totaal anders
maar
AGENDA
N ECHTE KRAKER
RIMS
MARIA TIRO SOLISTE OP EERSTE CONCERT NPO
F weemaal Goldoni,
„Babyfoon
O
n
TIPS
y1
li
Waar blijft
LIDO
de tijd?
Roderick
1
I ff
I.
I
jvijzen
13
1974
SEPTEMBER
NDERDAG
2 6
K
Twee avonden
NOG*operette
d
Nico Waasdorp
Bachconcerten
n
■S
Sprookjes
Bioscopen
Muziek en toneel
Q :J
i
[O
F® v
r
4
komt
met
de
„Het Koffiehuis” van het Pu-
,Agon
!-
9'
i in
Toneel-
het kerkge-
aan
CHARLES BOOST
Maria Tipo is leerlinge ge-
vor-
tsen
Beide concerten steeds in
het Concertgebouw in Haarlem
hebben hetzelfde programma.
Als soliste is uitgenodigd de
Italiaanse pianiste Maria Tipo
samen met het NPO het
"’J door
schuur en Perspekt
Wim Hesp heeft zoals al
tijd de directie van de ope
rette, die geregisseerd werd
door Rud Vogler. De dansen
zijn ingestudeerd door Grete
Kieser- Ans Stuur zingt de
hoofdrol.
beschikbaar
bouw.
,1001 nacht”, toeg.
‘5 uur. Za. en zo.
urn-
ioor
van
ba-
<en-
DE BACHCYCLUS vorige
zaterdag en zondag uitstekend
begonnen wordt zondagmid-
i
ZATERDAGMIDDAG bestaal
de laatste gelegenheid om (gra
tis) kennis te maken met het
Willibrord-orgel in de r.-k. Ba-
vo aan de Leidsevaart in Haar
lem. De mogelijkheid daartoe
wordt geboden in de vorm van
een drie kwartier durend con
cert dat wordt gegeven dooi
Nico Waasdorp. Na afloop volgl
een instructieve uitleg en be
zichtiging van de speeltafel.
Waasdorp heeft voor dit con
cert een keus gemaakt uit het
werk van Clérambault, Bach
Pachelbel, Brahms, Tournemire
en Andriessen. Aanvang 15 uur.
Jan Retèl maakt van dit man-
Royaards” doet dafheel netje iets heel bijzonders; ie-
mand diö als pnidp tnccnn an_
r’—tie dere miezerds door heeft dat
in z’n dubbelrol van de twee- hij een miezerd is. Hans Croiset
ling. zorgt voor een niet af latende
stroom van bezoekers op het
caféterrasje waar het drama
zich afspeelt. De voorstelling
ziet er prachtig uit en heeft
een mooi gedragen tempo.
„DE BABYFOON” door to
neelgroep Centrum is tot dus
ver dé kraker onder de vloed Iers houden
premières in het pasbegon- rollen vol, ook al hebben
Piet Muyselaar, Aase Rasmus
sen, Willy Walden in een nos
talgisch programma „Waar blijft
de tijd?”
Willeke van Ammelrooy en Hugo Met
sers in „Alicia”.
in de Waalse
in
een
het
„Heer Rodericks
reen nonsensakaal
gramma Wit op zwart, dat nu voor de vierde en voorlopig laatste tóheelproject met goochel- en
maal in Haarloheim komt. Op de foto v.l.n.r. Frank Sanders, verdwijntrucs door Toneel-
Sytha Bolt en Guuske Kotte. schuur en Perspekt
Een bijzonder concert in deze
cyclus wordt voor dinsdaga
vond verwacht. In de Grote of
St. Bavokerk zal stadsorganisat
Albert de Klerk Bachs Grote
Orgelmis uitvoeren. Losse kaar
ten, waarvoor bejaarden en
houders CJP reductie krijgen
zijn een half uur voor aanvang
Het Publiekstheater in een spoel, die een klusje voor hem
20ste-eeuws Venetië. Ger Thijs opgeknapt heeft. Terrasknecht
kust koffiehuishouder Ab Ab- Theu Boeremans kijkt, als altijd,
toe.
