uizen
ffi ffl Bffl
REGENMANTELS
BORGVOERING
Film
Inhoudsloze muziekfilms
gebaseerd op fenomenen
Dimenticare Venezia
voortdurend fascinerend
hoarlem
Seawolves: ouderwets oorlogsavontuur
amsterdom
(Hmh
r
KINZO
PORSCHE;
SHOW&*’*
Verbluffende virtuositeit Astaire en Rogers in Top Hat nog steeds genot
19
19 8 0
OKTOBER
3»
VRIJDAG 17
18
Niet voldoende stof in Madsens eerste avondvullende productie
Olivia en Village People op het witte doek
Uitzonderlijke Italiaanse productie Franco Brusati
c.
ook ’n fantastische
kollektie slip-overs
en truien...
FILM
O
met
Charles Boost
speciaalhuis regenkleding
1945; de Canadezen bevrijden
Amsterdam en beëindigen daar
mee een oorlog die vijf jaar lang
verwoestend over ons land heeft
getrokken. De bevolking begroet
fanatiek de bevrijders maar moet
twee jaar later haar eigen solda
ten uitwuiven die naar Indië ver
trekken om daar de vrede en vrij
heid te brengen. Met deze gebeur
tenissen, weergegeven in histori
sche journaalbeelden, begint Ol
ga Madsen haar eerste avondvul
lende (84 minuten) film die in
samenwerking tussen NOS, Hori
zon Films en CRM gemaakt is
naar een novelle van Ger Verrips,
Zorg dat je een Gekkenbriefje
krijgt, een titel die op het eind van
de film zijn verklaring krijgt.
men’s fashion
grote houtstraat 124/haarlem
(ADVERTENTIES)
Bijna surrealistische
sfeer in Gekkenbriefje
Scène uit Madsens Gekkenbrief/e.
KRUISWEG 72 - HAARLEM
In de haast surrealistische sfeer waarin
Olga Madsen dit gedeelte houdt is zowel
plaats voor deze tragiek als voor de slap
stick van de dienstplichtige die tot de
verkenningstroepen in Indonesië behoor
de en nu zijn tijd doodt met het besluipen
van zijn medepatiënten. Het Gekkenbrief
je dat Willem uiteindelijk bevrijdt uit dit
gekkenhuis dankt hij aan een nieuwe
vlaag van agressie als hij weer een supe
rieur in het gezicht slaat. Uiteindelijk le
vert Verrips’ novelle, door Rogier Proper,
en Olga Madsen tot scenario bewerkt toch
niet voldoende stof om deze lange film
helemaal te rechtvaardigen. Er zijn te veel
herhalingen en misbare scènes nodig om
de 82 minuten vertoningsduur vol te
maken.
korte pauze in de stoffige rit scheiden
twee passagiers zich af van het luidruchti
ge gezelschap, raken verzeild in een grot
en vinden daar een perkamenten docu
ment dat op een der Dodezee-rollen lijkt.
De gelukkige vinders zijn Harvey (Dudley
Moore) en Zoey (Laraine Newman) die
•tijdens het ontcijferen van het perkament
in Herschel en Zeralda veranderen, twee
Joodse bewoners van het Nijldal die leef
tijdsgenoten van Mozes blijken te zijn.
Herschel is zelfs gelijktijdig met Mozes in
een biezen mandje te water gelaten en
door net even later dan zijn concurrent bij
de trappen van het paleis van de pharao
aan te komen om door de prinses gered te
kunnen worden, verloopt zijn leven in de
schaduw van de fortuinlijke Mozes die
hem in alles voor blijft en hem voortdu
rend dwars zit als het erom gaat wie nu
God’s uitverkorene is. Mozes of Herschel.
