praten over geloof, hoop en liefde 1 door Klaas Pieter Rieksen pagina I ■ttrtMi Aktua weggedraaid Reacties The Champions Testuitzendingen Instuif op 3 Driehoeksverhouding Fagen en Becker Openhartig Johnny Carson g;- IrM X, 313 - 1 an 78 ,50 .90 ,60 Is het niet erg vervelend om bij de IKON te werken omdat zij toch steeds door de andere omroepen als een soort sluitpost wordt gezien binnen het totale omroepbestel? „Het kan me eigenlijk geen bal sche len. Eén keer heb ik me er vreselijk over opgewonden, een jaar of drie gele den. De TROS zat op de vrijdagavond en wij erachter. Constant liep hun pro gramma uit zodat wij steeds later dan Over de reacties van de kijkers zegt Wim Neijman verder: „We vermoeden dat veel kijkers zullen denken: Nou als dat mijn buurvrouw is, dan wil ik haar niet meer zien. Of: Die moet ik voort aan elke dag maar een pan soep gaan vanuit de studio van Hilversum 3, waar bij Joost den Draaijer en Felix Meurders allerlei gasten, onder wie artiesten en omroepmedewerkers zullen ontvangen. In Engeland is nogal wat deining ont staan rond de tv-uitzending „The Cham pions’’ (De Kampioenen). Het verhaal gaat over drie fans van de voetbalclub Manchester United, die af en toe nou niet bepaald keurige woorden bezigen. Het tv-spel stond al gepland, maar mocht niet worden uitgezonden voordat de bazen van dé tv-maatschappij ITV het geheel zouden hebben gecensureerd. De schrijver van het verhaal, Barrie Keeffe, merkte over het hele voorval op: „De taal die die jongens in de film spreken is typerend voor het woordgebruik van de fans op de tribune. Ik begrijp niet waar om ze zich drukmaken”. brengen, want die is zo zielig. Zo in de trant van: als je in de eerste aflevering hebt gezegd dat je wel eens verliefd bent op een andere man dan de echtge noot, dan hoef je dus niet de volgende dag om een kopje suiker bij de buur vrouw te komen. Daarom hebben we die negende en tevens laatste uitzen ding er ook aan vastgekoppeld. We wil len gewoon weten wat voor reacties mensen krijgen na zulke vaak toch openhartige gesprekken”. De thans 42-jarige Wim Neijman werkte voor zijn diensttijd op een bank, maar keerde daar niet terug omdat het saaie werk hem aardig de keel uit hing. Hij kreeg werk als copywriter (het schrijven van reclameteksten), maar belandde al gauw bij de IKOR-radio, waar hij drie jaar werkte voor hij over stapte naar de VARA. Daar leerde Wim Neijman in de praktijk het vak van regisseur in de amusementssector. Hij verliet de socialistische omroep na een salariskwestie en keerde terug bij de IKOR, waar hij verslaggever werd bij de actualiteitenrubriek Kenmerk. Na tien jaar („Ik was het zat om van de ene ellende naar de andere te reizen”) startte hij de praatprogramma’s met kinderen, waarvan „Jouw Beurt” de eerste was. Wim Neijman: „Mijn vak is dus regisseur. Ik ben ook blij dat ik nog af en toe een programma kan regisse- den over het woord show, omdat daar enige lieden bij de IKON over vielen. Tenslotte is het voor het eerst dat men een dergelijke term wilde gebruiken en dat doe je dan niet zomaar. De inhoud van de afleveringen was veel minder van de afleveringen was veel minder aanleiding tot gesprek. De makers van de show (Jef Rademakers, Wim Neij man en Anita van Ommeren) kozen voor de onderwerpen Verliefdheid en Liefde, Geboorte en Kinderen en Dood en Eenzaamheid, terwijl in de negende aflevering enkele mensen aan het woord komen die al eerder waren