DE HERFST DEED het afge
lopen weekeinde haar intrede
en dat houdt in dat de orkesten
zich gaan opmaken voor het
nieuwe seizoen. Het Noordhol-
lands Philharmonisch Orkest
heeft een punt gezet achter zijn
zomerconcerten en begint nu
aan de serie-concerten, waar
van aanstaande dinsdagavond
het eerste concert in de A-
reeks wordt gespeeld. Daaraan
vooraf gaat maandagavond het
J tich tingsraadconcert.
WILLY WALDEN EN Piet
Muyselaar brengen een nostal
gisch programma „Waar blijft
de tijd?” op 27 en 28 september
in het Concertgebouw te Haar
lem. Zoals de titel al sugge
reert, grijpen de twee bekende
komieken terug op hun grote
successen uit de Sleeswijkre-
vues Snip en Snap, waarvan ze
35 jaar de trekpleisters zijn ge
weest. Ze worden bijgestaan
door Aase Rasmussen, Mieke
Bos, het duo Mini en Maxi,
Louis Dusee en andere arties-
Maria Tipo wordt gerekend
tot het selecte gezelschap top-
solisten dat vrijwel onafgebro
ken de wereld rondreist om
concerten te verzorgen. Het is
voor haai’ een taak die zij moet
combineren met een professo
raat aan het conservatorium in
Florence.
weest van Feruccio Busoni, van
Alfredo Casella en Guido Agos-
ti. Op 17-jarige leeftijd behaal
de zij de eerste prijs op het
internationale muziekconcours
in Genève. Mede door het win
nen van deze prijs werd de
pianiste uitgenodigd voor een
lange reeks van concerten, die
haar tot in de Sovjet-Unie,
Scandinavië en Zuid-Amerika
brachten. Bekendheid verwierf
ze voorts met Alessandro Spec-
chi, met wie zij een pianoduo
vormde.
)e Haagse Comedie in een
[ide-eeuws Venetië. Guido de
Hoor als Tweeling, Ellis van
len Brink als Colombina en Lu
cas Dietens als Arlecchino.
Centrum in „De Babyfoon”. In
geborg Elzevier komt aange
schoten op het verjaardags
feestje binnen. Haar man, Jules
Hamel, probeert haar in te
tomen.
Het zangspel gaat over de
dochter van een houtvester,
die bij toeval keizer Joseph
II ontmoet en van hem ge
daan krijgt dat haar gear
resteerde verloofde, een
Hongaar, vrijkomt en zelfs
opperhoutvester van de do
meinen wordt. Een echte
Oostenrij ks-Hongaarse ope
rette dus, met walsen en
zigeunermuziek.
MET DE VELE uitsteken
de jubileumconcerten nog
vers> in het geheugen, begint
de Haarlemse Jazz Club
vrijdagavond aan het nieu
we seizoen. Voor deze gele
genheid komt uit Amster
dam de „heavy-sound” groep
met sterke Latin invloeden:
Ritmo Natural. Met Hans
Dulfer op tenorsax, Cees
Slinger aan de piano, Frank
Nöya bas, Groentjie en Al
berto de Hond percussie.
Aanvang rond 22 uur.
op dat feest. Men kijkt zijn
jaardagsfeestje bij een pasge- ogen uit. Dat alles speelt zich
scheiden jonge vrouw- Op het af in een bijzonder knap, open
log niets bijzonders, maar tus- decor van Paul van^ den Berg,
sen alle opgeschroefde vrolijk-
Scorpio Films BV blijft ongetwijfeld
de actiefste en meest opgewekte tilmon-
derneming die in ons land opereert. Ze
werkt snel en efficiënt, beperkt het
aantal draaidagen tot hooguit drie we
ken en maakt op die manier een soort
wegwerpartikel dat geen maandenlang
repertoire moet houden om toch uit de
kosten te komen. Bovendien zit in de
meeste Scorpiofilms een flink stuk ero
tiek verpakt, waardoor het publiek er
verzekerd van. is het nodige vrouwelijke
naakt onder ogen te krijgen, vergezeld
van enige pittige bed- of divan-scènes.
