voor Flamin’ Groovies Engelse componist was vooral bekend door opera’s Veldslagen en dierengeluiden geestig muzikaal weergegeven Muziek met doedelzak, lepels en braadpan Kips Entebbe-film op 6 januari in Nederlandse bioscopen JACQUELINE ALS JACKV Rock ’n roll uit jaren ’60 geliefd bij fans Certificaat van echtheid Fl Gepeperde noten in Teylers Museum Speelgoed Warner Brothers wint de race Herman van Veen naar de Antillen Boycot NCRV Kips L tip "TT) specialiteiten i 19 7 6 DECEMBER KUNST MAANDAG 6 RW (Van onze correspondent) VLAARDINGEN. „Fungus” is nog altijd Nederlands meest succesvolle folkrock-groep. De eerste twee elpees („Fungus” en „Lief ende Leid”) werden flink verkocht. Kort geleden verscheen de derde langspeelplaat. „Van de kiel naar Vlaring”. Vlaring is Vlaardingen, de thuishaven van Fungus. „Fryske I Kips” Daar in Vlaardingen kwam de folkgroep in 1972 tot stand. Een Amerikaans meisje, dat kort deel uitmaakte van de groep, verzon de naam. Fred Piek, de zanger met de karakteristieke stem: „Je moet er niet zo zwaar aan tillen. Fungus betekent giftige zwam. We moesten gewoon een naam hebben. Toen we in Engeland optraden hebben ze de naam in een muziekblad wel mooi gebruikt. „Fungus is growing over Holland”, schreven ze. De zwam verbreidt zich over Neder land.” Dekenga. JAAP STORK Niveau Brittens werk zeer divers (Van onze kunstredactie) BEN JAMIN BRITTEN Fungus spit in oude archieven De manier waarop Fungus aan zijn repertoire komt is uniek te noemen. Vaak zijn de heren te vinden in oude archieven (zoals het NOS-archief in Hilversum) en in musea, op zoek naar oude liedjes. Het titelnummer „Van de kiel naar Vla ring” werd aangetroffen in het Visserij- museum in Vlaardingen. De tekst dan; want niemand had er een idee van hoe het lied gezongen zou moeten worden. „Van de kiel naar Vlaring” is een losliedje. Het werd vroeger gezongen in de haven tij dens het lossen van een schip. De oude buurman van Fred Piek bleek het nog te kennen. Na veel aandringen wilde hij het voorzingen. Het opnemen van „Van de kiel naar Vlaring” ging bepaald niet onder ideale omstandigheden. Er waren precies negen dagen voor uitgetrokken in de studio, de allerheetste van dit jaar, en tijdens het opnemen ging ook de airconditioning- installatie kapot. Louis: „Er is daar toen een temperatuur gemeten van 32 graden. De drumstokken dreven m’n handen uit. Koos kon zijn bas haast niet meer vasthouden”. „Maar dat is weleens anders geweest”, zegt Koos Pak- vis. „Bij de opname van de eerste elpee was het erg koud. Toen heb ik met m’n jas aan staan spelen”. Fungus gebruikt in zijn liedjes geen hoogdravende taal. Het mag niet onecht zijn. Luxe of romantiek worden uit de teksten geweerd. Het af en toe wat pikante woordgebruik wordt niet overal geto- leerd. De NCRV wil de nieuwe single „Het Haagse Garnalenmeisje” niet in haar pro gramma’s draaien omdat dit meisje in het lied wordt uitgemaakt voor „ritsige teef’. Benjamin Britten, op 22 november 1913, de feestdag van st. Cecilia, patrones van de musici, in Lowestoft geboren als zoon Fungus gebruikt voor de typische volk se muziek nogal wat instrumenten. Accor deon, doedelzak en lepels (niet alledaagse instrumenten) waren op vorige platen te beluisteren. Op de nieuwe schijf komen er ook nog een blokfluit en een trombone aan te pas. Wat kunnen we op volgende elpees verwachten? Louis doet er een beetje geheimzinnig over: „Het is mijn bedoeling om