Uit deze situatie die door Herschel te
schrift is gesteld op de perkamenten rol
die eeuwen later door Harvey en Zoey op
hun reis door Israel gelezen wordt, weet
scenarist Guy Thomas alle belegen en
voor de hand liggende grapjes te beden
ken die regisseur Gary Weis zorgvuldig en
Willem van Jossen een uiterst vage figuur,
wordt bijna een karikatuur van een half
zachte pacifist die de consequenties van
zijn morele keuze niet aandurft. In kort
gehouden scènes probeert Olga Madsen
hem psychologisch te benaderen maar
behalve dat daardoor haar film erg frag
mentarisch wordt, wordt Willems gedrag
er niet duidelijker door. Dat geldt ook
voor het tweede deel van Gekkenbriefje
maar dan beperkt zich de handeling tot
het neurose-hospitaal dat met zijn ver
schillende bizarre patiënten een beetje
gaat lijken op de zenuwinrichting uit One
flew over the Cockoo’s Nest. De kortslui
ting tussen het medisch personeel en de
verpleegden is daar volledig, ook al omdat
de psychische afwijkingen die tot opname
in dit hospitaaltje geleid hebben van een
echte oorlog afkomstig zijn; of, zoals bij
de Joodse patiënt die zelfmoord pleegt,
verder terugliggen en uit de Duitse bezet
ting stammen.
zonder fantasie in beeld brengt. Met als
rampzalig gevolg de film Wholly Moses.
Meer filmplezier valt er dan te beleven
in De Uitkijk bij de 45 jaar oude Top Hat
met Fred Astaire en Ginger Rogers. De
films met de legendarische zanger-tap-
dancer Astaire zijn vrij regelmatig op het
tv-scherm te zien geweest maar nu is deze
voetenvirtuoos terug waar hij thuishoort:
in de bioscoop. Fred Austerlitz, zoals As
taire oorspronkelijk heette, had al een
lange en succesvolle theater-carrière als
partner van zijn zuster Adèle achter de
rug toen hij in 1933 voor de film ontdekt
werd. Adèle was getrouwd en had het
toneel vaarwel gezegd en in die omstan
digheden was Fred Astaire gelukkig met
een aanbod van RKO om als sofist in hun
showfilms op te treden. Zijn debuut
maakte hij in Flying Down to Rio waarin
hij een „guest appearance” mocht maken,
samen met Ginger Rogers die daarna zijn
meest favoriete partner zou worden.
In 1939 gingen ze uiteen maar Astaire
ging met andere tegenspeelsters door met
dansen en zingen in een eindeloze stoet
van musicals tot hij in 1957 (58 jaar oud)
de bakens verzette en zich ging toeleggen
op het serieus acteren in dramatische
films. Het laatst hebben we hem kunnen
zien in Un Taxi Mauve van Yves Boisset.
Van een enigszins logische intrige is in
de Astaire-films geen sprake. Er is hoog
stens een dun verhaaltje dat aanstuurt op
een mogelijkheid om in een even sierlijke
als opwindende dans los te breken. Zo ook
in Top Hat waarin wat misverstanden en
tijdelijke verzoeningen tussen Fred en
Ginger de dansnummers aan elkaar hech
ten. Gedanst en gezongen wordt er op de
overbekende muzikale bijdragen van Ir
ving Berlin als Top Hat, White Tie and
Tails, Isn’t this a lovely Day to be caught
in the Rain en Cheek to Cheek. En het is
nog altijd een genot om naar de verbluf
fende virtuositeit en elegante choreogra
fie van het dansduo Astaire-Rogers te
kijken.
gaat evenmin door, althans niet op de
geplande wijze, als de ontsnappingdroom
bij Tsjechovs dadenloze plannenmakers.
Tengevolge van de vele emoties die het
samenbrengen van de bewoners van de
villa met de gasten oproept, sterft tante
Marte aan een hartaanval. Of misschien
sterft zij ook aan een te lang volgehouden
jeugdige leeftijd en een daarop aanslui
tende ongezonde leefwijze, een kwaal
waaraan ook haar broer Nicki met zijn
jonge vriend lijdt. Maar deze zal er niet
aan sterven.
dracht tot aller tevredenheid volvoerden.
