Jules Croiset: Heijermans is puur toneel en heerlijk om te spelen '1 nieuwe boeken Eloy: een doordachte marketingperfectie Amerikaanse fotograaf John Thornton exposeert in Canon JJCuiutwork takoop? -10°/o ISNÜDE Rente op 1-2 JAARS ogroonttas ktoino advartantfas voor groot suksas! Charmante presentatie jonge Twentse musici ES 00 ore )rs ada Magere opkomst bij Duitse hardrockformatie ar Muziekauteursrechten gelden ook voor bussen Roemeense sopraan wil asiel in Manilla Verbetering toestand Steve McQueen Van Dowland tot Tedesco stijlvol vertolkt E - 13 KUNST 19 8 0 12 OKTOBER ZATERDAG 4 -door Ko van Leeuwen- Niets schraals HAARLEM. „Het toneel dat Herman Heijermans schreef is zo verschrikkelijk bloedvol, zo ontzettend fijn om te spelen, dat het ons geen enkele moeite kost spelers te vinden. Er is bij toneelspelers werkelijk een enorme belangstelling voor het spelen van Heijermans. Je kunt als acteur zo volledig aan je trekken komen, je kunt sentimen ten spelen en dat hoeft echt niet tot drakerigheid te leiden. Maar het is niet allemaal zo onderkoeld... het is puur volkstoneel. En volkstoneel hoeft niet altijd in de schaduw van het amateurisme te staan. Wij geven onze allerbeste krachten; we belazeren het publiek niet.” BETAAL PROMESSEN OP NAAM BANQUE DE PARIS ETDESPAYS-BASNV Amsterdams Volkstoneel speelt Uitkomst (ADVERTENTIE) Dromen die er niet om liegen 33 Een droomfoto van de Amerikaanse fotograaf John Thornton. Voor informatie en telefonisch bestellen. lèlébanque: 02 3-519096 „Bokken en Spurriemökken”, spotna men en spotrijmen uit Brabant, door Ben Janssen, uitgave Corrie Zelen 19,90). „Orang Oetang in ballingschap”, dicht bundel door Dorette van Kalmthout, uit gave Opwenteling in Eindhoven. „Naar morgen 37”, verzameling gedich ten samengesteld door Rob Bartels, uitga ve Opwenteling in Eindhoven. Jules Croiset: „Het is een fascinerend stuk en zö puur geschreven.” Margreet Heemskerk, die hem bij de regie assisteert en daarvoor tijdelijk vrijaf kreeg van to neelgroep Centrum, wedijvert met Croi set in geestdrift voor de komende voor stelling. Margreet: „Er zit werkelijk niets schraals bij, het is heerlijk om er met iedereen hier aan te werken.” Croiset: „Heel belangrijk in het stuk is de relatie van Jantje met de zwaan. Jantje wordt gespeeld door Dicky van Tooren, „Mijn zoon, mijn zoon”, roman door Howard Spring, uitgave De Kern 25; negende druk). „Het goede schip Mohock” door Willi am Clark Russell, uitgave De Boer Mari tiem in de Bibliotheek der zeven zeeën 35; bij intekening op de serie 29,50). „De dagboeken van Frankenstein”, be zorgd naar de oorspronkelijke Duitse tekst door Reverend Hubert Venables in een Nederlandse vertaling van Hansje Blömer, uitgave Heureka 35). „De trooster en de witte bloem” door Lea Appel, uitgave Amphora Books 15). „Muzikant onder de galg”, hoe een joods musicus aan de vernietiging ont kwam, door Arnold Jacoby, uitgave T. Wever 24,50). „Trekkers en blijvers”, kroniek van een Haags-Indische familie, door C. van Heekeren, uitgave T. Wever 24,50). „Fat Man in Nagasaki”, Nederlandse krijgsgevangenen overleefden de atoom bom, door dr. J. Stellingwerff, uitgave T. Wever 19,50). „Een snuifje Haarlemmerhout” door Ted van Turnhout, uitgave Elsevier Man- teau in de Marnixreeks. „Operatie Hammer”, door Walter