BELANGWEKKEND WERKSTUK FRED ZINNEMANN’S film amsterdam haarkm filmhuizen I CARAVAN SJ begrijp die voor keur' voor fa zanker was-kombinatie „JULIA” B - R' hun zorg? VASTEMAKTiE GIRO UTRECHT 5850 armoede CENTER ZANKER Vrijgevochten vrouw H.J ga naar’ll 21 FILM 20 19 7 8 FEBRUARI 2 4 VRIJ D A G ^□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□üooüoooooDdouaooooDaooaoaaDDaDaaDoaDonQQDODaQoooaDDDonDüDaaoooooooDoaaoQoaaoDOOoaQaooaDaoD Charles Boost A KNAUS EIFELLAND WOLF zonder meer de aantrekkelijkste kollektie ROODENBERG BV IJMUIDEN mdustriestr 50 (hoek haringkade) tel 02550-14441 □□□□□□□□□QaOODODOQDDOOOaQDOOOaDOOOQOaDOOQOODaD inruil - financiering accessoires - alle reparaties verhuur Iff* DEEL HUN ZORQ DEEL MEE! Zoals de lezers van de roman van Mr. A. Roothaert zich onge twijfeld zullen herinneren, lag destijds, kort voor de oorlog de attractie van zijn boek „Dr. Vlim- men” voornamelijk in het feit dat het voor katholieken verboden was vanwege zijn anti-clericale tendens. Hoofdpersoon Doctor Vlimmen, de robuuste dierenarts met zijn verlegen natuur wilde n.l. niets meer of minder dan dat de katholieke kerk zijn in alle eer en deugd gesloten huwelijk zou ont binden. En dat kon in die jaren natuurlijk helemaal niet, hoewel Vlimmen kon aantonen dat zijn lichtelijk hysterische vrouw in de huwelijksnacht het echtelijk bed al ontvlucht was en het huwelijk zogezegd niet „geconsumeerd” was. WM w 7 5 3 3 5 5 2 :N i legt een (AD VFR TENTIES) (ADVERTENTIE) 15 org Een Haarlemse filmpremière is deze wek te vinden in Palace waar „The Killer Whale” in roulatie is gegaan, een nogal goedkope aanhaking op het succes van Jaws”. Een nieuw element is echter dat ie zwaardwalvis waar het in deze film om gaat over menselijke eigenschappen be schikt, zoals een zekere intelligentie en zelfs wraakgevoelens. Die blijken als een Wlvisjager per ongeluk een zwanger wijf ie doodt en het machtige mannetje een seeks wraakoefeningen begint zowel op lee als gericht tegen het vissersdorp. Als er tenslotte een expeditie wordt uit gerust om het gevaarlijke dier te doden, weet de „Killer Whale” zijn tegenstanders naar het poolijs te lokken en daar met hen af te rekenen. De spanningen, hoewel van gelijke orde, liggen dus iets anders dan bij Jaws”. Hoofdrollen spelen Richard Har ris, Charlotte Rampling („The Nightpor ter”) en Keenan Wynn en de regie was in handen van Michael Ander Anderson die met films als „The Quiller Memorandum”, „The Shoes of the Fisherman en „Tai- Pan" bewees zowel het spannende als het groots opgezette soort films wel aan te kunnen. Een tweede première deze week brengt Luxor, een van de 35 theaters waar de Nederlandse film „Doctor Vlimmen” is ingezet, waarover elders op deze pagina meer. Al zijn pogingen om de plaatselijke lage re en landelijke hogere geestelijkheid voor zijn geval geïnteresseerd te krijgen zodat het voorgelegd kan worden aan de Rota, ie hoogste kerkelijke rechtbank in Rome, mislukken. Er wordt dus geen kerkelijke echtscheiding verkregen en dat betekent dat Vlimmen getrouwd moet blijven. Hij kan wel wettelijk scheiden en wettelijk hertrouwen maar voor de katholieke ge meenschap waarin hij zich bevindt - de roman speelt ergens in Brabant - zou dat betekenen dat hij „in zonde” leefde. Overigens zijn de programma’s ongewij zigd gebleven. Alleen in de nachtvoorstel- lingen zijn er wat nieuwe reprises bijgeko men. Zoals in Palace dat een van Sam Peckinpah’s meest bloedige films, „Breng mij het Hoofd van Alfredo Garcia”, op het nachtelijke programma heeft geplaatst. Uitgangspunt van deze gewelddadige film is de prijs die een Mexicaanse grootgrond bezitter over heeft voor het hoofd van de man die zijn dochter verkracht heeft. De hoge beloning brengt allerlei beroeps moordenaars, huurlingen