Keramiek]es van Beate Nieuwenhuis PINSOUIN Ape-tweeling in Artisklas Bad Co. speelt solide maar niet origineel ARTIESTENLEVEN ABSURD BENADRUKT 72W Lachen om Newyorks nichtenleed 1 Liz Ta sprookiesfilm in {BRINK Luchtverwarming I in New York in Popgroep Bots naar Oost-Berlijn Sancta Maria-lyceum houdt toneelweek HARDROCK IN MATIG BEZETTE EDENHAL POWDER THEATRE MET TALES IN SHAFFY KOI Lezing over tuin bij kasteel Zuylestein Bouwens Autoverhuur «PINGOUIN CONFORTABUE» Gay Sweatshop met „The haunted host” in Mickery WOENSDAG 1 I FEBRUARI 1 976 KUNST 13 Ger Daniels 9-PERS00NS BUS HUREN? wrrwn wmmmfmnfmmmmmmmmmm Z3 Feest vieren GISTEREN GEBOREN rM uc> RESTAURANT Beeld schrift langere huurtijd op aanvrage. Kampervest 23 - Haarlem Tel. 312638 Om de zachte kwaliteit te voelen en te zien GRATIS BREIBOEK met kleurstalen f 40,— per dag incl. 100 km en A verzekering excl. btw en benzine verse groente introduceert de nieuwe kwaliteit de kwaliteit met 50 verschillende kleuren ,v, 9^ 9b LUCOTHERM B.V.-ALPHEN a/d RIJN OVER EEN AQUARELLIST, die in miniaturen kikkers en in secten schildert, schreef ik giste ren dat hij de mode van de dag volgt. Blijkbaar was dat ook profetisch gezien, want vandaag gaat het weer over kikkertjes en ander natuurlijk milieu-gerief, maar nu van de hand van een ander. Het is Beate Nieuwenhuis uit Neerrijnen, die het zegt in keramische plastiekjes, door haar deze maand neergezet in het keldertje van de Stichting Beeldende Kunst aan de Haar lemse Gedempte Oude Gracht. - fa D. ...ITENT1E (Van onze kustredactie) ADVERTENTIE ADVERTENTIE O (Van onze stadsredactie) ADVERTENTIE 3ft 9$; t De milieuzorg van de laatste jaren, de berichten over de slechte „kikkerstand”, hebben de aandacht van veel beeldende door Hein Steehouwer HAARLEM HAARLEM IJMUIDEN Interaction’s Gay Sweatshop wil met z’n stukken meer begrip kweken voor de homosexuele zaak. Ik betwijfel of „The haunted host” voor -'dit doel zinvol is. Het optreden van popgroep Bots in de hoofdstad van de DDR wordt mogelijk gemaakt door medewerking van het Ne derlandse centrum van het internationaal theater insetituut (ITT). Ten behoeve van het festival zijn de Nederlandes tekseten van de liederen die Bots ten gehore zal brengen in het Duits vertaald. Enkele daarvan zullen ook op het festival worden uitgevoerd. Grote Houtstraat 21 Haarlem BIEFSTUK Américan m. aard, en g rn PINGOUIN SPECIAALZAKEN TEMPE LI ERSSTRAAT 66/68 CRONJESTRAAT 66 MARKTPLEIN? (Van onze stadsredactie) HAARLEM. Het Sancta Maria-ly ceum houdt volgende week haar jaar lijkse toneelweek. Op 17, 18, 19 en 20 februari spelen de leerlingen een door hen zelf gekozen stuk: „De Spooktrein” van Arnold Ridley. Grappig is, dat dit zelfde blijspel precies tien jaar geleden ook met veel succes door de leerlingen van het lyceum is opgevoerd. Ook deze keer staan meisjes en jongens op de planken. De avonden worden gehouden in de aula van de school, Van Limburg Stirumstraat 4, aanvang 20.00 uur. goede opbouw van climax en anti-cli- max, de nodige spanning creëert. D e Copany speelt hecht, glashelder en oer degelijk; iets wat aan de vandaag de dag ongekend strak slaande Kirke kan wor den afgemeten. Een ander pluspunt wordt verdiend door de verstandige op bouw van het programma. Ballads, roc kers en ander werk (zoals het akoesti sche Seagull) wisselen elkaar goed af. Men bekommert zich om het publiek. Daarentegen vertoont de creditzijde wat vervelende feiten. Ralphs is welis waar een goed gitaartechnicus, maar zijn staalkaart van klankkleuren is te beperkt om in de behoefte aan afwisse ling (piano, sax) te kunnen voorzien. Verder is het onthullend dat veel van het recentere materiaal (Sweet Lil’ Sis ter, Young Blood van LeiberaStoller) niet tegen de zeggingskracht van songs als I’m Ready for Love, Rock Steady of een Can’t Get Enough of Your Love blijkt te kunnen opwegen. Dat alles met uitzondering van Simple Man en Honey Child, waarin Ralphs verantwoord op dreef is. De toekomst van Bad Co. ziet er wat betreft de composities helaas niet erg safe uit: wat betreft het overige lijkt alles