Orgelconcerten komend weekend Ileana Melita opent seizoen zaal Kadens Opzet muziekcentrum door particuliere schenking gesteund Waalse Kerk kreeg waardevol orgel Toneelspelers die niet kunnen praten 10 soorten Zwitserse kaas 'n Goeie kop koffie beter met Buisman. ap I o Nieuwe serie voor kwartet en kwintet t al. r „BRUNCHEN” in het Chalet f r KUNST 19 7 6 DONDERDAG 2 SEPTEMBER 17 16 Tromp kaas specialiteit FONDUE BOURGUIGNONNE IJ# ay, F (ADVERTENTIE) Scène uit Panorama, de nieuwe produktie van de Amsterdamse Mimeliga. Rechts Elske'van der Hulst. 9 (Van onze kunstredactie) (ADVERTENTIE) voor (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) balM» T Kees Rosenhart, titulair organist van de Waalse Kerk, achter het Vools- kabinetorgel. Haarlem: G. Cronjéstraat 87 (naast de brandweer) Santpoort-Z.: Bloemendaalsestrw. 138b Beverwijk: Winkelctr. „de bever” «Si- (lekker en nu zéér voordelig) snel naar De zangeres Ileana Melita temidden van haar ensemble zoals zij eerder in zaal Kadens optrad. Zondagmiddag om 15 uur begint in Teylers Museum een concert te geven door Anton de Beer, orgel met mede werking van Gijsbert Beths, eerste con certmeester van het Noordhollands Phil- harmonisch Orkest. Op het programma staan werken van oude Italiaanse mees ters, waar onder een concert van Torelli voor viool en orgel. e I- ir n ir 0 d r, 'S Monteverdi. Op 10 maart 1977 wordt het geheel afgesloten met een avond onder de titel Beethoven en tijdgenoten. Uit voerenden zijn dan Stanley Hoogland, die een vroeg 19e eeuwse piano zal bespelen en de cellist Bengt Widerlund. De vierde en laatste serie bevat drie concerten op de donderdagavond en zal gewijd zijn aan de piano. Heleène de la Porte wijdt op 24 maart volgend jaar haar programma aan Schubert en Bach, Marianne de Beauregard doet hetzelfde Een hoofdstuk apart is een uniek stuk, dat reeds deel uitmaakt van de collectie in aanleg, maar dat gedemonteerd en wel op de zolder ligt te wachten tot er geld is voor restauratie. Het gaat hier (Van onze kunstredactie) HAARLEM. Aanstaande zondag middag i om half drie, wordt op een concert in de Waalse Kerk te geven door Kees Rosenhart met medewerking van de violist Jaap Schröder, de officiële ingebruikname gevierd van een door J. J. Voois in 1800 gebouwd kabinetorgel. op 21 april met Chopin, Mozart en Debussy en Alwin Bar stemt zijn pro gramma af op Schumann, Liszt en Cha- brier op 12 mei. Tenslotte wordt op 31 maart een extra concert ingepast dat wordt verzorgd door het Esterhazy-kwartet waarin on der meer Jaap Schröder viool speelt. Het concert (met werken van Mozart en Boccherini) is gratis toegankelijk voor de abonnementshouders van de serie kwartet-kwintet en Drie eeuwen muziek. Zes soorten drop en nog acht andere lekkernijen van Red Band. In royale familiezak. een zichtbaar maken van gevoelens ge worden, gesteund door de vormgeving van het gebeuren. Maar erg duidelijk gaat dat niet. De Amsterdamse Mimeliga is wat meer de richting van gewoon toneel op gegaan. Dat betekent een tus senweg. De basisvormen die voor de mimekunst kenmerkend waren zijn hier verdwenen en wat overbleef is weinig meer dan een groepje toneelspelers dat niet kan praten. En dat is nu juist hetgeen altijd moest worden vermeden. De Amsterdamse Mimelage zocht naar verbreding van de mimekunst en tracht te die te bereiken door onconventioneel met deze kunstvorm om te springen. Er wordt tijdens „Panorama” ook echt ge sproken, al gaat dat op de Treiter- trendmanier, die aangeeft dat er nog geen sprake is van direct praten. Waar het gezelschap wilde aantonen dat er ook bij mime sprake kan zijn van uit bouw werd helaas alleen maar op on dubbelzinnige