Om Robert Clive, de oprichter van deze
speciale gevechts-unit te citeren die zijn
eerste actie in 1759 besloot met de beknop
te mededeling: „Het was kort, bloedig en
beslissend”. In Amsterdam draait The
Seawolves in Tuschinski I.
Van alle flauwe en onbeduidende film-
kluchten van de laatste tijd spant Wholly
Moses (Leidseplein Theater) wel de kroon
in ongein en verschraalde grappigheid.
Maar er was natuurlijk snel een grappig
script nodig voor de acteur Dudley Moore
die Bo Derek zo krachtig terzijde had
gestaan in Ten, het komisch succes van dit
jaar. Dit succes moest tijdig verder uitge
buit worden. Scenarioschrijver Guy Tho
mas werd aan het werk gezet en wist in de
gauwigheid niets betere te verzinnen dan
een parodie op de bijbel te maken waaruit
hij het verhaal over Mozes lichtte.
Het begint allemaal op een instructieve
bustour door huidig Israel. Tijdens een
en met morgenavond te zien in de Film-
schuur aan de Smedestraat in Haarlem
(21 uur).
Komende dinsdag draait de Film-
schuur de kunstfilm Dreams that money
can buy, dit in het kader van de reeks
9e
jr-
AMSTELVEEN
V.I.R
Rond de wat zoetelijk ogende uitstraling
van „Olijfje” heeft de Universal Studio
een team van door de wol geverfde script
schrijvers een zwevend aandoend sprook
je laten schrijven. En zo kan je dan getui
ge zijn van een voorstelling waarbij één
van Zeus’ dochters, de muze Kira op
aarde ronddwaalt om geluk en liefde in de
harten van de mensen te brengen. Olivia
activeert daarbij dan vooral een klarinet
tist in ruste en een reclametekenaar.
Op het einde als de anderen na de
begrafenis besluiten toch naar Venetië te
gaan, haakt Nicki af ook al betekent dat
een breuk met vriend Picchio. Hij wil
rustig gaan leven in het oude huis dat hem
als familiebezit is toegewezen. En dat het
hem ernst is met het voornemen met zijn
verleden te breken bewijzen de slotbeel
den waarin hij achter een serveerblad vol
verboden lekkernijen genietend in een
tuinstoel gaat zitten. Zijn vriend heeft dan
al vóór het vertrek naar Venetië contact
gezocht met de pathologische mannen-
haatster Anna zodat op twee punten een
gelukkig einde wordt gescored. Maar ge
zien de cynische toon waarin Brusati dit
familiedrama gefilmd heeft moet men ook
deze happy ending met de nodige korrelt
jes zout nemen.
discofilm Can’t stop The Music, die even
als Xanadu deze week in tientallen
kopieën het land ingaat en in elk klein gat
in première zal gaan. De hoofdreden voor
de verspreiding van deze film ligt in het
engageren van de fakegroep The Village
People, een bij elkaar gegraaid groepje
fotomodellen van dubieuze afkomst, dat
met hits als YMCA en In The Navy zich
wereldbekendheid verwierf. Dat alleen is
voldoende 'om ook een speelfilm te mogen
maken, zij het eentje van het type waarin
de wereld als een dansvloer wordt voorge
steld.
Dimenticare Venezia is ernstiger van
opzet en ook pretentieuzer. De film speelt
zich af in een vervallen villa in de buurt
van Venetië die door drie vrouwen be
woond is, de voormalige operazangeres
tante Marte (Hella Petri) en haar geadop
teerd nichtje Anna (Mariangela Melato)
die met een vriendin, Claudia (Eleonore
Giorgi)) samenwoont. Dit kleine gezel
schap wordt kort na het begin aangevuld
door een broer van tante Marte, de Mila
nese aristocraat Nicki (Erland Josephson)
en diens veel jongere vriend Picchio (Da
vid Pontremoli) die per auto naar het
landhuis zijn gekomen om met de vrou
wen een lang beloofd uitstapje naar Vene
tië te maken. Dit samenbrengen van uit
eenlopende karakters in een vrij geïso
leerde ruimte kan slechts één bedoeling
hebben, de handelende personen die ge
meen hebben dat ze de werkelijkheid niet
aankunnen en bij voorkeur in het verle
den vluchten, moeten botsen, onderling in
conflict komen en gaan discussiëren
waardoor zij hun eigen aard onthullen en
met hun verdrongen innerlijk geconfron
teerd worden.