en kleine geld wolven op de been en eindigt, zoals gebrui kelijk bij Peckinpah in een overdadig bloedbad. Dan heeft Roxy een aardiger film voor de nacht in petto, n.l. „The Graduate” de prachtige satire op het volwassen worden (in Amerika) van een pas afgestudeerde student zonder veel levenservaring (Dus tin Hoffman) die een onhandige affaire begint met een getrouwde vrouw (Ann Bancroft). De film is gemaakt door Mike Nichols die daarvóór „Who’s afraid of Vir ginia Woolf” en daarna o.a. de oorlogssati- re „Catch 22” en verder „Carnal Knowled ge” maakte. Lillian Hellman en Dashiell Hammett komen beiden onder eigen naam voor in Zinnemanns film. Ze worden gespeeld door Jane Fonda en Jason Robards en hun aanwezigheid verhoogt de realiteit van het geheel dat nu als „zo is het gebeurd” Ook in Amsterdam „Doctor Vlimmen” en wel in Tuschinski 1. Calypso heeft gekozen voor „Julia" van Fred Zinne- mann naar gegevens van Lillian Hellman, een uitzonderlijke film waarover elders op deze pagina meer. En dan is er voor sensa- tieliefhebbers in Cineac Damrak en het Rembrandtplein Theater „The Gauntlet, geregisseerd en gespeeld door Clint East wood. De opzet van de film, hier „De Doorzetter” geheten, is veelbelovend. Agent Clint Eastwood wordt door zijn baas in Phoenix naar Las Vegas gestuurd om daar een prostituée die als getuige nodig is, op te halen. Een routine-opdracht lijkt het. Maar in het verdere verloop van de gebeurtenissen blijkt dat het betrokken meisje van de vlakte (Sondra Locke) wat te veel weet van de sexuele uitspattingen van Clints chef en dus uit de weg moet worden geruimd. Wat betekent dat van het ogenblik af dat Clint in Las Vegas komt hijzelf ook betrok ken raakt in een reeks moorddadige intri ges die al zijn vindingrijkheid in het ge weer roepen om met het hoertje Gus Mally behouden terug te komen in Phoenix. Er wordt van de grond en vanuit de lucht overdadig geschoten op de twee vluchte lingen die voortdurend van voertuig wisse len en eindigen in een in allerhaast gepant serde autobus, waarmee Clint naar zijn superieur wil rijden om deze ter verant woording te roepen. Dat komt er op neer dat hij minutenlang door de straten van Phoenix moet rijden onder de salvo’s van het complete poli tiekorps, dat langs de trottoirs en op de daken staat opgesteld. Een volkomen ab surde situatie, die eerder lachlust dan spanning oproept. Jammer dat een bruik baar gegeven door een behoefte in Holly wood elkaar in gewelddadigheid te over treffen in de meest letterlijke zin kapot wordt gemaakt. EMA EUR Filmhuis het Melkwoud (Zijlstraat 63, Haarlem) vertoont van vrijdag t/m zon dag „The Glass House”, of in het Neder lands „Cel 121” waarin regisseur Tom Gries in de vorm van een speelfilm het Amerikaanse gevangenissysteem als ver ouderd en corrupt onthult. Wegens een onopzettelijke moord komt prof. Jona than Paige (Vic Morrow) voor een jaar in de gevangenis en maakte alle misstanden van omkoperij, machtsmisbruik, sexuele wantoestanden en afpersing mee. Veel hoop op verbetering kan de film niet ge ven, maar het serieus signaleren van mis standen kan vaak een zaak aan het rollen brengen. En dat signaleren gebeurt hier realistisch en geloofwaardig. Het Nederlands Filmmuseum Vondel park 3, Amsterdam, zet op dinsdag 28 februari, woensdag 1 en donderdag 2 maart zijn serie over de Meshrabpom- Studio in Moskou voort met als belangrijk ste film „De Moeder” van Pudovkin (op woensdagavond), een klassiek meester werk waarvan grote invloed op het filmen in west-Europa is uitgegaan. Men kan de film nu nog genieten in een prachtige zwart-wit kopie die grote diepte en gevari eerde tinten geeft aan interieur-opnamen en massascènes. De film is van 1926, en gemaakt naar een roman van Gorki. De beeldende