Win ward, uitgave A. W. Sijthoff 24,50). „De fijne keuken voor vegetariërs” door Judy Ridgway, uitgave Ideeboek Amsterdam 32,50). „Zoon zonder vader” en „De andere weg”, twee familieromans in een band door Barend de Graaff, uitgave Zomer en Keuning 29,50). „De keerkringvogel” dichtbundel door Willem Brandt met illustraties van H. P. J. baronesse van Till-Tutein Nolthenius, uit gave Hollandia 15,90). de zoon van Kitty Janssen. Hij is twintig jaar, maar speelt dat jochie van veertien prachtig. Hij heeft er zijn toneelopleiding in Londen voor onderbroken. Teuntje de Klerk speelt de zwaan. Zij en Dicky heb ben een hechte band gevormd, fantas tisch, het zijn echt twee makkertjes ge worden. Teuntje heeft me daar vöndsten bedacht voor die zwaan, heerlijk.. Men zegt altijd: wat is dat leuk geregisseerd, nou, ik moet eerlijk zeggen, daar had ik geen enkele moeite mee. Teuntje heeft dat praktisch helemaal zelf gedaan hoor.” Vol geestdrift is hij over Dicky van Tooren: „Ik kan er niks aan doen, maar Ambitieus is Jules Croiset met zijn ge zelschap van start gegaan en dat niet alleen door het verlaten van het gebruike lijke repertoire van het Volkstoneel. Ook tal van activiteiten om het spelen van voorstellingen heen trekken bijzondere aandacht. Jules Croiset: „We hebben toegewerkt naar een eenheid tussen spelers en orkest. als hij als Jantje in dat bed ligt, dan springen de tranen in mijn ogen. Zo’n echt straatschoffie uit de Jordaan... en als-ie dan in z’n droom plotseling weer lopen kan, dan ga je gewoon door de grond!” Ach ja, je komt er moeilijk onderuit dat zoiets weinig met muziek heeft te maken en des te meer met uitgekiende marke ting. Het produkt dat aangeboden wordt zit dan ook perfect in elkaar. De muzikan ten zijn stuk voor stuk technisch zeer begaafd, dé structurering van de composi ties is zonder meer uiterst doordacht, er is een redelijk goed concertgeluid enz. Dit soort zaken kunnen moeilijk ontkend worden. En toch en toch. Er is erg veel tegen op bands als deze. Er is vooral op tegen dat het niet natuurlijk meer is en dan ook amper meer menselijk overkomt. Zoiets blijkt al uit een tekst als Horizons. Om daar eens wat van te citeren: Sunbeams ken. In vrijwel al zijn foto’s draait het om een vrouw, zonder dat de indruk gewekt wordt dat hij de vrouw ziet als speelobject of onderworpene aan zijn sexuele gevoe lens. Integendeel, Thorntons vrouwen zijn onbereikbaar, niet vanwege hun schoon heid, maar eerder door de situatie waarin De tentoonstelling PIPE DREAMS is te zien tot 10 oktober in de Canon Photo Gallery, Reestraat 19, Amsterdam. Pipe Dreams is ook verkrijgbaar in boekvorm, f39,50. Te verkrijgen bij iedere goede boekhandel. ARNHEM (ANP). Over muziek in auto bussen moet in beginsel auteursrecht worden betaald. De president van de rechtbank in Arnhem, mr. J. Schaafsma, heeft dat vrijdag bepaald in het kort geding, dat het bureau voor muziek- auteursrecht Buma had aangespannen te gen een touringcarbedrijf in Ede. De 50-jarige filmster lijdt aan een zeld zaam soort longkanker die als ongenees lijk wordt beschouwd, maar sinds zes weken, aldus is door zijn artsen bevestigd, kan worden vastgesteld dat zijn toestand verbeterd is. Ook is gisteren bekendgemaakt dat het voormalige sexsymbool van de jaren der tig, Mae West, die onlangs in het zieken huis werd opgenomen weer bijna volledig hersteld is. LOS ANGELES (AP). De filmacteur Steve McQueen bij wie enige maanden geleden kanker werd vastgesteld is er de laatste weken wat op vooruitgegaan al dus is donderdag namens hem meege deeld. FORD )te, ge- i start- 00. Inr e bevr sekestr VO 244 iw, zien 6750. 