Roland Holst openbaar en beweging geslaagd Kees Okx na jaren weer terug met tentoonstelling bij SBK Zes rockbands presenteren zich in DAC eino b.u. Spelers Noorder Compagnie in ongelijk gesteld 1 Verstrengeling muziek Moskou billijkt Wagner weer Enorme belangstelling voor „Kijken naar monumenten"’ De natuur als plattegrond verklaard I L r ft [^i^unieboek r. 74 g|iii y Zandvoortse expositie laat Rob Clous met kleuretsen in nieuwe fase zien Evert van Hemert - Improvisatie belangrijk element bij Mezzing Drukhuis 12 ZATERDAG 518 T «Ml tapijtreiniging, vaste vloerbedekking losse kleden bankstellen. ZANDVOORT. Zonder zich te storen aan welke modieuze trand dan ook, heeft de Haarlem se graficus Rob Clous in de afge lopen jaren zijn eigen weg pogen A. te zoeken. Hij is daarbij uitgeko men op een hoogst eigen hand- een stijl die getekend wordt door originaliteit en zeg gingskracht. Een overzicht van wat hij in die afgelopen jaren heeft gemaakt, wordt geboden door de Openbare Bibliotheek aan de Prinsessewëg in Zand- voort. ig” netallic 75 rood W Golf kopen ia auto groen, 50; Fiat nieuw! km kl kr. met 10000 c Kou- ur 023- tot 21 Lt >l KUNST De kracht van het weglaten J. Te ROB CLOUS Stonehenge, klem tets uit de sene ..Engeland (1977) Landmeting, CEES STRAUS (ADVERTENTIE) t 19.50 :egen 2 f39,50 (Van onze kunstredactie) f 19,90 f 53,50 f 35,90 KEES OKX Strange Fruit, olieverf (1978) f89.50 f85,— f 17,50 ƒ6,90 ƒ98,- 126- (verkrijgbaar in elke boekhandel) MB-. Ook in de landschappen die bij Clous immer onderdeel van zijn kleuretsen zijn, is een voorkeur voor het grote effekt ont staan. Hij werkt nu meer en meer met HAARLEM. Het Haarlemse jonge rencentrum DAC presenteert vanavond de tweede editie van een presentatie van amateur-rockgroepen, die vorig jaar in brede kring aandacht trok en aansloeg. Na een voorselectie werd een zestal for maties waardig gevonden mee te doen aan de talentenkamp. Elk van de bands krijgt een half uur de tijd om zijn kwali teiten onder de aandacht van een deskun- 'dige jury te brengen. Bij dit alles is Clous trouw gebleven aan zijn fantastische kleurgebruik. De kleu- Viktor Girsjin, een lid van het commu nistische „Politburo”, woonde donderdag avond in het Bolsjoi-theater een voorstel ling van een nieuwe produktie van Wag ners opera „das Rheingold” bij. De 64- jarige politicus en zijn vrouw zaten in een loge nabij het toneel. Zij applaudisseer den aan het slot van de avond. Een regeringsfunctionaris noemde het besluit om Wagner op het repertoire te nemen, een „zeer moedige stap". Ruim dertig olieverven en pentekenin gen exposeert Kees Okx, een groot aantal dat nog eens extra opvalt door het forse formaat. Dq bovenzaal van de SBK kan dat eigenlijk niet aan. De schilderijen vra gen gewoon om meer plaats. Okx, die beschouwd kan worden als vertegenwoor diger van een bijzonder extravert soort abstract-expressionisme, toont een duide lijke voorkeur voor een monumentale op lossing van het vormprobleem, hetgeen zich op deze relatief kleine oppervlakte slecht in ogenschouw laat nemen. op de kleuren worden aangewend. Okx had tot voor kort een nogal flets palet, maar het recente oeuvre heeft bijzonder sprekende kleuren. Dat het geheel nog niet schreeuwerig wordt zoals vaak te zien is bij deze abstract-expressionisten ligt aan het feit dat Okx voor de groep beschouwelijke kleuren kiest. Donker blauw, donkerrood,bruin en groen heb ben daarbij zijn’voorkeur. Een of twee hoofdkleuren dienen als decor voor het onderwerp dat als het ware wordt ingete kend. Het is een manier van werken die door veel Cobra-schilders wordt toege past, een stijl die voor Okx trouwens niet vreemd is. Okx heeft in zijn werk altijd een sterke spanning weten te scheppep tussen de (Tot 5 mei, geopend tijdens de normale uitleenuren van de bibliotheek). 