Haarlem Opnieuw aandacht voor Fonda en Hill in My name is Nobody I Wonderlijk experiment van Marguérite Duras OOK IN H „COMA” ACTUELE EMOTIES EN PSYCHISCHE SPANNINGEN amstcrdam I M. 50 50 Verkorte bioscoop versie van TV-serie Q en Q voor de jeugd Twee horror-premiéres op oude thema’s Hout- en Bouwmaterialen LET OP LET OP uw gordijnen op maat maken, ook velours. r 17 19 7 8 FILM _J6 VRIJDAG JULI 1 4 □□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□oaooootoooDaDODOoodöoooDOODaoDOODDOoDOoaDDOOooooaDODaaoDaDaaooDODDaDOD 06 I Charles Boost F* TRIPLEX □□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□DO Tijdens de bouwvakvakantie zijn onze magazijnen Harmenjansweg 19 en Heringaweg (Waarderpol- der) normaal geopend, ook voor thuisbezorging. ter >1- ms land- GEFINEERDE WANDPLATEN SCHROOTJES ENZ... □□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□O De bouwmarkt en showroom aan de KOUDENHORN 54-60 ZIJN GESLOTEN. nd- en, an- ge- t/an ten >in- n. eb- on- che Bij Karen Tandy ontstaat in en kele dagen zonder enige aanwijs bare reden een gezwel aan de nek dat haar uiteraard verontrust. Medische ingrepen mislukken op mysterieuze wijze, het gezwel blijft groeien tot een afzichtelijk aanhangsel, en blijkt uiteindelijk een grote foetus te zijn van een vierhonderd jaar oude Indiaanse medicijnman die de jong vrouw als voedingsbodem gebruikt om tot een zoveelste reïncarnatie te komen. Volgroeid geworden maakt de medicijnman zich los van Karen om daarna latente wraakgevoelens af te reageren in een gigantisch gevecht met een nog levende medicijnman F Wist udat wij 3 gratis I i* a Openingstijden: dagelijks van 7.00-17.00 uur zaterdags van 8.00-12.00 uur $5 Angst en griezel vieren hoogtij ondergaan van angst en griezel-gevoeles. De opslagplaats van patiënten in coma, in de gelijknamige film van schrijver-regisseur Michael Crichton. in waarin ’rijs op Marguérite Duras in Le Camion door: m. Tel. De twee hoofdrolspelers in Q en Q, Eric van 't Wout (rechts) en Martin Perels. KEUR b.v (ADVERTENTIES) Gierstraat 52-56 -.Haarlem - Tel. 4)23-3129 92 Haarlems Gordijnenhuis jwde ieder logica ontbreekt maar alleen de be hoeft om te schokken of angst aan te jagen volop aanwezig is. In „Damnatio Alley” bijv, gaat het om een viertal overlevenden van de derde wereldoorlog die uiteraard met atoombombardementen gepaard is gegaan. In een gruwelijke tocht door een uitgestorven landschap worden blootge steld aan tornado’s, springvloeden, electri- sche stormen en bombardementen van la- ser-stralen. Tegelijk hebben ze te kampen met ongewoon grote kakkerlakken en an der mismaakt gedierte Het enige interessante aspect van deze opmerkelijke filmontwikkeling is dan ook de vraag wat de mensheid aantrekt in het onder te bedelven. „Movie thrillers are fun” zegt de koelbloedige Michael Crichton in een interview, maar er zal tijdens „Coma” denk ik weinig gela chen worden. Op Frans Hals en Luxor na hebben de Haarlemse bioscopen zich aan hun dage lijks programma gehouden en alleen in de nachtvoorstellingen enige veranderingen aangebracht. Luxor die ’s middags „Pin keltje” heeft geprolongeerd vertoont ’s avonds „My name is Nobody”, een al enige jaren oude Italiaanse western met als originele rolbezetting Henry Fonda en Trence Hill en als scenarioschrijver nie mand minder dan Serge Leone die ook wel zijn bijdrage aan de regie zal hebben gele verd. Fonda speelt een vergrijsde en le gendarische prairieheld die het wel ge zien heeft en met stille trom wil vertrek ken naar Europa. Maar eerst moet hij afrekenen met enige voormalige vijanden en het is Terence Hill als „Nobody” die wil dat dit afscheid in de stijl van de oude Jack Beauregard gebeurt. Hij wil een ech te en spectaculaire shoot-out met de ben de, eindigend met een z.g. dood van de held als waardige afsluiting