Tholen exposeert tevens kunst van Dali en Constant Ernst Oosterveld 1 Katlewicz beïnvloedt klimaat in goede zin Pierre Bayleprijs voor historicus Vollemans Gevarieerde expositie in ’t Oude Slot Liefde voor poppen uitgelicht eiao b.v. krijgt opdracht voor compositie v exposities Mm Fotografisch afdrukken met kopieermachine J 4 Transparant spel NPO in Haydns Symfonie Architectuurkritiek zelf bekritiseerd F’ 12 13 ZATERDAG 19 JANUARI 1980 KUNST i tapijtreiniging, vaste vloerbedekking losse kleden bankstellen nieuwe vloerbedekking en gordijnstoffen HAARLEM. In Galerie Tho len, Anegang 31, is tot eind janua- iri grafisch werk te zien van Max 1Ernst, Salvador Dali en, als Ne derlandse inbreng temidden van 'dit Europees geweld, Constant. 'Hoofdmoot van de tentoonstel ling is een serie van 34 etsen, die ^Max Ernst in 1972, vier jaar voor 'zijn dood, maakte bij de Balla- >de du Soldat van Georges Ribe- (mont-Desaignes. 2b 1 Grafisch werk Max Ernst eigenzinnig procédé naar Constant: het bondgenootschap van Casanova. ARTHUR BELMON (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) B Publicatie van de Nederlandse Vereniging voor de Handel in Gedroogde Zuidvi uchten _j (De tentoonstelling duurt tot 31 jan. Ge opend dinsdag t/m zaterdag, van 11-17 u.) Hmmm... ‘Eet ze’... dat is de titel van ’n nieuw recepten boekje dat bol staat van de recepten met gedroogde zuid vruchten. Hachee met rozijnen... gevulde eenden... kwarkpud- ding met abrikozen... enzo voort... enzovoort... zet de i zon op tafel en...eet ze. 1 Vraag gratis nieuw recep- 1 tenboekje Gedroogde I Zuidvruchten aan: Antwoordnummer 3212, 1000 SM Amsterdam. zijn in de Napoleontische kampementen en de loopgraven van Verdun. Maar af en toe zet een agressief uit het Japanse rijst papier priemende bajonet, of een toevallig door de voorstelling heen waggelend eendje de toeschouwer op het verkeerde been. Max Ernst, geboren als Duitser, genaturaliseerd tot Amerikaan, en gestor ven als Fransman, heeft té veel nationali teiten bezeten om niet als pacifist de ge schiedenis in te willen gaan. (Van onze kunstredactie) HEEMSTEDE. Vrijwel synchroon aan het Improvisatieconcours voor Pop penspelers dat zich zaterdag 26 januari in het Haarlemse Concertgebouw zal afspe len, is momenteel in het Heemsteeds Cul tureel Centrum ’t Oude Slot een aardige en mooie expositie van hand- en mario- netpoppen te zien. De tentoonstelling licht voor de geïnteresseerde bezoeker/ ster feitelijk een tweetal aspecten van het poppenspelersvak voorbeeldig uit. Je raakt bij het zien van de liefde en het vakmanschap waarmee de speler zijn poppen leven inblaast onder de indruk van zijn noodzakelijke veelzijdigheid. En je krijgt de kans om in alle rust te bekij ken hoe verschillend poppenspelers ei genlijk te werk gaan bij hun scheppings drang. ste uur, en schepper van Nieuw Babylon, is een aantal jaren geleden een geheel nieuwe weg opgeslagen. Het figuratieve heeft weer een plaats in zijn werk gekre gen, en vooral zijn recente schilderijen zijn van een kwaliteit die hij vroeger, mijns inziens, nooit gehaald heeft. In de Cobra- beweging is hij toch altijd een van de mindere g .pardon, Goden gebleven, en zijn New Babylon-bouwsels en tekenin gen blonken toch meer uit door eigenzin nigheid dan door pure schoonheid, of een waarlijk opzienbarende nieuwe visie op de toekomst. Maar het werk van de laatste paar jaar bevalt mij zeer. Naar de schilde rijen maakt Constant ook litho’s, en de sfeer van olieverf blijft verrassend goed bewaard. Ter illustratie hierbij een zwart wit foto, waarop de prachtige kleuren helaas maar nauwelijks tot hun recht komen. Uit de onmiddellijke omgeving zijn pop pen van Marijke Kots (Mijko), Rien Baart- mans (Merlijn) en Nelissen zelf present. naar Staten Verder stelt