2. James A. Michener CENTENNIAL Van Holkema Warendorf 6. ENCYCLOPEDIE VOOR IEDEREEN (ééndelig) De Haan 1. Galt Berk ZWERVEN DOOR ONS BOMENLAND Romen orraad llauto biedin i Rally Bij Jin 3. 3AN1 leuric I. 02: Bove loon ina 1,1 >m. '7 0; For 4950 n. ’74 troën Mazdi i Voor Ook levering nieuwe vloerbedekking en gordijnstoffen. Zijlweg 286, Haarlem. Tel.: 023-313289 grote kaders, maar permitteert zich nog wel de vrijheid om buiten de rand van de eigenlijke voorstelling te gaan. Het toneel matige effekt dat vroeger typerend voor zijn werk was, lijkt nu geheel te ontbre ken. De kracht van Clous' werk schuilt niet langer in wat hij te vertellen heeft, maar in wat hij durft weg te laten. In zeggingskracht heeft dit werk zeker ge wonnen, qua originaliteit is Clous op een ander spoor ^aan rijden. Nu hij zich geen abstracte en de nog net herkenbare vorm. Hij schuwt een enkel naturalistisch ele ment beslist niet, maar de wijze waarop hij de uitgekozen objecten gaat vervor men, 'grenst elke keer dicht aan het niet meer herkenbare. Landschappen, een en kel stilleven en vooral flora-voorstellingen zijn de meest voorkomende thema’a die als uitgangspunt hebben gediend. Een en kel schilderij laat zich als een fantastisch stadsgezicht lezen, waarbij aan de ver beelding van de kijker veel wórdt overge^ laten. De schilderijen van Okx lijken op plat tegronden waarop de natuur in kaart is gebracht, compleet met de suggestie waar alles moet staan. Het is in dit verband typerend dat Okx buiten, dus in de vrije „Kijken naar monumenten" kan gerust een uniek werkstuk worden genoemd, omdat voor de eerste maal over stads- en dorpsgezichten, kerken, kastelen, buiten plaatsen, boerderijen, molens en woon huizen geschreven wordt in een voor iedereen bevattelijke opzet. Daardoor is het niet alleen geschikt voor toeristische doeleinden (handleiding voor publiek dat op een vrije dag een „monumentaal” toch tje wil ondernemen), maar ook voor leer lingen van scholen en studenten aan aca demies, die er ruimschoots voldoende ma teriaal voor scripties uit kunnen putten. Tom Smaal, hoofd van de voorlichting van monumentenzorg, is de samensteller en eindredacteur van het boek, waaraan verschillende specialisten van de rijks- dienst hebben meegewerkt Toen bleek dat de laatste vijf jaar de belangstelling voor monumenten enorm toenam, werd beslo ten een fotovouwblad te ontwerpen. Het werden er in totaal zes, die elk een speci- OXE achim 022 De spelers van de Noorder Compagnie spanden vorige week een kort geding aan tegen het bestuur van de stichting in ver band met hun ontslag op staande voet, eind 1978. Primair eisten ze aftreden van de bestuursleden en subsidiair het intrek ken van de aanvraag tot collectief ontslag. Volgens de president van de rechtbank, mr. W. van den Berg, heeft het bestuur van de Noorder Compagnie zich niet schuldig gemaakt aan wanbeheer. Schor sing van de bestuurslede^! op grond van wanbeheer is dan ook, aldus de uitspraak, niet mogelijk. Verder is de president van mening dat het arbeidsrecht de ontslagen spelers voldoende bescherming biedt. Hij achtte zich niet gerechtigd de normale procedure na ontslag - via de directeur van het arbeidsbureau of via de kanton rechter - in dit kort geding te doorkruisen. Aanleiding tot het kort geding was het conflict tussen de spelers en het bestuur over het niet verlengen van het contract met de artistiek