Jan Joris Lamers: Voor ons bestaat Stijl uit scherven eveneens Knappe sfeer in Tramlijn Begeerte Victor Borge vergrijst, 1 M zijn humor Tuin omgespit... SPIERPIJN! Waar h Citroen Visa je met één volle tank al niet kan brengen. ■sa mm Verschillen van smaken kunnen oorlogen veroorzaken Extravert maar Globe ontdoet melo-drama v£n al te glibberige kanten boeiend spel bij violist Kilmer Golden Earring in Beij neshal DINSDAG 2 2 14 Deense entertainer met opgelapte show I APRIL De Citroen Visa. Basisprijs v.a. f 12.555,-. Rijklaar v.a. f12.930,-. 15 19 80 door Alma Post n CITROEN* VISA en is' <e I. ;tie- 1 Een afstand die u overigens aflegt- met al |lcr denkbare comfort. Zoals veel binnenruim- Ite. Optim.Lil bedienings- gemak. Een'stabiel wegge- drag en een [xrfectc zit. Prettige reis.' u in theorie zo’n 700 kilometer ver komt. En zelfs als we praktijk- omstandigheden (remmen, optrekken, het weer, e.d.in aanmerking nemen, moet WW//"’/.// Int m l CIL' n/iiti 11 als u metéén tank niet makkelijk MMMHH vlekken en heeft gelukkig een heel aangenaam parfum. Zorg dat u altijd een tube in huis hebt. Algesal is uitsluitend verkrijgbaar bij apotheker en drogist. Lees vooraf de gebruiks voorschriften Algesal als bewegen pijn doet. van Amsterdam naar Orleans komt. Of een andere plaats tot op zo’n 630 constant slechts 1 op 17,5. Wat betekent dat kilometer van uw woonplaats. Er zijn allerlei manieren om spierpijn op te lopen. Dat is zö gebeurd. Gelukkig is er ook een voortreffelijke manier om er snel weer vanaf te komen. Inwrijven met Algesal maakt de spieren los en soepel Algesal brandt niet op de huid, geeft geen ROTTERDAM. Het onafhan kelijk Toneel heeft een program ma gemaakt gewijd aan buiten kanten, getiteld Stijl. Wie daar op doordenkt moet wel haast tot de conclusie komen dat het een be langwekkend onderwerp is. Stijl wordt gemaakt door mensen en is van onmeetbare invloed op men selijk gedrag. Jan Joris Lamers, die Stijl bedacht heeft,, ziet het verband heel direkt: „Uit smaken verschillen komen oorlogen voort”. Anderzijds voelt iemend die over Stijl nadenkt zijn ge dachten snel ontsporen. Hoe noet je stijl in een toneelvorm gieten? Hoelang blijft iets buiten kant? De voorstelling (van 23 t.m. 26 april in de Toneelschuur te zien) bestaat simpel gezegd uit heren die in een met willekeurige gebruiksvoorwerpen bezaaide ruimte dingen doen en vooral tek sten zeggen. zijn. (/er De Visa Spécial heef t een tankinhoud van 40 liter. Hij verbruikt bij 90 km/h JAAP STORK Jan Joris Lamers. centraal op deze foto, tn een scène van Stijl. bracht, (ADVERTENTIE) I •j ns Guusje van Tilborgh en Theu Boermans in Tramlijn Begeerte van Tennessee Williams. (Foto Bert Verhoeff) Het voorprogramma van het concert op 10 mei, dat om 20.15 uur begint, wordt verzorgd door de Haarlemse bands Stock en Skidmark. In Stijl spelen naast Jan Joris Lamers: Matthias Maat, Matthias de Koning, Aat Ceelen, Leo Hogenboom, Marc Warning en Eric den Hartog. Geen mensen van het oude Onafhankelijk Toneel dus. „We heb ben het OT opengegóoid, om niet na al die jaren dat kluitje te houden. Het zou best kunnen dat het een heel groot gezeldschap wordt”. Zowel de exuberante virtuositeit in Eu gene Ysayes solosonate opus 27, nr. 3 als Dvoraks temperamentvolle schrijfwijze in de Sonate in F opus 57 bleken een kolfje naar de hand van deze leerling van Arthur Grumiaux getuige de gave en gloedvolle wijze waarop Kilmer, geruggesteund door het robuuste begeleidingswerk van pia- gedachte associaties tussen twee verschil lende topics wist te vinden. De niet inge voerde bezoeker moest dan op zijn minst denken dat Borge de kunst van het gren zeloos improviseren verstond. 