Het procédé is wat eentonig en het
resultaat van een dergelijke werkwijze is
dat een film als „Dakota” waarvan de
sex door bijkomstige omstandigheden er
uit gevallen is, zelfs door de pers als een
grote mislukking wordt ervaren. Men kan
ook zeggen als een grote teleurstelling,
ondanks het feit dat de filip origineler
en ruimer van actie is dan vroeger werk
en zeker dan „Alicia”, wat een met sex
gelardeerd Libelle-verhaal is geworden.
De inzet is rustig. Een keurig Hollands
binnenhuisje met Hugo Metsers en Wil
leke van Ammelrooy als een welvarend
echtpaar (Hugo is bankdirecteur) met
twee kindertjes. Pas als de kinderen
naar bed zijn, gaan Pa en Ma wat
stoeien op de divan tussen de zakelijke
papieren die werkzame Pa meegebracht
heeft van kantoor. Maar niettemin ver
laat Willeke midden in de nacht het
echtelijk bed, pakt een koffer en verlaat
het pand. Pa staat de volgende dag voor
een raadsel, brengt de kinderen zolang
onder bij een vriend van de bank en
doet alle mogelijke moeite, zonder veel
opschudding in de naaste omgeving te
veroorzaken om zijn vrouw op te spo
ren.
Zelfs de politie wordt er bijgehaald,
maar die geeft bij monde van Cor
Witschge de raad de zaak niet te farce
ren. Er ontstaat een vorm van contact
als Willeke haar hotelrekeningen en an
dere uitgaven betaalt met bankcheques
die uiteindelijk op de bank bij Hugo
terecht komen. Overigens probeert ieder
der huwelijkspartners door nieuwe
seksuele ervaringen achter het tekort in
eigen huwelijk te komen, maar tenslotte
is Hugó het verstoppertje spelen moe en
zet de politie in omdat zijn vrouw haar
bankrekening ver overschreden heeft en
nu als dievegge aangemerkt kan worden.
Willeke in de cel, een gelukkige Hugo
bevrijdt haar, maar hun eerste samen
treffen op bed brengt slechts een ver
ontrustende blik in de ogen van Willeke,
aan wier compleet huwelijksgeluk met
enige zekerheid getwijfeld mag blijven
worden. Het verhaaltje, samengesteld
door Charles Gormley en Wim Verstap
pen, heeft dus weinig om het lijf, de
optredende figuren zijn te vaag getekend
om veel belangstelling of medeleven op
te vlekken en het wachten is dus op de
scènes dat Hugo Metsers, langzamerhand
de meest viriele acteur van de Neder
landse film, zijn blote rug weer eens
laat zien of Willeke, meestal tegen haar
zin betrokken raakt in een seksueel
gebeuren.
Dat levert dan nog wel eens komische
sex op, waarbij vooral de ongecontro
leerde aanval van een van haar tijdelij
ke werkgevers (Jéróme Reehuis) in een
hotelkamer, verder Jeroen Krabbé’s op
treden als de grote versierder en de
activiteiten van Pirn de la Parra in
hoogst eigen persoon bij de regie van
een ingewikkeld trio-standje tot bijzon
der vermakelijke intermezzi aanleiding
geven. Het zijn scènes die in opzet en
toon helemaal buiten het eigenlijke ver
haal vallen, maar juist daardoor herade-
mingen betekenen in een overigens nog
al maf geheel. „Alicia” gaat in zeventien
theaters tegelijk in ons land lopen,
waarbij de ongewenste reclame rond de
coca-cola fles die in een sexclub ge
bruikt wordt, toch niet onwelkom zal
zijn.
TOEN BEGIN APRIL van dit jaar
„Dakota” van Win» Verstappen in pre
mière ging en een onredelyk slechte
ontvangst bij pers en publiek kreeg, had
de regisseur „Alicia” al ongeveer op de
smalfilmband staan. De film was half
mei in het montage-stadium en moest
daarna „opgeblazen” worden tot 35 mm.
Volgens Technicolor is dit de beste blow
up, deelt het optimistische filmduo
ons mee, die ze ooit gemaakt heeft.
Grote delen van „Alicia” zijn nauwelijks
van 35 mm origineel te onderscheiden.
Voor nieuwe leden en be
langstellenden van de HJC:
de club zit in het voormali
ge EG, Groot Heiligland 47
in Haarlem.