van een le gende. Aldus gebeurt en terwijl Beaure gard afreist, versiert HUI zijn graf met een passend grafschrift. Het ironisch tegenover elkaar plaatsen van de oude scherpschutter en de ongewa pende Nobody betekent in dit verband een afscheid nemen van het oude wildwesten dat langzamerhand aan de wetten van „law and order” toe is. Dit alles geeft de film een boeiende dubbele bodem waar door hij uitkomt boven de routine van het genre. Frans Hals komt met „Motorduivels in Blue Jeans”, een hartige politiefilm even eens van een Italiaanse regisseur, Bruno Corbbuzzi en vertoont in de nachtvoorstel lingen „De Wachter”, een horrorfilm van Michael Winner. Het gaat om een bekend model, Alison Parker die, nadat de vrouw van haar vriend zelfmoord heeft gepleegd loff zijn uitsluitend beroemd geworden door in angstaanjagende vermommingen op te treden en het vampier-thema al in de twintiger jaren bekend te maken. En na 1950 toen men aan ruimtevaart ging den ken kwamen griezelige bezoekers van an dere planeten de bioscoopbezoeker ver ontrusten en veroorzaakten kosmische stralingen mutaties in de dierenwereld en begonnen reuze-spinnen over het doek te lopen. Verfilmingen van de verhalen van Poe maakten Roger Corman bekend, ter wijl in het Engelse griezel werk dat een een tijd alleen wil zijn om tot zichzelf te komen. Ze huurt daartoe een appartement in een uitgestorven oud huis in Brooklyn waar alleen een blinde priester woont en waar ze de verschrikkelijkste dingen be leeft en de meest gruwelijke ontmoetingen met grotendeels overleden personen heeft. tijdlang in het genre domineerde, namen als Terence Fisher en Peter Cushing een duidelijk aanwijzing inhielden. Tenslotte versloeg Alfred Hithcock ook op dit ter rein iedere concurrent met zijn „Psycho”, met uiteindelijk model van een schokken de film. Maar alleen in de periode van de Duitse film in de jaren twintig, gekarakti- riseerd door „Das Cabinett des Dr. Caliga- ri”, werden reële en actuele angsten en onzekerheden uit een crisisperiode ver werkt in de angstig zwart-witte griezel films die legendarisch zijn geworden. Het Winner neemt alle gruweltrucs te baat om een echte horrorfilm met diepere bedoelin gen te maken maar het resultaat is groten deels gemaniëreerd en lachwekkend. En dat is dan misschien de oplossing van het hele raadsel. In Roxy tenslotte, dat „March or Die” eveneens geprolongeerd heeft, kan men in de nachtvoorstellingen Elvis Presley zien en horen in „The Trouble is Girls”. Voor de jeugd is dus „Pinkeltje” gebleven in de matinees van Studio, terwijl Palace dan „Q en Q” vertoont, een verfilming van de zo hoog gewaardeerde televisieserie waar in Aristides Quarles (Eric van ’t Wout) en Wilbur Quant (Martin Perels) meehelpen een misdaad in het anders zo rustige Run- kum op te lossen. Daarbij geholpen door opa Quarles (Bob de Lange) en Akkie Swaan (Tamar Baruch). De makers van de serie zijn er goed in geslaagd het oorspron kelijke verhaal op begrijpelijke manier in te korten voor bioscoopgebruik en alleen aandachtige tv.-kijkers zullen enkele per sonen en gebeurtenissen uit het origineel missen maar overigens niet minder ge boeid worden door de verkorte versie. De gruwelfilm blijkt op het ogenblik „in” te zijn, neemt in ieder geval een onge kend hoog percentage in beslag van het aantal vertoonde films. De bovengenoem de voorbeelden betreffen „minor” films die zonder veel reclame worden uitge bracht maar naast het kleine griezelwerk houden ook de grotere, beter verzorgde films zich met een zekere voorliefde bezig met onderwerpen en situaties die de duide lijke bedoeling hebben het publiek in een sfeer van onzekerheid en angstige afwach ting te brengen en op gruwelijke ontwikke lingen voor te bereiden. Dat het publiek die stemming van nerveuze spanning, waarbij het