Tas ook enkele andere fotografi sche werken ten toon. Elgar, die in zijn Enigma Variaties het orkestkoloriet meesterlijk benut, kwam op dit NPO-concert zeer welsprekend over het voetlicht. Deze verzameling kari katuren, muzikale portretten en situatie schetsen benaderen de grens waar muziek een beeldend karakter krijgt: je ziet als het ware de groene, glooiende heuvels en de statige landhuizen met hun gecultiveer de atmosfeer aan je ogen voorbijtrekken. Katlewicz slaagde er in om dit afgeron de en weldadig-milde karakter te behou den tot in de meest gedecideerde passages uit deze partituur, met een veelheid klank- kleumuances die de meest lyrische maten tot grote verfijning brachten. Het NPO pakte deze intenties voortreffelijk op in gecultiveerd en prachtig homogeen or- kestspel GEMMA COEBERGH Voor Ook levering Zljlweg 286, Haarlem. Tal.: 023-313289 ROTTERDAM. De Pierre Bayleprijs voor architectuurkritiek is gistermiddag in de Rotterdamse Doelen uitgereikt aan de kunsthistoricus Kees Vollemans. Bij deze gelegenheid heeft de prijswinnaar niet nagelaten vraagtekens te plaatsen bij de huidige ftinctie van architectuur kritiek. De Pierre Bayleprijs werd in 1955 door de Rotterdamse Kunststichting ingesteld. Hij wordt jaarlijks verleend aan die kriti- kus die „helpt cultuurgoed de weg te vin den van de producent naar de afnemer” en daarbij „even bedrijvig” is „als Rotter dams haven, die hetzelfde doet in materi eel opzicht”. Hij wordt elke keer op een ander terrein uitgereikt en ditmaal was, evenals in 1972, de architectuur aan de beurt. Recentelijk heeft hij vooral een rol ge speeld in de discussie tussen de aanhan gers van de Venetiaanse School (van Ta- furi, Dal Co) en die van de nieuwe Franse „genealogische” geschiedsschrijving van Michel Foucault. Ofschoon deze discussie weinig openbaar geweest is en vooral bin nen de Delftse afdeling is gevoerd, heeft zij de Nederlandse architectuurkritiek diepgaand beïnvloed. De Venetiaanse School meent in wat zij „historische kritiek” noemt op grond van grote hoeveelheden verzameld feitenma teriaal de heersende tendenties in de vak beoefening met elkaar te kunnen vergelij ken en zo een, zij het heterogeen, histo risch beeld te kunnen schetsen. De genealogie, voor welke Vollemans vooral opteert, beschouwt de vakbeoefe ning als een wijze van machtsuitoefening die de „gebruikers”, naarmate zij via in spraak en dergelijke in haar voorberei ding worden betrokken, meer en meer disciplineert en terroriseert. Het gaat er dan om de herkomst van deze discipline in het dagelijkse leven te laten zien. Voor wie dit alles nog niet genoeg is, zijn er tevens nog een stuk of wat litho’s te bewonderen van Constant (Nieuwen- hüijs). Constant. Cobra-man van het eer- Tot en met 27 januari, donderdag tot en met zondag van 12 tot 17 uur. Maanmoedert/e met sterrenkind/e van Ca milla Koevoets. Nu Salvador Dali vanwege de grote overzichtstentoonstelling in het Parijse Centre Beaubourg weer overal veel aan dacht trekt, is het een aardig idee van Tholen geweest om als aanvulling bij deze een aantal etsen uit de zestiger jaren van de oude Spaanse mees ter op te hangen. De paden van Ernst en Dali hebben elkaar nogal eens gekruisd. In 1930 maakten zij bijvoorbeeld, samen met Luis Bunuel, de film L’Age d’Or. HAARLEM. Het Noordhollands Philharmonisch Orkest had in het pro gramma van vrijdagavond alle mogelijk heden om op allerlei manieren aan bod te komen. Het meest geschakeerd en in de meest uitgebreide bezetting in de Enigma Variaties van Edward Elgar, maar ook in de Symfonie Concertante van Haydn (een mengvorm van symfonie en solocon cert, waarbij de solopartijen door vier orkestleden werden vervuld) en op nog meer bescheiden schaal in de Suite Don Quichotte van Telemann. Een en ander door