Met op de achtergrond het reisje naar
Venetië dat in deze samenhang een soorte
lijke betekenis krijgt als het geïdealiseer
de St Petersburg in Tsjechows De Drie
Zusters. Maar het uitstapje naar Venetië
De filmer heeft een onevenwichtige
maar toch voortdurend fascinerende film
gemaakt met een prachtige rol van Hella
Petri als de zich jeugdige houdende tartte
Marte. De Zweedse Bergman-acteur Er
land Josephson past zich wat moeilijk aan
bij het Italiaanse gezin en acteert wat
overdreven maar de beide inwonende
meisjes zijn weer prachtig geobserveerd
in deze toch wel uitzonderlijke Italiaanse
film.
Voor jeugdig amusement op de mati
nees zorgen Superstar Goofy in Studio en
Dik Trom en zijn Dorpsgenoten in Palace.
Van woensdag 22 tot en met zaterdag
25 oktober is Reperages van de Zwitser
se regisseur M. Soutter te zien in de
Filmschuur. Het gaat hier om een film
regisseur die Tjechovs Drie Zusters wil
verfilmen en drie, nogal verschillend ge
aarde, actrices heeft aangetrokken.
Soutter heeft er een geheimzinnige film
van gemaakt, voor meerdere interpreta
ties vatbaar, maar het intrigeert wel.
Aanvang 21 uur.
Film-Inn Zandvoort (Prinsesseweg 34,
Zandvoort) draait vanavond Hans Jur
gen Syberbergs Ludwig. Het gaat hier
(Van onze kunstredactie)
Sinds de lancering van Grease, een film die een pastiche maakt van het rock ’n
rolltijdperk van de jaren vijftig maar er niet voor uitkomt dat er sprake is van een
gladde karikatuur, is Olivia Newton-John publiek bezit. Je kunt van mening verschil
len of deze van oorsprong Australische zangeres-actrice wel kan zingen en acteren en
je afvragen hoe goed ze dan wel in deze disciplines is, het simpele feit dat zo iemand
kan bogen op een zeer grote populariteit bestempelt haar tot een fenomeen.
Olivia Newton-John en Gene Kelly, twee generaties publiekssterren bijeengebracht in
Xanadu
om Ludwig II, diens visioenen en ge
dachten en wat er omstreeks deze tijd
(halverwege de negentiende eeuw) af
speelde. Aanvang 21 uur.
De twee groots opgezette muziekfilms, Xanadu en Can’t Stop the Music die
respectievelijk in 20 en in 30 theaters door het hele land hun premières beleven, komen
ook voor op de Haarlemse bioscoopagenda. Lido vertoont Xanadu en Luxor (met het
verzoek tijdig aanwezig te zijn in verband met de lengte van de film) heeft Can’t Stop
the Music op het programma genomen. Over beide films vindt u elders op deze pagina
informatie. Voor het overige hebben voornamelijk verplaatsingen van films plaats
gehad: Frans Hals heeft De Sheriff ziet ze vliegen van Lido overgenomen en Tess van
Roman Polanski die vorige week in Luxor draaide, vindt men terug in Studio. Alleen
When a Stranger Calls is gebleven in Roxy.
Xanadu, dat het amusement van de ja
ren veertig en de jaren tachtig (maar daar
kun je vraagtekens bijzetten) volgens het
ware harmoniemodel tracht te verenigen,
laat een groot aantal muziek- en dansscè
nes zien, waarbij de overeenkomst met de
werkwijze van Grease opvalt. Hollywood-
ster Gene Kelly, tapdanser bij uitstek (I’m
singing in the Rain), zal zich voor een
goede gage hebben laten verleiden én de
tegenspeler van Olivia te willen zijn en
ondanks aanvankelijke weerzin („Ik wil
alleen een dramatische rol spelen in deze
film”) zijn dansschoenen uit de mottebal-
len te halen.