HEDWIG ZWEERUS-We-
ber exposeert beeldhouw
werken in galerie Boumans,
Breestraat 122 in Beverwijk.
Gelijktijdig met deze exposi
tie stelt haar dochter Edith
schilderijen tentoon. De ex
positie wordt vrijdag om
20.30 uur geopend en duurt
tot en met 26 oktober. Be
halve zondag en maandag is
galerie Boumans dagelijks
geopend van 9-18 uur.
IN BENNEBROEK organi
seert de Culturele Kring op
woensdag 2 oktober een voor-
drachtsavond in de hal van het
raadhuis aan de Bennebroeker-
laan. Tob de Bordes brengt so-
lotoneel onder de titel „Sprook
jes”. Hij speelt een fragment
uit een Chinees toneelstuk „De
geborduurde bal”, dieren
sprookjes van Godfried Bomans
en sprookjes van Hans Christi
an Andersen.
ZOWEL DE HAAGSE Come- schouwburg
He als het Publiekstheater uit Koffiehuis”,
imsterdam spelen op dit mo
ment stukken van Carlo Goldo-
ii, de produktieve
veelschrijver uit de 18e eeuw,
leide voorstellingen verschillen lombina en een springerige Ar- rige
weel, dat de toneelliefhebber lecchino in z’n ruitenpak met broeierige atmosfeer in een rot-
zou moeten bellen. Het stuk gaat over een tend Venetië, zoals dat in de
ten. Een gezellig ouderwets
musicall-programma.
dag (14.30 uur
Kerk aan het Begijnhof
Haarlem) voortgezet met
concert te geven door
Haarlems Bach Ensemble. So
listen zijn Kees Rosenhart en
Kya Hengstmangers, clavecim-
bel. Het programma vermeldt
Bachs Suite in C, Concert voor
twee klave^mhels en de canta
te Wachet betet, seid bereit.
HET NIEUW Operette
Gezelschap geeft op 29 en 30
september in de Haarlemse
schouwburg voorstellingen
van ,>Die Förster Christel”,
een operette van Bernard
Buchbinder op muziek van j
Georg Jano. Op alle werk-
dagen vanaf nu kan men
kaarten afhalen of telefo
nisch bestellen op het NOG-
administratieadres: Boter
markt 18, Haarlem, tel 023-
312077.
Alhambra I (Weteringschans, 233192): Ellen
Burstyn In „The Exorchist”, toeg. 18 j. Dag.
14, 19 en 21.30 uur, zo. 13.30, 16, 19 en 21.30
uur.
film „Dood in Venetië” te zien
was. Het verhaal gaat over een
-‘j- j.* ver_
warring sticht onder een stel
et Publiekstheater op 2, 3 en 4 daging temeer om er een virtu- jonge gokkers en hun vrouwen.
ilctober in de Haarlemse oos stukje regie weg te geven. ^an Retèl maakt van dit man-
Jules Royaards doet dat heel net> iets heel bijzonders; ie-
vindingrijk en Guido de Moor mand die als enige tussen an-
levert een formidabele prestatie —--I- desr
iigi
Pianoconcert van Schumann
zal spelen. Zeer toepasselijk bij
de aanvang van dit seizoen is
de opening van beide avonden:
de ouverture Rienzi van Wag
ner. De concerten met An
dré Vandernoot als vaste diri
gent worden besloten met
Beethovens Vijfde symfonie.
Alhambra II: Marlon Brando in „Tramlijnbe
geerte”. toeg. 14 j. Dag. 14.30, 19.15 en 21.45
uur, zo. 13.45, 16.15, 19.15 en 21.45 uur.
Bellevue Cinerama (Marnixstr., 234876): Barbra
Streisand in „For Pete's Sake”, toeg. a.l.
Dag. 14.15 19 en 21.30 uur, zo. 13.30, 16. 19 en
21.30 uur
Calypso (Marnixstr., 66227): „10
18 j. Dag. 14.30, 19.30 en 21.45
13.45, 16, 19.30 en 21.45 uur.
Ceintuur (Ceintuurbaan, 723620): ,,Je kunt me
er midden In de nacht voor wakker ma
ken”, toeg. 18 j. Dag. 14 (beh. za. zo. wo.
midd.) 19.15 en 21.30 uur.