noodlot ieder ogenblik kan toeslaan wenst, ligt voor de hand. Zonder die zwijgende instemming zouden er geen films met geweld, met katastrofale onge lukken of met angstaanjagende ontwikke lingen gemaakt worden. Speciaalzaak ingordi|nen en vitrages Kleine Houtstraat 42 Haarlem Tel 023-323925 's Maandags gesloten gebruik van actuele emoties en psychische spanningen heeft „Coma” gemeen met die Duitse films uit het verre verleden. Overi gens zijn er geen punten van overeen komst. Regisseur Crichton heeft alleen maar een vorm van entertainment willen brengen. Mensen houden ervan aan het schrikken gebracht te worden, heeft hij gezegd, „People enjoy movie thrillers be cause they are fun”. De vraag wordt weer actueel bij het uit brengen van de film „Coma” die praktij ken onthult in een Amerikaans ziekenhuis om aan „verse” organen van het menselijk lichaam te komen. Bij de vergevorderde medische kennis in transplantatie van vi tale lichaamsonderdelen is het in voorraad hebben van deze organen van het grootste belang voor bepaalde ten dode opgeschre ven patiënten, die eventueel voor het red den van hun leven grote bedragen over hebben. Vandaar, volgens ’’Coma” die op deze pagina besproken wordt, dat er een zwarte markt in gezonde nieren, harten en hersenen aan het ontstaan is waar hoge prijzen voor geboden worden. De film raakt met deze veronderstelling de angst- zenuw van practisch iedereen, een zenuw die bovendien als uiterst gevoelig is gewor den door voorafgaande scènes in het zie kenhuis waarin operaties met routine- gebaren en begeleid door cynische dialo gen weinig geruststellend werken. Hier sluit het gruwel-aspect van de film aan bij actuele situaties waardoor het effect har der aankomt dan bij een Dracula-fantasie, een geval van duivelbezwering of een science fiction-bedenksel over insecten die door straling abnormaal groot zijn gewor den en de macht op aarde overnemen. Dit soort films hebben trouwens bestaan zo lang de film er is. Edison schijnt al in 1908 een film over het monster van Franken stein te hebben gemaakt en het thema van de robot die onheil brengt was sinds Paul Wegener in 1913 „De Golem” maakte ja renlang een geziene gast in het griezel werk. Lon Chaney Bela Lugosi, Boris Kar- Dit is ruw geschetst de gang van zaken in „The Manitou” van William Girdler. Mocht u dit gegeven nog niet te gruwelijk- absurdistisch vinden dan is hier een ande re inhoudsopgave van een min of meer recente film: Luci Carlesi krijgt haar eer ste kind. Het blijkt monsterachtig groot en sterk en verwondt zijn moeder al dadelijk bloedig. De kinderkamer wordt steeds op nieuw kort en klein geslagen en de moeder begint te vermoeden dat de vloek die eens door de dwerg Hercules over haar aan staande kind is uitgesproken (dat was in de tijd van Lucy in een nachtclub werkte) in vervulling is gegaan. Achtereenvolgens worden het kindermeisje, Lucy’s echtge noot, de huisarts en Lucy zelf door de monster-baby vermoord en pas daarna wordt een duivels uitdrijving-ritdeel op het kind toegepast dat geneest op het ogen blik dat de dwerg Hercules sterft. Zo kan men gemakkelijk een collectie gruwelverhalen bij elkaar citeren waarin avonds de vertoningen van „La Dentelliè- re” voortzet completeert dit voortreffelijk georganiseerde programma met in de nachtvoorstellingen „The Big Store” met de Marx Brothers te brengen. Een befaam- de klucht van dit drietal uit 1941 waarin Groucho de zeer onbetrouwbare winkelde tective Wolf J. Flywheel speelt, voortdu rend op zoek met zijn broers in het waren huis naar dieven, onderwijl de eigenares se, natuurlijk gespeeld door Margaret Du mont, op zijn sluwe manier het hof ma kend. I „Coma” gaat over een misdadig chirurg en zie kenhuisdirecteur (Richard Widmark) die op ingenieu ze manier patiënten, die ge opereerd worden, tijdens