wijze de beperking onder streept. De voorstelling die de Amsterdamse Mimeliga gemaakt heeft is trouwens veel te lang. Er gebeurt te weinig in op dramatisch gebied en er is teveel actie aanwezig bij de theater-technische reali sering. Zeker, er waren somstijds erg aardige vondsten, maar zo diep als ge suggereerd wordt gaat de voorstelling beslist niet. Kernvraag bij deze voorstelling, die ik woensdag in Shaffy zag, is: Wat is er werkelijk van mime overgebleven? Wel, dat zijn de bewegingen van Elske van der Hulst, die de vrouw van het aange slagen echtpaar speelt. Van haar is ook het verhaal. De overigen spelen alleen maar toneel zonder woorden. Dat is heel iets anders dan mime. Misschien hoef je er minder bij na te denken, maar het gaat ook eerder vervelen. Bij deze produktie heeft Igor Kucsmi- rak een decor ontworpen dat grotendeels uit kubussen van verschillene afmeting bestaat. Die klappen naar alle kanten open en zijn vreselijk handig in het gebruik. Maar in deze voorstelling wordt er ook weer rommelig gebruik van ge maakt. Er is niet altijd sprake van werkelijk functioneren. „Panorama” biedt een langdradig beeld op een oninteressant echtpaar dat maar blijft ontbijten. De enige twee waar ik werkelijk plezier aan beleefd heb zijn de pianist (Dirk Dekker) en de werkster (Leonie Triesschijn). De werk ster vervulde een inspecientenfunctie, naast de rol van de goochelaar, pen per sonage dat een almachtige greep had op de handel en wandel van het echtpaar. Het is wat spijtig, maar er lijkt mij weinig toekomst voor de spelers van Mimeliga, zoals zij nu van de basis van hun bestaan zijn afgedwaald. KO VAN LEEUWEN. (Van onze kunstredactie) HAARLEM. Het komende weekein de zullen op verschillende plaatsen in Haarlem orgelconcerten worden gegeven. Dat is onder meer het geval in de aula van Teylers Museum, de r.-k. basiliek aan de Leidsevaart en in de Waalse Kerk op het Begijnhof. AMSTERDAM.- Een bijzonder simpel verhaaltje over een „middle class” echt paar dat het na vijf jaar huwelijk niet meer zo goed maakt is voor de Amster damse Mimeliga aanleiding geweest om een gecompliceerde avondvullende pro duktie te maken. Daar horen maar liefst twee pauzes bij die volstrekt onnodig zijn. Mime is op zich een wezenlijke kunstvorm die beeldend theater schenkt. Dat gebeurt van oudsher zonder daarbij te spreken en dat brengt beperkingen met zich mee. Dat betekent bijvoorbeeld dat de beweging zo duidelijk mogelijk moet zijn, wil het verhaal tenminste overkomen. De mimeliga is behoorlijk van het bestaande pad afgeweken. Het gezelschap tracht met deze vorm van bewegingskunst meer te bereiken; streeft terecht naar uitbouw, naar een nieuwe dimensie. IN PANORAMA, de nieuwste produk tie, is geprobeerd een tussenvorm te vinden. Mime is er niet meer het uit beelden van gebeurtenissen, het is meer Men beschikte reeds over een in 1969 door C. J. Reynen gebouwd, verplaats baar orgelpositief, dat al goede diensten heeft bewezen bij continuo-spel. Ook in de nabije toekomst zal dit instrument voor het concertleven in de Begijnen kerk van belang blijven. Juist omdat het inmiddels door Ko Vlaanderen gerestau reerde kabinet-orgel van mevrouw An dre de la Porte, uitgaande van de huidi ge diapason, een kwart toon te hoog gestemd is (anders werd de laagstklin- kende pijp blijkbaar te groot). De organist Jan Jongepier, drievoudig winnaar van het internationale orgelim- provisatieconcours Haarlem en thans verbonden aan een kerk in Purmerend, verzorgt de wekelijkse bespeling op de zaterdagmiddag in de r.