verzekerd te zijn door Rod gers, die over zeer gevoelige stembanden beschikt. Zijn „oeoeh’s” en „aaai’s” laten ook op mijn niet na indruk te maken. En dan sta je voor tienenweerbuiten voor je twintig piek, moet een ieder die net op temperatuur kwam toen gedacht hebben. JOHN OOMKES Uw installateur: Kal koven weg 58, Postbus 337, Telefoon (01720) 2 03 00 ROTTERDAM (ANP). De dirigent Edo de Waart is zondag plotseling naar New York vertrokken om daar twee concerten met het Cleveland Orchestra over te nemen van Lorin Maazel. Deze heeft een, overigens niet ernstig, ongeluk gehad. De Nederlandse dirigent had zo juist een periode bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest beëindigd. Don derdag begint hij weer in San Francisco. AMSTERDAM Een schijnbaar ordeloze verzameling attributen en rekwisieten vormen het decor in de zuilenzaal van het Shaffy-theater. Daarvoor speelt een mager bloot meisje voor konijn, worteltjes gooiend naar een echt konijn en het publiek. Een relatie tussen het meisje en de aanwezige voorwerpen is er aanvankelijk niet, al zal tijdens de voorstelling alles wel een keer in handen worden genomen. Een relatie tussen de verschillende programma-onderdelen is er trouwens ook niet hetgeen het absurdistische karakter van de show alleen nog maar vergroot. Hoofdpersoon is een vervuilde kamer bewoner van 27 jaar, die met de foto praat van een vriendje, dat zelfmoord heeft gepleegd. Hij woont in de bekend ste homo-contact-straat Christopher- strete in d Newyorkse bohemien-wijk Greenwich Village. Een kennis stuurt hem een jongen van 19 op zijn dak, vers uit de provincie, heterosexuele, niuws- gierig naar het Newyorkse leven en het spreknd evenbeeld van de overleden vriend. Hij heeft een toneelstuk geschre ven en hoopt van zijn gastheer, die ook toneel schrijft naast allerlei andere ar tistieke bezigheden, wat op te steken. De gastheer bezigt echter een conversatie, zo vol zelfspottende zelfhaat, dat elke toenadering uitgesloten is. De jongen vertrekt kwaad en wanhopig, met de tekst: „Ik hou van je”. Elizabeth Taylor zal binnenkort te zien zijn in de film „The Blue Bird”, een Amerikaans-Russische co-produktie, op genomen in Rusland. De film is een sprookjesverhaal waarin Elizabeth Tay lor de figuren „Licht”, „Moeder”, „Moe derliefde” en „Heks” speelt. (Van onze stadsredactie) HAARLEM. De Koninklijke Maat- j schappij Tuinbouw en Plantkunde ont vangt donderdag 19 februari in de aula van de Coornhert Scholengemeenschap mevrouw E. van der Linden-’t Hooft. Zij”, woont met haar echtgenoot in de geres taureerde woning bij het in de oorlog 7 verwoeste kasteel Zuylestein in Leersum en heeft daar een bijzondere tuin aange legd met veel oude rozesoorten, vaste planten en heesters. Mevrouw Van der Linden zal aan de hand van dia’s de tuinaanleg toelichten. Na afloop is er gelegenheid tot het stellen van vragen. Introductie is toegestaan. De avond be- gint om 20 uur. AMSTERDAM. Het leed van de ho mo te New York is niet te overzien, maar Robert Patrick (schrijver van Kennedy’s Children) heeft er een stuk over geschreven, waar je je gek om kunt lachen. Mits je over een redelijk decadent gevoel voor zwarte humor be schikt en Newyorkse nichtenconversatie machtig bent. Het stuk heet „The haun ted host” en wordt in Mickery gespeeld door Intractioh’s Gay Sweatshop uit- Londen. f In het bovenzaaltje van de SBK heeft Ger Daniels pentekeningen en wat aqua rellen geëxposeerd, ook deze maand uit Maar over hem heb ik kort geleden al geschreven omdat een deel van dit werk bij De Groep in de Vishal te zien was en ik zijn werk daarvoor beschreef ter gelegenheid van een expositie in het gebouw Noord-Holland. Het meest troffen me haar keramische tuinhuisjes of prieeltjes- Ze zijn heel precieus gemaakt, alsof ze zijn gesneden uit klei en daarna gegraveerd. In zo’n tuinhuisje kan dan een kikker zitten of een pad, „net echt” gevormd, ook al zit zo’n kikker op een soort troontje. Die tuinhuisjes herinneren aan het poëtische element uit de Jugendstilperio-- de, maar zijn er toch tevens een moder ne parodie op. En