1 i Tuinzaalconcert door Richard Kil mer, viool en Jan van der Meer, piano. Programma: Mozart, Ravel, Ysaye en Dvorak. Haarlem, Concertgebouw, 21 april 1980. Voorstelling: An Evening with Victor Borge. Theater Carré. Amsterdam, 21 april 1980 26 n ;zit. rdt. tot een vrij klein publiek. Als hij bijvoor- beel aankondigt een eigen arrangement van een Bagatelle' van Mozart te spelen, aarzelt hij uiteraard: „Now, let me see, where the hell is C? Perhaps that’s the reason why they say in the USA: long time no see.” Grappen, die weliswaar in gesleten zijn, maar al hun gein verhezen bij elke poging tot vertaling in het Neder lands. Borge wordt ouder en zijn humor blijft hetzelfde lot niet bespaard. Misschien dat je in dat licht dan begrip kunt opbrengen voor het geringe tempo waarin de show wordt gebracht en we enkele slaapver wekkende momenten dan maar buiten beschouwing zullen laten. Enig lüchtig, maar gevoelige delen uit werk van Liszt, Chopin en Gershwin waren gelukkig van voldoende gehalte om die tekortkomingen eventjes te compenseren. Voor het overige valt Borge teveel op zijn routine terug, om zijn werk thans nog te kunnen aanbevelen. Gags als het oproe pen van een voormalige pianoleerling en zijn verweerde sketch rond exclamation marks ihochten we al te vaak meemaken om nog echt leuk te kunnen zijn. JOHN OOMKES nist Jan van der Meer, een en ander deed floreren. Doch zo kleurrijk als deze jonge violist genoemde partituren in klank wist om te zetten, zo timide en onderkoeld bleek doorgaans diens pleitbezorging voor het het naar zichzelf verwijzen bij Stijl meer expliciet is dan bij ander toneel. Over de functie van Stijl naar het publiek toe: „Deze walgelijke lijmbus op tafel, die is alleen te verdragen omdat hij lijmt. Maar over een paar jaar ga ik hem misschien wel waarderen. In de voorstelling komen een paar lelijke vazen voor, echt bewuste loze vazen. Maar met een dot plastic in de hals zou ik ze misschien wel een tijdje thuis willen hebben staan. Het gaat er om, dat je mensen confronteert met dit soort zaken, dat bijvoorbeeld oorlogen kunnen voortkomen uit stijl. Smaken verschillen veroorzaakt oorlogen, zeg ik”. „In de voorstelling komt een flitslamp voor. Ij wilde daarvoor een Braun flitser hebben, omdat ik die mooi vind. Ik ging naar de winkel. Maar de verkoper komt aan met een Osramflitser. Die kende ik van vroeger, maar hij had een ander uiter lijk gekregen, heel onadequaat gestroom lijnd. „Een knieval voor de gemene smaak” zei ik. „Daar gaat het toch niet om, zei de verkoper. Hij was helemaal van zijn stuk gebracht, wou me de zaak .uit hebben. Kan ae nagaan hoe erg mensen van hun stokje gaan als je daar mee dóórgaat”. (Van onze kunstredactie) HAARLEM. Op zaterdagavond 10 mei geeft de Nederlandse rockband Gol den Earring een concert in de Haarlemse Beijneshal. Het optreden maakt deel uit van een concertserie die volgens ingewij den mogelijk hun afscheidstoernee is. De Haagse band die 15 jaar lang het etiket Neerlands populairste formatie mocht dragen, besluit eind dit jaar of er een punt wordt gezet achter de rijke geschiedenis van de Earring. Andere plannen van het Onafhankelijk Toneel: de keus tussen een voorstelling in afleveringen van 12 klassieke komedies of het spelen van vier klassieke moderne. Verder heeft Lamers plannen voor een Faustprogramma met acteurs van OT, Baal, Werkteater en Globe. een beest noemt hangt er een aankondi ging van King Kong en als Kowalski Blan che eruit gooit en haar een busticket voor Laurel geeft hangt er een bioscoopschil- dering van A Ticket to Hell. Een ander, even consequent doorge voerd sfeerbepalend element is het optre den van de zwarte jazz-zangeres Exa Louise Brown, die voor de scène, tussen de taferelen door vocaal commentaar laat horen met de schitterende songs van Cole Porter. Brown doet dat met humor en vervult op die manier de functie van zan geres in hotel Flamingo, waar Blanche enige tijd amoureus zitting heeft gehad. Bij dat alles is het jammer dat Globe wat de spelers betreft maar