Wie het genot van vakbekwaam ge
maakte musicalfilms niet kent, kan aan
Xanadu wellicht enkele aangename uur
tjes beleven, maar zal zich zelfs dan niet
aan de indruk kunnen onttrekken dat het
een formulefilm is.
Een leeg van inhoud en thematiek is de
Donderdag 23 oktober is in het cultu
reel centrum ’t Oude Slot (Ir. Lelylaan,
Heemstede) Fellini’s Guilietta degli spi
rit! te zien. Guilietta is een 45-jarige
vrouw die na 23 jaar huwelijk ontdekt
dat haar man haar ontrouw is. Zij wor
stelt in deze crisisperiode met haar her
inneringen, angsten, begeerten en dro
men. Aanvang 20.15 uur.
Dudley Moore en Laraine Newman in
Wholly Moses.
De moeilijkheid is alleen dat als je een
maal in dienst bent dat je geen voorkeur
kan laten blijken voor het een of andere
strijdtoneel. Informaties bij een deskundi
ge op het gebied van dienstweigeren le
vert de weinig troostgevende uitspraak op
dat een pacifist tegen de oorlog, dat wil
zeggen, tegen alle oorlogen is en op die
grond dienst kan weigeren. Wie alleen
maar tegen een bepaald soort oorlog is,
bijvoorbeeld tegen een koloniale oorlog,
kan zich geen pacifist noemen. En een
geraadpleegde zenuwarts constateert dat
Willem zijn agressieve natuur onderdrukt
en adviseert hem zijn agressies de vrije
loop te laten. Willem volgt dat laatste
advies letterlijk op als hij toch maar in
dienst is gegaan en als hij een plotselinge
afkeer krijgt tegen het „smoel” van een
inspecterende luitenant deze tegen de
grond slaat. Dit wonderlijke gedrag
brengt hem in een militair neurose-hospi
taal waar alle ellende pas goed begint.
In dit eerste deel van de film blijft
kunstfilm-filmkunst georganiseerd door
het Frans Halsmuseum en de schuur.
Hans Richter maakte deze film in 1948.
Hij was een van de grote aantallen
avant-garde kunstenaars die tijdens de
nazi-periode naar de VS vluchtten. Daar
maakten deze kunstenaars een serie
niet-commerciële, abstracte en surrea
listische films. Dreams that money can
buy is een testament van de oude avant-
garde, gecomponeerd uit droomscènes
van Max Ernst, Fernand Léger, Man
Ray, Marcel Duchamp, Alexander Cal
der en Richter zelf (21 uur).
Met die documentaire beelden van be-
vrijding en nieuwe oorlog wordt de ambi
valente houding verklaard die de na-oor-
logse generatie wel moet hebben ten op
zichte van de militaire dienst. En die gene
ratie wordt in Gekkenbriefje vertegen
woordigd door de acteur Esgo Heil die de
onzekere dienstplichtige Willem van Jos
sen speelt. Willem is student lichamelijke
opvoeding als hij opgeroepen wordt voor
de dienst. Met zijn herinneringen aan de
Duitse bezetting is Wilem beslist geen
principiële dienstweigeraar, hij wil best
ajn steentje bijdragen aan de verdediging
van het vaderland. Maar meedoen aan een
koloniale oorlog zoals inmiddles is uitge
broken, daar is Willem uitgesproken
tegen.