in één liedje een braadpan te gaan gebruiken als slaginstrument. Ik heb er al mee geëxperi menteerd. Maar als het nou niet lukt dan komen er straks mensen bij een concert vragen waar die braadpan is. Mijn doch tertje heeft ook een heel mooi stukje speelgoed. Dat maakt een geluid alsof een specht op een boom tikt. Misschien mag ik het wel lenen”. Kos Pakvis ten slotte: „Wij denken niet in poptermen. Wij maken muziek. En we willen alle middelen aanwenden om dat zo mooi mogelijk te laten klinken”. Na een tournee door Nederland zijn er plannen voor optredens in België, Zwitserland en Zweden DELFT. Stride objectiviteit is voor een recensent een onhaalbare zaak. Bij het waarderen van een podiumprestatie is het echter mogelijk aan de hand van een aantal op stijl en intentie van de desbetreffende artiest/en betrekking heb bende criteria tot een gefundeerde mening te komen. Het wordt alleen moei- lijker als je je betrokken weet met de een of andere groep of artiest. Zoals zaterda gavond toen de roemruchte Flamin’ Groovies hun Nederlandse debuut maak ten voor slechts 180 bezoekers in de Delft- se Stadsdoelen. van een tandarts en een muzikaal begaaf de moeder, begon al op vijfjarige leeftijd te componeren. Nog geen tien jaar oud had hij al veel werken op zijn naam staan, waaronder een oratorium, tien pianosona tes en zes strijkkwartetten. Zijn eerste uitgegeven werk, „Sinfoniet- ta” voor kamerorkest, verscheen voordat hij in 1933 het conservatorium verliet. Muziek voor films en hoorspelen vloeide uit zijn pen, evenals de gebruikelijke com posities. Zijn Mozart-achtige vaardigheid was sommigen in zijn eigen land al opge vallen. In 1937 kreeg hij internationaal naam als componist toen zijn „variaties op een thema van Frank Bridge” op het muziekfestival van Salzburg voor het eerst werden uitgevoerd. Britten kan beschouwd worden als een typische eclecticus. Als componist heeft hij elementen uit verschillende stijlperio den weten te verwerken Zo zijn er duide lijk invloeden waarneembaar uit de Elisa- bethaanse tijd, maar ook van bijvoor beeld Stravinsky Een kleine, toegwijde schare van hard nekkige volgelingen is in staat voor een „doorbraak” te zorgen. We hebben in het verleden kunnen constateren hoe Ameri kaanse bands als de Eagles, Little Feat en Zappa’s Mothers door hun populariteit hier ook thuis erkenning kregen. Een pro feet wordt in eigen stad vaak niet geëerd. Een actueler voorbeeld in Van der Graaf Generator; als de massa ooit tot inzicht komt dat Hammill en consorten unieke muziek creëren, dan kan hij dat op het conto van zijn fans van het eerste uur schrijven. Cyril Jordan (gitaar, zang), Chris Wil son (zang, gitaar), James Farrell (gitaar), George Alexander (bas, zang) en James Wright (drums) stoomden zaterdagavond energiek het podium op in kledij, die weinig verschilt van dat wat de Beatles ooit droegen. Vijftien minuten later staat de zaal op zijn kop, ruikt het naar 1964 en loopt Jordan grijnzend het podium af. De Groovies hanteren nog immer de zeer snelle ritmiek en de schelle, meerstemmi ge koortjes die we zo lang niet meer heb ben gehoord. Opwindend en pakkend. Meer dan ooit worden de Flamin’ Groovies en naar mijn smaak wat te veel bepaald door Lennon en McCart ney en minder dan voorheen door Stones en Yardbirds. Maar liefst vier Beatle- outjes (I feel fine, Hold me tight, Please please me en From me to you) krijgen een overigens overtuigende „cover”. Dat