krap aan de artistieke eisen kan voldoen. Guusje van Tilborgh moet de moeilijke, gecompli ceerde rol van Blanche gestalte geven. Ze redt het een heel eind, maar is toch niet bij machte de begrenzing tussen schijn en werkelijkheid aan te geven. Misschien ook is het gebrek aan ervaring, aan artistieke rijpheid, die haar verhindert noodzakelij ke nuanceringen aan te geven. Een andere actrice bij Globe zie ik Blanche ook niet spelen, een gastcontragt was op z’n plaats geweest. Stella Kowalski wordt door Lies- beth Coops met een nuchter aanvaarden van de situatie gespeeld en Theu Boer mans maakt van de rechtlijnige Poolse arbeider een creatie die bewondering af dwingt. De andere spelers van Globe ma ken zich in kleinere rollen verdienstelijk, waarbij Ton Selter als Mitchell toch nog wat al te introvert blijft. KO VAN LEEUWEN. (ADVERTENTIE) Dat nu is beslist niet het geval. Zeker nu niet meer, nu Borge ondanks zijn ver ouderde en laten we wel wezen, nu en dan oubollige aanpak, zijn show in een wat opgelapte vorm presenteert als „An Eve ning with Victor Borge”. Respect dwingt de zo nu en dan tomeloos ginnegappende Deen af met de momenten waarop hij wél alert probeert te reageren op de zaal, zoals de reactie op aanhoudend gekuch. De entertainer wjjst dan onverwachts op de openstaande klep van zijn Bösendorfer- vleugel: „Tocht het niet teveel?” Voor de in het Engels uitgesproken tek sten is een behoorlijke mate aan spreek vaardigheid beslist een eerste vereist; mis schien is dat de reden dat de zo toeganke lijke humor van Borge toch beperkt blijft AMSTERDAM. Victor Borge, cle in middels vergrijsde eminentie die in tal van Amerikaanse talkshows en tv-series zijn opwachting komt maken, om dan met enkele ongelooflijk getimede kwinkslagen de tekstschrijvers achter de schermen een rolberoerte te bezorgen en de kijkers voor de buis enkele oprecht vrolijke ogenblikken, verzorgt momen teel een korte Europese toernee, die hem gisteravond naar Amsterdam voerde. Een jaar of twintig geleden was de char mante muzikale komiek - of komische musicus, al naar het gelang het uitkomt, - in staat tot een avond vol verbaal geweld, waarin eerst het moment waarop hij ach ter de vleugel zou plaatsnemen, en vervol gens het moment suprème van het beroe ren der toetsen zo lang mogelijk moest worden uitgesteld. Die gimmick werkte haast altijd optimaal omdat Borge als een toonbeeld van beheersing naar believen andere gespreksonderwerpen ter sprake bracht, en vervolgens h^ast altijd nooit A Streetcar Named Desire is een van de bekendste stukken van Williams, hoewel het in ons land niet overdadig gespeeld is. Het is een stuk dat gaat over de tegenstel lingen tussen de Amerikaanse in het zui den gewortelde plantage-aristocr^tie en de meer nuchter ingestelde noorderlin gen. Een stuk ook' over eenzaamheid en zoeken naar geborgenheid. Tennessee Williams heeft dat op zijn eigen broeierige wijze ondergebracht in de conflictueuze situatie die ontstaat als de uit het zuiden afkomstige Blanche in New Orleans in trekt bij haar zus Stella. Stella is beneden haar stand getrouwd met een Poolse im migrant, Stanley Kowalski. Blanche, een van de grote vrouwenrol len die Williams zo graag creëert, heeft alle ellende van de wereld al meegemaakt. Ze trouwde jong en hopeloos verliefd, maar haar man bleek homofiel en schoot zichzelf dood toen Blanche het ontdekt had. Als ze bij haar zuster en zwager komt,is Blanche volkomen berooid. De plantage moest worden verkocht vanwege de hypotheekschulden. Verder is ze dak loos, nymfomaan en aan de drank verslin gerd. Zonder camouflage ligt het melo drama op de loer. De confrontatie met de primitieve arbeider Kowalski, die van Blanche’s schijnleven niets moet hebben voert haar tenslotte tot het werkelijke drama. Door Kowalski verder over de rode streep van de ellende geholpen be landt