-k. Bavo. Zijn programma, dat om 15 uur begint en ongeveer drie kwartier zal duren, bevat de Vijfde Sonate van A. Guilmant. Na afloop van dit gratis te bezoeken concert bestaat de gelegenheid tot bezichtiging van de speeltafel. Het oude kabinetorgel in de Waalse Kerk dat elders op deze pagina wordt besproken zal zondagmiddag (14.30 uur) worden ingespeeld door de titulair orga nist van de kerk, Kees Rosenhart, met medewerking van Jaap Schröder, viool. Werken van Frescobaldi en Bach staan op het programma. kaarsen op de koperen kroonluchters zijn ontstoken, kan men zich nauwelijks een volmaakter voorbeeld van het sa mengaan van sfeer en historische schoonheid denken. In die omgeving projecteerde de lan delijk georiënteerde stichting „Voor en met orgel’’ (die in het kort gezegd het meervoudig gebruik van het orgel voor staat; dus niet uitsluitend voor solo-spel, maar in alle mogelijke gecombineerde vormen van samenspel in samenwer king met haar zusterstichting „Vrienden van de Waalse Kerk”, haar ideaal tot het aanleggen van een huisorgelmuseum. Een levend museum, want het ligt in de bedoeling dat de hier bewaarde instru menten bij de muziekbeoefening inge schakeld blijven. bij Deze gezellige, gemoedelijke combinatie van ontbijt en lunch verzorgen wij zon dags vanaf 11 uur 's morgens tot 14.30 uur. Onbeperkt eten en proeven van een soepje, warme gerech ten, koude gerechten en des serts in en uit onze open Zwitserse boerderij-keuken. Prijs inclusief een kopje koffie vooraf 18,— per couvert, voor kinderen tot 15 jaar f 1 voor ieder jaar dat zij oud zijn. Omdat onze ruimte beperkt is, is het prettig als u even van tevoren laat weten dat u komt. Ons telefoonnummer is 023 - 372226. Nu ook in het Chalet: Uw gastheer Jan G. (Uilenboom) Westerhoven. HAARLEM. Dit weekeinde gaan bij zaal Kadens in de Smedestraat 31 in Haarlem de deuren open vcor hei nieu we muziekseizoen dat getuige de pro grammering weer veel goede concerten belooft. Ter opening wordt zondagavond een optreden verzorgd door het ensem ble Ileana Melita met zang van de naamgeefster. Het feestelijke programma heet „De drie liefdes van Ileana”, waar mee wordt verwezen naar de speciale voorkeur die de zangeres heeft voor de om een orgel uit het midden van de 18e eeuw met een rijk versierde kast van een onbekende bouwer en afkomstig uit Jutphaas. Het is een kabinet met twee klavieren, met de 8-voets prestant in het front, en geldt als het grootste kabine torgel dat ooit gemaakt is. Over alle mogelijke andere toekomstige aanwin sten worden onderhandelingen gevoerd. Een wensdroom van beide stichtingen is om het bovengedeelte van het lang- schip (nu in gebruik als verdieping en zolder van de kosterswoning) om te vormen in een bovenzaal, waar oude instrumenten kunnen worden opgesteld en bespeeld en waar lezingen e exposi ties kunnen worden gehouden. Dit alles als uitbreiding van de mogelijkheden die de Waalse Kerk als cultureel centrum maar zou kunnen bieden. Daarin denken de organisatoren overi gens nog veel verder; zij betrekken de hele omliggende buurt in hun plannen. In onze krant werd daaraan ook a) meermalen aandacht besteed. De belan grijkste gangmaker achter de plannen rond dit verwaarloosd stuk erfgoed is onze stadgenoot Wim Husslage. Deze voormalige organist van de Waalse Kerk heeft met zijn aspiraties intussen wel bereikt dat de planning in meer profes- sioneel-beleidsmatige handen is geko men, in casu van het publiciteitsbureau vsn de Nederlands Hervormde Synode, dat nu wegen zoekt om een voorlopig uitgestippeld vijfjarenplan te kunnen re aliseren. Dit plan behelst de restauratie van het kerkgebouw als totaliteit en houdt een experimentele benadering in ten opzich te van de bestemmingsvaststelling (al naar gelang de gebruikswensen en de financiële