leider Zdenek Kraus. Vol gens dp president van de Leeuwarder rechtbank was dat een wettig besluit van het bestuur van de Noordercompagnie. Hij vond' dat er voldoende inspraak van spelers is geweest naar aanleiding van het niet-verlengen van het contract. Het verzoek van het bestuur aan de spelers zich bereid te verklaren het beleidsplan uit te voeren en zich loyaal op te stellen tegenover een nieuw artistiek leider, vond mr. Van den Berg geen aan tasting van de artistieke vrijheid van de spelers. Mr. van den Berg wees nog op een artikel in de CAO dat voorziet in arbitrage als er problemen rijzen bij de uitvoering van de arbeidsovereenkomst. Het meeste werk dateert van vorig jaar, enkele tekeningen van dit jaar zijn daar nog aan toegevoegd. Alles dus van zeer recente datum, zodat je een goed overzicht kunt krijgen van datgene wat Okx nu bezighoudt. Wie hem van vroeger kent, merkt de aanzienlijke verschillen. Minder geldt dat voor de vorm, al is zijn handschrift nerveuzer geworden. Het ver schil is vooral zichtbaar in de wijze waar- De grote belangstelling leidde tenslotte tot het besluit de vouwbladen, waaraan een zevende vouwblad over stations, vuurtorens, watertorens en stoomgema len werd toegevoegd, in boekvorm te gie ten. Het is in de'boekhandel verkrijgbaar voor 19,50 gulden. De ANWB, de Vereni ging tot Behoud van Natuurmonumenten, de Nationale Contactcommissie Monu mentenbescherming, de NCRV en de Spoorwegen hebben aan de publikatie meegewerkt. LEEUWARDEN (ANP). De president van de rechtbank te Leeuwarden heeft vrijdagmiddag de 34 spelers van de Noorder Compagnie in het ongelijk ge steld in het kort geding dat zij hadden aangespannen tegen de bestuursleden van het gezelschap. Volgens de president moeten de spelers hun bescherming zoe ken in het arbeidsrecht en niet in een wetsartikel over het stichtingsbeheer. 5. Jelte Rep ENGLANDSPIEL Van Holkema Warendorf ren liggen bij Clous altijd net even naast de werkelijkheid, alsof ze deze overtrek ken. Kijken naar de voorstellingen van Clous is bij voorbaat een rode bril opzet ten, hij dwingt je tot een zeer subjectieve opstelling. Het is vooral door dit kleurge bruik dat Clous’ werk tot een stellingna- me dwingt: het is misschien niet mooi in esthetische zin, maar wel aanvaardbaar als ondersteuning van een symbolistische bedoeling. (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG. Het fotovouwbladenboek „Kijken naar monumenten in Nederland”, waarvan het eerste exemplaar deze week aan prins Claus werd uitgereikt, lijkt een bestseller te worden. De afdeling voorlichting van de Rijksdienst voor de Monumen tenzorg in Zeist verwerkt dagelijks 60 tot 80 telefoontjes van mensen die het boek, dat 144 pagina's en 320 foto’s en tekeningen telt, willen hebben. Nu al wordt gesproken over een herdruk, terwijl de eerste oplage maar liefst 70.000 exemplaren bedraagt. Naert vorm. Vergelijk het werk uit de jaren ’75 n tot De tien meest gekochte boeken in maart 1979 problemen meer stelt qua uitbeelding van het inhoudelijke gegeven, moet hij zich wel een duidelijk vormprobleem gaan stellen. Hij doet dat onder meer door met afwijkende formaten te gaan werken en weet precies die afmetingen te kiezen die een eigen visie op het gegeven bewerkstel ligen. MOSKOU (Reuter). De muziek van de Duitse componist Richard Wagner die in de Sovjet-Unie uit de gunst was sinds de Duitsers in 1941 het land binnenvie len, schijnt in Moskou weer in de gratie te zijn. 3. Herman van Veen DE WONDERLIJKE AVONTUREN VAN HERMAN VAN VEEN De Gooise Uitgeverij 4. Rien Poortvliet/Wil Huygen LEVEN EN WERKEN VAN DE