Blanche aan het einde van de rit van Tramlijn Begeerte in een krankzinnige ninrichting. HAARLEM. Violist Richard Kilmer, Amerikaan van geboorte, maar al jaren in ons land werkzaam als lid van het recentelijk opgeheven Amati-kwartet en het Nederlands Kamerorkest, toonde gis teravond in Haarlem vooreerst de extra verte zijde van zijn muzikantennatuur. Voorzien van een voortreffelijke techni sche bagage en opererend vanuit een boeiende geestkracht tilde hij met name na de pauze de avond tot een niveau dat zijn talrijke collega’s in de Tuinzaal tot groot enthousiasme bracht. Or expressieve raffinement en de sobere gra tie zoals die aan de orde kwamen in res pectievelijk Ravals sonate in G en Mozarts Sonate in A KV 526, die overigens gekozen is in het kader van het stedenproject, waarbij Praag nu centraal staat. Met de wetenschap dat het Richard Kil mer na de pauze, ook waar het de intimi teit betrof, bepaald niet aan artistieke verbeeldingskracht heeft ontbroken, mo ge men er echter op vertrouwen dat het minder een affiniteitskwestie dan wel de invloed van een onwennige aanloopperio de is geweest, waardoor de solist niet bij machte was de cantabiliteit bij Mozart en de excentrieke klankwereld in Ravels So nate een evenredig indringen profiel te verlenen. In de finale leek het ijs gebroken en klonken de toespelingen op Gershwin’s Fascinating Rhythm smeuig in plaats van academisch. - Bij de première in Rotterdam was ik feeds op zoek naar kritiek op de in onze lijd geaccepteerde kunst- en andere stij len, maar dat blijkt niet de bedoeling van ie groep te zijn. Lamers: „Nee, het is geen kritiek op [stijl, en ook niet het propageren van een epaalde stijl. We proberen juist het ge- )rek over stijl op een minder benepen, jnder moralistische manier te voeren. Ik !g altijd: „laten zien dat het niet nodig is vader geheel dood te slaan om iets deuws ie kunnen maken”3Bij het maken :an Stijl stelden de zeven acteurs aanvan kelijk ieder iemand voor. Zelf was La- -ners bijvoorbeeld een Architekt, volwas en geworden asm het eind van de oorlog, l|fe na de oorlog niets anders deed dan ntwerpen van zijn leermeesters (die fout” geweest waren) uitvoeren. De an- ieren waren een fotograaf met faalangst, en ziekelijk alles verzamelende „geval- >n” adellijke Rus, een om modieuze rede- len vormingstoneel makende regisseur, en zeer belezen schrijver en een snobisti- che producer. Ze praten over de oprich- ing van een wereldtijdschrift. De zeven mannen zijn bij elkaar om te ijken hoe de stand van zaken is. Wat het «grip modern is, wat het begrip commer- ieel is. Het blijkt steeds te gaan om de ^formulering, en dan blijkt het een formu- /lering die niets inhoudt. „Daardoor kom je er op wat hqt begrip mooi of esthetisch x 'Inhoudt”, aldus Lamers. i Van die zeven figuren is in de voorstel- Jing overigens niets concreets te merken. Dat zou walgelijk zijn’,’, zegt Lamers. Een van de ergste fouten van beginnende veelschrijvers is hun poging realistische V' lensen te beschrijven. Shakespeare’s ersonages kom je ook niet op straat wen. Een Shylock, die heeft geen regel ïkst waaruit blijkt dat hij slecht is. Als ik zou mogen wensen dan is het dat lensen zich aan de voorstelling overge- en en komen tot een associatief begrij- en ervan”. „De voorstelling is ook voor de zoveelste laai een poging om het merkwaardige ineelgebeuren aan de kaak te stellen. En eer een stap vooruit in het uitproberen an allerlei vormen. Er komen dingen in oor die al in mijn eerste programma’s iten, maar die nu doordachter zijn. Er tten ook dingen in waarvan ik achteraf as weet wat ik er mee bedoel. Vanaf het egin kwam het begrip „diffuseren” bij as op als we het hadden over stijl. Je unt tegenwoordig niet meer over stijl ireken, voor ons bestond stijl uit scher- en, de voorstelling moest een gelijmd opje worden. Ik realiseer me