor deze orgelmaand vastgesteld en op nieuw zal de Zomeracademie voor orga nisten worden gehouden van 8 tot 28 juli, dit jaar met vijfenzeventig deel nemers uit zestien landen. Zij zullen hun hart op kunnen halen met het studeren op twintig(l) orgels, die Haarlem en haar omgeving rijk zijn. DE IMPROVISATIE-wedstrijd, het spectaculair-auditieve evenement van de orgelmaand, zal op donderdagavond 5 juli worden gehouden. Louis Falco: „Ik geloof dat bij alle ster ke kunstvormen de maker altijd uit zich zelf, dus uit zijn eigen leven moet putten, hij in zich heeft, is het enige waar over hij kan beschikken. Het is of hij een klein kistje in zijn hoofd heeft. Als hij een ervaren artiest is, heeft hij een zekere handigheid in het openen van dat kistje. Als hij het opent, neemt hij er precies zo- COMMISSARIS van de koningin mr. Kranenburg (voor- yrond) bekijkt het interieur van een oude boerderij in de lemster. Hij deed dat gisteren ter opening van de Toer-in [J73, het samenstel van culturele en toeristische evenemen- veel uit, als hij onder controle kan hou den. Iemand die drugs gebruikt, gooit zijn kistje daarmee in het wildeweg open, waardoor de inhoud als overkokende melk door de kamer borrelt. Als ik mijn balletten maak, creëer ik eerst een chaos, en dan probeer ik daarin enige orde te scheppen’.. Mistero Buffo was de verzamelnaam van een middeleeuws schouwspel in Itglië, dat Dario Fo een nieuwe, politieke inhoud heeft gegeven. De regisseur geeft in het programmablad de volgende definitie: „Het was een schouwspel van het leven zelf, vol satire en hartstocht, waarbij het religieuze element steeds als voorwend sel kon dienen om over het volk te spre ken en over de streken van de macht hebbers”. Zo ook de voorstelling: satirisch van inhoud en hartstoehtelijk van spel. Min of meer aan de hand van het leven van Jezus schiet dit „Mistero Buffo” zijn pij len af op patroons, pastoors en paus en toont de door odrlog en sociaal onrecht geteisterde mens. Italiaans is het niet gebleven want de Niéuwe Scene heeft het stramien Vhn de schrijver een Vlaams HAARLEM. De Haarlemse stads organist Piet Kee is voorzitter van de jury van het Internationale orgelfestival, dat de komende week gehouden wordt in St. Albans, Engeland. Het speelt zich voornamelijk af in de beroemde abdij van St. Albans. Kee’s medejuryleden zijn: Hans Haselböck uit Wenen, Luigi Taglia vini uit Italië, Catherin Crozier uit de USA en John Birch uit Engeland. Op 26 juni geeft Kee samen met het Early Music Consort of Londen een concert van oude muziek, waarbij hij vijf verschil lende orgels zal bespelen die voor deze gelegenheid zijn opgesteld. De BBC maakt daarvan opnamen. HILVERSUM. Op zaterdag 4 sep tember wordt in de RAI in Amsterdam het 25-jarig regeringsjubileum van ko ningin Juliana gevierd o.a. in de vorm van een feestelijk spelprogramma, ge baseerd op de formule van de VARA- quiz „Een van de acht”. Mies Bouwman zal dit spelprogramma dan ook presen teren. Het wordt rechtstreeks uitgezon den door de NOS-televisie. Ieder van 16 jaar en ouder, die hier aan mee wil doen, kan zich tot 10 juli schriftelijk met vermelding van naam, adres, leeftijd, beroep en hobby en met bijsluiting van een pasfoto wenden tot de NOS, postbus 1010 in Hilversum. AMSTERDAM De RA1- concerten van het Concertge bouworkest zij jaren geleden georganiseerd om het publiek te trekken dat drempelvrees heeft voor de concertzaal aan de Van Baerlestraat. En blijkens het applaus dat gisteravond een paar maal tussen delen van Verdi’s voor spelen van La Traviata en van Beet hovens Pastorale opklonk, komen er inderdaad naar deze uitvoeringen men sen die anders zelden of nooit het Con certgebouw binnengaan, al zullen er onder de ongeveer 4.000 toehoorders ook velen zijn geweest die het orkest wel in zijn eigen omgeving kennen. Hun moet het zijn opgevallen dat de zuidhal van het RAI-gebouw, waar het concert plaats vond, een dempende wer king heeft. Door die dempende werking kwamen de tegenstellingen in klankvo lumes uit Beethovens zesde symfonie aanzienlijk minder tot hun recht dan an ders. Wel zorgde Bernard Haitink voor een grote doorzichtigheid van de melo dische structuur van dit werk. Per traditie hebben de RAI-concerten geen „zware” programma’s en zo was gisteravond het gedeelte voor de pauze geheel gewijd aan de romantiek. Begon nen werd met Schuberts ouverture Die Zauberharfe, beter bekend als de