de soepele handen van Jerzy Katle- vicz aaneengesmeed tot geïnspireerd mu siceren, waarbij eens te meer duidelijk werd hoezeer deze dirigent in staat is het muzikaalpsychologische klimaat in gun stige zin te beïnvloeden. een kritikus met een duidelijke theoreti sche achtergrond. Vollemans heeft in zijn dankwoord wei nig heel gelaten van deze beide uitgangs punten: de cultuurspreiding van de Kunststichting en de mogelijkheid van kriteria op grond waarvan de kritikus aan het werk zou kunnen gaan. Kees Vollemans heeft te Leiden kunst geschiedenis gestudeerd en is vanaf 1970 wetenschappelijk medewerker aan de Technische Hogeschool te Delft, in de afdeling Bouwkunde. Hij is verbonden aan de Socialistische Uitgeverij Nijme gen, is redactielid van het tijdschrift Te Elfder Ure en heeft in verschillende archi tectuurbladen gepubliceerd. Hij is vooral bekend geworden door het vertalen en becommentariëren van buitenlandse his torici en kritici als Arnold Hauser, Frie drich Antal, John Berger, Mandredo Ta- furi, Walter Benjamin. „Er zit iets vreemds in als je hier rond loopt”, laat Jan Nelissen poppenspeler pur sang zich ontvallen, als we even samen met hem over de zolder van het Oude Slot een rondgang maken. Hij was behulpzaam bij het selecteren en benade ren van collega-poppenspelers om hun medewerking aan deze parade te verkrij gen en leidt dezer dagen menige school klas rond teneinde wat noodzakelijke ach tergrondinformatie te verschaffen. „Ik bedoel normaal zit er leven in deze pop pen, dan bewegen zij. Als er gespeeld wordt heeft het iets feestelijks.” NeÜssen heeft gelijk. Op zich is het merkwaardig om iets levendigs zo merkwaardig te zien bevriezen. Het uitgangspunt van de jury is ditmaal de „crisis in de architectuur” geweest. „Nadat algemeen geldige waarden en nor men op de tocht waren gezet”, stelt het juryrapport, „is er een duidelijk moment van verwarring ontstaan dat geleid heeft tot een kritische situatie in de vakbeoefe ning”. Pas onlangs heeft de situatie zich weer wat genormaliseerd. Voor de archi tectuurkritiek betekend dit dat zij pas in de laatste tijd kan loskomen van een rechtstreeks „maatschappelijk engage ment” en weer kan analyseren op grond van ook historische en culturele „kri teria”. Vandaar dat de jury heeft gezocht naar (Van onze kunstredactie) HAARLEM. De 28-jarige Haarlemse componist Ernst Oosterveld, als docent compositie verbonden aan het Rotter dams conservatorium, heeft via de Rot terdamse Kunststichting een opdracht gekregen voor het schrijven van een werk voor het Nederlands Klarinet Kwartet. Donemus heeft de compositie, Average Music IV geheten, inmiddels uitgegeven. Vierde concert in de serie B van het Noordhollands Philharmonisch Or kest. Dirigent: Jerzy Katlewicz. Solis ten: Gijsbert Beths, viool, Wout van Wilgenburg, cello, Henri Gouder de Beauregard, hobo, Paul Csonka, fa-: got. Programma: Telemann, Haydn, Elgar. Concertgebouw Haarlem, 18 januari 1980. Deze machines, waar van talloze bestaan in de VS en enkel één in Ne derland (in Amsterdam, waarop kunstenaars ook regelmatig experimente ren) kunnen kleurdia’s en foto’s afdrukken op verschillende soorten papier. Het effect is een ietwat wazig, vreemd ge kleurd duplicaat. Uit het feit dat de Suite van Telemann een bezetting had als bij een symfonie van Haydn én uit de intensief-llchte aanpak van deze illustratieve muziek bleek dat Katlewicz zich niet bekommert om auten- thieke uitvoeringspraktijken van barok muziek. In dit geval wel opmerkelijk, maar volstrekt niet storend omdat de es sentiële gedaante van de muziek toch steeds duidelijk verschijnt. Fris en pittig, lichtvoetig en vlot, precies wat zo’n muzi kaal tableau voor 18e-eeuwse adellijke kringen hebben moet. Een aanpak die dan als het ware vanzelf zijn