steeds meer at'dat altijd zo geweest is”. Stijl bestaat uit bestaande en zelfge- :hreven teksten. Lamers putte uit een tae hoeveelheid literatuur: de roman ahlverwantschaften van Goethe, stuk- Globe heeft er onder regie van Paul Vermeulen Windsant alles aan gedaan om het melodrama van al te glibberige kanten te ontdoen. De sfeer van tegenstellingen is raak uitgebeeld. Al bij de eerste opkomst van Blanche, als zij met haar koffer in de armoedige straat Eeuwige Jachtvelden aankomt, is het duidelijk hoe de kaarten geschud liggen. Het is vooral de vorm van de voorstelling waarin Globe geslaagd is. Het decorontwerp van Paul Gallis is veel meer dan toneeldecoratie. Zijn decor werkt bepalend en accentueert associa tief. De woning van de Kowalski’s bevindt zich te midden van een jungle van neonre clames met op de achtergrond reus achtige wolkenkrabbers. Er is een film- affichering binnen dat toneelbeeld die meegaat met de toneeltijd en de ontwikke lingen in de scènes. Als er sprake is van Blanche’s aankomst zien we Gejaagd door de wind, als Blanche haar zwager ken van Wilde, Rilke, films van Bunuel en Resnais, de Nouveau Roman van Robbe Grillet en de romans van Hugo Claus. „Bij Claus staan dingen op een schijnbaar willekeurige manier achter elkaar, bij de x films van Resnais zie je dingen die je niet begrijpt, maar die later betekenis krijgen. Bij Goethe geven zoveel mensen hun me ning over een tuin dat je niet meer weet hoe die er uitziet, hij is té nauwkeurig omschreven.” „Bij het maken raakte ik gefascineerd doordat bijvoorbeeld be paalde antieke principes, tnodern geci- teert, opeens modern aandoen. Een me trisch gezegde monoloog bijvoorbeeld, tussen twee andere dingen in. Hoe mensen in deze tijd denken te moeten verschijnen, daar zijn alle klassieke citaten in terug te vinden, het nieuwe ervan is de combi natie”. Als iemand in Stijl de Publikumsbe- schimpfung van Peter Handke met zijn gezicht naar de zaal zegt is dat niet be doeld om het publiek te beledigen. „Hij overdenkt alleen wat je kunt zeggen over een bepaald onderwerp”. Als Lamers zelf de krulpoten van een tafel rechtplakt doet hij dat „omdat ik niet hou van gekruide poten”. Ik opper dat de voorstelling een bijzon dere toneelvorm vertegenwoordigt, die al leen naar zichzelf verwijst, maar daar wil hij niets van horen. Ook Shakespeare’s stukken wijzen alleen naar zichzelf. Ten slotte komen we min of meer overeen dat Voorstelling: Tramlijn „Begeerte” (A Streetcar named Desire). Schrijver Tennessee Williams. Gespeeld door Zuidelijk Toneel Globe. Regie Paul Vermeulen Windsant. Toneelbeeld Paul Gallis. Vertaling en dramaturgie Janine Brogt. Piano en zang Exa Louise Brown. Belangrijkste spelers: Guusje van Tilborgh, Liesbeth Coops, Theu Boermans en Ton Selter. Pre mière 18 april 1980 in Tilburg. Gezien 21 april Theater Gooiland, Hilversum. Volgend seizoen zal waarschijnlijk in Haarlem al een projéct met een grote cast worden gedaan. Lamers wil een stuk van Joachim Seiffert over Majakovski regis seren: „De onpersoon of het zweetbad en de dood van Majakbwski”. Er zullen OT- mensen en amateurs aan meedoen, in samenwerking met de Toneelschuur, waar twee maanden gewerkt gaat worden. HILVERSUM. „Tramlijn Begeerte” behoort tot de mythologische bagage van elke toneelbezoeker en elke toneelmaker. Het is een stuk dat ieder kent, zelfs als men het nog nooit gezien heeft”, staat er te lezen in het tekstboekje dat het Zuide lijk Toneel Globe heeft uitgegeven ter begeleiding van de voorstelling die zij nu van dit stuk van Tennessee Williams heeft uitgebracht. Dat is een rake stel ling. Een krasse opmerking is het ook. Maar de namen en karakters van de drie belangrijkste personen erin, Blanche, Stella en Stanley Kowalski, schijnen je inderdaad oude bekenden toe.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1980 | | pagina 15