is meer dan genoeg om te laten zien dat de groep het genre beheerst. Aan soortgelij ke, eigen liedjes ontbreekt het evenmin: Shake some Action (een potentiële hit), Please please Girl en I’ll Cry Alone. Het geheel wordt goed gecomplementeerd door een Lovin’ Spoonful-compositie (Let the Boy rock roll) en enige Berry- Desondatnks wist Britten een eigen stijl te scheppen waarvoor als basis diende de Engelse vokale muziek Bepalend daarbij was zowel het volkslied als de wijze waar op de 17de-eeuwer Henry Purcell de tekst- declamatie behandelde en dit zowel voor wat betreft de melodische lijn als de rit men. Omdat Britten al vroeg een sterke HAARLEM. Het concert, gistermid dag in een bomvolle aula van Teylers Museum, had als aankondiging „Surpri seconcert”. Zoals violist Bouw Lemkes in zijn inleiding meedeelde: „Dat houdt voor u geen eetbare verrassing in, als u daar soms voor gekomen mocht zijn”. Geen pepernoten of suikergoed dus, maar wel degelijk „gepeperde" noten, want de ingrediënten van het extravagante pro gramma waren niet bepaald zoet of melig te noemen. Het was aanvankelijk de bedoeling dat Van Veen ook op zou treden in Suriname maar de voorstellingen daar zijn geannu leerd. Een woordvoerder van „Harlekijn Holland” deelde desgevraagd mee dat het optreden in Suriname financieel niet aan trekkelijk was. (Van onze correspondent) UTRECHT. Iedere week wordt er nog wel ergens een plan bekendgemaakt voor een film over de Israëlische actie op Entebbe, iedere week wordt er ook wel ergens bekendgemaakt dat een eerder aangekondigd Entebbe-Project is afge last. Vele producenten is de moed in de schoenen gezonken na het bericht dat Israel zelf een Entebbe-film zou gaan maken, met optredens van talrijke perso nen die in het historische gebeuren een rol hebben gespeeld. Naar verluidt zou zelfs Rabin genegen zijn voor deze film, die „Operation Thunderbolt” gaat heten, voor de camera’s te verschijnen. Onder dit soort omstandigheden gaat het er Ook als reproductief kunstenaar heeft Britten naam gemaakt, ais dirigent van eigen werk en als pianist. Lange tijd heeft hij een bekend duo gevormd met de tenor Peter Pears die ook bij zijn sterfbed heeft gezeten. Op dit concert was al)-en het openings stuk „ernstig”, een fraaie Sonate van Gabrieli, die door het voltallige msemble kemachtig en met mooie nuances werd weergegeven. Wat denkt u b.v. van een orgeltje met een jengelende tremulant en bespeeld door een voortdurend ernaast timmeren de organist, of vechtende katten, blaffen de honden en een haan, die nadrukkelijk zijn gezag doet gelden? Geen zee ging deze kwajongen van een componist kennelijk te hoog. Enfin, al waren de beesten geen suiker beesten en de tinnen soldaatjes niet in concrete aanwezig, we zijn er in elk geval op deze gedenkwaardige middag in sym bolische zin mee overladen. De enigen die echt konden snoepen waren de concertge- vers zelf: ze kregen na afloop een taai- taaipop. ALDEBURGH. Benjamin Britten, die zaterdagmorgen op 63-jarige leeftijd in zijn woning in het Engelse stadje Alde- burgh (Suffolk) in het bijzijn van zijn beste vrienden is overleden, wordt door zijn vele bewonderaars de grootste Britse componist na Henry Purcell genoemd. Britten zelf heeft dat predikaat altijd met de opmerking „absurd” van de hand gewezen, maar feit blijft dat zijn vele werk overal voortdurend de aandacht wist te trekken en internationale erken ning verwierf natuurlijk al