Centraal (Nieuwendijk, 248933): „Hausfrauen
Report nr. 4”, toeg. 18 j Doorl. voorst, dag.
13, 14.45, 18.15, 20 en 21.45’uur.
Cineac (Damrak, 245648): Chuck Norris in
„The Way of the dragon”, toeg. 18 j. Dag.
9.30, 11.30, 13.30, 15.30, 17.30, 19.30 en 21.30 uur,
zo. 13.30 uur enz.
Cineac (reg. Breestr., 243639): Ochtend en
middag 9.30, 11.30, 13.30, 15.30, zo. 11.30 uur
enz. „Lekker op avontuur met: Donald,
Pluto en Mickey Mouse”, toeg. a.l. Elke
avond 19.15 en 21.30 uur Clint Eastwood in
„Thunderbolt en lightfoot”, toeg. 18 j.
City (Leidseplein. 234579): Clint Eastwood in
„Thunderbolt and lightfoot’’, toeg. 18 j
Dag. 14.30 19.15 en 21.45 uur, zo. 13.45, 16.15,
19.15 en 21.45 uur.
City 2: „Les Valseuses”. toeg. 18 j. Dag. 14.15,
19 en 21.30 uur. za. 14. 18.45 en 21.15 uur, zo.
13.15, 15.45, 18.45 en 21.15 uur.
City 3: Louis de Funes in „De avonturen van
„Rabbi” Jacob”, toeg. a.l. Dag. 14, 18.45 en
21.15 uur, za. 14.15, 19 en 21.30 uur, zo. 13.30,
16, 19 en 21.30 uur.
Corso (Kalverstr., 234561): Sean Connery in
..Thunderball”. toeg. 14 j. Dag. 13.30, 15.45, 19
en 21.30 uur.
Du Midi (Apollolaan, 230469): Paul Newman in
„The Sting”, toeg. 14 j. Dag. 14 en 20 uur.
Flora (Amstelstr., 230469): Willeke van Ammel
rooy in „Alicia”, toeg. 18 j. Dag. 14.30, 19.30
en 21.45 uur, zo. 13.30, 15.45, 19.30 en 21.45
uur.
Kriterion (Roeterstr., 231708): „1001 nacht”,
toeg. 18 j. Dag. 13, 19.30 en 22 uur, vr. en za.
nacht 00.30 uur.
Leidseplein Theater (235909): „The nine lives
of Fritz the cat”, toeg. 18 j. Dag. 14.30, 19.30
en 22 uur, zo. 13.30, 16, 19.30 en 22 uur.
Luxor (Nieuwendijk, 245549): Alan Steel in
„Ursus contra Ursus”, toeg. 14 j. Dag. 13.30
(beh. zo. en wo. midd.) 15.30, 19.15 en 21.30
uur.
Noggerath (Reg. Breestr., 230655): Paul New
man in „The Sting”, toeg. 14 j. Dag. 13.30,
16, 19 en 21.30 uur.
Parisien (Nieuwendijk. 248933): „Kloosterinter-
naa(k)t”, toeg. 18 j. Dag. 11.30, 13.30, 15.30,
17.30, 19.30 en 21 30 uur, zo. 13.30 uur enz.
Rembrandtplein Theater (223542-223541): Wille
ke van Ammelrooy in „Alicia”, toeg. 18 j.
Dtg. 14.15, 19.15 en 21.45 uur, zo. 13.30, 16,
19.15 en 21.45 uur.
Rialto (Ceintuurbaan, 723488): Elke avond 19
en 21.30 uur „Blond en bloot in Beieren”,
toeg. 18 j. za. wo. midd. 14, zo. midd. 13 en
15.15 uur „Dik Trom en zijn dorpsgenoten”,
toeg. a.l.
Roxy (Kalverstr. 232809): Terence Hill in „My
name is nobody”, toeg. 14 j. Dag. 13.30, 16.
19 en 21.30 uur.
Royal (Nieuwendijk, 244144): Billy Dee Willi
ams in .Coruptie commando”, toeg. 18 j.