02550- „Terugkeer van de Kwai-rivier” door Jan en Clay Blair, uitgave H. J. W. Becht 24,50). ’baak ont- e50+ 1ERCE- uin, vr. >g. zien 02550- 1ERCE- st LPG, getint o, enz. -. mog apt. 75, 1, zwart an int., ekje ter v. Vr.pr. 333 9750,- 7700,- 8200,- er 1977 kl.silver Bovag- res of 3 weg 79. 321909. i aan: 10 VB GOLF groen, f 7250, 02550- zij zich bevinden. Het naakt is afwisse lend, van sensueel, erotisch, tot aggressief en welhaast afstotelijk, maar ook hierover mogen wij zelf beslissen, als deelnemer aan zijn droom. Thornton past ook weinig trucage toe, maar als hij dat doet is het wel zo verschrikkelijk geraffineerd en functioneel dat je alleen maar respect kunt hebben voor het denkwerk dat hier achter zit. Daarmee bedoel ik zeker niet de technische kant, maar eerder het totale eindresultaat. Hier is de camera slechts een onbelangrijk stuk gereedschap ge worden, zoals het penseel van een schil der, het gaat om het brein wat er achter zit. Alle dromen zijn in kleur en voorzien van een summiere titel, behalve één: een smalle, witte gang, waar verticaal een prachtige vrouw zweeft. Achter het raam licht een, in neon uitgevoerd, vraagteken op. Deze droom grenst aan het bizarre en voert inderdaad alleen maar vraagtekens op, maar wét een droom van een foto! vervullen wensen zijn, zo hij ze alsnog in vervulling wil zien gaan, want in feite heeft hij ze al zelf gerealiseerd. Hij voert de toeschouwer binnen in een wereld die alleen van hem is; wij mogen alleen maar toekijken en hij laat het aan ons over of we zijn droom willen voortzetten of afbre- haar in de juiste sfeer gepresenteerde voordracht van liederen van Bellini, Giuli ani, Castelnuovo Tedesco en Torroba. Jammer was het dat er voor dit toch bepaald niet zwaar te verteren program ma zo weinig belangstelling was. GEMMA COEBERGH „Tussen de keerkringen”, roman door Alioum Fantouré in een vertaling van Maina Huisken, uitgave Corrie Zelen in de Afrikaanse bibliotheek 32,90). met daaraan toegevoegd liedjes vanuit de bestaande tekst. Een spel van droom en leven in - zoals Heijermans zelf omschreef - twee afdelingen. In het eerste deel maakt het publiek kennis met het gezin var) Thijs Banes en hun zieke, invalide zoontje Jan tje en met hun buurtgenoten. Het tweede deel gaat over Jantjes koortsige droom, die door Heijermans uiterst gevoelig wordt beschreven. Jantje gaat daarin sa men met de zwaan uit het Vondelpark de sterren van de hemel plukken, in de hoop deze op aarde te kunnen verkopen om zo zijn ouders uit hun armoede te kunnen verlossen. In de droom wordt de zwaan gewurgd; in werkelijkheid sterft Jantje door de grote opwinding die zijn droom veroorzaakt. Dat betekent een verlossing - uitkomst - voor het kereltje uit zijn aardse lijden. Tuinzaalconcert door Elly Honde- brink, sopraan, Joop Koek, luit en gitaar, Rob Bultsma, gitaar. Program ma: „Van Dowland tot Tedesco”, lie deren uit diverse landen en diverse tijdperken. Concertgebouw Haarlem, 3 oktober 