lang niet meer om wie uitelndelijk met de beste Entebbe-film voor de dag zal komen, maar wie zijn Entebbe-film het eerst in de bioscopen zal krijgen. (ADVERTENTIE) voorkeur voor het theater bezat, lag het op zijn weg dat hij opera’s ging schrijven. De volksopera Peter Grimes uit 1945 was daarvan het eerste voorbeeld. Later verwerkte Britten nieuwe motie ven in zijn werk. In 1946 schreef hij The Rape of Lucretia waarin de commentaren door twee solisten in plaats van het koor worden gezongen. Andere opera’s als Bil ly Budd, The Beggar’s Opera, The Turn of the Screw, A Midsummernights Dream en Albert Herring zouden volgen. Voor de jeugd schreef Britten Young Persons Gui de tot the Orchestra, bestemd voor een filmdocumentaire over de bezetting van een symfonie-orkest. Hoogtepunt in het vokale oeuvre is het in 1948 geschreven War Requiem waarin gedichten zijn ver werkt van de in de Eerste Wereldoorlog gesneuvelde Wilfred Owen. Een bekend „mystery play” is Noyes Fludde. Zijn oeu vre is zo groot dat het niveau heel verschil lend is. Toch valt de balans positief uit, Britten’s beste werken hebben hem tot een dei belangrijkste hedendaagse com ponisten gemaakt. „De derde elpee lijkt veel op de tweede”, geeft zanger Fred Piek toe. ,Maar hij is uitgebalanceerder”. „We zijn op een heel moeilijk punt gekomen”, vindt ook drum mer Louis Debij. „Een vierde plaat kun nen we niet meer in dit kader doen. We zijn hard aan veranderingen bezig. We willen wat meer heavy-geluiden gaan gebruiken. We zullen natuurlijk nooit een echte rockband worden. Onze muziek en persoonlijkheid lenen zich niet voor show- maken in de stijl van Status Quo. Wel hebben we gedacht aan een live-elpee of een plaat met alleen maar instrumentale nummers”. Opmerkelijk genoeg beschikken de Fla- min’s Groovies afkomstig uit San Fran- sisco, maar daar genegeerd ook over een kleine, maar harde internationale kern van bewonderaars. Hun pleidooi klinkt aannemelijk: Jagger is een oude man, disco-funk is een doodlopende weg en een groot deel van de pop wordt steeds meer vercommercialiseerd. Waar is het echte, eerlijke geluid van snelle, ritmische rock a la Chunck Berry gebleven? Er wordt vervolgens betoogd dat de Flamin’ Groovies al een jaar of elf bezig met de muziek die de Stones en de prille Beatles beïnvloedde adequaat in de behoeft kunnen voorzien. De opgelopen achterstand bij de opna men van Victory at Entebbe is inmiddels weer ingehaald. De film heeft op papier een indrukwekkende cast. Burt Lancaster gaat de rol spelen van de Israëlische minister van defensie, Simon Peres. Richard Dreyfuss (de oceanograaf uit „Jaws”) speelt de commandant van de gevechtseenheid die de reddingsactie uit voerde; de man dus die sneuvelde op het vliegveld. Liz Taylor en Kirk Douglas spelen een echtpaar wier 16-jarig dochter tje (Linda Blaire, het van de duivel beze ten meisje uit The Exorcist) zich bevindt in de boven Griekenland gekaapte Jumbo Jet. Helmut Berger (bekend Visconti- acteur) is een Duitse terrorist, die de door Christian Marquand geacteerde Franse piloot van het vliegtuig het pistool tegen de slaap drukt. De rol van eerste minister van Israel Rabin zal vertolkt worden door Anthony Hopkins. De muziekfestivals die hij sinds 1948 in zijn woonplaats Aldeburgh organiseerde waren voor de muziekliefhebbers een jaarlijks terugkerend hoogtepunt. De omgeving van deze plaats, eens door de romanschrijver E. M. Forster beschreven