Dag. 13.30, 15.45, 19 en 21.30 uur.
Studio K (Boven Kriterion, 231708): „Lacombe
Lucien”, toeg. 14 j. Dag. 19.15 en 21.45 uur,
zo. 15. 19.15 en 21.45 uur.
The Movies (Haarlemmerdijk, 245790): dage
lijks 20 uur, „Les Enfants du paradis”, toeg.
18 j. Dag. 13.30, 19.45 en 22 uur „La Strategia
del Ragno”, toeg. 18 j.
Tuschlnski 1 (Reg. Breestr., 62633): „The Exor
cist”, toeg. 18 j. Dag. 14.15, 19 en 21.30 uur,
za. en zo. 13.30, 15.45, 19 en 21.30 uur
Tuschinski 2: Jesus Christ Superstar", toeg.
a.l. Dag. 14.30, 19.15 en 21.45 uur, za. en zo.
13.45, 16, 19.15 en 21.45 uur.
De Uitkijk (Prinsengracht. 237460): „Lacombe
Lucien”, toeg. 14 j. Dag. (ook zo.) 14, 19 en
21.45 uur.
Concertgebouw. (Vtn Baerlestr.): Donderdag
26 sept., gr zaal 20.15 uur: „Zes uitzonderlij
ke concerten” Chicago Symphony Orche
stra, o.l.v. Sir Georg Solti, Werken van
Beethoven e.a. kl. zaal 20.15 uur: Kunsttien-
daagse. Willem Brons, piano. Werken van
Handel e.a. Vrijdag 27 sept., gr. zaal 20 15
uur: Kunsttiendaagse. Amsterdams Philhar
monisch Orkest o.l.v. Anton Kersjes, m.m.v.
Eugen Fodor, viool. Werken van Beethoven
e.a kl zaal 20:15 uur: Kunsttiendaagse. Cora
Canne Meijer, altmezzo.. Thom Bollen, pia
no. Antonio Pereira Arias, gitaar. Werken
van Spaanse componisten; Zaterdag 28 sep
tember. gr. zaal 20.15 uur: Het Nederlands
Kamerorkest o.l.v. David Zinman, m.m.v.
Maurice André, trompet, werken van Tele
mann e.a. kl. zaal 20.15 uur: Han de Vries,
hobo, Rudolf Jansen, piano. Werken van
uur- Demis Roussos, kl. zaal 11.30 uur:
Berio, e.a. Zondag 20 sept. gr. zaal 20.15
Kunsttiendaagse: Theo Olof, viool. Werken
van Bach e.a. kl. zaal 15 uur: Kunsttien
daagse Leden van het Collegium Musicum
Judaïcum o.l.v. Chaim Storoso. Henk van
Ulsen, voordracht. De mens heet Mens. kl.
zaa' 20.15 uur: Kunsttiendaagse. Tibor de
Machula, violencel. Suites van Bach. Maan
dag 30 september, gr. zaal 20.15 uur: Opera
Italiana, o.l.v. Marisa Morel. mm..v. Aldo
Guizzi, piano. Maria Veretto, sopraan e.a.
Hoogtepunten uit bekende Italiaanse ope
ra's Dinsdag 1 oktober, gr. zaal 20.15 uur:
Acket Mojo, Pointer Sisters, kl. zaal 20.15
uur: Janine Dacosta plano. Werken van
Brahms e.a.
Stadsschouwburg (Leidseplein): Donderdag 26
en zondag 29 september, 20.15 uur: Het
Nationale Ballet. „Agon”, „Ramifications”,
Etudes”. Vrijdag 27 en maandag 30 septem
ber, 20 uur: Ned. Operastichting: Giuseppe
Verdi „La Traviata” m.m.v. het Rotterdams
Philharmonisch Orkest o.l.v. Edo de Waart.
Zaterdag 28 september, 20 uur: Ned. Opera
stichting: Wolfgang Amadeus Mozart „Cosl
fan tutte”; m.m.v. het Radio Kamerorkest
o.l.v. Hans Vonk. Zondag 29 sept. 13 uur:
Scapino Ballet: „Concerto Grosso”, „Halve
Symfonie”, „Assortlmento Push”. Woensdag
2 oktober, 20 uur Ned. Operastichting: Wolf
gang Amadeur Mozart, „Cosi fan tutte”;
m m v het Radio Kamerorkest o.l.v Hans
Vonk
Carré (Amstel): t.e.m. 2 november dagelijks
(beh. zondag en maandag) 20 uur: Toon
Hermans-one-man-show.