dat geldt ook voor andere plastiekjes van dezelfde fijnzin nige preciesheid, kleine aardewerkdoos- jes, strakke kubusjes, maar met op het deksel een slakje, een enkel blaadje van een judaspenning. Ondanks de natuurge trouwheid is er steeds iets méér dan realisme, namelijk die poëtische glans, terug te vinden in het glazuur, bijna steeds bruin met als enige variëteit bei- ge-bruin. Alles (in schijn) heel eenvou dig dus, maar aansprekend door de kwa liteit. Nu dus heel kort: Ger Daniels streeft naar een fotografische precisie, die hij bereikt met minuscule arceringen in pentekeningen en een dun penseeltje in zijn aquarellen. Het gaat bij hem dan om het weergeven van gras in het veld, een fortmuur van veldkeien en (in de aquarellen) een ladder in een kuil met neerhangende, touwen symbolisme uiteraard en dergelijke onderwerpen. Hij geeft een meerwaarde aan geringhe den mee door zijn overgedetailleercle weergave en daar gaat het natuurlijk om. Toch valt het op dat Ger Daniëls wel wat heel veel in series met hetzelf de onderwerp werkt (ook een mode van de dag) en dat zijn voorstellingswereld vroeger vaak boeineder was. AMSTERDAM. Voor wie de dooi ziet als voorbode voor een zacht voor jaar, was het concert van Bad Company een tweede teken dat dat niet lang meer op zich kan laten wachten. Overtuigend groot was die schare lente-discipelen niet. De meermalen om zijn slechte akoestiek verguisde Jaap Edenhal was gisteravond maar voor tweederde bezet. Bepaald een nare beginsituatie voor een warmbloedige groep als Bad Co. kunstenaars, vooral grafici, kennelijk weer op kleine diertjes gevestigd. Beate Nieuwenhuis doet het bijzonder goed, anders waren de bovenstaande ontboezemingen in het schrijfmachine- lint gesmoord. Ze geeft aan haar plas tiekjes een bijzondere, meer speciaal een poëtische, glans mee. Die mededeling is de enige verrassing, die dramatisch werkt, maar onvoorbe reid als donderslag bii heldere hemel komt. Voor de rest is het stuk een typisch Amerikaanse comedie-dialoog, waarin de jongen als aangever fungeert en de gastheer als degeen die de grappen kan maken. Net als in Amerikaanse tv- series is de dialoog zo geschreven dat je elke anderhalve zin moet lachen. Homosexueel gedrag wordt hier voorge steld als driedubbelovergehaald, dolge draaid neurotisch gedoe, wat het vaak is. maar zonder dat het stuk tot noemens- waardige bevrijding, verlossing, katharsis of zoiets geraakt. De hoofdrolspeler deed zijn best om er iets diepers van te maken. Maar of hij is daartoe niet in staat, of regisseur John Chapman slaag de er naar mijn gevoel niet in wat er ook aan tragiek in kan zitten, naar boven te halen. De tegenspeler gaf be hoorlijk partij, die te meer opviel omdat de rol ondankbaar is als die van elke aangever. Ik heb vreselijk zitten lachen, maar voelde me tegelijkertijd tamelijk gegeneerd. JAC HEIJER Die kwaliteit ook in gebruiksaarde- werk, bijvoorbeeld een kan met bekers en andere zaken, die eveneens enige herinnering opwekken aan aardewerk uit het begin van deze eeuw. weliswaar ook minstens even flink, maar breekt de „voorstelling” nogal ab rupt af, verdwijnt dan achter de coulis sen om zich te verkleden voor het volgende nummer of laat het meisje optreden. Tales mist daardoor enige sa menhang hetgeen de continuïteit niet ten goede komt. Wel is als „rode draad” het artiestenleven terug te vinden. We zien Mosner onder andere als vuurspu- wer, operazanger, muzikant (in een im provisatie op kinder-instrumentjes) en in nog een groot aantal andere -variété- creaties. Anne Lecouvreur speelt behalve enke le prachtige dierrollen (waaronder een pikant opgetooide haan die prompt na zijn koketterie wordt geslacht en opge smikkeld tijdens een operatie-achtige se ance) ook een Franse chansonnièR E9 LA Piaf, wier roem reeds lang geleden haar glans verloor. Trouwens, ook als pin-up van het eerste uur Esther Williams is ze het aanzien waard. Ze brengt de types (in een mengeling van cabareteske mime met op ballet lijkend acteren) met haast onzichtbaar subtiele gebaren die van de toeschouwer een flink