als „een droefgeestig vlak landschap kale stukken met modder en zout water en daarboven krijsende moerasvo gels' was volgens Britten en zijn leerlin gen de enige plek ter wereld waar zij tot het schrijven van muziek konden worden geïnspireerd en meer mogelijkheden paté, cervelaat, kook worst enz. Een geinige dialoog tussen een kip en een koekoek, muzikaal geredigeerd door Marco Uccellini en plastisch vertolkt door het duo Lemkes-Vos onderbrak het oor logsgewoel, maar niet voor lang, want Anton de Beer hees zich weer in zijn maliënkolder om na „fluit”- en „doedelzak”-klanken nu eindelijk A. kor te metten te maken met de vijand, B. de eigen doden muzikaal te gedenken, C. victorie te kraaien om de pas behaalde zege en D. het clavecimbel heel te houden. Welnu hij loste al deze beloften stuk voor stuk in en zag daarna bovendien kans om Bouw Lemkes, Jeanne Vos, Ruud Stoffer en Nelly Duin weer geheel verfrist terzijde te staan in de verbluffende uitvoering van .een nog veel ongebruikelijker stuk: „Capriccio Stravagante”, van Carlo Fari na (1600-1640). Want veldslagen waren in die tijd ook als compositie-genre zeer geliefkoosd (de vele Spaanse „Batalhas” voor orgel b.v.), maar wat Farina allemaal bedenkt om de tijd voor muziekminnen- den te doden tart elke beschrijving. Technisch is het niet honderd percent, maar de Groovies zijn verbijsterend pril, energiek en vuurvast. Farell en Jordan bewegen zich weliswaar klungelig over het podium, maar als zij aktief zijn dan komt dat vanuit hun muziek. Heel wat collega-misici ontbreekt het momenteel juist aan dét certificaat van echtheid. JOHN OOMKES rockers. Klassiekers als Slow Death of Teenage Head ontbreken helaas. Het is ook zeker geen alledaagse zaak, als je een heuse veldslag in negen episodes uitgevochten op een clavecimbel, krijgt voorgeschoteld. En wat te denken van een compositie berstensvol nabootsingen van o.a. fluiten, trompetten, clarino’s, maar ook van kippen, katten en honden en dat alles op een.viool. Een soort voorloper van zowel „Carnaval des animaux” van Saint Saëns als „Schilderijententoonstel ling” van Moessorgski zou je haast zeg gen. En toch gebeurde dat gistermiddag allemaal in een programma, waarbij je van de ene verbazing in de andere viel om de instrumentale heksentoeren die wer- Naast zijn liefde voor Engeland was Britten internationaal ingesteld. Hij schreef een cantate, „Voices voor Today”, ter viering van de 20ste verjaardag van het Handvest der Verenigde Naties. Ook uit het provinciaal archief van Leeuwarden haalde Fungus mooie muziek. Dat ging niet zonder moeite, want de medewerking van deze instelling was nogal gering. Sido Martens (ex-gitarist van Fungus) wist er illegaal toch wat te kopiëren. De drie instrumentale nummers op de laatste Fungus-elpee komen uit Leeuwarden. DEN HAAG (ANP). Kleinkunstenaar Herman van Veen vertrekt op 9 december naar de Nederlandse Antillen. Hij zal voorstellingen geven in Willemstad op Curacao en in Oranjestad op Aruba. den verricht terwille van al die gekke imitaties waarmee de concertgevers Bouw Lemkes en Jeanne Vos, viool, Ruud Stoffer, altviool, Nelly Duin, cello en Anton de Beer, clavecimbel zich zo heer lijk hebben kunnen uitleven. En waarom ook niet, zo’n zorgeloze uitschieter temid den van alle andere hier gehouden muziekmiddagen, die merendeels een uiterst serieus karakter dragen. Voor Fred Piek was deze boycot geen verrassing: „Dat hebben we al