fotografie is van Anatoli Golov nia en de rol van Vera Baranovskaja als de moeder is onvergetelijk. In de onlangs in Rotterdam gehouden Film International is een retrospectief ge geven van het werk van de belangrijkste Indiase filmer Satyajit Ray. Van hem ver toont Filmhuis Velsen (Kanaalstraat 257, IJmuiden) aanstaande dinsdag en woens dag „Onweer in de Verte” („Distant Thun der”), een titel die slaat op het veraf gedon der van de tweede wereldoorlog die het land slechts indirect beïnvloedt. Er vliegen bommenwerpers over, er ontstaat langza merhand hongersnood door ernstige rijst- tekorten, de vrouwen gaan in de bossen andersoortig voedsel zoeken, ze prostitue ren zich ook voor een handvol rijst. Een samenleving wordt moreel en structureel aangetast door een oorlog waarvan alleen het gerommel in de verte hoorbaar is. De Amerikaanse film „Julia” van Fred Zinnemann, de andere belangrijke lande lijke première, is een uiterst gecompli ceerd en veelzijdig werkstuk dat talrijke belangwekkende aspecten vertoont en al lerlei elementen bevat als jeugdliefde, poli tieke geëngageerdheid, trouw aan bepaal de beginselen en loyaliteit zodat de film in verschillende genres zou kunnen worden ondergebracht. Bovendien is de hoofdper soon een bekende Amerikaanse schrijfster en zijn de gebeurtenissen min of meer authentiek. Hoewel de film „Julia” heet, is de hoofd persoon van de soms haast ongelooflijke avonturenfilm de schrijfster Lillian Hell man, hier o.m. bekend door haar in 1934 geschreven toneelstuk „The Children’s Hour” waarin het toen nog geheel in ta boes verpakte onderwerp van een lesbi sche verhouding aan de orde kwam. overkomt. Want ook Julia heeft echt be staan. In Hellmans „Pentimento” (1974) komt ze voor als een van de dierbaarste personen in het leven van Lillian die om begrijpelijke redenen niet in de memoires voorkomt. Julia is een jeugdvriendin van Lillian tot wie zij zich meer dan gewoon voelde aan- Lido brengt in de nachtelijke uren een van de drie filmversies die binnen korte tijd na de gebeurtenissen gemaakt zijn van „De Overval op Entebbe”. Op de matinees van Palace is er een tekenfilmcarrousel, een verzameling leuke films met Bugs Bunny, Popeye en andere getekende ko mieken. Studio vertoont voor de jeugd een film met Stan Laurel en Oliver Hardy, „De Zeebonken” geheten. En natuurlijk blij ven in Lido nog altijd „De Reddertjes”. land moet zien te smokkelen. De opzet lukt perfect, Lillian en Julia hebben een kort gesprek in een café bij een der Berlijnse stations en dan reist Lillian door naar Moskou. Ze zal haar vriendin niet meer terugzien. Julia wordt kort daarop door de nazis vermoord. Het geheel is een span nend en gruwelijk intermezzo in een film die begint met nostalgische beelden uit de tijd dat de vriendinnen op school waren, bij elkaar logeerden, gezamelijk gingen kamperen en bezig waren onvergetelijke herinneringen aan een gelukkige jeugd op te bouwen. De hele onderneming is uiteindelijk een „test-case” voor de vriendschap van Lilli an voor Julia. Lillian is doodsbang en hoewel ze politiek aan de kant van haar vriendin staat, kost het haar de grootste moeite om mee te doen aan een gevaarlijk avontuur ten behoeve van mensen die ze zelfs van aangezicht niet kent. De overwe ging uiteindelijk dat Julia haar vraagt dit te doen en zij van kindsbeen af zich ge voegd heeft naar de leiding van Julia die in alle opzichten haar meerdere was, doet haar besluiten naar Berlijn te gaan. Lillian leert erdoor geen angst voor de angst meer te hebben en deze zelfoverwin ning werkt door tot ze in 1952 gedaagd wordt te verschijnen voor de „House Un- American Activities Committee”, waarin „scoundrels” als senator McCarthy en Ri chard M. Nixon zaten en de eerste stappen gezet werden in