Nieuwe de la Mar Theater (Marnixstr.):
T.e.m. 29 september, dagelijks 20.15 uur:
Kunst-10-daagse: „Een klein concert” door
Liselore Gerritsen en Laurens van Rooyen,
piano Harry Sacksionl, gitaar.
Theater De Brakke Grond (Nes): T.e.m. 28
september, dagelijks 20.30 uur: Toneelgroep
The Family: „Family in heaven”. 30 sep
tember t.e.m. 12 oktober, dagelijks (beh.
zondag) 20.30 uur: Toneelgroep The Family:
..Krapp’s laatste band” en „Niet ik” van
Beckett met Cees Llnnebank.
Shaffy Theater (Keizersgracht): 28, 29 sep
tember, zuilenzaal, 20.30 uur: Peter en Adri-
nan. 27 en 28 september, zuilenzaal, 24 uur:
Katheater: „De Monnik”. Dinsdag 1 en
woensdag 2 oktober: Shaffyzaal, 20.30 uur:
De Sissies zingen hoereliederen. Dinsdag 1
oktober, café: 22 uur: Resistentieorkest
Woensdag: Zuilenzaal: 14.30 uur: Poppen
voorstelling. Café: 22 uur: Friends of Jazz.
Mickery (Rozengracht): T.e.m. 29 sept., dage
lijks 20.30 uur: Kunst-10-daagse: Organic
Theater, Chicago: ..Bloody Bess” van Willi
am J. Norris.
Kleine Bellevue (Leidsekade)T.e.m. 29 sep
tember, dagelijks (beh. maandag en dins
dag) 20.30 uur: Cabaret „Gerrit en Truus”,
Cecile op de Macks en Wouter Stops.
„Het bliekstheater is totaal anders-
Het speelt niet in Goldini’s ei
gen tijd, maar in 1914 vlak
De Haagse Comedie brengt voor het uitbreken van de eer-
Italiaanse Goldini in „klassieke” stijl, ste wereldoorlog. Geen 18e
compleet met een schalkse Co- eeuwse costuums geen springe-
schalksheid, maar een
IN DE TONEELSCHUUR
Dit is het Amsterdamse cabaretgezelschap Tekstpierement dat speelt men vrijdag en zaterdag-
zaterdagavond (8.30 uur) in Haarloheim, Smedestraat 23 in Haar- avond weer
lem optreedt. Tekstpierement brengt dit seizoen het nieuwe pro- kruisvaart”,
igenlijk allebei zou moeten bellen. Het stuk gaat over een tend Venetië, zoals ^dat^ in de
ien. Dat kan nu de Haagse identieke tweeling, waardoor -
'omedie op 30 september in de allerlei misverstanden en rare
'elsense stadsschouwburg „De situaties ontstaan. Een beetje roddelend ^mannetje, dat
'enetiaanse tweeling” speelt en onnozel gegeven, maar een uit- --
sen alle opgeschroefde vrolijk- dat vrijwel alle vertrekken op
heden door, kun je zien hoe een verdieping laat zien, van
mensen met elkaar omgaan en overloop tot keukenbalkon.
toch niets met elkaar te maken Centrum speelt „De Babyfoon”
krijgen. weer op 26, 27 en 28 september
in de Haarlemse schouwburg.
Peter Oosthoek heeft het ge
niaal geregisseerd en de 13 spe
lers houden consequent hun
van premières in het pasbegon- rollen vol, ook al hebben ze
nen seizoen. Het nieuwe stuk lange tijd niets te zeggen. Het
van Herman Lutgerink, en Pe- gaat dan ook niet alleen om
ter Oosthoek is door de critici wat er gezegd wordt, maar om
met groot enthousiasme ont- wat die mensen allemaal dóén
rangen. Het gaat over een ver-
iki::..
“•f i
L «fep
p/’
Smal
■I F. 4’
J