eerder meegemaakt. Van „Lief ende Leid” zou den wij iets voor de NCRV-televisie doen. Er stond op de plaat maar één nummer dat bij hen door de beugel kon. Dat was dan „De Ploegtrekker”. En dat is toch beslist niet een net, christelijk bedje, want het gaat over een man die zijn vrouw slaat”. snee roggebrood dik besmeren met Kips’ leverworst. Omgekeerd hierop een met boter besmeerde beschuit. uit serie inzendingen op onze advertentie Ook op het gebied van de belichting tijdens de zaalconc'erten, is Fungus met wat nieuws bezig. Via een diaprojector worden oude houtgravures vertoond. Dit alles om nog meer die oude sfeer te bena deren. Een sfeer, die Fungus een grote reputatie bezorgde, „de mensen moeten dansen, klappen, zingen en praten als wij spelen”, vindt Louis. „Doe maar waar je zin in hebt. Ik kan me voorstellen dat zo’n concert voor de toeschouwer dodelijk ver moeiend is. Dan ga je er toch gewoon even uit”. O fhet te maken heeft gehad met het koortsachtige tempo waarin de ploeg van ABC de reconstructie ter hand genomen heeft valt niet te zeggen, maar Geoffry Cambridge de acteur die het Oegande- se staatshoofd Idi Arnin gestalte moest geven is deze week op de set van de film aan een hartaanval overleden. De opnamen zijn toen een dag gestaakt, maar vlug had men een vervanger gevonden iri de persoon van Jules Harris, een acteur die rollen gespeeld heeft in „Come back Charleston Blue” en de in aantocht zijnde herverfilming van „King Kong”. „Maar een prachtige ballade, „De Groe- nelandstraatjes” kon niet, omdat het gaa* over het uitgaan van een relatie. Voor mij zijn dat waanzinnige ideeën, want dit bed komt uit een heel gesloten, christebjke dorpsgemeenschap. Het is besbst niet zo dat wij speciaal naar dergebjke bedjes op zoek zijn. Het komt waarschijnhjk omdat wij Nederlands zingen, want schunnige Engelse bedjes worden niet op hun tekst beoordeeld”. Maar in „The Battell” van William Byrd was het gedaan met de waardigheid en ontvouwde zich een boeiend strijdtoneel onder de vingers van Anton de Beer, die het clavecimbel volgens voorschrift zwaar teisterde met de uitbeelding van enkele „warming-ups” zoals het drinkgelag van de soldaten en aberlei marsen van voet volk van diverse pluimage. Het ziet er naar uit dat de race gewon nen gaat worden door Warner Brothers. Warner heeft eerder een ambitieus plan om de reddingsactie te laten verfilmen door Franklin Schaffner, met Steve McQueen in de hoofdrol, laten vallen. Maar daarna heeft men de bioscooprech- ten buiten Amerika verworven van een film die de Amerikaanse TV- maatschappij ABC in de maak had. Die film, „Victory at Entebbe”, is in een onge looflijk hoog tempo van de grond getild. Op het ogenblik is men nog met de laatste opnamen bezig, maar het is nu al zeker dat over een goede maand „Victory at Entebbe” in wereldpremière gaat en dan ook meteen in Nederland op 6 januari in twintigvoud zal worden uitgebracht. De groep Fungus. V.l.n.r. Koos Pakvis, Fred Piek, Louis Debij, Flens van der Zalm en Bob De filmactrice Jac queline Bisset zal de rol van Jacky Onassis spelen in de film „The Greek M Tycoon”. Momen ts teel is zij aan de kust van Bermuda bezig met opnamen voor de film „The E Deep", die over een gezonken schat H gaat. Het is de ver- filming van een H bestseller van Peter M Benchley, die wereldberoemd S werd door zijn boek jê) „Jaws”.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1976 | | pagina 11