1980. „My uncle Oswald” door Roald Dahl, een Penguin Book uitgegeven door Nils son en Lamm te Weesp 9). „Nederland in den goeden ouden tijd”, het dagboek van hunne reis te voet, per trekschuit en per diligence van Jacob van Lennep en Dirk van Hogendorp door de Noord-Nederlandsche provintiën in den jare 1823, uitgave Fibula-Van Dishoeck (ƒ29,50). „Mijn hoofd vol van het landschap wijd en zijd”, Nederlandse landschappen van Bert Bouman vergezeld van verzen van diverse dichters, uitgave Bosch en Keu ning 25). „De honden van het verraad”, politieke thriller over een komplot in Indonesië, door Tomas Ross, uitgave De Haan 19,50). „Tegen de wet”, dagboekverslag van zes weken vrijheidsstraf, door Simon Vin kenoog, uitgave Corrie Zelen 27,90). „Weerspreuken” door Johan Ver- schuuren, uitgave Corrie Zelen 19,90). AMSTERDAM. Gezien de magere opkomst in Paradiso, gisteravond lijkt de Duitse hardrockformatie Eloy hier te lande nauwelijks bekend. Het thuisland echter, zo gaan de geruchten, schijnt dit produkt als een soort nationale trots te beschouwen. Plaatverkoop pn opkomst bij concerten liegen er daar derhalve niet om. Nu vindt men het dan ook kennelijk tijd geworden „de rest van de wereld” te veroveren. MANILLA (AFP). Een Roemeense sopraan, de 28-jarige Nelly Miricioiu, heeft vrijdag in Manilla politiek asiel ge vraagd. Zij bevindt zich daar samen met het Roemeens Filharmonisch Orkest ter gelegenheid van het 20-jarig bestaan van de Filippijnse Filharmonische Vereni ging. Eén van zijn stellingen is dat de droom de vervulling van een wens is en vaak van een eenvoudige wens. Als dat waar zou zijn, ik kan daar niet over oordelen, zou Freud aan John Thomton een kwade heb ben gehad. Onder het motto PIPE DREAMS exposeert deze Engelse foto graaf een veertigtal „dromen” die er niet om liegen en zeker geen eenvoudig te dancing in your mind. Blue Larks embra cing sunlight. Lotus of petals glistening. Daar wordt dus erg veel aan diepzinnig heid gesuggereerd maar vrijwel niets gezegd. HAARLEM. De titel „Van Dowland 1 tot Tedesco” suggereert een programma met allerlei aspecten. Iets dat volkomen waar bleek te zijn, want de muziek die gisteravond in de Haarlemse Tuinzaal tot klinken kwam besloeg een periode van vier eeuwen en was behalve uit ver schillende tijdperken, uit diverse landen afkomstig. Een aantrekkelijk program ma dus, dat vanuit zichzelf vroeg om een informele sfeer. Jules Croiset met ensemble op de achtergrond: „Volkstoneel hoeft niet altijd in de schaduw van het amateurisme te staan Krachtige woorden van een gloedvol sprekende Jules Croiset, die op het hoog tepunt van zijn toneelloopbaan koos voor het Amsterdams Volkstoneel. Toen Bep- pie Nooy, de grote voorvechtster van dit gezelschap, in 1979 overleed, werd Croiset aangetrokken om Beppie’s regie van Potasch en Perlemoer te voltooien. Hij kreeg zo’n plezier in het werk dat hij niet lang hoefde na te denken toen hij het verzoek kreeg de artistieke leiding van het gezelschap op zich te nemen voor de jaren die nog zouden volgen. Croiset ontwikkel de pijlsnel een nieuwe visie op het volksto neel, waaraan hij een gedegener inhoud wilde geven. Het werd hem niet in dank afgenomen door Beppies zonen, die na strubbelingen voor zichzelf begonnen met Nooy’s Volkstoneel. Onder Croiset bleef een