KABOUTER Van Holkema Warendorf In volgorde van opkomst zijn vanavond in het jongerencetrum aan de Ripperda- straat te horen: De Jan van de Grond- groep uit Amsterdam, Expresse en Egoes uit Haarlem, Specie uit Heemstede, Daw son uit Hoorn en Have Mercy uit Haarlem. De groep die dit evenement, dat om 20 uur aanvangt en tot circa 01 uur zal duren, op zijn naam schrijft, wordt beloond met een prijs, die bestaat uit het op kosten van het jongerencentrum laten vervaardigen van een demoband (studio-opname). Het publiek kan in DAC zijn eigen voorkeur ook kenbaar maken De bij de toehoor ders meest geliefde formatie gaat strijken met een contract voor een avondvullend optreden in het Haarlemse jongerencen trum HAARLEM. Tot nog toe niet opge merkt door plaatselijk museum of galerie beleeft het fijnschilderen in Haarlem een opmerkelijke opbloei. De instelling van deze fijnschilders leidt er niet toe dat hun werk ooit in brede kringen bekend zal worden, daarvoor is hun kunst te zeer gericht op het willen aanvaarden van een filosofie die in strijd lijkt te zijn met het Christendom. Wie echter een geloof heeft in zaken die het leven een richting geven, zonder daarbij rechtstreeks op een Gods besef aan te sturen, kan de (symbolisti sche) fijnschilderkunst lezen als een open boek. :ine e i prim is i e stai i 100( el, '7< tapicie tenau iedfor js, ’72 023 7. I. E. S. Edwards TOETANCHAMON ZIJN GRAF EN ZIJN SCHATTEN Fibula van Dishoeck 8. Marl/Koenen HET HOFKE Agaton 9. Dick Laan PINKELTJE SERIE, per deel Van Holkema Warendorf Rob Clous heeft in zijn bladen altijd veel te vertellen gehad. Was het niet in literaire zin, dan deed zich dat wel op het technische vlak voor. Élke vondst werd letterlijk in beeld gebracht, op een duide lijke manier die te weinig te raden overliet. Langzamerhand is er meer rust in het werk gekomen, met een zekere hang naar een monumentaal maken van de Douglas Philips-Birt (e.a.) GROOT VAARBOEK De Boer Maritiem HAARLEM. Het is alweer verscheidene jaren geleden dat het werk van Kees Okx in zo'n ruime mate in Haarlem te bezich tigen was, als deze maand het geval is bij de Stichting Beeldende Kunst op de Ge dempte Oude Gracht. Kees Okx, de “Franse” Haarlemmer die een groot deel van de tijd in de Dordogne werkt, deed vaak mee aan de jaarlijkse tentoonstel lingen van De Groep, maar zijn inbreng daar was /steevast zo bescheiden dat je nauwelijks een goede indruk kon krijgen van datgene waarmee hij op dat moment bezig was. Het mag daarom een verheu gend initiatief worden genoemd van de SBK om Okx zo uitvoerig in beeld ie brengen. Okx is bovendien een kunste naar die zeer consciëntieus bezig is en werk maakt waarin nauwelijks of geen zwakke momenten voorkomen, redenen genoeg om deze expositie aan te bevelen. stoe depte k voq oppe tat 38 De centrale figuur is Harry de Wit, die piano, orgel, bassaxofoon en slagwerk speelt. Vaak gebeurt dat op basis van minimal music, het veelvuldig herhalen van korte motiefjes. Dat is een nogal sim pele manier van improviseren maar leidt onder zijn handen toch tot een redelijk resultaat, vooral omdat hij alles uiterst koel en doorzichtig houdt. Ook de danseres Kim van der Boon grijpt vaak naar een steeds herhalen van minimale bewegingen, waardoor er een enkele keer zelfs enige vaart in het geheel ontstaat. Haar optreden werkt nogal robotachtig en als één van de andere spelers haar probeert te stoppen lijkt ze 80_LS daar niets van te merken en blijft ze maniakaal haar eenmaal ingezette bewe gingen voortzetten. L, n bli s. i 4» en ’76 met wat hij onlangs na een Engelandreis maakte. Toen zeer