te zien en die praten over de reacties die zij hebben ontvangen na hun optreden op de buis. De NOS wil in januari beginnen met regelmatig terugkerende stereo-testuit- zendingen ten behoeve van de eigen technische verzorging van de radiopro gramma’s. Ook de luisteraar die de kwa liteit van zijn apparatuur wil beoordelen kan van deze uitzendingen gebruik ma ken. De testen zouden nog in een nader te bepalen regelmaat aansluitend aan de programma’s van Hilversum 1 en 2 na middernacht moeten komen en als on derbreking van Hilversum 3. De duur van de testen moet tussen de 10 en 15 minu ten gaan worden. In plaats van het sportprogramma „Langs de Lijn” zal de NOS-radio mor genmiddag via Hilversum 3 van 14.00 tot 18.00 uuréen nieuwjaarsinstuif gaan uit zenden. Het wordt een direct programma eerste aflevering dan ook af met: Goe denavond, hoe dan ook”. De gesprekken tussen Wim Neijman en de gasten gaan soms heel ver. Een vrouw vertelt dat ze buiten haar huwe lijk regelmatig verliefd is op andere mannen, een man vertelt dat hij nooit méér verliefd is geweest dan toen die keer dat hij voor het eerst verliefd raakte en een vrouw heeft het over de moeilijkheden die ze had met haar drie kinderen, moeilijkheden die haar zo aangrepen dat tijdens de opnames haar het huilen nader stond dan het lachen. Om dan nog maar te zwijgen van de problemen die bij de aflevering over liefde aan de orde komen, zeker wan neer het gaat over sex en erotiek. Wim Neijman: „Als wij in de Geloof, Hoop en Liefde Show een driehoeksver houding aan de orde stellen komt er een lawine van reacties los. Dat weet ik zeker. Zoiets wordt van ons niet ver wacht. Men verwacht van ons, de ker ken vertegenwoordigend, een kritische noot, zodat de kijker aan het eind van het programma de conclusie kan trek ken dat we zoiets afkeuren. Maar ik vind dat je die mensen ook aan het woord moet laten, omdat ik zeker weet dat een heleboel mensen in een derge lijke situatie leven. Die reacties zullen van weinig verdraagzaamheid getui gen. En dat is erg jammer, want hier bij de IKON werken we zeer verdraag zaam, dacht ik”. Hoe denk je dat het komt dat de mensen zo openhartig tegen je praten. Ook in eerdere programma’s van jou was dat het geval. „Ik weet het echt niet. Ik ben oprecht geïnteresseerd. Dat wel. Ik probeer de mensen zover mogelijk te laten gaan door ze met mijn ogen veel af te dwin gen. Niet door ze irritant lang aan te gaan zitten kijken, maar door ze op de juiste manier te benaderen met mijn ogen. Ik zwijg ook zoveel mogelijk als iemand iets gezegd heeft. Vaak gaan de mensen dan veel verder dan normaal. Het is een gesprekstechniek die ik ta melijk bewust hanteer”. Een praatprogramma blijft natuur lijk altijd een gok. Wim Neijman: „De eerste aflevering van een dergelijke serie is en blijft altijd de moeilijkste. Dan ga je uit van een schema dat keurig op papier is De heren Donpld Fagen en Walter Bec ker hebben zich gestort op de filmmu ziek. Fagen en Becker, beter bekend als Steely Dan, verlenen hun medewerking aan de film „FM” die momenteel in Los Angeles wordt opgenomen. Ze compone ren de titelsong en zullen die ook ten gehore brengen. Marting Muil speelt de hoofdrol in het produkt. De laatste elpee van Steely Dan, getiteld „Aja” betvees nogmaals de kwaliteiten van het duo. De onderwerpen hebben tot gesprek ken geleid die vaak zeer openhartig zijn en die zo links en rechts reacties op zullen leveren. Wim