groot deel van de spelers het Amsterdams Volkstoneel trouw en voor de eerste produktie werden ook nieuwe spelers aangetrokken, waar van Jan-Anne Drenth, Henk Molenberg, Lou Steenbergen, Teuntje de Klerk en Sylvia de Leur in het oog lopende namen zijn. Het gezelschap geeft volgende week vrijdag (10 oktober) in de Haarlemse Stadsschouwburg de première van Her man Heijermans toneelstuk Uitkomst, SC. 76, d, vinyl ƒ4700 onderh ial kl. vr. pr. g. Tel Het betalen van auteursrecht voor het spelen van radiomuziek of cassetteband jes in autobussen zou een gemiddeld Ne derlands touringcarbedrijf circa 150 gul den per jaar per bus kunnen kosten, zo bleek tijdens de behandeling van dit proefgeding een week geleden. Mr. Schaafsma acht het om het even of de muziek slechts door de chauffeurs wordt aangezet. Het busbedrijf blijft zijns in ziens als exploitant aansprakelijk voor de muziek in zijn wagens. Bij muziek in autobussen is er altijd sprake van openbaarheid in de zin van de auteursrechten, zo blijkt verder uit mr. Schaafsma’s vonnis. Het verweer van het Edese touringcarbedrijf, dat uitsluitend groepen personen, die op een of andere manier een band met elkaar hebben, wor den vervoerd, is volgens hem niet steek houdend. Het Edese bedrijf, dat elf bus- sen exploiteert, moet bij elke overtreding van de auteurswet 1000 gulden boete betalen. Concert: Eloy. Bezetting: Frank Borneman: gitaar en zang. Klaus-Pe- ter Matziol: basgitaar. Jim McGilli vray: drums. Hannes Folberth: toets instrumenten. Hannes Arkona: gitaar. Amsterdam, Paradiso, 3 oktober 1980. Er zijn een paar spelers bij die ook een muziekinstrument bespelen. En de leden van het orkest doen mee als toneelspeler. Aan het begin van het stuk bezorgen we het publiek een heel bijzondere verras sing. We hebben vanuit het stuk een soort trailer gemaakt, zoals dat ook met films gebeurt. Daarmee trekken we de buurt in. De mensen op straat moeten het Volksto neel leren kennen. We zijn daarmee, met orkest en al, ook te zien geweest tijdens de Uit- en Thuismarkt in Amsterdam.” Buiten Uitkomst komt het Amsterdams Volkstoneel ook nog - in samenwerking met het Nederlands Theater Instituut - met een educatief programma. Daarin wordt informatie verstrekt over Heijer mans als schrijver van volkstoneel. Er moet een onderwijspakket komen dat voor een luttel bedrag 50,-) ter beschik king van scholen moet staan. Daarbij brengt het gezelschap voor scholen moet staan. Daarbij brengt het gezelschap voor scholen en buurthuizen een programma dat bestaat uit het opvoeren van Heijer mans eenakter Buren, voorafgegaan door een inleiding en gevolgd door een gesprek achteraf. Croiset: „Ik wil de komende vijf jaar dag en nacht aan het gezelschap geven. Twee jaar geef ik mezelf om alles goed te regelen. We krijgen nu alleen subsidie van CRM, Amsterdam heeft het tot nu toe volledig laten afweten. Als dat zo blijft zullen we ophouden een Amsterdams ge zelschap te zijn. Dan wordt het een Natio naal Volkstoneel. Maar we hopen natuur lijk dat Amsterdam alsnog zal bij springen.” Uitkomst is in de Haarlemse Stads schouwburg ook al voor publiek toegan kelijk op de woensdag en de donderdag voorafgaande aan de première. Dan wor- den tegen gereduceerde prijs try-outs ge geven.” x ƒ5100. Pijn- n. as, b.j. ƒ3950 Veel podiumritueel