vervolg vond in de Symfonie Concer tante van Haydn. Afmetingen, thematiek en vormgeving zijn hier uiteraard meer ontwikkeld maar bezitten diezelfde ver fijnde stroomlijning. In de behoefte aan gracieuze nuances werd ruimschoots voorzien door het transparante orkestspel dat een fraai draagvlak vormde voor de solopartijen van viool, hobo, cello en fa got. Door Gijsbert Beths, Henri Gouder de Beauregard, Wout van Wilgenburg en Paul Csonka werden deze solopartijen waarvan de technische moeilijkheids graad lang niet mis is uitstekend vervuld. Het bij uitstek Engelse idioom van de klassicistische laat-romanticus Edward Is de architectuurkritiek niet zuiver een verlengstuk geworden van de bouw- en planningsprocessen die zij zegt te bekriti seren? En is haar taak niet goeddeels overbodig geworden in de tegenwoordige inspraakpraktijk, in welke oppositionele groepen bij beleidsvoorbereidingen wor den betrokken? De kritische taak is daar mee, volgens Vollemans, verschoven naar fundamenteler historisch onderzoek naar de waardensystemen in de architectoni sche vakbeoefening. De kritikus dient niet meer een gebouw of een project te beoor delen op grond van de in de architectuur levende waarden. Hij moet de werking zelf van deze waarden laten zien. Dat zou de taak van de architectuurkritiek in de jaren tachtig zijn. Het controversiële van deze opvatting is natuurlijk dat het dan welhaast onmoge lijk is een bijzonder gebouw of een speci fiek project aan een kritiek te onderwer pen. De kritiek is in de eerste plaats alge meen, zij is gericht op de hele vakbeoefe ning en op haar ontvangst door het pu bliek. Een enkel gebouw valt bij gereedko- ming moeilijk op deze wijze te be schrijven. Daarbij valt het op hoe Nelissen in zijn poppen van papier-maché anders dan me nige vakbroeder of -zuster geen ogen of pupillen aanbrengt. Duidelijk aangezette oogleden suggereren voldoende. Heel an ders is weer het werk van het Speeltheater van Onny Huisink en Saskia Janse, van wie een serie grote poppen te zien is die zij vervaardigden ten behoeve van een pro ductie van de Nederlandse Operastich ting. Twee jaar geleden werd Mauel de Fal- la’s El Retablo de Maese Pedro opgevoerd met zware stangpoppen van het Speelthe ater, die geïnspireerd lijken te zijn door de poppen die in de Siciliaanse straatthea- ters worden gebruikt. Het formaat dat daarbij gebruikt wordt is groot; zo rond de 1.20 m. De boze morenkoning Massilio meet zelfs 3,5 meter en moest door drie spelers worden bewogen. Qua vormgeving spreken de op het Ja panse Kabuki-theater en Bunraku pop pentheater gebaseerde poppen van Lucas Goudzwaard, en de tedere, eenvoudige stilering van Camilla Koevoets van Toer malijn verder het meest tot de verbeel ding, maar op de tentoonstelling wordt ook werk van Felicia van Deth, ’t Hemel tje, Popstudio Hinderik en Henk Abbing getoond. In ’t Oude Slot, dat sinds kort poppentheater voorstellingen voor vol wassenen brengt, is de helaas informatief en didactisch tekortschietende tentoon stelling nog tot 3 februari te zien. (Dagelijks, behalve maandags en dins dags; van 14 tot 17 uur). Abstracte grafiek uit Israel wordt tot en met 10 februari geëxposeerd in het Prentenkabinet van het Frans Halsmu seum aan het Groot Heiligland 62 in Haar lem. Werk van 17 Israëlische kunstenaars is opgenomen naar de keuze van Wouter Kotte, hoofd van de verzameling Heden daagse kunst in Utrecht. De tentoonstel ling is tot stand gekomen in het kader van het Cultureel Verdrag tussen Israel en Nederland. Dagelijks van 10 tot 17 uur, zondag van 13 tot 17 uur. De tweede in een reeks van zes kleine tentoonstellingen in het Frans Halsmu seum, Op de Bakstenen, is tot en met 10 februari te bezichtigen. Deze kleine expo sities zijn gewijd aan werk van Haarlemse