Neijman: „Toen de eerste Geloof, Hoop en Liefde Show was opgenomen wilde mijn vrouw ei genlijk best weten wat ik nou gemaakt had. We hebben naar een aflevering over Verliefdheid zitten kijken en daar na hebben we tot diep in de nacht met elkaar zitten praten. Dat was bij ons al in jaren niet meer voorgekomen. De volgende dag realiseerde ik me dat dat gesprek het gevolg was geweest van het kijken naar het programma. Nou, als meer mensen dat krijgen, dan wordt het een rumoerig avondje. Ik sluit die MÏMi Die eerste aflevering van de „Geloof, Hoop en Liefde Show” valt juist achter een uitzending van de Vuist van Duys. Wim Neijman1 daarover: „Toen we be gonnen met onze show hoorde ik dat Sonja Barend, Willem Duys, Aad van den Heuvel en Mies Bouwman ook een praatshow zouden gaan maken. Ik heb toen tegen Wim Koole (directeur tv IKON) gezegd dat wij dan maar van onze plannen moesten afzien. Ik vond het eigenlijk allemaal wat gênant. Wat moet ik nou tegen hen beginnen? Maar Wim Koole wilde er niets van weten, hij was niet gevoelig voor mijn argumen ten. Ik vind het eigenlijk nog steeds een onprettig idee. Duys en ik zullen elkaar wel aardig aanvullen. Dat wel ja. Wil lem praat veel en ik niet. Ze kunnen bij mij dus even uitrusten van dat pro gramma”. De „Geloof, Hoop en Liefde Show” kwam er dus toch, maar niet nadat er een stevige discussie had plaatsgevon- Dit winterseizoen staat het vaderlandse scherm bol van de praatshows. Willem Duys zette zijn „Vuist” voort bij de AVRO, Sonja Barend kwam met een wekelijks „Goed nieuws Show” en Aad van den Heuvel presenteert maandelijks voor de KRO „De alles is anders show”. In de eerste maand van het nieuwe jaar beleven we de première van nog twee praat-shows, die van Mies Bouwman onder de weinig originele naam „Netwerk”, terwijl de IKON vrijdag 6 januari start met de „Geloof, Hoop en Liefde Show”, waarin presentator Wim Neijman diverse problemen aan de orde stelt. gepland moesten beginnen en we kwa men regelmatig over twaalven met de uitzending. Ik heb toen domweg Wibo van der Linde met zijn Aktua eruit gedraaid om elf uur. Midden in hun uitzending. Ze waren woest, maar ik was het zat”. Vind 'je het belangrijk als veel men sen naar je programma’s kijken en dat het ook wordt gewaardeerd? „Als ik mijn programma’s maar kan maken. Dan vind ik het verder wel best. Als ze daarna besluiten om iets van mij niet uit te zenden, nou dan niet. Dat is mijn verantwoordelijkheid niet. Ik maak programma’s, verder niet. Ik vind het altijd wel weer leuk als ze op de tv komen, natuurlijk, maar meestal ben ik tegen die tijd allang weer bezig met iets anders. Ik moet veel te doen hebben. En dat kan gelukkig bij de IKON. Bij een grotere omroep heb je veel minder te doen. Daar smeren ze dingen uit om mensen aan het werk te houden. Nou, dat hoeft voor mij beslist niet”. „Natuurlijk vind ik het leuk als er veel mensen naar kijken. Maar kijkcij fers maken bij de IKON niets uit, dus daar hebben we helemaal geen last van. Ik maak slechts programma’s waar ik volledig achter sta en die ik leuk vind om te doen. Maar ik ga geen program ma’s maken voor veertig mensen. Ik wil best programma’s voor minderhe den produceren, maar ze moeten wel een bepaalde groep in de samenleving vertegenwoordigen. Ik heb er weinig behoefte aan om stof te doen opwaaien rond mij en mijn programma’s. Dat interesseert me niet”. Je bent afgestapt van het werken met kinderen. Heb je nu