stuk concentratie vergen. Omdat je nooit weet wat nu precies de bedoeling is van welke handeling dan ook, maar die handeling tevens als bui tengewoon intrigerend krijgt voorgezet, raak je vlug in de ban van dit tweetal. Mosner en Lecourvruei' willen graag sterk op het publiek werken hetgeen tot soms heel onverwachte situaties leidt. Gisteravond was de zuilenzaal zeer slecht bezet, maar als dat beter wordt zal de voorstelling ongetwijfeld nog aan trekkelijker worden. Wie gevoel heeft voor deze dolle Zuid-Amerikaanse hu mor, moet beslist gaan kijken. CEES STRAUS Ergens is de geest van de Kleine Johannes, ons door Frederik van Eeden ingeprent of door hem weer opnieuw destijds geactualiseerd tot onze men tale uitrusting gaan behoren. En met die geest bedoel ik dan de aandacht voor het „kleine in de natuur”. Bij onze Gouden Eeuwse bloemenschilders vind je al precieuze insectjes en hagedisjes, later gaat dat weer over en in de Jugendstiltijd komt dat allemaal terug, vaak als decoratieve versiering op aar dewerk. geschilderd of in relief, in of op verzilverd tinnen schalen, als randver sieringen op boekbanden en kalenders. Het meisje, Anne Lecouvreur, vormt samen met Ricardo Mosner het Powder Theatre. Hun voorstelling (een week lang elke avond in Shaffy) heet Tales, vertellingen dus, maar zou even goed Performances kunnen heten, uitvoerin gen of nog beter voorstellingen. Want het Powder Theatre speelt voorstellingen van andere artiesten en kunstenaars en verheft zelfs bepaalde beroepshandelin gen tot een ritueel-achtige voorstelling. Wie de Argentijnse absurdist Carlos Trafic aan het werk heeft gezien, weet ongeveer waar hij aan t oe is bij het The haunted host geeft zijn gast koffie met benzedrine te drinken. Foto Rob van Dantzig Wie Bad Co. zegt, praat over Paul Rodgers en kan dus ook niet om de Free heen. Een eertijds opvallend hardspelen- de hardrockformatie die onder andere met The Stealer en Allright Now naam vestigde, omdat het zangwerk van Rod gers zo lekker „soulful” aandeed. Uit de as van de Free kwam anderhalf jaar geleden Rodgers als een Phoenix tevoor schijn. Omringd door bekwame musici als gitarist Mick Ralphs (ex-Mott the Hoople), bassist Boz Burrell en slagwer ker Simon Kirke produceerde hij een fantastische debuutelpee voor Bad Co. Het kwartet heeft nog twee schijven afgeleverd, waarvan nummer twee (Straight Shooter) erg tegenvalt en de laatste (Run with the Pack) terecht meer belangstelling ondervindt. Eigenlijk brengt Bad Co. geen origi neel geluid voort, al verlenen verschei dene trekjes er iets eigens aan. Bij zo’n concert blijkt dat dan ook weer. Hun hardrock is voorzien van een aangenaam swingende „stomp”, die samen met een HAARLEM. Bij alle leed voor de Artisklas in het Noordersportpark (die immers onlangs bezoek kreeg van inbrekers) is er toch ook vreug devol nieuws: gisteren zijn in de mini-dierentuin twee vvitoor-oetities geboren. De ape-tweeling maakt het goed. Hun voorouders hielden zich op in de tropische regenwouden van Zuid- Amerika, en geboorten In gevangen schap zijn maar zeldzaam. Wie zon dag op kraambezoek wil komen is welkom tussen twaalf en vijf uur. Als entree betalen grote mensen een gulden, vijfenzestigplussers en kinde ren betalen twee kwartjes. Powder Theatre, want vooral Mosner (trouwens bevriend met Trafic) heeft veel gemeen met zijn collega. Beiden gaan uit van een vrijwel gelijk concept: een alledaagse situatie in snel tempo verhevigen zodat algauw de absurde trekjes duidelijk worden. Trafic ondersteunt zijn act met aan krankzinnigheid grenzende keelgeluiden, Mosner is vooral verbaal bezig. Op het hoogtepunt van de absurditeit gaat Tra fic moeiteloos op het zelfde niveau over in de volgende grap, Mosner doet dat helaas niet. Hij overtrekt het gegeven AMSTERDAM De Nederlandse formatie Botse, die popsongs met socialis tische tekseten brengt, heeft een uitnodi ging aanvaard om te komen spelen op het zesde festival van het politieke lied dat deze week in Oost-Berlijn wordt gehouden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1976 | | pagina 13