Ook veel van de nachtvoorstellingen is
op het programma gebleven: Het Tweede
Omen in Luxor, La Grande Bouffe in
Rocy en Bonnie en Clyde in Palace. Nieuw
alleen in de nachtelijke uren is Dimentica
re Venezia waarvan Studio vertoningen
geeft op vrijdag- en zaterdagnacht en op
maandagavond. Dimenticare Venezia die
hier ook onder de titels To forget venice
en Om Venetië te Vergeten vertoond
werd, is een uiterst merkwaardige ën ge
compliceerde film van de nu zestigjarige
Italiaanse regisseur Franco Brusati. Een
onbekende filmer die in zijn hele leven
ook niet meer dan een vijftal films heeft
gemaakt waarvan alleen Pane e Ciocco-
latta een korte tijd in ons land gelopen
heeft. Brood en Chocolademelk was een
overwegend kluchtige film waarin de be-
l kende acteur Nino Manfredi een Italiaan-
se gastarbeider speelt die het moeilijk
heeft met zich aan te passen aan de opvat
tingen en gewoontes van zijn tijdelijke
landgenoten, de Zwitsers.
Seawolves is zo’n ouderwets oor
logsavontuur in de trant van The
Guns of Navarone en The Brigde
over the River Kwai. The Seawolves
is opgedragen aan Earl Mountbatten
of Birma en is bevolkt door de niet
meer zo jonge helden die steeds weer
in dit soort rampenfilms optreden, te
beginnen met de onvermoeide Grego
ry Peck en verder Trevor Howard,
David Niven en de jongste van het
stel Roger Moore. Ze behoren allen
tot de Calcutta Light Horse, een club
van burgers in het voormalig Brits-
Indië die in ogenblikken van gevaar
toesnellen om op vrijwillige basis het
Britse Imperium te dienen.
(Van onze kunstredactie)
Ratataplan is het filmdebuut van de
Italiaanse regisseur Maurizio Nichetti,
die tevens de hoofdrol speelt in deze
moderne slapstickvariant. Nichetti
speelt een soort antiheld, in de stijl van
Buster Keaton, maar dan in modern
pak, met ziekenfondsbrilletje en hangs
nor. Rataplan heeft geen verhaal. Het is
meer een verzameling van episoden die
heel los aan elkaar hangen maar wel
telkens veel mallotige grappen bieden.
Deze in 1979 vervaardigde film is nog tot
Deze hulpbrigade waarvan Mountbat-
ten de laatste ere-kolonel was, werd in
1759 opgericht, vocht voor de laatste keer
in de Boerenoorlog en wordt nu in 1943
ingezet voor een karwei in de Portugese
havenstad Goa. Daar ligt een Duits spio-
nageschip, de Ehrenfels die een geheime
zender aan boord heeft waarmee ligging
en route van Engelse schepen in de Indis
che Oceaan doorgegeven worden aan de
Sea Wolves, de Duitse onderzeeërs. De
haven mag niet gebombardeerd want Por
tugal is zogenaamd neutraal, de Ehrenfels
moet dus met een klein gezelschap
overvallen en onschadelijk gemaakt wor-
I den. Dat is het soort werk waarvoor de
Calcutta Light Horse in het leven geroe-
Pen is en vol vuur komt het getrainde
team in actie.
Hoe die actie verloopt met alle ups en
downs, met hoop en vreze en uiteindelijke
victorie dat laat The Sea Wolves onder
regie van Andrew V. McLaglen en met
begeleiding van Richard Addinsell’s War
saw Concerto uitvoerig en in details zien.
Barbara Kellermann zorgt voor wat vrou-
welijke afleiding maar alle aandacht blijft
gevestigd op de stoere mannen van de
Light Horse die hiermee hun laatste op-
Kinzo presenteert de nieuwe Porsche
modellen ’81 tijdens een grandioze
show in Amstelveen, Ouderkerker-
laan 150, samen met 25 z.g.am.
Porsche’s! Dat is een buitenkansje als u
minder wilt betalen en tóch ’n echte
Porsche wilt rijden. Tijdens de show 100%
garantie voor een periode van
3 maanden! Dat kan alleen Kinzo, omdat
hij official Porsche dealer is voor pnnscH,
ft*
bezetting met veel
ervaring en liefde
I voor het vak. Indien u
verhindert bent kan
uw Porsche gehaald
enigebrncht wordt-n
Ouderkerkerlaan 150 (t/o zwembad ’t Keerpunt)
Amstelveen. Tel.: (020) 411199.