haalbaarheid ervan) wat be treft het gedeelt waarin thans de koste rij gehuisvest is. Het is te hopen dat ook van gemeentewege eindelijk voldoende interesse wordt getoond en dat de nood zakelijke ruggesteun wordt gegeven. De ingebruikneming van het kabinetorgel, betekent voor alle betrokkenen in ieder geval weer een stap in de richting van de verwezenlijking van hun idealen. Half oktober begint de serie Drie eeu wen muziek waarin werken ten gehore worden gebracht die zijn gecomponeerd in het tijdvak 1525-1825. Aandacst wordt onder meer gevraagd voor de componisten Bach, Marias, Leclair en Nog steeds de meest uitgebreide serie die Kadens dit seizoen te bieden heeft e de reeks van 15 zolderconcerten die op zaterdagavond zullen plaatshebben. De gitarist Tom Burmanje en Marie-Anne Dijkman openen de zolderserie op 18 september. De serie is vooral opgezet om jonge musici podiumervaring te laten krijgen. Ze krijgen voor hun optreden geen honorarium, maar de beste musici ën ensembles worden het volgende jaar uitgenodigd om te komen concerteren in een wel betaalde serie. Overigens zorgt Kandens zelf voor de zaal en de pro gramma’s. Op 11 december wordt het honderdste concert in deze serie gege ven, sinds enkele jaren geleden met dit initiatief een begin werd gemaakt. Het Haarlemse Pianotrio zal dan werken ten gehore brengen van Mozart, Brahms en Webem. Nieuw is dit seizoen een serie kwartet en kwintet die uit vijf concer ten bestaat en op 23 september begint met een optreden van het Miranda- kwartet. Andere ensembles in de reeks zijn onder meer het Amsterdams Strijk kwartet en het Nederlands Saxofoon kwartet. - IL Russische romantiek, de moderne mu ziek na 1960 en de Brechtliederen van Weill en Eisler. r Bij Tromp kaas liggen ze voor u op de plank. Mét ’n gratis folder waarin alle (wetenswaardigheden en recepten. Bovendien heeft Tromp tal van aan trekkelijke aanbiedin gen zoals 200 gram Emmentalttr f 3,50 nu 2,95 Sauvignon blanc des blancs, per fles 4,95 nu 3 flessen 12,95 Met het oog op de plannen tot het stichten van een kabinet orgelverzame- ling, stelde mevrouw Andre de la Porte uit Bilthoven het dan door Rosenhart in te wijden pijporgeltje (manualiter) ter beschikking van de stichting „Vrienden van de Waalse Kerk” en de daaraan verbonden stichting „Voor en met orgel”. Als oud-Haarlemse, met een warm hart voor cultuurbehoud, steunde zij hiermee op daadkrachtige wijze een initiatief dat alle aandacht verdient. Immers; reeds is in de laatste jaren de Waalse Kerk op het Begijnhof - naast de liturgische functionaliteit - meer en meer uitgegroeid tot een muzikaal cen trum van betekenis. Niet alleen werden er in de laatste tien jaar vele - rond honderdvijftig concerten gegeven; tevens werden er diverse cursussen georgani- seeerd zoals die van de bekende Clave- cimbelbouwer Gerrit Klop uit Gardèren, die de deelnemers vertrouwd maakte met oude stemmingen. Een dergelijke cursus is dan ook meteen representatief voor de atmosfeer waarin de beide be trokken stichtingen zich bewegen en verder ontwikkelen: de historisch ge richte culturele belangstelling. In het door de Firma Flentrop in 1965 gerestaureerde uit 1808 stammende Friedrichs-orgel, bezit onze „orgelstad” al een van haar waardevolle instrumen tale monumenten. Daarbij staat dit gaanderij-orgel opgesneld in een ruimte die zich door akoestiek en indeling bij zonder goed leent voor alle mogelijke anderssoortige muzikale evenementen. De ruimte van de Waalse Kerk is matig groot en daardoor zeer geschikt voor koren en kleine instrumentale ensem bles. Wanneer bij avondconcerten de f

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1976 | | pagina 17