Rosa- munde, die van het orkest een verfijnde, ingetogen uitvoering kreeg. Daarna trad Anneliese Rothenberger op in recitatief en aria van Agathe uit Der Freischütz van Weber, in Dvoraks Lied an den Mond ait Rusalka en in de aria van Violetta uit La Traviata van Verdi. Het bleek een in muzikaliteit en schoonheid oplopende reeks, waarbij Hai tink met grote zorgvuldigheid het orkest op de achtergrond hield waardoor de so praan alle gelegenheid kreeg de kwali teiten van haar fluwelen stem te ont plooien, en daarbij haar ervaring bij ope ra en operette niet verloochende. Het ap plaus van de bijna geheel gevulde zaal was zo overweldigend en de bloemen hulde zo omvangrijk dat de zangeres het laatste deel uit Verdi’s aria herhaalde met een nog bevrij dender warmte dan de eerste keer. Bij elkaar een zinvol soort socialistisch realisme, een nieuw volkstoneel, dat zindert van leven. De centrale figuur in „Mistero Buffo” is „de kunstemaker, de zot” een figuur ontleend aan de klassieke commedia dell’arte. Wie bij dat woord aan iets be legens en aanstellerigs denkt heeft het mis. Tot ieders verbazing maakt Charles Cornette van die figuur een werkelijk satirische clown, om wie je je tranen lacht. Hij heeft verschillende grote solo’s, waarin hij met een rappe lenigheid en snelle tong zijn scherpe verhalen vertelt en in beeld brengt. Het verhaal van de geknechte pachter, de opwekking van Lazarus, de pauselijke processie; alle maal juweeltjes van superieure acteer- kunst. Naast hem een reeks uitstekende ge speelde scenes door Jan Decleir, Gil La- gay (als respectievelijk de lamme en de blinde), en Hilde Uittertinden (als de dood en als Maria). Het ensemble zingt uitstekend en Maria-Fran?oise Manuel is een indrukwekkende zangeres. De voorstelling wordt gedragen door een fel ritme, waarvoor meterslange stokken, bekers en zelfs stoelen de hulpmiddelen zijn. Dezelfde voorwerpen 'worden op telkens andere, zeer vindingrijke manie ren gebruikt in het toneelbeeld. Nadelen zijn er ook: de voorstelling duurt te lang. Met name de scene van de kruisiging van Jezus doet overbodig aan, mede omdat hij doet denken aan aftandse passiespelen. Maar het geheel is een ar tistieke belevenis van eerste rang. De bedoeling van schrijver, regisseur en spelers lijkt me echter eerder een revo lutionaire belevenis te willen verschaf fen. Die komt hiér niet helemaal uit de verf. Het roomskatholieke machtssysteem is hier al zover afgebroken, dat de kritiek die in Mistero Buffo wordt geleverd op de kerk (de paus is de vijand van Chris tus) lang niet meer zo schokt, als in Italië en andere „katholieke” landen het geval zal zijn. „Mistero Buffo” is op 24 en 28 juni te zien in de Rotterdamse schouwburg, op 25 juni in de Haagse Kon. Schouwburg en op 29 juni in Leiden. Gaat het bele ven. „In mijn balletten komt veel tekst voor, dat begon toen ik „The Sleepers” maakte, h 1971. Om de karakters in dat stuk te ontwikkelen, gebruikten we woorden. Op den duur begonnen die woorden een zo danig eigen leven te leiden, dat de muziek volkomen overbodig werd. We gooiden de muziek weg en hielden de dialoog over.’ Louis Falco: „Een van de uitgangspun ten in mijn werk is, dat ik me bezig hou met figuren, die we allemaal kennen. Geen koningen en koninginnen, en geen voorstellingen voor de adel in sierkos- tuums. Ook hou ik ervan dat de beweging er gevaarlijk uitziet en dat er inderdaad echt gevaar bij de uitvoering bestaat. Vaak botsen lichamen tegen elkaar aan, zodat je nooit een indruk krijgt van keu rige orde en veiligheid.” Op het openingsconcert zal een groots orgelwerk van Van der Horst vertolkt worden door de Zwitserse organist Heiner Kühner. Het is de Suite in modo conjuncte opus 37, in 1943 geschreven en door Van der Horst zelf in eerste uit voering te Haarlem geïntroduceerd op 14 augustus 1944. Voorts zal aandacht ge vraagd worden voor een Ricercare van Jan Pietrszoon Sweelinck, een vrij ge compliceerd stuk, dat echter door de door Van der Horst verrichte orkestratie voor drie zelfstandig optredende, maar ook als een muzikale drieëenheid spelende groe pen van instrumentalisten voor de toe hoorder toegankelijker geworden is. Hij heeft een kleine groep van zes dansers, drie mannen, drie vrouwen. Zijn balletten ontstaan vaak in nauwe samenwerking met een rock-groep, Vertical Burn, onder leiding van Alcantara.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1973 | | pagina 9