drukke tekeningen met tientallen, bijna honder den figuurtjes die allemaal wat te vertel- len hebben. In de Engelandserie worden drie of vier etsbladen tezamen gebracht voor een voorstelling waarop nog maar een enkele figuur staat. Z geïmproviseerd zitten er te veel herhalin gen in om echt leuk te worden. Zijn meest interessante idee is het om dertien houten orgelpijpen, die op het toneel staan’verspreid, te behangen met stroken w.c. papier, zodat het losse eittd voor het orgelgat hangt. Als de pijp dan aangeblazen wordt, gaat het papier mee trillen in een golfbeweging. Hij deed dit donderdag voor het eerst en Harry de Wit speelde daar (op het orgel) mooi op in. Als vierde lid van de gipep laat Ina Draayer haar fraaie stemgeluid op allerlei toonhoogtes piepen, zoemen en kraaien, wat een fraaie aanvulling oplevert bij het klankdécor. Mezzing bestaat sinds 1Ö76 en stelt zich tot doel, op basis van improvisatie een verstrengeling te creëren van muziek en beweging, zodat beide media evenzeer tot hun recht komen. In hun eerste projecten gebruikten ze messing ballen en platen waaraan de naam van de groep ontleend is. x Ze treden op bij allerlei projecten, voor al in de buurt van Groningen. Hun optre den duurt deze keer een uur en weet in het begin maar net de aandacht vast te hou den, tegen het eind wordt dat beter. In het algemeen ontstaat de beoogde verstrenge- ,ling van muziek en beweging wel. i CONRAD VAN DE WEETERING. De man die de meeste ideeën aandraagt is de mimespeler Wiete ter Haar. Zijn eerste vondst deze keer is Kim van Doorn tien minuten lang in een schuchtere omar- ming gevat houden met haar hoofd op zijn schouder. Het paar ziet er dan uit als de minnaars van Peynet. Wiete draagt dan ook een smoking en heeft een dichterlijke, wilde haardoos. Zijn tweede vondst is het voorlezen van een boekje over de foxtrot en de beschreven passen proberen uit te voeren. Het is een leuk idee en zou schitte rend uitgewerkt kunnen worden maar zo AMSTERDAM. Als een aantal mensen aan het improviseren slaat, zoals de groep Haar Mezzing uit Groningen dat donderdagavond in het Shaffy Theater deed en vanavond weer doet, is het risico erg groot, dat de zaak maar erg moeizaam op gang komt. Het spel komt over als een traag, tastend zoeken naar mogelijkheden om anderen in je I ideeën te betrekken. BMV 27 ’74 Sud Simc '4 ’71 AMSTERDAM (ANP). -+■ In het Rijks- museum in Amsterdam wordt van 13 april tot en mét 24 juni een tentoonstelling gehouden van de ateliernalatenschap van de kunstenaar prof. R. N. Roland Holst. De staat der Nederlanden kwam op 31 december 1938 bij legaat in het bezit van deze nalatenschap, maar bepaald werd dat deze veertig jaar lang gesloten moest blijven. Eind vorig jaar eindigde die perio de en nam het Rijksmuseum het initiatief deze kunstnalatenschap openbaar te maken. Het legaat bevat het bijna volledige gra fische oevre van Roland Holst, een grote groep tekeningen, enkele schilderijen en cartons en ontwerpen voor muurdecora- ties en glasramen. De tentoonstelling heeft niet tot doel een all-round overzicht te geven van het kunstenaarschap van Roland Holst, maar door de omvang en inhoud van het legaat wordt dit doel wel benaderd. De tentoonstelling wordt ge hóuden in het Rijksprentenkabinet van het Rijksmuseum. 