de richting Vietnam en Watergate. Men kan dat lezen in haar „Scoundrel Time” en hoewel de film „Ju lia” op zichzelf staat en een eigen „ding” is, helpt de lectuur over Lillian Hellman mee om iets te begrijpen van de tijd dat links Amerika een eiland was in een zee van reactionaire gangsters. Cineclub in Amsterdam organiseert in het kader van de herdenking van de fe- bruari-staking vanavond om 20.30 uur in de Boomspijker, Rechtboomsloot 52 (bij de Nieuwmarkt) de première van de Ar gentijnse film „De Verraders” (Los Trai- dores”). De film gaat over het leven van de fictieve figuur Roberto Barrera die zijn herverkiezing als vakbondsleider veilig wil stellen door steun bij zijn bazen te zoeken. Bij de vakbondsverkiezingen van 1972 en 1973 is er voor het eerst sprake van een goed georganiseerde linkse oppositie die ter ondersteuning van haar eisen wilde stakingen uitroept en verschillende fa brieken laat bezetten. Als Barrero ondekt dat niet naar hem geluisterd wordt, enscèneert hij zijn eigen kidnapping om daarmee de linkse opposi tie in discrediet te brengen. In eerste in stantie lijkt zijn opzet te lukken. Een sterk verhaal, boeiend in beeld gebracht door de Grupo Cine de la Base, levert een voortref felijke vrijheidsfilm op waarin macht, cor ruptie en verraad als belangrijkste compo nenten van de onderdrukking aan de kaak worden gesteld. t Moment uit Fred Zinnemann’s uitstekende film „Julia". Lilian (Jane Fondajbezoekt Julia (Vanessa Redgrave) in een Weens ziekenhuis. (Calypso, Amsterdam). Zijn praktijk van veearts zou hij dan wel kunnen opgeven. Dat Vlimmen er in deze omstandigheden niet godsdienstiger op wordt, laat zich begrijpen. In machteloze woede valt hij de kerk en zijn bedienaren aan, zegt binnenskamers dat de kardina len hem door hun uitspraken naar de hoeren jagen, dat het geloof in God hem ontnomen is door de mensen die gods dienst als beroep hebben gekozen en dat de politieke kerk de onverdraagzaamheid predikt als een voortreffelijke deugd. In het boek „Doctor Vlimmen” vecht de hoofdpersoon tegen de domheid van de Brabantse boerenbevolking en tegen de achterlijkheid van de kerk en het feit dat de roman geïnspireerd was op een authen tieke gebeurtenis waarbij Rome wèl dis pensatie had gegeven omdat er geld en hooggeplaatste personen aan te pas waren gekomen verhoogde destijds alleen maar de leesdichtheid. Hoe men verder ook over het boek wil denken en oordelen, de verteller Roothaert boeiend en in de vooroorlogse getrokken, eerst op school, later in steeds spaarzamer ontmoetingen en in talloze vertrouwelijke brieven. Lillian was een geëngageerde vrouw, Julia (in de film ge speeld door Vanessa Redgrave) was dat ook maar veel emotioneler en meer gericht op de praktijk. Als zij in Wenen gaat studeren bij Freud, bemoeit zij zich zeer intens met de politiek. Het is de tijd van Dollfusz en het opkomend fascisme en de naderende annexatie van Oostenrijk door nazi-Duitsland. Bij arbeidsonlusten die bloedig onder drukt worden, wordt Julia zwaar gewond en als Lillian langs een omweg daarvan hoort, zoekt ze haar vriendin op in een door politie en soldaten bewaakt Weens ziekenhuis. Er kan nauwelijks een woord gewisseld worden, Julia heeft zwaar hoofdletsel en haar rechterbeen is geam puteerd. In een briefje kan ze Lillian alleen meedelen dat deze de stad zo vlug mogelijk moet verlaten en in Parijs op nadere be richten moet wachten. Als die berichten niet komen, verlaat Lillian Hellman in grote angst en onzekerheid Europa. Pas een paar jaar later als ze opnieuw op doorreis is, krijgt ze telefonisch contact met Julia die in haar mededelingen uiterst vaag en geheimzinnig is. Zij kondigt een contactman aan die in Parijs nadere mede delingen zal doen. Het blijkt uiteindelijk te gaan