alles wat dat betreft gedaan? „Oh nee, zeker niet. Bij „Van een onzer verslaggevers” zijn we heel ver gegaan in het met kinderen werken. Ze maakten zelf de vragen en de reporta ge. Het verst zijn we gegaan in de aflevering over een kindertehuis. Kin deren kinderen laten interviewen. Het was een hele opgave. Ik heb weleens geprobeerd een programma te laten samenstellen door middelbare scholie ren. Ze mochten het helemaal zelf doen. Maar ze kwamen met onderwerpen die ouderen ook al eens hadden gedaan. Ze hadden niets nieuws in te brengen. En dan ga je vakwerk van volwassenen nog eens slecht overdoen. Daar had ik geen zin in. We zijn er niet uitge komen”. „We zijn nu iets nieuws aan het uit denken. Een programma waarin we tips geven aan ouders en kinderen om beter met elkaar om te gaan. Zo van: wat doe je als je dochter van 16 om de pil komt vragen. Daar kan je natuurlijk vele kanten mee op. We willen voor dat soort onderwerpen de hulp van deskundigen inroepen, die de pedagogische aspecten in de gaten houden. Ik weet er niet zo bijster veel vanaf. Toen ik mijn kinde- De best betaalde entertainer op de Amerikaanse buis is meneer Johnny Car- son. Zeker nu hij een zeer lucratief con- trdct met de tv-maatschappij NBC heeft ondertekend. Hij gaat zo’n twee en een half miljoen dollar per jaar verdienen en dat is toch zo’n 10 miljoen gulden. Me neer krijgt ook nog 14 weken vakantie per jaar en van de resterende weken zijn er ook nog minstens 25 die maar drie werkdagen bevatten. Dat zijn waarlijk aantrekkelijke werkomstandigheden. gezet, maar dat nog nooit werd uitge probeerd. En het is dan altijd maar afwachten wat er gebeurt. Soms lukt het dan ook helemaal niet. Bij de Ge loof, Hoop en Liefde Show hadden we het geluk dat de eerste uitzending met een naar tevredenheid opgenomen was”. Zou jezelf ook op de stoel van de gasten kunnen gaan zitten en je laten interviewen over veelal privé-zaken? „Ach ja, ik zou zelf ook best in een van de afleveringen kunnen gaan zit ten. Ik zou zelfs hele leuke dingen kunnen vertellen. Maar het zou alle maal niet waar zijn. Ik hou van mijn vrouw, maar ik zou er verder geen zinnige dingen over kunnen zeggen”. Je eist dus van je gasten dingen die jezelf niet op zou kunnen brengen? „Als er iets stuk is in mijn badkamer, dan roep ik ook de loodgieter erbij. Zoiets ga ik niet zelf maken, gewoon omdat ik het niet kan”. ren. Het betere ram-werk, dat kan je mij best toevertrouwen. Ze moeten me dan ook geen fraaie kunstprogramma’s laten maken. Ik ben een soort all-roun- der, een vliegende keep. En zoiemand heeft de IKON ook wel nodig, omdat we nog steeds te weinig mensen hebben”. „We woekeren hier met tijd en geld. We krijgen al een kleinere uurvergoe- ding dan de andere omroepen, omdat ze er vanuit gaan dat we slechts een kerk dienst uitzenden en dat kost natudrlijk ook niet zoveel geld. Maar we willen meer dan dat. We willen best de Ves pers uitzenden op de zondagmiddag, maar dan moet je door de week wel uitleggen wat je daarmee kan doen en hoe je zoiets in verband kan brengen met het maatschappelijk gebeuren in de wereld. En dat is erg duur”. van reacties op nieuwe show I Joost den Draaier Steely Dan: Becker en Donald Fagen (rechts) Felix Meurders y 4 rd) begrij- iraëliër r zeer bracht arbare ans in Is een Ie vele i, ver- s Tim- plaats ruwe, visser tot de us. LZX LL b LC t Q

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1977 | | pagina 67