kunstenaars. De Groep, een collectief van Haarlemse kunstenaars, exposeert tekeningen, gra fiek, schilderijen, objecten en fotografie in de Vishal aan de Grote Markt in Haar lem van 19 januari tot en met 17 februari. Oosterveld, die een leerling is van Theo Loevendie, heeft een negen minuten du rende en vijfdelige compositie geschre ven, waarin hij het totale geluidsspectrum van bas- tot esklarinet heeft willen van gen. Op basis van rekenkundige verhou dingen - zo kan een klein gedeelte van het spectrum alleen door basklarinet bestre ken worden - heeft hij de lengte van de verschillende delen berekend. Het werk kent verder zeer gecompliceerde ritmi sche variaties, terwijl Oosterveld er een suggestief, theatraal tintje aan heeft ver leend, door voor elk deel een ander stoe- lenplan uit te tekenen. Het zal op korte termijn worden uitgevoerd. Een andere recente compositie van de Haarlemse componist, waarbij eveneens mathematica als basisprincipe om de hoek komt kijken, is Rotations (1979). Het zal eind maart door een slagwerkensem- ble van het Rotterdams Conservatorium, tezamen met enkele andere stukken, wor den opgenomen voor een grammofoon plaat. Henk Tas is en jonge Rotterdamse kunste naar die oorspronkelijk de zeefdrukkunst be oefende. Tas, die regel matig naar de Ver enigde Staten reist, maakte onlangs kennis met een manier van fo tografische reproduktie door middel van een ko pieermachine in New York. ir Facet van de reeks Pal vervaardigt met gebruik van een kopieermachine door Henk Tas. De naam van Max Ernst verscheen nog maar enkele weken geleden op zowel de kunstpagina’s, als in de society-kolommen van alle kranten ter wereld. Dit ter gele genheid van het overlijden, rond de kerst, van kunstverzamelaarster-oliemiljonaire Peggy Guggenheim, die zich in de jaren veertig Mevrouw Ernst mocht noemen. Het belang van Ernst voor de twintigste- eeuwse kunst stijgt echter verre boven het niveau van wie-doet-het-met-wie. Hij stond niet alleen aan de wieg van twee van de allerbelangrijkste kunststromingen van deze eeuw, maar was hier ook een der gangmakers: zowel Dada als het Surrea lisme hebben veel aan Ernst te danken. Max Ernst heeft in zijn 85 jaar durende leven een gigantisch oeuvre opgebouwd. Zijn olieverfschilderijen staan hierin op eenzame hoogte. Maar ook op de zijpaden, die Ernst bewandeld heeft, is voor de toeschouwer genoeg interessants te zien. Op de jubileumtentoonstelling van de tien jaar bestaande galerie Collection d’Art (Keizersgracht 516, Amsterdam) staan momenteel een aantal van zijn beeld houwwerken geëxposeerd. Die doen een beetje denken aan driedimensionaal uit gevoerde figuren van Paul Klee, niet voor niets een van de beste vrienden van Max Ernst. Zelf dichter en filosoof, heeft Ernst zich ook vaak laten inspireren door het werk van andere dichters. Zijn illustraties bij La femme 100 têtes bezorgden hem in 1929 een reputatie als een soort van eigentijdse Gustave Doré. Collages van oude houtgra vures, op geheel eigen wijze grafisch gein- Emst-expositie terpreteerd, en van aanvullingen voor- i:- zien. In het werk, dat nu bij Tholen te zien is, maakt Ernst nog steeds gebruik van dit beproefde procédé. Het onderwerp, de oorlogsvoering, geeft hem alle ruimte om een poëtisch-romantisch beeld te schep pen van het krijgsgebeuren in vroegere tijden. Wapenrusting, sabels en klaroe nen, het moet een gezellige boel geweest In Galerie VAN aan de Hagestraat 18 in Haar lem, exposeert Tas enke le resultaten van zijn ex perimenten met deze machines. Onder zijn Xerox-transfers bevindt zich een grappige serie getiteld Pal, waarop een reeks afbeeldingen van een grappig gummy- popje zijn afgedrukt op een lang vel Japans papier. «s -

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1980 | | pagina 13