over Lillians bereidheid een groot bedrag aan geld over de Frans-Duitse grens te smokkelen en in Berlijn af te leveren voor de kas van een anti-nazi groe pering. Pas na lang aarzelen verandert zij haar reisroute door over Berlijn naar Moskou te gaan en ze krijgt op ingewikkelde manier het geld overhandigd dat ze door Duits- Op basis van dit stuk en de tijd waarin het geschreven werd mag men aannemen dat Lillian Hellman zeker voor Ameri kaanse begrippen een vrijgevochten vrouw was die voor haar mening uitkwam, ook haar politieke mening wat nog al eens tot moeilijkheden aanleiding gaf. wassen in de grote 5-kilo-wastrommel drogen in de 2800-toeren-centrifuge wastrommel, kuip, centrifugekorf en deksels: alles onverwoestbaar roestvrij edelstaal géén wasmiddelverspilling (TNO-rapport 2027 van 29 dec. 1977) USH nuf miklr I honderdduizenden tevreden huisvrouwerï~^^9 MrvvS ZCKtfl Vuil UlHr ZddK qemeten van een ZANKER Intunat. vaak al méér dan tien /aar Speciale folder Zanker Nederland BVAntwoordnr 97. Woerden Te! 0348046741 j Doctor Vlimmen „Doctor Vlimmen" is de eerste grote speelfilm van Guido Pieters, maar het script sluit helaas niet helemaal aan bij de gelijknamige roman van Mr. A. Roothaert. (Tuschinski, Amsterdam) dansprekende thematiek zwak verfilmd in jaren sterk aansprekend probleem op tafel dat mogelijk aanleiding had kunnen wor den tót een interessante film over het Rijke Roomse Leven van veertig jaar geleden. Maar wat doen nu scenarioschrijvers Gui do Pieters (die tegelijk regisseur is) en Ben Verbong? Ze laten mevrouw Vlimmen eenvoudigweg weglopen van haar man met een ander en natuurlijk naar Parijs, waardoor de hele problematiek van Vlim- mens gevecht om zijn huwelijk kerkelijk ontbonden te krijgen uit het script is ver dwenen. Zijn stille hoop, zo staat er in de korte inhoudsopgave te lezen, dat ze een keer zal terugkomen, weerhoudt hem er vooralsnog van een echtscheidingsproce dure tegen z’n vrouw te beginnen. Of de makers het eigenlijke thema van de roman niet aangedurfd hebben, of ver ouderd en achterhaald vonden of mis schien moeilijk uitlegbaar voor een heden daagse publiek, kan verder in het midden blijven. Ze hebben de kern uit het boek gehaald en wat overblijft van de eens zo sensationele geschiedenis is het magere verhaal van een veearts die het wat moei lijk heeft met zijn Brabantse klantjes die niet zo erg hygiënisch met hun beesten omgaan, vooral bij het slachten nog wel eens een steekje laten vallen en bezwaar hebben tegen een centraal slachthuis waarvan Vlimmen tenslotte directeur dreigt te worden. Peter Faber speelt Vlimmen en hij doet dat op zijn manier wel resoluut en doel treffend al ziet hij er uiterlijk iets anders uit dan Roothaert hem beschrijft: groot, grofgebouwd en geen raad wetend met zijn lichaam. Maar goed, het hele boek is ontkracht, waarom ook niet de hoofdper soon. Regisseur Guido Pieters slaagde eni ge jaren geleden cum laude op de Neder landse Filmacademie, had in die tijd al twee korte „zuidelijke” films gemaakt, „Carnaval” en „Allerzielen” en droeg in 1975 „De smalle oude Man” met Lex Goudsmit bij aan het vierluik „Zwaarmoe dige Verhalen voor bij de Centrale Ver warming”. Hij blijkt bij zijn eerste grote speelfilm die nu in een 35-tal bioscopen tegelijk uitgebracht is (Tuschinski-Amsterdam; Luxor, Haarlem) een beter regisseur dan scenarioschrijver. De wat loshangende be levenissen van Vlimmen worden goed in beeld gebracht, het spel staat in het alge meen op een acceptabel peil, maar het is allemaal wat braafjes gedaan (in dubbel opzicht!), zonder veel vervoering of ver nieuwende regievondsten en zonder echte belangstelling te kunnen wekken voor de handelende personen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1978 | | pagina 21