de narcose in een coma weet te brengen. Ze wor den dan afgevoerd naar een opslagplaats, waar ge wacht wordt op een z.g. „clinische dood”, waarna vitale organen onmiddel lijk verwijderd en tegen ho ge prijzen op een medische zwarte markt verkocht worden. Door toeval komt een jonge, vrouwelijke chi rurg (Genevieve Bujold) achter deze praktijken, die nochtans in principe geba seerd zijn op de behoefte mensen te genezen door zieke organen snel te kun nen vervangen door uit voorraad leverbaar, ge zond materiaal. Het is een macaber gege ven, oorspronkelijk als een min of meer wetenschap pelijke roman geschreven door dr. Robin Cook en door Michael Crichton voor de film bewerkt zoals hij eerder al deed met „The Andromeda Strain” en „The terminal Man”. Crichton, die jaren geleden de toekomstfilm „West- world” maakte, heeft dit maal dus opnieuw naar een futuristisch gegeven gegre pen, daarbij de medische ethiek vluchtig in het ge ding brengend om verder al zijn kracht te besteden aan de thriller-achtige as pecten van de intrige. Als variant op „The Man who knew too Much” heeft hij een vrouwelijk lid van de medische staf van een ver maard ziekenhuis in Bos ton „te veel” laten weten waardoor haar leven voort durend in- gevaar is, ook al doordat niemand haar fan tastische veronderstellin gen gelooft. Het zijn beken de Hitchcock-thema’s en Crichton toont zich nauwe lijks de mindere in het op roepen van spanning en suspense. Maar de toe schouwer moet zich bij voorbaat wel realiseren dat alleen al de plaatsen van handeling op zijn zenuwen kunnen werken en dat een achtervolging in een leeg gebouw plezierig opwin dend kan zijn totdat de achtervolgde zich ver schuilt tussen de als het ware aan klerenhangers opgeborgen lijken en deze zelfs op een penibel ogen blik moeten dienen om de gewapende achtervolger er In Cinétol 2, na „Des Journées en tières”, een tweede wonderlijk experi ment van Marguerite Du ras, „Le Camion” dat op de laatste Film International in Rotterdam al sterk de aandacht trok. De film be staat practisch uit een sa menspraak tussen Margue rite Duras en de acteur Gé rard Depardieu, of meer nog een monoloog van Du ras, een enkele maal onder broken door een opname van een vrachtauto en door beelden gezien vanuit een rijdende auto. Zij praat voornamelijk, over de in houd van de film waarin Depardieu een rol zal spe len maar ook over andere, soms politieke en sociale onderwerpen, over een zaamheid en wanhoop. En dat alles sober geïllus treerd door wat buitenbeel- den, waardoor men even de kamer van het tweetal ver laat. Fascinerend! Studio die „Mary Poppins” in de middaguren geprolongeerd heeft en ’s De enige première die de ze week in Amsterdam naast „Coma” te vinden is, behoort tot hetzelfde genre van horror-film en heet „Empire of the Ants”, de mieren, maar dan in onna tuurlijke grootte, nemen de aarde in beslag, proberen dit althans te doen. Het the ma van dieren die naar de macht grijpen is oud, maar de Nederlandse titel „Nachtmerrie anno 2000” maakt de film weer up te date (in City). De film die deze week de r meeste aandacht zal trek- ken, zowel door zijn gru- welijk onderwerp als door I de actualiteit van het gege- ven, is ongetwijfeld „Co- I ma” die dan in Calypso te I zien zal zijn. Schrijver- l regisseur Michael Crich- t ton beschouwt de film, die t zich voornamelijk in ope- f ratiezalen, intensive care- afdelingen en opslagplaat sen voor mensen-in-coma afspeelt, als „entertain ment” omdat hij een reëel probleem als fictie en be denksel heeft behandeld volgens de gouden regel van de griezelfilm, dat het publiek wel in angst wil zitten maar niet buiten zichzelf van ontzetting wil worden gebracht. ovisie- haard, imer. Tel. 023-310612-310214

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1978 | | pagina 17