10. Tony van Verre BOMANS WAS DE NAAM (Boek met 4 LP's) De Gooise Uitgeverij TOP-TIP VOOR APRIL Een van die fijnschilders is Evert van Hemert van wie bij Kunstzalen Heerkens Thijssen op het Houtplein aquarellen, te keningen, enkele olieverven en etsen wor den geëxposeerd. Hoewel Van Hemert een symbolist kan worden genoemd, moet bij hem het onder scheid worden gemaakt dat het om een zeer beperkte mate van het fantastische gaat. Van Hemert gaat vaak niet verder dan het losrukken van duidelijk herken bare voorwerpen uit hun eigen omgeving. Hij kiest daarvoor vrijwel altijd gegevens uit de natuur die plotseling in het luchtle dige gaan zweven. Veel meer dan dat aan te geven doet hij echter niet en dat is op zich toch wel teleurstellend. In de meeste bladen overheerst een sprookjesachtige sfeer, gecreëerd door het uitbeelden van romantische kastelen die uit nevels oprijzen. Dit werk is op zijn hoogst illustratief te noemen, er spreekt nog geen volwassen: kijk op het fantasti sche uit. (Tot 22 april, geopend van 10-17 uur met uitzondering van de zon- en feestdagen. Op maandag vanaf 14 uur geopend). 31-1974 el. Min erry de R6 ’72 3el me 75 me 3el me ieder! aander R5 Tl 1e eic '72 1e t zwar ïat 127 wagen indig ii metaa >ën DS a 1600 75 me Een overzicht, dat niet had misstaan in de Vishal in Haarlem bijvoorbeeld, waar I het nog steeds moet worden betreurd dat i de geringe voorkeur voor kunstenaars uit I eigen omgeving ook een graficus als Clous treft. Wat dat betreft hebben SBK, mbm Gebouw Noord-Holland of dus nu een bibliotheek het belang van Clous’ kunnen beter ingezien. aal facet behandelen. De reactie was zeer groot: er werden meer dan 350.000 exem plaren verstuurd. De merendeels particu liere aanvragen kwamen uit binnen- èn buitenland. Aan de behoefte van onder wijsinstellingen en toeristische organisa ties, die hele partijen tegelijk bestelden, kon de rijksdienst onmogelijk tegemoet komen: j? EVERT VAN HEMERT: aquarel. STB ffette arnstl schrift, c. Te Jen natuur, tekent en zich direct laat beïnvloe den door wat hij waarneemt. De afgelopen jaarwisseling bracht het Drukhuis in Haarlem opl de idee om een aantal kunstenaars en fotografen te laten meewerken aan een kalender. Omdat het nieuwe jaar al was begonnen, werd beslo ten om de nieuwe kalender op 1 mei te laten beginnen, met een looptijd tot 1 mei 1980. Een zekere rol speelde het feit mee dat de kalender dan kon beginnen op de Dag van de Arbeid, vanuit de maatschap- pij-kritische visie van het Drukhuis een logische visie. In de kelder van de SBK is deze maand een kleine tentoonstelling aan de totstandkoming van de kalender en de doelstellingen van het Drukhuis gewijd. Het Drukhuis, dat door middel van deze kalender meer ruchtbaarheid wil geven aan zijn activiteiten, biedt faciliteiten en begeleiding voor niet-commerciële orga nisaties die drukwerk voor verspreiding moeten maken. Er wordt apparatuur be schikbaar gesteld en tevens technische bijstand als er op het gebied van drukken de nodige kennis ontbreekt. Actiegroe pen, wijkcentra en ideologische clubs die het maatschappelijke uitgangspunt van het Drukhuis onderschrijven, zijn wel kom om hun krant of folder, brochure of pamflet bij de organisatie in elkaar te zetten. De kalender, die twaalf pagina’s en een voorpagina bevat, is in meer kleuren èn in offset gedrukt in een oplaag van 2000 exemplaren. De kwaliteit is nogal wisse lend, niet elke maandplaat is even duide lijk en sommige zijn door een verkeerd gekozen lay-out niet goed te lezen. Soms is de leesbaarheid volledig opgeofferd aan typografische of artistieke grapjes wat eigenlijk jammer is want er zijn genoeg bladen in deze kalender die bewijzen dat het ook goed kan (Tot 28 april, op dinsdag tot en met vrij dag van 13-17 uur, op zaterdag vanaf 11 uur en bovendien donderdag van 20-22 uur CEES STRAUS

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1979 | | pagina 13