was er daarom voor de sopraan Elly Hondebrink en de gitaris ten Joop Koek en Rob Bultsma niet bij. De laatste ging zelfs zo ver dat hij zich tussen twee programmaonderdelen beklaagde vanwege de grote hitte op het podium: „ik weet niet of het bij U warm is in de zaal, maar hier is het knap heet”. Op de char mante, kundige en doorgaans zeer stijlvol- I le presentatie van het drietal bleek die hitte overigens geen vat te hebben. Een sterk begin vormden drie songs van de 17e eeuwse Engelse componist John Dowland, waaronder het altijd weer intri gerende „I saw my lady weep”. Elly Hon debrink bleek te beschikken over een voor deze muziek ideaal stemtype. Heldere, strak getrokken lijnen heten Dowlands prachtige muziek fraai tot zijn recht ko men, hoogstens met enige zwakte in het lage stemregister. De luitbegeleiding van Joop Koek was kundig en sloot harmo nieus aan bij hetgeen de zangeres te berde bracht. Datzelfde gold ook voor twee chansons van Dowlands tijdgenoten Gabriel Batail- le en Antoine Boesset, en ook voor de vier Engelse anonieme renaissance-werkjes die Joop Koek solistisch op de luit ten gehore bracht kregen een fijnzinnige pre sentatie. Een ander element vormde Spaanse en Zuidamerikaanse gitaarmu ziek: vrolijke volksmuziek van Manuel i Ponce en pittig-ritmische Chöros in een bewerking van Heitor Villa-Lobos. Rob Bultsma wist het intieme kleurenpalet van zijn gitaar hier boeiend uit te spelen. Samen met Joop Koek vertolkte Rob Bultsma vier werkjes voor gitaarduo (ori gineel en bewerking), waarbij de elegante I Sonate in G van Scarlatti (bewerking) en l een Spaans getint werk van de jonge Nederlandse gitarist Paul Schaake (origi neel) vlot werden gerealiseerd. En ook Elly Hondebrink bleek zich in diverse stjjlen uitstekend thuis te voelen, getuige Het concert van gisteravond (dat onder deel uitmaakte van een Europese toernee) was dan ook niet zozeer een gebeuren alswel een uiting van het totale concept. Je kon met andere woorden even zien dat het allemaal „klopte” van die ver doorge voerde technische capaciteit, van die doordachte composities en wat dies meer zij. Maar dat had je ook kunnen weten als je gewoon was thuisgebleven en de platen had afgedraaid en de metarealistische hoezen had bekeken en kennis had geno men van de uitspraak van belangrijkste man Frank Borneman, dat Eloy geba seerd is op de „filosofie” een synthese te zijn tussen meditatie en rock. Wat dat dan ook moge betekenen. JOOST NIEMÖLLER AMSTERDAM. Dromen zijn be drog, althans zo luidt een oer-oud Nederlands spreekwoord. Nog ou der is het geloof in de droom. Vooral de oude volkeren, zoals de Romeinen en de Oude Grieken, hechtten veel waarde aan dit verschijnsel. Er is zelfs een tijd geweest dat het „droomuitleggen” een erkende we tenschap was, beoefend door ma giërs, wichelaars en oude wijze vrou wen. Er zijn ook honderden boeken over dit fenomeen geschreven die uitleg geven over al hetgeen de mens maar dromen kan. In 1900 publiceer de Freud zijn „Traumdeutung”en aan hem danken wij onze huidige opvattingen over het dromen. 10, nov. j 700 km, I nieuw, 30 nu -15947 rkeren- cyl. op blauws ig Zien 50. Tel autorre groen top! >len, ra- 7tf,’Pr ral Cl- >er, b.j n.o.t.k. (D sindsugT CD

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1980 | | pagina 13